احترام به پدر و مادر
همه چیز درباره احترام به پدر و مادر
الفبای احترام به پدر و مادر
احترام گذاشتن
به پدر و مادر فقط به این نیست که پاهامون را جلوی آنها دراز نکنیم، جلوتر
از آنها حرکت نکنیم، جلو پاهایشان بلند بشویم، در اتاق و ماشین را براشون
باز کنیم و ... همهی اینها کارهای خوبیاند ولی اگر طوری باشیم که هر کس
ما را دید با لحنی آمیخته به ستایش و احترام بگوید: "این فرزند فلانی است"
یا اینکه: "این هرچه دارد از پدر و مادرش دارد". به نظرم این بهترین
تعریفی است که مردم میتوانند از پدر و مادرهامون بکنند و بهترین احترامی
است که ما تقدیم آنها کردهایم.
کارهایی که ما در ارتباط با پدر و
مادرهامون انجام میدهیم، ریشه در تربیت ما دارد. ریشه در صفاتی دارد که ما
بر اساس آنها بار آمدهایم و شکل گرفتهایم. حتی اگر محل زندگی و شهر و
همسایههامون را عوض کنیم نمیتوانیم و نباید صفات مثبتی که پایههای تربیت
خانوادگی ما است از دست بدهیم.
آنهایی که با یک تغییر آب و هوایی
همهچیز را از دست میدهند حتی پدرشون را نه تنها با نام کوچک بلکه به صورت
نصف و نیمه صدا میزنند و این را حمل بر صمیمیت میکنند با این کارشون
نشان میدهند که در رنگپذیری و همرنگ جماعت شدن و حتی از جماعت هم جلو
افتادن، رکوردشکن هستند.
اگر در احترام گذاشتن ما به پدر و مادرهامون،
زمان و مکان یا شرایط اقلیمی و آب و هوایی یا نوع لباسی که میپوشیم یا
مبلی که روش مینشینیم و یا خوراکیای که میخوریم و یا دوست و رفیقی که
انتخاب کردهایم و یا زبانی که یاد گرفتهایم یا داریم یاد میگیریم، یا
گوشی موبایلی که به دستمان گرفتهایم و یا .... تأثیر داشته باشند باید
مطمئن باشیم که هنوز در الفبای این درس در جا میزنیم.
برترين توصيه نسبت به پدر و مادر
يكى
از مهمترين آزمايشهاى الهى، مسئله تضاد خط ايمان و تقوا با پيوندهاى عاطفى
و خويشاوندى است. قرآن در اين زمينه تكليف مسلمانان را بروشنى بيان كرده
است. در اين بخش، آيات آمده در اين زمينه، بررسى مىشود.
1.
«و وصينا الانسان بوالديه احساناً» (حقاف 15) و انسان را سفارش كرديم كه
به پدر و مادرش نيكى كند. اگر چه اين حكم، يك حكم تشريعى است، ولى اين
مسئله پيش از آنكه يك لازم تشريعى باشد، به صورت يك قانون تكوينى درنهاد
همه انسانها وجود دارد. تعبير به «انسان» در اينجا جلب توجه مى كند؛ زيرا
اين قانون مخصوص مومنان نيست، بلكه هر كس شايسته نام انسان است، بايد هميشه
به پدر و مادر حق شناس باشد. هر چند با اين اعمال، هرگز نمىتواند دين خود
را به آنان ادا كند.
سپس، براى اين كه
تصور نكند كه پيوند عاطفى با پدر و مادر مىتواند بر پيوند انسان با خدا و
مسئله ايمان حاكم شود، با يك استثناى صريح تاكيد مىكند كه اگر پدر و مادر
تلاش و كوشش كنند كه فرزندشان براى خدا شريكى قايل شود كه به آن علم ندارد،
از آنان نبايد اطاعت كند.
تعبير: «
ماليس بك به علم» اشاره به منطقى نبودن شرك است. چون اگر واقعاً شرك صحيح
بود، دليلى بر آن وجود داشت. به تعبير ديگر، جايى كه انسان علم به چيزى
نداشته باشد، بايد از آن پيروى نكند؛ تا چه رسد به اين كه علم به بطلان آن
داشته باشد. پيروى از چنين چيزى پيروى از جهل است. اصولاً، تقليد كوركورانه
غلط است، حتى اگر درباره ايمان باشد؛ تا چه رسد به شرك و كفر. به اين
ترتيب، از اينجا يك اصل كلى استفاده مىشود: « هيچ چيز نمىتواند بر ارتباط
انسان با خدا حاكم شود؛ حتى پيوند با پدر ومادر، كه نزديكترين پيوندهاى
عاطفى است.
