وکتور
طرح وکتور، اصولا طرحیه که
رنگها و سایه ها تفکیک هستند و هیچ رنگی در اون یکی ادغام نشده اما خود اون نقاشی
ها و طرح هایی هستن که شما با برنامه ی مخصوص اون می کشین و معمولا برای کارهایی
استفاده میشه که خیلی میخوایم سایز طرح رو کوچیک و بزرگ کنیم مثلا آرم های شرکت ها
و مهرهاشون فونت هایی که برای جاهای خاص طراحی میشن و خیلی چیزای دیگه وکتور هستن
تا بر فرض شما آرم وکتوری که روی یک کارت ویزیت 5*8 سانتی استفاده می کنید، بتونین
روی یک بیلبورد 2 متری هم استفاده کنین با هر نرم افزار وکتور اعم از فری هند و
ایلستریتور و کورل و غیره میتونین طراحهای وکتور سیو کنین.البته پن تول فتوشاپ هم
تا وقتی رستر نشه دقیقا قابلیت همین برنامه ها رو داره
در حالت کلی دو نوع
تصویر در کامپیوتر قابل تصور است:
۱- Bitmap (Raster) [نقشه بیتی یا بیتمپ]
۲- Vector [برداری یا وکتور]
تفاوت
بین این دو نوع تصویر:
۱- تصاویر Bitmap در کامپیوتر به صورت پیکسل-پیکسل ذخیره میشوند
یعنی هر عکس به تعدادی قسمت کوچک به نام پیکسل تقسیم میشود و اطلاعات هر پیکسل
ذخیره میشود، اما تصاویر Vector با استفاده از معادلات ریاضی رسم میشوند. (به
طور مثال در برنامهنویسی با توابع مربوط به رسم خط بگوییم از نقطه ۳و۳ تا ۱۰و۱۰
یک خط رسم شود)
۲- از آنجا که در
Bitmap اطلاعات هر پیکسل ذخیره میشود حجم این نوع فایلها بسیار حجیمتر از
فایلهای Vector است.
۳- از آنجا که
Vector بر اساس فرمول هر بار نقاشی میشود و بستگی به پیکسل ندارد با بزرگتر
کردن عکس، کیفیت آنها هیچ تغییری نمیکند. اما با بزرگتر شدن تصاویر نوع
Bitmap کیفیت آنها کاهش مییابد و در اصطلاح گفته میشود تصویر
Pixelate میشود.
۴- تصاویر
Bitmap معمولاً از طریق دستگاهی به نام Scanner یا دوربین دیجیتال از حالت آنالوگ به حالت دیجیتال تبدیل میشوند پس
معمولاً تصاویری طبیعی و واقعی (real) هستند اما تصاویر Vector توسط کامپیوتر ایجاد شدهاند و هر چند ممکن است بسیار شبیه به تصویر
واقعی باشند اما واقعی و طبیعی نیستند. Vector معمولاً برای طراحی
کارتون به کار میرود.
کاربردها
اما تصاویر برداری
کاربردهای زیادی دارند که در زیر به بعضی از آنها اشاره میشود
- طراحی آرمها و لوگوها
- طراحی متنهای گرافیکی
- در طراحی آیکونها
- در طراحی شکلها و ابزارها در گرافیک کامپیوتری
و…
فرمتهای رایج تصاویر وکتور عبارتند از
AI DXF EMF EPS SVG که هر کدام خصوصیات
خود را دارند.
با
چه نرمافزاری روی تصاویر وکتور کار کنیم؟
نرمافزارهای متعددی
برای کار با وکتورها وجود دارند که معروفترین آنها CorelDRAW میباشد. با استفاده از این نرمافزار میتوانید به ایجاد و ویرایش
وکتورها بپردازید.
اگر وکتورها را در نرمافزار فتوشاپ باز کنید،
ابتدا از شما اندازه و کیفیت پرسیده میشود سپس آن را به یک تصویر پیکسلی با همان
اندازه و کیفیت تبدیل میکند و میتوانید از آن استفاده کنید.
چگونه
تصاویر پیکسلی را به برداری تبدیل کنیم؟
بعضی مواقع نیاز میشود
که یک عکس پیکسلی را به وکتور تبدیل کنید. به طور مثال میخواهید از آرم دانشگاهتان
در یک عکس یا پروژه استفاده کنید اما فقط یک نمونهی کوچک از آن دارید که در صورت
بزرگ کردن کیفیتی برای آن باقی نمیماند! بهترین راه این است که آن را به وکتور
تبدیل کنید و حالا قابلیت بزرگتر کردن خواهید داشت. ولی چگونه؟
خیلی راحت با نرمافزار
Vector Magic میتوانید این کار را انجام دهید. به این ترتیب
که تصویر پیکسلی خود را در نرمافزار وارد کرده و طی مراحلی ساده، در انتها تصویر
برداری تحویل بگیرید
وکتور
چیه؟
کجا و برای چی ازش استفاده میشه؟
وکتور تصاویری هست که با نرم
افزارهایی مثل فری هند و کرل دراو و ... ساخته میشه و مزیت این نوع تصاویر بر
تصاویری که با نرم افزارهایی مثل فتوشاپ و... درست میشه اینه که این تصاویر رو
هرچقدر بزرگ کنید کیفیت اونها تغییر نمیکنه اما تصاویر پیکسلی اینجور نیست . مثلا
همین وکتورهای وبلاگ رو اگه با فری هند یا کرل یا ... باز کنید و هرچقدر زوم کنید
میبینید کیفیت تغییر نمیکنه و یا اگه با فتوشاپ باز کنید در ابتدا قبل از اونکه
فایل به نمایش در بیاد فتوشاپ یه سوال میپرسه که هرقدر عدد جلوی کادر
resolution رو زیاد کنید خواهید دید که تصویر
بزرگتر میشه بدون اینکه کیفیتش کم بشه .
