:..: نقد و بررسی آموزش تنبک دورۀ مقدماتی و تنبک تصنيف اثر داریوش اسحاقی :..:
نقد و بررسی آموزش تنبک دورۀ مقدماتی و تنبک تصنيف اثر داریوش اسحاقی کتاب همانطور که مؤلف در پیش گفتار آن عنوان کرده ، هدف آن ،آموزش پنج حرکت مشترک میان همه تنبک نوازان یعنی به طور خاص سبک مرحوم ناصر فرهنگفر است . سیستم نت نویسی برگرفته از بهمن رجبی است . ولی نت ها به فرم بین المللی زیر خطوط حامل نوشته اند که به نظر اینجانب لزومی نداشت چرا که رسیدن به یک خط الرسم واحد و پرهیز از کثرت نگارش در نت نویسی برای هنر جویان و نوازندگان و هنرآموزان قطعاً مفید تر و ضروری تر است .
در یک کتاب آموزشی به نظر اینجانب لازم است مختصری از تئوری موسیقی مورد نیاز و تصاویر و توضیحات مربوط به علائم و حرکات و تکنیک ها آورده شود . در صفحه علائم پنج حرکت اصلی نویسنده ، در مورد اول آن ابراز داشته که" چون معلمین محترم هر یک در مورد اجرای حرکات روش خاص خود را دارند ، بنابراین توضیح و تصویر لازم نیست ". بعد در مورد چهار همین صفحه گفته اند، "هنر جویان باید بیشتر تلاش خود را برای شیوه صحیح نشستن و زیبائی حرکات دست در اجرای قطعات نمایند ". (استیل ، اصلاحی که به کار برده اند ) . خوب اگر استیل نوازندگی برای مؤلف مهم بود ، حداقل باید استیل صحیح را در حد یک عکس و توضیحات می آوردند .
فرض کنید یک هنر آموز به طور صحیح و زیبا حرکات را به هنر جوی خود آموزش ندهد، حداقل باید عکسی برای مقایسه وجود می داشت . بدون این الزامات مؤلف در جای جای کتاب به هنرجو متذکر شده اند که جلوی آئینه تمرین نماید . مؤلف اگر به فرم نوازندگی بها می داد باید حتی CD نوازندگی کتاب را هم، همراه کتاب منتشر می کردند .
روش آموزش در این کتاب ، منظم و منطقی نیست . استفاده از اتودهای یک میزانی یا دو میزانی بسیار کسالت بار و خسته کننده و اینکه ابتدا یک دست و بعد هم دست دیگر را اضافه نمائید بر یکنواختی و نا معقول بودن آن افزوده است .
روند آموزش تنبک آقای اسحاقی را ملاحظه کنید.
1ـ اتودهای دو چهارم دو میزانی با تم و بک
2ـ اتودهای دو چهارم دو میزانی با تم و بک و سکوت سیاه
3ـ اتودهای دو میزانی دو چهارم بشکن های دوم و سوم با تم و بک
4ـ اتودهای دو میزانی با تم و بک با نت ها سیاه و چنگ
5ـ اتودهای دو میزانی دو چهارم با تم و بک و نت های دولاچنگ و چنگ و سیاه
6ـ اتودهای دو میزانی شش و هشت با سه حرکت تم و بک و بشکن و نت های سیاه و چنگ
7ـ سه به اصطلاح سرهم بندی بی ملاحت که نواختن آنها باعث اعصاب خردی است .
