بررسی درس« زنگ آفرینش » کتاب فارسی پایه ی هفتم
عنوان : زنگ آفرینش
محتوا (متن و تصویر) : اهمّیّت زیبایی های آفرینش ـ بیان آرزوها ـ بهار ـ زنگ انشا ـ معلّم ـ طبیعت |
||||||
فعّالیّت خوانداری |
فعّالیّت نوشتاری |
|||||
خودارزیابی |
نکته |
کارگروهی |
نکات زبانی |
املا |
نگارش |
انشا |
الف- سؤال تفکّر برانگیز در سه سطح همگرایی تاواگرایی به تناسب متن درس ب- برجسته کردن پیام های درس جهت جلب توجّه دانش آموزان پ- تأکید بر عناصر زبانی و ادبی موجود در متن |
الف- جمله ب- تشخیص یا جان بخشی |
الف- تأکید بر انجام کارگروهی در کلاس ب- تأکید بر تعمیق و تثبیت آموخته ها پ- ایجاد فرصت های بیش تر برای تقویت مهارت های زبانی ت- تقویت و درونی سازی روحیّه ی پژوهش و مطالعه ث- تأکید بر استفاده از نکات مربوط به بخش یادآوری ج- ایجاد فرصت برای تقویت مهارت ذهنی نقد و تخیّل (تفکّر انتقادی) |
کامل کردن جمله با استفاده از آرایه جان بخشی |
استفاده از کلمات هم آوا ـ واژه سازی |
بندنویسی با توجّه به آرایه جان بخشی |
نوشتن متنی با استفاده از ضرب المثل |
زنگ آفرینش
اهداف آموزشی
1- آشنایی بیش تر با زیبایی ها و پدیده های جهان آفرینش
2- پرورش حسّ تعالی جویی
3- عشق ورزی نسبت به پدیده های جهان آفرینش به عنوان آیات الهی
4- آشنایی با آرایه ی « تشخیص » یا « شخصیّت بخشی » Presonification
5- تقویت نگرش مثبت نسبت به جهان آفرینش و پدیده های الهی
6- آشنایی بیش تر با قیصر امین پور و نمونه ای از سروده های وی
7- آشنایی بیش تر با جمله در زبان فارسی
روش های پیشنهادی تدریس
این درس را می توان با روش « نمایشی » در کلاس اجرا کرد . پیشنهاد می شود :
1- به تعداد شخصیّت های شعر ، از میان دانش آموزان ، افرادی مشخص شوند تا به ایفای نقش بپردازند .
2- می توان با بهره گیری از امکاناتی ساده ، شخصیّت ها را حسّی تر و ملموس تر ساخت ، مثلاً با استفاده از صورتک ها ، عکس ها و ... این کار ، امکان پذیر است .
مناسب است هر یک از شخصیّت ها بخشی از شعر را که متناسب با شخصیّت آن هاست ، حفظ کند تا نمایش طبیعی تر انجام شود .
با روش « روشن سازی طرز تلقی » نیز می توان درس را اجرا کرد.
خواندن کامل شعر ضروری است .
نکات مهم درس
در این چارپاره ، جز انتخاب مناسب شخصیّت ها و گفت وگو از زبان آن ها ، آرزوها و آرمان ها مطرح می شود . آن چه شعر را زیباتر می کند ، زبان روایی و داستانی و پیوستگی اجزای شعر است . نوعی تکریم از معلّم و نشان دادن آرزوی معلّم که کامیابی دانش آموزان است ، به شعر ارزش و اعتبار ویژه بخشیده است .
شعر آفرینش توصیف فضای کلاسی بسیار گرم و تپنده و سرزنده و صمیمی است ، یعنی معلّم نقابی به چهره ندارد . به دانش آموزان نزدیک است و آن ها نیز خود را با معلّم یکی می دانند و معلّم را با خود همراه ، همدم و همدل می بینند .
موضوع گپ و گفت ، موضوع انشا است و آن هم موضوع تازه ای به نام « آرزوهای شما در آینده » .