وکتور رو برای هرکاری مثل چاپ و
... میشه استفاده کرد البته قبلش باید با یه برنامه مثل همونایی که نام برده شد
اون رو با پسوندهای متداول مثل JPG و ...
در اندازه مورد نیاز ذخیره کنید و بعد از ذخیره کردن با تصاویر دیگه فرقی نداره .
PNG بود اما خوب میشه وکتورش رو هم طراحی کرد و با تغییرات
ازش در طراحی های مورد نظر استفاده کرد و اینو هم بگم که فایل های وکتور که
پسوندهایی مثل EPS دارند لایه باز هستن ( البته اگه با برنامه های وکتوری
باز کنید ) و درست مثل این هستن که یه PSD (البته لایه بازش! ) وکتور چیست؟
فایل های وکتور فایل هایی با فرمت AI , EPS , WMF و…
هستند این گونه فایل ها با استفاده از نمودارهای ریاضی رسم و ذخیره سازی شده اند
.و برای همین است که این فایل ها با بزرگنمایی دچار افت کیفیت نخواهند شد. این
فایل های گرافیکی با استفاده از نرم افزار های Adobe Illustrator , Corel , Photoshop
قابل ویرایش و استفاده هستند .
چگونه از این فایل ها استفاده نمائیم؟
البته این فایل ها در فتوشاپ بصورت تک لایه هستند و امکان ویرایش خاصی
ندارند ولی با این حال کاربرد آنها در طراحی غیر قابل انکار است . وکتور ها برای
کار های چاپی بسار ایده ال هستند بطوریکه طراحان حرفه ای ترجیح میدهند از این فایل
ها برای کارهای چاپی در اندازه ها بزرگ استفاده کنند.
برای ویرایش آسان و بصورت لایه ای از نرم افزار های Adobe Illustrator و Corel
استفاده میشود . در این نرم افزار ها برعکس فتوشاپ امکان ویرایش کامل به کاربر
داده شده است.
طریقه باز کردن فایل ها در نرم افزار های گرافیکی :
از منوی فایل گزینه Open
، سپس پنجره Open File باز می شود فایل مورد نظر
خود را انتخاب و بروی گزینه Open
کلید نمایید.
رو توی فتوشاپ باز کنید و این
وکتورها رو میشه به راحتی تغییر داد .
وکتور چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟
وکتور چیست؟
نیاز به توضیح مختصری در مورد فایل های وکتور دیدم که
کسانیکه با این دسته از فایلهای برخورد میکنند و آشنایی ندارند بدهم . فایلهای
وکتور را با فرمت های AI , EPS , WMF و... خواهید یافت ، این گونه فایلها خصوصا برای کسانیکه کارهای
طراحی انجام میدهند باهاش برخورد زیادی داشته اند ، معمولا برای استفاده از این
گونه فرمت ها ، شما میتوانید از نرم افزارهای از قبیل Adobe
Illustrator , Corel , Photoshop و... استفاده نمایید، البته گاهی اوقات به
این دسته از فایلها geometric file اتلاق میشود.
خصوصیاتی که این دسته از فایلها با این فرمت ها دارا هستند را میتوان به چند مورد
اشاره نمود :
- زوم بر روی این گونه فایلها بدون افت کیفیت یا
باصطلاحی بدون رنجه شدن تصویر - و همچنین بزرگ کردن فایل بدون افت کیفیت - قابلیت
تغییر در این گونه فایلها با این فرمت ، یعنی اینکه شما میتوانید مثلا فایلی با
فرمت EPS را در داخل برنامه کرل وارد کرده و آنرا
تیکه تیکه کنید و تغییراتی از نظر ظاهر به آنها بدهید و شکل و یا .... جدیدی ایجاد
نمایید. فایلهای وکتور به تصاویر raster شده نیز
تبدیل میگردند ، که گاها bitmap نیز نامیده
میشوند. چگونه از این فایل ها استفاده نمائیم؟
اینگونه فایل ها با فرمت EPS,ai,wmf,و... می توان مشاهده کرد، که برای باز کردن این فایل ها می توان
از نرم افزار های زیر استفاده کرد:
·
Adobe
Illustrator
·
Corel
·
Photoshop
·
و..
در صورت باز کردن این فایل ها در نرم افزار Adobe
Illustrator و Corel فایل ها به صورت لایه باز اجرا می شود و شما می توانید هرگونه
تغییری در فایل بدهید بدون پایین آمدن کیفیت .
