سنگسار ثريا ؛ واقعيت يا تخيّل
مقدمه
مجدداً هاليوود با انتشار فيلم جديدي با نام «سنگسار ثريا م.» جنجال آفريني كرده است. اعطاي جايزه بهترين فيلم جشنواره لس آنجلس از نگاه تماشاگران به اين فيلم، گواه ديگري براي اثبات رويكرد ضدايراني سينمايآمريكا و تلاش هاليوود براي استفاده از سينما به عنوان يك ابزار سياسياست. اعطاي جايزهبه فيلم ضد ايراني «سنگسار ثريا. م» را دقيقا ميتوان در راستاي «سياستهاي ضدايراني هاليوود» و «تخريب چهره ايران در غرب» توصيف كرد.
در حالي كه نمايشفيلمهاي ضدايراني «300»، «پرسپوليس»، «كشتي گير» و تحريف تاريخباستان ايران در فيلم «اسكندر» موجي از اعتراض ايرانيهاي درون و بیروناز كشور را در دو سال اخير برانگيختهاند، سياستهاي ضدايراني هاليوود اينبار مذهب را دستمايه خود قرار داده است. هاليووديها براي ساخت اين فيلمكه به ادعاي سازندگان آن بر پایه داستاني واقعي ساخته شده، پنجميليون دلار هزينه كردهاند كه نشانهاي از رويكرد جديد سينماي غرب عليهايران است.
هالیوود در برخورد با ایران عملا دو شیوه را پیش گرفته است، گاهی مستقیماایران اسلامی را هدف قرار می دهد و وانمود می کند که تنها با بنیاد گراییاسلامی و خشونتهای مذهبی مخالف است. مانند فیلم "دروغ های واقعی" که یکفلسطینی و یک ژاپنی به حمایت ایران، تشکیلات اتمی را هدایت می کردند.
گاهیاوقات هم اهانت به اسلام و ایران را در هم می آمیزد و علاوه بر اسلام، خشمو کینه خود را نسبت به فرهنگ ایرانی نشان میدهد. که در این زمینه بازفیلم "بدون دخترم هرگز" گواه اين حرف است. لازم است بگویيم که منتقدین وصاحبنظران آمریکایی نیز آنرا بی ارزش قلمداد کردهاند. (لطفا صحنه عبورگوسفندان از خیابانهای تهران و نماز خواندن مردم با کفش را به خاطربیاورید.)
البته تهاجم هالیوود به ایران به همین چند مورد ختم نمیشود. درزمینه تاریخ باستان نیز با ساخت فیلمهای "اسکندر" که قرار بود شاهد زندگیاسکندر مقدونی باشیم، محور آن در نهایت سرزمین ایران شد و ایرانی که توسطاسکندر به راحتی فتح شد!
«سیصد»؛ نمونه دیگری از این فیلمهاست که با شدت بیشتری تکرار میشود. چرا کهدر این فیلم حتّی به چهره ایرانیان هم رحم نشده است؛ چه برسد به رفتارشان.واشنگتن پست هم دربارهاش اینچنین می نویسد: « فیلمی برای افراد با ضریبهوشی پایین...»
جالب اینجاست که چنین فیلمهایی با تقدیر هم رو به رو می شوند!
آیا در فیلم بدون دخترم هرگز نگفتند که ایرانیان غذایی شبیه کرم و حشراتمی خورند؟ آیا نگفتند که ملتی وحشی هستند؟ در این صورت باز هم باید بهدیده اطمینان و اعتماد به آنان نگاه کرد؟ آیا باید منتظر بمانیم و ببینیمکه هر از گاهی فیلمی ساخته شود که فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی را موردهجمه قرار دهد و ما تنها به محکوم کردن و شکایتهای بی فایده پناه ببریم وسوال آخر اینکه آیا «سنگسار ثریا.م» شبیه همان دروغهای همیشگی هالیوود درخصوص ملت ایران نیست؟ آيا حكم سنگسار در ايران اينگونه اجرا ميگردد؟
در اين مقاله؛ ضمن افشاي دروغپردازيهاي هاليوود در فيلم «سنگسار ثريا م.» به بررسي ابعاد مختلف حكم الهي سنگسار در قوانين اسلامي ميپردازيم.
