آبرنگ
آبرنگ
نقاشی با آبرنگ هیجان انگیز است زیرا این وسیله به میل خودش حرکت
میکند همچنین این نوع نقاشی چالش طلب است زیرا اغلب بر خلاف
میل شما حرکت میکند.
نقاشی با ابرنگ نوعی اعتیاد در شخص بوجود می آورداعتیادی که او را
در سراسر عمر به فراگیری فنون وتکنیکهای آبرنگ وا میدارد.
شناخت آبرنگ وابزار شناسی
آموزش نقاشی آبرنگ
برای اغاز آموزش نقاشی با آبرنگ ،لازم است اطلاعات درستی از انواع ابرنگ هایی
که در بازار وجود دارند،به دست آوریم,زیرا شناخت انواع آبرنگها وخواص هریک از آنها، می تواند در پیشرفت آموزش و پدید اوردن آثار موثر باشد.
همچنین،در اموزش نقاشی با ابرنگ، آشنایی با مواد و ابزار ،انواع کاغذ و قلم مو و چگونگی و مصرف
وکاربرد آنها ،وروش های اماده سازی هریک بسیار
اهمیت دارد و بی توجهی به آنها،مشکلات اجرایی بسیاری
را پدید می آورد. بدین خاطر در این مقاله سعی شده است که به هر یک ازآنها ، توجه کافی مبذ ول شود.
1-شناخت انواع ابرنگ
2-شناخت انواع قلم مو ابرنگ
3-شناخت انواع کاغذ مخصوص نقاشی با ابرنگ
4- اماده سازی ابزار و وسایل کار
5- اماده سازی کاغذ ابرنگ و ساخت بوم کاغذی
6- تفاوت کاربرد ابرنگ و گواش در نقاشی
7- کاربرد قلم مو وایجاد تکنیک
آبرنگها
ابرنگ ها مخلوطی از پودر های مولد رنگ و مواد صمغی
یا رزینی هستند که به تناسب نوع کاربرد
آنها به سه دسته مواد ابرنگی خشک ، مرطوب و مایع تقسیم می شوند .
شناخت مواد آبرنگی
1-ابرنگهای قرصی و بلوکی (انواع خشک)
2-آبرنگهای مرطوب (گواش) و آبرنگهای تیوپی (مرطوب)
3-آبرنگهای جوهری.
انواع آبرنگ ها را در بازار . جدا از جنبه اقتصادی ،بیش تر مربوط به خواص وکاربرد آنهاست.
مثلا بعضی از انواع ابرنگهای قرصی ،ایجاد رنگابه شفاف کنند و برخی دیگر رنگهای مات و
پوششی پدید می آورند و هر کدام نیز کاربرد خاصی دارند.
شناخت گواش
نوعی آبرنگ مرطوب است که با غلظت های متفاوتی در آب حل می شود و مثل هر آبرنگ دیگری
با قلم مو روی کاغذ کشیده میشود . گواش پوشش رنگی مناسبی دارد و از جهاتی شبیه رنگ روغن
است و می توان آن را به صورت لایه های ضخیم تر نیز مصرف کرد.
آبرنگهای تیوپی یا خمیری
از نظر ساختاری نظیر گواش است و هیچ گونه تفاوتی با آن ندارد.اما گواش در داخل ظرف های
شیشه ای نگهداری می شود. بنابراین زوتر خشک می شود ، بیشتر در معرض هوا قرار می گیرد.
اما آبرنگ تیوپی یا گواش تیوپی به علت دوری از هوا و نور،از گواش شیشه ای برای کار
مناسب تر است. در بیشتر آثار هنری نیز از همین آبرنگ لوله ای استفاده می کنند،زیرا در سرعت کار موثرتر است.
چند نوع از بهترین مارکهای ابرنگ تیوپی دنیا رادر زیر میبینید
انواع قلم مو آبرنگ
قلم موهای که برای نقاشی با آبرنگ به کار می رود ،موهایی نرم و قابل انعطاف دارند و بر حسب
تناسب کار ونیاز دارای موی بیشتر یا کمتر و درجه زبری یا نرمی خاصی هستند. بهترین قلم موها
را از موی حیواناتی که موهای مناسب این کار دارند،میسازند.
1،2.قلم موهای شست وشو(نوع فرانسوی با موی سنجاب، برای رنگ آمیزی پس زمینه و محو کردن - های لطیف)
3.4.قلم موهای ژاپنی با دسته نی بامبو و موهای آهوی کوهی،
6و5.قلم موهای گرد با موهای مصنوعی (مناسب برای نوآموزان)
7.قلموی میمون هندی (مانگو) که از قابلیت انعطاف کم تری بر خوردار است .
