گارگاه رنگ
رنگهای تینری یا فوری:
اجزای اساسی رنگها و لاکهای نیتر و سلولوزی عبارتند از خودرنگپایه سلولوزی که قدرت و سختی به ان می دهد و یک رزین سخت که معمولا ضمغ استر یارزین طبیعی است از مواد کننده نیز برای افزایش برق دوام و کشسانی استفاده میشود سیار به رنگ کرم است و جهت پر کردن منافذ و خلل و فرج چوب قبلاز رنگ کاری استفاده می شود و مدت زمان خشک شدن آن 15 تا 20 دقیقه طول می کشد و توسط قلم مو و یا پیستوله زده می شود و باید توجه داشت که سیلر نسبت به رطوبت و حرارت زیاد مقاوم نیست.
سیلر :
به رنگ کرم بوده و جهت پرکرن منافذ و خلل و فرج چوب قبل از رنگ نهایی استفاده می شود با تینر فوری هم رقیق می شود به این ترتیب که سه برابر سیلر به آن تینر فوری اضافه می کنند استفاده از سیلر باعث این می شود که مصرف رنگ نهایی کاهش پیدا کند
کلیر:
که جزء خانواده وارنیشها می باشند لاک بیرنگ و شفافی است که با تینر روغنی رقیق شده و جهت براق تر کردن رنگ روغنی استفاده می شود بعد از مصرف حدود 10 الی 20 دقیقه طول می کشد تا خنک شود توسط قلمرو و یا پیستوله زده میشود.
سیلر و كیلر:
جزء وارنیشها بوده و در دسته لاكهای نیترو سلولوزی قرار دارند. اجزای اساسی رنگها و لاكهای نیتروسلولوزی عبارتند از خود رنگ پایه سلولوزی كه قدرت و سختی به آن میدهد و یك رزین سخت كه معمولاً صمغ استر یا رزین طبیعی است و درصد برق فیلم و مقدار چسبندگی را افزایش داده اما استحكام كششی و دوام خارجی آن را كم میكند. از مواد نرمكننده لیز برای افزایش برق، دوام و كشسانی استفاده میشود. برای ساخت لاكهای نیتر و سلولزی سه نوع حلال استفاده میشود، اول حلالهای فعال مانند استرها و كتونها و دوم حلالهای پنهان مانند الكلها و سوم رقیقكنندهها مانند هیدروكربنهای آروماتیك. سیلر به رنگ كرم میباشد و جهت پر كردن منافذ و خلل و فرج چوب قبل از رنگ نهایی استفاده میشود پیش از خشك شدن سیلر قابلیت جذب رنگ نهایی كم شده و باعث استحكام و سختی بیشتر رنگهای نهایی میشود. حدوداً 15 دقیقه تا 2 ساعت طول میكشد تا خشك شود و با تینر فوری رقیق میشود و نباید در كنار حركت مستقیم یا زیر نور مستقیم خورشید استفاده شود چون باعث طبله زدن میشود سیلر را با پیستوله، پارچه بدون پرز، قلممو، كاردك و لیسه میتوان استفاده نمود یا در صورت كوچك بودن كار مورد نظر میتوان از روش غوطهوری استفاده نمود سیلر پس از خشك شدن مات میشود از استئارات روی به عنوان ماده ماتكننده در سیلر كه خاصیت سنبادهخوری دارند استفاده میشود. رنگ آن شفاف میباشد و در صورت ماندن بیش از حد رنگ آن به قهوهای شفاف تمایل پیدا میكند كه از براقیت آن كاسته میشود. مدت زمان خشك شدن آن 15 دقیقه تا 2 ساعت و با تینر فوری رقیق میشود، قابل استفاده با پیستوله، پارچه بدون پرز، قلم مو و یا به روش غوطهوری میباشد نباید در كنار حرارت مستقیم یا زیر نور خورشید استفاده شود چون باعث طبله شدن میشود. كیلر و سیلر در قوطیهای 1 و 4 و 20 لیتری به بازار عرضه میشود. از معایبی كه در فیلم خشك شده لاك بیرنگ رویه نشان داده شده ممكن است بوجود آید، پوست پرتقالی شدن میباشد كه میتوان بوسیله فرایندی به نام پرداخت این عیب را از بین برد این فرایند باعث دوباره حل شدن و صاف شدن سطح فیلم رنگ نهایی بوسیله مالیدن یك پارچه آغشته به مخلوط حلالها صورت میگیرد. سیلر و كیلر جزء لاكهای هوا خشك می باشند
رنگ های پلی استر:
پلی استر رنگی است شفاف و بیرنگ و جزء دسته لاکهای دوتایی هستند و حلال آنها اتیلن و تینر فوری است و در مقابل رطوبت ، حرارت ، الکل ، اسیدها ، مواد قلیایی پاک کننده ، روغن و چربی ، بنزین ، مرکب و جوهر تا حدودی مقاوم هستند و به دو دسته تقسیم می شوند.
