کوروش بزرگ ؟!
کوروش بزرگ
کوروش بزرگ
تندیس کوروش بزرگ در پارک المپیک سیدنی
دوران
حدود ۵۵۹–۵۲۹ پیش از میلاد. (۳۰ سال)
زادروز
۶۰۰ یا ۵۷۶ پیش از میلاد
زادگاه
انشان، پارس
مرگ
در فاصلهٔ بین ۱۲ تا ۳۱ اوت سال ۵۳۰ پیش از میلاد[۱]
محل مرگ
محل قطعی درگذشت مشخص نیست.[۲][۳]
آرامگاه
آرامگاه کوروش بزرگ
پیش از
کمبوجیه دوم
پس از
کمبوجیه یکم
همسر
کاساندان
کاخ
پاسارگاد
دودمان
هخامنشیان
پدر
کمبوجیه یکم
مادر
نامشخص
فرزندان
کمبوجیه
بردیا
آتوسا
آرتیستون
رکسانا
کوروش دوم (به پارسی باستان: ) که به کوروش بزرگ، کوروش کبیر یا کوروش هخامنشی مشهور است، بنیانگذار و نخستین شاه شاهنشاهی هخامنشی بود که در بین سالهای ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر نواحی گستردهای از آسیا حکومت میکرد. کوروش خودش را «فرزند کمبوجیه، شاه بزرگ انشان، نوادهٔ کوروش، شاه بزرگ انشان، نوادهٔ چیشپیش، شاه بزرگ انشان، از خانوادهای که همیشه پادشاه بودهاست.» معرفی میکند. به گفتهٔ هرودوت، کوروش نسب شاهانه داشتهاست و بهجز کتزیاس، دیگر نویسندگان یونانی، ماندانا دختر آستیاگ را مادر کوروش دانستهاند و گزارش دادهاند که کوروش حاصل ازدواج کمبوجیه یکم
و ماندانا بودهاست. برخی از باستانشناسان امروزی این روایت را معتبر
میدانند. اما برخی دیگر اعتقاد دارند رواج این روایت ریشههای سیاسی
داشتهاست و هدفش این بوده که از بنیانگذار شاهنشاهی هخامنشی، مردی
نیمهمادی بسازد تا مادها را با فرمانروایی پارسها آشتی دهد و اصولاً رابطهای بین ماندانا دختر آستیاگ و کوروش قائل نیستند و آن را افسانه میدانند.
کوروش ابتدا بر علیهٔ شاه ماد طغیان کرد و سپس به پایتخت حکومت ماد در هگمتانه یورش برد و با کمکهایی که از درون سپاه ماد به او شد، هگمتانه را فتح کرد. سپس کرزوس، شاه لیدیه را شکست داد و بهسوی سارد
لشکر کشید و پس از دو هفته، شهر سارد به اشغال نیروهای ایرانی درآمد.
کوروش مسئولیت فتح دیگر شهرهای آسیای صغیر را به فرماندهانش واگذار کرد و
خود به اکباتان بازگشت و بهسوی «پارت»، «زرنگ»، «هرات»، «خوارزم»، «باختر»، «سغد»، «گندار»، «ثهتَگوش» و «اَرَخواتیش» لشکر کشید. جزئیات این جنگها در تاریخ ثبت نشدهاست و اطلاع کمی دربارهٔ کیفیت این نبردها وجود دارد.
در بهار سال ۵۳۹ پیش از میلاد، کوروش آهنگ تسخیر بابل
را کرد و وارد جنگ با بابل شد. به گواهی اسناد تاریخی و عقیدهٔ پژوهشگران،
فتح بابل بدون جنگ بودهاست و توسط یکی از فرماندهان کوروش بهنام گئوبروه
در شب جشن سال نو انجام شد. هفده روز پس از سقوط بابل، در روز ۲۹ اکتبر
سال ۵۳۹ پیش از میلاد، خود کوروش وارد پایتخت شد. تصرف بابل نقطهٔ عطفی بود
که باعث ایجاد تعادل بین قدرتهای درگیر در آسیای غربی شد و زمینهٔ بازگشت
یهودیان تبعیدی به میهنشان در اسرائیل را فراهم کرد. کوروش همچنین دستور داد که پرستشگاه اورشلیم را بازسازی کنند و ظروف و اشیای طلایی و نقرهای را که نبوکدنصر از اورشلیم ربوده بود، به یهودیان تحویل داد.
استوانهٔ کوروش پس از شکست دادن نبونعید و تصرف بابل، نوشته شده و به منزلهٔ سند و شاهد تاریخی پرارزشیاست. در سال ۱۹۷۱ میلادی، سازمان ملل متحد استوانهٔ کوروش را به همهٔ زبانهای رسمی سازمان منتشر کرد و بدلی از این استوانه در مقر سازمان ملل در شهر نیویورک قرار داده شد.
هرودوت گزارش میدهد که کوروش در جنگ با ماساگتها
کشته شد؛ ولی این دیدگاه را اکثر مورخان جدید رد میکنند و معتقدند که
داستان هرودوت ساختگی است. تنها منبع موثق کهنی که غیرمستقیم به مرگ کوروش
اشاره میکند، دو لوح و سند گلی یافتشده در بابل است که نخستین آن مربوط
به دوازدهم اوت ۵۳۰ پیش از میلاد است که تاریخ آن «نهمین سال کورش، شاه
کشورها» را نشان میدهد. سند دوم که مربوط به سی و یکم اوت ۵۳۰ پیش از
میلاد است، «سال آغاز فرمانروایی کمبوجیه، شاه کشورها» را بر خود دارد. این
دو سند که در ظاهر اهمیت چندانی ندارند، در واقع نشان میدهند که کوروش در
فاصلهٔ بین ۱۲ تا ۳۱ اوت سال ۵۳۰ پیش از میلاد درگذشتهاست و یا حداقل،
خبر درگذشت وی و بر تختنشینی کمبوجیه در این تاریخ به بابل رسیدهاست.