8.قلموی مخصوص،از موی سمور برای کشیدن خط باریک.
9.قلموی باد بزنی از موی گاونر (برای پاک کردن و خراشیدن)
10.11.قلموی آبرنگ نقاشان حرفه ای ساخته شده از موی گاو نر (شماره بالاتر ان نیز مورد استفاده آبرنگ کاران )
شناخت کاغذ های یا مقوای آبرنگ
انواع کاغذهای ابرنگ عبارتند از کاغذهای نرم،زبر،ضخیم یا نازک که بنابر نیاز ،مورد استفاده قرار میگیرد.البته همه آنها باید قدرت جذب آب راداشته باشند.
کاغذهای نرم:این نوع کاغذها بدون بافت هستند، بنابراین برای تمرین نقاشی با آبرنگ بسیار
مناسبند. بدیهی استف هر قدر کاغذ نرم تر باشد،آبرنگ پس از خشک شدن بر آن تیره تر بنظر
میرسد. کاغذی که قدرت جذب بیش تر آب را دارد ، آبرنگ بر ان کمرنگ تر دیده می شود.پشت
و روی کاغذها هم کمی با هم فرق دارند و کار روی هر طرف با طرف دیگر متفاوت است.
استفاده از کاغذ نرم به صورت خشک یا تر نیز در چگونگی کار تاثیر دارد. نشان دادن جزئیات
بر کاغذ نرم و خشک راحت تر است و از کاغذ نرم و مرطوب برای نشان دادن فضاهای دور یا مه گرفته استفاده میشود.
کاغذ مقوایی:کاغذ هایی هستند که با استفاده از امکانات ویژهای برای کار با آبرنگ ساخته
شده اند. قدرت جذب اب ،داشتن ضخامت و قدرت مقاومت در مقابل رطوبت و آب (کاغذ های غیر
آبرنگ در مقابل آب،نرم و خمیری وچروکیده میشوند) وداشتن بافت های درشت و ریز در سطح
کاغذ،از صفات بسیار مشخص کاغذ مقوایی آبرنگ است که با اسامی تجاری گوناگون نظیر:
کاغذ.فابریانو،اشتنباخ، کانسون.آرچ.خروس نشان. ونیز کاغذ چکشی و انواع مقوای ماکت. در بازار عرضه میشوند.این کاغذ ها در قط بزرگ و طومار رول عرضه میشوند . معمولی ترین اندازه کاغذ
آبرنگ همان اندازه استاندارد 50*70 سانتی متر است . کاغذ های ساخته شده از برنج کاغذهای ساخته شده از برنج و پوسته های گیاهی آن همیشه مورد توجه بوده اند .ایرانیان درحدود قرن
چهارم هجری ،کاغذی از پوست ساقه الیاف و شلتوک برنج در مازندران ساختند. این کاغذ ساروی نام داشت و منسوب به شهر ساری بود . همچنین کاغذ کاهی را از ضایعات گندم (کاه) ساختند که هنوز هم به همان نام کاغذ کاهی مصرف دارد.
امروزه کشور ژاپن از ضایعات گیاهی و الیاف برنج کاغذهای برای ابرنگ و آثار هنری به بازار عرضه می کند که دارای ویژگی های خاصی هستند. بعضی مثل کاغذ (ایو) دارای نرمی و زبری
متفاوت در دو طرف کاغذ هستند.وبرخی دیگر مثل کاغذهای که هرچند نازکند اما سطحی محکم و زبر دارند.انواع دیگر کاغذ ژاپنی یوک .اوکاوارا. کیتا کاتا .سیومای .نام برد
انواع مقوای آبرنگ
کاغذ های دست ساز :این کاغذ ها به علت عاری بودن از مواد شیمیای و داشتن بافت های متفاوت
.مورد توجه نقاشان آبرنگ کار هستندو در دو نوع سرد و عرضه میشوند:
الف: کاغذ دست ساز فشرده سرد با بافت های نرم تا زبر مخصوص نقاشی با آبرنگ است.
ب )کاغذ دست ساز فشرده گرم با بافت نرم که ویژه نقاشی با آبرنگ و گواش تولید می شوند.
