محمد يعقوبي نويسنده و كارگردان
محمد يعقوبي
نويسنده و كارگردان
سرپرست گروه تئاتر این روزها
عضواصلي هيئت مديرهي خانهي تئاتر ايران
زندهگينامه
نمايشنامهها
و اجراها
آموزش
داوری
فعاليتهاي ديگر
زندهگینامه
1346
11 فروردين ماه به دنيا آمدم.
1367
وارد گروه تئاتر دانشگاه شدم.
1368
·
اولين نمايشنامهي زندهگيم را نوشتم، نمايشنامهاي به نام بازگشت.
·
آذرماه.
بازی در نمایش دوازده ماه نوشتهی ساموئل مارشاک و کارگردانی احمد مایل. یک
ماه اجرا در تالار هنر
1370
گروه تئاتر دانشگاه در سال 1369 از هم پاشيد. مركز هنرهاي
نمايشي دورهي يك سالهي آموزش تئاتر به سرپرستي آقاي حميد سمندريان برگزار
كرد.
در اين دوره كارگرداني، نمايشنامهنويسي و بازیگری آموزش داده ميشد.
من
رشتهي بازیگری را انتخاب كردم به هواي اينكه بازیگری بعدها براي
نمايشنامهنويسي به دردم خواهد خورد. آن زمان اعتقادي به كلاس آموزش
نمايشنامهنويسي نداشتم. خيلي زود شروع كردم به كارگرداني باز هم به
هواي
اينكه بعدها براي نمايشنامهنويسي به درد خواهد خورد. در همين سال
نمايشنامهاي نوشتم به نام از دوستت دارم.
1371
وارد كلاسهاي خصوصي بازیگری زير نظر خانم مهين اسكويي شدم. نمايشنامهي
كوتاهي به نام پدر
نوشتم.
1372
·
تحصيلات دانشگاهي در رشتهي حقوق قضايي سرانجام به پايان رسيد.
·
دلم ميخواست نمايشنامههايي بر اساس مكانهاي دلخواهم بنويسم.
نمايشنامهي صداي گربه را نوشتم كه در پارك ميگذرد. در همين سال
نمايشنامهاي هم نوشتم بهنام يك دقيقه سكوت . هيچ ربطی به نمایشنامهی
دیگرم به همین نام ندارد که در سال 1378 نوشتهام. فقط نام نمايش و پاياني تقريبن
مشابه دارد.
·
در نمايش گاليله
نوشتهي برتولت برشت
به كارگرداني فرهاد مهندسپور بازي كردم.
·
بهمنماه: اجراي خصوصي نمايش
باغوحش شيشهاي
نوشتهي تنسي ويليامز و ترجمهي حميد سمندريان، اين نمايش در تالار هنر
اجرا شد و چند تن از اعضاي بسيج دانشگاه آزاد هنر كه تماشاگر كار بودند با
اعتراض به اجراي
آن به عنوان يك كار غيرشرعي
و چاپ اعتراض خود در روزنامهي سلام و... باعث تعطيلي تالار هنر و تغيير
مدير اين تالار شدند.
1373
·
به دلیل اجراي خصوصي
باغوحش شيشهاي دو ماه تحت تعقيب ادارهي مبارزه با مفاسد اجتماعي بودم و
در خانهي خودم زندهگي نميكردم. به علت روند غيرقانوني تعقيبم بدون
هيچابلاغيه و... خودم را معرفي نكردم تا اين كه ابلاغيهي قانوني صادر شد و
خود را معرفي كردم. به مجازات تعليقي محكوم شدم.
·
نگارش نمايشنامهي
قرمز و ديگران
كه باز هم در پارك ميگذرد.
·
شهريورماه: به ناچار خودم را براي خدمت سربازي معرفي كردم.
1374
·
نگارش نمايشنامهي
دل سگ
بر
اساس رماني به همين نام نوشتهي ميخائيل بولگاكف.
·
بههمراه عباس زندباف چند نمايشنامه ترجمه كردم: شب بهخير مادر
(نويسنده: مارشا نورمن)، اوليانا (ديويد ممت)، باغوحش شيشهاي (تنسي
ويليامز)، روز مادر (جي. بي. پريستلي)، ميخكهاي سرخ (گلن هيوز )
·
اسفندماه: انتخاب نمايشنامهي شب بهخير مادر براي كارگرداني و آغاز تمرين
بدون اميد به اجرا. بازيگران: پانتهآ بهرام و ريما رامينفر
1375
·
ارائهي نمايشنامهي شب بهخير مادر براي صدور مجور اجرا و اعلام مردودي
نمايشنامه به دليل محتواي اثر كه مخاطب را به خودكشي علاقهمند ميكند!!!
اين نمايش را حداقل 50 بار در زيرزمين خانهي پدري پانتهآ بهرام اجراي
خصوصي كرديم خيليها: حميد سمندريان، بهرام بيضايي، مهين اسكويي، احمد
آقالو، رضا كيانيان و... در اين زيرزمين اجراي ما را تماشا كردند و
هيچكدام خودكشي نكردند!!!!
