پودمان دكوراسيون و تزيينات داخلي خانه 1

پودمان دكوراسيون و تزيينات داخلي خانه

درس يك : انسان و درك بصري
قسمت اول : طراحي تجسمي /قسمت دوم: تزئينات داخلي خانه

استاد صنيعي پور
اهداف درس :
پس از اتمام درس دانشجو قادرخواهد بود
تكامل نقش حواس پنجگانه را در برقراري ارتباط با محيط، به صورت تفكيك مراحل سني توضيح دهد .
پروسه زماني شكل گيري احساس ، درك و خلاقيت را در آثار هنري هنرمندان تشريح نمايد
شرح درس :
انسان به عنوان يكي از شگفتيهاي جهان طبيعت تنها موجودي است كه داراي نيروي تعقل و جستجو است .
او با استفاده از حواس پنجگانه خود به شناسايي جهان مي پردازد و از اين شناخت احساس شادي و شعف مي كند.
تكامل حواس در دوران كودكي :
نخستين ارتباطات كودك با جهان پيرامون او بر اساس حس لامسه اش شكل مي گيرد‌.
يعني قبل از رشد و تكامل حس بينايي در كودك، حس لامسه او قوي مي شود.
زماني كه كودك بزرگ مي شود نيروي انديشه و تخيل او قوي تر مي شود و نسبت به حس لامسه اش در مرتبه بالاتري قرار مي گيرد. در اين سنين او قادر خواهد بود فضاي تاريك و روشن را تشخيص دهد. در مرحله بعد كودك نيروي انديشه و تخيل خود را روي كاغذ تصوير مي كند كه هيچ تطابقي با طبيعت ندارد.يعني طراحي كودك از طبيعت بر اساس شناخت نسبي او از طبيعت است .
احساس در هنر :
وقتي كودك به سن بلوغ مي رسد به تدريج در تصورات و ادراكاتش نسبت به طبيعت تغييراتي حاصل مي شود.در دوران بلوغ احساسات كودكانه او ضعيف شده و به جاي آنها تصاوير جديدي كه با طبيعت همگوني بيشتري دارد جايگزين مي شود. تمام تمايلات ، احساسات و نياز هاي بشراز قبيل حس عشق ، زيبايي و ترسيدن از همين احساسات دوران بلوغ نشأت مي گيرد.لذا منشأ تعقل در دوران بلوغ، احساسات دوران كودكي است.
تجسم پيش نياز طراحي هنري :
منشأتمام آموخته هاي انسان ، طبيعت است و كليه اميال و نيازهاي انسان،از حس بينايي او متأثر است. فرايند در يافت ذهني از محيط، پديد آورنده ادراك در مغز است .
تصاوير از راه چشم به مغز ارسال مي شوند و ذهن انسان پس از ادراك آنها عكس العمل نشان مي دهد.
اولين قدم در تجسم واقعيات نگاه دقيق به درون طبيعت است . لذا ديد عميق به طبيعت و دريافت حسي مؤثراز آن پيش نياز طراحي است . شناخت سمبلها و مفاهيم طبيعت براي فهم بعدي لازم و ضروري است . در مباحث سواد بصري سنبل ، علائم و مفاهيم موجود در طبيعت است ، لذا با بكارگيري روش مناسب علاوه بر اينكه خودمان به آن علوم دست مي يابيم براي هر بيننده اي نيزآنها را واضح و آشكارمي كنيم .
طراحي :
براي خوب ديدن بايد چشم را تربيت كرد و با چشم انديشه به طبيعت نگريست . نقش طراحي در هنر هاي تجسمي مثل نقش كلمات است در نويسندگي .بنا براين بايد نسبت به ابزار كار و كاربرد آن آگاهي كامل داشت .

سئوالات چهارگزينه اي :
1- نخستين ارتباطات كودك با جهان پيرامونش بر اساس كدام حس صورت مي گيرد؟

الف) لامسه
ب) حس بيناي
ج) حس چشايي
د ) حس شنوايي

2- منشأ تعقل در دوران بلوغ ……… است .

الف) احساسات دوران بلوغ
ب) احساسات دوران كودكي
ج)انديشه هاي دوران بلوغ
د)انديشه و درك از طبيعت

3- اولين قدم در تجسم واقعيات چيست ؟

الف) انديشه هاي عالي
ب )احساسات دوران كودكي
ج)نگاه دقيق به درون طبيعت
د) طراحي آنها بر روي كاغذ

4- شناسايي جهان توسط انسان چگونه صورت مي گيرد ؟

الف ) با حواس پنجگانه
ب )فقط با حس بينايي
ج) فقط با حس لامسه
د) فقط با حس بينايي و شنوايي

5- در كدام يك از دوران زندگي انسان طراحي او از طبيعت بر اساس شناخت نسبي او از طبيعت صورت مي گيرد ؟

الف) بلوغ
ب) كودكي
ج) ميانسالي
د) كهنسالي

قسمت دوم: تزئينات داخلي خانه
استاد : ايزد پناه

اهداف درس :
دانشجوبايد پس از پايان درس بتواند :
تعريفي از خانه و خصوصيات آن ارائه بدهد .
تأثير عامل خصوصيات جسمي و روحي ساكنان خانه را بر هنر تزيينات داخلي خانه تشريح نمايد.
نقش و جايگاه هنر را در اين رشته ( تزيينات داخلي خانه) بررسي كند .
شرح درس:
بشر از شنيدن واژه خانه احساس امنيت، آرامش و هويت مي كند . در لاتين Home به معناي خانه است و جالب اينكه براي وطن نيز همين واژه را بكار مي برند. پس در وطن اصلي ، خانه وطن كوچك است. در زبان عاميانه خانه به معناي جا و مكان است . مانند كتابخانه
مسكن ـ خانوار
مكان مشخص و مستقلي را كه محل سكونت خانوار است مسكن گويند . خانوار عبارت است از يك ياچند نفر، كه از نزديكترين ارتباط بر خوردار هستندو دخل و خرج مشتركي دارند.
خصوصيات خانه :
خانه بايد به خدمات عمومي آب ، برق ، ‌گاز و پاركينگ دسترسي داشته باشد.همچنين بايد داراي فضاي كافي جهت انجام فعاليتهاي اساسي خانواده باشد. نهايتاً خانه بايد زيبا باشد .
هنر، نقش و جايگاه آن در اين رشته :
هنر مي تواند از مهمترين عوامل ايجاد زيبايي باشد. هنر مند خالق زيباييها است و احساس و انديشه خود را در قالبي شكيل و زيبا بيان مي كند . اين قالب مي تواند يكي از هنرهاي تجسمي مثل شعر يا نمايش و … باشد . لذا هنر معماري داخلي، هنر تزيين خانه و ايجاد محفلي زيباست . مباني هنر هاي تجسمي عبارتند از: نقطه ، حجم ،‌خط ، سطح ، بافت و … كه هر يك مي توانند حامل پيام خاصي باشند. به عنوان مثال جايگيري يك نقطه در جاهاي مختلف حامل پيامهاي متفاوتي است . اگر جاي آن تغيير يابد ممكن است دقيقاً پيامي را برعکس پيام قبل دريافت کنيم.
خصوصيات اعضاي خانواده :
كاربرد آموخته ها در مباني هنرهاي تجسمي بايد هماهنگ با علايق و سلايق اعضاي خانواده باشد . همانطور كه اشخاص از نظر شكل ظاهري متفاوت هستند روحيات آنها نيز متفاوت است.
تزيينات داخلي خانه بايد با توجه به تشخيص روحيه افرادو تقويت عواملي كه در روحيه آنها اثر مثبت و مفيد دارند صورت بگيرد. بررسي ابعاد و اشكال قسمت هاي مختلف خانه وآموزش هاي تئوري در اين زمينه راهگشاي خوبي براي شما خواهد بود .
فضاي خانه :
فضاي خانه را با وسايلي كه ضمن داشتن عملكرد بهينه، روح بخش هستند تزيين كنيم. همچنين لوازم منزل بايد علاوه بر اشتن زيبايي ،كاربرد بهينه اي براي ساكنان خانه داشته باشند بطوريكه فضاي خانه براي ساكنين خانه مطلوب و دلپذير باشد . مثلاً فضاي خانه بايددر فصول گرم سال سرمايش آن راتأمين كرده و بالعكس در فصول سرد ،گرمايش لازم را تأمين نمايد .

