طراحی با زغال
طراحی با زغال<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
(زغال طراحی )
امروزه ؛ زغال طراحی به دو روش تهیه می شود :
درروش اول از سوزاندن شاخه های باریک درختان (بدو ن هوا ) زغال طراحی می سازند. اغلب برای تهیه ی زغال از شاخه های مو ؛ بید شمشاد و توس (غان ) با ضخامتهای مختلف استفاده می شود. درروش دوم با پرس کردن و متراکم کردن گرد زغال و چسب گیاهی زغال طراحی مصنوعی ساخته می شود. این زغالها بر اساس نوع قالب ؛ به شکل مکعب مستطیل یا استوانه ای ساخته میشود. وبه زغال فشرده معروف اند . به طور کلی زغال فشرده نسبت به زغال طبیعی تن تیره ترو قدرت پوشانندگی بیشتری دارد .
زغال ؛ تن سیاه مخملی خوش رنگی دارد که از تیره برین درجه ی مداد گرافیتی پر رنگ است . به همین دلیل فاصله سیاهی آ ن تا سفیدی کاغذ بیشتر از مدادهای طراحی است . یعنی تن های خاکستری بیشتر ی برای نمایش تیرگی و روشنی دراختیار طراحی قرار می دهد . زغال طراحی بسیار شکننده است . ودراثرفشارزیاد خرد می شود (به خصوص زغال طبیعی بنابراین هنگام استفاده از آن طراح باید فشار دست خود را بنا به نرمی و سختی زغال تنظیم کند.
سبکی ؛ انعطاف پذیری و غنای زنگی درایجاد درجات تیره و روشن متنوع بهترین کیفیت های این ماده است . زغال باید به سهولت روی کاغذ حرکت کند . و اثربگزارد . اگر زغال برروی کاغذبه سادگی نلغزد یا تاثیر آ ن تن کم رنگ قهوه ای به جای سیاه باشد . خوب به عمل نیامده است و کیفیت مناسبی ندارد .
یکی از عوامل مهم درتاثیر گذاری زغال استفاده از کاغذ مناسب است . کاغذ زبر و پر زدار؛ بهترین کیفیت را در ارائه تن های زغال ایجاد می کند . با استفاده از انواع کاغذ های زبرو پرز دار درطراحی با زغال بافتهای مصنوعی ایجاد می شود . برای محو کردن تن های خاکستری زغال کاغذ نرم مناسب تراست .
از آنجا که زغال فاقد مواد چرب است . به راحتی با پارچه ی نرم یا دستمال کاغذی یا پاک کن اسفنجی از روی کاغذ پاکی می شود . به همین دلیل برای تصحیح اشتباهات وتمرین طراحی وسیله ی بسیار مناسبی است .
ویژگیهای ذغال :
زغال هم مانند مداد برای ایجاد آثار بسیار متنوع درطراحی به کار گرفته شده است . یکی از مهم ترین ویژگی های زغال ایجاد سطوح متنوع تیره و روشن است . درطراحی بازغال از دو روش برای ایجاد سطوح خاکستری تیره استفاده می شود :
روش اول : با کم یا زیاد کردن فشار دست برروی زغال میزان تیرکی و روشنی سطو ح ایجاد شده کنترل می شود . استفاده از این روش به مهارت و تجزیه نیاز دارد .
روش دوم : برای ایجاد سطوح تیره با فشار یکنواخت دست برروی زغال لایه ی خاکستری ایجاد می شود و سپس با تکرار لایه های جدید برروی طرح میزان تیرکی سطح افزایش می یابد تا به حد لازم برسد به این ترتیب درجات متنوعی از سایه روشن برای نمایش نور و تاریکی به وجود می آید .
زغال برای نمایش نور و سایه در طبیعت و طراحی از انسان مجسمه و اشیائ درمورد استفاده قرار می گیرد . زیرا دراثر آن به سهو لت قابل تغییر و برای تمرین طراحی بسیار مناسب است .
