کتابی کم یاب در اثبات مذهب شيعه+دانلود کتاب
پيشنهاد می کنم که حتماً این کتاب رو دانلود کنید.(در يک فایل زيپ شده و در دو قالب htm و pdf)
کتاب ارزشمند (اصل الشيعه و اصولها) که يکی از آثار فاخر عالم بزرگ مرحوم آيت الله العظمی شيخ محمّدحسین آل کاشف الغطاء می باشد. این کتاب با ترجمه فارسی در سال 1331 توسط آقای عليرضا خسروانی(حکيم خسروانی) با نام (ريشه شيعه یا اصل و اصول شيعه) و در سال 1346 توسط آيت الله العظمی مکارم شیرازی و با نام (این است آيين ما) چاپ شده است.
بنده در بازار کتاب و حتی در قم و انتشارات آيت الله العظمی مکارم شیرازی به دنبال ترجمه این کتاب گشتم، اما با توجه به گذشت مدت زمان زیاد از چاپ آن و عدم تجدید چاپ، نتوانستم به این اثر فاخر دست پيدا کنم. اما موفق شدم در سایت آيت الله العظمی مکارم شیرازی این اثر را دانلود کنم. گرچه بعداً در بازار کتاب آن را با نام (آیین ما) یافتم.
پيشنهاد میکنم حتماً حتماً حتماً دانلود کنید و به شيعه بودنتان افتخار کنید:
دانلود از طریق پيوست زیر در يک فایل زيپ شده و در دو قالب htm و pdf
برای شناخت این عالم بزرگ که در سطح علمای طراز اول شیعه است مطالب زیر را حتماً بخوانيد، متأسفانه ما شماره کفش ورزشکاران را حفظ هستیم اما دریغ از شناخت علما و بزرگان دینمان...
انگیزه نوشتن کتاب (اصل الشيعه و اصولها) هم در این متن موجود است.
آيت الله العظمی شيخ محمّدحسین آل کاشف الغطاء
شیخ محمد حسین کاشفالغطا در سال ۱۲۹۴ ق. در محله عمّاره نجف دیده به جهان گشود. جدّ او آیت الله شیخ جعفر کاشفالغطا (متوفی ۱۲۲۸ ق.) سرشناسترین و پرآوازهترین فرد این خاندان است و فرزندان و نوادگان وی از دانشمندان و مجتهدان بزرگ عراق بودند. آیت الله شیخ علی کاشفالغطا (متوفای ۱۳۲۰ ق.) ـ پدر قهرمان او ـ از مراجع بلندپایه تقلید عراق بود.
ورود به حوزه علمیه
محمد
حسین در ده سالگی وارد حوزه علمیه نجف شد. ادبیان عرب، حساب، نجوم، فقه و
اصول را با پشتکار و شوق فراوان فرا گرفت. عطش یادگیری او را بیقرار کرده
بود. نوجوان بود و آرزومند فراگیری علوم بیشتر.
محمد حسین در
کنار تحصیل علوم حوزوی به مطالعه عمیق در ادبیات عرب پرداخت. ذوق ادبی خوبی
داشت. نثر و نظم زیبای نوشتهها و سرودههای او از ابتدای نوجوانی، هویدای
روح لطیف و مهربانش بود. محمد حسین از ابتدای نوجوانی به سرودن شعر و
نویسندگی پرداخت. پانزده ساله بود که کتاب «العبقات العنبریه ...» را
درباره خاندان خود نوشت. هنوز هیجده بهار بیش ندیده بود که دروس سطح حوزه
را به پایان برد و به درس خارج فقه و اصول آیت الله سید محمد کاظم یزدی و
آیت الله آخوند خراسانی راه یافت.