آشنايي با سازندگان «سنگسار ثريا»
سنگسار ثریا م. نام فیلمی به کارگرداني سيروس نورسته محصول ۲۰۰۸ آمريكا است. این فیلم بر پایه کتابی به همین نام (۱۹۹۴) نوشته فريدون صاحب جم ساخته شده و كارگردان آن مدعي است كه اين فيلم را بر اساس داستاني واقعي در سال 1986 ساخته است و بيانگر نقض حقوق بشر در ايران ميباشد.
شهره آغداشلو در نقش زهرا و جيم (جيمز) كاويزل ـ بازیگر فیلمهای خط باريك قرمز (ترنس مالیک) و مصائب مسيح (مل گيبسون) ـ در نقش خبرنگار فرانسوی ظاهر شدهاند. تهیهکننده اصلی این فیلم، کمپانی «empower pictures » است و فیلمنامه آن را سيروس نورسته به همراه همسر خود «بتسی گیفن نورسته» نوشته است. نورسته در مصاحبهای گفته فیلم «سنگسار ثریا م.» را در منطقه خاور ميانه ساخته، اما به کشور آن اشارهای نکرده است. به گفته آغداشلو فیلم در اردن فیلمبرداری شده است. سیروس نورسته فارغالتحصیل سینما از دانشگاه «يو. اس. سي» آمریکاست و سابقه بیست سال فعالیت تلویزیونی و سینمایی دارد. اما فیلم «سنگسار ثریا م.» نخستین فیلم سینمایی اوست.اين فیلم توسطکمپانی «ام پاور پیکچرز» و با تهیه کنندگی «استیو مک اویتی» و «جان شپرد» تولیدشده و متن آن را "سیروس نورسته" و همسرش براساس كتابی به همین نام، اثر«فریدون صاحبجمع» نوشتهاند. دیالوگهای «سنگسار ثریا م.» بیشتر به زبان فارسی است و فیلم با زیرنویس انگلیسی پخش جهانی میشود.
خلاصه داستان
همه این داستان رازهرا(خالهٔثریا، با بازی شهره آغداشلو) برای یک خبرنگار فرانسوی تعریف میکند که اتفاقا آن حوالی ماشینش خراب شده است. زهرا او را میبیند و ماجرای سنگسار خواهرزاده اش را برای او تعریف میکند.داستانفیلم از اینجا شروع میشود که روزنامه نگاری فرانسوی در سفرش به روستایی میرسد و اتومبیلش را برای تعمیر به هاشم، مکانیک روستا میدهد. توقفروزنامه نگار فرانسوی در روستا فرصتی است تا او با یک ماجرای هولناک مواجهشود. زنی به نام زهرا به محض دیدن روزنامه نگار او را به خانه خود دعوت میکند و از او میخواهد صحبتهايش را ضبط كند. از این نقطه فیلم وارد یک فلشبک میشود و داستان در گذشته روایت میشود و خواهر زاده زهرا (ثریا) درمرکز این ماجرا قرار دارد.
شوهرثریا که یک زندان بان است قصد تجدید فراش دارد، اما چون توانایی پرداختهزینه هر دو زن را ندارد به ثریا پیشنهاد طلاق میدهد، ثریا وقتی حق وحقوقش را مطالبه میکند، مرد نمیپذیرد و با کدخدا وروحانی ده تبانی میکند.
ثریا که در خانه هاشم کلفتی میکند چرخ خیاطی را بر میدارد و به دست او میدهد، دست هاشم موقع گرفتن چرخ خیاطی به دست ثریا برخورد میکند. شوهرثریا این صحنه را از دور میبیند، او که میخواهد از دست ثریا خلاص شود،همان لحظه نقشه شومی از ذهنش میگذرد. صحنه کات میخورد به غروب آفتاب وصدای اذان؛ روستا در تاریکی سنگینی فرو میرود. صحنه کات میخورد به عکسامام خمینی که از بالا ناظر وقایع روستاست.