روش های بکار گیری ذغال
زغال ابزاری است که با نوک آن می توان خطوطی باریکی مشابه خطوط مدادی ایجاد کرد. اما مهمترین ویژگی آ ن استفاده از پهنای زغال برای
ایجاد سطوح است . به طور کلی با زغال به سه روش زیر طراحی می کنند :
الف :طراحی با نوک زغال : ایجاد خطوط متنوع با زغال امکان ایجاد طراحی های گوناگو نی را به وجود
آورده است . دراین روش زغال به شیوه طراحی با نوک مداد مورد استفاده قرار می گیرد .
ب: طراحی با پهنای زغال : برای ایجاد سطوح پهن زغال را در قطع مناسب با پهنا برروی کاغذ میکشیم بااستفاده از این روش می توان با
سرعت سطوح بزرگ را پوشاند . برای ایجاد تیرگی بیشتر می توان لایه های جدیدی را برروی کاغذ ایجاد کرد .
ج : روش ترکیب پهنا و نوک زغال :
دراین روش از ترکیب خطوط و سطوحی که زغال ایاد میکند استفادهمی شود .
درطراحی به روش کلاسیک که اغلب برای طراحی از مجسمه کاربرددارد . خطوط ظریف و کم رنگ برای ایجاد طرح کلی موضو غ و تصحیح
تناسبات به کار می رود . سپس با پهنای زغال سطوح تیره و روشن ایجاد می شود .
معانی برخی از اصطلاحات :
زغال فشرده : میزان ترکیب گوگرد زغال با چسب گیاهی
درجه ی فشردگی آ نرا تعیین می کند . اغلب زغال فشرده با
سه درجه نرم ؛ متوسط و سخت تهیه میشود.
کاغذ های مناسب : مقوا هایی که سطح زبر و مات دارند .
کاغذ اشتنباخ ؛ کاغذ پاستل ؛ کاغذ برش ؛ کاغذ واتمن ؛
کاغذ دیواری که سطح زبر و پرز دار یا دانه دار داشته باشد
و کاغذ لفاف برای ای نکار مناسب هستند . کاغذ های کلفت
دیگر را که سطح زیر ندارند برای کار با زغال با سمباده
میکنند . همچنین از پارچه های ریز بافت برای کار با زغال
استفاده می شود .
سطح مناسب : درچنین مواردی باید اطمینان بیابیم که سطح
زیاد از حد نرم نباشند
تا زغال روی آ ن سر نخورد و کاغذ سوراخهای ریزی
نداشته باشد که گرد زغال درون آن باقی بماند.
مطالب مشابه :
مواد و طراحی نو درساخت سازهای کوبه ای آئینی -کوزه
موسیقی امروز - مواد و طراحی نو درساخت سازهای کوبه ای آئینی -کوزه - وبلاگ رسمی
طراحی با مداد 2
3000دروار - طراحی با مداد 2 - هنگامی که هنرمند یک جسم ساده انتخاب کرده مثلا کوزه .
طراحی با زغال
طراحی با زغال (زغال طراحی ) امروزه ؛ زغال طراحی به دو روش تهیه می شود : درروش اول از سوزاندن
تکنیک جالب برای طراحی و رنگامیزی دیوار به سبک آسیایی!
کوزه - تکنیک جالب برای طراحی و رنگامیزی دیوار به سبک آسیایی! - قطره ای از دریای هنر - کوزه
کوزه سفالی
شیطنتهای پسر کرجی - کوزه سفالی - اینم از یه کار جدید طراحی سفال. تموم شد. نظرتون چیه؟
تقسيم بندی رنگ های مورد استفاده در نقاشی
کوزه - تقسيم یکی از شیوه های طراحی در دوره رنسانس استفاده از قلم نقره ای بر روی سطوحی بود
برچسب :
طراحی کوزه