تکنیک های راندوی اجسام

گیاهان
گیاهان در پلان ها و ترسیمات نما حس مقیاس را القا می کنند و رسم را طبیعی جلوه می دهند همچنین درآنها از ترکیب زیگزاگ و انبوه-تهی استفاده می شود.گیاهان از نظر قالب ،شکل،اندازه،و رنگ متنوعند و به طور کلی به سه نوع اصلی طبق بندی می شوند:درخت،بوته و پوشش زمین.درختان و بوته ها مجدد به دو گروه تقسیم می شوند:تیره مخروطیان(همیشه سبز)و برگ ریز.
تکنیک های سر قلم:درختان درپلان

  • همیشه از مداد و شابلون برای رسم سریع درختان استفاده کنید.برای کشیدن دایره های دوبل به دور آنها قلم یا مداد را به کار گیرید.این کار به درختان ظاهری راحت و سه بعدی می دهد.
  • در ختان را تقریباًدر دو سوم اندازه واقعی شان رسم کنید.از بزرگ یا کوچک کردن بیش از حد انها خودداری کنید.
  • به طور کلی هرچه پلان در مقیاس های بزرگتری باشد جزئیات بیشتری از درختان باید نشان داده شود؛البته ممکن است با توجه به گیاهانی که زیر درختان قرار دارد تغییر کنید.
  • هنگامی که یک درخت را در یک پلان رنگ آمیزی می کنید،از اصول جفت رنگ و رنگ مجاور استفاده کنید و مقداری فضای سفید باقی بگذارید.هنگام رنگ آمیزی درختان بزرگتر که جزئیاتی در زیر آنها قرار دارد فقط از رنگهای رقیق روشن استفاده کنید.
  • هنگام به تصویر کشیدن گروهی از درختان در قالب یک دور خط،از دور خط سیاه در کل پیرامون محیط خارجی ان و از یک دور خط روشن تر برای مشخص کردن هر درخت به صورت مجزا استفاده کنید.
  • همیشه از سایه ها برای تمایز درختان از سطح زمین و دیگر درختان باقی بگذارید .(این کار را می توان با مدادرنگی سفید انجام داد.)
  • هنگامی که درختی مقابل ساختمان یا روی پشت بام قرار دارد،شکل آن همیشه باید با ساختمان همپوشانی داشته باشد.
  • اگر تعداد زیادی درخت باید بکشید از مهر با طرح درخت استفاده کنید.این مهر را می توان از سازنده مهر خریداری کرد تا در وقت صرفه جویی شود.

تکنیک های سرقلم :بوته و پوشش های زمین درپلان

  • به طور معمول بوته ها باید جزئیات کمتری نسبت به درختان در نمای پلان داشته باشند.گروهی از بوته ها معمولاًدر دور خطی ساده با نقاطی نمایش داده می شوند که این نقاط تنه را تشکیل می دهند.
  • بوته های برگریز معمولاً با دور خطی لطیف و بوته های همیشه سبز با لبه های دندانه دار نشان داده می شوند.
  • هنگام راندو،بعضی بوته ها را رنگ نکنید یا با رنگهای روشن رنگ کنید تا کمی فضای سفید باقی بماند.
  • هنگام مشخص کردن دور خط بوته ها،از دو نوع پهنای خط،یک خط سیاه برای لبه خارجی و یک خط باریک در داخل آن یا برعکس ،استفاده کنید.
  • هنگامی که پوشش زمین و چمن هردو در یک پلان قرار گرفته اند،نشان دادن تمایز بین آنهااهمیت زیادی دارد .هنگام به کار بردن رنگ یا ارزش برای نواحی پوشش دار مطمئن شوید که این نواحی از درختان و بوته ها روشن تر یا تیره تر شده است تا بتوان به این ترتیب بین آنها تمایز قائل شد.
  • برای جذابیت بیشتر از خطوط و نقاط در سطح زمین استفاده کنید.
  • هنگام راندو با ماژیک برای چمنی که روی سطح صاف زمین قرار دارد خط کش را برای هدایت ماژیک به کار ببرید.
  • با توجه به پهنای مورد نظر خوط ،دو گونیا را با فاصله از یکدیگر به هم بچسبانید و از هر دو لبه برای به تصویر کشیدن چمن با پوشش زمین استفاده کنید.

