نمونه سوالات تستی علوم اجتماعی چهارم قسمت اول
بسمه تعالی
آموزش و پرورش استان قزوین / گروه آموزشی شهرستان البرز
سئوالات تستی درس اول و دوم علوم اجتماعی
- کدام عبارت منطبق با نگاه قرآنی نیست؟
أ. ادراک و آگاهی ، محدود به حیات انسانی نیست
ب. جهان ذهنی و فردی افراد تابع فرهنگ جامعه است
ج. جهان عینی محدود به جهان طبیعت نیست
د. جهان عینی رفتاری حکیمانه با انسان و جامعه انسانی دارد
- کدام عبارت زیر نادرست است؟
أ. بخش فردی جهان اجتماعی به زندگی شخصی و فردی انسان باز می گردد و ابعاد اخلاقی ، ذهنی و روانی انسانها به این بخش مربوط می شود
ب. در تعابیر قرآنی از عوالم تکوینی با عناوینی مانند دنیا و آخرت ،شهادت و غیب، ملک و ملکوت یاد می شود
ج. بخش اجتماعی جهان انسانی ، زندگی اجتماعی را پدید می آورد این بخش هویتی فرهنگی دارد و به همین دلیل جهان اجتماعی را جهان فرهنگی می نامند
د. همان طور که بین جهان ذهنی و جهان فرهنگی پیوند و ارتباط وجود دارد بین دو جهان عینی و تکوینی نیز ارتباط و پیوند برقرار است.
- هنجارها و رفتارها در لایه های .........................فرهنگ قرار دارند و تناسب بین دو بخش ذهنی و فرهنگی جهان انسانی بیانگر این مطلب است که....................... .
أ. عمیق و بنیادین – جهان ذهنی و فردی انسانها نیز همانند فرهنگ ، لایه ها و سطوح مختلفی دارد.
ب. غیر بنیادین –هر فرهنگی نوع خاص از عقاید و خصوصیات ذهنی را در افراد پدید می آورد.
ج. غیر بنیادین - جهان ذهنی و فردی انسانها نیز همانند فرهنگ ، لایه ها و سطوح مختلفی دارد.
د. عمیق و بنیادین – هر فرهنگی نوع خاص از عقاید و خصوصیات ذهنی را در افراد پدید می آورد.
- هرچه با اندیشه و عمل آدمی پدید آید مربوط به ........................... است .
أ. جهان ذهنی
ب. جهان فرهنگی
ج. جهان انسانی
د. جهان عینی
- بخش .................. جهان انسانی ، هویت فرهنگی دارد.
أ. فردی
ب. عینی
ج. اجتماعی
د. ذهنی
- کدامیک از پدیده های زیر غیر اعتباری است؟
أ. جهان اجتماعی
ب. جهان عینی
ج. جهان ذهنی
د. جهان فرهنگی
- ابعاد اخلاقی ، ذهنی و روانی انسانها به بخش .......................... مربوط می شود؟
أ. اجتماعی
ب. فردی
ج. فرهنگی
د. عینی
- کدامیک از عبارات زیر نادرست است؟
أ. جهان فرهنگی در برابر جهان ذهنی قرار داده می شود.
ب. هر فرهنگی نوع خاصی و از عقاید و خصوصیات ذهنی را در افراد پدید می آورد.
ج. از نظر متفکران مسلمان، جهان انسانی اعم از فردی و اجتماعی در برابر جهان طبیعت قرار دارد.
د. بیان اندیشه یک فرد به صورت گفتار و نوشتار او را به جهان اجتماعی وارد می کند.
- نمودار کدام یک از عبارت های زیر را نشان نمی دهد؟
أ. جهان فرهنگی بخشی از جهان انسانی است.
ب. بخش فردی جهان انسانی به جهان ذهنی تعبیر می شود.
ج. جهان فرهنگی در برابر جهان ذهنی قرار داده می شود.
د. بخش اجتماعی جهان انسانی بخشی از جهان فرهنگی است.
- عبارت ادراک و آگاهی محدود به حیات انسانی نیست نظر کدام یک از گروه های زیر است :
أ. گروهی که جهان فرهنگ را مهم تر از جهان ذهنی و طبیعی می دانند.
ب. گروهی که جهان عینی را محدود به جهان طبیعت می دانند.
ج. گروهی که جهان طبیعی و عینی را ماده خام و در معرض برداشت های اجتماعی انسان می دانند.
د. گروهی که هر دو جهان فرهنگی و عینی رادر تعامل با یکدیگر می دانند.
- کدام یک از عبارت های زیر با نمودار هماهنگ نیست؟
أ. جهان عینی پدیده ای اعتباری نیست
ب. جهان طبیعت بخشی از جهان تکوینی است
ج. علوم مربوط به فرهنگ جامعه هویتی مادی دارد.
د. ادراک و آگاهی محدود به حیات انسانی نیست.
- فرهنگ ............... را به شکل می دهد و حاصل ................... است.
أ. شیوه زندگی اجتماعی انسان – نگرش انسان به هنجارها و نهادهای اجتماعی
ب. باورها و ارزش های اخلاقی و روانی – آگاهی و عمل مشترک آدمیان
ج. شیوه زندگی اجتماعی انسان ها - آگاهی و عمل مشترک آدمیان
د. باورها و ارزش های اخلاقی و روانی – نگرش انسان به هنجارها و نمادهای اجتماعی
- از بخش اجتماعی جهان انسانی با عنوان .................. و بخش فردی آن با عنوان ......................... تعبیر می شود و بدین ترتیب.....................
أ. جهان فرهنگی – جهان ذهنی – جهان فرهنگی در برابر جهان ذهنی قرار داده می شود.
ب. جهان ذهنی – جهان فرهنگی– جهان ذهنی و فرهنگی مکمل یکدیگر هستند.
ج. جهان فرهنگی – جهان ذهنی – جهان ذهنی و فرهنگی مکمل یکدیگر هستند.
د. جهان ذهنی – جهان فرهنگی –جهان فرهنگی در برابر جهان ذهنی قرار داده می شود.
- کدام عبارت درباره اعتقاد متفکران مسلمان درست نیست؟
أ. نزد آنان جهان طبیعت بخشی از جهان عینی و تکوین است.
