تلويزيون،خشونت،مخاطب
<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
تلويزيون رسانهاي گروهي است كه به دليل ارتباط دايمي با خانوادهها و جذّابيت ، تنوع و تكراري كه در ارائه و تبيين مسائل اجتماعي دارد، قادر است اذهان را به خود مشغول داشته و تأثيرپذيري مخاطب را بهطور نسبتاً زياد سبب گردد، لذا چگونگي تأثيرپذيري مخاطب از مهمترين نكاتي است كه پژوهشگران مسائل اجتماعي را به خود مشغول داشته است. مسائلي از قبيل تأثير تلويزيون بر معلومات، تفريح و لذّت، بزهكاري، اعتياد، سلامت روحي و ... افراد. لذا برآنيم تا در اين مقال اولين سلسله مباحث پيرامون تلويزيون و تأثير آن بر خشونت افراد را مورد بررسي قرار دهيم. اطفال و جوانان همواره شاهد صحنههاي خشونت در قالبهاي طنز و كمدي ميباشند كه با شوق فراوان به تماشاي آن مينشينند. فيلمهاي درام جنايي، وسترن، حادثهاي ـ پزشكي، افسانههاي علمي و حوادث روزمره از جمله فيلمهايي هستند كه قدرت زيادي در القاي خشونت در اطفال و جوانان
دارند و صحنههاي اكشن و بعضاً زد و خورد، سرقت، آزار به ديگران و ساير تخلّفات ميتوانند الگوي مناسبي را براي يك مخاطب كم سن و سال فراهم آورند. اما علت گرايش اطفال و جوانان به اين قبيل فيلمها ناشي از چيست؟ تحقيقات انجام شده توسط مجموعهي يونسكو حاكي از اين است كه حدود 59% اطفال و جوانان، عليرغم ابراز ترس از ديدن اين قبيل فيلمها اما هرگز حاضر به از دست دادن تماشاي آنها نميشوند. همزاد پنداري مخاطب با قهرمان اول فيلم از جمله مواردي است كه كشش اطفال را به سمت اين قبيل فيلمها سبب ميشود. هرگاه قهرمان محبوب مخاطب با خطري روبهرو شود ، مخاطب نيز آن خطر را متوجه خود ديده و بنابراين عليرغم ترس و وحشت، در دنياي واقع با تقليد از قهرمان محبوب خود، به نحوي سعي در برقراري ارتباط با وي مينمايد و اين اولين نكتهاي است كه تأثيرپذيري مخاطب از خشونت موجود در تلويزيون و فيلم را تبيين ميدارد. جامعهشناسي به
نام « شرام » طي تحقيقاتي ثابت نموده است كه اين گونه فيلمها سبب ميگردد كه اطفال واقعيت زندگي خود را فراموش نموده و در حيات واقعي به دنبال آرزوهاي دست نيافتني خويش بگردند همانگونه كه قهرمان محبوبشان بهآن دست يافت. هيجان بيش از اندازهي فيلم، دلهره، كنجكاوي، و روحيهي حقيقتپذيري در فيلمهاي جنايي،آشنايي بيشتر با جنايتكاران و استفاده از داستانهاي فيلم در گفت و گوي روزانه مواردي است كه تماشاي هر درامي را براي مخاطب نوجوان و جوان سبب ميگردد. روانشناسان معتقدند كه اين گونه فيلمها قادر است تمايلات خفتهي خشونت طلبانهي مخاطب را برانگيزد و سعي در ارضاي خويش توسط همزادپنداري با هيجان موجود در فيلمها نموده و با استفاده از دو دفاع رواني « همانندي» و « بيرون فكني» آنچه را كه از جهت روحي و رواني نياز دارند بدست آورند، لذا در مرحلهي اول سعي در انطباق آمال و احساسات و تمايلات خويش با قهرمان فيلم نموده و سپس با تقليد از قهرمان فيلم و احساس نيرومند همانندي ايجاد شده ، سعي كنند تا همانند وي فكر و مثل آنها عمل نمايند.