·
شهريورماه: پايان خدمت سربازي.
·
اسفندماه: نگارش نمايشنامهي
زمستان 66
1376
·
مرداد و شهريورماه: سرانجام توانستيم نمايش شب بهخير مادر را مرداد و
شهريور ماه در تئاتر شهر اجرا كنيم كه اولين حضور رسمي من به عنوان
كارگردان در تئاتر كشور بود.
·
بهمنماه: اجراي نمايش
زمستان 66
در جشنوارهي تئاتر. برندهي جايزهي اول كارگرداني و جايزهي دوم
نمايشنامهنويسي. نمايش برگزيدهي هيات داوران.
·
اسفندماه: تشكيل گروه تئاتر امروز.
اين نام پيشنهادي من بود كه
توسط اعضاي گروه نمايش زمستان 66
مورد استقبال قرار گرفت. از نام
امروز خوشم میآمد و به خصلت ذاتي تئاتر اشاره
داشت، تئاتري براي امروز، از جنس امروز و براي مردمان امروز. راستش آن
روزها دلم ميخواست انتشاراتي هم بهنام امروز تاسيس كنم و كتابهاي جيبي
البته كوچكتر از اين جيبيهاي معمول چاپ كنم كه هر كدام حاوي يك قصهي
زيباي جهان باشد. اولين داستان كوتاهي هم كه در سر داشتم چاپ كنم نوشتهي
آلبرتو موراويا بود: آه! زنها! زنها! اين داستان را به خاطر نامش
ميخواستم اولين كتاب باشد. اسم قابل توجهاي است. در ضمن قصهي بدي هم
نيست، بخوانيد.
1377
·
تيرماه: نگارش نمايشنامهي
رقص
كاغذپارهها
·
بهمنماه: اجراي نمايش
رقص
كاغذپارهها
در جشنوارهي تئاتر، برندهي جايزهي دوم
نمايشنامهنويسي و كارگرداني.
·
اسفندماه: اجراي عمومي نمايش
زمستان 66
در تئاتر شهر، تالار كوچك، به مدت يك ماه.
·
15 اسفند: دریافت جایزهی بِهترین کارگردانی از کانون ملی منتقدان
برای کارگردانی نمايش
رقص
كاغذپارهها.
·
چاپ نمايشنامهي
زمستان 66،
انتشارات قصيده، به هزینهی خودم.
1378
·
آبانماه: اجراي عمومي نمايش
رقص
كاغذپارهها
به مدت يك ماه در تئاتر شهر، سالن سايه.
·
تيرماه: نگارش نمايشنامهي
يك
دقيقه سكوت.
·
بهمنماه: كارگرداني نمايش پس تا فردا نوشتهي ريما رامينفر. برندهي
جايزهي سوم كارگرداني در جشنوارهي تئاتر.
1379
·
مرداد و شهريورماه: اجراي عمومي نمايشهاي
پس
تا فردا
و
دل سگ
به مدت يك ماه در تئاتر شهر، سالن چهار سو،
·
آبانماه: سفر به ايتاليا براي اجراي نمايش
پس تا فردا
در هفتهي هنر ايران
·
6 بهمنماه: كارگرداني نمايش
يك
دقيقه سكوت. برندهي جايزهي
سوم كارگرداني در جشنوارهي تئاتر.
·
14 بهمنماه: ازدواج با
آيدا كيخايي
1380
·
خردادماه: جدايي از گروه تئاتر امروز.
·
تمرین نمایشنامهي
از تاريكي
·
ديماه: اجراي عمومي نمايش
يك
دقيقه سكوت
به مدت يك ماه در تئاتر شهر، سالن چهارسو.
·
بهمنماه: نمايشنامهي
از تاريكي
در مرحلهي بازبيني توسط اعضاي بازبيني جشنواره رد شد.
خب، من پيش از اين هر بار در جشنواره
تئاتر برندهي جايزه شده بودم، همين كافي بود كه ردشدن كارم خبر مهمي براي
صفحهي تئاتر روزنامهها باشد. پوشش خبري خوب روزنامهها اعضاي هيأت
بازبيني را واداشت براي اولين بار دستكم در آن سالها براي دفاع از عملكرد
خود جلسهاي با مطبوعات بگذارند. آنان
ادعا كردند هيچ كاري به علت مضمون رد نشده و
كارهاي رد شده ضعيفتر از كارهاي پذيرفتهشده بود كه البته دروغ ميگفتند.
تنها حرف راستي كه دربارهي كارم خواندم حرف حسين پاكدل بود. حسين پاكدل
يكي از اعضاي بازبيني در مصاحبه با روزنامهي جوان گفت اجازه نميدهد روي
صحنهي تئاتر زنا را تبليغ كنند. گرچه او نامي از من نبرده بود ولي بدون شك
سخنش دربارهي كار من بود، چون از تاريكي دربارهي زنا و مجازات زنا بود.