سئوالات چهار گزينه اي
1- بشر معمولاً از شنيدن واژه خانه چه احساسي پيدا مي كند ؟

الف )امنيت
ب) آرامش
ج) هويت
د) آرامش ، امنيت ،هويت

2- تعريف دقيق مسكن كدام است ؟

الف) مكان زندگي فرد
ب) مكان مستقل جهت سكونت
ج) مكان مشخص ومستقل زندگي
د) مكان شخصي و مستقلي كه محل سكونت خانوار است .

3- خانوار عبارت است از………

الف) يك يا چند نفر كه با هم زندگي مي كنند .
ب) يك يا چند نفر كه دخل و خرج مشتركي دارند .
ج) يك يا چند نفر كه از نزديكترين ارتباط برخوردارند.
د) يك يا چند نفر كه از نزديكترين ارتباط برخوردارندو دخل و خرج مشترک دارند .

4- مباني هنرهاي تجسمي عبارتند از:

الف) نقطه ، حجم
ب) خط ، سطح
ج)‌ سطح ، نقطه
د) نقطه ، حجم ، سطح ، خط ، بافت و ……

5- در تزيين داخلي خانه كدام مورد از اهميت كمتري برخوردار است ؟

الف ) روح بخش بودن وسايلي كه با آن خانه را تزيين مي كنيم .
ب ) تزيين با وسايلي كه عملكرد بهينه دارند .
ج)‌ كاربرد بهينه داشتن وسايل و لوازم منزل براي ساكنان خانه
د) استفاده از اشياء لوكس و گران قيمت

6- كدام مورد نادرست است ؟

الف) فضاي خانه بايستي در تابستان سرمايش آن را تأمين كند .
ب) فضاي خانه بايستي در فصول سرد سال گرمايش آن را تأمين كند .
ج) فضاي خانه بايستي براي ساكنان خانه مطلوب و دلپذير باشد .
د) فضاي خانه بايستي در فصول گرم سال گرمايش آن را تأمين كند .

درس دوم : تعادل
قسمت اول : طراحي تجسمي/قسمت دوم : تزئينات داخلي خانه

استاد صنيعي پور
اهداف درس :
پس از اتمام درس دانشجو قادر است
مفهوم عنصر تعادل را در هنر هاي تجسمي در چند سطر با جملات خود بنويسيد .
نقش و جايگاه تعادل را در آثار هنري تشريح كند .
تأثيرات روحي و رواني عنصر تعادل را بر انسان از جنبه هاي مختلف بررسي كند.
شرح درس :
بشراز يكنواختي زندگي دچار كسالت مي شود.او نيازمند داشتن ارتباطات گوناگون است زيرا داراي قوه ابتكار و خلاقيت است . ازهمان ابتداي خلقت انسان، شكل هاي گوناگون يك وسيله در جهت ايجاد ارتباط بين انسانها،طراحي شده است. آدمي در زمان كودكي در برخورد با اجسام واكنشهاي ذهني خاصي را تصور مي كند. به تدريج، احساسات دوران كودكي در دوران نوجواني ضعيف شده و منطق جاي آن را مي گيرد .در صورتيكه اين مهارت دوران جواني با خصوصيات ذهني كودكي توأم گردد،آثار هنري خلق مي شوند .
نقش حواس پنجگانه :
انسان با نزديك شدن به طبيعت از طريق ديد بصري لذت مي برد. به تدريج بين انسان و محيط پيرامون او همگوني و وحدت بوجود مي آيد. بنا براين لذت بصري و زيبايي در نتيجه وحدت بين انسان و طبيعت است. ممكن است در اثر نگاه كردن به چيزي در وجود ما عشق پديدار شود ، اينها غرايز بشري است و طبيعت منشأ تمامي غرايز بشر است .به طوريكه تمام اميال و نياز هاي انسان از حواس پنجگانه او نشأت مي گيرد.
تعادل :
وقتي صحبت از تعادل مي شود تصويري از يك ترازو در ذهن ايجاد مي شود.تعادل يعني ايجاد بالانس در دو كفه ترازو و بين دو شئ هم وزن كه از لحاظ شكل ، فرم و محتوا يكسان نيستند.
خلقت بشر بر اساس تعادل است .مثلاً قرينه بودن اعضاء، باعث ايجاد تعادل حركتي در انسان مي شود . ديد انسان بطور غريزي بصورت عمودي و افقي در محيط حركت مي كند . در تزيين خانه، درصورتيكه چيدمان درون اتاق يك وزن باشند ، مي توانيم با بهره مندي از رنگها يا بافتها و … تعادل را بوجود بياوريم . بنابراين تعادل به طورخلاصه ، به معناي ايستايي است كه ميتوان آن را به طرق مختلف ايجاد كرد .
هنرمندان براي بدست آوردن زيبايي و بالانس در هنر هاي بصري از اساسي ترين فرم يعني تعادل بهره مي گيرند . عدم وجود تعادل باعث يكسو شدن نگاه ماو از بين رفتن آرامش ديداري مي شود . در ايجاد تعادل بين اشكال متضاد، در متقابل هم قرار دادن آنها باعث ايجاد جذابيت ديداري مي شود . بنابراين در تزيين خانه طراح خوب كسي خواهدبودكه چيدمان درون اتاق راطوري تزيين نمايد كه باتابش يك نور يا آمدن يك فرد به درون اتاق بالانس حفظ شود.

سئوالات چهار گزينه اي :
1- طبق مفاد درس لذت بصري و زيبايي نتيجه … … …

الف ) وحدت بين طبيعت و انديشه است .
ب)مشاهده طبيعت است .
ج) انديشه حرف است .
د) احساسات لطيف انساني است .

2- منشأ تمامي غرايز بشر……….است .

الف)طبيعت
ب)‌ روح
ج) انديشه
د) خلاقيت

3- تعادل يعني………… .

الف ) ايجاد بالانس بين دو شئ هم حجم
ب ) ايجاد بالانس بين دو شئ هم وزن و هم اندازه
ج) ايجاد بالانس بين دوشئ كه از لحاظ شكل و محتوا يكسان نيستند .
د) ايجاد بالانس بين دو كفه ترازو

4- عدم وجود تعادل در طراحي تجسمي باعث ……..مي شود.