حديث معروف امام على (ع):
«لا طاعه لمخلوق فى معصيه الخالق» اطاعت از مخلوق در عصيان خالق روا نيست.
معيار روشنى را در اين مسائل به دست مىدهد.از اين آيات و روايات نتيجه
مىشود كه اسلام برترين احترام را براى پدر و مادر قائل است. پس، در صورت
مشرك بودن و دعوت به شرك- كه منفورترين كارها در نظر اسلام است- باز حفظ
احترام آنان در عين نپذيرفتن دعوت آنان به شرك، واجب شمرده مىشود.
در حديثى از پيامبر (ص) آمده است كه شخصى خدمت ايشان آمد و عرض كرد: من به چه كسى نيكى كنم»؟
فرمودند: «به مادرت».
دوباره آن شخص سئوال كرد: «بعد از او به چه كسى»؟
فرمودند: «به مادرت».
بار سوم، آن شخص سئوال كردم: «بعد از او، به چه كسى»؟
باز فرمودند: «مادرت».
و در چهارمين بار، پيامبر (ص) توصيه پدر و مادر و ديگر بستگان را به ترتيب نزديكى آنان، به ايشان فرمودند.
در حديث ديگرى، پيامبر (ص) توصيه پدر و ديگر بستگان را به ترتيب نزديكى آنان، به ايشان فرمودند.
در
حديث ديگرى، پيامبر (ص) فرمودند: «الجنه تحت اقدام الامهات» (بهشت زير پاى
مادران است). يعنى فقط از طريق خضوع و همچون خاك راه بودن در برابر آنان،
مىتوان به بهشت برين راه يافت.
2- «و
وصينا الانسان بوالديه احساناً حملته امه كرهاً و وضعته كرهاً و حمله و
فصاله ثلاثون شهراً حتى اذا بلغ اشده و بلغ اربعين سنه قال رب اوزعنى ان
شكر نعمتك التى انعمت على و على والدى و ان اعمل صالحاً ترضاه و اصلح لى فى
ذريتى انى تبت اليك و انى من المسلمين» (احقاف 15) و آدمى را به نيكى كردن
با پدر و مادر خود سفارش كرديم. مادرش بار او را به دشوارى برداشت و به
دشوارى بر زمين نهاد. و مدت حمل تا از شير باز گرفتنش، سى ماه است تا چون
به سن جوانى رسد و به چهل سالگى در آيد. گويد: اى پروردگار من ، به من
بياموز تا شكر نعمتى كه بر من و بر پدر و مادرم ارزانى داشتهاى به جاى
آرم. كارى شايسته بكنم كه تو از آن خشنود شوى و فرزندان مرا به صلاح آور.
من به تو بازگشتم و از تسليم شدگانم.
اين
آيه، از نيكى و شكر به پدر و مادر كه مقدمهاى براى شكر پروردگار است،
شروع مىكند. «وصيت» و توصيه، به معناى مطلق سفارش است. و مفهوم آن، منحصر
به سفارشهاى مربوط به پس از مرگ نيست. لذا جمعى از مفسران آن را در اين
آيه، به معناى دستور و فرمان تفسير كردهاند. سپس به دليل لزوم حق شناسى از
مادر، تاكيد مىشود كه در طول 30 ماه باردارى و شير دهى، وى بزرگترين
ايثار و فداكارى را درباره فرزندش انجام مىدهد.
اينكه
قرآن در اينجا فقط از ناراحتىهاى سخن مىگويد، و سخنى از پدر در ميان
نيست، نه به خاطر اهميت ندادن به پدر است؛ چرا كه هم در بسيارى از اين
مشكلات شريك مادر است. اما چون سهم بيشترى دارد، بيشتر بر او تاكيد شده
است.
