تولی و تبری (جنگ نرم)
فصل اول
جنگ نرم تعاریف
" دفاع همیشه با آلات قهریه نیست ،با مشت نیست، با تفنگ نیست ،گاهی با فهمیدن است .گاهی دفاع با زبان است" مقام معظم رهبری
جنگ نرم soft war)) : در این بحث معانی وتعاریف گوناگونی ارایه شده بعضی آن را مفهومی جدید بعضی آن را مفهومی وسیع با سابقه ای دیرپا می دانند جان کالینز تئوریسین دانشگاه ملی جنگ آمریکا آن را استفاده از تبلیغات وابزارهای مربوط به آن برای نفوذ دشمن می داند .
امروزه این نبرد را نوع جدیدی از نبرد می شناسند که در حوزه رسانه اتفاق می افتد .استفاده از رسانه برای تضعیف کشور و هدف کاهش آستانه ملی وپایداری مردم کشور وبهره گیری از توان وظرفیت رسانه ها اعم از مطبوعات ، خبرگزاریها ،رادیو، اینترت و... مد نظر می باشد.1
ابزار و روشهای فرهنگی این ابزار از نافذترین ابزارهای تهاجم فرهنگی است زیرا مستقیماً از راه فرهنگ وارد می شود واثرات خود را به جا می گذارد
از مهمترین مراکز فرهنگی یک جامعه که می تواند محافظ وتوسعه دهنده فرهنگ آن باشد مدارس ودانشگاهها ی آن کشور است زیرا نسل آینده ساز هر جامعه معمولا از این مسیر پرورش می یابد .لذا درتهاجم فرهنگی به کشور ما نیز تلاش گستردهای ازسوی بیگانگان صورت گرفته است که در پاسخ به آن موضوع اسلامی کردن دانشگاهها مطرح شد.2
در این شکل دشمنان می کوشند با نفوذ در افکار جامعه به طور تدریجی به اهداف خود نایل آیند ساخت انواع فیلمها با موضوعات پایان جهان ، اسطوره سازی از شخصیت های با توانایی بالا ،تبلیغ نادرست در مورد پیشینه وتاریخ کشورهای مختلف نمونه هایی از این نفوذ وتهاجم می باشد.در این راه موضوعات چنان در لایه هایی از تبلیغات وجلوه های ویژه ممزوج می شوند که بیننده در نگاه اول به آن پی نمی برد .3
ماهواره وشبکه های مختلف آن با ساخت وپخش انواع این فیلمها، سریالها وبرنامه های مختلف راه رسیدن به اهداف تهاجمی استکبار را هموار می سازند .استفاده ابزاری از هنر ،سینما ،تئاتر وانتقال آن به کشور از طرق فوق وتاثیر گذاری برروی سینما گران داخلی ،تاثیرات سوئی را بر رفتارجوانان و آحاد جامعه دررفتارهای اجتماعی گذاشته است. تغییردرسلوک ،پوشش وترویج بی بندوباری وتضعیف بنیان های خانواده وسوق دادن افکار به سمت افکار اومانیستی از نمونه های آن می باشد. 4
آژانسهای تبلیغاتی و خبری و کمپانیهای فیلمسازی برای ارایهی تصویری سیاه و خطرناک از جمهوری اسلامی ایران برای افکار عمومی جهان سرمایهگذاری میکند که یکی از نمونههای برجسته آن، ساخت و پخش فیلم ضدایرانی «300» بوده، اکنون فیلم دیگری نیز به نام «فرار از تهران» توسط کمپانی برادران وارنر در حال تولید است.
از دیگر راههای جنگ نرم آمریکا علیه ایران عبارت است از:
- راهاندازی سایتهای اینترنتی و ارایهی نرمافزارهای جاسوسی به عوامل وابسته در داخل کشور، تا ابعاد مختلف جنگ رسانهای به شکل اثربخشتر طراحی و اجرا شود.
- ایجاد تقابلهای سیاسی بین سران ارشد نظام اسلامی و القای این که «جنگ قدرت» در جمهوری اسلامی بین چند طیف در جریان است.