برای باز کردن فایل های EPS
,ai و WMf در فتوشاپ طرح مورد نظر به صورت یک لایه در قسمت Layer اضافه می شود و برای کارهای معمولی و بدون ویرایش فایل می توان
استفاده کرد.
طریقه باز کردن فایل ها در نرم افزار های گرافیکی :
·
از
منوی فایل گزینه Open ، سپس پنجره Open
File باز می شود فایل مورد نظر خود را
انتخاب و بروی گزینه Open کلید
نمایید.
منظور از وکتور گرافیک برداری میباشد که شما هرچقدر روی یک فایل
وکتور زوم کنید این فایل دچار افت کیفیت نمیشود در مقایسه با فایلهای تصویری با
فرمتهای دیگر. اما این نوع فایلها نیز دارای معایبی هستند مانند محدودیت رنگهای
مورد استفاده در آنها، این گونه فایلها مانند عکسها طبیعی نیستند و گرافیکی
کارتون مانند دارند.در ضمن نرم افزارهایی هستند مانند Vector
Magic که عکس های شما رو به وکتور تبدیل
میکنند
گرافیک
برداری
گرافیک
برداری (به انگلیسی: Vector Graphics)
روشی در تولید و ذخیرهی فایلهای تصویری
کامپیوتری است که در آن تصویر در قالب مجموعهای از مشخصات هندسی نقاط، خطها،
منحنیها و چندضعلیها ذخیره میشود. واژهی «بردار» در این کاربرد معنایی وسیعتر
از یک خط راست دارد.
تصاویر
تعریف شده به کمک گرافیک برداری، از خطوط و منحنی هایی به نام بردار تشکیل شده اند
که به صورت ریاضی تعریف می شوند. اجزای این تصاویر را می توان بدون از دست دادن
کیفیت به راحتی جا به جا کرد و تغییر اندازه داد. این تصاویر مستقل از رزولوشن
هستند و می توان آنها را بزرگ و کوچک کرد و در هر رزولوشن بدون از دست دادن جزئیات
و وضوح چاپ کرد. یکی از شناخته شده ترین فرمتهای ذخیرهی فایلهای گرافیک برداری،
فرمت svg است. همچنین، قلمهای TrueType
نیز از گرافیک برداری استفاده میکنند.
گرافیک
برداری در مقابل گرافیک شطرنجی (به انگلیسی: Raster Graphics)
قرار میگیرد که در آن تصویر به صورت مجموعهای از پیکسلها ذخیره
میشود و رنگ هر پیکسل به طور جداگانه ذخیره میشود. اکثر فرمتهای رایج فایلهای
تصویری مانند jpg، gif،
و bmp بر مبنای گرافیک شطرنجی هستند.
حتما پس از دانلود بسته وکتور با فایل هایی روبرو شدید که جز نام و
فرمت هیچ نشان دیگر ندارند.
اینها وکتور هستند و در طراحی به شما کمک میکنند تا طرح نهایی بهترین
باشد البته این به سلیقه و مهارت شما بستگی زیادی دارد.
فایل مورد نظر با فرمت
EPS و یا AI است شما باید این فایل را وارد محیط فتوشاپ
کنید و برای این کار در محیط فتوشاپ از منوی File زیر منوی Open را کلیک کنید و در پنجره باز شده فایل را
انتخاب و بر OPEN
کلیک نمایید تا پنجره دیگری باز شود در این
پنجره
Resolution را تنظیم
کنید اگر 300 بود آن را به 72 یا .. کم کنید تا بیش از حد وکتور بزرگ نباشد
.و کلید تایید را بزنید
اکنون وکتور وارد محیط فتوشاپ شده برای استفاده بدلیل اینکه طرح های
وکتور به هم چسبیده اند باید از پاکن استفاده کرد و اگر خواستید وکتور را کوچکتر
کنید از منوی
image زیر منوی image size را انتخاب و سایز را کمتر و در نهایت OK را کلیک کنید
برای تنظیم رنگ و لایه در کادر Layers بر روی طرح کلیک راست کنید و layer properties را کلیک و رنگ و حالت های آن را تنظیم کنید.
روش برداری (vector):
این روش از اشکال هندسی معینی تشکیل شده که توسط برنامه های ترسیمی
مانند Adobe Illustratorایجاد می شوند و شامل
خطوط ، اشکال و رنگهای متنوعی می باشد. این قالب ها و فرم ها از معادلات ریاضی
ساخته شده اند که در فایل ذخیره می شوند . روش برداری هم دارای اندازه و بزرگی است
و هم سمت و سو .
هنگامی که تصویری به روش برداری ساخته می شود، به آسانی در برنامه ای
که در آن ایجاد شده می توان تغییرات ایجاد کرد اما هنگام درجه بندی بزرگ یا
کوچک کردن اندازه تصویر، کیفیت تصویر تغییر چندانی نمی کند.. از آنجایی که فایلهای
برداری براساس قوانین ریاضی تعیین شده اند ، تغییر انداره آنها نیز نیازمند
محاسبات ریاضی است . این فایل ها ازعکس ها و تصاویر بخوبی پشتیبانی نمی کنند و می
توانند هنگام تغییرplatform ایجاد مشکل نمایند . روش برداری عموما در
قالب EPSیاPDFذخیره می شود .