روح ناآرامی داشت. ادبیات
عرب و تاریخ نتوانست عطشِ ذهنش را فرونشاند. به امیر اینکه گمشدهاش را در
اشعار شاعران و تاریخ خاندانش بیاید، سالها در وادی شعر و ادب و تاریخ گام
نهاد. اما باز تشنه بود. شگفت که خود نمیدانست تشنه چیست! به سراغ برکه
حکمت و فلسفه رفت تا روحِ تشنهاش را سیراب نماید. وی در این باره میگوید:
تمام
کتابهای صدرالمتألهین، ملاصدرا شیرازی ـ از مشاعر، عرشیه و شرح هدایه
گرفته تا اسفار و شرح اصول کافی ـ را نزد استادان برجسته آموختم ...
زمانی
نیز به یادگیری علم حدیث، تفسیر و عرفان پرداخت تا بتواند اندکی از عطش
خود بکاهد. به کتابهای فصوص، نصوص، فکوک و دیوان اشعار مولوی، جامی و ... .
پناه برد.
کاشفالغطا علاقه وافری به محدث نوری داشت. محدث
نوری از کارشناسان سرشناس علم حدیث بود. کاشفالغطا هماره با استاد نشست و
برخاست داشت. از پندهای استاد برای سیر و سلوک و پیمودن راههای سعادت بهره
میجست. روزی به استاد گفت: رطوبت جوانی در جان من رسوخ کرده و مرا از
برخاستن برای نماز شب سنگین نموده است. از این رو، در برخی از شبها، نماز
شب از دستم میرود. استاد فریاد برآورد: چرا؟ برخیز! برخیز!
کاشفالغطا
سالها پس از رحلت استاد، از آن سرزنش استاد یاد میکند و میگوید: صدای
استاد مرحومم، در هر شب، پیش از سحر مرا برای نماز شب بیدار میکند.
کاشفالغطا چند دوره در درس خارج فقه و اصول آیت الله سید محمد کاظم یزدی و آیت الله آخوند خراسانی شرکت کرد. تا توانست قله اجتهاد را فتح نماید. وی شرحی بر کتاب «العروة الوثقی» نوشته آیت الله سید محمد کاظم یزدی نگاشت که احتمالاً نخستین شرحی است که بر این کتاب نوشته شده باشد، این شرح چهار جلد است. آیت الله کاشفالغطا پس از سالها تحصیل و رسیدن به مقام اجتهاد، به تدریس آموختههایش برای طلاب جوان پرداخت. دهها طلبه در مسجد هندی و مقبره میرزای شیرازی در صحن حرم ح ضرت علی ـ علیه السّلام ـ گرد میآمدند و در درس او شرکت میجستند.
اساتید
سالها نزد استادان برجسته حوزه علمیه نجف به شاگردی پرداخت.برخی اساتید وی عبارتند از: آیات بزرگوار
مصطفی تبریزی
میرزا محمد باقر اصطهباناتی
احمد شیرازی
علی محمد نجف آبادی
ملا علی اصغر مازندرانی
حاج آقا رضا همدانی
محمد تقی شیرازی
علامه حسین نوری (محدث نوری)
مدرسه کاشف الغطاء
برخی
از مقلّدان آیت الله سید محمد کاظم یزدی که پس از فوت او، از کاشفالغطا
تقلید میکردند، نزدش آمدند و با اصرار از او خواستند که رساله عملیه خود
را چاپ کند. «شرح تبصره المتعلّمین» و «وجیزة الاحکام» نوشته اوست که در پی
اصرار مقلّدانش نوشته شده است. حاشیه بر «سفینةالنجاة» نوشته برادرش،
حاشیه بر «مجمعالرسائل» که حاوی فتواهای مراجع تقلید مشهور است، «مناسک
حج» و ... از کتب فقهی وی و «سؤال و جواب» و «زاد المقلدین» پاسخ استفتائات
مقلدان اوست.
تولیت مدرسه علمیّه «معتمد» با پیشینه یک قرن بر
عهده خاندان کاشف الغطاء بود. این مکان که زمانی رونقی چشمگیر داشت به
مرور زمان رو به خرابی نهاد اما ایشان آن را بازسازی کرد و رونقی تازه
بخشید.
کتابخانه
مدرسه کاشف الغطا از کتابخانههای بزرگ نجف بود که کتابهای خطی کمیابی در
آن وجود داشت. کاشفالغطا هر روز به مدرسه میآمد و بیشتر دیدارهای سیاسی
او و گفتگوهای علمیاش با نویسندگان و دانشمندان عراق در مدرسه صورت
میگرفت.