روانشناساني كه تماشاي خشونت و شرارت را تسكين بخش هيجان و عقدههاي عاطفي ميدانند، اساس فكر خود را از يك نظريهي متداول قديمي دربارهي درام يا نمايش گرفتهاند. قدمت اين نظريه به ادبيات يونان باستان و نوشتههاي ارسطو بازميگردند. آنها معتقدند كه آنچه در روي صحنه انجام ميگيرد به بيننده اين فرصت لذت بخش رواني را ميدهد تا خود را از رنج و محنت و هيجانات دروني خلاص سازد. آزادي او از طريق همانندي با قهرمانان و حوادثي كه در داستان يا نمايش مجسم شده، صورت ميگيرد. در واقع مخاطب كه در ابتدا فرصت تجربه را در دنياي واقع در خود نميبيند حال با فرصتي روبرو شده است كه به راحتي ميتواند حقايق موجود در فيلم را با واقعيتها انطباق داده و به خود جرأت انجام آن عمل در دنياي واقع را بدهد. در واقع لذت حاصل از ديدن فيلم، غريزه ذاتي شخص و ميل به ارضاي هيجانات فروخفته خود و علاقه وافر مخاطب به قهرمان محبوب خويش از عواملي است كه اين انطباق را سبب ميگردد. اما نظريهاي ديگر نيز وجود دارد و آن گرايش مخاطب به بزهكاري است، بدون اينكه هيجانات وي ارضاء شوند. اما آيا ميزان تأثيرپذيري تمامي مخاطبان يكسان است؟ بايد گفت نه. تحقيقات انجام گرفته نشان ميدهد كه مخاطباني كه قبلاً
روحيه خشونت طلبي داشتند تأثير بيشتري نسبت به مخاطباني كه روحيه خشونت طلبي نداشتند پذيرفتند. از آن گذشته ، برداشتهاي متفاوت مخاطب نيز در نوع تأثيرپذيري وي ميتواند مؤثر باشد. اين كه مخاطب خشونت موجود در فيلم را تنها راه مقابله با مشكلات خويش ببيند و يا آن را مشكل ساز براي خويش قلمداد كند در نحوهي تأثير پذيري وي مؤثر است. بنابراين بايد با استفاده از راههايي كه نتايج ثمربخش خود را آشكار ساختهاند، مخاطب را وادار به درك اين حقيقت بزرگ كرد كه بين دنياي مجسم شده در يك برنامهي شيرين تلويزيوني و واقعيات جهان خارج، فاصله و تضادي گاه بيش از اندازه عظيم وجود دارد.
مطالب مشابه :
برنامه پایش سلامت کارکنان از طریق انجام آزمایشات در شرکت MIGT برگزار شد.
otc - برنامه پایش سلامت کارکنان از طریق انجام آزمایشات در شرکت migt برگزار شد. - توربوکمپرسورنفت
تلويزيون،خشونت،مخاطب
شرکت راهیان پرداز هرمز - توسعه نرم افزار-طراحی وب-گرافیک رایانه ای-ساخت فیلم های تبلیغاتی
فرم نظرسنجي درخصوص اردوي راهيان نور
سلامت باشید دهه تهنيت اعياد مبارک ماه شعبان باستحضارمیرساند پايگاه مقاومت بسيج شرکت
توقف اعزام اجباری دانش آموزان به مناطق جنگی/راهیان نور
راهیان نور دانش سختگیرانهترین ضوابط در خصوص سلامت با توجه به شرکت بالای
راهیان نور در کلام رهبری
راهیان نور کردند و جان خود، سلامت و جوانی خود را برای هم آمدم در جمع شما شرکت
راهیان نور در کلام رهبری
در جمع راهیان نور امروز شرکت من در مجموعه زایران و جان خود، سلامت و جوانی خود را برای
راهیان نور دانش آموزی ،مسؤلیتش باسپاه پاسداران است
سپاه پاسداران مسوولیت برگزاری اردوی راهیان نور و سلامت دانش اردوها شرکت
روابط عمومی شیر پگاه خوزستان برای دومین بار متوالی خوش درخشید
وی با بیان اینکه شرکت شر پگاه خوزستان 26 و سلامت (لوگوی سیب راهیان نور که از استان
تاثیر سبک زندگی انسان دین مدار بر سلامت روان
فرهنگستون - تاثیر سبک زندگی انسان دین مدار بر سلامت روان - عرصه فرهنگی، عرصه جهاد است
تاریخچه ی اجمالی تشکیل بسیج دانش آموزی
راهیان نور سلامت و این که همواره مقامت می باشد که شرکت کنندگان در کلاسهای
برچسب :
شرکت راهیان سلامت