کار برداری برای طراحی لوگو مناسب است . اگر چه ایجاد یک لوگوی برداری
کمی مشکل است اما بدلیل اینکه می تواند در بسیاری از رسانه های متفاوت استفاده شود
ارزشمند می باشد و چون لوگوی برداری قادر است بدون از دست دادن کیفیت ، بزرگ
یا کوچک شود ، باعث می شود تا انتقال از یک رسانه به رسانه ی دیگر آسانتر شود .
روش پیکسلی (Raster)
تصاویر پیکسلی (Raster) توسط ابزارهای تصویر برداری دیجیتالی مثل اسکنرها
یا دوربین های دیجیتالی و یا بوسیله ی برنامه های ویرایشی پیکسلی ، مانند Adob photoshopایجاد می شوند . یک تصویر پیکسلی از یک ماتریس یا جدولی از عناصر
دیجیتالی به نام پیکسل تشکیل شده است . پیکسل ها به شکل چهارگوش های رنگی هستند .
بسیاری از این پیکسل ها در یک ردیف قرار می گیرند و تصویر را به وجود می آورند .
تصاویر در روش پیکسلی معمولاً در قالب فایلهایی با فرمت GPEG،BMP،TIFFذخیره می شوند .
تبدیل روش برداری به روش پیکسلی آسان است اما بالعکس ، تبدیل روش
پیکسلی به برداری بسیار مشکل تر بوده و معمولا همراه با از دست دادن اطلاعات و
کیفیت تصویر می باشد . در روش پیکسلی بزرگ کردن تصویر نتیجه مطلوبی ندارد اما کوچک
کردن تصویر بدون از دست دادن کیفیت انجام می گیرد.
لوگویی که در Adobeفتوشاپ طراحی شده
ممکن است برای طراحی وب یا چاپ در ابعاد کوچکتر مناسب باشد اما اگر ساخت برند برای
شما اهمیت دارد ، تصویر پیکسلی کاربرد محدودتری دارد . هنگام چاپ یک تابلو
یا بنر، لوگوی پیکسلی افزایش مقیاس خواهد داشت و کیفیت تصویر به مراتب پایین آمده
و به شکل پیکسل پیکسل خواهد شد. . با این که بعضی جلوه های بسیار خوب را می
توان از طریق فتوشاپ بر روی لوگو انجام داد ، اما تصویر نهایی استفاده ی محدودی
دارد .
در
مورد اولين گزينه يعنى New
1-Grid Vector map بايد
گفت که اطلاعاتى راجع به جهت در اختيار قرار مى دهد و راهنمايى است که مى
تواند از يک grid براى تعيين جهت سراشيبى محل مورد
نظر استفاده کند . همچنين Vector مى تواند نقاط گره اى grid طراحى
کند مگر اينکه بعضى از گره ها (که به صورت سطح ناهموار هستند)،بوسيله
تغييرات Frequency که با علائم در جدول معين مى شود
معلوم گردد.به طور کلى راجع به اين نقشه مى توان مثال جالبى زد بدين صورت که
اگر مقدارى آب روى نقشه بردارى بريزيم اين علائم ،شيب جهت زمين و
جهت حرکت آب را نشان مى دهند.
در
مورد دومين انتخاب يعنى New
2-Grid uector map بايد
گفت که راجع به بزرگى جهت بحث مى کند به عبارت ديگر بزرگى شيب زمين در حالت
کلى را نشان مى دهد . در اين روش مى توان از هر دو داده Polar ,.Cartesian استفاده کرد ؛و هر دو grid بايد
پارامترهاى Grid Line
geometry را
مطابق شکل (2-15) داشته باشد.
در
مورد داده اى Cartesian مى دانيم ليست داده ها
شامل x,y مى
باشد و داده هاى Polar بصورت زاويه (جهت )و طول مى باشد
.براى رسم اين نوع نقشه ابتدا روش New 1-Grid vector map را
انتخاب مى کنيم .با باز شدن پنجره open Grid فايل
مورد نظر انتخاب مى شود ؛سپس وارد پنجره اى به نام Vector map properties مى
شويم که شامل سه گزينه Data
,symbol ,Scaling مى
باشدشکل (2-104).
بخش Data شامل
گزينه input Grid file است که حاوى آدرس فايل انتخابى است و بوسيله پوشه آخر خط مى
توان فايل جديدى رانيز جايگزين آن کرد .همچنين با کليک روى دايره آبى
مى توان اطلاعاتى کلى راجع به فايل مورد نظر بدست
آورد (شکل 2-105) که ممکن است اطلاعات روى آن با اطلاعات درون فايل شما يکى
نباشد .
در
قسمت پائين پنجره Data توضيحاتى راجع به چگونگى بکار
گيرى داده ها در روش اول ذکر مى شود و بيانگر يک روش اتوماتيک (خود کار )
براى محاسبه داده ها و مرتب کردن آنهاست .
بخش
دوم Symbol است
که شامل قسمتهاى آتى است شکل (2-106).