از دیگر ابزارهای موجود در این زمینه بازیهای رایانه ای می باشد این بازیها یکی از راههای نفوذ می باشد .یکی از مسائلی که در این بازیها مطرح است تحلیل رفتن افراد در بازیهای مزبور است به شکلی که فرد به سبب افراط در بازیهای ویدئویی رایانه ای بتدریج از جهان واقعی بریده و دوری گزیند .5
در بحث القای برخی از ارزشهای فرهنگی این بازیها اعتیاد به آنها و ارایه هویت جدیدی از زن (هویتی کالایی وخشن و وستیزه جو ) ودر مردان ، مرد سالاری نوین ،قمار وغیره را می توان نام برد .
از انواع آن می توان به جنگ ستارگان ،انهدام سیاره ها ،سفینه های فضایی و ربوتها که از موضوعات پیش پا افتاده و عادی در این بازیهاست اشاره کرد.6
کاربرد نمادهای اسلامی ودینی همچون استفاده از مکانهای مذهبی مانند مساجد، استفاده از صدای عربی وفارسی، استفاده از صدای پس زمینه مانند پخش آیات قرآن وصلوات در بازیهای رایانه ای جدید مورد توجه قرارگرفت که در این صنعت زمینه القائات لازم برای کاربران را فراهم می سازد .
در مطالعاتی که در اوایل دهه1970 توسط "نورد نسترنگ " و"واریس" انجام شد آمده است در زمینه برنامه های سرگرم کننده وخبری ازکشورهای مهم صادر کننده به بقیه جهان تا حد زیادی ترافیک یکطرفه بوده و ایالات متحده صادر کننده اصلی برنامه های تلوزیونی بوده وهست .7
در گستره سرگرمی ، قدرت اقتصادی هالیوود همچنان نفوذی عمده بر جریانهای بین المللی فیلمها و برنامه های تلویزیونی اعمال می کنند و این فرایند منجر به شکل جدید وابستگی شده که در آن ارزشهای غربی با دخول ناخوانده خود فرهنگهای سنتی را نابود میکنند . 7
این نظریه ( امپریالیسم فرهنگی ) را هربرت شیلر در وسایل ارتباط جمعی و امپراطوری آمریکا در سال 1969 منتشر کرد
وی می گوید: البته خیلی کلی ، در دوره پس از جنگ جهانی دوم با سلطه روز افزون ایالات متحده در صحنه بین المللی شاخص بوده است.به تدریج که امپراطوری های استعماری سنتی قرن نوزدهم –انگلیس ،فرانسه ،هلند ،اسپانیا وپرتغال – اهمیت خود را از دست دادند امپراطوری جدید در حال ظهور آمریکا جای آنها را گرفت.7
از جمله ترفندهایی که در این فیلمها و سریالها و بازیهای رایانه ای اعمال می شود سکولاریسم می باشد. سکولاریسم ( به معنی جدایی دین از سیاست ، نادینگرایی ، جدا انگاری دین و دولت ، انتقال مرجعیت از نهاد دین و اشخاص یا سازمانهای غیر دینی است ) می باشد . 8
تبلیغ وترویج آموزه های صهیونیست دررأس این ترفندها قراردارد . برتری طلبی و تکبر نژاد پرستی انحطاط طلبی عادت به تجاوز و سرکشی و منافق صفت بودن که از پایه های افکار صهیونیست می باشد به شکل خاصی تبلیغ می شود .8
سیاست غرب بر اساس حیله ، تقلب ، نیرنگ و فریب مردم استوار است مک آریو در تعریف سیاست می گوید : سیاست علمی است که به ما می آموزد که چه کسی می برد چه می برد، کجا می برد و چگونه می برد .
دولتمردان آمریکایی ، انگلیسی به نام مبارزه با تروریسم به کشورهایی مانند افغانستان و عراق حمله کرده و بانجام فجایع وشکنجه در زندانهای گوانتانامو و ابوغریب و تلبیس آنها به نام حقوق بشر اذهان خواب آلود سازمان امنیت و گاه مردم جهان را تحت الشعاع قرار می دهند و در این راه با ساخت فیلم و سریالها و بازیهای گوناگون سودمی برند .