الف ) چند سو شدن نگاهها
ب) از بين رفتن آرامش ديداري
ج) از بين رفتن جذابيت ديداري
د )يكسو شدن نگاهها و از بين رفتن جذابيت وآرامش ديداري

5- تمام اميال و نيازهاي انسان از كدام حس يا حواس پنجگانه سرچشمه مي گيرد؟

الف) حس بينايي و شنوايي
ب)حس لامسه و بينايي
ج) حس بينايي
د) حواس پنجگانه

قسمت دوم : تزئينات داخلي خانه
استاد ايزد پناه

اهداف درس :
پس از پايان اين درس دانشجو قادر است:
انواع خانه رانام برده و هر كدام را در چند سطر تعريف كند .
چگونگي استفاده از نور طبيعي را در تزيينات خانه بررسي كند .
در موقعيتهاي مختلف نوع ساختمان را شنا سايي نمايد .
شرح درس :
دو تعريف كلي براي مسكن داريم. مسكن تك واحدي 2-مسكن گروهي
در جامعه ما به طور مصطلح به يك واحد مسكوني يا آپارتمان كه دريك طبقه از ساختمانهاي چند طبقه احداث شده است مسكن تك واحدي مي گويند . اما منظور ما از تعريف مسكن تك واحدي ، چنين خانه اي نيست .


انواع خانه ـ مسكن تك واحدي:

مسكني را كه بطور مستقل درزميني احداث شود مسكن تك واحدي گويند .اين نوع مسكن محل سكونت افراد يك خانواده است. ومي تواندمشتمل بر يك يا چند طبقه باشد . ساخت مسكن تك واحدي پر هزينه است .


مسكن گروهي :

مسكن گروهي استقلال ندارد ، محل سكونت چند خانواده است و محدوديتي در تعداد طبقات ندارد. بيش از 90% از خانه هاي شهر تهران بصورت مسكن گروهي بنا شده اند . مسكن گروهي به لحاظ فضاها و تأسيسات مشترك، ارزانتر ازمسكن تك واحدي است .


موقعيت طبيعي و جغرافيايي خانه :
فرم و موقعيت سا ختمان و مصالح استعمال شده در ساخت آن در هر مكان جغرافيايي كاملاً متفاوت است. يكي از دلايل اين تفاوت ها مسئله تابش نور خورشيد و تأثير آن بر خانه است .زيرا ميزان نور و انرژي اي كه به خانه مي رسد در مناطق مختلف متفاوت است . نماهاي اصلي ساختمان شامل نماهاي شمالي ،جنوبي ، شرقي و غربي است . براي تزيين خانه نور گير بودن جهات مختلف آن اهميت بسياري دارد .مهمترين نماي خانه از لحاظ تابش نور خورشيد نماي جنوبي است و بر عكس آن نماي شمالي است .


فصول مختلف سال و تزيين خانه :
از آنجاييكه زاويه تابش نور خورشيد در فصول مختلف متفاوت است، فضاي خانه بايد متناسب با فصول گرم و سرد سال طراحي گردد . بطوريكه مصرف كننده در فصل گرما خنكي باد را احساس كند،ودر فصل سرما از انرژي طبيعي و گرمايي استفاده نمايد . بنابراين بكار گيري صحيح و درست فضاها و بر خورداري از انرژي باد و خورشيد ما رااز كاربردانرژي اضافي در خانه بي نياز مي كند . مگر در مواردي كه اين امر اجتناب نا پذير باشد .


مناطق اقليمي مختلف و نما ساختمانها :




ساختمانهاي موجود در مناطق چهار گانه اقليمي ايران داراي ويژگي هاي خاصي مي باشندكه عبارتند از :
در مناطق معتدل و مر طوب ساختمانها داراي بالكن عريض و سرپوشيده هستند .عمل تهويه به صورت طبيعي انجام مي شود وبه دليل بارندگي زياد از بامهاي شيب دار استفاده مي شود. همچنين در اين مناطق از مصالح ساختماني با ظرفيت حرارتي پايين استفاده مي كنند .
در مناطق گرم و خشك از مصالح ساختماني با ظرفيت حرارتي بالا استفاده مي كنند . در اين مناطق حيات خانه را مشجر مي سازند .
در مناطق سردساختمانها به صورت فشرده احداث مي شوند .به طوريكه سطح خارجي خانه نسبت به خودخانه ،كوچكتر است .

سئوالات چهار گزينه اي :
1- كدام گزينه تعريف مسكن تك واحدي است ؟

الف‌) يك واحد مسكوني كه در يك طبقه از ساختمانهاي چند طبقه احداث است .
ب ) آپارتمانهاي تك خوابه
ج ) مسكني را كه به طور مستقل در زميني احداث مي شود .
د ) مسكني كه يك نفر در آن زندگي مي كند .

2- در مورد خصوصيات مسكن گروهي كدام گزينه نادرست است؟

الف ) استقلال دارد.
ب ) محل سكونت چند خانواده است .
ج ) محدوديتي در تعداد طبقات ندارد .
د )‌ به لحاظ فضاها و تأسيسات مشترك ارزانتر از مسكن تك واحدي است .

3- بهترين نماي خانه از لحاظ و تابش نور خورشيد كدام نماست ؟

الف ) نماي شمالي
ب ) نماي جنوبي
ج ) نماي شرقي
د ) نماي غربي

4- كدام از ويژگيهاي ساختمانهاي مناطق گرم و خشك است؟

الف ) از تهويه طبيعي استفاده مي شود .
ب )بامهاي شيب دار دارد .
ج ) از مصالح ساختماني با ظرفيت حرارتي پايين استفاده مي شود .
د ) داراي حيات خانه مشجر است .

5- ساختمانهايي كه به صورت فشرده احداث مي شوند بيشتر در كدام مناطق ديده مي شوند؟

الف ) مناطق گرم و خشك
ب ) مناطق سرد
ج ) مناطق معتدل
د ) مناطق مرطوب

6-از مصالحي كه ظرفيت حرارتي پائين دارد در كدام مناطق استفاده مي شود؟

الف ) گرم و خشك
ب ) سرد
ج ) معتدل و مرطوب
د ) گرم و معتدل

درس سه : تعادل، تقارن وتقارن شعاعي
قسمت اول : طراحي تجسمي/قسمت دوم : تزيينات داخلي خانه