محتویات
۱ منابع زندگانی کوروش۲ نام۳ تبار و خانواده۴ کودکی و نوجوانی۵ جنگ با مادها۶ فروپاشی فرمانروایی لیدیه۷ تسخیر شرق ایران و غرب آسیای میانه و عیلام۸ فتح بابل
۸.۱ رویدادهای بابل
۹ نبرد با ماساگتها و مرگ۱۰ آرامگاه کوروش بزرگ۱۱ استوانه کوروش۱۲ شخصیت کوروش
۱۲.۱ کوروش از دیدگاه یهود۱۲.۲ دین کوروش۱۲.۳ ذوالقرنین
۱۳ ولیعهد و جانشین۱۴ پانویس
منابع زندگانی کوروش
مهمترین منبع تاریخ زندگانی کوروش، تاریخ هرودوت است.[۴] منابع تاریخنگاری دربارهٔ هخامنشیان شامل هرودوت و کسنوفون بهویژه آناباسیس (یا بازگشت دههزار تن)، کتزیاس و مورخان اسکندر مقدونی، آریان، کوینت کورس، دیودور سیسیلی و همچنین نویسندگان اخیرتر مانند اثر پلوتارک و اثر آشیل (یا آیسخولوس)، پارسیان و بطلمیوس از دیدگاه جغرافیای تاریخی و البته استرابون و پلینیوس پارههایی از آثار نویسندگان نهچندان برجستهٔ یونانی، عهد عتیق (بویژه کتاب استر، عزرا، نحیما)
نیز دارای آگاهیهایی از هخامنشیان هستند و نیز آثار اخیر سدهٔ چهارم از
پاپیروسهای آرامی و سکههای فلسطینی نیز شامل این منابع میشوند. همچنین
یکی از مهمترین سندهای معتبر در بررسی زندگانی کوروش، رویدادنامهٔ نبونعید
است که به شرح نبرد و پیروزی کوروش بر آخرین پادشاه مادها میپردازد و
همچنین در متن این سند به سایر نبردهای کوروش و به ویژه نبرد بابل اشاره
شدهاست.[۵]
از میان منابع کهن، نوشتههای هرودوت تاحدودی قابل اعتماد است و پژوهشهای نوین باستانشناسی هم در پارهای از موارد، گفتههای او را تأیید میکنند.[۶]
اما نوشتههای کتزیاس جنبهٔ داستانسرایی و تفریحانگیز دارند و تقریباً
در تمامی مواردی که هرودوت و کتزیاس دربارهٔ واقعهٔ یکسانی صحبت کردهاند،
گفتههای آنان بسیار با هم اختلاف دارند و در مواردی که بتوان این
اختلافها را از روی منابع دیگر بررسی کرد، گفتههای کتزیاس نادرست است.[۷]
کتزیاس ادعا میکند که از سالنامههای رسمی ایرانی و مشاهدات شخصیاش به
عنوان پزشک دربار در نوشتن کتابش استفاده کردهاست ولی بررسیهای بیشتر
نشان داده که وی حتی به زبانهای شرقی آشنا هم نبودهاست. اگر کتزیاس از
سالنامههای رسمی استفاده میکرد، ممکن نبود آنچه را که نمیداند نداند ولی
در عوض چیزهایی را «میداند» که وجود آنها در سالنامههای رسمی، محال محض
است. با این حال، نمیتوانیم تماماً از نوشتههای کتزیاس صرفنظر کنیم زیرا
وی زمان درازی را در ایران هخامنشی بسر برد و با هخامنشیان زیادی رابطه
داشت و روایات زیادی را شنیدهاست و گاهی در بین مطالب بیارزشی که نقل
میکند، یک نام یا روایتی یافت میشود که محال است خود او جعل کرده باشد.[۸]
گزنفون در شرح احوال کوروش، کتابی به نام کورشنامه
نوشته که نتیجهٔ تخلیات وی است و حالتی داستانی دارد. کوروشنامه رمانی
سیاسی دربارهٔ پرورش جوانان و آموزش فرمانروایی آرمانی برای فرمانرانی و
پیشبرد یک سرزمین با خودکامگی خردمندانه در برابر بندگانی فرمانبردار و
ستایشگر است.[۹]
کورشنامه نمودار بارزی از گرایش گزنفون به اندرزگویی بوده و نظرها و
عقاید سلطنتخواهی وی را نشان میدهد. این کتاب در زمرهٔ رمانهای تاریخی و
اخلاقی محسوب میشود با این وجود، نمیتوان نوشتههای آن را در بررسی
تاریخی کنار نهاد زیرا کلیات و ترتیب وقایع با دیگر منابع تاریخی همخوانی
دارد.[۱۰]
نام
نوشتار اصلی: ریشه نام کوروش
نوشتهٔ حکاکیشده به زبان پارسی باستان، عیلامی و زبان اکدی بر ستون پاسارگاد «من کوروش، شاه هخامنشی هستم».
نام کوروش در منابع مختلف به صورتهای گوناگونی ذکر شدهاست. در سنگنبشتههای هخامنشی که به خط و زبان پارسی باستان نگاشته شدهاند، بصورت «کورو» یا «کوروش» (به پارسی باستان: ) و در صیغهٔ مضافالیه «کورائوش» خوانده میشد. در نسخهٔ عیلامی سنگنبشتهها «کوراش» و در متون اکدی «کورِش» نوشته شدهاست. این نام در تورات بصورت «کورُش» و «کورِش» ضبط شده و در زبان یونانی آن را «کورُس» میگفتهاند که همین نام با اندکی اختلاف در اروپا «سایروس» یا «سیروس» خوانده میشود.[۱۱] از مورخین سدههای اسلامی، ابوالفرج بن عبری در کتاب مختصر الدول و ابوریحان بیرونی در آثار الباقیه عن القرون الخالیه نام این شاه را «کورُش»، مسعودی در مروجالذهب و معادنالجوهر «کورُس»، طبری در تاریخ الرسل و الملوک و ابن اثیر در تاریخ کامل «کِیرُش» و حمزه اصفهانی نیز در تاریخ سنی ملوک الارض و الانبیا «کوروش» نوشتهاند.[۱۲]
بنا به نوشتهٔ پلوتارک، نام کوروش در زبان پارسی باستان به معنای
«خورشید» بودهاست. مشکل بتوان گفت که این پندار بر چه پایهای استوار
