دعا و نيايش، پناهگاهى در برابر اضطراب

دعا و نيايش، پناهگاهى در برابر اضطراب

سيدتقى قاضوى

 

اشاره (حرف اوّل)

پيرمردى مثل مهتاب، با طُمأنينه، گام‏ها را آهسته برمى‏دارد. صحن مطهر را طى مى‏كند. از پايين پاى مبارك حضرت امام رضا(ع) وارد مى‏شود. اندكى توقف مى‏كند. دعايى مى‏خواند. ضريح را مى‏بوسد و سپس در قسمت بالاسرِ حرم مطهر، مشغول به دعا و نيايش مى‏شود. مى‏گويند سال‏هاست كه صبح‏ها اين اعمال را انجام مى‏دهد. او يكى از عرفاى اين ديار است.

پيرزنى شكسته امّا سرزنده، با دستانى لرزان، تا چشم به حلقه‏هاى ضريح مطهر مى‏اندازد، استخوانِ عقده، از گلويش بيرون مى‏افتد و هق هق كنان، خود را به ضريح قُدسى حضرت معصومه(س) مى‏رساند. دست به آستان آسمان، دراز مى‏كند و رازى را زمزمه مى‏كند.

و گوشه‏اى ديگر، جوانى را كه شال‏گردن خودش يا روسرى همسرش را به ضريح مى‏مالد و از عمق جان، ناله مى‏كند و فقط جنبش لبانش را مى‏بينى و اندكى بعد، آرام مى‏شود. زيارت‏نامه را برمى‏دارد و مشغول خواندن آن مى‏شود.

اگر تنها يك ساعت، اين منظره‏ها را نظاره كنى، پير و جوان، كوچك و بزرگ، و زن و مرد را مشاهده مى‏كنى كه براى آرامش و سكون قلبى، دعا و نيايش مى‏كنند. همه آنها در دست گشودن به قصد دعا مشترك‏اند اما در اتصال و پناه جُستن و نوع اضطراب، متفاوت‏اند. عارف، نگران قُرب الهى است. سالك، دغدغه طىّ مسير دارد و ديگر مردمان، هر كدام مشكلى و آرزويى... ؛ لكن هر آن كس كه اخلاصِ بيشتر در طبقْ ريخته است، جايگاه بهترى در سرزمين آرامش خواهد داشت. ما در اين نوشته كوتاه، با زبانى متفاوت مى‏خواهيم پناهگاه امِن دعا و نيايش را در برابر اضطراب، بررسى كنيم.

اضطراب چيست؟

روان‏شناسان درباره تعريف اضطراب، به جهت موضع‏گيرى از زواياى گوناگون، تعاريف مختلفى ارائه كرده‏اند: «در يك تعريف كلّى مى‏توان اضطراب را به عنوان احساس رنج‏آورى كه با يك موقعيت ضربه‏آميز كنونى يا با انتظار خطرى كه به شى‏ء غير معيّن وابسته است، تعريف كرد».(1)

و در تعريفى ساده، اضطراب، عبارت است از: «ترسى كه بر اثر به خطر افتادن يكى از ارزش‏هاى اصولى زندگى شخص، ايجاد مى‏شود (رولومى(2)».(3)

 

اضطراب، مثبت يا منفى؟

ممكن است اضطراب را نوعى درد داخلى دانست كه سبب ايجاد هيجان و به هم ريختن تعادل موجود مى‏شود و چون بشر، دائما به منظور برقرارى تعادل كوشش مى‏كند، بنا بر اين مى‏توان گفت كه اضطراب، يك محرك بسيار قوى است. امكان دارد اين محرك مضر باشد و اين، خود، بستگى دارد به درجه «ترس» و مقدار «خطرى» كه متوجه فرد است. اضطراب متعادل يا نُرمال (مثبت) آن است كه شدت عكس‏العمل با مقدار خطر، متناسب باشد و اين، خود، مفيد است ؛ زيرا شخص را وادار مى‏سازد كه با موفقيت، خطرات را از خود دفع كند و بنا بر اين، مقدار معتدل اضطراب براى رشد و تكامل صحيح شخصيت، لازم است و در واقع، هيچ فرد بشرى نيست كه مقدارى اضطراب نداشته باشد.

اگرچه مقدار محدودى اضطراب براى رشد بشر ضرورى است، ولى مقدار زياد آن نيز باعث اختلال در رفتار مى‏شود (اضطراب منفى).(4)

دعا و نيايش

انسان در امواج زندگى و در كِش و قوس رنج‏ها به تكيه‏گاهى نيازمند است كه بتواند به آن، پناه ببرد و درون پراضطراب خود را بدان آرام بخشد. دعا، ذكر، تسبيح، تلاوت قرآن و فرايض دينى، هر كدام به نوعى، نيايش و مناجات با خداست.