در
قسمت Style مى
توان نوع علائم را تعيين نمود . با کليک کنار گزينه Clip symbols at map Limits تمامى
علائم در داخل چهار چوب نقشه محدود مى شود و در غير اين صورت علائم از حدود
نقشه خارج مى شود.
در
قسمت Properties نوع
خط و زمينه علائم (پيکانها ) قابل تغيير است .
در
قسمت Frequency با
زياد کردن عدد تعداد علائم روى نقشه کمتر مى شود .
در
قسمت Color scaling مى
توان تصاوير را تغيير داد.
با
انتخاب گزينه Disabled از يک شکل ساده که توانايى هاى
رنگى ندارد، مى توان استفاده نمود.
قسمت By magnitude پارامتر
هاى پائين تر را براى استفاده فعال مى کند .
با
انتخاب گزينه By
Grid file قسمت Grid file فعال
مى شود که با انتخاب فايل مورد نظر مى توان مشابه خطوط ژئومترى در
فايلهاى grid براى Vector map استفاده
کرد . اين بدان معنى است . که شماره ستون و رديف و range بايد
مشابه فايل قبلى باشد به عبارت ديگر مى توان با وارد کردن يک فايل ،خطوط
ژئومترى Vector map را رسم کرد . با کليک کنار
گزينه Show color scale مقياس
خطى نقشه نشان داده مى شود و در قسمت Vector colors مى
توان طيف رنگى نيز براى نقشه تعيين کرد .
قسمت
بعدى گزينه Scaling مى باشد که مى توان تغييراتى
راجع به مقياس بردارها بر روىVector
map ايجاد نمود
شکل (2-107).
قسمت Symbol origin داراى
سه گزينه است که بوسيله انها مى توان علائم را روى بر آمدگى ها شبکه gride متمرکز
کرد . اين علائم مى توانند بوسيله گزينه هاى head و
يا Tail روى
بر آمدگى grid قرار گيرند . گزينه Center علائم
را بصورت مرتب تر مى چيند.
اگر
کنار گزينهReverse vector orientation کليک شود جهت علائم معکوس مى شود
.
اگر
کنار گزينه Show scale Legend کليک شود جدولى پائين نقشه Vector کشيده
مى شود که پيکانها را بصورت maxوmin با مقياس نشان مى دهد .
قسمت Scaling method نيز
شامل سه مى باشد که مى توان مقياس علائم بين MaxوMinارزشهاى داده را به دو
روش Logarithmic,Linear و
يا بوسيله Square root مشخص نمود .مقياس پيکانها در دو
بعد بوسيله Shaft length,Symbol
width تعيين
مى شوند .
اصولا"
روش Linear براى
تهيه نقشه بهتر از روشهاى ديگر مى باشد .همچنين دو روشLogarithmic ,Square Root نشان
دهنده اثرات بيشتر پيکانهاست . در قسمت پائين اين صفحه گزينه ها ى زير که
بوسيله يک rangeبين MinوMax تعيين مى شود آمده است :
(Data)Min,Max:Magnitude مقدار
داده ها را تعيين مى کند.
Min,Max:Shaft
length در
ازاى پيکانها مشخص مى شود .
Min,Max:Head
Length در ازاى سر
پيکانها مشخص مى شود .
Min,Max:Symbol
width پهناى علائم
يا پيکانها مشخص مى شود .
به تصاویری که
با فن آوری برداری ایجاد شده تصاویربرداری گفته میشود این تصاویر بر اساس
معادلات ریاضی به دست می آیند همانگونه که شما برای هر نمودار در ریاضی یک
تابع (همراه با شیب،نقطه عطف و…) دارید در این تصاویر نیز رابط گرافیکی نرم
افزار طراحی این امکان را ایجاد کرده که در هسته خود تصاویر طراحی شده را بر این مبنا
تعریف کنید. همانگونه که شما با داشتن یک معادله نمودار می توانید آن را در
هر اندازه ای بکشید در تصاویر وکتور نیز به همین منوال می باشد یعنی با
بزرگنمایی تصاویر افت کیفیتی را که در تصاویر پیکسلی ایجاد می شود را
نخواهیم دید
به طور کلی
تصویر پردازی غیر متحرک ( ایستا ) را به دو نوع Raster و Vector تقسیم بندی می کنند .
که هرکدام بستگی به موقعیت و نوع استفاده
کاربرد های گوناگونی دارند .
در گرافیک نقشه برداری ( vector ) که فقط از خط و منحنی تشکیل شده که با روش های ریاضی به
وجود اورده اند مثل ایلو یوستراتور و کورل درایو البته فوقوشاپ نیز گرافیک
برداری را با ابزارهای مثل لاین و تایپ و پنسل انجام می دهد که محدود به خود
ابزارهاست و مزایای ان مستقل از میزان رسولایشن صفحه نمایش است و با بزرگ کردن
تصویر کیفیت ان افت نمی کنه و بیشتر برای نقشه ها با جزیات بسیار بالا و
چارت ها استفاده می شود و هرگز در صفحات وب کاربرد ندارد بجز فایل های پی دی
اف و امثال ان
اما گرافیک نقش بیتی که با اختصار گرافیک
رستری هم می گویند که اجزای تشکیل دهنده ان پیکس است و می توان تصور کرد که
یک عکس از نقاط پیکسل رنگی به وجود امده که هر پیکسل در جای خود و با رنگ
مخصوص به خود قرار دارد و بیشتر در صفحات وب کاربرد دارد و از نرم افزار های
ان هم می توان فوتوشاب را مثال زد .