من
قسمتي از نمايشنامه را دادم كه
در ماهنامهي
هنرهاي نمايشي
چاپ شد.
1381
·
دریافت جایزهی بِهترین کارگردانی از کانون ملی منتقدان تئاتر برای
کارگردانی نمايش
يك
دقيقه سكوت.
تيرماه: بازنويسي نمايشنامهي قرمز
و ديگران
براي شركت در جشنوارهي تئاتر. شباهت متن بازنويسيشده با آنچه كه در سال
1373 نوشتهام در حدود سه يا چهار صفحه است.
·
بهمنماه: اجراي
قرمز
و ديگران
در جشنوارهي تئاتر. همهي بازيگران بهخاطر بازي همآهنگ جايزهي مشترك
گرفتند.
1382
·
خردادماه: اجراي نمايشنامهخواني
از تاريكي
در خانهي هنرمندان به تهيهكنندهگي موسسهي انديشهسازان
·
تيرماه: نگارش نمايشنامهي گلهاي
شمعداني
·
بهمنماه: اجراي نمايش گلهاي شمعداني در جشنوارهي تئاتر
·
اسفندماه: اجراي عمومي نمايش
قرمز
و ديگران
در سالن قشقايي، تئاتر شهر
·
اجراي نمايشنامهخواني با خشم به يادآر نوشتهي جان آزبرن در خانهي
هنرمندان به تهيهكنندهگي موسسهي انديشهسازان
1383
·
فروردينماه: ادامهي اجراي
قرمز
و ديگران
در سالن قشقايي تتاتر شهر.
·
تيرماه: نگارش نمايشنامهي تنها
راه ممكن
·
شهريورماه: ساخت فيلم كوتاه قرمز و ديگران
·
آبانماه: تشکیل گروه تئاتر «اين روزها».
·
ديماه: اجراي عمومي نمايش گلهاي
شمعداني
·
بهمنماه: اجراي نمايش تنها
راه ممكن
در جشنوارهي تئاتر
1384
·
ارديبهشتماه:
دريافت نشان خانهي تئاتر از كانون كارگردانان
·
خردادماه:
چاپ نمايشنامهي
رقص
كاغذپارهها،
موسسهي انديشهسازان
·
تيرماه:
چاپ نمايشنامهي
دل
سگ،
و چاپ دوم
زمستان
66،
موسسهي انديشهسازان
·
شهريورماه: اجراي عمومي نمايش
تنها
راه ممكن
در سالن سايه، تئاتر شهر
·
13
شهريور: دریافت جایزهی بِهترین نمایشنامه از کانون ملی منتقدان
برای نگارش نمایشنامهی گلهاي
شمعداني
·
بهمنماه: كارگرداني تئاتر تلويزيوني
زمستان 66
براي شبكهي 4
1385
·
فروردينماه: نگارش نمايشنامهي
ماه
در آب
·
ارديبهشتماه:
پخش تئاتر تلويزيوني
زمستان 66
از شبكهي 4
·
شهريورماه: اجراي عمومي نمايش
ماه
در آب
در سالن سايه، تئاتر شهر
1386
·
ارديبهشتماه:
در جشنوارهي دانشجويي، بخشي با عنوان مسابقهي نمايشنامهخواني: مروري
بر آثار محمد يعقوبي گذاشته شد و پنج نمايشنامهي من توسط گروههاي مختلف
دانشجويي نمايشنامهخواني شد. جالب است كه دو گروه
از تاريكي
را نمايشنامهخواني كردند.
·
تيرماه:
نمايشنامهي
از تاريكي
را براي اجرا به شوراي نظارت تئاتر شهر دادم كه شايد بعد از شش سال تصويب
شود. به هر حال تا آن زمان يك بار توسط خودم و دوبار هم در جشنوارهي
دانشجويي نمايشنامهخواني شده و هيچ اتفاق ناجوري هم نيفتاده بود. ولي
از تاريكي
بار ديگر اجازهي اجرا نگرفت.
·
مردادماه: پخش نمايش راديويي
روز دروغ
از
بيبيسي فارسي
به كارگرداني
مهرداد سيف
·
ديماه: چاپ
نمايشنامهي
از تاريكي در فصلنامهي پاياب،
شمارهي 16
·
بهمنماه: اجراي نمايش
ماچيسمو
در جشنوارهي تئاتر
1387
·
خردادماه:
كارگرداني تئاتر تلويزيوني «آدم خوابش ميگيره»
نوشتهي علي نصيريان
براي شبكهي 4
·
خردادماه:
كارگرداني تئاتر تلويزيوني دل سگ بر اساس رماني از ميخائيل بولگاكف
براي شبكهي 4
·
14 تيرماه:
پايان اجراي نمايش
ماچيسمو،
28 اجرا در سالن چهارسو، تئاتر شهر
·
شهريورماه:
نگارش نمايشنامهي
خشكسالي و دروغ
·
30 آذرماه و 4 دي نمايشنامهخواني خيانت نوشتهي
هارولد پينتر در خانهي هنرمندان. نقد چاپشده در روزنامهی جمهوری اسلامی
را در این باره بخوانید:
خیانت در هنر
·
25 ديماه. اجراي زمستان 66 در برنامهي راديو
تئاتر به كارگرداني فريدون محرابي در خانهي هنرمندان
·
6 بهمنماه.