پروفسور کارل یونگ می گوید : بیماری قرن ما بیماری مذهبی است در اثر تکنولوژی و جمود تعالیم و کوته نظری و تعصب بشر قرن بیستم لامذهب شده و سرگشته در جستجوی روح خود است و تا مذهبی نیابد به آسایش نمی رسد . اشاره هایی از این دست در میان دانشمندان و روانشناسان غرب بسیار زیاد است که علی رغم تبلیغات فزاینده رسانه های غرب مهم ترین عامل رشد و رهایی انسان را دین و پناه بردن به فرهنگ دینی می دانند .8
اقبال لاهوری می گوید : چرا مسلانان امروز از صیحه اسب دشمن بترسند در صورتی که هیچ حمله و هجومی نمی تواند نور درخشان حق را خاموش کند . ای مسلمان برخیز و حقیقت خود را برای اقوام و ملل آشکار کن زیرا محافل عالم وجود نیازمند توست و مستحق آنند که از حرارت انفاس تو و عزم و تصمیم مردانه تو بهرمند شوند .9
دشمن به شکل منظم وسازمان یافته ای تهاجم فرهنگی خود را علیه جمهوری اسلامی ایران به انجام می رساند واگر پاسخ متقابل ما منظم وسازمان یافته نباشد خطر تهاجم دشمن بیشتر خواهد بود .لذا این مساله باید به طور جدی مورد توجه وارزیابی ورسیدگی قرار گیرد .در این زمینه لازم است نهادهای ذیربط با همفکری وکمک به یکدیگر ابزار و شیوه های مختلف را برای خنثی کردن تهاجم فرهنگی دشمن بکار گیرند .10
فصل دوم
اصطلاحات و تاکتیکها
جنگ نرم با مختصات تئوریک و پراتیک خود بعد از شروع جنگ سرد و با بسط نظریات تئوریسین های نظام لیبرال سرمایه داری همچون فوکویا هانتینگتون و الوین تافلر و پیگیری پروژه دموکراتیزاسیون عامرانه بسیاری از کشورها مد نظر هدف استراتژیک آغاز شد در این میان طرح هایی چون طرح خاورمیانه بزرگ یا خاورمیانه جدید گروه کشورهای اسلامی از اهداف مهم آن قرار گرفتند.10
تاکتیکهای جنگ نرم:
1- برچسب زدن: رسانه های غربی با منفی سازی مفهوم بنیادگرایی به کشورهای اسلامی سعی دارند چهره منفی از این کشورها در اذهان عمومی مخاطبین خود القاء و ایجاد کنند برچسب زنی یا اسم گذاری برای تحریک به رد فکری و اندیشه ای بدون بررسی شواهد مورد استفاده قرار می گیرد.
بعنوان مثال غربی ها به مقاومت مشروع مردم مظلوم فلسطین و لبنان برچسب تروریسم می زنند و حمایت ایران از این مبارزین را حمایت از تروریسم می نامند و با تبلیغات رسانه ای افکار عمومی را دستکاری می کنند.
2- تلطیف و تنویر: از تلطیف و تنویر ( مرتبط ساختن چیزی با کلمه ای پر فضیلت) استفاده می شود تا چیزی را بدون بررسی شواهد بپذیریم و تصدیق کنیم. رسانه های ارتباط جمعی از سوی مفهوم" حقوق بشر و آزادی" را پر فضیلت جلوه داده و از سوی دیگر غرب را مهد آزادی و مدافع حقوق بشر قلمداد می کنند در حالی که بیشترین نقض حقوق بشر و آزادی در این کشورها صورت می گیرد.
3- انتقال: انتقال یعنی اینکه اقتدار، حرمت و منزلت امری مورد احترام به چیزی دیگر برای قابل قبول تر کردن آن منتقل شود. استفاده از نمادهای مذهبی یا ملی و انتساب به اشخاص و جریان هایی که مورد احترام توده های عمومی مردم هستند تاکتیک انتقال نامیده می شود.