استاد صنيعي پور
اهداف درس :
دانشجوبايد پس از اتمام درس بتواند
تعادل راتعريف كند .
انواع تعادل را دسته بندي نمايد .
خصوصيات و ويژگيهاي انواع تعادل را به تفكيك بيان كند .
شرح درس :
طبيعت براساس اصل تعادل برقرار شده است .هرگاه صحبت از تعادل مي شود مقوله هم وزني نيز مطرح مي گردد . انسان در ادوار گذشته تعادل را در قرينگي عناصر مي ديد . تعادل به سه بخش متقارن ، نا متقارن و شعاعي تقسيم مي شود .
تعادل متقارن :
اشكال بطور كلي از نظر شكل ، اندازه و وزن يكي هستند .درايجاد اشكال قرينه احتياج به محاسبه زيادي نيست . قرينه سازي مكانها تداعي كننده وقار ، سنگيني ، ايستايي و امنيت است. لذاقرينه سازي خالي از هيجان و تحرك بصري است .
براي فهم بيشترفرض كنيد همه مقامات رسمي دوريك ميز نشسته اند و راجع به صلح گفتگو مي كنند. احتمالاًيك قسمتهايي ازميز شكاف برداشته است كه دوربين جاي حركت داشته باشد.همه بطوردوار همديگررامي بينند . بين آنها وحدتي وجود داردو مسئله شاخص تر بودن مطرح نيست.
تعادل نامتقارن :
در مبحث تعادل نا متقارن اشكال از نظر شكل ، اندازه و بافت متفاوت هستند . اما از لحاظ وزن يكسان مي باشند .در معماري سبك گوتيك و باروك ساختمانها با شكوه و ايستا هستند ، و بين آنها بالانس ايجاد شده است .در معماري مدرن تقارن وجود ندارد . لذا در صورت تغيير و تحول نياز به مطالعه و محاسبه هست . اشكال نا متقارن از جذابيت بيشتري بر خوردارند .
تعادل شعاعي :
در تعادلهاي متقارن و نا متقارن ،فقط يك خط عمودي و افقي وجود دارد . اما در تعادل شعاعي خطوط زيادي به چشم مي خورد .
فرض كنيد در مركز اتاق يك فرش دوار و يك ميز وجود دارد كه دور تا دور ميز مبلمان چيده شده است . اين تعادل، تعادل شعاعي است.

سئوالات چهار گزينه اي
ا- تعادل به چند بخش تقسيم مي شود ؟

الف ) متقارن و نا متقارن
ب ) متقارن و شعاعي
ج ) متقارن ، نا متقارن شعاعي
د ) نا متقارن و شعاعي

2- در تعادل متقارن اشكال ………

الف ) از لحاظ شكل يكي هستند .
ب ) از نظر اندازه يكي هستند .
ج ) از نظر وزن يكي هستند .
د ) از لحاظ شكل ، وزن و اندازه يكي هستند.

3- كدام تعادل خالي از هيجان و تحرك بصري است ؟

الف ) متقارن
ب ) نا متقارن
ج ) شعاعي
د ) نا متقارن و شعاعي

4 - در تعادل شعاعي

الف ) فقط يك خط عمودي وجود دارد .
ب ) فقط يك خط افقي وجود دارد .
ج ) يك خط عمودي و يك خط افقي را قطع مي كند .
د ) خطوط زيادي به چشم مي خورد .

5- در تعادل نا متقارن اشكال از كدام نظر با هم يكسان هستند؟

الف ) شكل
ب ) اندازه
ج ) بافت
د ) وزن

6- در مركز اتاقي يك فرش دوار و يك ميز وجود دارد كه دور تا دور ميز مبلمان چيده شده است اين تعادل ، چه تعادلي است ؟

الف ) متقارن
ب ) نا متقارن
ج ) شعاعي
د ) نا متقارن و شعاعي

قسمت دوم : تزيينات داخلي خانه
استاد ايزد پناه

اهداف درس :
دانشجوبايد پس از اتمام درس بتواند
دسته بندي انواع گروههاي خانوادگي را با توجه به خصوصيات و شرايط آنها توضيح دهد خانه خود را به تناسب خصوصيات ساكنان خانه تزئين و طراحي نمايد .
شرح درس:
در تزيين خانه بايدابتدااز شرايط خانه اطلاعاتي در دست داشت . ساكنان خانه به سه گروه يك نفره،دو نفره و چند نفره تقسيم مي شود .
خصوصيات خانواده يك نفره :
آگاهي يافتن در مورد اينكه فردپير يا جوان است، سالم يا مريض است و به چه چيز هايي علاقمند است از عواملي هستندكه در تزيين خانه تأثير فراواني دارند . بنا براين ويژگيهاي جسمي روحي و رواني افراد در چگونگي تزيين خانه عامل بسيار مهمي است. همچنين دانستن شرح حال و شرايط زندگي اجتماعي خانواده از عوامل بسيار مهم در تزئين خانه است.
خصوصيات خانواده دو نفره :‌
خانواده دو نفره شامل زن و شوهر است. در نخستين سالهاي تشكيل خانواده نحوه تزيين خانه با سالهاي بعد متفاوت است .نكته مهمي كه در اينجا بايد به آن اشاره نمود اين است كه طراحي مطلوب معماري داخلي خانه مي تواند اختلافات خانوادگي را به حداقل برساند. شاغل بودن ساكنين خانه ، ميزان در آمدآنها و بچه دار شدن خانواده از عوامل مهمي در تزيين فضاي خانه هستند . نوع علاقه و ميزان رفت و آمد آنان نيز در تزيين خانه مؤثر است.
خصوصيات خانواده چند نفره :
شرايط سني و جنسيت فرزندان، همچنين تعدادآنهااز عواملي هستند كه در تزيين خانه تأثير مي گذارند.ميزان رفت و آمد اعضاي خانواده وتعداد دفعاتي كه با هم غذا مي خورند نيز در تزيين خانه و طراحي داخلي آن مؤثر است .وجود بزرگان خانواده و زندگي باآنها در يك مكان ، از عوامل ديگري است كه در تزئين و طراحي خانه مؤثر است .
سلايق افراد :
عدم توجه به علايق ، سلايق و مشاهداتي كه در بيرون خانه صورت مي گيرد در تزئين خانه، از عوامل مؤثر درايجاد افسردگي است .
عمده مسائل روحي و رواني خانواده متأثر از فضاي داخلي خانه است . تزيين داخلي نقش مهم و مؤثري در درمان بيماريهاي رواني دارد . وجود وسايل خراب در خانه باعث بروز اختلافات خانوادگي مي شود . مدير خانه بايد در رفع كوچكترين نقيصه هاي موجود در فضاها و همچنين وسايل خانه بكوشد .آلودگي صوتي باعث ايجاد عصبانيت در بين ساكنين خانه مي شود .مثلاً پخش يك موسيقي در خانه براي شنونده دلنشين است اما براي كسي كه استراحت مي كند عذاب آور است .

سئوالات چهار گزينه اي :
1- در مبحث تزيينات داخلي خانه ساكنان خانه به چند گروه تقسيم مي شوند؟

الف ) سه گروه دو نفره ، سه نفره و چهار نفره
ب ) سه گروه يك نفره ، دو نفره و سه نفره
ج ) سه گروه يك نفره ، دونفره و چند نفره
د ) دو گروه دو نفره و چند نفره

2- شرايط سني و جنسيت فرزندان در تزيين كدام خانه ها مؤثر است ؟

الف ) يك نفره
ب ) دو نفره
ج ) چند نفره
د ) تك واحدي

3- از عوامل مؤثر درايجاد افسردگي است.