اجراي نمايش خشكسالي و دروغ در جشنوارهي تئاتر، سالن چهارسو
·
چاپ نمایشنامهی
تنها راه ممكن
در فصلنامهی پایاب شمارهی 19. این تنها راه ممکن بود برای چاپ نمایشنامهام
تنها راه ممكن
و تن ندادن به ممیزی وزارت ارشاد که از من میخواست چند قطعه
نمایشنامه را از متن حذف کنم. برای بیشتر دانستن در این باره
نامهام
را به نشر قطره بخوانید.
1388
·
اجرای نمايش
خشکسالی و دروغ از 20 مردادماه تا 3
مهرماه، 36 اجرا در سالن چهارسو، تئاتر شهر
·
19
مهرماه:
سفر به آلمان برای
اجرای نمایش
خشکسالی و دروغ در مولهایم
·
22
مهرماه برابر با 14 اکتبر،
اجرای نمایش
خشکسالی و دروغ در مولهایم
·
آبانماه:
کارگردانی تئاتر تلویزیونی خانم سویج عجیب، نوشتهی جان
پاتریک
·
آبانماه:
کارگردانی نمایشنامهخوانی از
پشت شیشهها نوشتهی اکبر رادی در فرهنگسرای ارسباران.
·
اسفندماه:
اجرای نمایش
يك دقيقه سكوت
به کارگردانی
آيدا كيخايي،
سالن سمندریان، دانشگاه تهران
·
1389
·
17
اردیبهشتماه:
اجرای نمایش
يك دقيقه سكوت
به کارگردانی
آيدا كيخايي،
جشنوارهی دانشگاهی
·
اجرای
عمومی نمایش
يك دقيقه سكوت
به کارگردانی
آيدا كيخايي،
از 19 اردیبهشتماه در تالار مولوی
·
اردیبهشتماه:
چاپ و انتشار نمایشنامهی
خشکسالی و دروغ،
انتشارات افراز. پس از شش سال سرانجام یکی از نمایشنامههایم با کمترین
ممیزی (شگفتا! 8 کلمه و نه چندین صفحه) اجازهی چاپ و انتشار گرفت، بیگمان
به این دلیل که من جای هر واژهای که حدس میزدم ممیزی شود مانند اجرا
واژهی بیستوپنج را جایگزین کرده بودم. این هشت واژه را که از دستم
در رفته بود ممیزان وظیفهشناس شناسایی کرده و به من تذکر دادند تا اصلاح
کنم. جالب این است که ممیزان وظیفهشناس در متن اصلاحیه پیشنهاد هم به من
دادند. مثلن از من خواستند بهجای لاس میزنن
بنویسم گپ میزنن
یا بوس میفرستد را اصلاح کنم و
بیگمان منظورشان این بود که واژی بوس قبیح است و جایش واژهای دیگر بنویسم و در این مورد خودشان هم هیچ
پیشنهادی به ذهنشان نرسیده بود. البته آنان وظیفهشان این است که فقط
بگویند چه ننویسم نه که چه بنویسم. من جای همهی موردهای ممیزی هم واژهی
بیستوپنج را نوشتم. پس لاس میزنن شد:
بیستوپنج
میزنن. بوس میفرستد شد:
بیستوپنج میفرستد.
·
اجرای
نوشتن در تاریکی از 9 آبان تا 2 آذرماه، 21 روز در سالن چهارسو،
تئاتر شهر
·
چاپ
نمایشنامههای تنها راه ممکن و
یک دقیقه سکوت در کتابی به نام
تنها یک، انتشارات افراز.
اجازهی چاپ
يك دقيقه سكوت پس از دو بار ردشدن یک بار در
دورهی دوم ریاستجمهوری خاتمی و یک بار هم در دورهی اول احمدینژاد فقط به این
معناست که ممیزی در کشور ما سیستم ندارد و سلیقهای است. سال پیش
خشکسالی و دروغ پر از واژهی بیستوپنج
بهجای
واژههای از نظر ممیزان مسئلهدار چاپ شد اما برای چاپ تنها یک
نپذیرفتند که بیستوپنج
جایگزین واژههای ممنوع شود. دیگر بفهمید در چه مملکت
بیدروپیکری نفس میکشیم. تنها راه ممکن را
هم قبلن دو سه سال پیش انتشارات قطره میخواست چاپ کند که برادران
ساتوربهدست ادارهی کتاب چاپ آن را مشروط کردند به حذف چندین صفحه و من تن ندادم به چاپ.
ولی اینبار که انتشارات افراز برای گرفتن مجوز فرستاد فقط حذف چند کلمه را خواسته بودند که تن دادم. البته که مجوزدادن برای
چاپ این دو نمایشنامه هیچ مَرا امیدوار به خوبشدن وضعیت ادارهی ممیزی
کتاب نکرده است. خانه از پایبست ویران است.