بودهاست.[۱۳] از سوی دیگر، برخی از پژوهشگران، نام کوروش را برگرفته از رود کُر میدانند[۱۴] و رودیگر اشمیت
عقیده دارد که معنی آن ممکن است به معنی «بچه، نوجوان، جوان» باشد و
محتملتر است که به معنی «تحقیرکنندهٔ دشمن در مباحثهٔ کلامی» معنا دهد.[۱۵]
در لهجههای ایرانی ریشهٔ «کور» در نامهای خاص مردان، بسیار رایج و معمول است؛ در کردی «کوُر» بهمعنای «پسر و پسربچه» است. در زبان پارسی «کُرَه» به معنای «اسب کوچک» یا بچهٔ گوساله و بچهٔ شتر است. در زبان پهلوی واژهٔ «کورَک» به معنای «نوزاد حیوانها» و «نوزاد اسب»[۱۶] آمدهاست، در زبان اوستا نیز «کور» به معنای «گوسالهٔ نر» است. به نظر میرسد نام پارسی باستان کوروش از این ریشه پدید آمده باشد.[۱۷]تبار و خانوادهنیای کورش برای چندین نسل بر قبایل پارس حکمرانی میکردهاند که از
حکاکیها و گزارشهای تاریخ معاصر کوروش هویدا است. در سنگنبشتهٔ کوروش در
پاسارگاد آمدهاست: «من کوروش شاه هستم، شاه هخامنشی»، «کوروش، شاه بزرگ،
شاه هخامنشی» یا «کوروش، شاه بزرگ، پسر کمبوجیه، شاه هخامنشی». در حکاکیهای شهر بابل از اور اینگونه شروع میکند: «کوروش، شاه تمام جهان، شاه سرزمین انشان، پسر کمبوجیه، شاه سرزمین انشان»[۱۸] و در استوانهٔ کوروش،
کوروش خودش را «فرزند کمبوجیه، شاه بزرگ شهر انشان، نوادهٔ کوروش، شاه
بزرگ، شاه شهر انشان نواده چیش پیش، شاه بزرگ، شاه شهر انشان، از
خانوادهای که همیشه پادشاه بودهاست.» معرفی کردهاست.[۱۹][۲۰]
به گفتهٔ هرودوت، کوروش نسب شاهانه داشتهاست. بهجز کتزیاس، دیگر
نویسندگان یونانی، ماندانا دختر آستیاگ را مادر کوروش دانستهاند و گزارش
دادهاند که کوروش حاصل ازدواج کمبوجیه یکم و ماندانا بودهاست. برخی از
باستانشناسان امروزی این روایت را معتبر میدانند.[۲۱][۲۲]
اما برخی دیگر اعتقاد دارند رواج این روایت ریشههای سیاسی داشتهاست و
هدفش این بوده که از بنیانگذار شاهنشاهی هخامنشی، مردی نیمهمادی بسازد تا
مادها را با فرمانروایی پارسها آشتی دهد و اصولاً رابطهای بین ماندانا
دختر آستیاگ و کوروش قائل نیستند و آن را افسانه میدانند.[۲۳][۲۴][۲۵]
والتر هینتس
در این زمینه بررسیهایی انجام داده و معتقداست که بهسادگی میتوان به
این نتیجه رسید که ماندانا مادر کوروش نبودهاست، البته برای رسیدن به این
مقصود باید اندکی به تاریخ ماد بازگردیم:
هووخشتره، شاه ماد پس از اتحاد با بابلیها در سال ۶۱۲ قبل از میلاد، نینوا پایتخت آشور را فتح کرد. وی در سال ۵۸۵ قبل از میلاد نیز همچنان فرمانروا بود و در این زمان با الیاتس شاه لودیه و پدر کرزوس در غرب آسیای صغیر در حال جنگ بود. هرودوت مینویسد که در حین جنگ، «روز ناگهان تبدیل به شب شد». دو طرف جنگ، وحشتزده از کسوف، بیدرنگ تصمیم به صلح گرفتند.[۲۶] دانش اخترشناسی تاریخ دقیق این واقعه را روز ۲۸ ماه مه سال ۵۸۵ پیش از میلادی تعیین میکند.[۲۷][۲۸]
هووخشتره ۴۰ سال بر ماد فرمانروایی کرد که ۲۸ سال آن را زیر فرمانروایی
سکاهای کیمری گذراند. بنابراین آستیاگ، پسر هووخشتره، احتمالاً در ۵۸۴ پیش
از میلاد جانشین پدر شدهاست زیرا هرودوت ۳۵ سال فرمانروایی را به آستیاگ
نسبت میدهد و میدانیم که او در سال ۵۵۰ پیش از میلاد از کوروش شکست خورد.
به هر روی، آستیاگ به هنگام به تختنشینی مردی میانسال بودهاست و به این
ترتیب میتوانسته در حدود سال ۵۸۵ دختری دمبخت داشتهباشد و اگر فرض کنیم
که خوابهای نگرانکنندهاش را درست در آغاز پادشاهیاش دیده باشد، ماندانا
میتوانسته پسری که گفته میشود کوروش است –اگر خیلی زود در نظر بگیریم–
در سال ۵۸۳ پیش از میلاد به دنیا آورده باشد. اما در این هنگام کوروش
تاریخی ۱۷ ساله بودهاست زیرا در ۶۰۱ پیش از میلاد چشم بهجهان گشوده بود.
این نکته را علاوه بر نوشتههای دینون و ژوستین،
کتاب دانیال نیز به صراحت بیان میکند و مینویسد که کوروش، فاتح بابل به
هنگام پیروزی در نبرد بابل [۵۳۹ پیش از میلاد] ۶۲ ساله بودهاست.[۲۹]
سیسرون
به استناد دینون، مورخ یونانی گزارش میدهد که کوروش در چهل سالگی شاه شد و
۳۰ سال سلطنت کرد. از آنجا که او در ۵۳۰ قبل از میلاد مسیح درگذشت، در
حدود سال ۶۰۰ پیش از میلاد به دنیا آمده و در ۵۵۹ پیش از میلاد جانشین پدرش
به عنوان شاه پارس شدهاست.[۳۰]
داندامایف به استناد هرودوت میگوید که کوروش با کاساندان، شاهزادهٔ
هخامنشی ازدواج کرد و ۲ پسر بهنامهای کمبوجیهٔ دوم و بردیا داشت و صاحب
سه دختر به نامهای آتوسا، آرتیستونه و احتمالاً رکسانا بود.[۳۱]
کودکی و نوجوانی
نوشتار اصلی: افسانه زایش کورش بزرگ
نقاشی دوران کودکی کوروش، اثر سباستیانو ریچی.
