Judy Chicago جودی شیکاگو

 

Judy Chicago  جودی شیکاگو

 (نقاش فمینیست )

و  پروژه ضیافت شام

                                                                  مينا فشنگچی

 

Judy Chicago  جودی شیکاگو

                          یک هنرمند فیمینیست جودی شیکاگو - متولد ۱۹۳۹ شیکاگو جودی شیکاگو، هنرمند، نویسنده، فمینیست، معلم و متفکری که چهار دهه از زندگیش را صرف تدریس و آموزش کرده است و آثارش را دائماً در کشورهای مختلف مثل: آمریکا، کانادا، آسیا، استرلیا و نیوزلند به نمایش گذاشته است. کتاب‌هایش نیز به زبان‌های خارجی به چاپ رسیده و موجب گشته، هنر و فلسفه‌اش در سراسر جهان انتشار پیدا کند. دراواخر دهه‌ی شصت، او یکی از پیشگامان هنر و آموزش فمینیستی، در آمریکا بود، و شاید بتوان گفت مشهورترین اثر هنری فمینیستی که در اکثر کتاب‌های تاریخ هنر، راه پیدا کرده است، اثر ضیافت شام است که به رهبری او و محصول دست‌های بسیاری است که به‌طور سنتی به عنوان مهارت‌های خاص زنان همانند دوخت و بافت و نقاشی روی چینی شناخته می‌شوند. همان‌طور که ذکر شد، جودی شیکاگو ضیافت شام را به همراه هنرمندان زیادی خلق کرده است و دراین‌جا این نکته قابل توجه است که از دیدگاه فمینیست‌ها هنر، دیگر بیان فردی یک انسان نیست و می‌تواند، بیان جمعی باشد، (درحالی که در گذشته، این گونه نبود که تعدادی افراد با هم یک اثر هنری را به وجود بیاورند). اولین مسئله قابل بحث دراین پروژه، به‌‌کارگیری کار دسته جمعی است          پروژه ضیافت شام                                                اجرای این اثر هنری از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۹ طول کشیده است، در هر ضلع سيزده میز قرار دارد. حضرت مسیح و حواریون نیز سيزده نفر ‌بودند. میز شام به صورت مثلت است که هیچ سلسله مراتبی درآن وجود ندارد، و هریک از این میزها به یک زن تعلق دارد، یا شخصیت زنی واقعی که در تاریخ حضور داشته به عناوین مختلف یا زنی اسطوره‌ای، در داخل نیز ۹۹۹ کاشی که بر روی هر کدام از آن‌ها اسم یک زن آمده قراردارد. این اثر هنری یک میز شام است، همراه با وسایلی که لازمه‌ی تشکیل میز شام است. گروهی از زنان سرامیک کار، ظروف را ساخته‌اند، عده‌ای برای زیربشقابی‌ها ،سوزن‌دوزی و گل‌دوزی کرده‌اند و عده‌ای روی ظروف نقاشی کرده‌اند اثرهنری، تشکیل شده از آثار و اشیایی است که قبلاً هیچ‌گاه، جزو هنر والا نبود، هنر والا در دوره‌ی مدرن، نقاشی، مجسمه و معماری بود. هیچ‌گاه در تاریخ، سرامیک و گل‌دوزی جزو دسته‌بندی هنر والا نبود و شیکاگو و گروهش، سعی می‌کنند، چیزی که قبلاًجزو هنر سطح پایین محسوب می‌شد را در جهان هنری که فقط هنر سطح بالا را می‌دید مطرح نمايند. البته ریشه‌های این تحول را باید در پست مدرنیسم جست   يكي از استراتژی‌های مهم پست ‌مدرنیسم از بین بردن تمایز هنر والا و هنر پایین بود و مهم‌ترین نقش را در این زمینه فمینیست‌ها داشتند، به همین علت است که می‌توانیم بگوییم که زنان می‌توانند تاریخ هنر را تغییر دهند، زیرا فمینیست‌ها تلقی از هنر را تغییر دادند قبل از فمینیست‌ها، در هنر پاپ‌آرت، تلاش‌هایی از این دست شده بود، اما فمینیست‌ها آن را جدی دنبال کردند و نتایج جالب و درخشانی از آن کسب کردند. مهم است که بدانیم، زنان باعث شدند، تعاریف جدیدی از هنر داشته باشیم. كلاً جودی شیکاگو در طول دوران فعالیت هنری خود پروژه‌ی گروهی متعددی را انجام داده است و هنوز هم ادامه دارد. اما اولین پروژه‌ی گروهی او که قبل از ضیافت شام بدان پرداخته بود پروژه‌ی خانه‌ی زنان بود   خانه زنان، در ابعاد وسیعی اجرا شد و باز هم یک کار گروهی بود. در خانه‌ی بزرگی در کالیفرنیا، که در حال تخریب بود، گروهی با سرپرستی جودی شیکاگو و میریام شاپیرو دست به خلق آثاری مثل اینستالیشین‌ها و پرفورمنس‌ها و عکس‌ها و ...زدند. خانه‌ي زنان، آرزوها، حس نوستالیتریک، خوف و خشم و غضب زنان را در محلی به‌نام خانه، (که مکان همیشگی زنان در طول تاریخ بود) نشان می‌داد و نقش خانگی (خانوادگی) زن طبقه میانی جامعه غرب را به چالش کشید «زحمت زنان در خانه به عنوان بخشی از پروژه قلمداد می‌شد. بسیاری از اینستالیشن‌ها در خانه زنان با استفاده از کلیشه‌های رایج در هویت زن صورت گرفت مثل بزرگ کردن کودک، و برخی از تابوهای رایج را برای زنان درهم می‌شکست (مثل احساسات جنسی فضاهایی از هنرهای زنان آراسته شده بود، یعنی محیطی از قلاب‌دوزی‌ها و فضایی نرم و گرم شبیه رحم زن (رحمی غول پیکر) ساخته شده بود. این اثر کنایتی بود به احساسات زنان در خانه، احساساتی (مهم) که هیچ‌گاه درطول تاریخ دیده نشده بود. این پروژه بسیار قدرتمند به کلیشه‌های زیستی و نگاه‌های مردسالاری رایج به زنان حمله‌ور شد بعد از این پروژه‌ی شیکاگو و گروهش پروژه‌ی تولد را در دست گرفتند این پروژه نشان داد که موضوع تولد در هنر غربی هیچگاه موضوع اثر هنری نبوده است کارهای این پروژه از یادمان‌های بی‌شماری از سوزن‌دوزی‌ها از سراسر کشور آفریقا جمع آوری شده است و در بیش از۱۰۰ محل به نمایش درآمده است. ---------------------------------------------------------برگرفته از سایت http://www.tandismag.ir            