ب. جهان عینی را جهان تکوین می نامند و آن را به جهان طبیعت محدود نمی دانند.
ج. جهان طبیعت را در برابر جهان انسانی قرار می دهند و جهان عینی را به طبیعت محدود می کنند.
د. جهان عینی را به دو جهان طبیعت و فوق طبیعت تقسیم می کنند.
- شکل روبرو با کدام عبارت متناسب است؟
أ. هر نوع اخلاقی جویای فرهنگی متناسب با خود است.
ب. جهان فرهنگی بخشی از جهان انسانی است.
ج. جهان انسانی در برابر جهان عینی قرار دارد.
د. تمامی پدیده های جهان هستی محصول زندگی انسان نیستند.
- کسانی که ذهن افراد و فرهنگ جامعه را دارای هویت طبیعی و مادی می دانند .............
أ. جهان عینی را به جهان طبیعت محدود می کنند
ب. جهان فرهنگ را مهمتر از جهان طبیعی و عینی می دانند
ج. جهان طبیعی را ماده ای خام می دانند که در معرض تصرفات مختلف انسان قرار می گیرد .
د. هر دو جهان فرهنگی وعینی را مهم در تامل با یکدیگر می دانند
- کسانی که جهان ذهنی و فردی افراد را تابع فرهنگ جامعه می دانند ...........
أ. علوم مربوط به ذهن افراد و فرهنگ جامعه را نظیر علوم طبیعی می دانند .
ب. برداشت ها و تصرفات مختلف فرهنگی و اجتماعی انسان را تابع جهان عینی می دانند.
ج. جهان فرهنگ را مهم تر از جهان ذهنی و جهان طبیعی و عینی می دانند.
د. هر دو جهان فرهنگی و عینی را مهم و در تعامل با یکدیگر می دانند .
- از منظر قرآن کریم ، شرط گشوده شدن درهای برکت جهان عینی بر روی انسان ها چیست؟
أ. تعامل فعال جهان عینی با جهان فرهنگی و اجتماعی
ب. مسولیت پذیری فرد در قبال فرهنگ و جامعه خویش
ج. برخورداری انسان از اخلاق الهی و جامعهاز فرهنگ توحیدی
د. نادیده نگرفتن جهان فردی اشخاص توسط جامعه و فرهنگ
- مدینه ............... از نظر فارابی جامعه ای است که ....................
أ. جاهله – عقاید و ارزش های آن حق باشد اما هنجارها و رفتارهای آن موافق با حق نباشد
ب. فاسقه – نه ارزش ها و آرمان های آن منطبق با حق باشد نه رفتارها و هنجارهای آن
ج. فاسقه - عقاید و ارزش های آن حق باشد اما هنجارها و رفتارهای آن موافق با حق نباشد
د. جاهله - نه ارزش ها و آرمان های آن منطبق با حق باشد نه رفتارها و هنجارهای آن
- کدامیک از ویژگی ها فرهنگ مطلوب جهانی است که باید در کنار ارزش های دیگر معنای خود را پیدا کند؟
أ. مسئولیت و تعهد
ب. حریت و آزادی
ج. عدالت و قسط
د. عقلانیت
- فرهنگ صهیونیسم فرهنگی استکباری است زیرا................
أ. عقاید ارزش های آن ناظر به قوم ، منطقه یا گروهی خاص است و از محدوده قومی خود فراتر نمی رود.
ب. آرمان ها و ارزش های خود را متوجه نژاد خاص می داند با رویکرد دنیوی و این جهانی دیگران را به خدمت می گیرد.
ج. عقاید و ارزش های آن ناظر به فطرت آدمیان است و هنجارها و رفتارهای خود را بر اساس عقاید خویش سازمان می دهد
د. فرهنگی است که از عقاید و آرمان های مشترک انسانی سخن می گوید و فرهنگ ها ی دیگر را در پیرامون آن به خدمت میگیرد
- کدامیک از عبارات زیر نادرست است؟
أ. موجوداتی که هویت مشترک دارند از تاریخ مشابه برخوردارند.
ب. جسم انسان از آن جهت که موجودی طبیعی است در طول تاریخ مراحل مشابهی را طی می کند.
ج. تفاوت اخلاق و فرهنگ بشر از نوع تفاوت هایی است که یک نوع واحد از موجودات طبیعی را طول زندگی خود دارند.
د. فرهنگ های بوجود آمده در طول زمان در یک سرزمین واحد و فرهنگ های موجود در زمان واحد در سرزمین های متعدد زندگی و تاریخ یکسانی ندارند.
- فرهنگ سرمایه داری فرهنگی استکباری است زیرا........................
أ. کانون ثروت و قدرت را مورد توجه قرار می دهد و کشورهای دیگر را پیرامون و حاشیه به خدمت می گیرد.
ب. از محدوده قومی و منطقه ای خود فراتر نمی رود و آرمان ها و ارزش های خود را متوجه نژاد خاص می داند.
ج. جهان را به مناطقی دوگانه تقسیم می کند یکی از این دو منطقه ، منطقه مرکزی و دیگری پیرامونی است و نگاه سلطه جویانه ندارد.
د. عقاید و ارزش ها و هنجارهای آن در خدمت گروه خاص است و از عقاید و آرمان های مشترک انسان سخن می گوید.
- کدامیک از عبارات زیر به معنای راستین آزادی اشاره دارد؟
أ. آزادی از حق و قانون برای از حد گذشتن حقوق انسانی خود
ب. آزادی از قید و بندهایی که مانع از رسیدن آدمی به حقیقت و معنویت و حقوق انسانی می شود
ج. آزادی در کنار ارزش هایی نظیر عقلانیت ، عدالت ، معنویت
د. آزادی از قید و بندهای که زمینه ظلم را برای انسان فراهم نمی سازد
- کدام یک از عبارات زیر به ویژگی (حقیقت) از ویژگی های فرهنگ مطلوب جهانی اشاره دارد؟
أ. فرهنگ جهانی باید بتواند به پرسش های بنیادین درباره مرگ و زندگی انسان پاسخ دهد.