شوهرثریا با همدستی کدخدا و ملای ده به زن بی گناه اتهاماتی را نسبت میدهندکه در نهایت به سنگسار شدن ثریا منجر میشود.
هرچند سیروس نورسته ادعاکرده که این فیلم براساس یک واقعیت ساخته شده اما مسائلی که در این فیلموجود دارد این ادعا را رد میکند.
این، بخشی از فیلم «سنگسار ثریا م.» ساخته سیروس نورسته بود که مدتی پیش در جشنواره تورنتوبه نمایش در آمد و سر و صداهایی به پا کرد. فیلمی که میتوان آن را در ردهفیلم های ضد اسلامی ـ ايراني قرار داد كه طبق معمول توجه مجامع سینمایی غربرا به خود جلب کرد.
فیلم «سنگسارثریا» در کل اثری است که از واقعیتهای جامعه ایرانی فاصله دارد، بیانتصویری و کلامیِ اثر، شعاری است و از صداقت و حسن نیّت سازندگانش خبری نیست.
اینفیلم با بازی کردن با احساسات بینندهاش، سعی ميكند مخاطب را متأثر كرده و از اين طريق او را فريب دهد. تحریف قوانین و مقررات جزایی و احکام دین روشی است که سازندگان اینفيلم در پیش گرفتهاند. از ساختار فيلم كاملاً پيداست كه این اثر، به دلیل حجم گسترده اطلاعات غلط، برای مخاطبان ایرانی تهیه نشده است. زيرا سازندگان فيلم به خوبي ميدانند كه اين فيلم [به دليل مغايرت با واقعيّتها] در داخل ايران نه تنها مورد استقبال قرار نميگيرد، بلكه موجب مخالفت مردم ايران با ساخت چنين آثاري ميگردد. هدف ازتولید اين فيلم، قطعاً تاثیر گذاری بر چهره ایران در جهان و مخدوش جلوه دادن آن است.
شخصيت پردازي فيلم
شخصيتهاي فيلم نمونهاي از افرادي هستند كه در جامعه حقيقي وجود خارجي دارند و سازندگان فيلم اين اشخاص را به عنوان نمونه در آثار خود ارائه مينمايند. در اين فيلم چند شخصيت مهم و قابل طرح وجود دارند:
ثريا: زني معصوم و خانواده دوست كه مورد اتهام قرار ميگيرد و در فيلم، نماد زنان ايراني است كه همواره مورد ظلم و ستم مردان واقع ميگردند.
زهرا: خاله ثريا زني به اصطلاح روشنفكر و آشنا به زبان انگليسي ميباشد. او نماينده زنان (فمنيست) است كه در مقابل زيادهخواهي مردان ايستادهاند و با آنان به مبارزه پرداختهاند.
علي: همسر ثريا، خلافكاري كه پاسدار انقلاب معرفي شده و در دادگاه مشغول به كار ميباشد و در فيلم نماد مردان ايراني ميباشد.
شيخ حسن: خلافكاري كه در قبل از انقلاب به دليل دزدي و انجام اعمال منافي عفت به زندان رفته ولي پس از انقلاب آزاد شده و با فرصتطلبي و فريبكاري با لباس روحانيت به روستا آمده و نقش روحاني روستا را بر عهده دارد و در فيلم نماد حكومت جمهوري اسلامي است.
ابراهيم: كدخداي ده كه نماينده افراد باقيمانده از دوران طاغوت است و تلاش ميكند اتفاقات را در مسير صحيح مديريت نمايد، ولي گرفتار نيرنگهاي افرادي همچون «علي» و «شيخ حسن» (نمايندگان جمهوري اسلامي) شده و آنان نميگذارند او به حق عمل نمايد.
فريدون صاحب جمع: خبرنگار فرانسوي كه همچون فرشتهاي از جانب پروردگار از آن سوي دنيا ميآيد و خبر اين ظلم بزرگ را به اطلاع جهانيان ميرساند!