در این جا گرانیگاه معنایی و هسته ای بنیادین شعر بر واژه « انشا » نهاده شده است . از این رو در حقیقت ، کلاس انشا ، سراسر رویش و شکفتگی و به طور کلّی جریان حاکم بر شعر ، حرکت به سمت و سوی بالندگی و « شدن و فراتر رفتن » است .
فرایند داستانی این شعر در فضایی رو به تعالی پیش می رود . آن چه سبب شده است حرارت و شوق زیبا زیستن و رستن ، پرفروغ تر گردد ، همانا امید به آینده و داشتن آرزوهای رنگین و افکار شیرین دانش آموزان نسبت به فرداهاست . همان سخنی که در باورهای مردمی هم مشهور است که : « انسان با آرزوها و امید به آینده زنده است » .
این سروده هم چنان که یادآور شدیم ، بافتاری داستانی ـ روایی دارد و شخصیّت های زیر در جریان داستان نمایان می شوند :
1- معلّم
2- دانش آموزان (بچّه ها) که شش نفر هستند و هرکدام به ترتیب زیر می آیند و موضوع انشا و آرزوهای خود را بیان می کنند :
الف- شبنم : آرزوهایش این است که آفتاب شود و ذره ذره به آسمان برود و ابر باشد و دوباره آب شود .
ب- دانه : آرزو می کند باغی بزرگ شود و جاودانه سبز بماند .
پ- غنچه : آرزو دارد مثل لبخند شکوفا شود و جاودانه باطراوت باشد .
ت- جوجه گنجشک : آرزو می کند رها در دل آسمان و آسوده از سنگ بچه ها باشد .
ث- جوجه پرستو : می خواهد رهسپار با باد تا افق های دور کوچ کند و پیغمبر بهار شود .
ج- جوجه کبوترها : می گویند ای کاش روز و شب کنار هم ، توی گل دسته های یک گنبد زائر حرم باشیم .
3- زنجره
بنابراین ، در مجموع هشت شخصیّت در ساختار داستانی شعر وجود دارند( البتّه اگر جوجه های کبوتران را یک شخصیّت به حساب آوریم) اگر به چند و چون کارکرد هر یک از اشخاص بنگریم ، می بینیم که کم اثرترین و کم رنگ ترین چهره ، زنجره است که تنها در یک مصراع از بند دهم شعر ، حاضر شده و زنگ تفریح را به صدا درآورده است .
بچّه ها هم که در این شعر از آن ها به شبنم ، دانه ، غنچه ، جوجه و ... یاد شده با ذکر آرزوهایشان در حقیقت روزنه ها و دریچه هایی هستند که از رهگذر آن می توان تکامل و حرکت کمال جو را مشاهده کرد . بن مایه مشترک آرزوها ، همان جهت گیری به سمت آسمان معرفت و خورشید حقیقت و گسترش شخصیّت درون افراد است .
زیبایی های هنری : نخست این که فضای عمومی شعر ، سرشار از احساس لطیف و عاطفه عمیق است که به خوبی خود را در ژرفای ذهن و زبان مخاطب ، جای گیر می سازد . دیگر این که زبان و تصویرهای خیالی به کار گرفته در این سروده ، کاملاً با جهان ذهن و زبان نوجوان هماهنگ است .
هم چنین توجّه به کاربرد و تکرار واژه « باز » در ابتدای پنج مصراع که امتداد بار معنایی و آوایی ویژه ای هم چون زنگی در ذهن و کلام به صدا درمی آورد ، جالب است . گویی با این توجّه و تلنگر می خواهد بگوید در گذشته هم بارها چنین وضعی تجربه شده است و این حکایت مکرر تاریخ است ، حتّی می بینیم جوجه کوچک پرستو هم آرزو می کند « کاش باز پیغمبر بهار شود » گویا پیش از این هم چنین رسالتی داشته است . یکی دیگر از کاربردهای بسیار سنجیده ، به جا و زیبای این سروده کلمه زنجره است ، در مصراع « زنگ تفریح را که زنجره زد » با تأمّل در این مصراع می بینیم که واژه « زنجره » چقدر دقیق و آگاهانه برای نواختن زنگ انتخاب شده است . افزون بر این ، تکرار واج « ز » و ایجاد موسیقی و هم آوایی گوش نواز ، خود یادآور صدای ویژه زنجره یا همان سیرسیرک است .