ب. فرهنگ جهانی باید از معیار و میزانی برای سنجش عقاید و ارزش های مختلف برخوردار باشد
ج. فرهنگ جهانی باید مانع پایمال شدن حقوق انسانی و بهره کشی ظالمانه برخی از برخی دیگر شود
د. فرهنگ جهانی باید یک فرهنگ را در برابر فرهنگ های رقیب مقاوم سازد
- چگونه فرهنگ بیگانگان در جامعه نفوذ و تسلط پیدا می کند؟
أ. در صورت عدم مسئولیت و تعهد ، زیرا قدرت مقاومت یک فرهنگ را از بین می برد و رویکردهای تقدیرگرا بر آن غلبه می کند.
ب. در صورت عدم عقلانیت ، زیرا نمی تواند از لایه های بنیادین و هویتی خود دفاع کند.
ج. در صورت عدم حریت ، زیرا زمینه ظلم را برای انسان فراهم می سازدو مانع رسیدن آدمی به حقوق انسانی اش می شود.
د. در صورت عدم معنویت ، زیرا توجه خود را به نیازهای مادی و دنیوی محدود می کند و انسان را به بحران روحی گرفتار می کند.
پاسخنامه
14- پاسخ ج |
1-پاسخ ب |
15- پاسخ الف |
2- پاسخ د |
16- پاسخ الف |
3- پاسخ ب |
17- پاسخ ج |
4- پاسخ ج |
18- پاسخ ج |
5- پاسخ ج |
19- پاسخ ج |
6- پاسخ ب |
20- پاسخ ب |
7- پاسخ ب |
21- پاسخ ب |
8- پاسخ ج |
22- پاسخ ج |
9- پاسخ د |
23- پاسخ الف |
10- پاسخ د |
24- پاسخ ب |
11- پاسخ ج |
25- پاسخ ب |
12- پاسخ ج |
26- پاسخ ب |
13- پاسخ الف |
نمونه سئوالات تستی دروس( 3و4 )کتاب علوم اجتماعی پیش دانشگاهیسیستان وبلوچستان
1- جامعه ای که سلطه بر دیگر جوامع را ارزش اجتماعی برتر می داند.
الف) مدینه جاهله ب )مدینه ضاله ج ) مدینه تغلب د ) مدینه فاسقه
2- عامل بوجود آورنده امپراطوری های بزرگ در گذشته تاریخ ....................بوده است.
الف) سلطه واستکبار ب) مهاجرت ج) امپرالیسم د) همه موارد
3- درزمینه عملکرد فرهنگ سلطه در گذر تاریخ کدام گزینه نادرست است .
الف)غلبه نظامی در همه موارد بسط فرهنگی قوم غالب را به دنبال نمی آورد.
ب) فرهنگ غنی می تواند گروه مهاجم را درون فرهنگ خود هضم نماید.
ج) قومی که در اثر نظامی شکست خورده در هر صورت هویت فرهنگی خود را از دست می دهد.
د) جهانگشایی اغلب با کشتار ها وخسارتهای انسانی واقتصادی همراه است.
4- مغولان شایستگی لازم برای یک فرهنگ جهانی نداشتند زیرا.......
الف) استقلال سیاسی نداشتند ب) فرهنگ قومی وقبیله ای داشتند
ج) وابستگی اقتصادی داشتند ج) شهرها را از دم تیغ می گذراندند
5- امپراطوری مغول تحت تاثیر کدام فرهنگ های مغلوب قرار گرفت ؟
الف) هندی ،ژاپنی،چینی ب) ایرانی،رومی،عثمانی
ج) عثمانی،چینی،ژاپنی د)هندی، ایرانی،چینی
6- نخستین شکل از اشکال سه گانه سلطه غرب کدا م گزینه است ؟
الف)امپریالیسم ب)استعمار ج)استعمارنو د)گزینه الف و ب
7- .....................از امپراطوری گرفته شده وبه هر نوع سلطه اطلاق می شود.
الف) آمپریست ب)امپریالیسم ج)اومانیسم د) هیچکدام
8- تصرف بازارها ومواد خام با استفاده از قدرت اقتصادی یک کشور را.......................می گویند.
الف) امپریالیسم ب) امپریالیسم سیاسی ج)امپریالیسم اقتصادی د) امپریالیسم فرهنگی
9- امپریالیسم فرهنگی هنگامی رخ می دهد که.......................... .
الف) مقاومت فرهنگی یک منطقه ، منطقه دیگر را تحت تاثیر قرار دهد.
ب) مقاومت فرهنگی منطقه ای که تحت تصرف نظامی جامعه ای دیگر قرار گرفته فرو ریزد.
ج) قوم غالب برتری فرهنگی جامعه مسلط را بپذیرد.
د) دربرابرهجوم فرهنگی ،هویت فرهنگی خود را از دست ندهد.
10- ..................واژه ای که بر اشغال یک سرزمین خارجی با توسل به قدرت نظامی وسیاسی دلالت می کند.
الف) امپرالیسم ب) مستعمره ج) استعمار د) استعمار نو
11) تعریف کدام واژه نادرست است.
الف) مستعمره ،کشور به بند کشیده را می گویند.
ب) امپرالیسم ، قدرت اقتصادی یک کشور ، بازارها ومواد خام کشور دیگر را تصرف می کند.
ج)استعمار ، واژه ای است که براشغال یک سرزمین خارجی دلالت می کند.
د) امپریالیسم سیاسی ، از طریق اشغال نظامی جوامع ضعیف شکل می گیرد.
12) تاریخچه استعمار در کدام گزینه درست بیان شده است .
الف) از قرن پانزدهم به بعد توسط اروپائیان آغاز ودر قرن نوزدهم به اوج رسید.
ب) از قرن پانزدهم به بعد توسط آمریکائیان آغاز ودر قرن هجدهم به اوج رسید.
ج) از قرن هفدهم به بعد توسط اروپائیان آغاز ودر قرن بیستم به اوج رسید.
د) ازقرن هفدهم به بعد توسط غربی ها آغاز ودر قرن نوزدهم به اوج رسید .