1390
·
شهریور
و مهرماه: اجرای دوبارهی نمایشنامهی زمستان 66، تئاتر شهر، سالن چهارسو.
خبر اجرای دوبارهی زمستان 66 واکنش بیخردانهی برخی تئاتریها را در پی
داشت که وادارم کرد تا مدتی وقت بگذارم برای پاسخ به یاوههای این عده.
برای دانستن ماجرا
یادداشتم
را در این باره بخوانید.
ولی
استقبال بیمانند تماشاگران از روز نخست تا پایان اجرا بِهترین پاسخ به
مخالفان بازاجرای زمستان 66 بود. زمستان 66 پرتماشاگرترین
تئاتر سالن چهارسو در تاریخ اجراهای پس از انقلاب شد. بیش از ده هزار
تماشاگر در 37 روز و شصت اجرا. هفتههای اول فقط روزهای آخر هفته دو بار
اجرا میکردیم. دو سه هفتهی پایانی هر روز دو اجرا.
·
آذر
و دیماه: اجرای دوبارهی نمایش خشکسالی و دروغ. اینبار در سالن شمارهی
یک ایرانشهر. سالن از شب اول پر از تماشاگر بود. هفتهی دوم درخواست
کردیم که حاضریم چهارشنبهها تا جمعهها روزانه دو بار اجرا کنیم. موافقت
شد. درست اولین روزی که قرار بود دو اجرا کنیم خبر توقیف کارمان را
شنیدیم.
دشتگلی
سرپرست بیتدبیر مرکز هنرهای نمایشی
نامهی توقیف را به ایرانشهر فکس کرده بود.
من شگفتزده از این
ماجرا پیگیر شدم و راست یا دروغ میگفتند یکی دو تئاتری زیرآب ما را
زدند. شاید هم ما قربانی جنگ پنهان شهرداری و وزارت ارشاد شده بودیم. روزی
معلوم خواهد شد. من در این ارتباط نامهای به کانون کارگردانان نوشتم که
اینجا میتوانید بخوانیدش.
در این نامه تصویر دستنوشتهی ممیزان را هم خواهید دید . واقعن
خواندنیست. این دستنوشته خیلی به کارم آمد.
سرانجام بعد از یک هفته
دوندهگی و یاری روزنامهها و خبرگزاریها توانستم دوباره اجازهی اجرا
بگیرم ولی با وجود استقبال بیش از حد اجازه ندادند روزانه دو بار
اجرا کنیم همانطور که در تئاتر شهر زمستان 66 را روزانه دو بار اجرا
میکردیم. اجازهی تمدید اجرا هم ندادند. روزهای پایانی اجرا تماشاگران صبح
زود میآمدند صف میکشیدند تا شاید بتوانند بلیت بخرند ولی بیشتر بلیت
کارمان هفتهی قبل پیشفروش میشد. مجوز اجرای ما تا پایان دیماه بود و
بیش از آن اجرا ندادند. تماشاگران برگههایی امضا کردند و خواهان
ادامهی اجرا شدند ولی بیفایده بود. بهانهی مدیران اجرای نمایش بعدی بود
به کارگردانی آقای مسعود رایگان. من موافقت کتبی او را گرفتم که حاضر است
دیرتر اجرا کند تا ما ادامه دهیم حتا حاضر است همزمان با هم اجرا کنیم. ما
ساعت چهار بعد از ظهر و دو ساعت بعد خودشان. پاسخ مدیران همچنان نه بود.
انگار نمیخواستند تئاتری که هیچ کمک دولتی دریافت نکرده بود روی پای خود
بایستد.
·
2
بهمن 1390، (22 ژانویه 2012)، اجرای نمایش «تنها راه ممکن» توسط گروه تئاتر
«رها»، به کارگردانی «امیر صالحی»، نخستین تئاتر فارسیزبان در شهر کلگری،
کانادا
·
6 اسفندماه: دریافت جایزهی بِهترین نمایشنامه از پنجمین
دورهی جایزهی ادبیات نمایشی، کانون نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر ایران
برای نگارش نمایشنامهی
يك دقيقه سكوت.