ایشان هماره در اندیشه حلّ مشکلات طلاب بود و با زحمات فراوان توانست برای طلاب مدرسه، معافیّت تحصیلی بگیرد.
شاگردان
کاشف الغطا در طول سالیان دراز تدریس شاگردان بسیار تربیت نمود.از جمله
آیتالله العظمی سید محسن حکیم
آیتالله محمد جواد مغنیه (نویسنده معروف)
شهید آیتالله قاضی طباطبایی «امام جمعه تبریز»
برای وحدت
«اصل الشیعه و اصولها» از زیباترین نوشتههای کاشفالغطاست. کاشفالغطا درباره انگیزه نگارش این کتاب مینویسد:
«دو
سال پیش، یکی از جوانان پرشور که با هیأتی علمی از سوی دولت عراق، برای
تحصیل در «دارالعلوم العلیا» به مصر رفته بود، در نامهای طولانی به من
نوشت: ... من با برخی از دانشمندان دانشگاه الازهر رفت و آمد دارم. گاه و
بیگاه از نظام آموزشی و دانشمندان حوزه علمیه نجف سخن به میان میآید.
استادان الازهر از اندیشمندان حوزه علمیّه نجف به بزرگی یاد میکنند، ولی
میگویند: متأسفانه شیعه هستند! من از این سخنان آنها شگفت زده شدم. به
آنها گفتم: مگر شیعه بودن گناه است؟! مگر شیعیان مسلمان نیستند؟! برخی از
آنها در پاسخ گفتند: شیعیان مسلمان نیستند و ... من جوانی هستم که از
پیدایش شاخههای گوناگون مذهب ها در اسلام آگاهی ندارم. اکنون از سخنان
دانشمندان بزرگ اهل تسنن به تردید افتادهام که آیا شیعه فرقهای از اسلام
است؟ اگر مرا از این سرگردانی نجات ندهید مسؤولیت لغزش و گمراهی من بر عهده
شماست.
من به وسیله نامه درباره تاریخ شیعه و پاسخ به تهمتهای
آنان، او را راهنمایی کردم. ولی در شگفت بودم که چگونه برخی از دانشمندان
بزرگ اهل سنت، این گونه سخن میگویند! تا اینکه کتاب «فجرالاسلام» نوشته
احمد امین، نویسنده بزرگ مصری به دستم رسید. مغزم از دروغهای شاخدار این
کتاب سوت کشید. احمد امین، سال پیش (۱۳۴۹ ق.) همراه شماری از استادان،
دانسجویان و دانشمندان مصر، به نجف، شهر دانش آمد. او در نجف همراه دوستانش
در یکی از شبهای ماه مبارک رمضان به دیدن من آمد. من او را به نرمی سرزنش
کردم که چرا چنین دروغهایی را به شیعه نسبت داده است! آخرین عذر احمد امین
این بود که آگاهی کافی درباره شیعه نداشتم. من گفتم: این بهانه پذیرفته
نیست. نویسنده باید در موضوعی که میخواهد بنویسد، خوب بررسی کند. چرا
کتابخانههای نجف، از جمله کتابخانه خصوصی خودم که ۵۰۰۰ جلد کتاب دارد که
بیشتر نویسندگان آنها از اهل سنت هستند، ولی در کتابخانههای قاهره
کتابهایی که نویسندگان آنها شیعهاند، بسیار کم پیدا میشود؟!
چند
ماه پیش، یکی از جوانان پاک شیعه بغداد، در نامهای به من نوشت سفری به
استان «دلیم»، همسایه استان بغداد داشتم، بیشتر مردم آنجا سنی هستند. من با
مردم نشست و برخاست داشتم. آنها از سخنان و ادب من بسیار خوشحال بودند.