نرم
افزار های وکتور
(Vector):
این نرم افزار های کوچکترین اجزاء شان پیکسل نیست
بلکه مثلا نرم افزاری مثل ورد از فونت استفاده می کند و کوچکترین عضوش حروف
هستند (توجه داشته باشید که می توانید هر چقدر هم که بخواهید بزگش کنید) و
یا در نرم افزار AutoCAD
، کوچکترین اجزاء ، خط ، نقطه ، اندازه
و ... هستند.
در این نرم افزار ها شما می توانید کارتان را تا
بینهایت بزرگ کنید، چرا که پیکسلی نیستند و محدودیت کیفیت ندارند.
Vector
(بردار) و Raster (رستر)
دو نوع تصاویر گرافیکی
وجود دارد: Raster (رستر) و Vector (بردار)
Raster (رستر)یا فرمت خطی
همه کاربران کامپیوتر این
فرمت را میشناسند! تمامی عکسها با هر فرمتی خطی هستند. خصوصیت مشترک این عکسها
در این است که از ترکیب یک سری اطلاعات پیکسل به پیکسل تهیه شدهاند. داده
ها در قالب بایتهای اطلاعاتی هستند که شامل اطلاعاتی مثل رنگ و موقعیت پیکسل
در چهارچوب عکس هستند. خروجی نرمافزارهای رایج گرافیکی مثل فتوشاپ همیشه
خطی هستند و با بزرگ کردن تصاویر عکس ها شفافیت خود رو از دست میدهند و به
قول معروف پدیده پیکسل پیکسل (شکستگی در لبه ها) اتفاق میافتد. رایج ترین
فرمتها BMP، JPG، GIF، PNG و
... هستند. وقتی عکسی را اسکن میکنید فایل اسکن فرمت خطی
دارد.
Vector (بردار)
یافرمت برداری
در این فرمت تصاویر
گرافیکی به صورت اسکی تعریف میشوند به این معنی که نقطه با مختصات (X,
Y) تعریف میشود، خط با
استفاده از دو نقطه تعریف میشود و ...، همینطور اطلاعات مربوط به رنگ و
ضخامت و ... هم به این اطلاعات ریاضی اضافه میشود. خروجی نرم افزارهایی
مثل Corel وAutocad و
... فایلهای
برداری هستند. شما هر چه تصاویر را بزرگ کنید تصاویر پیکسل پیکسل نمیشوند
چون با هر بزرگنمایی دوباره تصاویر با کمک اطلاعات ریاضی باز سازی میشوند، و
اگر محدودیت مانیتورها اجازه میداد این تصاویر تا بینهایت قابل بزرگنمایی
بودند، چون اصلا به پیکسلها وابسته نیستند. فرمتهای رایج DWG، WMF و
... هستند.
Vector وکتور ، آرایه ای پویا
وکتور
رو یک جور آرایه پویا فرض کنید...یک جور لیست، که مثل لیست پیوندی می شه
اندازش رو نامشخص تعیین کرد و در حین کار بهش عضوی اضافه کرد و یا ازش عضو
رو حذف کرد و یک خاصیت آرایه ای هم داره به اینصورت که می شه به یک عضوش
بصورت مستقیم دسترسی پیدا کرد و البته خیلی کارا می شه باهاش کرد...
برای مثال اگر که بخوایم توی یک برنامه از آرایه
استفاده کنیم اما اندازه آرایه از ابتدا مشخص نباشه و یا در طول برنامه
اندازش تغییر کنه (یک عضو حذف بشه یا اضافه بشه)، می تونیم از vector استفاده کنیم. همونطور که با آرایه کار می کنین (دسترسی بصورت
اندیسی) با vector هم می شه رفتار کرد.
برای تعریف وکتور باید کتابخونه اون رو اضافه کنید :
کد:
#include
برای تعریف یک وکتور :
کد:
vector نوع
خانه های وکتور> vectorName;
نوع
خانه های وکتور می تونه یکی از انواع اصلی زبان باشه مثل int,char,... و یا یک کلاس یا استراکت که از قبل باید خودتون
تعریفش کنید...
مثلا:
کد:
vector vecInt;
vector vecChar;
vector vecString;
vector vecMyStruct;
vector vecMyClass;
بعضی از متدهای مهمش :
یک مقدار از نوع خانه های vector
به آخر اون اضافه می کنه :
کد:
vector.push_back(value)
آخرین خانه vector
رو برمی داره و یه جورایی آخرین خونه رو حذف می کنه
کد:
vector.pop_back()
تعداد خانه های vector
رو برمی گردونه. مقدار برگشتی از نوع size_t
کد:
vector.size()
چندتا دیگه هم داره که از اسماشون معلومه چیکاره
هستن...