الف : نیم پلی استر:
این رنگ از سه جزء ماده اصلی رنگ ( رزین ، روغن های کوتاه ،اوره فرم آلدئید ) حلال ( اتیلن ، تینر ) و ماده سخت کننده ( سولفونیک اسید و ..) تشکیل شده است این رنگ پس از مصرف نیاز به پولیش ندارد و به دو صورت مات و براق در بازار عرضه می شود. این رنگ از دسته رنگ های نیمه هوای خشک می باشد.
ب. پلی استر:
اینرنگ از یک جزء ماده اصلی رنگ و جزء هاردنر ( سخت کننده ) تشکیل شده است و ماده حل کننده و رقیق کننده ای ندارد. این دسته از لاک های فوق العاده شفاف هستند و زیبایی طبیعی چوب را به طور کامل منعکس می کنند.
نیمپلیاستر:
نیمپلیاستر نیز جزء لاكهای براق و از خانواده وارنیشها می باشد نیمپلیاستر جزء لاكهای غیر هواخشك میباشد و معمولاً از مخلوط آلكید كوتاه روغن غیرهوا خشك و رزینهای اوره فرم آلدئید بوتیله تشكیل میشوند. خشك شدن در این سیستم با استفاده از یك كاتالیزوراسیدی انجام میشود نیمپلیاستر در دو نوع مات و براق به بازار عرضه می شود. مقدار مصرف كاتالیزور با خشككن بنا به توصیه كارخانه سازنده میباشد. از این لاك برای جلا دادن و صیقل شدن سطح كار استفاده میشود چه در كارهای جوهری و چه در كارهای پوششی. این لاكها در قوطیهای 1و 4 و 20 لیتری همراه با خشككن به فروش میرسد. مدت زمان خشك شدن سطحی آن حدود نیم ساعت و مغز خشك شدن آن حدود 6 تا 8 ساعت میباشد و بستگی به ضخامت فیلم رنگ و دمای هوا نیز دارد. این لاكها نیاز به پولیش ندارند با تینر فوری رقیق میشوند و قابل استفاده با قلم مو، پیستوله، پارچه بدون پرز و یا به روش غوطهوری نیز میباشند . در صورت خشك شدن اگر جسمی خیس یا آب روی سطح كار بریزد سطح كار سفیدك میزند كه با گذشت مدتی و خشك شدن آن خودش برطرف میشود. هنگام كار با این ماده حتماً در جایی قرار بگیرید كه دستگاه تهویه وجود داشته باشد و از ماسك تنفسی استفاده كنید. استفاده بیش از اندازه خشككن عمر فیلم رنگ را كم میكند. علاوه بر آن باعث كاهش برق فیلم میشود. این لاك را نباید در زیر نور مستقیم خورشید یا كنار حرارت مستقیم استفاده نمود. بعضی رنگكاران برای بیشتر براق شدن رنگ مقدار كمی بنزین یا الكل صنعتی نیم پلیاستر براق میافزایند. (نیمپلیاستر رنگی): اگر به نیمپلیاستر را با رنگ سفید استفاده كنید رنگ تمایل به زردی پیدا میكند البته امروزه نیمپلیاسترهای رنگی نیز به بازار عرضه میشود كه از انواع مات و براق است و كارائی آن همانند نیمپلیاسترهای شفاف است و از این نیمپلیاسترها فقط برای رویه كردن و رنگ نهایی استفاده میشود.