آماده سازی وسایل کارگاهی
شک نیست که آشنایی کافی با ابزار و وسایل کار در نقاشی آبرنگ ، فرصت های خوبی را برای کار کردن توام با لذت و علاقه فراهم می کند. چه بسا که نداشتن شناخت کافی از چگونگی ابزار و
لوازم کار، ضمن نقاشی. مشکلات پیش بینی نشده ای ایجاد و سبب هدر رفتن وقت و امکانات شود و در نتیجه دلگیری و یاس به ارمغان اورد. داشتن میز کار با سطح افقی صاف ، زیر دستی از فیبر فرمیکا،یا شاسی همراه با گیره و چسب های کاغذی ،مداد و مداد تراش ، صندلی یا چهار پایه گردان،
چراغ رومیزی و نیز بر خورداری از فضایی آرم ، شرایط نقاشی و کار با آبرنگ را آسان می کند.
میز کارو سطوح متغیر
در نقاشی ابرنگ میز کار باید دارای سطح کار متغیر باشد ،زیرا نقاش به تناسب کارش ، نیازمند
استفاده از سطح صاف ، متغیر و قابل انعطاف است. بدین که کیفیت و مکانیزم سطح باید به خوبی ببیند. همین طور داشتن شاسی یا زیر دستی افقی برای کار بسیار مناسب است ؛ زیرا وقتی کاغذ مخصوص ابرنگ به طور افقی روی زیر دستی قرار می گیرد، رطوبت لازم روی سطح افقی آن راحت تر پخش می شود ودرنهایت به پخش آسان تر رنگها منجر می شود. گاهی ممکن
است چرخاندن زیر دستی به چپ یا به راست، در سرعت کار یا کنترل زیر دستی موثر باشد.بنابر این در نقاشی آبرنگ ، سطح کار و تغیرات آن از ارزش ویژهای بر خوردار است .
آماده سازی ابزارها
تهیه ابزار کار و وسایل ساخت رنگ ، نظیر کاردک،پالت.ظرف شست و شو و ظرف آب تمیز.
جایگاهی خاص در ایجاد تمر کز در به کارگیری رنگ وبه کار گیری آگاهانه مواد هنری دارد.
پالت مخصوص آبرنگ
دارای سطح لعابی یا پلاستیک شیب دار و گودی است که قابلیت نگهداری اب را دارد. معمولادر آبرنگ های مرغوب . سر جعبه آبرنگ را به صورت پالت سازند. ظرف های کوچک جای تخم مرغ ،و پالت های پلاستیکی با گودی شبیه به جای مرغ ،برای کاربسیار مناسب
هستند(و پالتهای تخت چند خانه همین طور استفاده از ظرف یا سرامیک سفید نیز برای این منظور توصیه می شود.در صورتی که قصد کار کردن با و گواش را داشته باشیدبرای هر کدام به یک پالت جداگانه نیاز دارید.
آماده سازی کاغذ آبرنگ (شاسی کشی کاغذ)
ساخت بوم کاغذی برای نقاشی با آبرنگ : چون انواع کاغذهای آبرنگ،در اثر رطوب ممکن است دچار تغیراتی شوند، برای جلوگیری از این اثر نا مطلوب ، آنها را به صورت موقت بوم می کنند.
ابزار و لوازم مورد نیاز:
کاغذ آبرنگ،تخته شاسی (تخته سه لا) یا زیر دستی چوبی،ماشین دوخت یا پونز، چسب کاغذی،حوله یا دستمال کاغذی یا پارچه تمیز.
منابع: آموزش آبرنگ الهام هراتی . سزابو زولتان،تکنیکهای آبرنگ،
ترجمه نیناافخمیان .
مطالب مشابه :
تکنیک چسب میسکیت
آریانیا•* *•. .•* - تکنیک چسب میسکیت - معرفی آثار هنرمندان بزرگ و و و و و
ایجاد بافت در نقاشی آبرنگ
چسب میسکیت-----ایجاد بافت با فویل یا کاغذ پوستی
کاربرد مدیومها در نقاشی ابرنگ
Permanent masking medium--چسب میسکیت چسب کم رنگی است که پس از مخلوط شدن با رنگ موجب .
تکنیکهای نقاشی آبرنگ
بلوک تعدادی کاغذ آبرنگ است که روی هم قرار گرفته و چهار طرف آنها با چسب به هم چسب میسکیت
کاربرد مدیوم ها در نقاشی آبرنگ
Permanent masking medium--چسب میسکیت چسب کم رنگی است که پس از مخلوط شدن با رنگ موجب .
آبرنگ
Artmasking fluid--چسب میسکیت. مایع پیگمنت دار مناسب
عروسک مفصلی
اولی این که دو قطعه ابر ضخیم بردارید کمی چسب داخلش بزنید و راه استفاده از چسب میسکیت
برچسب :
چسب میسکیت