در تعريفى بسيار كوتاه و مفيد مى‏توان دعا و نيايش را اين گونه تعريف كرد: «دعا و نيايش همان پُل ارتباطى عالم ماده با ملكوت است».

انسان، نيازمند دعا و نيايش است ؛ زيرا دعا و نيايش، تسلّى‏بخش دل‏هاى خسته، مايه روشنى و صفاى جان و وسيله ارتباط مداوم بنده با خداى جهان‏اند. اين ارتباط ـ چنان كه شواهد آن را مى‏آوريم ـ در برابر مشكلات و در فراز و نشيب‏ها، به انسان، نيرو مى‏بخشد.

دعا و نيايش، نياز فطرى بشر

روان‏شناسان به اين حقيقت پى برده‏اند كه نماز (دعا و نيايش) فرياد فطرت طبيعى است و تربيت نسل نمازگزار، يعنى بيدار كردن فطرت‏ها. خداى متعال در قرآن كريم مى‏فرمايد: همانا انسان، حريص آفريده شده است. وقتى شرّى به او رسد، فرياد مى‏كشد و جَزَع مى‏كند و هرگاه خير و نعمتى به او رسد، بخل مى‏ورزد مگر نمازگزاران...(5)

همه انسان‏ها «هلوع» هستند هلوع يعنى شدت حرص، يعنى حرصشان و آزمندى‏هايشان پايان ندارد و هنگامى كه در برآوردن خواسته‏ها با موانع و تجارب ناخوشايند مواجه شوند، زود بى‏قرار مى‏شوند.(6)

و اگر اين انسان، در سايه‏سار نماز و زكات تربيت شود و از عذاب قيامت ترسان گردد، آن‏گاه به قرب الهى نزديك مى‏شود و چون احساس نزديكى به خداوند بكند، آرام مى‏گيرد.

اين نياز به خداپرستى و پناه بردن به موجودى بى‏نهايت كامل (خدا)، امرى فطرى است ؛ زيرا انسان اگر در موجودى، كمال فوق العاده‏اى را ببيند به طور فطرى در مقابل او خضوع مى‏كند. اين احساس، كاملاً فطرى است و در مراتب بالاى آن، خضوع كردن جز در برابر پروردگار و پناه بردن جز به او، آدمى را اشباع نمى‏كند و شيوه ارضاى اين نياز (ابراز محبت به پروردگار)، خضوع و دعا و نيايش است.(7)

آرامش در پرتو دعا و نيايش

«ديل كارْنِگى»(8) روان‏شناس مشهور امريكايى مى‏نويسد: «در امريكا به طور متوسط در هر 35 دقيقه، يك نفر خودكشى مى‏كند و در هر دو دقيقه، يك نفر ديوانه مى‏شود كه اگر اين مردم از تسكين خاطر و آرامشى كه دين و عبادت به آدمى مى‏بخشد نصيبى داشتند، ممكن بود از اغلب اين خودكشى‏ها و بسيارى از ديوانگى‏ها جلوگيرى شود».(9)

و قرآن بسيار زيبا مى‏فرمايد: «كسانى كه ايمان آوردند، قلب‏هايشان با ياد خدا آرام مى‏گيرد. آگاه باشيد كه تنها ياد خدا، آرام‏بخش دل‏هاست».(10)

مثبت‏گرايى به وسيله دعا و نيايش براى غلبه بر اضطراب

ملاك برترى انسان بر ساير موجودات، انديشه و تفكر اوست، و در انديشه او نگرش او به زندگى، مرگ و جاودانگى نهفته است. نگرش مثبت به زندگى، از امتيازات انديشه‏هاى سالم است و نگرش منفى يا منفى‏گرايى در بخش عمده‏اى پيامدهاى نابه‏هنجارى را به دنبال خواهد داشت و گاه، انسان را از مسير صحيح زندگى به بيراهه‏هاى گمراهى مى‏كشاند.

«از ديدگاه بسيارى از روان‏شناسان و جامعه‏شناسان، عبادت و نيايش، موجب نگرش مثبت به زندگى و كاهش ناهنجارى‏ها مى‏گردد... البته اين دست‏آورد نيكو و شيرين، در سايه عبادت و نيايشى حاصل مى‏آيد كه با ادراك و توجّه و ياد حق، همراه باشد».(11)