اما هنگامی که فهمیدند من شیعه هستم، گفتند: ما گمان نمیکردیم شیعیان با
ادب باشند، چه رسد به دانش و دین آنها! ما آنها را یک مشت وحشیان بیابان
میپنداشتیم! مدتی بعد به سوریه و مصر رفتم. شگفتآور بود. مسلمانان سنی
مصر نیز همان سخنان مردم «دلیم» را گفتند. آیا موقع آن نرسیده است که به
دفاع از شیعه بپردازید؟
روزنامههای مصر، سوریه و ... مقالههای مسمومی درباره شیعه مینویسند. دیگر تاب نیاوردم و سکوت نکردم. نه از این نظر که ستمی بر شیعه شده باشد و من بخواهم در برابر سیل تهمتها از آن دفاع کنم. بلکه از این نظر که پردههای نادانی را از برابر چشم مسلمانان کنار بزنم تا افراد با انصاف در داوری درباره شیعه راه عدالت پیش بگیرند و عذر و بهانهای هم برای آن دسته از دانشمندان که یاوههایی بر زیان شیعه میگویند و مینویسند، باقی نماند که بگویند دانشمندان شیعه، مذهب خود را معرفی نکردند. (این جمله را احمد امین در دیدار با کاشفالغطا گفت) و از همه مهمتر امید میرود در سایه این کتاب پیوندهای دوستی در میان مسلمانان استوار گردد و دشمنی از بین آنها برچیده شود. شاید پس از نوشتن این کتاب، نویسنده کتاب «فجر الاسلام» دگربار ننویسد «تشیّع پناهگاه دشمنان اسلام بوده و هست. تشیع پناهگاه افرادی است که میخواهند اندیشههای پدران یهودی، نصرانی و زردشتی خود را وارد اسلام کنند.»
«اصل الشیعه و اصولها» در سال ۱۳۵۱ ق. چاپ شد و مورد استقبال خوانندگان قرار گرفت.
کاشفالغطا در این کتاب مینویسد:
نخستین
فردی که بذر تشیع را در سرزمین اسلام کاشت بنیانگذار اسلام، حضرت محمد ـ
صلّی الله علیه و آله ـ بود. دهها حدیث در کتابهای اهل سنت آمده است که در
آنها پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ، علی ـ علیه السّلام ـ و شیعیانش او
را رستگاران جهان آخرت یاد کرده است ... اندیشه شیعی از زمان پیامبر آغاز
شد ... شیعه در لغت به معنای «پیرو» است و به پیروان حضرت علی ـ علیه
السّلام ـ در زمان پیامبر، شیعیان علی ـ علیه السّلام ـ میگفتند ...
سلمان
فارسی که پیامبر دربارهاش فرمود سلمان از اهل بیت ماست و ابوذر که
پیامبر دربارهاش فرمود آسمان سایه نیفکنده و زمین در برنگرفته کسی را که
راستگوتر از ابوذر باشد، هر دو از یاران حضرت علی بودند.
ابوالاسود
دوئلی، بنیانگذار علم نحو از شیعیان حضرت علی ـ علیه السّلام ـ است. خلیل
بن احمد فراهیدی، بنیانگذار علم لغت و عروض نیز از یاران اوست. ابومسلم
معاذ بن مسلم هراء، پایهگذار علم صرف و عبدالله مفسر بزرگ قرآن نیز شیعه
بودند. محمد بن عمر واقدی نخستین فردی که علوم قرآنی را گردآوری کرد، شیعه
بود. ابورافع بنیانگذار علم حدیث و پسرش علی که نخستین فردی است که کتابی
در علم فقه نوشت و پسر دیگرش عبدالله که نخستین مسلمانی است که کتابی در
علم تاریخ نوشت، شیعه بود.
ابان بن عثمان الاحمر شیعی نخستین
فردی است که کتابی در علم تاریخ اسلام نوشت ... نابغه جعدی، کعب بن زهیر،
فرزدق، کمیت، حمیری، دعبل، ابونواس و ... بسیاری از شاعران بزرگ عرب در
دامان مکتب شیعه پرورش یافتند. آیا این بزرگان میدان دانش، ادب و جهاد
میخواستند اسلام را نابود کنند؟!