· پلیاستر:
واكنش پلیمر شدن تراكمی بین الكلهای چند ظرفیتی و اسیدهای چند ظرفیتی منجر به تولید محصولی به نام پلیاستر میگردد . رنگهای پلیاستری چوب بر پایه رزینهای پلیاستر غیر اشباع كه معمولاً از پروپلین گلیگول وانیدرید مالئیك ساخته شدهاند قرار دارد و هیچگونه روغن اصلاحكنندهای در ساختمان آنها به كار نرفته است. حلال به كار رفته در آنها استیرن میباشد كه با پلیاستر پیوند عرضی پیدا میكند و فیلمی صددرصد غیر فرار را تشكیل میدهد. هیچ نوع حلال اصلاحكننده دیگری مورد نیاز نیست زیرا در مدت مصرف و قبل از ژل شدن استیرن این نقش را بازی میكند به این پلیاسترها پلیاستر دوجزئی میگویند، (كه جزء اول شامل: رزینپلیاسترمحلول 60% در استیرن به وزن 80 – واكس به صورت محلول 1% دراستیرن به وزن 5 – سیلیكای كلوئیدی به وزن 1- محلول 6% نفتات كبالت به وزن 5/0 – استیرن به وزن 5/11. جزء دوم شامل: كاتالیزر و متیل اتیل كتون پراكسید به وزن 2) اكسیژن مانع خشك شدن سیستمهای پلیاستر میشود. واكس بیش از ژل شدن در سطح فیلم شناور شده و مانعی در مقابل اكسیژن هوا تشكیل میدهد. بعد از خشك شدن واكس فیلم را مات میكند كه با عملیات سنبادهكاری و پولیش زدن شفاف و براق میشود. نوعی از رزینهای اصلاح شده پلیاستری نیز ساخته میشود كه بعد از مصرف و خشك شدن براقی و شفافیت مورد نظر را ایجاد میكند كه در بازار به نام پلیاستر ایستاده معروف است واكس در كاهش تبخیر استیرن مؤثر است، زیرا تبخیر كنترل شده استیرن موجب بروز نقصهایی در فیلم خشك شده رنگ میگردد . برای این كه عمل سخت شدن فیلم در دمای اتاق انجام شود همراه پراكسیدیون كبالت استفاده میشود. همیشه باید كبالت و پراكسید جدا از یكدیگر نگهداری شود زیرا مخلوط كردن این دو ماده ایجاد تولید حرارت و حتی انفجار میكند و در صورت استفاده از آنها باید به طور جداگانه به مخلوط پلیاستر اضافه و خوب مخلوط شود. قبل از استفاده از كبالت و پراكسید مقدار كمی از این دو را مخلوط كرده و در صورت مشاهده جوشش و حرارت و ایجاد بخار از فعال بودن آنها مطمئن شوید در غیر اینصورت هردو یا یكی از آنها فاسد شده است. اجزای فنلی كه در چوب به طور طبیعی یافت میشوند و میتوان ند پراكسیدها را تجزیه كرده و باعث ضعف خشك شدن فیلم شوند كه قبل از استفاده از پلیاستر لایهای سیلر را روی سطح كار میزنند. فرق پلیاستر با رزین آلكید در این است كه این رزینها (پلیاستر) دارای اسیدهای چرب نمیباشند و به جای گلیسرول و پنتا اریتریتول از دیالها استفاده میشود و همچنین از اسیدهای اشباع نشده دو عامل مهم استفاده میشود. فیلمهای پلیاستر سخت در برابر مواد شیمیایی و حلالها مقاوم بوده و برق فیلم آنها بالا است پلیاستر در بازار در دو نوع پوست پولیش و بدون پوست پولیش یا ایستاده میباشند كه در قوطیهای 4 و 20 لیتری به فروش میرسد كه همراه با آنها مقدار معینی كبالت و پراكسید نیز میدهند به پراكسید خشككن یا هاردنر و به كبالت شتابدهنده نیز میگویند مقدار افزودن این دو مواد به پلیاستر در فصول گرم و سرد متفاوت میباشد. پراكسید بیرنگ مثل آب و كبالت به رنگ بنفش میباشد افزودن بیش از اندازه علاوه بر ایجاد ضعفها و تنشهایی در فیلم رنگ مانند ترك خوردن و چروك برداشتن در رنگ ایجاد رنگ مزاحم سبز را میكند. دمای مناسب برای پلیاستر كاری 23 تا 30 درجه سانتیگراد میباشد و مكان مناسب برای این كار باید بدون گرد و غبار باشد مقدار افزودن مواد كمكی باید بنا به توصیه كارخانه سازنده پلیاستر باشد. ولی بطور عموم در دمای مناسب مقدار 2% پراكسید و 5%% كبالت كافی است. (البته مقدار غلظت این دو مواد در بازار فرق میكند).
