آکورد شناسی بخش دوم
یاد آوری : آکورد درجه ششم گام کوچک ملودیک نیز پنجم کاسته است و دراین صورت یک آکورد پنجم کاسته به درجه ششم یک گام کوچک ملودیک نیز متعلق است .
هرآکورد پنجم افزوده متعلق به درجه سوم یک گام کوچک آرمونیک و ملودیک است .
آکوردهای تشکیل شده روی درجه اول هرگام را آکورد تونیک .(I)
آکوردهای تشکیل شده روی درجه دوم هرگام را آکورد روتونیک(II)
آکوردهای تشکیل شده روی درجه سوم هرگام را آکورد میانه(III)
آکوردهای تشکیل شده روی درجه چهارم هرگام را آکورد زیر نمایان (IV)
آکوردهای تشکیل شده روی درجه پنجم هرگام را آکورد نمایان (V)
آکوردهای تشکیل شده روی درجه ششم هرگام را آکورد رو نمایان(VI)
آکوردهای تشکیل شده روی درجه هفتم هرگام را آکورد محسوس می نامند .(VII)
فونکسیون
موقعیت هر آکورد را در هر تنالیته فونکسیون آن آکورد می نامند . مثلاً فونکسیون آکورد دو، می ، سل ، درتنالیته دو ماژورI ودرسل ماژورIV و در فا ماژور یا فا مینور ( ملودیک یا هارمونیک )V ودرمی مینور( تئوریک یا هارمونیک ) VIخواهد بود.
فونکسیون هر آکوردی با اعداد رومی مشخص می شود . به این ترتیب I ،II، III وغیره
اعداد عربی 1و2و3و4و5و6و7وغیره را به عنوان عدد گذاری( شیفراژ ) برای فواصل نتهای آکورد نسبت به نت پائین ی( باس ) به کار نمی برند مثلا ً زیر آکورد اعداد 5/3 می گذارند که معرف فاصله های سوم آکورد ( دو ، سل ) ( خلاصه آن عدد 5 ) است .
درتمام گامها و تنالیته ها آکوردهای تونیک وزیرنمایان ونمایان راآکوردهای اصلی تنال و درجات دیگررا آکوردهای فرعی گویند .
وارونگی ( معکوسها ) ی آکوردهای سه صدائی
اگر نت سوم آکورد باس قرار گیرد آکورد به صورت وارونگی اول ( معکوس اول ) می آید و شیفراژ آن 6/3 ( خلاصه آن 6) است . در آکورد معکوس اول فواصل نت ها نسبت به باس سوم و ششم است .
آکورد چهار و شش
اگر نت پنجم آکورد در باس قرار گیرد ، آکورد به صورت وارونگی دوم معکوس دوم در می آید و شیفراژ آن 6/4 است .
در آکورد معکوس دوم فواصل نت ها نسبت به باس چهارم وششم است .
پس هرآکورد سه صدائی سه حالت دارد :
1- به حالت پایگی که پایه در باس است وفواصل نت ها ی دیگر آن آن نسبت به باس سوم و پنجم است.
2- وارونگی اول ( معکوس اول ) که سوم آکورد در باس است و فواصل نت ها ی دیگر نسبت به آن چهارم و ششم است .
3- وارونگی دوم ( معکوس دوم ) که پنجم آکورد در باس است و فواصل نت ها ی دیگر نسبت به آن چهارم وششم است .
برای هر سه حالت آکورد یک فونکسیون در نظر گرفته می شود ، مثلاً برای آکورد درجه دوماژور فونکسیون تونیک در زیر هر سه حالت آکورد گذاشته می شود که اگر به حالت پایگی باشدنت باس درجه یک است و اگر به حالت معکوس اول باشد نت باس میانه گام است ، و اگر به حالت معکوس دوم باشد نت باس نمایان گام است .
کوردهای چهار صدائی
اگر یک فاصله سوم به بالای آکورد سه صدائی ( تریاد ) اضافه شود آکورد چهار صدائی به وجود می آید .
چون فاصله پایه تا بالاترین نت ( نت اضافه شده به آکورد سه صدائی ) هفتم است ، این آکورد را آکورد هفتم گویند که شیفراژ آن 7/5/3 به طور خلاصه 7 خواهد بود .
آکوردهای هفتم (7) هفت قسمند که پنج قسم آن د رشیوه کلاسیک دسته بندی شده است . این آکوردها با توجه به اولویت در خوش صدائی به ترتیب زیر هستند :
قسم اول - آکورد هفتم نمایان
چون پایه این آکورد درجه پنجم نمایان یک گام بزرگ یا کوچک است و سوم آن محسوس و دارای فاصله هفتم کوچک نسبت به پایه ) است، آن را هفتم نمایان گویند که اضافه کردن یک فاصله سوم کوچک برروی آکورد کامل بزرگ به دست می آید .