ولایت فقیه
کاشفالغطا
بخوبی نقش زمان و مکان در اجتهاد را یافته بود و بر این باور بود که نباید
احکام اسلام در تنگنای سلیقه مجتهد قرار بگیرد، زیرا فرجام چنین کاری این
است که احکام اسلام، به صورت خشک و بیروح درآید.
کاشفالغطا در مورد اختیارات ولایت فقیه نظرات بسیار بلندی دارد. امام خمینی (ره) میفرماید:
ولایتی
که برای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و امامان است، برای فقیه نیز
ثابت است. موضوع ولایت فقیه چیز تازهای نیست که ما آورده باشیم. بلکه این
مسئله از اول مورد بحث بوده است ... به طوری که نقل کردهاند، مرحوم
کاشفالغطا نیز بسیاری از مطالب را فرمودهاند.
او درباره حدود اختیارات ولی فقیه مینویسد:
ولایت فقیه همه مواردی را که به مصلحت اسلام و مسلمانان است، در برمیگیرد.
اهل سیاست
آیتالله
کاشفالغطا همواره در مسایل سیاسی دخالت میکرد. برخی از کجاندیشان که دین
را از سیاست جدا میدانستند. از او میپرسیدند چرا در سیاست دخالت میکند.
او در پاسخ میگفت: اگر سیاست به معنای پند، راهنمایی، نهی از فساد، نصیحت
و مبارزه با استعمار است من اهل سیاستم. آری، من تا فرق سر غرق در سیاستم.
چنین سیاستی از واجبات است. پدر، پدربزرگ، جد و تمام خاندان من، بیش از
سیصد سال رهبری دینی جهان اسلام را بر عهده داشتند. در زیارت جامعه، درباره
ائمه معصوم آمده است: انتم ساسه العباد:شما سیاستمداران مردم هستید. سیاست
ما سیاست پیامبر و امامان است.
زمانی هم کاشفالغطا نامهای
به محمد علی جناح، اولین نخستوزیر پاکستان مینویسد و هدفهای استعماری
پیمانهای نظامی آمریکا را به او گوشزد میکند.
سرجان تروتبیک، سفیر انگلیس در عراق، در تاریخ ۲۷ محرم ۱۳۷۳ ق. به دیدار کاشفالغطا میرود. گفتگو بین آنها درباره کمونیسم، اسرائیل و مسایل دیگر صورت میگیرد. کاشفالغطا جنایتهای انگلیس در جهان را به او گوشزد میکند. سفیر که درمانده بود، میگوید: آیا در این کتابخانه بسیار بزرگ شما که هزاران جلد کتاب در آن هست، کتابی علیه ما هست. سفیر فکر میکرد که کاشفالغطا پاسخی نخواهد داشت. زیرا کتابهای او درباره فقه، اصول، تفسیر، حدیث و دیگر علوم اسلامی است که در آنها اسمی از انگلیس هم نیامده است. کاشفالغطا فریاد برآورد: کتاب که چیزی نیست. قلبهای همه ما علیه شماست. از دل یکایک ما به خاطر نیزهای که شما به جهان عرب زدید، خون میچکد.
گفتگوی کاشفالغطا با سفیران انگلیس و آمریکا با نام «محاوره الامام مع السفیرین»، سه بار در نجف و یک بار در آرژانتین چاپ شد.