تکنیک های سر قلم:درختان در نما

  • ابتدا درختان را مطابق شکل اصلی شان رسم کنید.این شکل ها ممکن است دایره ای،تخم مرغی،ستونی،و نامنظم و مخروطی باشد.شاید شکل دور خط به تنهایی برای اسکیس های سریع کافی باشد.
  • به یاد داشته باشید که از اصول زیگزاگ ،جفت رنگ و رنگ مجاور استفاده کنید و اندکی فضای سفید باقی بگذارید.نقاط را اضافه کنید و در نهایت با رنگ مشکی دور خط ان را بکشید.
  • درختان پشت ساختمان باید روشن تر یا تیره تر از ساختمان باشند تا کنتراست مناسبی ایجاد شود.
  • شاخ و برگ وتنه درختان پیش زمینه باید جزئیات بیشتری داشته باشند،درختان پس زمینه باید به صورت دور خطی انبوه و ساده نشان داده شوند.
  • الگوهای شاخه دار فقط مواقعی کاربرد دارند که اجزای درختان مهم به نظر برسند.از درختان پر شاخ و برگ می توان برای پوشاندن نماها و عناصر نا مطلوب استفاده کرد.
  • از نماهای فرورفته و برجسته شاخ و برگ یا حروف Wو M برای نشان دادن الگوهای برگ ها استفاده کنید.
  • تنه درختانی که به طور مستقیم زیر سایه قرار دارند همیشه باید تیره تر ترسیم شوند تا سایه و سایه گاه را نشان دهند.ارزش کلی تنه به پس زمینه آن بستگی دارد.تنه های تیره درختان باید مقابل پس زمینه های روشن قرار گیرند و برعکس.

این سه مرحله را در راندوی درختان دنبال کنید:1.دور خط را اسکیس بزنید.2.رنگ های روشن را اضافه کنید و با رنگ مشکی دور خط را بکشید.3. رنگ های بیشتر و تیره تر و همچنین جزئیات را اضافه کنید.
تکنیک های سر قلم :بوته ها و پوشش های زمین درنما

  • هر دو نوع بوته های همیشه سبز و برگ ریز به گروه های زیر طبقه بندی می شوند:مدور،خزشی،دور خط،شاخه ای و شاخه ای با دور خط.
  • اصول دور خط برای ترسیم درختان در نما دور خط را دنبال کنید.
  • در راندوی ماژیک از رنگ لعابی مات استفاده کنید و روی ماژیک نقاشی کنید تا بوته ها اضافه شوند.
  • معمولاً چمن های پیش زمینه باید تیره تر از پس زمینه باشند در غیر این صورت به یک نقطه کانونی در مرکز نیاز داریم.
  • خطوط و نقاط سیاه و سفید را برای ایجاد جذابیت اضافه و چمن را بافت دار کنید.
  • هنگام راندو رنگی چمن،اصول رنگی مجاور و جفت رنگ را در نظر بگیرید تا ظاهری جالب و واقعی به وجود آورید.
  • هنگامی که در پرسپکتیو از خطوط کوتاه برای نمایش چمن استفاده می کنید هر چه به سمت پیش زمینه پیش می آیید ،فاصله بین خطوط باید به تدریج وسیع تر شود .زاویه انها طبیعت هموار یا ناهوار زمین را نشان می دهد.

 

خودرو

گنجاندن خودرو در ترسیم باعث ایجاد مقیاس ،فعالیت و واقع گرایی می شود.همچنین خودروها به ایجاد ترکیب مناسب کمک،عناصر نامطلوب را پنهان و فضا را تکمیل می کنند و بر اعتبار آن می افزایند.جمع آوری تصاویر خودروها از مجلات،کتابها و فروشندگان بروشورها برای تهیه منبع جزئیات فکر خوبی است.هیچ گاه نباید خودروها را در ترسیم آورد چرا که پیدا کردن خودر مناسب در زاویه مناسب برای مقیاس رسم بسیار وقت گیر است.اکثر خودروهای ترسیم شده به هنگام ورود به خیابان یا خروج از آن،کج و یکوری به نظر می رسند.
خودرو متناسب با خصوصیات پروژه را انتخاب کنید.خودروهای گران قیمت اعتبار و ارزش راندو را افزایش می دهند.در حینی که خودروها می پیچند،اگر امکان دارد آنها را در هر دو جهتی که عبور می کند ترسیم کنید.به یاد داشته باشید که راننده را نیز رسم کنید.همیشه سایه خودروها را روی خیابان قرار دهید .سطح جزئیات خودرو باید با پیچیدگی ترسیم سنجیده شود.رنگ هایی که برای خودرو استفاده می شود باید مکمل رسم باشد مانند خودرویی قرمز در برابر منظره ای سبز و یا خودرویی نارنجی در برابر آسمان آبی.
مبلمان
مبلمان،ترکیبی زیگزاگی و انبوه -تهی ایجاد می کند و فضای داخلی را به وجود می آورد.مبلمان مجلل ترسیم را جذاب جلوه می دهد.در فضاهای بدترکیب و ناهماهنگ این مشکلات می توانند با تدبیر جابه جایی مبلمان پنهان شوند.
تکنیک های سرقلم