13) موفقیت های کشورهای استعماری در دوره استعمارناشی از چه بود؟
الف) نسل کشی و از بین بردن ساکنان بومی ب) پیشرفت در زمینه دریانوردی
ج) پیشرفت در زمینه فنون نظامی واقتصاد صنعتی د) گزینه های ب و ج
14) استعمار اروپا در دو سده هفدهم و هجدهم میلادی بزرگترین........................تاریخ بشریت را بر پا کردند.
الف) نسل کشی ب) برده داری ج) جنبش استقلال طلبانه د)امپراطوری
15) در مورد عملکرد اروپائیان در قاره آمریکا کدام گزینه نادرست است؟
الف) به نسل کشی واز بین بردن ساکنان بومی می پرداختند.
ب) مناطقی نظیر گینه، اتیوپی، الجزایروسواحل سودان رااز جمعیت خالی کردند.
ج) در یک مقطع پنجاه ساله ، پانزده میلیون سرخ پوست را نابود کردند .
د) هیچکدام
16) استعمارنو از چه زمانی به وجود آمد؟
الف) پس از شکل گیری جنبش های استقلال طلبانه طی قرن بیستم
ب) پس از شکل گیری کودتاها در کشورهای مستعمره طی قرن نوزدهم
ج) پس از پیشرفت هادر زمینه دریانوردی ونظامی در طی قرن نوزدهم
د) پس از استعمار قدیم درطی قرن هجدهم
17) کدام گزینه در مورد ویژگی های استعمار فرا نو درست است.
الف) استعمارفرانو ،کشور استعمارگربا اتکا به ابزارهای نظامی وسیاسی واقتصادی کنترل بازاروسیاست کشورهای دیگر را در اختیار می گیرد.
ب) استعمار فرا نو استعمارگر برای حفظ سلطه جهان غرب از ابزارها وظرفیت های فرهنگی وعلمی بهره نمی گیرد.
ج) در استعمار فرانو استعمارگران ومجریان هر دو پنهان اند.
د) در استعمار فرا نو استعمارگران حضور مستقیم وآشکار دارند.
18) استعمار فرا نو گسترش و سلطه فرهنگ غرب برهمه جهان وغربی کردن جهان را در پوشش نام..................پیگیری می کند.
الف) امپریالیسم جهانی ب) جهانی شدن ج) استکبار جهانی د) دهکده جهانی
19) جهان غرب در استعمار فرا نو ، هویت فرهنگی دیگر کشورها را هدف قرار می دهد، یعنی.......
الف) هجوم به هنجارها ورفتارهای کشورهای دیگروتبلیغ فرهنگ جهانی
ب) از ابزارها وظرفیت های فرهنگی وعلمی بهره می گیرد.
ج) هجوم به عقاید وارزش ها وآرمان های فرهنگ های دیگر وترویج عقاید وارزش های فرهنگ غرب
د) فرهنگ قوی ،فرهنگ ضعیف را در خود هضم وبه خدمت می گیرد.
20) استعمارگران ومجریان در استعمار نو وفرا نوبه ترتیب در کدام گزینه درست بیان شده است ؟
الف) استعمارگران آشکار ومجریان پنهان / هر دو آشکارند
ب) هردو حضور مستقیم وآشکار دارند / هر دو پنهان اند
ج) استعمارگران پنهان ومجریان آشکار / استعمارگران ومجریان هر دو پنهان اند
د) استعمارگران ومجریان هر دو آشکارند / استعمارگران پنهان و مجریان آشکارند
|
سوالات كنكور درس 6-5 علوم اجتماعي چهارم انساني(آذربایجان شرقی) |
||
سوالات |
رديف |
|
|
در فرهنگ ديني اسلام،دو پيامبر باطني و ظاهري براي روشن كردن حقيقت كدامند؟ الف) عقل،وحي ب) وحي -پيامبران ج) عقل-پيامبران د) وحي-عقل |
1 |
|
|
در فرهنگ ديني اسلام، .............. بعنوان برترين آيت و نشانه ي خداوند سبحان است. الف) دين ب) انسان ج) قرآن د) وحي |
2 |
|
|
حقوق انسان در فرهنگ ديني مبتني بر چيست؟ الف) غريزه ي انسان ب) قرآن ج) فطرت الهي د) آموزه هاي پيامبران |
3 |
|
|
در فرهنگ ديني،آدميان ابعاد نفساني و دنيوي خود را در سايه ي ابعاد............. خويش پي مي گيرند. الف) ابعاد غريزي ب) ابعاد فطري ج) ابعاد معنوي د) ابعاد جسمي |
4 |
|
|
رويكرد عمده ي روشنگري در سده هاي هفدهم و هجدهم كدام بود؟ الف) حس گرايانه و راسيوناليستي ب) عقل گرايانه و آمپريستي ج) عقل گرايانه و راسيوناليستي د) حس گرايانه و آمپريستي |
5 |
|
|
روشنگري در معناي خاص،روشي از معرفت و شناخت است كه با دو مبناي اومانیسم و..........همراه شده است. الف) عقل گرايي ب) حقيقت ج)شهود د) سكولاريسم |
6 |
|
|
از چه زماني فرهنگ غرب گرفتار بحران معرفت شناختي شد؟ الف) اوايل قرن نوزدهم ب) پايان قرن نوزدهم ج) اوايل قرن بيستم د) پايان قرن بيستم |
7 |
|
|
رويكرد گزينشي جهان غرب به ابعاد معنوي و ديني سبب پيدايش چه نهضتي شد؟ الف) سكولاردموكراسي ب) ايده آليسم ج) پروتستانتيسم د) امپرياليستي |
8 |
|
|
در فرهنگ مدرن غرب............... بيشترين اهميت را پيدا مي كند زيرا به حالات رواني آدميان در زندگي روزمره دنيوي پرداخته مي شود. الف) شعر ب) داستان كوتاه ج) فيلم نامه د) رمان |
9 |
|
|