روغن جلا:
همانگونه كه از نامش پیدا است برای جلا دادن سطوح كار استفاده میشود و جزء براقكنندهها میباشد با تینر روغنی رقیق میشود و با قلم مو و پارچه و پیستوله قابل استفاده است و یا به روش غوطهوری، روغن جلا جزء خانواده وارنیشها میباشد. رنگ روغن جلا قهوهای مایل به قرمز است برای این كه نتیجه كار بهتر باشد بهتر است سطح كار با سیلر زیرسازی شود (البته در كارهای جوهری) سپس از این روغن استفاده شود. روغن جلا در مقابل رطوبت، حرارت، آب، اسیدها و رقیقكنندهها مقاوم نیست و پس از استفاده رنگ آن به زردی تمایل پیدا می كند، روغن جلا در صورت دسترسی بودن سریع از بین می رود. برای همین بیشتر در جاهایی استفاده می كنند كه دور از دسترسی باشد مانند قاب عكسها. روغن جلا در قوطی های 1 و 4 لیتری به بازار عرضه می شود. فیلم رنگ روغن جلا قابلیت ضربه پذیری ندارد و زود می شكند رنگ كاران از روغن جلا بیشتر برای كارهایی استفاده می كنند كه ارزش چندانی ندارد. مثل جالباسیهای كوچك یا دربهای ارزان قیمت. می توان گفت كه امروزه از این روغن نیز كمتر استفاده می شود.
لاکچوب
ناممحلول ترکیبی که سریع خشک میشوند است .
معمولادر چند لایه با قلم مو یا اسپری روی سطح چوب قرار می گیرند. لاک می تواند شفاف بودهو بافت چوب را نشان دهد یا دارایرنگباشد و رنگ و بافت طبیعی چوبرا تغییر دهد
لعاب
رنگبراق یا نیمه براقی است که بر روی یک یا چند لایه رنگ آستر قرارمی گیرد. این روشرنگ و بافت چوب را پنهان می کند و سطحی محکم، ضد خش و قابل تمیز کردن به وجود میآورد.
واکس
واکسیک لایه محافظ برای پرداخت نهایی است و در عین حال ظاهری طبیعی دارد. ممکن است واکسموجب شود که چوب تا حدی تیره تر شود و گاهی لازم است که آن را در دوره هایی منظم بهروی چوب مالید. واکس هرچه بیشتر با پارچه جلا یابد، براقتر میشود. واکس برای افزودنبه مقاومت و براقتر کردن سطح چوب بر روی لاک الکل، روغن جلا یا یک پرداخت روغنی نیزبه کار میرود
رنگ
رنگبراق یا نیمه براق معمولا برای چوبهای نامرغوب به کار میرود تا عیوب آنرا پنهانکند. البته مبلمان تهیه شده با چوب رنگ شده در هر سبکی به وفور یافت می¬شود وهمواره پرطرفداربوده است.رنگ به اشکال مختلف و تنوع بسیار بر روی چوب استفادهمی¬شود.
بلیچیا سفیدکردن
اینروش رنگ چوب را روشن تر می کند و بعضی از انواع چوب با بلیچ کردن به کلی سفیدمیشوند اما همچنان بافت خود را نشان می¬دهند. یک پوشش شفاف مانند لاک بر روی چوبسفید شده
رنگ کاری
چوب گونه های مختلف دارای رنگهای طبیعی گوناگونی از سفید ( در برون چوب اکثر گونه ها) تا زرد لیمویی ( شمشاد ) کرم تا صورتی ( راش ) خاکستری تا قهوه ای مایل به سیا ( گردو ) و سیاه ( آبنوس ) وسایر رنگهای بینابین آنها می باشد. حتی در یک قطعه چوب ممکن است اختلاف رنگ وجود داشته باشد. مانند اختلاف رنگ رنگ درون چوب و برون چوب ، چوب بهاره و چوب تابستانه ، بافت پره های چوبی و بافتهای مجاور آن . اختلاف رنگ بیشتر در چوب درون وجود دارد. حال آن که ، چوب برون در اکثر گونه ها به رنگ سفیدروشن است.