نكاتي در خصوص فيلم
اين فيلم از دو جنبه اجتماعي و حقوقي به مسائل ايران ميپردازد.
در جنبه اجتماعي، با بياحترامي، مردم ايران را مردمي عقب مانده و متحجر معرفي مينمايد كه در نهايت سختي و ذلّت در حال زندگي ميباشند و همه با يكديگر درگيري و مشاجره دارند. خصوصاً جامعه ايران را جامعهاي مردسالار معرفي مينمايد كه در آن زنان در نهايت ذلت و خواري گرفتار ظلم و ستم مردان ميباشند. در صحنههايي از فيلم نمايش ميدهد كه پس از مرگ زن يكي از روستائيان، در حالي كه مرد عزادار مرگ همسر خويش است، همسايگان به خانه او هجوم برده و اموال وي را سرقت ميكنند و تنها ثريا [شخصيت معصوم فيلم] در مقابل آنان ايستادگي مي كند. در قسمتي ديگر، اهالي ده بدون هيچ سند و مدركي در مورد يك زن (ثريا) به بدگويي پرداخته و با اين كار موج تهمت را بر عليه او ايجاد كرده و زمينه سنگسار وي را فراهم مينمايند. مواردي از اين دست در سراسر فيلم وجود دارد كه بينندگان تيزهوش به آن توجه كرده و آنها را مورد نقد قرار ميدهند.
در جنبه حقوقي نيز با زير سئوال بردن احكام اسلامي و نحوه اجراي آنها پس از پيروزي انقلاب اسلامي، تلاش ميكند اين احكام را غيرانساني و قرون وسطايي معرفي نموده و حتي نحوه اجراي اين احكام را مغاير با قانون معرفي نمايد. در اين خصوص مباحث مختلفي قابل طرح ميباشد كه در جاي خود به آن خواهيم پرداخت.
الف) جنبه اجتماعي
سازندگان فيلم تلاش دارند تمام مسائل و مشكلات اجتماعي كه قبل از انقلاب در كشور وجود داشته را به پس از پيروزي انقلاب اسلامي ربط دهند و با بزرگنمايي مشكلات و كتمان حقايق موجود، مردم ايران را ملتي عقبمانده و دچار انديشههاي جاهلانه نشان دهند.
ماجرایفیلم "سنگسار ثریا م." از یک ادعای فمینیستی آب میخورد؛ ادعای تبعیضجنسیتی در شرع اسلام و جامعه ایران، و همین توهّم را فمینیستها آنقدر آب وتاب دادهاند که جز خودشان فرد دیگری باور نمیکند. ادعایی که در قوانین وشریعت اسلامی از آن خبری نیست و بیشتر ساخته و پرداخته ذهن خیال پردازآنهاست.
در فيلم تلاش شده است به شيوههاي مختلف به تضاد و اختلاف مردان با زنان تأكيد شود و عنوان گردد كه مردان و زنان در جامعه ايران با يكديگر اختلاف دارند و مردان از تمام ابزارها براي اعمال قدرت در جامعه استفاده ميكنند و در اين ميان زنان همواره مورد ظلم و ستم واقع شدهاند. بيان جملاتي نظير «اينجا دنياي مرداست، اينو هيچوقت فراموش نكنيد.»، «زنها طبعاً لجباز ميشوند.»، كتك زدن ثريا توسط همسرش، عدم پرداخت نفقه و... از مواردي است كه در فيلم نمايش داده شده است.
تبعيض ميان دختران و پسران، مورد ديگري است كه در فيلم مستقيماً بدان اشاره شده است. پدر خانواده تصميم دارد پسران را همراه خود به شهر برده و زندگي جديدي را آغاز كند، ولي هيچ توجهي به آينده و سرنوشت دختران خويش ندارد و اصلاً دختران را به حساب نميآورد. تنها مادر (ثريا) است كه براي دخترانش دلسوزي ميكند و براي تربيت همه فرزندان (دختر و پسر) تلاش ميكند. اين مسأله چيزي است كه در جامعه ايران حقيقت نداشته و ندارد و بيشتر متناسب با ساختار فكري جوامع عربي [آن هم در دوران جاهليت قبل از اسلام] است. اگر چه در گذشته به دليل اينكه پسران در تأمين معاش خانواده، كمك و همكار پدر بودند، خانوادهها بيشتر علاقه داشتند كه صاحب فرزندان پسر گردند، ولي اينگونه نبوده است كه پدران نسبت به آينده و سرنوشت دختران خويش بيتوجه باشند.