نقاشان قرون وسطي،چهره هاي اسوه هاي انساني را در هاله اي از............. تصوير و ترسيم مي كردند. الف) زيبايي بدني ب) سلوك معنوي ج) تمايلات طبيعي انسان د) قداست |
10
|
|
|
در دوره ي رنسانس فرهنگ غرب،براي بسط ابعاد دنيوي و اين جهاني خود چه كرد؟ الف) حفظ پوشش ديني ب) مستقر شدن در فرهنگ اساطيري ج) حذف پوشش ديني د)توجه به مسيحيت |
11 |
|
|
انديشه ي سياسي جديدي كه از رهگذر اصالت بخشيدن به انسان دنيوي شكل مي گيرد ؛كدام مورد زير است؟ الف) سكولاريسم ب) اومانيسم ج) كمونيسم د) ليبراليسم |
12 |
|
|
كدام يك از ويژگي هاي زير جزء ويژگي هاي فئوداليته نمي باشد؟ الف) بر مدار صنعت استوار است ب) ارباب رعيتي است ج) نوعي برده داري عام است د) اساس آن كشاورزي است |
13 |
|
|
وظيفه ي علم جديد با رويكرد دنيوي خود در دوران رنسانس و بعد از آن چه بود؟ الف) شناخت حقيقت عالم ب) عبور انسان از ملك به ملكوت ج) وسيله و ابزارتسلط انسان بر طبيعت د)توجه به ابعاد معنوی |
14 |
|
|
كداميك از موارد زير ،از عوامل فروپاشیاقتدارحاكميت كليسا در اروپا نیست؟ الف) جنگهاي صليبي ب) فتح قسطنطنيه ج) مواجهه با مسلمانان د) تجارت |
15
|
|
|
نخستين حركت سياسي ليبرال در جهان كداميك از موارد زير است؟ الف) انقلاب صنعتي ب) رنسانس ج) انقلاب فرانسه د) انقلاب روسيه |
16
|
|
|
انقلاب صنعتي در چه قرني و از كدام كشور آغاز شد؟ الف) نوزدهم-فرانسه ب) نوزدهم – انگستان ج) هجدهم-فرانسه د) هجدهم-انگلستان |
17
|
|
|
اقتصاد قرون وسطي بر مدار کدامیک از موارد زیر بود؟ الف) صنعت و دامداري ب) كشاورزي و صنعت ج) صنعت و تجارت د) كشاورزي و روابط ارباب رعيتي |
18 |
|
|
روشنگري در دو سده ي نوزدهم و بيستم بيشتر صورت ................................ پيدا كرد. الف) حس گرايانه و راسيوناليستي ب) عقل گرايانه و آمپريستي ج) عقل گرايانه و راسيوناليستي د) حس گرايانه و آمپريستي |
19 |
|
|
كدام مورد بعنوان مهم ترين ويژگي معرفت شناختي فرهنگ مدرن غرب ياد شده است؟ الف) روشنگري ب) سكولاريسم ج) دئيسم د) پروتستانيسم |
20 |
|
|
پاسخنامه ي سوالات كنكوري دروس 6-5علوم اجتماعي چهارم انساني
رديف |
الف |
ب |
ج |
د |
1 |
• |
|
|
|
2 |
|
• |
|
|
3 |
|
|
• |
|
4 |
|
|
• |
|
5 |
|
|
• |
|
6 |
|
|
|
• |
7 |
|
|
|
• |
8 |
|
|
• |
|
9 |
|
|
|
• |
10 |
|
|
|
• |
11 |
|
|
• |
|
12 |
|
|
|
• |
13 |
• |
|
|
|
14 |
|
|
• |
|
15 |
|
|
|
• |
16 |
|
|
• |
|
17 |
|
|
|
• |
18 |
|
|
|
• |
19 |
|
|
|
• |
20 |
• |
|
|
|
سوالات تستی درس 5و6(استان قم)
1- چرا قرن چهاردهم تا شانزدهم را دوره رنسانس، نام گذاری کرده اند؟
الف)چون غرب به فرهنگ یونان و رم بازگشت. ب)چون فرهنگ غرب رویکرد تجربی، پیدا کرد.
ج)چون فرهنگ یونان و رم فرهنگ سکولار شد. د) چون فرهنگ اروپا فرهنگ سکولار شد.
2- فرهنگ قرون وسطی در مقایسه با فرهنگ رم و یونان باستان ، چه نوع فرهنگی بود؟
الف)اساطیری ب)دینی ج)دنیوی د) معنوی
3- کدام یک از موارد زیر کم ترین تاثیر را، در فروریختن اقتدار حاکمیت کلیسا ایفاء کرد؟
الف)جنگ های صلیبی ب)سکولاریسم عملی کلیسا ج)فتح قسطنطنیه د) مواجهه با مسلمانان
4- کدام یک از موارد زیر بازتاب عملکرد کلیسا در قرون وسطی نیست؟
الف)رواج رویکرد دنیوی و سکولاریسم پنهان در کلیسا ب)از اعتبار افتادن عقل
ج)تقابل با جریان دنیاگروی د) به بندگی گرفتن انسان ها به نام خدا
5- هنر دوران رنسانس به کدام ابعاد انسان، توجه می کرد؟
الف) برابعاد جسمانی و دنیوی ب) بر ابعاد معنوی و دنیوی ج) بر ابعاد جسمانی و عقلانی د) بر ابعاد جسمانی و الهی
6- پادشاهان و قدرت های محلی چه تدبیری برای مقابله با قدرت اربابان کلیسا، اتخاذ کرده بودند؟
الف) انکار ارزش عملی وحی ب) توجه به ارزش دنیوی وحی ج) انکار دخالت دین در امور دنیوی د) قبول دخالت دین در امور دنیوی
7- کدام عامل سبب شد تا قدرت های محلی به عنوان رقیبان کلیسا فرصت ظهور، پیدا کنند؟
الف) همکاری کلیسا با قدرت های محلی برای تقابل با حرکت های اعتراض آمیز مذهبی دنیاگرا
ب) مخالفت کلیسا با قدرت های محلی برای تقابل با حرکت های اعتراض آمیز مذهبی دنیاگرا
ج) حمایت قدرت های محلی از اعتراض های مذهبی که تقابل با جریان دنیاگروی داشتند.
د) حمایت قدرت های محلی از اعتراض های مذهبی که تقابل با جریان دنیاگروی نداشتند.