الف ) عدم توجه به علايق افراد
ب ) عدم توجه به سلايق افراد
ج ) عدم توجه به مشاهداتي كه در بيرون خانه صورت مي گيرد .
د ) عدم توجه به علايق و سلايق افراد و مشاهدات بيرون خانه

درس چهار : تناسب
قسمت اول : طراحي تجسمي /قسمت دوم : تزئينات داخلي خانه

استاد صنيعي پور
اهداف درس :
دانشجوبايد پس از اتمام درس بتواند تعريفي از تناسب ارائه بدهد .
انواع تناسب رانام برده و در مورد هر كدام توضيحاتي بدهد .
نقش تناسبات را در محيط زندگي درچند سطر بيان كند .
شرح درس :
انسان با تعمق در طبيعت و توأم نمودن مباني علم و هنر با مباحث نظري به تجربيات جديدي نائل مي شود .علم نيرو بخشيدن به ادراك است . ادراك پايه گذار مباحث بصري ، هنري ، زيبايي و زيبا شناسي است . بنا براين قوه ادراكي برروي احساس و بينش انسان تأثير مي گذارد . احساس به دو نوع ظاهري و علمي (يقيني ) تقسيم مي شود . احساس يقيني يك احساس عميقي است .
تناسب :
تناسب رابطه نسبي و قياس بين اجزا است. براي ايجاد ارتباط و هماهنگي در كل فضا اجزاء بايد هماهنگ باشند .پس تناسب عنصري مشترك و فعال است . هر شي داراي تناسبات خاصي است . اين تناسبات موزون با تركيب و ارتباط با اشيا ء مجاور زيبايي را بوجود مي آورند . بنا براين در طراحي و تزيينات داخلي خانه براي ايجاد زيبايي و هماهنگي بايد وسايلي كه به كار گرفته مي شود، با فضاي اتاق متناسب باشند .
تناسب شهودي :
هنر مندان وجود عنصر تناسب رابا مشاهده تشخيص مي دهند .تناسب بصورت شهودي در آثار هنري بكارگرفته مي شود . مهمترين هدف هنر مندان از طراحي فضاهاي شهري و خانگي ايجاد آرامش در انسان است . همچنين سعي آنان درايجاد تعمق و قدرت، در ديد بصري انسان است . يك اثر هنري با توجه به شرايط وضوابط محيط و تؤام كردن مباحث فني و تكنيكي خلق مي شود . تمام وسايل مورد استفاده منوط به اشل انساني است . در سرتاسر دنيا تناسبات و اشل انساني تقريباً يكسان است . بنا براين نخستين شرط در طراحي معماري ، درنظر گرفتن تناسبات انساني است .
تناسب هندسي :
اقليدس رياضي دان معروف يوناني نسبت را مقايسه دو چيز يكسان از لحاظ مقدار مي داند . ولي تناسب را كيفيت نسبت ها مي داند به طوريكه هر جز ئي با خودش به تنهايي تناسب داشته باشد . مانند اعضاي بدن انسان در عالم خلقت. تمام اجزاء بدن انسان نسبت هاي مختلفي دارندو در عين حال با هم متناسب هستند . انسان با محيط منتخب خود تناسب دارد . اما ممكن است اين تناسب در محيطي ديگر وجود نداشته باشد . لذا براي آفريدن كيفيت ها در تناسبات بايد همه جوانب محيط را در نظر گرفت .به طور كلي تناسبات رياضي ايستابوده وباعث ايجادوقار و بي تحركي مي شوند.
لذا هنر مندان با تلفيق كردن مباحث رياضي وتناسب شهودي بهترين اثر هنري را خلق مي كنند . در خلق آثار هنري بايد مقدار، حجم و فضا رامد نظر داشت . مقياس با اصل تناسب مرتبط است مقياس و تناسب ابعادي از اشيا هستند كه با آنها ارتباط داريم. لذا حد اكثراندازه اشياء و عناصري كه كاربرد انساني دارند بايد مقياس انساني داشته باشند . بنا براين سنجش تناسب اجزاء با خودشان، با محيط اطرافشان و با اجزاء‌مجاورشان يكي از اصول زيبا شناسي است .
دراين زمينه كتابي به نام نويفرت وجود دارد. در آن تمام استانداردها و اشل هاي مورد نياز انسان بيان شده است .

سئوالات چهار گزينه اي :
1 – احساس به چند نوع تقسيم مي شود ؟

الف ) يقيني ، علمي
ب )ظاهري، يقيني
ج ) ظاهري، علمي
د ) عميق ، عاطفي

2- رابطه نسبي و قياس بين اجزا رامي نامند .

الف ) تعادل
ب ) تناسب
ج ) مقايسه
د ) معادله

3- هنرمندان وجود عنصر تناسب را با كدام مورد تشخيص مي دهند .

الف ) محاسبه
ب ) استفاده از نظر اكثريت مردم
ج ) مشاهده
د ) مطالعه

4- مهمترين هدف هنرمندان از طراحي فضاهاي شهري و خانگي چيست.

الف ) ايجاد آرامش در انسان
ب ) ايجاد زيبايي
ج ) تقويت حس بينايي
د )ايجاد امنيت در شهر و خانه

5- نخستين شرط طراحي معماري چيست ؟

الف ) در نظر گرفتن تعادل
ب ) در نظر گرفتن تناسبات انساني
ج )ايجاد زيبايي
د ) استفاده از ابزار مناسب

6-اقليدس تناسب را چگونه تعريف مي كند ؟

الف ) مقايسه دو چيز يكسان
ب ) مقايسه دو چيز يكسان از لحاظ مقدار
ج ) كيفيت نسبت ها، به طوري كه هر جزء با خودش به تنهايي تناسب داشته باشد .
د ) استفاده از ابزار مناسب

7- هنرمندان با تلفيق كردن كدام مورد بهترين آثار هنري را خلق مي كنند؟

الف) مباحث رياضي و مباحث معماري
ب ) مباحث معماري و تناسب شهودي
ج ) مباحث فيزيك و شيمي
د ) مباحث رياضي و تناسب شهودي

8- جهت رعايت اصول زيباشناسي سنجش تناسب اجزاء با كدام مورد بايستي لحاظ شود ؟

الف ) خود اجزاء
ب ) محيط اطراف اجزاء
ج ) اجزاء مجاور آنها
د ) با خود اجزاء و محيط اطراف آنها و اجزاء مجاور آنها

قسمت دوم : تزئينات داخلي خانه
استاد ايزد پناه

اهداف درس :
دانشجو بايد بتواند در يك موقعيت عملي بين فضاها و وسايل داخلي خانه و ابعاد بدن انسان تناسب ايجاد كند .
شرح درس :
انسان در حالات مختلف نياز به ابعاد و فضاي خاصي دارد . ابعادو اندازهء ابزار و وسايلي كه كاربرد انساني دارندبايد در تناسب درستي با ابعاد بدن انسان باشد تا عملكرد مورد نظر براحتي صورت گيرد و انسان احساس آرامش كند . مهمترين نكات در طراحي فضاي داخلي خانه، آشنايي با وسايل قابل استفاده و ابعاد بدن انسان مي باشد. قد 170سانتي متر متوسط بلند ترين و كوتاه ترين قد انسان است . و يك استاندارد جهاني است . اندازه هاي تقسيمات مختلف بدن انسان را با قد 170 سانتي متر در نظر مي گيرند .با اين حال بايد گفت كه مصرف كنندگان از نظر اندازه و ابعاد بدن متفاوت هستند .در مناطق گرمسير اندام انسانها كوچكتر است اما در مناطق سردسيرهيكل انسانها درشت و بزرگ است . ابعادي كه در مناطق گرمسير قاره در نظر گرفته مي شود در مناطق سرد سير كارايي ندارد . اقوام مختلف ايراني از ابعاد مختلفي بر خوردارند و اين استانداردجهاني در مورد آنها كارايي لازم را ندارد . مناطق مختلف آب و هوايي ايران تأثير متفاوتي در رشد افراد مي گذارد .به طوركلي بايددر طراحي انعطاف پذير بوده و اين مسايل را مد نظر داشت .