آموزه های تربیتی ـ اخلاقی شعر زنگ آفرینش ـ با درنگ در تار و پود این سروده به چند آموزه تربیتی ـ اخلاقی بر می خوریم . ابتدا معلّم را می بینیم که چهره ای شاداب و خندان دارد . سرزندگی و خلّاقیّت ذهنی بچّه ها در کلاس جنگل سبز به همین گشاده رویی معلّم برمی گردد . تأثیر روان شناختی ـ تربیتی این نحوه ی برخورد نیز بر کسی پوشیده نیست . بنابراین معلّم شاداب با رفتار و کلام طرب انگیز خود به شاگردان کلاس خویش ، انرژی مثبتی می بخشد و حرکت ، جست وجوی و چالاکی را به آن ها هدیه می کند و این اثرگذاری هم سخن و مصاحبت با بزرگان صافی درون را مولانا در مثنوی به زیبایی ، بیان کرده است :
نار خندان ، باغ را خندان کند صحبت مردانت از مردان کند
(مثنوی دفتر اوّل ، ب 721)
از این رو است که شادی و شکفتگی در پهنای سبز کلاس موج می زند . اتّفاقاً همین روحیّه ی معلّم باعث شده است که بچّه ها بی پرده و صمیمی او را در ردیف خود ببینند و آرزوهای خویش را برایش روایت کنند . در واقع معلّم دوست بچّههاست و تا هنگامی که در کلاس و جمع شاگردان با همدلان و همسفران است ، پر از نشاط و طراوت است و همین که زنگ تفریح را زنجره می زند ، شاعر می گوید : « و معلّم دوباره تنها شد » مسئله ی دیگری می باشدکه آموزنده و شایسته ی توجّه است ، نگاه کمال جویی ، تعالی طلب و امیدوار به آینده ای روشن با چشم اندازی سبز و جاودانه در فضایی آزاد و سرشار از محبّت و دوستی هاست .
سخن آخر این که بند پایانی شعر با نهایت لطف و لطافت بیان شده است و نشان دهنده ی فرود بسیار زیبای پرواز خیال انگیز ذهن و زبان شاعر است . در این جا معلّم را می بینیم که با وجود غرق بودن در تنهایی خود ، از حضور گرم و چشم نواز و تنوّع آرزوهای دانش آموزان سخن می گوید و هنوز به آنان که نیمه وجودی روح و روانش را تشکیل می دهند ، فکر می کند و در دل برایشان آرزوی کامیابی و آینده ای روشن و آفتابی دارد . این جاست که باز هم صفای باطن و سرشار از عشق و محبّت معلّم برجسته تر می شود ، زیرا او حتّی در تنهایی خویش نیز به شاگردان و نیک بختی و نیک فرجامی آنان می اندیشد و تنها آرزوی خود را کامروایی بچّه ها می داند و با این پیام در حقیقت معلّم هم چون دیگر بچّهها تکلیف خود را به شایستگی انجام داد و انشای زندگی خویش را قرائت کرد .
این سروده ی زیبا را می توان با بهره گیری از نوار صوتی ، لوح فشرده و منابع رایانه ای بهتر و تأثیرگذار عرضه کرد . در این درس با شیوه های گوناگون رایج چون ارزش یابی شفاهی ، کتبی و چک لیست می توان میزان دریافت و فعّالیّت دانش آموزان را سنجش کرد .
دانش های زبانی و ادبی
نکته ی اوّل
نوشتن
یادآوری : در این بخش ، هدف مؤلّفان پاسخگویی مستقیم به پرسش های بخش نوشتن نیست بلکه نگارندگان کتاب برآنند که به اهداف آموزشی هر یک از تمرین هایی که نیاز به توضیح دارند ، بپردازند .