هنگامى كه انسان به كمال قدرت
نيروى جسمانى رسيد و به مرز 40 سالگى وارد شد، سه چيز را از خدا تقاضا
مىكند: شكر پدر و مادرش، انجام دادن كارهاى خوب و تداوم در رستگارىاش در
فرزندانش، اين تعبير، نشان مىدهد كه انسان با ايمان در چنين سن و سالى، هم
از عمق و وسعت نعمتهاى خدا بر او، و هم از نعمتهاى كه پدر و مادر به او
كرده است، آگاه مىشود؛ زيرا در اين سن و سال، معمولاً خودش پدر يا مادر
مىشود و با درك زحمات طاقت فرسا و ايثارگرانه آن دو، بى اختيار به يادشان
مىافتد و به جايشان در پيشگاه خدا شكر مى كند.
تعبير: «لى» (براى من )، ضمناً اشاره به اين است كه صلاح و نيكى فرزندان من در چنان باشد، كه نتايجش عايد من نيز بشود.
تعبير: «فى ذريتى» (فرزندان من)، به طور مطلق اشاره به تداوم صلاح و نيكوكارى در تمام دودمان است.
جالب
اينكه در دعاى اول، پدر و مادر را و در دعاى سوم، فرزندان را شريك مىكند.
ولى در دعاى دوم، براى خود دعا مىكند. انسان صالح اينگونه است كه اگر با
يك چشم به خويشتن مىنگرد، با چشم ديگر به افرادى كه بر او حق دارند. نگاه
مىكند.
نتيجه
پس
از بررسى موضوع احترام به پدر و مادر از نگاه قرآن كريم و ارتباط آن با
اطاعت از دستورهاى خداوند، اكنون مىتوانيم اينگونه جمعبندى كنيم كه
احترام به والدين، از دستورهاى اكيد دينى است.
درباره
تعامل اطاعت از والدين با اطاعت از خدا، مىتوان گفت كه ما ابتدا اطاعت از
دستورهاى خداوند را واجب مى دانيم. سپس، خداوند دستور داده است كه از پدر و
مادر اطاعت كنيم، و به آنان احترام بگذاريم. پس، اطاعت از اين دستور
خداوند، احترام به والدين را به همراه مىآورد. البته، اگر اطاعت از والدين
موجب زير پا نهادن دستورهاى الهى شود، براساس نظر اسلام نبايد از آنان
اطاعت كرد، و دستور خداوند بر دستور والدين ارجحيت داده شده است. با اين
حال، در چنين مواردى، اسلام تاكيد مىكند كه بايد با نرمى و متانت با پدر و
مادر برخورد كرد. و اسلام، اجازه پرخاش را حتى در زمانى كه پدر و مادر بر
خلاف دين دستور داده باشند، به فرزندان نداده است.
پىنوشتها:
1- طباطبايى، سيد محمد حسين، الميزان فى تفسير القرآن، ترجمه سيد محمد باقر موسوى همدانى، تهران، كانون انتشارات محمدى، 1358.
2- مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، قم، دارالكتب الاسلاميه، 1370.
3- مولانا (تبريزى)، سيد مصطفى، حقوق والدين و فرزند،1349.
وجوب پرهيز از آزار پدر و مادر
خداوند در قرآن كريم نيكى به پدر و مادر را وظيفهاى واجب معرفى فرموده است؛ وظيفهاى كه پس از توحيد در پرستش ذكر شده است:
و قضى ربك الا تعبدوا الا اياه و بالوالدين احسانا اما يبلغن عندك الكبر احدهما او كلا هما فلا تقل لهما اف و لا تنهرهما و قل لهما قولا كريما؛ (۲۵۱)
پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر خود احسان كنيد؛ اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها حتى اف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى.
مطابق اين آيه به پدر و مادر امرى واجب وكوچكترين بىاحترامى به آنان ممنوع است.اين وجوب و ممنوعيت چنان كه گفتيم پس از بيان وجوب يگانه پرستى ذكر شده است و اين گواه اهميت حقوق والدين است.
اهانت و بىاحترامى نسبت به والدين به هيچ روى پذيرفته نيست؛ حتى كوچكترين رفتار يا گفتارى كه موجب آزار آنان باشد بر طبق اين آيه ممنوع است.
امام رضا (ع) فرمودند:
اگر لفظى كوتاهتر و سبكتر از اف وجود داشت خداوند آن را در آيه ذكر مىفرمود.