سئوالات چهار گزينه اي
1- استاندارد جهاني قد انسان چند سانتيمتر است ؟

الف ) 160 سانتيمتر
ب ) 170 سانتيمتر
ج ) 150 سانتي متر
د ) 180 سانتيمتر

2- در كدام مناطق اندام انسانها كوچكتر است ؟

الف ) سردسير
ب ) معتدل
ج ) كوهستاني
د ) گرمسير

3- در مناطق سردسير هيكل انسانها چگونه است ؟

الف) درشت و بزرگ
ب ) متوسط
ج ) ريز و متوسط
د ) كوچك

4- ابعاد بدن در ميان اقوام مختلف ايراني ……… .

الف ) مختلف است
ب ) يكسان است
ج ) با استانداردجهاني تطابق دارد
د ) در بسياري از موارد يكسان است

درس پنج : ريتم
قسمت اول : طراحي تجسمي/قسمت دوم : تزئينات داخلي خانه

استاد صنيعي پور
اهداف درس :
دانشجو بايد پس از اتمام درس بتواند تعريفي از ريتم ارائه بدهد .
نقش انواع ريتم رادر آثار هنري توضيح دهد .
چيدمان داخلي خانه را با در نظر گرفتن انواع ريتم ها تزيين نمايد .
شرح درس :
ريتم :
هنر مندان بزرگ ريتم را بعنوان يكي از عناصر بسيار مهم بصري در آثار خود بكار مي برند. ريتم باعث از بين رفتن يكنواختي و ايجاد وحدت بين عناصر مي شود . ريتم يكي از عناصر و مباحثي است كه در طراحي بافضا و زمان هماهنگ مي شود .
انواع ريتم :
1- ريتم تكراري 2- ريتم متناوب 3- ريتم رشد
ريتم مي تواند در شكل اجسام ، رنگ و حركت آنها ايجاد شود .

ريتم تكراري

در ريتم تكراري فرم ها و شكل ها به موازات هم تكرار مي شوند كه از لحاظ ديد بصري داراي انضباط ويژه ، رسمي ، فني و داراي محاسبات رياضي و خشك است . مثل ضربان قلب كه يك ريتم تكراري است .

ريتم متناوب :

باعث ايجاد تنوع و تحول و دگرگوني مي شود . مثل روز و شب .

ريتم رشد :

مثل شاخ و برگ درختان كه از تنه درخت رشد مي كند .
ريتم گاهي به صورت رنگ و كنتراست هاي رنگي ايجاد مي شود كه چشم اندازهاي بسيارزيبايي را بوجود مي آورد . براي ايجاد ريتم در خانه مي توان از پارچه ها ، پرده ها و كف پوشهايي كه داراي اين عنصر هستند استفاده كرد .
ريتم پيش زمينه :
مثال : ميزي به صورت مستطيلي شكل در اتاق كنفرانس وجود دارد ، فضاي اتاق نوراني است و سقف اتاق را با راويز پايين آورده اند ، لذا بايد چيدمان ما بر اساس منبع نوري موجود انجام پذيرد .
ريتم پس زمينه :
مثال : به محض ورود به اتاق ، تابلو يا پنجره راپشت سرمبل مي بينيم كه در بك گراند و زمينه كار قرار گرفته است.اين ريتم پس زمينه است .تصاوير و اشيايي كه در بك گراند زمينه قرار مي گيرند ، ريتم پس زمينه هستند .

سئوالات چهار گزينه اي:
1- در مورد ريتم كدام مورد نادرست است ؟

الف ) باعث از بين رفتن يكنواختي مي شود .
ب ) باعث ايجاد وحدت بين عناصر مي شود .
ج ‌) در طراحي با فضا و زمان هماهنگ مي شود.
د ) ريتم اشياء و عناصر را از جذابيت ديداري خارج مي كند .

2- انواع ريتم عبارتند از :

الف) تكراري ، متناوب
ب ) تكراري ، متناوب ، رشد
ج ) متناوب ، رشد
د ) تكراري ، متقارن ، نا متقارن

3- در كدام مورد، ريتم ايجاد نمي شود؟

الف ) شكل اجسام
ب ) رنگ اجسام
ج ) حركت اجسام
د ) وزن اجسام

4- در كدام مورد ريتم حركت فرم ها و اشكال از لحاظ ديد بصري داراي انضباط ويژه ، رسمي ، فني و داراي محاسبات رياضي و خشك است؟

الف ) تكراري
ب ) متناوب
ج ) رشد
د ) متعادل

5- ريتم ضربان قلب يك ريتم ……… است .

الف ) تكراري
ب ) متناوب
ج ) رشد
د ) تكراري و متناوب

6- ريتم روز و شب يك ريتم ……… است .

الف ) تكراري
ب ) متناوب
ج ) رشد
د ) متعادل

7- رشد شاخ و برگ درختان از تنه درخت يك ريتم ……… است .

الف ) رشد
ب ) تكراري
ج ) متناوب
د ) متعادل

8- به محض ورود به اتاق يا پنجره اي را پشت سر مبل مي بينيم كه در بك گراند و زمينه كار قرار گرفته است اين ريتم چه ريتمي است ؟

الف ) پيش زمينه
ب ) تكراري
ج ) متناوب
د ) پس زمينه

قسمت دوم : تزئينات داخلي خانه استاد ايزد پناه

اهداف درس :
دانشجوبايد پس ازپايان اين درس بتواند ورودي خانه راتعريف كند .
خصوصيات و عملكرد ورودي خانه را توضيح دهد .
شرح درس :
ورودي خانه :
ورودي يك واحد مسكوني با عناصر مختلفي مثل پرده ، محافظ سر پوشيده ، جعبه هاي گل ، فرورفتگي در نما تشديد و مشخص مي شود .
فضا هاي فيزيكي خانه :
اصولاًچيدمان غلط باعث شلوغي فضا و دشوراي حركت افراد مي شود . زيبايي درسادگي است و سادگي در چيدمان باعث خلق فضا هاي مناسب مي شود . چيدمان فضاهاي مشترك نشيمن و پذيرايي بايد با دقت و بر اساس عبور افراد طراحي شود.
در هنگام چيدمان يك فضا بايد به تعداد نفرات و حركات آنها در فضاي چيدمان دقت شود . داشتن ديد كافي ، هنگام جا بجا كردن اشياء در منزل بسيار حايز اهميت است . چيدمان ساده باعث ايجاد آرامش ذهني در ساكنين خانه مي شود .
ورودي و ارتباط آن با فضا:
ورودي رابط بين فضاي خارج و داخل خانه است . ورودي هدايت كننده فرد به پذيرايي ،آشپزخانه و دستشويي است. خصوصيات ورودي :
استفاده از رنگهاي شاد ، فضاي ورودي را زيبا و جذاب مي كند ، ونيز باعث ايجادتنوع در ساختار معماري خانه مي شود . ورودي خانه معرف شخصيت ساكنين خانه است . ورودي هر خانه بايد فضايي براي استقبال از ميهمانان داشته باشد . وجود فضاهايي براي جاكفشي و جالباسي در ورودي خانه از ملزومات ورودي است .