به طور کلی رنگ چوب یکی از خصوصیات بارز در اگر گونه های چوبی است ، اما تشریح وبیان آن با کلمات مشکل به نظر می رسد. معمولا رنگ چوب با مشاهده ظاهر آن تشخیص داده می شود. بدین ترتیب که چوب مانند سایر اجسام در برابر روشنایی ، بخشی از طیفهای مرئی نور طبیعی را به خود جذب می کند و بقیه را منعکس می سازد واین نور منعکس شده روی حس بینایی اثر می گذارد و رنگ چوب مشخص می گردد.
معمولا چوبی که در معرض هوای آزاد قرار می گیرد ، اغلب تیره رنگ می شود و این تغییر رنگ غالبا در برون چوب پدید می آید. چنین تغییر رنگی منشا شیمیایی داشته در نتیجه اکسیده شدن ترکیبات معدنی موجود در چوب به وجود می آید. تغییر رنگ ، ممکن است بلافاصله پس از قطع درخت در جنگل و یا بعد از تبدیل تنه به چوب آلات موردنظر به وجود آید. مثلا رنگ توسکا پس از بریده شدن بسرعت از سفیدی به قرمزی و بعد به قهوه ای مایل به زرد تعییر می یابد و یارنگ درون چوب « اقاقیا » به سبز روشن تا قهوه ای تیره تغییر می کند
ذخیره شدن بیش از حد مواد رنگی در چوب ، ممکن است موجب تغییر رنگ موضعی گردد. تغییر رنگ همچنین ممکن است در اثرحمله قارچها ، باکتریها و یا سایر عوامل خارجی دیگر پدید آید .
صنایع چوب و کاغذ و فرآورده های آن نقش مهمی در زندگی بشر ایجاد نموده است و ما در کمتر جایی مشاهده می کنیم که از چوب و فرآورده های چوبی استفاده نشده باشد.
امروزه علی رغم پیدایش مواد مصنوعی مختلف چوب همچنان اهمیت خود را به عنوان یک ماده خام حفظ کرده است و با وجود تمام گرایش ها به مواد مصنوعی گرایش سازه های چوبی همچنان حالت صعدی دارد مثلا در فرآیند تولید درب وپنجره – تولید دکراسیون داخلی و خارجی و مخصوصا رنگ کاری می توان اشاره کرد
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-language:FA;}
مطالب مشابه :
انواع رنگ های شفافی که بر روی چوب استفاده می شود
توان از روش غوطه استفاده شود. روغن جلا در كاران از روغن جلا بیشتر
گارگاه رنگ
نظر میتوان از روش غوطهوری استفاده نمود سیلر استفاده شود. روغن جلا در مقابل
چگونه کفش های چرمی را تمیز کنیم؟
سپس کف را به کفش بمالید و با استفاده از از واکس و یا روغن جلا روغن را مانند روش
ساخت بوم
مقوا ماکت هم از این روش استفاده می کنیم.عیب لایه نازکی از روغن جلا می زنیم بعد
آموزش نقاشی ساختمان
موارد استفاده از رنگ شل تر استفاده می شود. و روش کشیدن روی استفاده از روغن
روش اندازه گیری دانسیته
تكنولوژي روغن - روش استفاده از به عنوان پوشش شکلات بسیار مناسب بوده و باعث جلا و
موارد استفاده گز روغن moringa peregrine
عملکرد تولید روغن به روش کاملاً سنتی بیش از 20 % جلا کاری است از این روغن استفاده
« اتومکانیک »
برای استفاده از نیروی این مواد را می توان پس از گرم کردن با روش هایی روغن جلا:
نقاشی روی سفال
5.اسپری روغن جلا. روش اجرا: 1.اول سطح سفال مورد نظرتون رو با استفاده از سمباده خوب صاف و یکدست
برچسب :
روش استفاده از روغن جلا