·
20
و 21 اسفند، (11 و 12 مارچ 2012)، نمایشنامهخوانی «نوشتن در تاریکی» توسط
گروه تئاتر «داروگ» به
کارگردانی «بلا وارده»، کالیفرنیا، امریکا
1391
·
20 تا 22
فروردین، (8 تا 10 آپریل)، اجرای نمایش «رقص کاغذپارهها» توسط گروه تئاتر
«حامی» به کارگردانی «حامد هوشیار» در شهر گوتنبرگ، سوئد
·
27
اردیبهشتماه(16
ماه مِی): نمایشنامهخوانی «یک دقیقه سکوت» به زبان انگلیسی در
سانفرانسیسکو،
امریکا،
ترجمه و کارگردانی ترنج یقیزاریان
·
خردادماه:
ترجمه، چاپ و انتشار نمایشنامههای «ماه در آب» و «خشکسالی و دروغ»
در ترکیه، ترجمهی هومن بهمنی جلالی،
انتشارات
Mitos
Boyut
● تیر و مردادماه: نگارش
سیوسه درصد نیل سایمون بر اساس نمایشنامهی فصل دوم نوشتهی نیل سایمون و
ترجمهی شهرام زرگر، به کارگردانی افسانه ماهیان، سالن استاد سمندریان،
ایرانشهر
·
هشتم مهرماه:
دریافت جایزهی کارگردانی
از انجمن منتقدان و نویسندهگان خانهی تئاتر
برای اجرای نمایش "خشکسالی و دروغ"
● بیست آذر تا بهمنماه: کارگردانی نمایش "برهان"
نوشتهی دیوید اوبورن، فرهنگسرای نیاوران
1392
·
اجرای نمایش "خشکسالی و دروغ" در ترکیه، دانشگاه آنکارا،
گروه انجمن تئاتر
دانشگاه آنکارا، کارگردان: اوزان ایشیک،
زمان اجرا: 16و 18 و 20 آوریل
·
اجرای نمایش "قرمز و دیگران" در امریکا، کارگردان: بلا
واردا
·
سوم خرداد تا 26
تیرماه:
کارگردانی مشترک با آیدا کیخایی:
اجرای نمایش "مرد بالشی"
نوشتهی مارتین مکدونا، ترجمهی زهرا جواهری، تماشاخانهی ایرانشهر
·
بیستوسوم مرداد تا
هشتم شهریورماه:
ادامهی اجرای نمایش "مرد بالشی"
در فرهنگسرای ارسباران نوشتهی مارتین مکدونا
·
دوم شهریورماه:
دریافت جایزهی بهترین نمایش سال برای اجرای "خشکسالی و دروغ" از کانون ملی
منتقدان
نمايشنامهها و اجراها
1)
شب بهخير
مادر (مترجم و كارگردان)، اجرا شده در
تالار كوچك تئاتر شهر
به مدت يك ماه،
مردادماه1376
2)
زمستان 66
(نويسنده و كارگردان)،
برندهي جايزهي اول كارگرداني و جايزهي دوم نمايشنامهنويسي در
جشنوارهي تئاتر سال 1376، اجراي عمومي به مدت يك ماه در تالار کوچک،
تئاتر شهر، اسفندماه 1377، اجرای عمومیِ دوباره به مدت 37 روز در سالن
چهارسو، تئاتر شهر، شهریور و مهرماه 1390
3)
رقص كاغذپارهها
(نويسنده و كارگردان)،
برندهي جايزهي دوم نمايشنامهنويسي و كارگرداني در جشنوارهي تئاتر سال
1377، اجراي عمومي به مدت يك ماه در سالن سايه، تئاتر شهر، آذرماه 1378،
برندهي جايزهي بهترين كارگرداني از
كانون ملي منتقدان
4)
پس تا فردا (کارگردان،
نوشتهی ریما رامینفر)،
برندهي جايزهي سوم كارگرداني در جشنوارهي تئاتر سال 1378، اجراي عمومي
به مدت يك ماه در سالن چهارسو، تئاتر شهر، مردادماه
1379
5)
دل سگ (نمايشنامهنويس
و كارگردان)،
اجراي عمومي به مدت يك ماه در سالن چهارسو، تئاتر شهر، مردادماه
1379
6)
يك دقيقه سكوت (نويسنده
و كارگردان)،
برندهي جايزهي سوم كارگرداني در جشنوارهي تئاتر سال 1379، اجراي عمومي
به مدت يك ماه در سالن چهارسو،
تئاتر شهر، ديماه 1380،
برندهي جايزهي بهترين كارگرداني از
كانون ملي منتقدان
7)
موزيك براي ماهيها
(نمايشنامهي راديويي، نويسنده و كارگردان)
8)
دل سگ
(نمايشنامهي راديويي، بر اساس رماني از ميخائيل بولگاكف)،
برندهي جايزهي بهترين تنظيم راديويي و
اقتباس از رمان
براي راديو
9)
كنسول افتخاري
(نمايشنامهي
راديويي
بر اساس رماني از گراهام گرين)
10)
ابلوموف
(نمايشنامهي
راديويي
بر اساس رماني از ايوان گنچارف)
11)
قرمز
و ديگران (نويسنده و كارگردان)،
برندهي ديپلم افتخار در جشنواره تئاتر سال 1381 بهخاطر اجراي هماهنگ
همهي بازيگران نمايش، اجراي عمومي به مدت سی روز در سالن قشقايي،
از اسفند 1382 تا ارديبهشت 83
