کنترل نامحسوس
جام جم - قاب کوچک - شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹
محاكمه در بزرگراه
در صد قابل توجهی از برنامههای تلویزیونی همهجای دنیا را برنامههای فرهنگساز تشکیل میدهند. برنامههایی که هدف اصلیشان آموزش مخاطب از طریق اطلاعدهی یا هشدار رسانهای در زمینههای تربیتی و بخصوص قانونگرایی است. با توجه به خطرات ناشی از تصادفات جادهای که در دنیای امروز همه را –مقصر یا بیتقصیر- تهدید میکند، یکی از موضوعات مهم برای اقدام به ساخت اینقبیل برنامهها موضوع قوانین و مقرارت راهنمایی و رانندگی است. ساخت این قبیل برنامهها در تلویزیون خودمان هم سابقه دارد. مجموعه انیمیشنهای راهنمایی و رانندگی ساختهی بهرام عظیمی نمونهای نسبتاً موفق است. اما متأسفانه در ساخت کلیپهای تبلیغی در این زمینه ما هنوز کار چشمگیری انجام ندادهایم. آن مواردی هم که ساخته شده اغلب کپیبرداری از نمونههای خارجی هستند. این در حالی است که ساخت کلیپ تبلیغی با موضوع راهنمایی و رانندگی در خارج از کشور تبدیل به یک سنت رایج شده و رقابت خاصی هم در این زمینه بهوجود آمده است. در میان این کلیپها گاه حتی به مواردی بر میخوریم که پروداکشن عظیم دارند و به اندازهی یک سکانس قدرتمند سینمایی برای آنها هزینه و وقت و خلاقیت صرف شده است. به عنوان نمونه میتوان از کلیپی نام برد که دربارهی عواقب استفاده از پیامک در هنگام رانندگی ساخته شده و با وجود مدت زمان کوتاهی که دارد به شکلی باورنکردنی اثرگذار و تکاندهنده است.
در میان برنامههای تلویزیونی داخلی که با موضوع قوانین راهنمایی و رانندگی تولید و پخش شدهاند یک نمونهی بخصوص هست که تا حدی خلأ ساخت کلیپ تبلیغی در این خصوص را جبران کرده است. برنامهای با نام «کنترل نامحسوس» که همه احتمالاً آن را دیدهایم و میشناسیم. سری جدید این برنامه به شکلی قابل توجه و تأثیرگذار است که نمیتوان به راحتی از کنارش گذشت و در این قحطی برنامهی جذاب و اثرگذار اشارهای به آن نکرد. «کنترل نامحسوس» برنامهی به شدت سادهای است و شاید برای همین کمتر مورد توجه نقدهای مطبوعاتی مربوط به برنامههای تلویزیون بوده است. ممکن است حتی گمان کنیم این برنامه اصلاً کارگردانی بخصوصی ندارد. مجموعهای از تصاویر ساده است که از داخل اتومبیل گشت نامحسوس پلیس گرفته شده و نمایش داده میشود. اما اینطور نیست.
برنامهی «کنترل نامحسوس» برنامهی جذابی است که این جذابیت را مرهون ایده و ساختار هوشمندانهاش است. مشکلی که در ساخت اغلب برنامههای آموزشی وجود دارد جذب مخاطبی است که ما قصد آموزش دادن به او را داریم. در بیشتر موارد برنامههای آموزشی مخاطب چندانی ندارند و یا اگر دارند آن مخاطبی که باید باشد نیست. این در حالی است که میتوان ادعا کرد بیشترین مخاطب برنامهی «کنترل نامحسوس» همان متخلفان راهنمایی و رانندگی هستند که برنامه قصد هشدار دادن به آنها را دارد. متخلفان هستند که میخواهند بدانند پلیس تا چه اندازه مراقب تخلفات آنهاست. راه و چاه فرار از قانون و به قول معروف دم به تله ندادن را آنها هستند که میخواهند بشناسند. و اتفاقاً «کنترل نامحسوس» هم برای همین گروه از مخاطبان ساخته شده است. منتها بهگونهای ساخته و پرداخته شده که احتمالاً گزینهی فرار از قانون را برای مخاطبان منتفی میکند و قدرت خود را در نظارت بر تخلفات آنها به رخ میکشد. این یکی از مهمترین ویژگیهای مثبت مجموعه برنامهی «کنترل نامحسوس» است.