سئوالات چهار گزينه اي :
1- در چيدمان فضاهاي فيزيكي به كدام مورد بايستي توجه كنيم ؟

الف ) سادگي در چيدمان
ب ) دقت بر اساس عبور افراد
ج ) تعدادنفرات و حركات آنها
د ‌) تعداد نفرات حركات آنها ، عبور آنها و سادگي در چيدمان

2-از نتايج چيدمان ساده است ؟

الف )ايجاد امنيت
ب )ايجاد آرامش ذهني
ج ) رفع تنوع و زيبايي ظاهري
د ) ايجاد كسالت و ملالت

3- كدام مورد بايد از خصوصيات ورودي خانه باشد ؟

الف ) استفاده از رنگهاي شاد
ب ) داشتن فضايي براي استقبال از مهمانان
ج ) وجود فضاهايي براي جا كفشي
د ) داشتن فضايي جهت استراحت

4- رابط بين فضاي داخل و خارج خانه است ؟

الف) اتاق نشيمن
ب) ورودي
ج) اتاق پذيرايي
د) آشپزخانه

5- كدام رنگ ها فضاي ورودي را زيبا و جذاب مي كند ؟

الف) رنگهاي تيره
ب) رنگهاي سرد
ج)رنگهاي شاد
د) رنگهاي متضاد

درس شش : تأكيد
قسمت اول : طراحي تجسمي/قسمت دوم : تزئينات داخلي خانه

استاد صنيعي پور
اهداف درس :
دانشجوبايد پس از پايان درس بتواند مفهوم تأكيد را درچند جمله بيان كند.
ويژگيهاي روحي و رواني افراد را براساس بررسي عناصر مورد تأكيد آنها در يك اثر هنري تجزيه و تحليل كند .
انواع تأكيد را دسته بندي كرده و هر كدام را در چند سطر تعريف كند .
شرح درس :
تأكيد :
انسان اصولاً برعلايق خود تأكيد مي ورزد . در معماري داخلي و تزيين خانه مي توان اشياء را مورد تأكيد قرارداد . قراردادن يك شيء نفيس دريك محل خاص باعث تأكيد بر روي آن مي شود .
تأكيد ، وجه تمايزمهم بين عناصر اصلي وفرعي :
تأكيد روي عناصر ارزشمند نسبت به ساير عناصر بايد قويتر باشد . در غير اين صورت طرح، يكنواخت و خسته كننده اي حاصل مي شود. از طرفي ديگر اگر تأكيد روي تعداد زيادي شيء بصورت مساوي صورت بگيرد در اثر هنري شلوغي و اغتشاش بوجود مي آيد .
به طور كلي تأكيد روي عناصر بصري بوسيله نور. رنگ ، شكل و بافت صورت مي گيرد.
تأكيد بوسيله نور :
به نوري كه به صورت نقطه برجايي تابيده شود اسپاتلاي مي گويند . فرض كنيد كه در كنار اتاق مجسمهء گرانبهايي روي چهار پايه وجود دارد . براي تأكيد بيشتر، نور اتاق را روي آن قسمت متمركزمي كنيم . يعني نور حاشيه راكم رنگ تر مي كنيم تا نورفقط روي آن شيء مجزا بتابد. به عبارت ديگردركل چيدمان اتاق، يك نور ملايم و درآن قسمت خاص يك نور مخصوص مي تابانيم.
تأكيد به وسيله رنگ :
در صورتيكه تعدادي عنصر وجود داشته باشند كه داراي يك شكل و اندازه باشند مي توان با رنگ آميزي يكي از آنها را شاخص تركرد . كاربرد رنگهاي تيره در چيدمان داخلي خسته كننده مي شود ولي كاربرد رنگهاي روشن ديد مارا به طرف فضاي قابل رؤيت جلب مي كند.
تأكيد بوسيله شكل :
به نسبت اهميتي كه اجسام در چيدن فضاهاي داخلي دارند براي تأكيد بيشتر ابتدا فرم شاخص ، سپس فرم هاي اصلي و فرعي را به تناسب تزيين مي كنيم . سطوح زاويه دار ، ديد را به طرف اشياء هدايت مي كند . بطوريكه زواياي ديوار، پر قدرت ترين نقاط تأكيد در منزل، محسوب مي شوند .
تأكيد بوسيله بافت :
براي تأكيد روي عناصر ، بافت آنها را ملايم يا خشن انتخاب مي كنيم . از آنجائيكه بافت خشن جذابتر است ، لذا ارتباط بيشتري با فضا بر قرار ميكند .

سئوالات چهار گزينه اي :
1- نتيجه تأكيد روي عناصري كه ارزش كمتري دارن،چيست؟

الف ) ايجاد طرحي يكنواخت
ب ) ايجاد طرحي خسته كننده
ج )ايجاد طرحي يكنواخت و خسته كننده
د ) اهميت بيشتر آنهاو ايجاد تنوع در زندگي

2- تأكيد روي تعداد زيادي شئ به طور مساوي باعث مي شود ،……………. .

الف) تمامي اشياء داراي اهميت شوند .
ب ) جلوه اي ويژه اي پديد آيد .
ج ) در اثر هنري شلوغي و اغتشاش پديد آيد .
د ) بر جذابيت ديداري افزوده شود.

3- تأكيد روي عناصر بصري به وسيله كدام عنصرصورت نمي گيرد؟

الف) نور
ب ) رنگ
ج ) شكل و بافت
د ) جرم

4- پر قدرت ترين نقاط تأكيد در منزل كدام است ؟

الف) زواياي ديوار
ب ) سقف اتاق
ج ) ورودي خانه
د ) كف منزل

5- كدام بافت به لحاظ تأكيد جذابتر است؟

الف) بافت نرم - بافت سنگين
ب ) بافت خشن
د ) بافت سبك

قسمت دوم : تزئينات داخلي خانه
استاد ايزد پناه

اهداف درس :
دانشجو بايد پس از اتمام درس بتواند ارتباط ورودي را با فضاهاي خانه بيان كند .
خصوصيات ورودي را شرح دهد .
شرح درس :
خصوصيات ورودي :
ورودي خانه بايد فضايي براي جالباسي و جا كفشي داشته باشد . ورودي بايد داراي رنگهاي شاد و جذاب باشد . بهتر است ورودي در كنار فضاي سبز باشد . تورفتگي و رنگهاي شاد باعث ايجاد جذابيت در نما مي شود. ورودي را مي توان با گلدان تزيين كرد.
ارتباط ورودي با فضاهاي خانه :
ورودي بايد با پاركينگ ارتباط مستقيم داشته باشد . همچنين ورودي بايد باپله هاي اصلي ارتباط داشته باشد . پله ها رابط اصلي ورودي ، با ساير فضا ها هستند . همچنين پله ها رابط بين فضاي زير زمين و پاركينگ با ورودي هستند . ورودي بايد با رختكن رابطه داشته باشد. ورودي بايد نزديكترين فاصله رااز حمام و توالت داشته و دورترين فاصله را از اتاق خواب داشته باشد . همچنين ورودي بايد فاصله نزديكي با اتاق نشيمن،آشپزخانه و غذا خوري داشته باشد.

