چرا احترام پدر و مادر واجبه؟
اگر چه عواطف انسانى و حق شناسى به
تنهايى براى رعايت احترام در برابر والدين كافى است. ولى از آنجا كه اسلام
حتى در مسائلى كه هم عقل در آن استقلال كامل دارد و هم عاطفه آن رابه وضوح در
مىيابد سكوت روا نمىدارد و به عنوان تاكيد در اين گونه موارد هم
دستورهاى لازم را صادر مىكند، درباره احترام به والدين آنقدر تاكيد كرده
است كه در كمتر مسئلهاى ديده مىشود به عنوان نمونه به چند قسمت اشاره
مىكنيم:
الف: در چهار سوره قرآن مجيد، به
نيكى به والدين بلافاصله بعد از مسئله توحيد قرار گرفته است. اين همرديف
بودن، بيانگر اين است كه اسلام تا چه حد براى پدر و مادر احترام مىگذارد.
1- ( .....لا تعبدون الا الله و بالوالدين احساناً» بقره /83 (.... بجز خدا را نپرستيد و به پدر و مادر نيكى كنيد).
2. (واعبدوا الله و لا تشركوا به
شيئاً و بالوالدين احساناً» (نساء 36) و خدا را بپرستيد و چيزى را با او
شريك نكنيد و به پدر و مادر نيكى كنيد.
ب: اهميت اين موضوع تا آن پايه است
كه هم قرآن و هم روايات، صريحاً توصيه مىكنند كه حتى اگر پدر و مادر كافر
باشند، رعايت احترامشان لازم است.
1- ( وقضى ربك الا تعبدوا الا اياه و
بالوالدين احساناً» (اسراء 23) و پروردگارت حكم كرد كه جز او را نپرستيد و
به پدر و مادر نيكى كنيد.
2. (الا تشركوا به شيئاً و بالوالدين احساناً» (انعام 151) چيزى را با او شريك نكنيد و به پدر و مادر نيكى كنيد.
3. (و آن جاهداك على ا ن تشرك بى
ماليس لك به علم فلا تطعمها و صاحبهما فى الدنيا معروفاً» (لقمان 15) و اگر
آنان به تو اصرار كنند كه با من آنچه را كه علم به آن ندارى، شريك كنند اطاعتشان مكن ولى در دنيا به نيكى با آنان رفتار كن.
ج: شكرگزارى در برابر پدر و مادر در
قرآن مجيد در رديف شكرگزارى در برابر نعمتهاى خدا قرار داده شده است؛
چنانكه مىخوانيم: «ا ن اشكرلى ولوالديك الى المصير» (لقمان 14) مرا و پدر و
مادرت را شكركن كه بازگشت به سوى من است؛ با اين كه نعمت خدا بيش از آن
اندازه است كه قابل احصا و شماره باشد، پس، اين دليل بر عمق و وسعت حقوق
پدران و مادران است.
قرآن حتى كمترين بىاحترامى را در
برابر پدر و مادر، اجازه نداده است. در حديثى، امام صادق (ع) مىفرمايند:
«لو علم الله شيئاً هو ادنى من اف لنهى عنده و هو من ادنى العقوق، و من
العقوق ا ن ينظر الرجل الى و الديه فيجد النظر اليها» اگر چيزى كمتر از
«اف» وجود داشت، خدا از آن نهى مىكرد. «اف» كمترين اظهار ناراحتى است. و
از اين جمله، نظر كردن تند و غضب آلود به پدر و مادر است.
ه: با اينكه جهاد يكى از مهمترين
برنامه هاى اسلامى است، تا هنگامى كه جنبه وجوب عينى نداشته باشد، بودن در
خدمت پدر و مادر از آن مهمتر است. پس اگر حضور در اين جهاد موجب ناراحتى
آنان شود، جايز نيست. در حديثى از امام صادق (ع) آمده است كه مردى نزد
پيامبر اسلام (ص) آمد و عرض كرد، جوان با نشاط وورزيدهاى است و جهاد را
دوست دارد، ولى مادرش از اين موضوع ناراحت مىشود. پيامبر (ص) فرمودند:
«ارجع فكن مع والدتك فوالذى بعثنى بالحق لانسها بك ليله خير من جهاد فى
سبيل الله سنه» برگرد و با مادر خويش باش. قسم به آن خدايى كه مرا به حق
مبعوث كرد، يك شب مادر با تو مأنوس شود، از يك سال جهاد در راه خدا بهتر
است.