(۲۵۲)
و در روايت ديگرى آمده است كه مقصود از اف كمترين ازار است و اگر كلمهاى وجود داشت كه بر آزارى كوچكتر دلالت مىكرد، خداوند از آن نهى مىفرمود.(۲۵۳) روايات بسيارى در نهى از آزار پدر و مادر آمده است. امام باقر(ع) از پيامبر اكرم(ص) نقل فرمودهاند:
اياكم و عقوق الوالدين فان ريح الجنة توجد من مسيرة الف سنة و لا يجدها عاق... (۲۵۴)
از آزار پدر و مادر بپرهيزيد، زيرا بوى بهشت از هزار سال فاصله بوييده مىشود، ولى آزار دهنده پدر و مادر آن را نمىيابد.
آزار والدين حتى اگر آنان ظالم باشند جايز نيست. امام صادق(ع) فرمود:
من نظر الى ابويه نظر ماقت و هما ظالمان له لم يقبل اللَّه تعالى له صلوة؛ (۲۵۵) كسى كه به پدر و مادرش به حالت دشمنى و تنفر نگاه كند خداوند نمازش را نمىپذيرد.
(۲۵۱) - اسراء، ۲۳.
(۲۵۲) - اصول كافى، ج ۲، ص ۳۴۱، حديث ۷.
(۲۵۳) - مجمع البيان، ج ۶، ص ۶۳۱.
(۲۵۴) - همان، ص ۴۴۲. (۲۵۵) - همان. نيكى به پدر و مادر، وظيفهاى اخلاقى است كه در واجب بودن شكر منعم ريشه دارد. انسان فطرتا شاكر و سپاسگزار كسى است كه به او نيكى كرده است.
سپاسگزارى از پدر و مادر، نشانه و گواه سلامت فطرت است و كسى كه به پدر و مادر خود نيكى مىكند، از فطرت خود پاسدارى كرده است. اهميت سپاسگزارى از پدر و مادر، چنان است كه خداوند پس از امر به شكرگزارى از خود، شكر پدر و مادر را آورده است:
و وصينا الانسان بوالديه حملته امه و هنا على و هن و فصاله فى عامين ان اشكر لى و لوالديك الى المصير؛ (۲۴۶)
و انسان را درباره پدر و مادرش سفارش كرديم. مادرش به هنگام باردارى او را با ناتوانى روى ناتوانى حمل كرد و دوران شيرخوارگى او در دو سال پايان مىيابد آرى او را سفارش كرديم كه شكرگزار من و پدر و مادرت باش كه بازگشت همه به سوى من است.
و همان طور كه كسى نمىتواند شكر پروردگار به جاى آورد، شكرگزارى از پدر و مادر نيز بسيار دشوار و در حد محال است.
از پيامبراكرم(ص) روايت شده است:
لن يجزى ولد عن والده حتى يجده مملوكا فيشتريه و يعتقه؛ (۲۴۷)
هرگز فرزندى پاداش پدرش را ادا نمىكند، مگر آن كه پدر مملوك باشد و فرزند او را بخرد و آزاد سازد.
و نيز از ايشان روايت شده است:
بر الوالدين افضل من الصلوة و الصوم و الحج و العمرة و الجهاد فى سبيل اللَّه؛ (۲۴۸)
نيكى به پدر و مادر برتر از نماز و روزه و حج و عمره و جهاد در راه خداست.
نيكى به پدر و مادر چنان اهميتى دارد كه حتى پدر و مادرى كه از نظر عقيده دچار انحراف هستند و يا به فرزند خود ظلم كردهاند بايد مورد احترام واقع شوند و فرزند به آنان نيكى كند. (۲۴۹)
مادر حق ويژهاى دارد و نيكى به او مقدم است. امام صادق(ع) فرمودند: شخصى نزد پيامبر اكرم(ص) آمد و پرسيد اى پيامبر! به چه كسى نيكى كنم؟ فرمودند: مادرت پرسيد: سپس به چه كسى؟ فرمودند: به مادرت. باز پرسيد: سپس به چه كسى؟ فرمودند: به مادرت، دوباره پرسيد: سپس به چه كسى؟ فرمودند: به پدرت. (۲۵۰)
(۲۴۶) - لقمان، ۱۴.
(۲۴۷) - المحجة البيضاء، ج ۳، ص ۴۳۴.