کد:
#include
#include
using namespace std;
vector vecNumbers;
int main()
{
int num;
while(cin >> num && num)
vecNumbers.push_back(num);
cout
size_t sz=vecNumbers.size();
for(size_t i=0; i
cout
return 0;
}
این برنامه تا وقتی که از ورودی عدد وارد بشه و عدد
غیر صفر بشه اعداد خونده شده رو به انتهای
vecNumbers اضافه
می کنه و در آخر اندازه vector و مقادیر داخلش رو چاپ می کنه. همونطور که می بینید
می شه درست مثل یک آرایه بصورت اندیسی به تک تک اعضا دسترسی داشت (راههای
دیگه ای هم داره)...
ساختار vector در
زبان C++
در زبان برنامه نویسی C++ ، وکتور (vector)
ساختاری است که به شما اجازه می دهد چندین مقدار یا ارزش را تحت یک نام
ذخیره و استفاده کنید؛ بر خلاف متغیر ها که تنها اجازه ذخیره یک مقدار تحت
یک نام را می دهند. وکتور را میتوانید مانند آرایه تصور کنید که دارای خانه
هایی مشخص و پشت سر هم است و در هر کدام از انها می تواند یک مقدار ذخیره
شود و برای دسترسی به این خانه ها از ایندکس آنها که از صفر شروع می شود،
استفاده می شود.
تعریف یک وکتور :
پیش از هر کاری، برای استفاده از این ساختار باید کتابخانه vector را به
برنامه خود اضافه کنید. حالت کلی تعریف وکتور به صورت زیر است :
// add vector lib to program
#include
// declaration
vector NAME;
خط بالا یک وکتور را به کلی ترین حالت ممکن تعریف می کند. پس تعریف به این
صورت است که پس از کلمه vector در بین دو علامت ، نوع داده
ای وکتور اعلان می شود و پس از آن نام وکتور مشخص می شود.
برای مثال کد زیر را در نظر بگیرید که وکتوری به نام numbers از نوع
int یا
صحیح تعریف می کند که در طول پست برای ذکر مثال از آن استفاده می کنیم.
vector numbers;
مشخص کردن تعداد خانه ها یا عناصر وکتور در هنگام تعریف :
vector NAME (SIZE);
در این صورت وکتوری با تعداد عناصر یا خانه های مشخص شده به صورت SIZE ایجاد
می شود و به عبارت دیگر اندازه وکتور به تعداد مشخص شده محدود می شود.
تعیین مقدار اولیه یا پیشفرض عناصر وکتور در هنگام تعریف :
vector NAME (SIZE , Default_Value);
در این صورت وکتوری با اندازه مشخص شده ایجاد می شود که عناصر آن همگی به
صورت پیشفرض دارای مقدار تعریف شده Default_Value هستند.
دسترسی و مقدار دهی به عناصر وکتور :
برای دسترسی به عناصر وکتور از ایندکس یا شماره خانه هر عنصر استفاده می
کنیم. برای مثال برای وکتور numbers مقدار دهی یا خواندن سه عنصر اول به
صورت زیر خواهد بود.
numbers[0] = 100;
numbers[1] = 200;
numbers[2] = 300;
..........
cout
cout
cout
مقدار دهی با استفاده از تابع push_back :
تابع push_back مقدار
ارسال شده را در اولین خانه در دسترس (خالی) وکتور قرار می دهد. بنابراین
اگر برای اولین بار از این تابع استفاده کنیم مقدار ارسال شده در خانه اول (
ایندکس 0 ) وکتور قرار می گیرد. (چون وکتور تا به حال مقدار دهی نشده باشد)
و برای بار های بعد مقدار ارسال شده در خانه های بعدی قرار خواهند گرفت. فرض
کنید خط زیر را برای وکتور numbers به کار ببریم :
numbers.push_back (400);
در این صورت مقدار 400 در خانه چهارم این وکتور قرار می گیرد چون سه خانه
اول قبلا (در کد های بالا) اشغال شده بوده اند و خانه چهارم اولین خانه ی در
دسترس برای ذخیره این مقدار است.
حذف اخرین عنصر وکتور با استفاده از تابع pop_back
:
تابع pop_back آخرین
خانه اشغال شده وکتور را خدف (خالی) می کند. ولی دقت کنید که مقدار این خانه
را بر نمی گرداند. برای مثال کد زیر، مقدار 400 را از خانه چهارم وکتور numbers حذف می
کند.
numbers.pop_back();
1-1- مفاهيم وكتور(Vector) و رستر(Raster)
به طور كلي اطلاعات يك نقشه شامل سه قسمت ميباشد :
1- اطلاعات مكاني: كه راجع به موقعيت وهندسه
عوارض صحبت ميكند(عوارض خود سه نوع ميباشند. الف - عوارض
نقطهاي مثل تير برق، ايستگاههاو… ب - عوارض خطي مثل جاده، آبراهه و… ج - عوارض
پليگوني مثل محدوده زمين، چراگاه و… )
2- اطلاعات توصيفي
كه همان مشخصات و ويژگي عوارض ميباشد كه عموماً به شكل جدول ميباشد.