البته، هنگامى كه جهاد جنبه وجوب
عينى پيدا كند، كشور اسلامى در خطر قرار گيرد و حضور همگان لازم شود، هيچ
عذرى حتى نارضايتى پدر و مادر پذيرفته نيست.
پبامبر (ص) فرمودند: «اياكم وعقوق
الوالدين فان ريح الجنه توجد ممن سيرع الف عام ولايجدها عاق» از عاق پدر
ومادر بترسيد زيرا بوى بهشت از هزار سال راه به مشام مىرسد؛ اما هيچگاه به
كسانى كه مورد خشم پدر و مادر هستند نخواهد رسيد.
اين تعبير، اشاره لطيفى به اين
موضوع دارد كه چنين اشخاصى نه تنها در بهشت گام نمىگذارند، بلكه در فاصله
بسيار زيادى از آن قرار دارند و حتى نمىتوانند به آن نزديك شوند. سيد قطب
در تفسير فىظلال القرآن، حديثى به اين مضمون از پيامبر (ص) نقل مىكند كه
مردى كه مادرش را بر دوش گرفته بود و طواف مىداد، پيامبر (ص) را در همان
حال مشاهده كرد. عرض كرد: «آيا حق مادرم را با اين كار انجام دادم».
پيامبر فرمودند: «نه، حتى جبران يكى از نالههاى او را به هنگام وضع حمل» نمىكند.
يك نكتة كه دراينجا بايد ذكر شود،
اين است كه گاه مىشود پدر و مادر پيشنهادهاى غير منطقى يا خلاف شرع به
انسان مى كند، بديهى است اطاعت آنان در هيچ يك از اين موارد، لازم نيست.
ولى با اين حال، بايد با برخورد منطقى و انجام دادن وظيفه امر به معروف و
نهى از منكر در بهترين صورتش، با اين گونه پيشنهادها برخورد كرد. امام كاظم
(ع) مىفرمايند: «كسى نزد پيامبر (ص) آمد و از حق پرد وفرزند سئوال كرد.
فرمودند: بايد او را با نام صدا نزند (بلكه بگويد پدرم)، جلوتر از او نرود،
قبل از او ننشيند و كارى نكند كه مردم به پدرش بدگويى كنند (نگويند خدا
پدرت را نيامرزد كه چنين كردى)».
منبع: سایت اسکدین
مطالب مشابه :
به مادر خود احترام بگذارید.شعری از سعدی...
به مادر خود احترام نافرمان پدر و مادر. این وبلاگ رو درست کردم تا اطلاعاتی که در مورد
احترام و نیکی به پدر و مادر
احترام و نیکی به پدر و مادر شعری در وصف و ستایش مادر تا به وی نشان دهد در مورد
احترام به پدر و مادر
احترام به پدر و مادر پدر و مادر را و در اند بايد مورد احترام واقع شوند و
احترام به پدر و مادر در منطق اسلام
احترام به پدر و مادر در شكرگزارى در برابر پدر و مادر در قرآن مجيد در رديف شكرگزارى در
مادر (احترام به مادر بعد به پدر)
مادر (احترام به مادر بعد به پدر) داستان هابیل و قابیل در شعر می گویم قربه الی
مادر
وقتى احترام به پدر و مادر را ولی در مورد مادر و شعر در مورد
نیکی و احسان به پدر و مادر
در مورد سپاسگزارى از والدین مى فرماید: احترام به پدر و مادر پس از شعر و ادبیات
نيکي به پدر و مادر هم رديف يکتا پرستي
نيکي به پدر و مادر هم درس و دانشگاه شعر و اسلام در مورد احترام والدين آن قدر
چرا احترام پدر و مادر واجبه؟
احترام به پدر و مادر در پدر و مادر در هيچگاه به كسانى كه مورد خشم پدر و
مسئوليت پدر و مادر در مورد تربيت فرزندان
مسئوليت پدر و مادر در مورد تربيت با محبت و تشويق و احترام به آنان،در آنها شعر* بهجتی
برچسب :
شعر در مورد احترام به پدر و مادر