شاهدى از اهل بيت(ع): در تاريخ آمده است كه رهبر گروه صائبين (از اديان پيش از اسلام)، در عصر امام رضا(ع)، دانشمندى مغرور و متعصب بود و هر بار كه با امام رضا(ع) به گفتگو مى‏نشست، با آن كه تمامى پرسش‏هايش پاسخ مى‏گرفت، باز هم زير بار حقيقت نمى‏رفت تا آن كه در جلسه‏اى چنان تار و پود افكارش درهم ريخت كه گفت: «اكنون قلبم نرم شد و منطق شما را پذيرفتم» ؛ اما در اين هنگام، صداى اذان بلند شد. امام رضا(ع) به قصد نماز، جلسه را ترك كردند. دوستان امام، هرچه اصرار كردند كه اگر لحظاتى ديگر جلسه را ادامه دهيد، او و تمام پيروانش مسلمان مى‏شوند، امام (ع) نپذيرفت و فرمود: «نماز اوّل وقت، مهم‏تر از بحث است. او اگر لايق باشد، بعد از نماز هم مى‏تواند حق را بپذيرد». دانشمند صائبى كه اين صلابت و قاطعيت و تعبّد و عشق به حق را در امام ديد، بيشتر به ايشان علاقه‏مند شد.(12)

تحقيقاتى درباره تأثير دعا و نيايش در رفع اضطراب

افراد و گروه‏هايى از محققان در سراسر جهان، درباره تأثير ايمان به خدا، مذهب و محيط‏هاى مذهبى و آداب و رسوم دينى در سلامت روانى افراد، بهداشت‏روانى جامعه و بهبود بخشى از بيماران روانى و مقاوم كردن افراد در برابر حوادث و وقايع دردناك و ايجاد آرامش، به نتايج مثبت و قابل توجهى دست يافته‏اند. به رغم اختلاف روش‏ها، محيط‏ها و موضوعات مورد بررسى، تقريبا تمامى اين تحقيقات بر اين موضوع اتفاق‏نظر دارند كه در محيط‏هاى مذهبى و جوامعى كه ايمان مذهبى آنها بيشتر است، ميزان اختلال‏هاى روانى و بخصوص اضطراب و افسردگى به طور محسوسى، كمتر از ميزان آنها در محيط‏ها و جوامع غير مذهبى است و افراد مذهبى به طور كلّى، از سلامت روانى بيشترى نسبت به ديگران برخوردار هستند.(13) ما به چند نمونه اشاره مى‏كنيم:

كولكاى(14) با بررسى تأثير ايمان مذهبى، نماز و دعا در كاهش اضطراب، به اين نتيجه رسيد كه 42% افراد نمونه او گزارش داده‏اند كه نماز، اضطراب را پايين مى‏آورد.(15)

احمدْپناهى در يك تحقيق ميدانى در سال 1382، به بررسى رابطه تقيد به نماز و ميزان اضطراب دانش‏آموزان دبيرستانى شهرستان قم پرداخته و به اين نتيجه دست‏يافته است كه هر قدر تقيّد به نماز بيشتر است، اضطراب دانش‏آموز، كمتر است.(16)

سيّدحسين سيدجعفرى در يك تحقيق ميدانى در سال 1378، با بررسى نقش دعا در كاهش اضطراب به اين نتيجه رسيد كه ميزان اضطراب در دانش‏آموزان پسر مقطع دبيرستانى كه به دعا و نيايش نمى‏پردازند بيشتر از دانش‏آموزانى است كه در مراسم مذهبى و دعا شركت مى‏كنند.(17)

حرف آخر

بايد توجّه داشت كه دعا و تضرّع به درگاه خداوند، باعث كاهش شدت اضطراب مى‏شود؛ زيرا مؤمن مى‏داند كه خداوند فرموده است: «و فرمود پروردگار شما، مرا بخوانيد اجابت مى‏كنم شما را»(18) و «هنگامى كه بندگان من، از تو درباره من سؤال مى‏كنند، [بگو:] من نزديكم! دعاى دعا كننده را، به هنگامى كه مرا مى‏خواند، پاسخ مى‏گويم».(19) و به همين دليل است كه دعا و نيايش به درگاه خداوند از شدت اضطراب مى‏كاهد؛ زيرا مؤمن، اميدوار است كه خداوند دعايش را مستجاب، مشكلاتش را حل و حاجاتش را برآورده و اندوه و اضطرابش را رفع كند.(20)

اميرالمؤمنين(ع) فرمود: «خداوند سبحان، ذكر (ياد) خود را صيقل دهنده و مايه روشنايى دل‏ها قرار داده است».(21) و امام صادق(ع) مى‏فرمايد: «پدرم، امام باقر(ع)، هر وقت كه مسئله‏اى او را محزون مى‏كرد، زنان و كودكان را جمع مى‏نمود و سپس دعا مى‏كرد».