تیتراژ برنامه هم تیتراژ خوب و مناسبی است. یعنی باز در راستای همین جذب مخاطب اصلی قرار دارد. تصاویر انتخاب شده برای تیتراژ این مجموعه تصاویری هستند که حس هیجان و جذابیت تخلف را به نمایش میگذارند و مناسب پسند مخاطب به اصطلاح ماشینباز هستند. در میان این تصاویر نمایی هست که در آن اتومبیلی به شکلی کاملاً غیرمعمول (از سمت چپ و با انحرافی عجیب از مسیر مستقیم) با اتومبیل دیگر برخورد میکند ولی ما ادامهاش را در تیتراژ نمیبینیم که چه شد و چه اتفاقی افتاد و چه عواقبی به بار آورد. یعنی سازندگان در انتخاب این تصویر آشکارا گزینشی برخورد کردهاند تا اگر خود برنامه به اندازهی کافی عبرتآموز و بازدارنده است دست کم تیتراژ آن بهگونهی دیگری باشد و روی هیجانی ماجرا را نشان بدهند نه روی فاجعهآمیز آن را. ممکن است تصور شود این نقض غرض است که ما برنامهای بسازیم برای جلوگیری از تخلفات راهنمایی و رانندگی آن وقت در تیتراژ برنامه تصاویری به کار ببریم و برای این تصاویر هم از موسیقی پر تحرکی استفاده کنیم که آشکارا یادآور فیلمهای حادثهای و اکشن اتومبیلرانی است. اما راستش این فقط نوعی ظاهربینی منفی است که در کار تولید برنامه برای تلویزیون جایی برای طرح ندارد. هدف برنامه تأثیرگذاری است و برای این منظور طبیعی است که میباید در مرحلهی نخست توجه مخاطبی را که قصد تأثیر گذاشتن بر او را دارد جلب کند. لازمهی اثرگذاری، ورود به لایههای درونی مخاطب است و جلب حس اعتماد و همذاتپنداری او. این قاعدهای است که در همهی آثار سینمایی و تلویزیونی و بهطور کلی در بسیاری از مناسبات اجتماعی لازم الاجراست. تا وقتی به احساس مخاطب نزدیک نشویم نمیتوانیم به او انتقاد کنیم و در رفتار او تغییری بهوجود آوریم. بدآموزی وقتی اتفاق میافتد که برنامه در کلیت خود جانب عملی ناپسند را بگیرد نه اینکه در بخشهایی کوتاه به اقتضای اثرگذاری و جلب نظر مخاطب، کار ناپسند او را بهظاهر مورد تأیید قرار دهد و به او بباوراند که احساسش را شناخته و باور کرده است.
ویژگی دیگر برنامه، تصاویر با کیفیت آن است که با نظر به مخفی بودن دوربین و در حال حرکت گرفته شدن نماها نکتهای قابل توجه است. دوربین لرزش ندارد و وضعیت رنگ و نور تصاویر هم قابل قبول است. نماها به صورتی هم نیستند که بشود گفت ساختگی بوده و جنبهی استنادی ندارند. کاملاً پذیرفتنی و باورپذیرند و از آن مهمتر شیک، جذاب و دیدنی. به خصوص تصاویر استفاده شدن در تیتراژ که بعد از مرحلهی تصویربرداری روی آنها کار شده و حالتی سینمایی پیدا کردهاند. این در حالی است که اساساً در این قبیل برنامهها اشکالات جزئی مربوط به تصویربرداری به دلیل محدودیت شرایط، کاملاً پذیرفتنی و قابل اغماض است و عیب و ایراد مهمی به شمار نمیرود. پیداست که برای سازندگان این برنامه، کیفیت بصری مهم بوده و ایدهی جذاب کار، آنها را از توجه به دیگر جذابیتهای تعیینکننده در کار تولید تلویزیونی بینیاز نکرده است.