(۲۴۸) - همان.
(۲۴۹) - همان، ص ۴۴۲، ۴۴۱. (۲۵۰) - همان، ص ۴۳۹. فروتنى در برابر والدين
فروتنى در برابر پدر و مادر از سر مهربانى، سفارش خدا و مصداقى از نيكى به پدر و مادر است و نشانهاى از روح شكرگزارى به شمار مىرود:
واحفض لهما جناح الذل من الرحمة و قل رب رحمهما كما ربيانى صغيرا؛ (۲۵۶)
دو بال فروتنى خويش را از سر مهربانى در برابر آنان فرود آر، و بگو: پروردگارا! آن دو را رحمت كن چنان كه مرا در خردى پروردند.
از اين بخش از آيه كه فرمود: و قل رب ارحمهما كما ربيانى صغيرا مىتوان دريافت كه طلب رحمت و بخشايش براى والدين نيز ريشه در احساس شكرگزارى انسان دارد.
امام صادق(ع) فرمودند:
لا تملا عينيك من النظر اليهما الا برحمة و رقة، و لا ترفع صوتك فوق اصواتهما، و لا يدك فوق ايديهما، و لا تقدم قدمهما؛ (۲۵۷) چشمانت را جز به مهربانى و نرمى به آنان مدوز و صدايت را از صداى آنان بلندتر مكن و دستت را بالاتر از دست آنان مبر و بر آنان پيشى مگير
(۲۵۶) - اسراء، ۲۴. (۲۵۷) - المحجة البيضاء، ج ۳، ص ۴۳۸. وظيفه فرزند پس از درگذشت والدين
فرزند حتى پس از آن كه پدر و مادرش از دنيا مىروند. همچنان وظيفهاى اخلاقى دارد. او بايد براى آنان نماز بگزارد و از خداوند برايشان درخواست رحمت و مغفرت كند. از امام باقر(ع) روايت شده است:
ان العبد ليكون باراً بوالديه فى حياتهما ثم يموتان فلا يقصى عنهما دينهما و لا يستغفر لهما فيكتبه اللَّه عاقاً و انه ليكون عاقا لهما فى حياتهما غير بار بهما فاذا ما تا قضى دينهما و استغفر لهما فيكتبه اللَّه باراً؛ (۲۵۸)
هر آينه كسى كه نسبت به پدر و مادر خود نيكوكار بوده پس از مرگ آنها دين آنان را ادا نمىكند و براى آنان استغفار نمىنمايد پس خداوند او را در شمار آزار دهندگان قرار مىدهد. و بسا كه كسى آزار دهنده پدر و مادرش بوده و در حياتشان به آنان نيكى نمىكرده است ولى پس از مرگ آنها دين آنها را ادا كرده و برايشان استغفار نموده است پس خداوند او را در شمار نيكى كنندگان به والدين قرار مىدهد. از اين روايت فهميده مىشود كه اولا: وظيفه سپاسگزارى از پدر و مادر با مرگ آنها خاتمه نمىيابد و ديگر اين كه خداوند راه را براى جبران كوتاهىهاى فرزند خطا كار باز گزارده است.
(۲۵۸) - همان، ص ۴۴۱ آنچه را خداوند از آن نهی فرموده است، برای سلامتی مادی و معنوی انسان زیانآور است. هیچ گناهی بدون خسران و ضرر نخواهد بود هرچه گناه شنیعتر باشد زیانبارتر است.
عقوق والدین نیز آثار و عواقب ناگواری برای فرد و جامعه دارد که نخست مفاسد اجتماعی و سپس زیانهای فردی آن را میآوریم:
مفاسد اجتماعی:
امام رضا «علیهالسلام» میفرماید خداوند عقوق والدین را حرام فرمود به جهت اینکه:
1- فرزندان را از احترام به فرمان خدا و احترام به پدر و مادر باز میدارد.
2- کفران نعمت انجام میگیرد. (چرا که پدر و مادر از نعمتهای بزرگ الهیاند.)
3-سپاسگزاری و شکرگزاری از میان میرود.
4-موجب کمی و نابودی نسل بشر میگردد
5- احترام و حقشناسی نسبت ایشان کاستی مییابد
6-قطع رحم میشود (و خانوادهها از هم میپاشد.)
7-پدر و مادرها از فرزند دارشدن دلسرد میگردند.