8- آناباپتیست ها چه کسانی بودند؟
الف) گروهی از پروتستان ها که مخالف جریان های دنیاگرایانه بودند.
ب) گروهی از کاتولیک ها که مخالف جریان های دنیاگرایانه بودند.
ج) گروهی از پروتستان ها که تقابلی با جریان های دنیاگرایانه نداشتند.
د) گروهی از کاتولیک ها که تقابلی با جریان های دنیاگرایانه نداشتند.
9- کدام یک از موارد زیر، تاثیر فرهنگ رم و یونان باستان را برفرهنگ مسیحیت در قرون وسطی ، نشان نمی دهد؟
الف) اعتقاد به اینکه خداوند و عیسی و روح القدس از یک جوهر واحد هستند.
ب) قبول تثلیث و پیدایش تقابل بین عقل و ایمان در کلیسای کاتولیک
ج) گرایش اربابان کلیسا به عملکرد دنیوی با توجیه دینی و معنوی
د)بازگشت به هنر یونان، با تاکید بر ابعاد جسمانی و دنیوی
10- فرهنگ جدید غرب با پیدایش ............. آغاز می شود.
الف)سکولاریسم ب)فلسفه روشنگری ج)جریان های مذهبی مخالف کلیسا د) قدرت های محلی مخالف کلیسا
11- کدام یک از عبارت های زیر درباره ی فلسفه روشنگری، جامع تر است؟
الف) فلسفه روشنگری با انکار ارزش عملی وحی، موجب پیدایش دانشی مستقل از وحی شد.
ب) فلسفه روشنگری با انکار ارزش علمی وحی، موجب پیدایش دانشی مستقل از وحی شد.
ج) فلسفه روشنگری، سکولاریسم را در عمیق ترین لایه های فرهنگ غرب نهادینه کرد.
د) فلسفه روشنگری با تاکید بر علوم تجربی، موجب رشد صنعت و فناوری شد.
12- کدام گزینه، تفاوت های اقتصادی قرون وسطی را با دوران رنسانس، کامل تر بیان می کند؟
الف) قرون وسطی بر مدار کشاورزی و زمین بندگی بود اما در دوران رنسانس کشاورزان امکان نقل و انتقال داشتند.
ب)کشاورزی قرون وسطی، نوعی برده داری عام و فراگیر بود اما در اقتصاد دوران رنسانس، روابط کارگری حاکم بود.
ج) فئودالیته قرون وسطی با انقلاب صنعتی در دوران رنسانس فروپاشید و نظام سرمایه داری صنعتی جایگزین آن شد.
د) گسترش تجارت و به دنبال آن رشد صنعت، اقتصاد فئودالی را به سمت اقتصاد صنعتی و سرمایه داری سوق داد.
13- چرا در دوره رنسانس فرهنگ غرب به سوی حذف پوشش دینی گام برداشت؟
الف)برای استقرار فرهنگ اساطیری یونان ب)برای بسط ابعاد دنیوی و این جهانی فرهنگ غرب
ج) برای حمایت از حرکت های اعترض آمیز دینی رقیب کلیسا د) برای عبور از مسیحیت قرون وسطی
14- کدام گزینه، ارزش های غرب را در رابطه با حقوق بشر نشان می دهد؟
الف)حقوق انسانی ریشه در نیازهای دنیوی و دینی دارد.
ب) ابزارهای معرفتی شناخت حقوق انسان، وحی، علم و عقل است.
ج)در دوره جدید حقوق فطری الهی انسان با حقوق طبیعی او هماهنگ است.
د)حقوق طبیعی بشر با نظر به خواسته ها و نیازهای طبیعی و این جهانی او شناخته شده است.
15- آرمان شهر اندیشه ی سیاسی، در فرهنگ جدید غرب، بر چه مبنایی استوار است؟
الف)حقوق معنوی و الهی ب)حقوق فطری و دنیوی ج)حقوق طبیعی و دنیوی د)حقوق طبیعی و الهی
16- مبدا قانون گذاری، در اندیشه سیاسی مبتنی بر لیبرالیسم، چیست؟
الف)انسان دنیوی و خواسته های او ب)انسان دینی و خواسته های او ج) انسان متعالی و خواسته های او د)انسان آزاد و خواسته های او
17- کدام یک از موارد زیر را می توان، تعریف دقیق تری از «لیبرالیسم»دانست؟
الف)انسان مبدا همه ارزش هایی است که به خواست او شکل می گیرد.
ب) انسان در زندگی خود از اموری که مستقل از اراده او باشد، آزاد است.
ج)ارزش های متعالی مستقل از انسان، به خواسته های او شکل نمی دهد.
د)اراده انسان، مستقل از حقوق طبیعی و الهی، به خواسته های او شکل می دهد.
18- نخستین انقلاب سیاسی لیبرال در چه قرنی و درکدام کشور شکل گرفت؟
الف)قرن هفدهم، انگلستان ب)قرن هفدهم، فرانسه ج)قرن هجدهم، انگلستان د) قرن هجدهم، فرانسه
19- کدام یک از موارد زیر را نمی توان، از عوامل شکل گیری انقلاب فرانسه دانست؟
الف)تحولات فرهنگی دوران رنسانس ب) اندیشه های فلسفی روشنگری
ج)انقلاب های سیاسی اروپا د)تحولات اجتماعی مرتبط با انقلاب صنعتی
سوالات تستی درس 7و8 (استان یزد)
1- نظام جهانی شکل دهنده : -
الف- محیط سیاسی است ب- محیط بین المللی است
ج- محیط اجتماعی است د- محیط اقتصادی است
2 -روابط بین الملل متاثرازکدام موارد زیراست. -
الف- ویژگی های اجتماعی وقدرت تاثیرگذاری مرد
ب- ویژگی های علمی وقدرت تاثیرگذاری حاکمان
ج- ویژگی های فرهنگی واخلاقی وقدرت تاثیرگذاری مردم
د- ویژگی های فرهنگی وقدرت تاثیرگذاری جوامع مختلف-
3 -کدام فرهنگها شکل دهنده نظام جهانی هستند؟ -
الف- تاثیرگذاری فرهنگهای غربی ب- تاثیرگذاری یک فرهنگ درسطح جهان
ج- تاثیر تبلیغاتی یک فرهنگ درسطح جهانی د همه موارد
4 -چه زمانی نظام جهانی صحنه تعامل فرهنگ هاوتمدن های مختلف خواهدبود؟
الف- حضورفعال وتاثیر گذار فرهنگ ها ب- ویژگی یک فرهنگ در سطح جهانی
ج- انسجام فرهنگ های گوناگون د- غالب بودن و جهانی بودن تمدن ها-
5-چه زمانی نظام جهانی ازانسجام بیشتر برخوردار،وچه زمانی باتضادهای درونی مواجه خواهد شد.