در این تاکتیک از ابزارهای گوناگون از جمله طنز، کارکاتور، داستان کوتاه، شعر و موسیقی و غیره استفاده می شود.
4- تصدیق: تصدیق یعنی اینکه شخصی که مورد احترام یا منفور است بگوید فکر، برنامه یا محصول یا شخص معینی خوب یا بد است تصدیق فنی رایج در تبلیغ، مبارزات سیاسی و تبلیغاتی است.
حمایت اشخاص معروف (سیاست مداران، هنرمندان، ورزشکاران و ...) و گروههای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از فردی یا جریانی تصدیق نامیده می شود.
5- شایعه: شایعه در فضایی تولید می شود که امکان دسترسی به اخبار و اطلاعات موثق امکان پذیر نباشد. به عبارتی شایعه در جایی ایجاد می شود که خبر نباشد و یا خبر از منابع موثق منتشر نگردد. هر شایعه در بر گیرنده بخش قابل توجهی از واقعیت می تواند باشد ولی ضریب نفوذ آن بستگی به درجه ابهام و اهمیت آن دارد.
در شایعه سازی از تاکتیکهای گوناگون از جمله تسطیح، همانند سازی و ... نیز استفاده می شود.
6- کلی گویی: در واقع کلی گویی عبارت است از ایجاد ارتباط نظر و عملی خاص با مفهومی ویژه تا مخاطب بدون بررسی دلایل و شواهد آن نظر و عمل را بپذیرد.
در بیانیه هایی که توسط دستگاه دیپلماسی کشورهای غربی منتشر میشود از این تاکتیک استفاده می کنند که ضمن کلی گویی به مقاصد و اهداف خود نائل شوند.
7- دروغ بزرگ: پیامی که به هیچ وجه واقعیت ندارد بیان می کنند و مدام بر طبل تکرار می کوبند تا ذهن مخاطب آن را جذب کند معروف ترین استفاده از این تاکتیک در زمان آدلف هیتلر و توسط دستگاه تبلیغاتی نازی ها، گوبلزبوده است.گوبلز می گوید "دروغ هر چه بزرگتر باشد باور آن برای مردم راحت تر است" نمونه این دروغ در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اخیر شایع شد.
8- پاره حقیقت گویی: این رویه رایج رسانهها است که معمولاً متناسب با جایگاه و جناح سیاسیکه به آن متمایل هستند ، بخشی از خبر نقل و بخشی را نقل نمی کنند. در تاکتیک پاره حقیقت گویی حذف یکی از عناصر به عمد صورت می گیرد و بیشتر اوقات عنصر "چرا" حذف می شود .
9- انسانیت زدایی و اهریمن سازی: در این تاکتیک با استفاده از برچسب زنی صفات منفی به حریف از جمله دزد، قاتل و ... به توجیه حملات و تهاجمات علیه رقیب می پردازند. قبل از حملات آمریکا به افغانستان و عراق رسانه های آنها با استفاده از اخبار و القاب گوناگونی تصویری مملو از رفتار های تروریستی، وحشی گرانه و ضد انسانی از طالبان و صدام در ذهن مخاطبان خویش القاء می کردند.
10- ارائه پیش گویی های فاجعه آمیز: از این تاکتیک در تبلیغات انتخاباتی استفاده می شود که نمونه های بسیاری از آن را می توان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بر شمرد.
11- ایجاد تفرقه و تضاد: از جمله اموری که در فرایند جنگ نرم مورد توجه واقع می شود، تضعیف از طریق تزریق تفرقه در جامعه هواداران و حامیان حریف است. ایجاد تفرقه و تضاد موجب ایجاد گسست شده و در جامعه ای که به لحاظ طبیعی این گسستها وجود داشته باشند، تقویت می شوند، از قبیل گسست قومیت، مذهب، دین، نژاد و ... مهمترین هدف این تاکتیک ایجاد گسست بین مردم و نظام سیاسی است که باعث تزلزل اعتماد عمومی و پذیرش رژیم سیاسی می شود.
از دیگر روشها می توان به مغالطه ،مبالغه ، توسل به ترس وایجاد رعب ،تکرار ،ترور شخصیت ،ماساژ ، جاذبه های جنسی ،قطره چکانی ،حذف (سانسور) ،و.... اشاره کرد.