در قسمتي از فیلم وقتی زنهاشم میمیرد. زهرا (نماد زنان روشنفكر فمنيست) مشغول آماده سازي مرده جهت كفن و دفن است. زنان ده به خانه او هجوم میبرند و ماترک زن هاشم را غارت میکنند، اما «ثریا منوچهری» که نماد بیداری زنان است، آنها را از این کارنهی میکند و میگوید: «هنوز جنازه مرده روی زمینه اونوقت خونهاش رو غارت میکنید؟»
اینصحنه در عین
تاثیر گذار بودنش قبلا در فیلم "زوربای یونانی" به تصویرکشیده شده بود و میتوان ادعا کرد؛ این سکانس رقت انگیز را برای متاثرکردن هر چه بیشتر بیننده در "سنگسارثریا" وارد کردهاند.
کارگردان زورباییونانی در سکانسی نشان میدهد که چگونه
در حالی که جسد یک پیرزن روی تختخوابش افتاده زنهای
روستایی به سمت خانه او هجوم میآورند و اموال او رابه غارت میبرند
و حتی با یکدیگر بر سر تصاحب اموال کشمکش میکنند
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* /*]]>*/ /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
«سیروس نورسته» ادعا کرده که این اثر را بر اساس یک داستان واقعی ساخته است. اما کسانی که فیلم زوربای یونانی را دیدهاند یا رمان آن را که به قلم "نیکوس کازانزاکیس" نوشته شده است خواندهاند به راحتی میتوانند قضاوت کنند که آیا این سکانس با اقتباس از زوربای یونانی ساخته شده است یا نه، ضمناً بد نیست بدانید، بخشی از داستان "زوربای یونانی" راجع به زنی پاکدامن است که مردان هوسباز ده به او تهمت انحراف میزنند و او را در نهایت در میدان روستا به قتل میرسانند. (پیدا کنید شباهتها را...)
Normal 0 false false false /* /*]]>*/ /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}ب) جنبه حقوقی
از جنبه حقوقی فیلم سنگسار ثریا اثری مملوّ از وارونه هاست. نویسندگان فیلم تلاش کرده اند تا حقایق حقوقی را در این فیلم کاملاً وارونه به نمایش درآورند و در این راه از هیچ دروغگویی کوتاهی نکرده اند.
در بخشی از فیلم، کدخدا به ثریا می گوید: «اگر مردی به زن تهمت بزند، زن باید ثابت کند و اگر زن به مرد اتهام بزند باز هم زن باید ثابت کند، این قانون شرع است.» این سخن نه تنها در ایران و قوانین مترقّی اسلام جایی ندارد، بلکه چنین استدلالی حتّی مورد قبول قبایل عقب مانده نیز نخواهد بود.
در قوانین اسلامی آمده است: «اَلبَیِّنَةُ عَلَی المُدَّعِی» یعنی هر کس نسبت به دیگری مدعی جرم یا جنایتی باشد، باید دلایل کافی برای اثبات ادعای خود داشته باشد و در این خصوص میان مرد و زن تفاوتی وجود ندارد.
در قسمتی دیگر؛ شوهر ثریا، فرزند خردسال هاشم را نشان می دهد و او را به عنوان شاهد به روحانی روستا معرفی می کند. کدخدا می گوید: «کودک که نمی تواند به عنوان شاهد باشد.» روحانی پاسخ می دهد: «قانون اسلام حکم می کند هر شاهدی می تواند، قدم جلو بگذارد.»