دربارهٔ کودکی و جوانی کوروش و سالهای اولیهٔ زندگی او روایات متعددی
وجود میدارد؛ اگرچه هر یک سرگذشت تولد وی را به شرح خاصی نقل کردهاند،
اما شرحی که آنها دربارهٔ ماجرای زایش کوروش ارائه دادهاند، بیشتر شبیه
افسانهاست. هرودوت در مورد دستیابی کوروش به قدرت، چهار داستان نقل
میکند.[۳۲] ولی فقط یکی از آنها را معتبر میداند که این داستان هم از نظر داندامایف دارای عنصرهای فولکلور است.[۳۳] طبق نظر گزنفون از قرن پنجم تا چهارم پیش از میلاد مسیح یک سلسله داستانهای متفاوت دربارهٔ کوروش نقل میشدهاست.[۳۴]
بنا به گفتهٔ هرودوت، آستیاگ (پدربزرگ کوروش) شبی در خواب دید که از دخترش آنقدر آب خارج شد که کشور ماد و تمام آسیا را غرق کرد. مغها خواب وی را چنین تعبیر کردند که فرزند دخترش روزی بر تمام آسیا چیره خواهد شد. از این روی، وی دخترش ماندانا
به یکی از بزرگان پارس به زناشویی دارد. پس از تولد نوهاش، وی خواب دیگری
دید که تاکی از بدن ماندانا روئیده و تمام آسیا را فراگرفتهاست پس او
فرزند دخترش را به یکی از بستگانش به نام هارپاگ
سپرد و دستور داد که کودک را نابود کند. هارپاگ، کوروش را به یکی از
چوپانهای شاه به نام میترادات (مهرداد) داد و از او خواست که وی را به
دستور شاه به کوهی در میان جنگل رها کند تا طعمهٔ ددان گردد. چوپان کودک را
به خانه برد. وقتی همسر چوپان به نام سِپاکو از موضوع باخبر شد، با
ناله و زاری به شوهرش اصرار ورزید که از کشتن کودک خودداری کند و بجای او،
فرزند خود را که تازه زاییده و مرده بدنیا آمده بود، در جنگل رها سازد.
چوپان نظر همسرش را پذیرفت و جسد مردهٔ فرزندش را به مأموران هارپاگ سپرد و
خود سرپرستی کوروش را به گردن گرفت. هارپاگ هم جسد پسر چوپان را با اسمی
دیگر در مقبرهٔ شاهی دفن کرد.[۳۵]
سالها بعد هنگامی که کوروش ده ساله شده بود و با کودکان بازی میکرد،
آن کودکان وی را به عنوان پادشاه برگزیدند. وی در میان بازی، دستور داد یکی
از کودکان را تنبیه کنند. پدر آن پسر به نام آرتمبارس نزد آستیاگ شکایت
کرد و اظهار داشت که یکی از بردگان وی فرزند درباریان را چوب زدهاست.
کوروش را نزد آستیاگ فرستادند تا تنبیه شود. شاه با مشاهدهٔ کوروش و شباهت
وی با افراد خانواده چنین سوءظن برد که مبادا او کوروش نوهٔ خودش باشد. شاه
چوپان را تهدید کرد که اگر حقیقت را نگوید شکنجه خواهد شد و وی حقیقت را
بیان داشت. پس از آن، شاه هارپاگ را احضار کرد و از وی پرسید: «طفل دخترم
را که به تو سپرده بودم، چگونه کشتی؟» هارپاگ با دیدن چوپان پاسخ داد که:
«پس از آنکه طفل را به خانه بردم، خواستم طوری رفتار کنم که امر تو اجرا
شده باشد و قاتل پسر دخترت هم نباشم.» او گفت حالا که طفل زنده مانده باید
خدا را شکر کرد و ضیافتی داد و از هارپاگ خواست به این میهنانی بیاید و
فرزندش را هم همراه بیاورد. بدین ترتیب که او را برای صرف شام دعوت کرد و
بدون آنکه وی خبردار شود از بدن فرزندش که همسن کوروش بود، غذایی تهیه کرد و
به خورد پدرش داد.
مدتی بعد آستیاگ بار دیگر به جادوگران و کاهنان روی آورد و از آنها سوال
کرد که آیا هنوز باید از آن خطر از جانب نوادهاش بترسد یا خیر؟ آنها پاسخ
دادند که رویای شاه هماکنون تعبیر شدهاست برای آنکه کوروش هنگامی که با
کودکان دیگر بازی میکرد به عنوان شاه انتخاب شد. بنابراین دیگر نیاز نیست
از وی بترسد. پس از آن آستیاگ آرام گرفت و نوادهاش را به پارس نزد پدر و
مادرش فرستاد.[۳۶]
تقریباً همهٔ جماعات متمدن از همان دورههای اولیه در اشعار و
افسانهها، قهرمانانی از قبیل شاهان و بنیانگذاران مذاهب و سلسلههای
سلطنتی و بطورکلی قهرمانان ملی خود را ستودهاند. شباهت بهتآور و گاه
یکسانبودن این افسانهها در میان اقوام مختلف که اغلب از هم فاصلههای
زیادی دارند، از دیر باز معلوم بوده و در سبک و روال این نوع افسانههای
ولادت معمولاً شباهتهایی به چشم میخورد.[۳۷] داستان هرودوت از تولد کوروش، نهتنها همانندهایی در داستانهای تولد شخصیتهای تاریخی دیگر مانند حکایت کودکی موسی و کودکی سارگن بزرگ
(بنیانگذار بابل) دارد، بلکه دربارهٔ دودمانهای شاهی در تاریخ ایران نیز
نظیر چنین داستانهایی موجود است که داستان کوروش اولین آنهاست. داستان
زادن و جوانی اردشیر بابکان نخستین پادشاه دودمان ساسانی نیز همانند داستان کوروشاست.[۳۸]
جنگ با مادها
همچنین ببینید: طغیان پارسی، نبرد هیربا, و نبرد مرز پارس
وسعت امپراتوری هخامنشیان در دوران کوروش بزرگ.