الف- غالب بودن آن فرهنگ ب- داشتن ویژگی های مطلوب جهانی
ج- فاقدویژگی های مطلوب نظام جهانی د -همه موارد
6 -چگونه فرهنگ امپراطوری وسلطه، زمینه ستیز وچالش جامعه جهانی را ایجاد می نمایید. -
الف- تقسیم جامعه جهانی به مرکز وپیرامون ب- تبلیغ فرهنگ سلطه
ج- ایجادتضاد بین خرده فرهنگها د -وابسته کردن کشورها به یکدیگر
7 - انتقال فرهنگ های مختلف قبل از ظهورغرب ازطریق ...... بود -
الف- تهاجم نظامی ب- روابط تجاری
ج- گفت وگوهای مستقیم علمی ومعرفتی د- همه موارد
8 -کدام یک ازفرهنگ های زیربعدازحملات نظامی مغلوب دیگری شد-
الف- فرهنگ یونانیان ،سلوکیان ومغولان ب- فرهنگ چینیان ،ایرانیان ویونانیان
ج- فرهنگ ایرانیان ،مغولان ویونانیان د -مغولان، ایرانیان وچینیان
9 –نشر وگسترش اسلام درایران مرهون چه عاملی بود.
الف- قدرت سیاسی آن ب- قدرت فرهنگی آن ج- قدرت نظامی آن د -همه موارد
10- مسلمانان آسیای جنوب شرقی ازچه طریق بااسلام آشناشدند. -
الف- تجارت ب –سیاست ج- فرهنگ د- گفت وگوهای مستقیم علمی
11- با ظهور فرهنگ غرب از سده هفدهم تا بیستم در جوامع جهانی چه نوع تقسیم بندی صورت گرفت؟ -
الف سلطه گر سلطه پذیر ب- پیشرفته جهان سوم ج- موارد الف و ب د -جوامع مرکز پیرامون - - - - - - -
12کدام جمله نادرست است؟ -
الف- با ظهور فرهنگ غرب،روابط بین المللی نظام جهانی صورت جدیدی به خود گرفت. -
ب- در دو سده هفدهم و بیستم نظامات سیاسی،اقتصادی جدیدی شکل گرفت.
ج- جوامع غربی به صورت جوامع مرکز و دیگر جوامع به صورت پیرامونی در آمد. -
د- موقعیت فرهنگی کشورهای غیر غربی وضعیتی متزلزل و آسیب پذیر پیدا کرد. -
13- باتوجه به فرایند تکوین نظام جهانی ،کدام جمله نادرست است. -
الف- پیدایش قدرت های سیاسی سکولار –
ب- پیدایش سازمان فراماسونری ومبلّغان مذهبی -
ج- ادغام جوامع درنظام جهانی استعمار -
د- پیوند قدرت باسرمایه ،سیاست ،صنعت -
14- چه زمانی دولت ها به طور رسمی گسست خود را از دین اعلام کردند؟ -
الف- بعد از قرن بیستم ب- با انقلاب فرانسه
ج- با حاکمیت فئودال ها د- زوال تدریجی قدرت کلیسا - -
15- کدام عامل موجب شکل گیری پیوند قدرت با ثروت و تجارت شد؟
الف- نیاز دولت ها به سرمایه و پول بازرگانان
ب- رشد تجارت و بردگی -
ج- نیاز بازرگانان به حمایت ناوگان نظامی دولت مردان
د -موارد الف و ج-
16- کشورهای غربی برای در هم شکستن مقاومت های فرهنگی اقوام در مقابل خود از چه ترفندی استفاده کردند؟ -
الف -استفاده از سلاح های نظامی ب- استفاده از منافع اقتصادی
ج- استفاده از قدرت سیاسی خود د- استفاده از مبلغان مذهبی و سازمان های فراماسونری
17-دولت های سکولارغربی برای بسط جهانی قدرت خوداز چه روشی استفاده کردند. -
الف- با تبلیغ مسیحیت ب -با اختلال فرهنگی در جوامع دیگر
ج- با تاثیر گذاری بر نخبگان سیاسی کشورها د- همه موارد
18-کدام جمله نادرست است؟ -
الف- استعمار مهمترین عنصر برای ادغام جوامع غیر غربی در نظام جهانی جدید بود. -
ب- کشورهای استعمارزده به طور مستقیم به تصرف کشورهای استعمارگر درآمدند. -
ج- کشورهای استعمار زده از طریق نفوذ اقتصادی،سیاسی و فرهنگی در جامعه ی جهانی جدید ادغام شدند. -
د- جوامع استعمارگر تحت نفوذ جوامع استعمارزده قرار گرفتند. -
19- در قرن بیستم کشورهای چین،عثمانی و ایران در شرایط .......... به سر می بردند. -
الف- استعماری ب- استعمارزده ج- نیمه استعماری د- استعمارگر - - - -
20- هنگامی که جامعه جهانی عرصه حضور فعال فرهنگ های متفاوت باشد نظام جهانی به چه صحنه ای تبدیل خواهد شد؟
الف- جنگ ودرگیری ب -صحنه تعاملات
ج -گفت وگوها یا برخوردهای فرهنگی وتمدنی د- مواردب وج -
درسهشتم
1- قدرت سیاسی کشورهای غربی بامنافع .........و........و.........هماهنگ بود.