سوالات چهار گزينه اي:
1- كدام مورد باعث سبب ايجاد جذابيت در نماي ورودي ميشود؟

الف) استفاده از گلدان
ب) استفاده از رنگهاي شاد
ج) تورفتگي در ديوار
د)رنگهاي تيره

2- ورودي بايستي با كدام مورد ارتباط مستقيم داشته باشد ؟

الف) پاركينگ
ب) پله هاي اصلي
ج) پله هاي فرعي
د) پاركينگ و پله هاي اصلي

3-ورودي بايد ……………

الف) فاصله نزديكي با حمام و تؤالت داشته باشد .
ب)‌ نزديكترين فاصله را با اتاق خواب داشته باشد .
ج) دورترين فاصله را با اتاق نشيمن داشته باشد .
د) دورترين فاصله را با آشپزخانه داشته باشد .

4- دورترين فاصله ورودي با كدام يك است ؟

الف) اتاق نشيمن
ب) اتاق خواب
ج) اتاق پذيرايي
د) آشپزخانه

5- نزديكترين فاصله ورودي با كدام بخش از منزل است ؟

الف) اتاق نشيمن
ب) آشپزخانه
ج) توالت
د) اتاق پذيرايي

درس هفتم : وحدت
قسمت اول : طراحي تجسمي/قسمت دوم : تزئينات داخلي خانه

استاد صنيعي پور
اهداف درس :
دانشجوبايد پس از پايان اين درس بتواند عنصر وحدت را در آثار هنري(حداقل سه اثر) تشخيص دهد .
در آثار هنري خود بين اجزاوعناصر مختلف عنصر وحدت را ايجاد نمايد.
شرح درس :
انسانها عليرغم داشتن خلق و خوهاي متفاوت، مي توانند روي موضوعي وحدت داشته باشند وبا اصل قرار دادن آن به آرامش ديداري برسند .
وحدت :
اگردر طراحي ، معماري و تزيينات داخلي ، عناصر مختلف به نحوي در همديگر ادغام شوند كه يك كل واحد را تشكيل دهند ، عنصر وحدت بوجود آمده است .اين كل واحد باعث يكپارچه شدن عناصر مي شود كه بر خلاف جهت پراكندگي است ، و از لحاظ ديداري استحكام دارد . پراكندگي زماني حادث مي شود كه عناصر در كنار هم باشند ولي رابطه اي از لحاظ رنگ، بافت و فرم با همديگر نداشته باشند . اگر مجموعه عناصر با كل فضا خوب تركيب شود يك تنوع ديداري و بالانس به وجود مي آيد ،كه همان ايجاد وحدت بين عناصر همانند با عناصر غير همانند است . مهمترين و اصولي ترين كار در ايجاد وحدت بين اشياء، پيدا كردن نقطه مشترك بين عناصراست . قرار دادن يك زمينه در محيط باعث ايجاد وحدت بين اشيا ءآن محيط مي گردد .
مثال :
فرض كنيد مي خواهيم وحدت را دريك زمينه ايجاد كنيم .در اين زمينه اشياء و عناصري وجود دارند كه هر كدام داراي يك رنگ مجزا هستند و هيچ كدام با هم بالانس ندارند . رنگي كه براي زمينه انتخاب مي كنيم بايد طوري باشدكه بين همه اجزاء ارتباطي بوجود بياورد . لذا استفاده از رنگهاي خنثي در پس زمينه باعث ايجاد وحدت بين اشياء زمينه مي شود

سئوالات چهار گزينه اي :
1- هنگامي كه در طراحي، معماري وتزيينات داخلي ، عناصر مختلف به نحوي در همديگر ادغام شوند كه يك كل واحد را تشكيل دهند كدام عنصر از عناصر طراحي تجسمي پديد آمده است ؟

الف) وحدت
ب ) تناسب
ج ) تعادل
د ) تأكيد

2- عنصر پراكندگي چه زماني در يك اثر هنري به وجود مي آيد؟

الف ) زماني كه عناصر در زمانهاي مختلف در كنار هم قرار گيرند .
ب ) زماني كه عناصر در كنار هم باشند ولي با هم اختلاف داشته باشند
ج ) زماني كه عناصر در كنارهم نباشند ولي به لحاظ رنگ، فرم و بافت باهم ارتباط داشته باشند .
د ) زماني كه عناصر در كنار هم باشند ولي به لحاظ رنگ، بافت و فرم با هم رابطه اي نداشته باشند

3- مهمترين و اصولي ترين كار در ايجاد وحدت بين اشياء چيست ؟

الف ) پيدا كردن نقطه اختلاف اشياء
ب ) پيدا كردن نقطه مشترك بين عناصر
ج ) قرار دادن يك زمينه در محيط
د ) استفاده از رنگ هاي متناسب

4- كدام مورد باعث ايجاد وحدت بين اشياء با رنگ هاي مختلف كه داراي بالانس نيستند مي شود؟

الف ) استفاده از رنگ هاي شاد
ب ) استفاده از رنگ هاي مختلف
ج ) استفاده از رنگ هاي خنثي در پس زمينه
د ) استفاده از رنگهاي سرد

قسمت دوم : تزئينات داخلي خانه
استاد ايزد پناه

اهداف درس :
دانشجو بايد پس از پايان اين درس بتواند فضاي كلي آشپزخانه و محل استقرارآن در خانه را توضيح دهد.
انواع آشپزخانه ها را نام برده و درباره هر كدام توضيح دهد .
شرح درس :
كلياتي درباره آشپزخانه :
وجود آشپزخانه در ساختمان ضروري است . آشپزخانه بايد در ارتباط نزديك و تنگاتنگي با غذا خوري و ورودي باشد. براي هر مركز كار يك پريز جداگانه لازم است . بايد براي تهيه غذا روي سطح ميز ها جاي كافي وجود داشته باشد . تهويه هم به صورت طبيعي و هم به صورت مصنوعي از ملزومات كار در آشپزخانه است . آشپزخانه بايد در ارتباط نزديك با سرويس هاي بهداشتي باشد .جهت باز شدن درهاي كابينت ، بايد بر خلاف جهت حركت شخص در آشپزخانه باشد . آشپزخانه بايد در نماي شمالي ساخ


مطالب مشابه :


پروژه بزرگ سیتی سنتر اصفهان

و22 طبقه ديگر بصورت آپارتمانهاي لوكس مي توان تصاوير را با اندازه هاي بسيار




پروژه بزرگ سیتی سنتر اصفهان

و22 طبقه ديگر بصورت آپارتمانهاي لوكس مي توان تصاوير را با اندازه هاي بسيار




پودمان دكوراسيون و تزيينات داخلي خانه 1

تصاوير از راه چشم به مغز ارسال مي شوند و استفاده از اشياء لوكس و گران آپارتمانهاي تك




برچسب :