اصول طراحی گالری آثار هنری
در این پست نکاتی چند در رابطه با اصول و تکنیک طراحی گالري آثار هنری و فضاهای نمایشگاهی جهت استفاده بازدید کنندگان محترم میزاریم
ساختار عمومي گالريها : فضاي نمايشگاه بخش مهمي در اين مجموعه به شمار ميرود كه خصوصيات آن بر مجموعه تاثير ميگذارد. تجربه فرد از فضاي سه بعدي نمايشگاه نتيجه يك ادراك سريع است. اين ادراك در محيطي با ساختار روشن، آسانتر و با خستگي كمتر به دست ميآيد تا در فضائي كه تركيب ضعيف و ناخوانايي دارد. نمايشگاه نوع خاصي از فضا است كه در آن علاوه بر رابطه انسان – فضا يك رابطه پيچيده بين فضا و شيء وجود دارد. در قسمتهايي از نمايشگاه كه داراي مجموعههاي نمايشي ثابت است. معماري را مي توان تا حد امكان با اشياء تطبيق داد ولي در قسمتهاي قابل انعطاف، اين امر فقط از طريق تزئينات و تمهيدات فراوان عملي است.
ترتيب قرارگيري اشياء : ترتيب اشياء نمايشي به بازديدكنندگان و خصوصيات اشياء نمايش بستگي دارد.
رابطه بازديدكننده و شيء نمايشي به شرح زير است:
1- هر چه نسبت بازديدكنندگان به اشياء نمايشي كمتر باشد. امكان تمركز و اينكه هر بازديدكننده بتواند آزادانه با شي نمايشي ارتباط برقرار كند، بيشتر ميشود.
2- در يك بازديد گروهي تماس نزديك با شيء نمايشي بدون ايجاد زحمت براي ساير اعضا گروه ممكن نيست. بازديدكنندگان بايد به ترتيبي گرداگرد شيء نمايشي قرار بگيرند كه همگي فاصلهشان تا آن مساوي باشد.
نورپردازي گالريها : الف) نورپردازي طبيعي (نور روز): به دلايل اقتصادي، فيزيولوژيكي و تنوع، اين نوع نورپردازي هنوز بهترين وسيله روشنايي است و اگر مسائل حفاظتي اشياء اجازه دهد ارجحيت، نور روز است. جهت نور ممكن است از بالا (عمودي) يا از پهلو (افقي) باشد. مدتهاست كه ارزش نورپردازي از بالا در طراحي موزههاي استفاده ميشود كه امتيازات آن عبارتند از: الف- نورپردازي از بالا روشي است راحتتر و ثابتتر در نورپردازي و كمتر در معرض موانع جنبي در داخل و خارج از بنا مانند ساختمانهاي ديگر و درختان قرار ميگيرد.ب- نوري كه از بالا به تصاوير يا ساير اشياء به نمايش گذارده ميتابد، قابل تنظيم است و تامين نور كافي و يكنواخت آن ديدي بسيار مناسب با حداقل بازتاب يا انحراف به وجود ميآورد. ج- امكان به نمايش گذاشتن اشياء بيشتري را در فضاي نمايشگاه امكانپذير ميسازد. د- با توجه به حذف پنجرهها و كاهش راههاي ارتباطي، فضاي نمايشگاه از امنيت بيشتري برخوردار شده و تمهيدات امنيتي نيز كاهش مييابد.
ب) نورپردازي جانبي )افقي( : اينگونه نورپردازي از طريق پنجرهها و نورگيرهاي معمولي به اشكال و ابعاد مختلف و در مكانهاي مناسب در ديوارها انجام ميشود. پنجرهها و نورگيرها معمولا يا در ارتفاعي كه بازديدكننده قادر به ديدن محوطه بيرون باشد و يا در ارتفاعي بالاتر نصب ميشود. ديوارهايي كه پنجرهها با ارتفاع معمولي بر روي آنها نصب شده، غالبا بدون استفاده هستند و علاوه بر آن اشياء نمايشي كه بر روي ديوار مقابل اين پنجرهها نصب شدهاند نيز به خاطر وجود نور از مقابل داراي انعكاس هستند كه مانع ديد كامل و روشن ميگردد. با اين وجود، اينگونه پنجرهها براي اشيايي كه روي ديگر ديوارها و در زاويهاي درست نسبت به منبع نور قرار دارند، نور مناسب و دلپذير به وجود ميآورند.