زیرا تبیین اهداف آموزش ، جهت آموزش و ارزش یابی را نیز سامان می دهد . بنابراین هر تمرین ، ممکن است چندین هدف آموزشی را به طور هم زمان دنبال کند .
در تبدیل نظم به نثر رعایت نکات زیر ضروری است :
الف : حفظ پیام اصلی و مضمون
ب : رعایت ساختار جمله براساس دستور معیار نوشتاری
پ : انتخاب برابرهای واژگانی مناسب
اهداف این تمرین :
1- درک مطلب و توانایی تبدیل یک یا چند بیت به نثر ساده و امروزی
2- تقویت مهارت نوشتن
3- توانایی به کارگیری آموخته های دستوری به هنگام بازگردانی شعر به نثر
4- تداعی معانی یکی از راه های پرورش ذهن و غنی سازی گنجینه واژگانی
در این پرسش به کمک تصویر، واژه های بسیاری به ذهن تداعی می شود . از این طریقه خوشه های واژگانی ذهن دانش آموز ، گسترش می یابد و دامنه های روابط معنایی را وسیع تر می نماید . دانش آموز با دیدن تصویر و با عمیق شدن در آن ، پدیده ها را به یاد می آورد و نام آن ها را می نویسد .
مثلاً با دیدن کوه در این تصویر واژه های زیر به ذهن می آید :
قلّه ، دامنه ، کوهپایه ، کوه پیمایی ، کوه نوردی ، سرما ، برف ، عظمت و بزرگی ، استواری و ...
منابع اطّلاعاتی کمکی
1- ویژه نامه ی مجلّه ی شعر درباره ی زنده یاد دکتر قیصر امین پور
2- ادبیّات کودکان و نوجوانان ، مؤلّفان : اکبری ، قاسم پور ، یارویسی ، انتشارات آیندگان ، چاپ چهارم ، 1386
3- روزنه : محمد کاظم کاظمی ، انتشارات کانون شاعران خراسان ، 1375
حکایت اندرز پدر
سعدی در این حکایت به پرهیز از غیبت کردن سفارش می کند . هم چون بیت زیر :
« میان دو کس جنگ چون آتش است سخن چین بدبخت هیزم کش است »
برگرفته از کتاب راهنمای معلّم
مطالب مشابه :
انشاء توصیف یکی از زیبایی های آفرینش
توصیف یکی از زیبایی های آفرینش . اعجاز دل آرا شش شش انگار صدای لالایی می آید،مثل
فیلم انشا
های زیر را ملاحظه نمایید و سپس با کمک قوه تخیل خود ، انشای زیبایی انشا یعنی آفرینش
بررسی درس« زنگ آفرینش » کتاب فارسی پایه ی هفتم
محتوا (متن و تصویر) : اهمّیّت زیبایی های آفرینش ـ بیان آرزوها ـ بهار ـ زنگ انشا ـ معلّم ـ
توصیف زیبایی های طبیعت با استفاده از حواس پنج گانه
توصیف زیبایی های طبیعت انشا درباره ی زیبایی های کمی از این آفرینش را سپاس
درس هشتم شگفتی های آفرینش
درس هشتم شگفتی های آفرینش با موضوع انشا، بر زیبایی متن و انشا: 1.با واژه های زیر
سوالات انشا و نگارش سوم راهنمایی
سوالات انشا و نگارش -زیبایی های - در باره ی یکی از زیبایی های آفرینش انشایی
شگفتی های آفرینش
درباره زیبایی های دیگر آفرینش که در کتاب های دیگر به متن انشا می تواند گزارشی از
فصل اول هفتم
زیبایی آفرینش درباره زیبایی های آفرینش انشایی درنوشتن انشا رعایت علایم
انشای گروهی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی
این آسمان ابری خیره شویم و زیبایی های آن را انشا یعنی آفرینش ، نظم فکری ، پلی بین اندیشه
برچسب :
انشا زیبایی های آفرینش