اسناد موجود از منابع میخی بینالنهرین حکایت از آن دارند که کوروش پس
از به تختنشینی در پارس، با بابل روابط سیاسی برقرار کرد تا از جانب غرب،
خیالش آسوده باشد و احتمالاً همزمان توجه خود را به شرق و شمال ایران نیز
معطوف کردهبود. کوروش برای رهایی از یوغ مادها لشکرکشی خود را با حمله به
دژ مادی پاسارگاد آغاز کرد و به گفتهٔ هرودوت، تنها سه طایفه از شش طایفهٔ
ساکن پارس، به شورش او پیوستند امام از قرار معلوم، وی تعدادی از نجبای
مادی را بهطرف خود کشید.[۳۹] در این شورش، نبرد سختی درگرفت، نیکولاس دمشقی
گزارش میدهد که در ابتدا اوضاع جنگ اصلاً به سود سپاه کوروش نبوده و
پارسها از برابر مادها که ار نظر تعداد سپاهیان، وضع بهتری داشتند گریخته
بودند. زنان پارسی با دیدن مردانی که در حال فرار بودند بر آنان بانگ زدند
که آیا میخواهید دوباره به همان جایی بروید که از آنجا بهدنیا آمدهاید؟
این رفتار زنها باعث شد مردان با سرسختی بیشتری بجنگند و فائق آیند.[۴۰]
کوروش احتمالاً توانستهاست ظرف دو سال بعدی، کلیهٔ نیروهای مادی را از
پارس بیرون کند. به گفتهٔ هرودوت، هنگامی که آستیاگ شنید که کوروش برای جنگ
آماده میشود، قاصدی را نزد وی فرستاد و او را به دربار احضار نمود. کوروش
پاسخ داد خیلی زودتر از آنچه انتظار میرود در آنجا حاضر خواهم شد. این
عدم اطاعت کوروش از آستیاگ نشان یک طغیان بود.[۴۱] آستیاگ در سال ۵۵۰ پیش از میلاد همهٔ نیروهای کمکی خود را از شمال و شرق ایران برای لشکرکشی نهایی فرخواند. رویدادنامهٔ نبونعید گزارش میدهد: «آستیاگ سپاه خود را بهکار گرفت و بهسوی کوروش، شاه انزان، تاخت تا او را از پای درآورد».[۴۲]
هارپاگ فرماندهی سپاهیان ماد را برعهده داشت و بنابر روایت هرودوت،
هارپاگ که آستیاگ شدیداً او را تنبیه کرده بود، تصمیم گرفت که از شاه
انتقام بگیرد. رویدادنامهٔ نبونعید مینویسد: «سپاه آستیاگ در میان جنگ
سرکشی کرد.»[۴۳]
بخشی از سپاهیان مادی به کوروش پیوستند و بقیه، راه فرار پیش گرفتند و
آستیاگ برای دفاع از پایتختش هگمتانه، شخصاً فرماندهی باقیماندهٔ سپاهش را
برعهده گرفت اما ناچار شد از برابر کوروش به دژ شهر پناه برد و شهر تسلیم
کوروش شد.[۴۴]
رویدادنامهٔ نبونعید گزارش میدهد که «آستیاگ اسیر شد و مادها او را تسلیم
کوروش کردند». کوروش با وی رفتاری جوانمردانه داشت و زندگی آخرین شاه ماد
را بدو بخشید و او را به هیرکانیا [گرگان امروزی] تبعید کرد و خود کوروش
«زر و سیم و همهٔ گنجینه را از هگمتانه برداشت و به انزان برد». او پس از
پیروزی سال ۵۵۰ پیش از میلاد بر مادها، به بخش بزرگی از ایران دست یافت اما
به حریم خاندانهای حاکم تعدی نکرد بلکه صرفاً آنها را دستنشاندهٔ پارس
کرد. وی سپس به سمت غرب آمد و در آوریل ۴۷۰ پیش از میلاد به منطقهٔ میانرودان
وارد شد تا سرزمینهایی که مادها در جنگ با آشورها از آن خود کرده بودند
را مطیع خود کند. «او بر شاه آنجا پیروز شد، گنجینهاش را از آن خود کرد و
نیروهای خود را بر آنجا گمارد».[۴۵]
کوروش پس از تسخیر ماد، رسماً خود را فرمانروای ماد خواند و لقب شاهان
ماد را به خود اختصاص داد، اما در عمل سرزمین ماد توسط یک فرماندار پارسی
اداره میشد. پارسها سیستم ادارهٔ کشور را از مادها به عاریت گرفتند که
خود آنها نیز بسیاری از شیوههای آن را از آسوریها به عاریت گرفته بودند.
درون حیطه و قلمرو امپراتوری هخامنشی، سرزمین ماد، دقیقاً پس از خود پارس
رتبهٔ دوم را داشت. بنابراین یونانیان، یهودیان، مصریها و سایر مردمان
دنیای قدیم، سقوط ماد را در حقیقت جانشینی کوروش به جای آستیاگ میدانستند و
پارسیها را مادی میدانستند و تاریخ پارس را توالی و دنباله تاریخ ماد
تلقی میکردند. هر چند هرودوت در بخشهای پژوهشی کارهایش، با کمال دقت بین
آداب و رسوم مادها و پارسها تفاوت قائل میشود، ولی در فصولی که به
افسانهها و داستانها میپردازد، شیوههای این دو را با یکدیگر مخلوط
میکند و درهم میآمیزد. تئوگنیس و سیمونیدس و سایر شاعران یونانی نیز پارسیها را اهل ماد خواندند. منابع مصری و نیز سایر منابع نیز پارسیها را مادی خواندهاند.[۴۶]
فروپاشی فرمانروایی لیدیه
موقعیت لیدیه و مرز آن با ماد.
پس از فتح همدان توسط کوروش و اسیر شدن آستیاگ، شوهرخواهر کرزوس شاه لیدیه،
وی بسیار نگران بود که رقیب تازهای پیدا کند و کوروش به سرزمینهای به
ارث رسیده از ماد قناعت نکند و آهنگ گرفتن سراسر آسیای صغیر را داشته باشد.
از اینروی تصمیم گرفت که نگذارد رقیب تازهنفس قوی گردد و برای اطمینان
خاطر، از چند پیشگوی مشهور یک سوال آزمایشی را پرسید که پاسخش را تنها خود
میدانست و درصورتی که غیبگوها پاسخ صحیحی دادند، نتیجهٔ جنگ را از آنها
بپرسد. از میان پیشگوها، فقط پیشگوی معبد دلفی
به نخستین پرسش وی پاسخ صحیحی داد و کرزوس معبد مذکور را غرق در گنجینهای
از زر کرد و با اطمینان کامل از درستی بی چون و چرای پیشگویی معبد دلفی،
پرسید که آیا میتواند وارد جنگ با کوروش شود؟ پاسخ مشهود پیشگو این بود:
«در جنگ بین کرزوس و کوروش، فرمانروایی بزرگی فرو خواهد پاشید». اینکه
منظور از «فرمانروایی بزرگ» خود لیدیه بود، از ذهن وی نگذشت و از این پاسخ
خشنود شد و سرگرم تجهیز خود برای لشکرکشی علیهٔ کوروش شد. وی فرستادگانی به
مصر
و بابل فرستاد و از آنها خواست بر علیهٔ کوروش با وی متحد شوند و هردوی
آنها که از بزرگ شدن دولت هخامنشی نگران بودند، این اتحاد را پذیرفتند و
وعده کردند که در سال آینده به او کمک کنند.[۴۷]
در این هنگام، یکی از فرستادگان کرزوس به وی خیانت کرده و نزد کوروش آمد و
بدو اطلاع داد که کرزوس در حال تدارک نیرو برای جنگ با توست. کوروش فوراً
مقدمات جنگ را آماده کرد و تشخیص داد که نباید به دشمن فرصت دهد و او باید
حمله را آغاز کند.[۴۸]
«کرزوس بر خرمن آتش»، نگارهای بر گلدان در حدود سال ۵۰۰ پیش از میلاد، کشف در ایتالیا، نگهداری در موزهٔ لوور.