8-بیمیلی آنان نسبت بر تربیت فرزند را در پی دارد .
زیانهای فردی:
1-ذلت و درماندگی:
در زمان پیامبر اکرم «صلی الله علیهو آلهوسلم»، جوان ثروتمندی پدر خویش را آزرده ساخت و از مال هنگفتش او را بهرهای نداد. بر اثر این کار زشت خداوند تمام اموالش را نابود کرد بطوری که به نان شب هم محتاج شد و همراه فقر و تنگدستی، مریضی هم به او روی آورد و ذلیل و درمانده گشت. وقتی پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم از این جریان مطلع شد فرمود: «ای کسانی که پدر و مادرتان را آزرده میسازید!
از حال این جوان (نگونبخت) عبرت بگیرید و بدانید همانطور که در دنیا سرمایة او از کفش رفت، در آخرت نیز هر درجهای در بهشت داشت تبدیل به درکهای در جهنم شد. »
امام هادی «علیهالسلام» نیز میفرماید:
«العقوق یعقب القله ویودی إلی الذله »؛
«جفا کردن به پدر و مادر، کمبود و پریشانی در پی دارد و منجر به خواری و ذلت میگردد.»
2-رد شدن نماز: امام صادق علیهالسلام فرمود: «هر کس به پدر و مادر خویش نگاه خشمگین افکند، هر چند آنان به او ستم کرده باشند خداوند نمازش را نمیپذیرد »
از این روایت استفاده میشود که اگر پدر و مادر به فرزند ظلم و ستم هم بکنند باز هم فرزند حق ندارد با ایشان بد رفتاری کند، چه رسد به اینکه آنان به او بدی هم نکرده باشند
3-محروم شدن از نظر لطف خدا:
پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود: «به سه نفر خدای متعال نظر مرحمت نمیکند.
1-آنکه کاری انجام دهد و منت زیاد بگذارد
2-جفا کار به پدر و مادر
3-معتاد به شرابخوری »
برخوردار نشدن از بوی بهشت:
یعقوببن شعیب میگوید: امام صادق «علیهالسلام» فرمود: «روز قیامت پردهای از پردههای بهشت کنار میرود و هر صاحب روحی بوی بهشت را (حتی) با 500 سال فاصله استشمام میکند. مگر یک گروه. پرسیدم آنها کیستند؟ فرمود: آزاردهندگان پدر و مادر » رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود: «نسبت به مادر و پدر، نیکو کار باش، جایگاهت بهشت است و اگر جفاکار شدی با جهنم بساز »
مطالب مشابه :
به مادر خود احترام بگذارید.شعری از سعدی...
به مادر خود احترام نافرمان پدر و مادر. این وبلاگ رو درست کردم تا اطلاعاتی که در مورد
احترام و نیکی به پدر و مادر
احترام و نیکی به پدر و مادر شعری در وصف و ستایش مادر تا به وی نشان دهد در مورد
احترام به پدر و مادر
احترام به پدر و مادر پدر و مادر را و در اند بايد مورد احترام واقع شوند و
احترام به پدر و مادر در منطق اسلام
احترام به پدر و مادر در شكرگزارى در برابر پدر و مادر در قرآن مجيد در رديف شكرگزارى در
مادر (احترام به مادر بعد به پدر)
مادر (احترام به مادر بعد به پدر) داستان هابیل و قابیل در شعر می گویم قربه الی
مادر
وقتى احترام به پدر و مادر را ولی در مورد مادر و شعر در مورد
نیکی و احسان به پدر و مادر
در مورد سپاسگزارى از والدین مى فرماید: احترام به پدر و مادر پس از شعر و ادبیات
نيکي به پدر و مادر هم رديف يکتا پرستي
نيکي به پدر و مادر هم درس و دانشگاه شعر و اسلام در مورد احترام والدين آن قدر
چرا احترام پدر و مادر واجبه؟
احترام به پدر و مادر در پدر و مادر در هيچگاه به كسانى كه مورد خشم پدر و
مسئوليت پدر و مادر در مورد تربيت فرزندان
مسئوليت پدر و مادر در مورد تربيت با محبت و تشويق و احترام به آنان،در آنها شعر* بهجتی
برچسب :
شعر در مورد احترام به پدر و مادر