8ـ اتودهای دو میزانی هشت پنج انگشتی با تم و بک ابتدا با نت های چنگ و در صفحه بعد با نت های سیاه
9ـ چهار قطعه بی ملاحت
10ـ اتودهای دو میزانی دو چهارم با تم و بک با هفت چهار انگشتی در قالب نت های چنگ و سیاه
11ـ اتودهای چهار میزانی دو چهارم با تم و هفت چهار انگشتی در قالب نت های چنگ و سیاه
12ـ دو به اصلاح بی ملاحت
13ـ اتودهای چهار میزانی در قالب دو چهارم با تم و هشت پنج انگشتی و هفت چهار انگشتی و تم و بک با نت های سیاه و چنگ و سکوت سیاه و سکوت چنگ و چند اتود هم با نت های دولاچنگ
14ـ به اصلاح دوقطعه بی هدف دیگر یک دو چهار و یکی شست هشتم
15ـ اتودهای دو چهارم چهار میزانی با هفت چهار انگشتی و بشکن دوم و سوم با نت های سیاه و چنگ
16ـ یک به اصطلاح قطعه با هفت چهار انگشتی و بشکن دوم و سوم با نت های سیاه و چنگ و دو لاچنگ
17ـ دو به اصطلاح قطعه با بشکن دوم و سوم و هفت چهار انگشتی در قالب شش هشتم با نت های چنگ و سیاه
18ـ اتودهای چهار میزانی با هر پنج حرکت با هم در قالب نت های سیاه و چنگ و دولا چنگ
19ـ دو قطعه شش هشت با این پنج حرکت
20ـ اتودهای چهار میزانی دوچهار و شش هشت با پنج حرکت با نت های سیاه و چنگ و دولاچنگ و سه لاچنگ
21ـ سه قطعه شش هشتم بی انظباط که آقای اسحاقی گفته اند یکی از آنها را هنرجو حفظ کند . معلوم نیست چه نظمی بین میزان ها حاکم است که قابلیت حفظ شدن توسط هنرجو مقدماتی را دارد ! یک انتظار فوق العاده نا به جا از هنر جو
22ـ اتودهای چهار میزانی دو چهارم با نت های چنگ و سیاه و دولاچنگ برای بدست آوردن ریز
23ـ دو قطعه دو چهار با نت های سیاه و چنگ و دولاچنگ
24ـ اتودهاي چهار ميزاني دو چهارم براي ريز بشكني و پر با نت هاي سه لاچنگ و دولاچنگ و چنگ
25ـ دو قطعه دو چهارم با سه لاچنگ
26ـ اتودهاي چهار ميزاني دو چهارم كه تمرين ريز بشكني و پر تا چهار لاچنگ ناميده و عوض كردن شكل نوشتن در حين اين اتودها
27ـ پاپان اتودهاي كلافه كننده و بي نظم و شروع به اصطاح قطعات تا آخر كتاب
عجبا! معلوم نيست آقاي اسحاقي اين الگوريتم پيچيده آموزش پنج حركت تنبك نوازي و مسير سنگلاخ آن را با راهنمائي كدام استاد !فراهم كرده اند .
بيچاره هنر جويان اغلب خراساني و غير خراساني كه اين مراحل جانگزاي را پيموده اند و تنبك نوازي را فرا گرفته اند . اين روند آموزش تنبك به جز چرخاندن لقمه به دور سه چيز ديگري نيست .
چيزي براي نقد وجود ندارد خود اين مراحل گوياي بي نظمي فكري نويسنده است . ممكن است اين كتاب در شرايطي نوشته شده باشد كه مقدمات تنبك نوازي جلد اول مجيد حسابي يا آموزش تنبك مرتضي قاسمی یا آموزش تنبك كريم طاهري يا حتي در بد ترين حالت آموزش مقدماتي تنبك اخوان موجود نبوده ولي في الحال آنها موجودند و بايد اذعان داشت كه در برابر اين اتودها و به اصلاح قطعات بسيار قويترند و براي تدريس مناسبتر .
آقاي اسحاقي ضروري است نيم نگاهي به آموزش تنبك آقاي مرتضي قاسمي بيفكنند و طبقه بندي و نظم و پيوستگي اتودهاي آموزش تنبك خودشان را با آن كتاب مقايسه فرمايند . تا موضوع آموزش بيشتر شير فهم شان شود . فرض كنيم آقاي اسحاقي به جاي نوازنده تنبك راهنماي تور مي شدند . براي معرفي جغرافياي شهر به توريست ها روش راهنمائي ايشان اين چنين بود كه ابتدا يك خيابان اصلي شهر را معرفي مي كردند و در ادامه كوچه، پس كوچه هاي پيرامون اين خيابان و سپس خيابان ديگر و كوچه پس كوچه هاي پيرامون و الي آخر و بعد هم عنوان كنند اين هم يك روش راهنمائي تور است .