در بهار سال ۵۴۵ پیش از میلاد کرزوس با سپاه خود راه شرق را در پیش گرفت و از رود هالیس (قزلایرماق) گذشت و کاپادوکیه را تسخیر کرد. در این فاصله ماه اکتبر فرا رسید و کوروش از ماد و از راه ارمنستان
خود را به منطقهٔ پتریا رساند و نبرد سختی بین طرفین درگرفت که بینتیجه
پایان یافت. روز بعد کرزوس چون دید تعداد نیروهایش از نیروهای کوروش کمتر
است، ترجیح داد که بهطرف پایتخش سارد
عقب نشیند، زیرا تصور میکرد که زمستان در پیش است و کوروش بهواسطهٔ سختی
زمان و اینکه از مرکز ایران دور است و دولت بابل را در پشت سرش دارد، هرگز
به سارد حمله نمیکند و او میتواند در بهار سال آینده با رسیدن نیروهای
متحدش، سپاهی بهمراتب بهتر را تشکیل دهد. کوروش آنقدر صبر کرد تا مطمئن
شد که سربازهای اجیرشدهٔ یونانی از اقامتگاههای زمستانی خود مرخص شدهاند.
سپس با دولت بابل وارد مذاکره شد و پیمان صلح با نبونعید
منعقد کرد. به این ترتیب از جانب پشت سر مطمئن شد و به ناگهان و با وجود
فصل سرما در نوامبر ۵۴۵ پیش از میلاد به سوی سارد لشکر کشید. کرزوس با
شنیدن این خبر شگفتزده شد زیرا گمان نمیکرد حریفش در زمستان وارد جنگ
شود. متحدین وی دور بودند و زودتر از بهار متصور نبود که کمکی به وی برسد،
سپاهیان اجیرشده را هم مرخص کرده بود و چارهای جز استفاده از سوارهنظام
نداشت.[۴۹]
سوارهنظام لیدیه یکی از سوارهنظامهای ممتاز بود و برای این منظور،
کرزوس سپاهش را در طرف شرقی سارد در دشتی به نام هرموس آراست زیرا این دشت
وسیع برای عملیات سوارهنظام مناسب بود. کوروش برای فلج کردن سوارهنظام
لیدیه، تاکتیک هوشمندانهای را بکار بست، چون اسب از بو و هیکل شتر رَم
میکند، وی در جلوی صف لشگرش قطاری از شتر را آراست. اسبهای لیدیهایها
از بوی شتر رَم کردند و آشفتگی زیادی در صفوف سپاه ایجاد کردند و سواران
نیز ناگزیر پایین آمدند و پیاده جنگیدند. سرانجام ایرانیان پیروز شدند و
لیدیهایها به درون دژ عقب نشستند. کوروش بیدرنگ دستور حمله به دژ را داد
زیرا باستانشناسان در سارد تعداد زیادی نوک نیزهٔ پارسی یافتهاند. حمله
با شکست روبهرو شد و ایرانیان مجبور شدند خود را برای محاصرهای آماده
کنند که در فصل زمستان بسیار دشوار بود زیرا شهر سارد از نظر آذوقه مشکلی
نداشت و به راحتی تسلیم نمیشد.[۵۰][۵۱]
دو هفته از محاصره بینتیجه سپری شد. آنگاه کوروش در میان سپاهیان
اعلام کرد که به نخستین کسی که از بارو بالا برود، پاداش بزرگی خواهد داد.
در این میان یکی از ایرانیان ساحلنشین دریای مازندران
متوجه شد که قسمت جنوبی دژ که پشت به کوهستان بود، بینگهبان است. علاوه
بر این او دیده بود که چگونه یک سپاهی لیدیهای از این سوی شیب به بالا
خزیدهاست تا کلاهخودش را که از سرش افتاده بود بردارد. اینک این ایرانی
شهامت به خرج داده بود تا از دیوار جنوبی بالا رود و به دنبالش دیگران نیز
از این اقدام سرمشق گرفتند و به دنبالش از دیوار بالا رفتند و به این ترتیب
دژ سارد در نوامبر ۵۴۵ پیش از میلاد تسخیر شد.[۵۲]
کرزوس که مأیوس و دلسرد شده بود دستور داد تا در جلوی تالار خود که پوششی از برنز
داشت، تَل هیزمی فراهم بیاورند و سپس در بالای آن قرار گرفت و قصد داشت
خودسوزی کند ولی احتمالاً کوروش بهموقع از خودکشی کرزوس جلوگیری کردهاست.[۵۳]
کوروش به هنگام ترک سارد در پایان نوامبر سال ۵۴۵ پیش از میلاد، کرزوس را
با خود به هگمتانه به تبعید برد و پنج سال پس از سقوط سارد، سراسر آسیای
صغیر ضمیمهٔ شاهنشاهی هخامنشی شد.