الف- سیاسی- صاحبان قدرت- صنعت تجارت ب- اقتصادی- صاحبان قدرت- صنعت تجارت
ج -کشورهای ثروتمند –دولت- ملت د- اقتصادی صاحبان – ثروت- صنعت تجارت
2- کشورهای استعمارگردرمناطق استعمارزده ازچه نظرباهم رقابت سیاسی داشتند. -
الف- اجتماعی ب –اقتصادی ج –نظامی د - فرهنگی
3- کشورهای استعمارگربرای رسیدن به اهداف خوددرمرتبه اول ساختار.............کشورهای استعمارزده رادگرگون کردند.
الف- اقتصادی ب- سیاسی ج- فرهنگی د -جغرافیایی
4-کدام پدیده موجب وابستگی اقتصادی کشورهای استعمارزده به استعمارگرمی شود؟
الف- تبدیل شدن به بازارمصرف کالاهای غربی ب- تامین نیروی کارکشورهای استعمارگر
ج- اقتصادتک محصولی د- تامین مواد خام مورد نیاز استعمارگران - -
5- گدام گزینه درست است.
الف-پیش از استعمار روابط تجاری کشورهادرحدی نبودکه استقلال اقتصادی آنهادرمعرض خطرقرارگیرد
ب- کشورهای غربی به اقتضای بازارمصرف، صنایع وابسته رابه کشورهای استعمارزده منتقل می کنند
ج- انتقال صنایع به کشورهای استعمارزده موجب استقلال اقتصادی آن کشورهامی شود -
د- انتقال صنایع درجهت منافع بیشترکشورهای استعمارزده است -
6- کدام عامل امکان عبورکشورهای استعمارگرازمرحله استعماربه استعمارنو راپدید می آورد.
الف- قدرت کشورهای استعمارگر ب- وابستگی کشورهای استعمارزده
ج -مقاومت کشورهای استعمارزده د- ضعف کشورهای استعمارزده
7- کدام گزینه نادرست است.
دولت ملت های جدید
الف- حاکمیت سیاسی اقتصادی نوینی بودند
ب- نخستین بار دراروپای غربی پدید آمدند -
ج- باافول کلیساپدیدآمده هویتی دینی و سکولارداشتند
د- هویتی دینی ومعنوی واغلب قوم گرایانه داشتند
8- شکل گیری دولت ملت های جدیددربخش های دیگرجهان،دارای چه هویتی بودند؟
الف- قوم گرایانه وسکولار ب- دینی و معنوی ج- ناسیونالیستی د- موارد الف وج
9- از کدام فرایندباعنوان جهانی شدن یادمی کنند.
الف- پیدایش صورت جدیددولت ملت ها ب- حمایت استعمارگران ازسیاست های قومی ومنطقه ای ج- تغییرنقش دولت هاوکشورهادرنظم جهانی د- موارد الف وج
10- اقتصادسرمایه محوردرحرکت های آغازین خودنیازمندحمایت سیاست های ...........و...........بود
الف- دولت ملت ها ب- کشورها دولتمردان ج- صاحبان ثروت قدرت د- قومی منطقه ای
11- انباشت ثروت ،شرکت های چند ملیتی،وگسترش صنعت ارتباطات موجب کاهش اهمیت کدام موارد شد. -
الف- مرزهای سیاسی ب- مرزهای اقتصادی ج- مرزهای ارتباطی د- همه موارد
12- چگونه نهادهای بین المللی تغییرات اقتصادی جهانی را شناسایی ومدیریت می کنند.-
الف- بااستفاده ازبازارهای مشترک منطقه ای ب- بااستفاده ازشبکه های عظیم اطلاعاتی
ج- بااستفاده ازحکومت کشورها د- بااستفاده ازصاحبان تجارت - -
13- کانون های ثروت وقدرت برای حفظ منافع خودازچه طریقی عمل می کنند. -
الف- برداشتن موانع تجاری ازطریق سازمانهای بین المللی ب- ازطریق ارتباط با دولتهای وابسته
ج- مخدوش کردن استقلال اقتصادی وسیاست های ملی کشورهای مختلف د مواردالف وج
14- نظریه مخالف جهانی شدن کدام است. -
الف جهانی شدن فرآیندی است که هیچ اعتنایی به مرزهای ملی ندارد -
ب جهانی شدن انسجام مطلوب جهانی رابدنبال نمی آورد -
ج جهانی شدن درحال نظم نوین جهانی است -
مطالب مشابه :
نمونه سوالات تستی در س اقتصاد دوم انسانی
آشیانه زندگی - نمونه سوالات تستی در س اقتصاد دوم انسانی - مسائل روز اقتصادی واجتماعی وآموزشی
سوالات تستی اقتصاد
سوالات تستی اقتصاد. 1. برچسبها: سوالات تستی اقتصاد دوم انسانی, در ادامه
سوالات درس جامعه شناسی(1) دوم انسانی
سوالات درس هفتم : 1. الف) جــواب تستی دوم انسانی اقتصاد دوم
نمونه سوالات کتب علوم اجتماعی و تاریخ مقطع دوره ی دوم متوسطه
کلاس دوم انسانی نمونه سوالات کل اقتصاد مربوط به دوم دوم) نمونه سوالات تستی
نمونه سوالات جامعه شناسی(1 ) دوم انسانی
بسمه تعالی نمونه سوالات کتاب جدیدالتالیف جامعه شناسی (1) دوم انسانی اقتصاد دوم
سوالات درس جامعه شناسی(1) دوم انسانی
سوالات تستی ( چهار گزینه ای ) درس هفتم جامعه شناسی یک دوم انسانی اقتصاد دوم
سوالات جامعه 2
» سوالات جامعه 2 تستی دروس 1 تا ( جمعه بیست و دوم آذر ۱۳۹۲ ) » سوالات اقتصاد دبیر دروس
نمونه سوالات تستی علوم اجتماعی چهارم قسمت اول
سوالات تستی اقتصاد. سوالات درس 9 جامعه شناسی 2. بزرگترین قنات جهان قنات قصبه
نمونه سوالات تستی علوم اجتماعی پیش 2
نمونه سوالات تستی علوم نمونه سوالات درسی بانک سوال اقتصاد پایه دوم انسانی
برچسب :
سوالات تستی اقتصاد دوم انسانی