ج) نورپردازي مصنوعي : ملاحظات تكنيكي و مشكلات نگهداري مربوط به استفاده از نور مصنوعي از جمله عوامل موثر بر كاهش كاربرد نور مصنوعي در فضاهاي نمايشگاهي بوده است. نور مصنوعي از منابع نقطهاي يا خطي تأمين ميگردد و از اين رو چون سطوح تعديل كننده شدت آن با نور فضا قابل مقايسه نيست، لذا دستيابي به شرايط مشابه نور روز نيز تا ميزان محدودي امكانپذير است.
حركت و دسترسي گالريها : حركت و دسترسي قسمتي از امر ارائه و نمايش اشياء و عامل مهمي در سازماندهي فضائي نمايشگاه است. زيرا بطور نظري هيچ فضائي در منطقه نمايش اشياء منحصرا به رفت و آمد اختصاص نداشته و هيچ راهرو يا راهپلهاي نبايد حركت سيال در اين منطقه را محدود كند. دستيابي به اين شرايط با اجتناب از مسائل روز امكانپذير است. الف- اجتناب از محدوديتهاي با وقفه ب- اجتناب از اختلاف سطوح زيا
تنظيم شرايط محيطي : رطوبت، دما و نور باعث فرسايش اشياء ميگردند، دماي 15 درجه سانتيگراد و رطوبت نسبي 60% براي اكثر نمايشگاههاي مناسب ميباشد. رطوبت نسبي نبايد كم و زياد گردد و اين مساله با اشياء نمايشي ارتباط مستقيم دارد ولي در كل رطوبت نسبي 50% تا 65% توصيه ميگردد.
تهويه مطبوع : پيشرفتهاي فني در امر خلق يك محيط مصنوعي، اكنون به مرحلهاي رسيده است كه امكان تامين مصنوعي شرايط جوي را به طور كامل فراهم ساخته است. در اين شرايط ثبات، انعطافپذيري و نظم را ميتوان در چهارجوب فضايي نمايشگاه تأمين نمود. از جمله ديوارهاي خارجي ميتوانند كاملا بسته بوده و به خوبي عايق شوند و در صورت وجود اشعههاي نامطلوب نور، ميتوان آنها را دقيقتر از نور روز بررسي و درمان كرد.
آكوستيك : كنترل و طراحي آكوستيك بايد هماهنگ با ساير جنبههاي طراحي ساختمان نمايشگاه انجام شود. براي به حداقل رساندن نوفهاي كه ناشي از نواحي و وسايل پر سروصدا و شلوغ است، موقعيت ساختمان را بايد در محلي ساكت و آرام پيشبيني نمود. در صورتي كه يك منبع نوفه جهتدار در نزديكي ساختمان قرار گرفته باشد، ميتوان از عملكردهاي مقاومتر به عنوان مانع استفاده كرد و عملكردها حساستر را در فاصله بيشتري از منبع نوفه قرار داد. هماهنگي اصول آكوستيكي با خصوصيات معماري از يكسو مربوط به سبك معماري و سازماندهي فضايي آن ميباشد و از سوي ديگر نيازمند توجه به خصوصيات مربوط به طراحي فني ساختمان نمايشگاه قرار ميگيرد.
حريق : مقابله با حريق شامل مسئوليت حفظ متعلقات و حفاظت از بازديدكنندگان ميباشد. بديهي است نخستين اقدامات مقابله با آتش بايد با شناخت محل، خصوصيات مصالح ساختماني، مراقبتهاي لازم در بناهاي مجاور، انتخاب مصالح ساختمان مقاوم و پيشگيري لازم انجام پذيرد. بهتر است از به كار بردن هر گونه ماده قابل اشتعال به منظور تزئين و پوشاندن ديوارها خودداري شود. دقت بسيار بايد به كار برد تا از اتصالات برق در سيستمهاي الكتريكي خودداري شود.
مطالب مشابه :
دانلود پروژه طراحي توليد صنعتي
دانلود پروژه طراحي توليد موزه باغ اصول سرپرستی
اصول طراحی گالری آثار هنری
اصول طراحی مدتهاست كه ارزش نورپردازي از بالا در طراحي موزههاي معماری و دانلود
دانلود راهنماي طراحي و اجراي بتن غلتکي در روسازي راههاي کشور
دانلود راهنماي طراحي و اجراي بتن غلتکي در روسازي راههاي اصول سرپرستی موزه ها و گالری
کتاب اصول و مبانی طراحی فضاهای آموزشی
دانلود کتاب اصول و مبانی طراحی فضاهای مطالعات رساله موزه طراحي شهري. ايده
برچسب :
دانلود اصول طراحي موزه