بدیهی است مقابله با هر یک از روشهای فوق با توجه به سطح گسترده آن در خبرگزاریها ، مطبوعات ، کتاب و...به روشهای اصولی وبرنامه ریزی شده احتیاج دارد که در شرایط مختلف خصوصا بحرانها بتوان با آن مواجه شد و موج تبلیغاتی آ نرا حتی به نفع خود تغییر داد.واین مهم باید در تمام ارکان اجتماع از جمله مدارس ،رسانه ، برنامه های آموزشی و...صورت گیرد .
فصل سوم
سطوح جنگ نرم:
ولایت فقیه از ارکان نظام
در مورد سطوح جنگ نرم باید گفت که سطوح راهبردی آن متوجه رهبران ونخبگان کشور است .هدف از آن هنجارسازی خود وتضعیف قدرت حریف در صحنه بین المللی است .
در مورد جنگ نرم می توان از سیاست نرم سخن گفت .رهبر معظم انقلاب در سال 1379 فرمودند :حکومت در عرف اسلام ولایت نامیده می شود .ولی وحاکم منشاء همه این نظام سیاسی همچنین وظایف خود را خدا می داند وخود را بنده خدا می انگارد همچنین: حکومت فقط فرمانروایی نیست بلکه نفوذ در دلها ومقبولیت در ذهنهاست لذا کسی که در چنین موقعیتی قرار می گیرد اول باید در درون خود به صورت دایمی مشغول تادیب باشد، خود راهدایت کند به خود تذکر دهد وخود راموعظه کند .
امام خمینی در کتاب ولایت فقیه می فرمایند "اینکه فرموده اند فقها حصون اسلامند یعنی مکلف اند اسلام را حفظ کنند و زمینه ای را فراهم آورند که بتوانند حافظ اسلام باشند واین از اهم واجبات است واز واجبات مطلق می باشد نه مشروط واز جاهایی است که فقهای اسلام باید به دنبالش بروند حوزه های دینی باید به فکر باشند وخود را مجهز به تشکیلات و لوازم و قدرتی کنند که بتوانند اسلام را به تمام معنا نگهبانی کنند .همانگونه که خود رسول اکرم وائمه (ع) حافظ اسلام بودند .11
دشمن با هدف گرفتن رهبری روش مؤثری را تجربه کرد
باید هوشیار بود. من امیدوارم که ملت ایران در شناخت دشمن، اشتباه نکند و دشمن را بشناسد؛ دشمن، استکبار جهانی و آمریکاست. دشمن صهیونیستها هستند. دشمن برای مبارزه با انقلاب، انواع و اقسام روشها را تجربه کرده است.12
در شناخت دشمن دچار اشتباه نخواهیم شد
ما در شناختن دشمن، دچار اشتباه نخواهیم شد؛ این را دشمن بداند! خیال نکند که اگر آمدند و چند نفر آدم سادهلوح و معمم را وادار کردند که حرفی بزنند، ما اشتباه میکنیم و خیال میکنیم که دشمن ما اینها هستند! 12
ایجاد یأس در مردم، همراهی با دشمن
«امروزه هر نفسی، هر حنجرهای که برای ناامید کردن مردم بدمد بدانید که این حنجره در اختیار دشمن است، چه خودش بداند، چه خودش نداند! هر قلمی که کلمهای را در جهت ناامید و مأیوس کردن مردم روی کاغذ بیاورد، این قلم متعلق به دشمن است؛ چه صاحب این قلم بداند، چه نداند! دشمن از او استفاده میکند.» 12
هجوم به ارزشها و اساس انقلاب، هدفگذاری دشمنان نظام
«پیداست که (دشمنان) به مسأله اختلاف خیلی اهمیت میدهند شما باید درست نقطه مقابل این جریان حرکت کنید. اولاً سعی کنید اختلاف نباشد، ثانیاً سعی کنید شایعه اختلاف که دشمن آن را رشد و پرورش میدهد نباشد. کسانی که شایعه اختلاف را در داخل تقویت میکنند، مثل کسانی هستند که خود اختلاف را دامن میزنند. نقطه دوم، تیره و تار و مبهم جلوه دادن آینده است. سعی دشمن این است که نشان بدهد آینده مبهم و تیره و تار است و معلوم نیست که چه خواهد شد و به کجا خواهد رسید... یکی از مراکز دیگر که دشمن روی آن کار میکند ارزشها و پایهها و اساس انقلاب است.»