3- ارتباط مكاني بين عوارض كه بحث آن مجاورت
وهمسايگي عوارض ميباشد.(Topology)
در ورود
اطلاعات مكاني يا به عبارت ديگر رقومي كردن اطلاعات مكاني دو ساختار كلي
وجود دارد يكي وكتوري و ديگري رستري و براساس اين دو ساختار دو دسته كلي نرمافزارهاي GIS وجود دارد كه
عبارتند از
Rater Gis : مثل نرمافزارهاي ILWIS , ERDAS
Vector Gis : مثل نرم
افزار Arc/Info
1-2- وكتور (Vector)
وكتور سه نوع ساختار را دربر ميگيرد :
1-نقطه (point) . هر نقطه داراي يك مختصات x
,y ميباشد كه با آن مشخص ميشود.
2- خط: عبارت است از نقاط به هم پيوسته كه
داراي ابتدا وانتها باشد.
3- پلي گون : خود وجود مستقل ندارد و يكسري خط
دست به دست هم داده و آنرا تشكيل داده است و داخل آن يك نقطه به عنوان كد
مشخص ميشود مثل پلي گون شماره (1). پليگون سه نوع ميباشد
:
الف - يا به صورت خط بسته است كه ابتدا و انتهاي آن به
هم رسيده است.
ب - يا محل تقاطع چند خط است
.
ج - يا چند خط دست به دست هم دادهاند.
1-3- رستر(Raster)
شبكهاي از
سلولهاي بعضاً منظم را گويند كه به صورت سطر وستون جهت آدرس دهي مورد
استفاده قرار ميگيرند.در اين ساختار كوچكترين واحد نمايشي پيكسل(pixel) است و لذا
دراين ساختار يك نقطه به وسيله يك پيكسل نمايش داده ميشود. دقت اين ساختار
بستگي مستقيم به ابعاد پيكسلها(pixelsize) دارد هر چه
ابعاد مذكور كوچكتر باشد نقشه دقيقتر و عوارض بهتر نمايش داده ميشوند.
در اين ساختار
خط مجموعه از سلولهايي است كه داراي يك كد بوده و نسبت طول به
عرض حد ومرزي ندارد.
1-3-1- معايب ومحاسن
رستر Raster
پس از رستر
كردن نقشه واحدها به هم ميريزد ودقت هندسي كم ميشود. راه حل اين مشكلات
كوچكتر كردن ابعاد سلولها است كه در اين صورت حجم نقشه بسيار زياد و انجام
محاسبات روي آن بسيار وقت گير ميشود.
معايب
1- حجم حافظه
بيشتري نسبت به وكتور اشغال ميكند.
2- دقت هندسي پايين
است) زواياي 9 درجه ايجاد ميكند.(
3- خروجي نازيبا
دارد.
4- تجزيه و تحليل
شبكه اي نداريم.
5- بحث توپولوژي
در اين ساختار وجود ندارد.
محاسن
1- تجزيه وتحليل ساده است ( جمع وتفريق و ضرب
سلولها با ارائه يك فرمول يا مدل بسيار ساده انجام ميگيرد).
2- ساختار ذخيره اطلاعات ساده و قابل فهم است.
3- با تصاوير ماهوارهاي رقومي سازگاري دارد.
مطالب مشابه :
دانلود بته جقه - پترن بته جقه - بافت بته جقه - وکتور بته جقه - گل و بوته - iranpsd00559
دانلود فایل های گرافیکی psd ai eps cdr - دانلود بته جقه - پترن بته جقه - بافت بته جقه - وکتور بته جقه
وکتور شماره 7 (وکتور سیم کارت)
دنیــای گرافیــک - وکتور شماره 7 » وکتور قاب ، فریم ، کادر ( یکشنبه هفتم خرداد ۱۳۹۱ )
وکتور اقتصادی - تجاری - بازرگانی - بیزینس
دنیــای گرافیــک - وکتور اقتصادی - تجاری » وکتور قاب ، فریم ، کادر ( یکشنبه هفتم خرداد ۱۳۹۱ )
وكتور صنعت
» وکتور قاب ، فریم ، کادر ( یکشنبه هفتم خرداد ۱۳۹۱ ) » دانلود وکتور بکگراند (وکتور رنگین کمان
وکتور موتور سیکلت
دنیــای گرافیــک - وکتور موتور سیکلت » وکتور قاب ، فریم ، کادر ( یکشنبه هفتم خرداد ۱۳۹۱ )
دانلود بته جقه - پترن بته جقه - بافت بته جقه - پس زمینه بوته جقه- iranpsd 003913
وکتور کادر فریم طلایی . کادر طلایی فریم حاشیه . کادر طلایی قالب فریم دانلود وکتور طلایی .
وکتور شماره 8 (وکتور فلش)
دنیــای گرافیــک - وکتور شماره 8 (وکتور فلش) » وکتور قاب ، فریم ، کادر ( یکشنبه هفتم خرداد 1391 )
وکتور
طرح وکتور، اصولا طرحیه که رنگها برای تنظیم رنگ و لایه در کادر Layers بر روی طرح کلیک راست
وکتور شماره 4 (مجموعه ی اداری)
دنیــای گرافیــک - وکتور شماره 4 » وکتور قاب ، فریم ، کادر ( یکشنبه هفتم خرداد ۱۳۹۱ )
برچسب :
وکتور کادر