در قوانین اسلامی شاهد باید؛ عاقل، بالغ، مسلمان، مؤمن، عادل، حلال زاده باشد و از این شهادت منفعتی نصیب شاهد نگردد و یا ضرری از او دفع نشود.[1]
همچنین برای اثبات جرم یا اقرار طرفین به ارتکاب گناه، یا شهادت دو مرد و یا شهادت چهار زن یا دو زن و یک مرد [با شرایطی که گفته شد] ملاک می باشد. ضمناً شاهدان همه باید جرم را با چشم خویش مشاهده کرده باشند و حدس و گمان و شنیدن ملاک نیست. علاوه بر اینها؛ شهادت این افراد نباید هیچ تفاوت و اختلافی با یکدیگر داشته باشد و اگر کوچکترین تفاوتی میان شهادت این افراد باشد، جرم ثابت نمی گردد.
در بخشی دیگر از فیلم؛ در حالی که ثریا (متهم اصلی) در خانه می باشد، [به اصطلاح] معتمدین روستا به همراه پدر ثریا در خانه ای دیگر تجمع می کنند و در پشت درهای بسته مسأله را بررسی می کنند و پس از مدتی بیرون می آیند و پدر ثریا می گوید: «محکومش کردم.» معلوم نیست سازندگان فیلم، این نوع دادگاه را از چه جامعه و فرهنگی اقتباس کرده اند؟ قضاوتی که هیچ یک از شرایط محکمه را ندارد.
روحانی روستا که از سواد مختصری برخوردار است و منصب قضاوت ندارد. ابراهیم (کدخدای روستا) و علی (شوهر ثریا) که یک کارمند ساده در دادگاه است و پدر ثریا که پیرمردی بیسواد یا کم سواد است که حتّی دختر او هم نسبت به توانایی او شک دارد.
این افراد بدون شنیدن سخنان ثریا او را محکوم می کنند و برای او حکم سنگسار صادر می کنند. جالب اینجاست که یکی از کسانی که در سنگسار ثریا شرکت دارد، «هاشم» متهم دیگر این ماجرا است که آزادانه در میان جمعیت به طرف ثریا سنگ پرتاب می کند!!
در قوانین اسلامی قضاوت بر عهده امام و یا نایب امام است و در زمان غیبت امام(عج) قضاوت بر عهده فقیه جامع الشرایط می باشد. از جمله شرایط قاضی عبارت از؛ کمال (بلوغ، عقل و حلال زادگی)، عدالت، مرد (قضاوت زن مورد قبول نیست) و فقیه جامع الشرایط فتوا بودن می باشد.[2]
همانگونه که ملاحظه می فرمایید؛ سازندگان فیلم تلاش دارند به هر نحو ممکن قوانین اسلام را به ضرر زنان نمایش دهند و برای رسیدن به این هدف، حتّی از تحریف بدیهی ترین قوانین اسلامی پرهیز نمی کنند.
چرا اسلام حکم سنگسار را وضع کرده است؟
خانواده ابتدایی ترین و مهمترین عنصر جامعه اسلامی و محل تربیت فرزندان و تضمین کننده سلامت و آینده جامعه است. لذا اسلام با عنایت ویژه ای به آن پرداخته و به هیچکس اجازه داده نشده حریم خانواده را مورد تهدید قرار دهد.
قوانین اسلام به نحوی طراحی شده اند که هزینه جرم و جنایت بسیار سنگین باشد و کسی به خود جرأت ندهد در مقابل قانون بایستد. خصوصاً در مسائل ناموسی، بر خلاف موارد دیگر نظیر جرح و قتل که دیه به جای قصاص قرار گرفته است، هیچ تبدیلی در نظر گرفته نشده و شفاعت هیچکس مورد پذیرش نیست.
حکم سنگسار برای مردان و زنان خطاکاری که به خانواده و ناموس خویش خیانت کرده اند، در نظر گرفته شده و در این خصوص هیچ تفاوتی میان مردان و زنان وجود ندارد.