تألیفات
شمار
تألیف او از هشتاد کتاب و رساله فراتر میرود، ولی بیشتر آنها هنوز چاپ
نشدهاست. برخی از مهمترین تألیفات منتشر شده و منتشر نشدهٔ وی به شرح زیر
است:
کتاب الدعوة و الاسلام یا الدعوة الاسلامیة الی مذهب الامامیة
المراجعات الریحانیة یا «النقود و الردود» یا «المطالعات و المراجعات»
الآیات البینات فی قمع البدع و الظلالات
التوضیح فی بیان ما هو الانجیل و من هو المسیح (به شبهات مبلغان مسیحی پاسخ گفتهاست)
الفردوس الاعلی (مجموعهای از مسائل در باب علل برخی احکام شرعی و بیان فواید آنها)
اصل الشیعة و اصولها
الارض و التربة الحسینیة
نبذة من السیاسیة الحسینیة
الحکمة و السیاسة
المثل العلیا فی الاسلام لا فی بحمدون
محاورة الامام المصلح کاشفالغطاء مع السفرین البریطانی و الامیریکی
عین المیزان
نقد «ملوک العرب» نوشته امین ریحانی
مختارات من شعر الاغانی
خطبة الاتحاد و الاقتصاد
الخطب الاربع
خطبة الباکستان
مبادی الایمان
مقتل الحسین (ع)
قضیه فلسطین الکبری فی خطب الامام الراحل محمدحسین کاشفالغطاء
حاشیه بر تبصرة المتعلمین
سؤال و جواب
وجیزة الاحکام
زاد المقلدین
مناسک حج (عربی)
مناسک حج (فارسی)
حاشیه بر العروة الوثقی
حواشی بر سفینه النجاة، نوشته احمد کاشفالغطاء (۴ جلد)
تحریر المجلة
حواشی بر عین الحیاة (ترجمه سفینة النجاة)
حاشیه بر مجمع الرسائل (فارسی)
تعلیقات و تراجم بر دویان سید جعفر الحلی، معروف به «سحر باب و سجع البلایل»
تعلیقات بر دیوان سید محمد سعید الحبوبی
تعلیقات بر الوساطه بین المتنبی و خصومه
تعلیقات بر معالم الاصابة
تعلیقات بر الکلم الجامعة و الحکم النافعة
صحائف الابرار فی وظایف الاسحار (دعا)
جنة المأوی
السیاسة و الحکمة
النظر الثاقب و نیل الطالب (حاشیه بر کتاب المکاسب المحرمة شیخ انصاری)
منظوم کشف الاستار عن وجه الغائب عن الابصار
المسائل القندهاریة (فارسی)
العبقات العنبریة فی الطبقات الجعفریة (درباره تاریخ دویست ساله خانوادهاش است)
وفات
آیتالله
العظمی شیخ محمد حسین کاشف الغطا سرانجام پس از عمری مجاهدت و تلاش خستگی ناپذیر
در روز دوشنبه 18 ذیقعده 1373 هجری قمری در کرمانشاه درگذشت و در نجف اشرف به خاک سپرده شد. تشییع جنازه باشکوه او در نجف تا
قبرستان وادیالسلام گویای علاقه وافر مردم به او بود. مراسم یادبود رحلت
او در عراق، ایران، پاکستان، لبنان و بسیاری از کشورهای مسلمان برگزار شد.
کاشفالغطا
از نوجوانی به سرودن شعر پرداخت. بیش از هشت هزار بیت شعر از او به یادگار
مانده است. او کتابهای بسیار سودمندی نیز به نگارش درآورد، که چندی از
آنها چاپ شده است.
دعای پدر بزرگ محمّدحسین در کنار کعبه
در
کتاب «قصص العلما» تنکابنی و «عبقات العنبریة لطبقات الجعفریة» شیخ محمد
حسین کاشفالغطاء و «روضات الجنات» خوانساری آمده است: شیخ جعفر
کاشفالغطاء در زیارت بیتالله الحرام از خدا درخواست عجیبی را مطرح کرد.
همراهان
ایشان، مرحوم سید مهدی بحرالعلوم و سید محمدجواد عاملی (صاحب مفتاح
الکرامه) نقل میکنند که شیخ جعفر داخل بیتالله الحرام شد و چنین دعا کرد:
«خدایا، خاندان و ذریه ام را بی فقیه مگذار!»، سید بحرالعلوم به او گفت:
«ای شیخ: خدا دعایت را مستجاب خواهد کرد».