تسخیر شرق ایران و غرب آسیای میانه و عیلام
درفش هخامنشیان در دورهٔ کوروش.[۵۴]
توالی تاریخی جنگهای کوروش، پس از فتح آسیای صغیر
مبهم باقی ماندهاست. کوروش مسئولیت فتح شهرهای آئونیان را در ساحل آئِگین
و بقیهٔ آسیای صغیر را به فرماندهانش واگذار کرد و به اکباتان برگشت تا
مقدمات تسیخر بابل، باختر، سرزمین سکاها و بالأخره مصر را فراهم نماید.[۵۵][۵۶]
اینکه چرا کوروش منتظر پایان کارها در آسیای کوچک نشده و با شتاب به درون
ایران بازگشته، میتواند ناشی از این باشد که نبرد کوروش با کرزوس بیموقع
بود و حمله از طرف پادشاه لیدیه صورت گرفت زیرا پس از انقراض دولت ماد،
اوضاع ثابتی بر ایران حاکم نبوده و او میبایست به امور شرقی رسیدگی
میکرد. مورخان یونانی دربارهٔ جنگهای کوروش در قسمتهای شرقی ایران سکوت
کردهاند و به جز هرودوت که آن هم بهطور مختصر به این جنگها اشاره
میکند، دیگران مطلبی ننوشتهاند. داریوش نام ایالتهای تحت فرمان امپراتوری هخامنشی را در سنگنبشتههای بیستون، تخت جمشید و نقش رستم ذکر میکند که نام سرزمینهای شرقی ایران نیز در میان آنان است.[۵۷]
در بند ششم سنگنبشتهٔ داریوش در بیستون، وی به نام بیست و دو سرزمین
اشاره میکند که امپراتوری او را تشکیل میدهند و چون در زمان نوشتن این
سنگنبشته، فقط سه سال از فرمانروایی داریوش میگذشت و این مدت هم صرف
فرونشاندن شورشها شده بود، میبایست این سرزمینها در دورههای قبل به
امپراتوری هخامنشی افزوده شده باشند؛ دوران پادشاهی کمبوجیه کوتاه بود و او
تنها توانسته بود مصر را فتح کند. پس بیگمان این سرزمینها را که در
سنگنبشتهٔ بیستون از آنها بهعنوان بخشی از پادشاهی هخامنشی نام برده
شده، باید کمابیش همان سرزمینهایی بدانیم که در ابتدا بهدست کوروش به
امپراتوری هخامنشی افزوده شده بودند.[۵۸] این ایالات شامل «پارت»، «زرنگ»، «هرات»، «خوارزم»، «باختر»، «سغد»، «گندار»، «ثهتَگوش» و «اَرَخواتیش» است.[۵۹]
پارسها احتمالاً پارت، هیرکانی و احتمالاً ارمنستان
که همگی جزئی از قلمرو سابق پادشاهی ماد در ۵۴۹-۵۴۸ پیش از میلاد بودند را
اشغال کردند. به گفتهٔ گزنفون، هیرکانی داوطلبانه حاکمیت کوروش بر خود را
پذیرفت. همانطور که برای عیلام والتر هینتس و ران زادوک
با هم مشاجره دارند که عیلام توسط پارسها بعد از سقوط بابل در ۵۳۹ پیش از
میلاد گرفته شد. با این وجود براساس یکی از متون پیشگویی بابلی، «شاه
عیلام حمله خواهد کرد و از تخت پادشاهی بیرون خواهد کرد»، پادشاه بابل کسی
که «خاندان هارران را تاسیس کرد». این شاه عیلام به عنوان کوروش دوم و شاه
بابل به عنوان نبونعید شناخته شدهاست. عیلام باید قبل از حمله کوروش به
بابل فتح شده باشد.[۶۰] شهر مهاجرنشین مستحکمشدهٔ سایرسچتا (یعنی شهر کوروش) یا همان سایروپولیس در سغد، گواهی فعالیت کوروش در آن ناحیهاست. پلینی گزارش میدهد که کوروش، شهر کپیسا در شمال افغانستان
را ویران کرد و آریان حملهٔ او به سرزمینهای هند (ظاهراً گندهارا) و
فرمانبرداری مردم آریاسپائی در امتداد مرز جنوبی درانگیانا را گزارش داد.
به استناد گزارش هرودوت و بروسوس حملهٔ او به سرزمینهای آسیای میانه بعد
از شکستدادن لیدیه در ۵۴۷ پیش از میلاد و پس از فتح بابل در ۵۳۹ پیش از
میلاد رخ دادهاست.[۶۱]
فتح بابل
نقشهٔ خاورمیانه در ۵۴۰ پیش از میلاد، پیش از حملهٔ کوروش به بابل.
همچنین ببینید: نبرد اوپیس
در بابل دهها هزار نفر از جوامع خارجی وجود داشتند و در میان آنها
تعداد زیادی یهودی نیز وجود داشت که به اجبار و فشار شاه کلدانی از کشورهای
خودشان رانده شده بودند. این مردمان هرگز امید به بازگشت به میهن خود را
از دست نداده بودند. اینها همگی آماده بودند تا به دشمن نبونعید
کمک کنند و بدین ترتیب پارسیان را ناجی خود تلقی میکردند. کشمکشهای
اجتماعی از یک سو، نارضایتی کشاورزان، صنعتگران، اشراف و نجبا (کارمندان،
کاهنان، بازرگانان و غیره) از سوی دیگر باعث شده بود که زیربنای اجتماع
ویران شود.[۶۲] شاه بابل که ده سال از پایتخت دور بود و در تیما سکونت داشت، تجارت پُرسود کندر را به انحصار خویش درآورده بود و خدای سین را به مردوک ترجیح میداد که این امر موجب خشم و نارضایتی کاهنان را فراهم آورده بود.[۶۳]
کشاورزان و صنعتگران که قسمت عمدهٔ جمعیت کشور را تشکیل میدادند، نسبت به
فعالیتهای نبونعید در زمینهٔ آمادهشدن برای جنگ، بیتفاوت بودند و میل
داشتند فرمانروایان قدیمی را، بیدردسر و زحمت با فرمانروایان جدید تعویض
نمایند، ارتش بابل بر اثر جنگهای متعدد در عربستان خسته و فرسوده شده بود و
به مشکل میتوان انتظار داشت که چنین ارتشی توانایی آن را داشته باشد تا
با سپاهیان دشمن که هم از نظر تعداد و هم از نظر تجهیزات برتر بودند بجنگد و
در برابر آنها بایستد. بدین ترتیب بابل فاقد توانایی و قدرت لازم برای
مقابلهٔ مؤثر در برابر سپاهیان کوروش بود. هنگامی که کوروش به بینالنهرین
حملهور شد، کاهنان او را نمایندهٔ خدای مردوک دانسته، به وی خوشآمد گفتند
و پیامبران یهودی اعلام داشتند که وی نجاتدهندهٔ قوم آنان است و سایر
طبقات خارجی نیز وی را به عنوان آزاد کنندهٔ خود دانستند.[۶۴]
بابل از استحکامات طبیعی برخوردار بود؛ چنانچه در غرب رود فرات، در شرق رود دجله و در جنوب خلیج فارس او را احاطه میکردند و برای محصور بودن بابل در شمال، نبوکدنصر دوم، فاتح اورشلیم، از سر احتیاط یک دیوار مادی ساخته بود که میتوان آن را نمونهٔ بابلی دیوار چین
دانست. این دیوار در نقطهای که فاصلهٔ بین دجله و فرات به حداقل میرسد،
بنا شد. سازندهٔ دیوار، نبوکدنصر، مینویسد: «برای اینکه فشار آب آسیبی به
دیوار نزند، رویهٔ بیرونی آن را با آجر و ملات قیر استحکلم بخشیدهام».