سیاست تبلیغی آمریکا علیه ایران
«(آمریکا بر روی سه موضوع حساس است) یکی اختلاف، اصرار دارند وانمود کنند که در نظام جمهوری اسلامی اختلاف هست... مسأله دوم گرایش به غرب یا گرایش به آمریکاست. مرتب سعی میکنند که این را هم القاء کنند... نقطه سوم هم بیاعتقادی مردم به اسلام و نظام و ایمان اسلامی است؛ این را هم به شدت تبلیغ میکنند.»12
ب) سطوح میانی: این سطح از قدرت نرم منحصراً به مردم و قدرت ملی تکیه دارد و از فرهنگ عامه متأثر میشود. در این سطح، افکار عامه از تصمیمات نخبگان و رهبران جامعه حمایت میکند و به آنها مشروعیت میبخشد. در مقابل، هدف تهدید نرم در این سطح، ایجاد شکاف میان نخبگان سیاسی و فرهنگی و آحاد عمومی جامعه است. یعنی میخواهند مردم را از یک جماعت همراه تبدیل به جماعتی بیتفاوت، معارض و مخالف کنند و برای رسیدن به این هدف از ابزارهایی مثل تشویق به نافرمانی مدنی استفاده میکند.
ج) سطح تاکتیکی: این سطح از رویارویی قدرت نرم در سطح نیروهای مسلح صورت می گیرد و هدف این سه سطح از قدرت نرم باید توأمان و همراه هم مورد توجه قرار گیرد و سعی شود در هر سه سطح قدرتدهی و قدرت نرم جامعه افزایش پیدا کنند تا بتوانند در مقابل تهدیدات نرم مؤثر واقع شود.13
با این توصیف، میتوان دکترین سیاسی رهبر فرزانه انقلاب را در سه محور اینگونه خلاصه نمود که:
الف – فرآیند حکومت و ولایت در اسلام، نفوذ در دلها و مقبولیت در ذهنهاست.
ب – کارکرد حکومت و ولایت در اسلام، خروج مردم از ظلمات و انتقال به نور است. این کارکرد، مبتنی بر تبیین کارکرد ولایت الله و ولایت طاغوت در سورهی بقره ارائه شده است.
ج – محصول حکومت و ولایت در اسلام، جامعهی نورانی گفته شده است. از این منظر، حکومت مبتنی بر قدرت نرم است و لذا در ارکان قدرت ملی، به جای تفکیک قدرت ملی به قدرت سیاسی، قدرت نظامی، قدرت فرهنگی، قدرت اقتصادی یا قدرت اجتماعی، این تقسیمبندی به گونهای دیگر ارایه میشود. یعنی به قدرت نرم، قدرت سخت و قدرت نیمهسخت.
در این سه حوزه، تکیه بر قدرت نرم است و قدرتهای سخت و نیمهسخت، قدرتهای حاشیهای محسوب میشوند. پس میتوان از سیاست نرم و حکومت نرم سخن گفت.
در سورهی بقره میفرماید: «خدا ولی آنهاست که ایمان آوردند، و (کارکرد ولایت خدا این است که) خارج میکند آنان را از ظلمات به نور.» سپس در مورد جبههی مقابل، میفرماید: «و آنان که کفر ورزیدند اولیاء آنها طاغوت هستند»، لذا کفار اخراج میشوند از نور به ظلمات.
جنگ نرم جنگ علمی است، جنگ نظریهها است، جنگ مفاهیم است، جنگ حب و بغض است. وظیفه ما در این جنگ چیست؟ در تولید مهمات این جنگ، مهمات این جنگ فکر، علم، اندیشه و اعتقاد است. جنگ نرم جنگ اقناع و ارضا است. حالا چرا اقناع و ارضا؟ چون اگر کسی حب و بغضش چیز دیگری باشد شما هر بحثی درباره شک و یقین با او کنید فایده ندارد.