چرا هالیوود به تخریب این حکم الهی پرداخته است؟
چندین سال است که کشورهای استعمارگر از سینما و تلویزیون به عنوان ابزاری برای زمینه سازی جهت تسهیل استعمار و استثمار ملل جهان استفاده می کنند و کشورهایی اسلامی از جمله ایران نیز از این تهاجم در امان نیستند. مهمترین هدف این برنامه ها تخریب سنگ بنای جامعه یعنی خانواده است تا از این طریق بتوانند ذهن نوجوانان و جوانان را از توجه به مسائل سرنوشت ساز منحرف کرده و آنان را به ابزاری در اختیار استعمارگران تبدیل نمایند.
در سال های اخیر، پس از اینکه شبکه های فارسی زبان ماهواره ای از ایجاد تغییر در کشور ایران ناتوان شدند، استعمارگران انگلیس و آمریکا با راه اندازی شبکه های تلویزیونی و پخش برنامه های هدفمند برای انحراف جوانان، زنان و مردان ایرانی مستقیماً وارد صحنه تهاجم فرهنگی علیه ایران شدند، ولی در این راه موانع و مشکلاتی در مقابل آنان وجود داشت و یکی از آن موانع «حکم الهی سنگسار» بود که به عنوان سدّ بزرگی در برابر نفوذ فرهنگ منحرف غرب و مانعی در مقابل فروپاشی خانواده ها قرار داشت. لذا تخریب این حکم الهی در دستور کار رسانه های فرهنگی غرب قرار گرفت.
در پایان این نکته را متذکر می شویم که وظیفه هر مرد و زن مسلمان است که با بصیرت و آگاهی، حرکات موذیانه دشمنان اسلام را زیر نظر داشته باشند و از پذیرش مغالطه های آنان در احکام و قوانین الهی اسلام و فرهنگ اصیل ایرانی اجتناب نمایند.
والسلام[1]ـ شرح لمعة اللدمشقیه؛ شهید ثانی ، باب شهادات
[2]ـ شرح اللمعة الدمشقیه، باب القضاء
مطالب مشابه :
سنگسار ثريا ؛ واقعيت يا تخيّل
تـكامل ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ takamoul - سنگسار ثريا ؛ واقعيت يا تخيّل - پاسخ به پرسشهاي اعتقادي و مشاوره
فعاليتهاي گروه مغان هنر درسال 92
غريب منوچهري /سرپرست ياشار منوچهري دوخت لباس: ثريا دهقان،عظيمه عليزاده، طراح بروشور و
منوچهري وتصويرسازي در شعر
دفتر دانایی - منوچهري وتصويرسازي در شعر - مقالات ، یادداشتها و کتابهای ادبی
ایفای نقش رامین راستاد در سریال تاریخ معاصر " معمای شاه "
كيا در نقش شاه ميانسال، اصغر معيني صالح در نقش دكتر مصدق، حميد منوچهري در ثريا را شامل
شماری ازدکترهای نائینی دررشته های متفاوت
دکتر ثريا نائینی « پزشکی»دكتر روزا مجد زاده نائيني« پزشکی» دكتر عبدالوهاب منوچهري
گفتوگو با ويدا شهشهاني، مجري و بازيگر راديو
از استادان بزرگي مانند ثريا قاسمي، صدرالدين شجره و حميد منوچهري آموختم كه براي ايفاي نقش
ارتشبد بهرام آریانا
حسين منوچهري 3/4/1348 مراسم ازدواج ارتشبد بازنشسته آريانا و دوشيزه ثريا عصار برگزار شد.
در سمينار حاكميت خدمات باليني اعلام شد: دستور العمل علمي براي ارزشيابي دروني بيمارستان ها طراحي مي ش
ثريا موقر سر پرستاربيمارستان ، دكتر مجتبي سالاري فر معاون آموزشيبيمارستان و دكتر ژيلا
یاداشتی بر رمان "جسد های شیشه ای"
ثريا در حال و ديگران درباره چمدان و از اين ها مهم تر ، آوردن طاهر به خيابان منوچهري
برچسب :
ثريا منوچهري