و بالاخره یکی دیگر از وجوه جذابیت و موفقیت توأمان این برنامه، استفاده از ایدهی «داوری و محاکمه» است که هم در آثار سینمایی و هم در برنامههای تلویزیونی بسیار مورد توجه بوده و هست. سکانس دادگاهی از فرط تکرار به یکی از المانهای اصلی فیلمهای پرمخاطب تبدیل شده است. در برنامههای تلویزیونی هم این ایده به خوبی مورد استفاده قرار گرفته که شاخصترین نمونهی آن برنامهی «ناظر کبیر/ Big Brither» است. افسر پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در برنامهی «کنترل نامحسوس» همان نقشی را ایفا میکند که ناظر کبیر در مجموعهی Big Brother بر عهده دارد. آنچه برنامه را جذابتر و دیدنیتر کرده انکار متخلفان است که حتی برای آن قسم هم میخورند. درست مثل سوگند شاهدان در صحنهی دادگاه. گاهی این دفاعیات متهمان برنامه بهگونهای است که کاملاً حس اعتماد و ترحم مخاطب را برانگیخته و آنها را از صداقت حرفهای متخلف مطمئن میکند. اما کبیر بودن ناظر در برنامهی «کنترل نامحسوس» از آن روست که کارنامهی عمل افراد را ثبت و ضبط شده دارد. برنامه بلافاصله بعد از حرفهای متخلف برگ برندهاش را رو نمیکند و میگذارد با متهمان و دفاعیات آنها همراه شویم. وقتی باور کردیم حق با آنهاست آن وقت باورمان را به چالش میکشد و تعلیقی را که بهوجود آورده با نشان دادن عینی تخلف به پایان میرساند... و این یعنی خودِ تأثیرگذاری.
مطالب مشابه :
پلیس بزرگراه
طبق اطلاعات به دست آمده در 6 ماه اول امسال دوربین های کنترل نامحسوس پلیس نامحسوس شد
پیرامون نصب دوربین های مداربسته در معابر عمومی
پس از طرح موضوع نصب دوربین های مداربسته پلیس در معابر بی تردید کنترل نامحسوس فضای شهری
کلیپ های پلیس گشت نامحسوس
کلیپ های پلیس گشت نامحسوس. کلیپ تعقیب و گریز سمند و 4 خودروی کلیپ موبایل دوربین
کنترل نامحسوس
مجموعهای از تصاویر ساده است که از داخل اتومبیل گشت نامحسوس پلیس گرفته دوربین لرزش ندارد
آقای راهنمایی رانندگی این وانت بارهای متخلف را به پارکینگ منتقل کن
ناکووشدل نیکشهری با دوربین جیبی و مخفی خود مثل پلیس نامحسوس عمل کرده ،هرچه دقت کردم این
اطلاعاتی کامل درباره دوربین های مداربسته
از نیمه دوم سال 1990 پلیس دوربین های معمولا آنها را در جایی که می خواهند دوربین نامحسوس
تفاوت ما با انگلستان ارسالی یک دوست ..
جریمه نامحسوس . ماموران، از طریق دوربینهای نظارتی دیده پلیس راهور تهران با
اطلاعاتی کامل درباره دوربین های مداربسته
از نیمه دوم سال 1990 پلیس دوربین های معمولا آنها را در جایی که می خواهند دوربین نامحسوس
تجهیز بزرگراه های غرب پایتخت به دوربین ثبت تخلف
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه 5 از نصب دوربین ثبت پلیس راهور و نامحسوس
از این پس قبض جریمه ای در کار نیست
شهر ما نگین سرخی روی حلقه زمین - از این پس قبض جریمه ای در کار نیست - این انقلاب بی نام امام
برچسب :
دوربین پلیس نامحسوس