چطور ما حب و بغض خود را اصلاح کنیم؟ سئوال خیلی جدی است «تولی و تبری».
مقام معظم رهبری در این خصوص میفرمایند:
«دشمن به شکل منظم و سازمانیافتهای تهاجم فرهنگی خود را علیه جمهوری اسلامی ایران به انجام میرساند و اگر پاسخ متقابل ما منظم و سازمانیافته نباشد خطر تهاجم دشمن بیشتر خواهد بود. لذا این مساله باید به طور جدی مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد و در این زمینه لازم است نهادهای ذیربط با همفکری و کمک به یکدیگر ابزار و شیوههای مختلف را برای خنثی کردن تهاجم فرهنگی دشمن به کار گیرند».
نتیجهگیری
جنگ نرم، کشمکشی است در درون هر فرد، که ولایت الله را بپذیرد یا ولایت طاغوت را. در این کشمکش درونی فرد، دو عامل بیرونی نیز درگیر هستند. یکی الله و جبههی انبیاء و ائمه(ع) و مصلحین است، و دیگری شیطان و جبههی طاغوتها و مستکبرین و مفسدین هستند. تا اینکه خود فرد ولایت کدام یک از طرفین را در دل و ذهن خود بپذیرد.
در این رویکرد، حکومت همان ولایت است، و ولایت همان قدرت نرم، در تصرف دلها و ذهنهاست. متغیر ولایت، ولی است؛ ولایت الله، یا ولایت طاغوت.
حکومت نرم الهی، یا حکومت نرم شیطانی. این از ذاتیات است که شیطان، براندازی حکومت نرم الهی را محقق میسازد یا برعکس، انبیاء حکومت نرم شیطانی را واژگون، و حکومت نرم الهی را محقق میسازد.
نکتهای که مدنظر بود تضمین این نکته است که ولایتپذیری یک مقوله فکری است و هیچ انسانی در زندگی نیست که ولایت ندارد، همه ما از لحظه به دنیا آمدنمان تا لحظه مردنمان ولایت کسانی یا چیزهایی بر ما مستولی شده است.
کسی که تولی و تبری خود را اصلاح کرده است، اصلاح خواهد شد.
اجمالاً اینکه جنگ نرم جنگی است بر سر تصرف قلبها و ذهنها. انسان باید قلب و ذهن خودش را از دست دشمن حفظ کند. راه حفظ هم این است که لیست حبها و بغضهای خودش را در خلوت و با خدای خودش در میان بگذارد. من به چه چیزهایی علاقه دارم و از چه چیزهایی بدم میآید و نفرت دارم حبها و بغضها که کنار هم آمدند برود دنبال شک و یقینها. به چه چیز شک دارد و به چه چیز یقین. اینها را دستهبندی کند. این میشود جنگ نرم.
کلید واژه:
1- جنگ نرم: نبرد اطلاعاتی است که امروزه در حوزه رسانه برای تضعیف کشورهای مختلف صورت میگیرد.
2- تولی: در فرهنگ دینی به معنای حب و دوستی است ولایت الله و دوستی با افرادی که تحت ولایت الله هستند.
3- تبری: به معنای بغض و دشمنی است. ولایت شیطان، دشمنی با افراد و عقایدی که تحت ولایت شیطانند.
4- تهاجم فرهنگی: نظام سلطه جهان همواره ابزارهای فرهنگی را کارسازترین سلاح برای زمینههای لازم در مناطق مختلف جهان از جمله جهان اسلام تشخیص داده و از آن سود جستهاند.
5- ولایت فقیه: در این روزگار که استکبار جهانی به تکنیکهای پیچیده جاسوسی و فریب مسلح شده در جهاد با طاغوت و مبارزه با ترفندهای استکبار مرجع تقلید و ولایت فقیه رکن اساسی دارد.