«كارل گوستاو يونگ»(22) روان‏شناس بزرگ عصر ما (1875 ـ 1961م) مى‏گويد: «در طول سى سال گذشته، افراد زيادى از مليت‏هاى مختلف جهان متمدن، با من مشورت كردند و من صدها تَن از بيماران را معالجه و درمان كرده‏ام؛ اما از ميان بيمارانى كه در نيمه دوم عمر خود به سر مى‏بردند (يعنى از 35 سالگى به بعد) حتى يك بيمار را نيز نديدم كه اساسا مشكلش نياز به يك گرايش دينى در زندگى نباشد. به جرئت مى‏توانم بگويم كه تك تك آنها به اين دليلْ قربانى بيمارى روانى شده بودند كه آن چيزى را كه اديان موجود در هر زمانى به پيروان خود مى‏دهند، فاقد بودند و فردْ فردِ آنها تنها وقتى كه به دين و ديدگاه‏هاى دينى بازگشته بودند، به طور كالم درمان شدند».(23)

نتيجه

قرآن كريم و روايات معصومان(ع)، درمان تمام نگرانى‏ها و اضطراب‏ها را ياد و ذكر خدا (دعا و نيايش) معرفى مى‏كنند و آرامش را در توجّه به خدا عنوان مى‏فرمايند. بر اين اساس و نتايج تحقيقات متخصّصان، بهترين پناهگاه و امن‏ترين جايگاه براى غلبه بر اضطراب، روى آوردن به مذهب و دين و در نهايت، دعا و نيايش است.

منابع:

1 . روان‏شناسى مرضى تحول، پريرخ دادستان، تهران: سمت، 1376، ج 1، ص 75.

2 . Rolomy.

3 . بهداشت روانى، شاملو، تهران: رشد، 1381، ص 111.

4 . همان‏جا.

5 . سوره معراج، آيه 20 ـ 23.

6 . نماز، زيباترين روح پرستنده، جلال رفيع، تهران: اطلاعات، 1369.

7 . معرفت، شماره 75، ص 115، با اندكى تغيير و تلخيص .

8 . Dale Carnegie.

9 . آرامش در پرتو نيايش، رحيم كارگر، قم: روح .

10 . سوره رعد، آيه 28 .

11 . دعا در بهداشت روانى انسان از منظر صحيفه سجاديه، بهرام درخشان .

12 . عيون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 153 .

13 . «بررسى رابطه تقيّد به نماز و سطح اضطراب دانش‏آموزان سال دوم دبيرستان‏هاى شهرستان قم»، على‏احمد پناهى، رساله كارشناسى ارشد، مؤسسه امام خمينى، گروه روان‏شناسى، ص 89، به نقل از معرفت، ش 75، ص 17 .

14 . Kwilecki.

15 . معرفت، ش 75، ص 17 .

16 . همان‏جا.

17 . «بررسى نقش دعا در كاهش اضطراب در بين دانش‏آموزان نوجوان پسر دوره متوسطه در سال 1377 ناحيه 2 آموزش و پرورش استان كرمان»، سيّدحسين سيدجعفرى، مركز آموزش خواجه نصير كرمان، رشته علوم تربيتى.

18 . سوره غافر، آيه 60

19 . سوره بقره، آيه 186 .

20 . قرآن و روان‏شناسى، محمّد عثمان نجاتى، ترجمه: عباس عرب، مشهد: آستان قدس رضوى، 1377، ص 366.

21 . نهج‏البلاغه .

22. Jung, Carl Gustav.

23 . قرآن و روان‏شناسى، ص 366 .

 


مطالب مشابه :


مجموعه دعا و نيايش و سرود

پیشتازان دبستان پسرانه علامه طباطبایی - مجموعه دعا و نيايش و سرود - نام گروه: منتظران مهدي




دشواريهاي خواندن و نوشتن در كودكان

مركزآموزشي نيايش كودكان داشتيم و براي آن و عقب مانده، از دبستان اخراج مي‌شدند




انشا

آموزش کلاس پنجم دبستان کتاب فارسی 5 پایه ابتدایی گام هايي براي انشا نيايش، واژه نامه




سوالات فارسي اول دبستان

سوالات فارسي اول دبستان ( نيايش پس بياييد يا نگرشي عميق و مخصوص به اين دوره ي مهم براي




نامه هاي بچه ها به خدا

دبستان غیر مقدمه يادگيري و تلاش براي جمله نيايش زمان اجرا 5 دقيقه در نظر




امام زین العابدین(ع)

گلهای شاداب دبستان درس عبرتى باشد براى همه آنان كه شب با دعا و نيايش ، عالى ترين




دعا و نيايش، پناهگاهى در برابر اضطراب

مثبت‏گرايى به وسيله دعا و نيايش براى دنیا آمده ام دوران دبستان و راهنمایی را در




شعر كودكانه ؛ ويژه عيد غدير خم

ای روشنی چشم معلم به دبستان آخرين مطالب. نيايش. داستاني براي كودكان ؛ گربه و




برچسب :