اکنون و با گذشت بیش از دو قرن از این موضوع خاندان کاشفالغطاء علمای برجستهای را تربیت کرده که از جمله آنها عبارتند از:
1-«موسی بن جعفر آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی، ادیب و شاعر و فرزند ارشد «شیخ جعفر کاشف الغطاء»،
2-«علی بن جعفر آل کاشف الغطاء» فقیه، ادیب و شاعر،(پدر علّامه محمّدحسین آل کاشف الغطاء)
3-«حسن بن جعفر آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی، اصولی، ادیب و شاعر
4-«مهدی بن علی آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی، مرجع تقلید، ادیب و شاعر
5-«عباس بن علی آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی، ادیب و شاعر
6-«محمد بن علی آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی و شاعر
7-«محمدرضا بن موسی آل کاشف الغطاء» فقیه و عالم
8-«موسی بن محمدرضا آل کاشف الغطاء» فقیه و ادیب
9-«عباس بن حسن آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی، ادیب و شاعر
10-«احمد بن علی آل کاشف الغطاء» فقیه و مرجع تقلید
11-«مرتضی بن عباس آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی، متکلم، نویسنده و شاعر
12-«علی بن محمدرضا آل کاشف الغطاء» عالم، ادیب، مورخ و شاعر
13-«هادی بن عباس آل کاشف الغطاء» فقیه، مورخ، محقق، ادیب و شاعر
14-«محمدرضا بن هادی آل کاشف الغطاء» فقیه، ادیب و شاعر
15-«محمد
حسین بن علی آل کاشف الغطاء» پس از مبارزه با اشغالگران انگلیسی در عراق
به مسجدالاقصی رفت. فلسطینیان به اقتدا کرده و وی را «امام» خطاب کردند.
کاشفالغطاء همچنین با ارسال پیامی به مردم بحرین، فتنه بین سنی و شیعه را
خاتمه داد.
این خاندان عالمپرور همچنان به
فعالیتهای علمی دینی خود ادامه میدهد و اکنون دو دههای است مؤسسه «کاشف
الغطاء العامة» با هدف احیای یادگارهای اهلبیت (ع) در شهر مقدس نجف تأسیس
شده است.
این هم سایت آيت الله العظمی شيخ محمّدحسين کاشف الغطاء: kashifalghita.com
منابع:
- منبع دانلود کتاب: سایت آيت الله العظمی مکارم شيرازی
- سایت ویکی فقه (دانشنامه حوزوی)
- خبرگزاری فارس
تهيّه و تدوين:وبلاگ پيچ بزرگ تاریخی(http://piche-bozorge-tarikh.blogfa.com)
مطالب مشابه :
کتاب «آقای سفیر» گفت و گو با محمدجواد ظریف
کتاب «آقای سفیر» مصاحبه محمدمهدی راجی با دکتر محمدجواد ظریف را بهگونه کلوب دانلود کتاب
معرفی کتاب: نگاهی به تاریخ جهان + دانلود
به تاریخ جهان» را به سفیر کبیر هند در تهران تحویل آقای محمود دانلود کتاب "نگاهی به
ضیافت ناهار سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه جناب آقای سجادی
ضیافت ناهار سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه جناب آقای سجادی فروشگاه کتاب
خداحافظی سفیر ایران در سوئد جناب آقای اسلامی
با پایان یافتن ماموریت سفیر ایران در سوئد ، آقای شاکری - یک فصل از کتاب مبانی دانلود
عجیبترین سخنان هاشمی درباره ولایتفقیه
سـفیـر ولایـی . جاسبی: «من هم موافق آقای هاشمی هستم دانلود کتاب; غریبان
دانلود کتاب جامعه شناسی
دانلود کتاب هاي سفیر (همکار خوبم سلام در این پست کتاب مبانی جامعه شناسی ترجمه استاد
دانلود کتاب راهنمای معلم تفکر و پژوهش
دانلود کتاب راهنمای معلم تفکر و ( آقای مهدی پور ) سفیر فرهنـگ. عمو
کتابی کم یاب در اثبات مذهب شيعه+دانلود کتاب
کتابی کم یاب در اثبات مذهب شيعه+دانلود کتاب 1331 توسط آقای سفیر انگلیس در
برچسب :
دانلود کتاب آقای سفیر