12)
قرمز و ديگران
(فيلم كوتاه، فيلمنامهنويس و كارگردان)، شهريور 1383
13)
گلهاي شمعداني(نويسنده
و كارگردان)،
برندهي
جايزهي بهترين نمايشنامه از كانون ملي منتقدان،
اجراي عمومي به مدت يك ماه در سالن چهارسو،
تئاتر شهر، ديماه 1383
14)
برادران كارامازوف (نمايشنامهي راديويي بر اساس
رماني از فيودور داستايفسكي)
15)
تنها راه ممكن
(نويسنده و كارگردان)،
اجراي
عمومي به مدت يك ماه در سالن سايه،
تئاتر شهر،
شهريورماه 1384
16)
زمستان 66 (نويسنده و كارگردان هنري)،
تئاتر تلويزيوني، شبكهي 4، بهمن 1384
17)
ماه در آب
(نويسنده و كارگردان)، اجراي عمومي به مدت يك ماه در سالن سايه، تئاتر شهر،
شهريورماه 1385
18)
آدم خوابش ميگيره (كارگردان هنري)، نوشتهي علي
نصيريان، تئاتر تلويزيوني،
شبكهي 4، خرداد 1387
19)
دل سگ
(نمايشنامهنويس و كارگردان هنري)، تئاتر تلويزيوني، بر اساس رماني از ميخائيل
بولگاكف،
شبكهي 4، تيرماه 1387
20)
ماچيسمو(نمايشنامهنويس
و كارگردان)،
اجراي عمومي به مدت يك ماه در سالن چهارسو، تئاتر شهر، خرداد و تيرماه 1387
21)
خشکسالی و دروغ(نمايشنامهنويس
و كارگردان)،
اجراي عمومي به مدت يك ماه در سالن چهارسو، تئاتر شهر، 20 مرداد تا 3
مهرماه 1388
22)
نوشتن در تاریکی
(نمايشنامهنويس
و كارگردان)،
اجراي عمومي به مدت 21 روز در سالن چهارسو، تئاتر شهر، 9 آبان تا 2 آذرماه
1389
23)
زمستان 66
(نمايشنامهنويس
و كارگردان)،
60 اجرا در
36 روز، سالن چهارسو، تئاتر شهر، شهریو م مهرماه 1390
24)
خشکسالی و دروغ(نمايشنامهنويس
و كارگردان)،
اجراي عمومي به مدت 36 روز، آذر و دیماه 1390، سالن شماره یک ایرانشهر
25)
سیوسه درصد نیل سایمون(بازنویسی
نمایشنامهی فصل دوم از نیل سایمون به کارگردانی افسانه ماهیان)،
اجراي عمومي به مدت 30 روز،
تیر و مردادماه
1391،
سالن استاد سمندریان، ایرانشهر
25)
برهان(بازنویسی
و کارگردانی)،
اجراي عمومي به مدت 50 روز، بیست آذرماه تا بهمن ماه 1391، فرهنگسرای
نیاوران
25)
مرد
بالشی( کارگردانی
مشترک با آیدا کیخایی)،
اجراي عمومي به مدت 45 روز، سوم خردادماه تا 26 تیرماه 1392، سالن
دکتر ناظرزاده
آموزش
1380-
آموزش بازيگري و كارگرداني در واحد فوق برنامه دانشگاه علم و صنعت
1381-
آموزش بازيگري در آموزشگاه سينماي جوان
1382-
آموزش بازيگري در آموزشگاه هفت هنر
1382-
آموزش بازيگري و كارگرداني در فرهنگسراي بهمن
1384-
آموزش بازيگري و كارگرداني در آموزشگاه هفت هنر
1385-
كارگاه دوروزه نمايشنامهنويسي در جشنوارهي منطقهاي دانشگاهي، شيراز
1386-
آموزش بازيگري و كارگرداني در شهرستان ورامين
1386-
آموزش بازيگري و كارگرداني در فرهنگسراي بهمن
1387-
كارگاه ششروزه كارگرداني و بازيگري در دانشگاه سوره به دعوت شوراي
دانشگاهيان كشور
1387-
آموزش نمايشنامهنويسي در آموزشگاه استاد سمندريان
1387-
آموزش كارگرداني در دانشگاه سوره
1388-
آموزش نمایشنامهنویسی و کارگردانی در دانشگاه سوره
1388-
آموزش بازیگری و كارگرداني در فرهنگسراي بهمن
1389-
آموزش بازیگری و کارگردانی در آموزشگاه استاد سمندريان
1389-
آموزش بازیگری و كارگرداني در فرهنگسراي انقلاب
1390-
آموزش بازیگری و كارگرداني در آموزشگاه استاد سمندريان
91-1390-
نمایشنامهنویسی، دانشگاه تهران، دانشجویان کارشناسیِ دانشکدهی هنرهای
زیبا
91-1390-
نمایشنامهنویسی، دانشگاه تهران، دانشجویان کارشناسی ارشد
1391- استاد راهنمای
پروژهی عملی کارشناسی برای نگارش نمایشنامهی سرخِ سرخِ سرخ نوشتهی سپیده
سامی، دانشکدهی هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
1391-
استاد راهنمای
پروژهی نظری کارشناسی با عنوان بررسی سه نسل از بازیگران زن(سوسن تسلیمی،
فاطمه معتمدآریا و پانتهآ بهرام)، نام دانشجو: فریبا مسلم،