مطالب مشابه :


مروری بر کتاب بوطیقای معماری

پیش نیاز یک بحث … مروری بر کتاب بوطیقای معماری. این متن برداشتی خلاصه است از کتاب بوطیقای




کتاب های معماری

ܓܨدنیای معماری World Of که کمابیش متکی بر سودمندی هستند ، شما مروری بر کتاب بوطیقای




شاعرانه‌هايي كه مرثیه انسان امروزند

دریافت کارشناسی نقاشی از دانشکده هنر و معماری مروری بر بوطیقای "پریخوانی ها" مروری بر




هنر مفهومی بر فراز بام موزه متروپالیتن

او می گوید کارهایش را همیشه در ارتباط با معماری و در واکنش به مروری بر بوطیقای ارسطو و




مینی مالیسم در لدبیات داستانی 2

درآمدی بر نقد تکوینی در تحلیل آثار ادبی . ریچارد رورتی: فیلسوف




Judy Chicago جودی شیکاگو

هنر والا در دوره‌ی مدرن، نقاشی، مجسمه و معماری مروری بر بوطیقای ارسطو و




هنر نوگرا – تکامل نوگرایی: پیش‌درآمدی بر جنبشهای هنری نوگرا

قرن بیستم و در رابطه با هنر، ادبیات و معماری به وجود مروری بر بوطیقای ارسطو و




هنر انقلاب اسلامی ایران( بخش دوم)

موسیقی و غیر آن را در بر معماری، خط، گرافیک، و مروری بر بوطیقای ارسطو




برچسب :