  • هیچ گاه موقع راندو مبلمان را رسم نکنید.فرض کنید که حالت مبلمان به شکل مکعب یا جعبه است و آن را در پرسپکتیو قرار دهید.سپس مبلمان را در مکعب رسم کنید و جزئیات لازم را به آن بیفزایید.
  • ابتدا از یک مداد قرمز برای رسم سریع آن استفاده کنید سپس با روان نویس مشکی دور خط آن را بکشید .در حالیکه فضای سفید باقی می گذاریدو از جفت رنگ استفاده می کنید برای ساختار رنگ آن،سایه گاه های روشن به کار ببرید.خیلی سریع ارزش های تیره تر را برای رسیدن به تغییر تدریجی ارزش اعمال کنید .سایه گاه و سایه را بیفزایید و با خطوط ماژیک و مدادرنگی آن را روشن کنید.از مجلات و فهرست تصویری مبلمان پوشه عکسی تهیه کنید .داشتن پوشه ای از اسامی انواع مبلمان برای ارجاع شما کمک خواهد کرد.به کمک این پوشه می توانید مبلمانی را که مناسب دکور و طرحتان است انتخاب کنید.این انتخاب باید با تجسمی که می خواهید القا کنید متناسب باشد .مبلمان را به صورت طبقه بندی شده قرار دهید .فاصله گذاری تصادفی ممکن است ترکیب کلی را ناهمگن کند.به یاد داشته باشید که هنگام راندو،از جفت رنگ،تغییر تدریجی ارزش،سایه گاه و سایه ،نقاط و خطوط استفاده کنید.به خاطر پیچیدگی بافتها و رنگهای رویه مبل،بسیاری از مردم موقع راندو مبلمان (چندین بار رنگ امیزی)می کنند.این کار نتایج ناهمگنی را به دنبال خوهد داشت.در حقیقت رنگها و الگوهای بسیاری وجود دارند که وقتی با یکدیگر ترکیب می شوند فضایی خوش آیند خلق می کنند.

 

 

 

 

 

 

 

آسمان
آسمان بخش وسیعی از ترسیم را تشکیل می دهد و وضع کلی هوا از خورشیدی تا طوفانی،غروب آفتاب تا نیمه شب را نشان می دهد .آسمان می تواند به تعادل ترسیم کمک کند و توجه را بر موضوع متمرکز کند.از شکل ابرها اغلب برای رسیدن به ترکیب زیگزاگی جالب استفاده می شود.به طور کلی،رنگهای روشن،ترسیم را لطیف می سازد و سبب جلب توجه فرد به نقاط کانونی می شود .استفاده از جفت رنگ به جذابیت و پیشرفت طرح کلی رنگ کمک می کند.رنگ بیش از اندازه باعث می شود آسمان تیره و غیرواقعی به نظر برسد.
تکنیک های سر قلم:

  • همیشه موقع راندو با مرکب،آبرنگ یا رنگ لعابی ابتدا روی آسمان کار کنید.هنگام راندو با مداد ،پاستل و ماژیک آسمان را آخر کار رنگ کنید.
  • آسمان نباید بر دیگر عناصر ترسیم غلبه کند بلکه باید ترکیب را تقویت کند.ممکن است ترکیب با زیادکاری روی آسمان،خراب شود.کار را آسان بگیرید و به یاد داشته باشید که (کم زیاداست.)
  • هنگامی که آسمان را طراحی می کنید ان را در قالب زیگزاگ نگه دارید و لبه های خارجی ساختمان ها را رسم نکنید .بعد از اعمال این موارد ،آسمان پشت ساختمان قرار می گیرد نه بالای آن.
  • رنگ آسمان باید خط افقی یا ساختمانها را قطع کند تا عناصر روی زمین معلق به نظر نرسند.به عنوان یک اصل،آسمان در جایی که به خط افق می رسد باید همیشه روشن تر باشد.با وجود این در اسکیس های سریع ممکن است مجبور شویم آسمان را در اطراف مرکز رسم تیره تر و هم زمان با حرکت به طرف بیرون روشن ترکنیم تا نقطه کانونی ایجاد کند و در برابر ساختمانی یه رنگ روشن به انبوه-تهی برسد .استفاده از رنگ نارنجی نزدیک افق توسط جفت رنگ به ترسیم جذابیت می بخشد.
  • به هنگام رنگ آمیزی آسمان،به منظور یک دست شدن آن ،از همان ابزاری استفاده کنید که در دیگر عناصر رسم استفاده کرده اید.ابزار مشخصی مانند ماژیک ممکن است محدودیت هایی را برای فضاهای بزرگ ایجاد کند زیرا ظاهری خط مانند دارد. در این مورد-به عنوان مثال برای آسمان -از پاستل استفاده کنید.
  • با تیز بر ،پاستل آبی را بتراشید تا پودر ایجاد کند و ان را روی نواحی مورد نظر بپاشید.سر انگشتتان را در اطراف ساختمان جلو و عقب ببرید تا آسمان پدید آید .روی رنگ آبی از پاستل سفید برای ایجاد ابر استفاده کنید.

آب
آب در طراحی معمولاً به عنوان عنصری آرام در نظر گرفته می شود.دریاچه ای آرام حس ارامش را به مخاطب القا می کند حال آنکه ،چشمه ای بزرگ جذابیت می آفریند.به واسطه این انگیزه هاست که در بسیاری از پروژه های موفق خصوصیات آب مد نظر قرار می گیرد.دامنه عناصر آب از بازتاب در استخر،استخر شنا و دریاچه تا چشمه ها و آبشار و رودخانه ها را شامل می شود.در این بخش آب روان و راکد را درپلان و اسکیس ها بررسی می کنیم.
تکنیک های سر قلم :آبراکد

  • از خطوط عمودی برای نشان دادن سطوح بازتاب و از خطوط افقی برای نشان دادن سطوح هموار و آیینه ای استفاده کنید.
  • بعد از اعمال خطوط عمودی و افقی مناسب بر سطح آب ،از یک پاستل یا مداد سفید روی خطوط قبلی در جهت مخالف به منظور راندو بازتاب استفده کنید.
  • نمای پلان استخر با پاستل راندو می شود ،از پاک کن معمولی با زاویه 45 درجه برای تفکیک سطح و ایجاد بازتاب استفاده کنید.اگر استخر با ماژیک راندو شده است باید از پاستل سفید استفاده کرد.
  • برای پوشش نواحی وسیع مانند دریاچه ها پاستل یا ایر براش را به کار گیرید .برای القا حس عمق سایه را اعمال کنید.
  • از طریق ترکیب،تغییر تدریجی ارزش در سطح آب را به وجود آورید .در اسکیس،همیشه از ارزش های تیره تر برای اطراف پس زمینه استفاده کنید.
  • عناص ردیگری از محیط پیرامون را به آ ب بیفزایید تا واقعی تر جلوه کند،افرادی که در آب شنا می کنند عناصر مناسبی هستند.از اصول جفت رنگ نیز استفاده کنید .برای مثال ،افرادی را که لباس شنای نارنجی یا قرمز پوشیده اند در برابر آب آبی قرار دهید.

تکنیک های سر قلم:آبروان

  • تکنیک های کلیدی مشابه ای را که در مبحث آب راکد بیان شد به کار گیرید.
  • از اندازه های مختلف حباب ها و نقاط سیاه و سفید و خطوط منحنی استفاده کنید تا علاوه بر امواج،جذابیت و حرکت آب را نیز به تصویر در آورید.
  • چشمه ها یا آبشار مقابل پس زمینه تاریک را با رنگ روشن تر یا سفید ایجاد کنید ؛برعکس این عمل را نیز می توانید انجام دهید.این کار،ترکیب انبوه- تهی خوبی در ترسیم می آفریند.
  • سطح عمودی چشمه یا آبشار باید ارزش روشن تر و پلان افقی باید تیره تر باشد تا به ایجاد عمق و تیره-روشن منجر شود.
  • فاصله باریک سفیدی در طول خط کناره باقی بگذارید تا آب از سطح زمین جدا شود.این کار را با باقی گذاشتن فضای سفید یا با مداد سفید انجام دهید.