6- سکولاریسم: به معنای افکاری که مبتنی بر جدایی دین از سیاست، جایگزین کردن فکار مادی و... میباشد.
7- سطوح قدرت نرم: جهت مقابله با تهدید نرم، آن چیزی که میتواند موثر و کارآمد باشد، استفاده بجا از قدرت نرم است که دارای سطوحی است.
8- تاکتیکهای جنگ نرم: بر اساس این تاکتیکها، رسانهها، واژههای مختلف را به صفات مثبت و منفی تبدیل کرده و آنها را به آحاد یا نهادهای مختلف نسبت میدهند.
9- اومانیست: عقاید مبتنی بر انسانمحوری و اینکه انسان و نیازهای او غایت مسایل است.
منابع:
1- جان. ام. کالینز، استراتژی بزرگ(اصول و رویه ها)، ترجمه کوروش بایندر، تهران: انتشارات دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، 1370، ص 487.
2- تحلیلی بر اسلامی کردن دانشگاهها. سیدمصطفی تقویمقدم، تهران، دارالحدیث، 1375.
3- تهاجم فرهنگی و نقش تاریخی روشنفکران. تهران، کیهان، 1372.
4- آسیبشناسی اجتماعی و جامعهشناسی انحرافات. انتشارات بدر، 1378.
5- 6- بررسی پیامدهای بازیهای ویدئویی و رایانهای. مرتضی منطقی، نشر فرهنگ و دانش، بهار 80.پ
7-رسانهها و نوگرایی. جان بروکشایر تامپسون، مترجم علی ایثاری کسمایی، تهران، انتشارات ایران، 1379.
8- بیماری قرن سکولاریسم، محمد حسین نیک فال، نشر اشک یاس، 1386
9-بحران تجدد، ویلیام .اچ.مک نیل، ترجمه محمد تحریرچی، انتشارات الفتح
10-دیدگاههای نظری پدافند غیرعامل.
11-ولایت فقیه امام خمینی(ره)، ناشر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، پاییز 78.
12-راهبردهای ولایت. معاونت سیاسی نمایندگی ولی فقیه در نزسا، تیر 1377.
13-پدافند غیرعامل مقاومت ملی پایدار. محمود سلیمانی.
14-سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار گروهی با مردم.
مطالب مشابه :
حفظ زبان تبری
در باره زبان تبری، سیاحان و هر یك از گویشهای مازندرانی دارای لهجه، اصطلاحات و فرهنگ
زبان تبری پویاست یا ناپویا؟
آرتميزيا - زبان تبری پویاست یا ناپویا؟ - فرهنگی- هنری- اجتماعی و گاهی سیاسی
کلمات و اصطلاحات ترکی و فارسی بجنوردی
بجنورد1400 - کلمات و اصطلاحات ترکی و فارسی بجنوردی فارسی تَبَری tabarri (متبرک)
قدمت تکواندو ـــــ اصطلاحات مربوط به تکواندو
taekwondo.wtfayoub - قدمت تکواندو ـــــ اصطلاحات مربوط به تکواندو - تکواندو دهلران لگد تبری.
آموزش زبان انگلیسی (جاوا)
دیکشنری اصطلاحات انگلیسی آمریکایی: نام مبارک رسول الله ص و تولی و تبری در کتاب انجیل
تولی و تبری (جنگ نرم)
اصطلاحات و سئوال خیلی جدی است «تولی و تبری». مقام معظم رهبری در این خصوص میفرمایند:
زبان عامیانه، اصطلاحات و ضرب المثل های فارسی
بانک مقالات و مطالب گوناگون - زبان عامیانه، اصطلاحات و ضرب المثل های فارسی - دبیات،تاریخ
دریافت نمونه سوال نهایی و هماهنگ کشوری
اصطلاحات ادبی(بخش دوم) اصطلاحات ادبی (بخش اول) نمونه سوالات نهایی سال سوم نظری از سال 86 تا89
فرهنگ لغت مازندرانی
بین این دو زبان وجود دارد.اين فرهنگ لغت اساس ان بر کتاب فرهنگ لغات تبری دیگر اصطلاحات
برچسب :
اصطلاحات تبری