از صفحه 68 كتاب تا آخر كتاب خبري از اتودها نيست و همه نوشته ها بصورت قطعه اند ، در اغلب اين قطعات شايد بتوان چند ميزان مرتبط با هم يافت ولي ارتباطات بين جملات خيلي ضعيف است يعني قطعات از انسجام برخوردار نيستند . براي درك واژه انسجام مثلاً قطعه صفحه 89 را ملاحظه فرمائيد كه قطعه منسجم خوبي است و در مقابل نوشته صفحه 80 و 81 را ملاحظه فرمائيد . در اين به اصطلاح قطعه مابين چند ميزان ارتباط ميتوان يافت ولي ارتباط بين جملات ضعيف است به طوري كه كل مجموعه از هر دري سخني است .
نويسنده خيلي عجولانه در صفحه 76 تقسيمات شش تائي را مطرح كرده . تا وقتي كه ريز هنرجو سرعت و قوام نيافته نيازي به تقسيمات ديگر نت ها نيست . مطلب آخر قطعات لنگ كتاب است كه هيچ موضوعيت در يك كتاب مقدماتي ندارد ، چرا كه قرار نيست هنرجو همه چيز را در يك جلد كتاب فرا بگيرد .
سخن آخر اينكه تدريس اين كتاب در شرايط فعلي فقط مي تواند نتيجه جهل و تعصب و احتمالاً كيسه دوزي اقتصادي باشه و الا مدرسين محترم مي توانند آموزش منطقي و اصولي بر مبناي اتودهاي طبقه بندي شده و منظم و مرحله به مرحله همين حركات را در كتاب هاي آقاي، مرتضي قاسمي ، (آموزش نوين جلد اول و دوم همراه با CD) ویا مقدمات تنبك نوازي مجيد حسابی (جلداول) بيابند و به هنرجو تعليم دهندویااگر قرار است قطعه آموزش دهند به كتاب آقاي كريم طاهري مراجعه فرمايند كه گستردگي تكنيكي آن درقیاس بااموزش تنبک مجید حسابی، بيشتر است .
ادامه دارد.......
محمد علی برجیان بروجنی
مطالب مشابه :
رواج نت نویسی تنبک
هدهدی - رواج نت نویسی تنبک - آلکساندرا بالاندینا * ترجمه ی آرین رحمانیان
دانلود مجله دانلود آموزش نت های تنبک pdf
روژيــــــــــنـ مــــــوزيـــكــ - دانلود مجله دانلود آموزش نت های تنبک pdf - آوازهــ
تنبك نوازي فوق العاده زيبا توسط هنرمند جوان نغمه فرهمند
تنبك نوازي فوق العاده اجراي تصويري بسيار زيباي پژمان اختياري به نام مهتاب به همراه نت
دانلود آهنگ سنتور و تنبک
اخبار گروه موسيقي چكاوك، دانلود نت و فيلم و آهنگ دانلود آهنگ سنتور و
-کلاس تنبک نه کلاس زندگی ( از "نت آهنگ")
روایتی برای تمبک - -کلاس تنبک نه کلاس زندگی ( از "نت آهنگ") - روایتی برای تمبک * تنبك * تنبك
- رواج نت نویسی تمبک
روایتی برای تمبک - - رواج نت نویسی تمبک - * آرشيو موضوعات مرتبط با تنبك در وبلاگ سياه
شیوه های نت نویسی سه خطی و یک خطی برای ساز های کوبه ای
فرهنگ و هنر استهبان - شیوه های نت نویسی سه خطی و یک خطی برای ساز های کوبه ای - نخستین وبلاگ
:..: تنبك ،تالاق تولوق ، تالاپ تولوپ ، ريز پلنگ پلنگي :..:
تنبك ،تالاق تولوق ، تالاپ تولوپ ، ريز پلنگ پلنگي جهانگیر دانای علمی يكي از دوستان تعريف مي
اندک اطلاعاتی از تنبک
تنبك. تمبك در وی قبل از نت نویسی ریتم هارا به گونه ای كه برای هنرجو شیرین وقابل درك باشد
زرد ملیجه ( ملیچه ) از آثارِ استاد ابولحسن صبا
آرشیو موسیقی ملی ایران ( آواز سنتی ) - زرد ملیجه ( ملیچه ) از آثارِ استاد ابولحسن صبا - دایره
برچسب :
نت تنبك