دانشکدهی هنرهای
زیبا، دانشگاه تهران
1391-
آموزش بازیگری و کارگردانی در آموزشگاه استاد سمندريان
1391-
نمایشنامهنویسی، دانشگاه تهران، دانشجویان کارشناسیِ دانشکدهی هنرهای
زیبا
1391-
نمایشنامهنویسی، دانشگاه تهران، دانشجویان کارشناسی ارشد
1392-
آموزش بازیگری و کارگردانی در آموزشگاه استاد سمندريان
داوری
1381-
داور جشنوارهي استاني همدان
1383-
داور جشنوارهي استاني خوزستان
1383-
داور جشن بازيگران خانهي تئاتر
1384-
داور جشنوارهي استاني قزوين
1384-
داور جشنوارهي استاني زنجان
1386-
داور بخش نمايشنامهنويسي جشنوارهي تئاتر دانشگاهی
1386- داور
جشنوارهی تئاتر منطقهی یک کشور، همدان
1386- داور جشنوارهی تئاتر دانشگاهی منطقهی مرکز و شمال غرب
1386- داور
جشنوارهی تئاتر منطقهی 2 کشور، شهر کرد
1386-
داور بازخوانی نمایشنامههای بخش چشمانداز تئاتر فجر
1386-
داور بخش توليد متون نمايشي تئاتر فجر
1386-
داور جشنوارهي منطقهاي دانشگاهي، تبريز
1386-
داور بخش داستانهاي كوتاه جايزهي بنياد گلشيري
1387-
داور بخش توليد متون نمايشي تئاتر فجر
1388-
داور بخش صحنهای دوازدهمین دورهی تئاتر دانشگاهی
1391-داور جشنوارهی تئاتر شهر
فعاليتهاي ديگر
1379-
هیئت موسس کانون کارگردانان خانهی تئاتر و عضو کمیتهی تدوین
آییننامهی این کانون
1379- هیئت موسس کانون نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر و عضو کمیتهی
تدوین آییننامهی این کانون
1379-
عضو هیئت مدیرهی خانهی تئاتر تا سال 1381
1379-
عضو هیئت مدیرهی کانون کارگردانان خانهی تئاتر تا سال 1381
1382-
عضو هیئت مدیرهی کانون نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر تا سال 1384
1384-
عضو هیئت مدیرهی کانون نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر تا سال 1386
1385-
كارگردان جشن كانون نمايشنامهنويسان خانهي تئاتر ايران
1386-
عضو هیئت مدیرهی کانون نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر تا سال 1388
1388-
عضو هیئت مدیرهی کانون نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر تا سال 1390
1388-
عضو هیئت مدیرهی خانهی تئاتر تا اردیبهشت 1391
1391-
عضو هیئت مدیرهی خانهی تئاتر
مطالب مشابه :
مجموعه سؤالات انشاء و نگارش پايه سوم راهنمايي ( باپاسخ )
كليله ودمنه- مرزبان نامه- موش و گربه ي عبيد زاكاني . 13. نمايش نامه داستان كوتاه كوتاه
محمد يعقوبي نويسنده و كارگردان
· ارائهي نمايشنامهي شب بهخير مادر براي صدور مجور (فيلم كوتاه، فيلمنامهنويس و
آسيب شناسي نمايش نامه نويسي
من نمي دانم ، چرا اين نظريات جالبشان را براي خود و نمايش نامه ي نوشته نگاهي كوتاه ، به
نمايش و زندگي - نگاهي كوتاه به زندگي ويليام شكسپير 1385/7/27
نمايش و زندگي نگاهي كوتاه به زندگي ويليام شكسپير. ادامه ي مطلب را در اينجا بخوانيد :
نادر ابراهيمي به يك عاشقانهي آرام پيوست
دور ايران در شش ساعت، چهل نامهي كوتاه به همسرم نمايشنامهي سنجابها
مصاحبه ي بي سابقه
ولي انتظار داشتم به نمايش نامه * نظرت را در مورد اين اسامي دريك كلمه يا يك جمله ي كوتاه
نمایشنامه به مثابه تئاتر یا ادبیات
خود دارد، سنتِ كوتاه و كم نگاريِ نمايشنامهنويس را ي نمايشنامه چنين بحث
زندگی لوییجی پیراندلو
تا زمان شروع جنگ جهاني اول او دو رمان ديگر و تعداد فراواني داستان كوتاه نمايشنامهي
داستان کوتاه: پيچيدگي هاي نا پيدا /مصطفي مستور
سهل است از اين جهت كه تاريخ داستان كوتاه برخلاف تاريخ شعر يا نمايشنامه كوتاه به مثابهي
تاریخ ادبیات 2 قسمت 2
قطعه ي كوتاه به وطن سروده ي خامنه اي از نظر قافيه (شعر، داستان كوتاه، رمان و نمايش نامه)
برچسب :
نمايش نامه ي كوتاه