قسم دوم آکورد هفتم کوچک
اگر یک فاصله سوم کوچک بهبالای هر آکورد کامل کوچک اضافه کنیم اکورد هفتم کوچک به دست می اید که روی درجات دوم و سوم وششم گامهای بزرگ و درجه چهارم گامهای کوچک هارمونیک و تئوریک قرار گرفته است .
یاد آوری : البته آکوردهای درجات اول و پنجم گامهای کوچک تئوریک ودرجه دوم گامها ی کوچک ملودیک نیز آکورد هفتم کوچک هستند .
قسم سوم - آکورد هفتم کوچک و پنجم کاسته
این آکورد از اضافه کردن یک فاصله سوم بزرگ به بالای آکورد پنجم کاسته به دست می آید که اگر روی درجه هفتم گام بزرگ قرار گیرد ، آن راهفتم محسوس گویند .
این آکورد روی درجه هفتم گام بزرگ و درجه دوم گامهای کوچک آرمونیک و تئوریک قرار می گیرد .
یاد آوری : آکورد درجه ششم گام کوچک ملودیک نیزاز این نوع است .
قسم چهارم - آکورد هفتم بزرگ
اگر یک فاصله سوم بزرگ به بالای آکورد کامل بزرگ اضافه شود آکورد هفتم بزرگ به دست می آید .
این آکورد روی درجات اول و چهارم گامهای بزرگ و ششم گام کوچک تئوریک . آرمونیک قرار می گیرد .
قسم پنجم آکورد هفتم کاسته
این آکورد از اضافه شدن یک فاصله سوم کوچک به بالای آکورد پنجم کاسته به دست م یآید و شیفراژ حقیقی آن چنین است : یعنی از زوی هم قرار گرفتم سه فاصله سوم کوچک به دست م یآید که در نتیجه هفتم آن نیز کاسته است .
این آکورد هفتم کاسته فقط روی درجه هفتم گامهای مینورآرمونیک قرار می گیرد ، ولی گاهی در گامهای بزرگ نیز به کار می رود .
نت های این آکورد فاصله اکتاو را به چهار قسمت مساوی تقسیم می کنند .
قسم ششم- آکورد هفتم بزرگ و کامل کوچک
این آکورد از اضافه شدنسون بزرگ به بالای آکورد کامل کوچک به دست می آید و روی درجه اول گامهای کوچک هارمونیک و ملودیک واقع می شود .
قسم هفتم - آکورد هفتم بزرگ یا پنجم افزوده
این آکورد از اضافه شدن سوم کوچک روی آکورد پنجم افزوده به دست می آید و روی درجه سوم گامهای کوچک هارمونیک و ملودیک واقع می شود .
معکوس آکوردهای چهار صدائی
1. به حالت پایگی ( به شکل سوم رویهم ) .
2. به حالت معکوس اول که سوم آکورد در باس قرار دارد ( شیفراژ خلاصه 6)
5
3. به حالت معکوس دوم که پنجم آکورد باس است( شیفراژ خلاصه 4)
3
4. به حالت معکوس سوم که هفتم آکورد باس است شیفراژ خلاصه 2 )
یاد آوری : فرانسویها شیفراژ آکورد هفتم نمایان را به این ترتیب :
به حالت پایگی | معکوس اول |
معکوس دوم |
معکوس سوم |
7 | 6 | 6† | 4† |
† | 5 |
وآکورد هفتم کاسته به این ترتیب است :
6† | 4† | ||
7 | 5 | 3 | 2† |
آکورد هفتم کوچک و پنجم کاسته درجه هفتم را با این اعداد مشخص می کنند .
مطالب مشابه :
خرید پیانو یاماها دست دوم زیر قیمت - خریدار فوری پیانو یاماها آکوستیک دست دوم
خرید پیانو یاماها دست دوم زیر قیمت - خریدار فوری پیانو یاماها آکوستیک دست دوم
بررسی برند های پیانوی موجود در بازار ایران
خود را در صنعت پیانو سازی از دست دست دوم: فروشندگان بسیار کمتری را برای فروش
آموزش پیانو مبتدی (قسمت دوم)
آموزش پیانو مبتدی (قسمت دوم) فروش نی های دو با همین حالت دست شروع به فشار
نحوه انتخاب پیانو
پیانو دست دوم را از کجا هرگز از مغازه ای که تنها یکی دو پیانو برای فروش در ویترین دارند
ویژگی های یک پیانوی خوب
اگر خیال خرید پیانو دارید یا فروش مستقیم خرید دست اول یا دست دوم، تاریخ
آکورد شناسی بخش دوم
اگر نت پنجم آکورد در باس قرار گیرد ، آکورد به صورت وارونگی دوم به دست می آید . فروش عکس
پیانــــــــــــــو
این تغییرات معمولاً در ابتدای نیمه اول و دوم سال از دست می دهد. در پیانو های فروش سرویس
برچسب :
فروش پیانو دست دوم