شیشه
اکثر ساختمان ها یا یک نوع شیشه یا شیشه هایی در شکل های مختلف و متنوع دارند.شیشه خود،دارای انواع زیادی است:شفاف یا رنگی،دودی یا آیینه ای.
گام به گام

  1. برای رسم پنجره شیشه ای قاب بندی شده،ابتدا شیشه را به عنوان ورقه ای ساده با تغییر تدریجی ارزش راندو کنید.
  2. سایه قاب ها را روی شیشه قرار دهید.
  3. از یک رنگ مات مناسب برای رسم قاب های روی ناحیه سایه شیشه استفاده کنید.این کار باعث صرفه جویی در وقت می شود زیرا دیگر لازم نیست که به هر قاب سایه بزنید.

تکنیک های سر قلم

  • در صورت امکان ،تغییر تدریجی ارزش را هنگام ترسیم پنجره برای ایجاد جذابیت اعمال کنید.
  • هنگام رسم شیشه نیمه شفاف یا شفاف سعی کنید اشیایی را که پشت پنجره قرار دارند نشان دهید تا واقعی تر به نظر برسد.این اشیا ممکن است چراغ های سقف یا اتاق،پرده ها،افراد و گیاهان را شامل می شود.
  • هنگام رسم بازتاب شیشه،عناصری که د رمحیط اطراف قرار دارند مانند آسمان ،گیاهان و مردم را در نظر بگیرید.
  • پنجره هایی که به سمت آفتاب گیر ساختمان هستند باید تیره تر از آنهایی باشند که در سایه قرار دارند.این عمل باعث ایجاد کنتراست و انبوه -تهی می شود.
  • هنگامی که از آبرنگ برای راندو شیشه استفاده می کنید قبل از به کار بردن رنگ،تمام پنجره را مرطوب کنید.

مصالح ساخت
آشنایی با مصالح دست ساز و چگونگی راندو آنها برای ترسیمات معماری لازم است.مصالح شامل چوب،آجر،کاشی،سنگ،سیمان،تخ ته سنگ،فلز و شیشه می باشد.موفقیت راندو به کیفیت جزئیات آن بستگی دارد.مشاهده و تمرین زیاد به شما در افزایش مهارت هایتان کمک می کند.
تکنیک های سر قلم

  • هنگام راندو مصالح همیشه تغییر تدریجی ارزش و جفت رنگ را منظور کنید و مقداری فضای سفید باقی بگذارید.
  • برای ایجاد جذابیت،به سطح مورد نظر خطوط راه راه،نقاط ،سایه گاه و سایه اضافه کنید.
  • بعد از رنگ آمیزی اولیه شیء کامل شده جزئیات را بیفزایید و با مداد های رنگی سایه روشن ها را اضافه کنید.


مطالب مشابه :


معرفی کلاسهای آموزشی

طراحی سیاه قلم 2- خوشنویسی درشت قلم: از دكوپاژ روي تمام اجسام مي توان استفاده كرد ، نظير :




طراحی با سیاه قلم

صدای رنگ - طراحی با سیاه قلم - هیچ شادمانی بزرگتر ازین نیست که احساس کنی آفریننده هستی.




هنر عکاسی – نقاشی و ارتباط این دو

به همین ترتیب سیاه قلم یا مداد به هنرجو کمک می کند تا با یک اجسام در کجای کادر باید باشند




طراحی با مداد 2

کیفیت رنگین اجسام با چون سرو کار طراح برای طراحی با مداد با مایه های سیاه و قلم زنی




جلوه هایی از رئالیسم در نگارگری سده نهم ایران، شاهکارهاي محمد سياه قلم

محمد سیاه قلم و روحانيت روحانيان روحانيون تن تني تنها جسم جسمي جسماني جسمها اجسام تجسم




ده آزمایش برتر فیزیک

اجسام هیچ سایه ای یک قلم کوچک در دو طرف اما نوارهای سیاه وقتی ایجاد می




پتینه، کهنه‌ نمایی اجسام

پتینه، کهنه‌ نمایی اجسام. رنگ‌های آکروماتیک شامل سیاه و سفید و خاکستری سیاه قلم




تکنیک های راندوی اجسام

تکنیک های راندوی اجسام. سر قلم: درختان در یک دور خط،از دور خط سیاه در کل پیرامون محیط




برچسب :