گزنفون که در سال ۴۰۱ پیش از میلاد این بنا را دیدهبود، ضخامت آن را ۲۰ پا
و بلندیاش را ۱۰۰ پا تخمین میزند.[۶۵]
در بهار سال ۵۳۹ پیش از میلاد، ارتش کوروش جنگ را آغاز کرده و وارد درهٔ رود دیاله گردید. فرماندار استان گوتیوم (کردستان امروزی) موسوم به گئوبروه، به اتفاق ۲٫۳۰۰ سوار خود به سپاه کوروش پیوست.[۶۶] کوروش با سپاه خود از میان گوتیوم بهطرف جنوب حرکت کرد و از رود سیروان گذشت و در آغاز سال ۵۳۹ پیش از میلاد به شهر اُوپیس، دژ شرقی دیوار مادی رسید و اُوپیس محاصره و به آتش کشیده شد. ایرانیان از سر دوراندیشی، از کرکوک، قیر و قطران همراه خود آورده بودند. در نبردهایی خونین، اُپیس به تصرف درآمد و سپاه نبونعید شکست خورد. در روز دهم اکتبر شهر سیپار نیز سقوط کرد و دژ غربی دیوار مادی نیز بدون درگیری تسلیم سپاه کوروش شد.[۶۷]
بدین ترتیب کوروش در جنوب دیوار مادی با گذشتن از دجله، همهٔ استحکامات
دفاعی نبوکدنصر را دُور زد و دو روز بعد، دوازدهم اکتبر، همزمان با جشن سال
نوی تقویم بابلی، گئوبروه با سپاه خود وارد بابل شد و بدون جنگ و تلفات،
شهر را تصرف کرد و مطابق با دستورات کوروش، بلافاصله نظم سختگیرانهای در
بابل وضع شد. «سپرهای نیروهای گوتیوم، دروازههای اسانگیلا را احاطه کردند. هیچ عبادتی دچار وقفه نشد. نه در اسانگیلا و نه در دیگر معابد هیچ مراسمی از قلم نیفتاد.»[۶۸]
از خلال گزارشها چنین استنباط میشود که کوروش میخواسته به هر نحوی که
شده دل کاهنان را بهدست آورد، تا به کمک آنها مردم را بهسوی خود جلب
کند. از الواح برجایمانده به خط میخی که بیدرنگ، از صبح روز بعد بهنام
کوروش تاریخ خوردهاند، چنین برمیآید که تغییر حکومت بدون دردسر انجام
پذیرفتهاست. این اسناد بابلی گواه ادامهٔ بیدردسر زندگی روزمره در پایتخت
تسخیرشده هستند.[۶۹]
رویدادهای بابل
نقاشی یهودیان در نزد کوروش بزرگ، اثر ژان فوکه در سال ۱۴۷۰ میلادی.
هفده روز پس از سقوط بابل، در روز ۲۹ اکتبر سال ۵۳۹ پیش از میلاد، خود
کوروش وارد پایتخت شد و همچون یک رهاییبخش مورد استقبال قرار گرفت.
رویدادنامهٔ نبونعید در اینباره گزارش میدهد: «شاخههای نی پیش پای او
گسترانده شد. شهر غرق صلح و آرامش بود. کوروش برای سراسر سرزمینهای بابل
صلح را بشارت داده بود. ساتراپ او، گئوبروه، در کشور حاکمانی تعیین کرد.»[۷۰]
تصرف بابل نقطهٔ عطفی بود که باعث ایجاد تعادل بین قدرتهای درگیر در
آسیای غربی شد و بهدنبال آن سلطهٔ بیشتر ایرانیان را بر شهرهای سوریه و
فلسطین و نیز سواحل فنیقیه در پی داشت که پیش از این در حوضهٔ قدرت بابل قرار داشت.[۷۱]
اقدام تعیینکنندهٔ کوروش که سبب خوشنودی کاهنان شد این بود که همهٔ
بتهایی را که نبونعید بهزور به بابل آورده بود را به جاهای خود
بازگرداند.[۷۲] پیامد دیگر تصرف بابل، بازگشت یهودیان تبعیدی در بابل، به میهن خود بود.[۷۳]
در سال ۵۳۸ پیش از میلاد، کوروش اجازهٔ بازگشت این یهودیان به فلسطین را
داد و شخصی بهنام «شش بازار» که رهبر یهودیان در اسارت بود را بهعنوان
فرماندار منطقهٔ یهودیه منصوب کرد.[۷۴] همچنین دستور داد که معبد اورشلیم را بازسازی کنند: «در خصوص خانهٔ خدا در اورشلیم: معبد باید ساخته شود، به طول ۶۰ ارش
و به بلندی ۶۰ ارش، با سه لایه از سنگهای مکعب و بر روی آن لایهای از
دیرک. مخارج را خزانهٔ دربار سوریه پرداخت میکند. همچنین باید اشیای زرین و
سیمین خانهٔ خدا را که نبوکدنصر از معبد اورشلیم برداشته و به بابل
بردهاست، بازگردانده شود».[۷۵]
و میثرَداته [مهرداد]، خزانهدار مادی کوروش در بابل، از سوی کوروش فرمان
یافت تا ظروف و اشیای زرین و سیمین را که نبوکدنصر در سال ۵۸۷ پیش از میلاد
از اورشلیم ربوده بود، تحویل دهد. تعداد این قطعات به بیش از پنج هزار عدد
میرسیدهاست.[۷۶] احتمالاً انگیزهٔ کوروش از اسکان دوبارهٔ یهودیان در اسرائیل، ایجاد یک ساتراپی (ایالت) حائل بین ایران و مصر بود اما نتیجهٔ آن، تجدید اسکان و نوسازی در اسرائیل شد.[۷۷] مدارک باستانشناختی بسیاری در دستاست که نشان میدهد پس از بازسازی معبد اورشلیم، یک رشته پایگاههای مرزی از خلیج ایسوس تا سواحل فلسطین، بازسازی و ایجاد شد و دژهایی بر سر راه مصر در صیدا و اورشلیم و دیگر شهرهای این منطقه ساخته شد تا پایگاه مناسبی برای حمله به مصر باشد.[۷۸]
نبرد با ماساگتها و مرگ
نوشتار اصلی: مرگ کوروش بزرگ
نقاشی بریدن سر کوروش توسط ملکه تهمرییش اثر ماتیا پرتی.
احتمالاً کوروش مقدمات امر را برای تسخیر مصر فراهم کرده بود و اقدامات
وی بود که باعث شد در سالهای بعد، ایرانیان مصر را تسخیر کنند[۷۹]
ولی ابتدا تصمیم گرفت مرزهای شمال شرقی امپراتوریاش را از تاخت و تاز
اقوام چادرنشین ماساگتها در امان بدارد. این تاخت و تازها زیانها و صدمات
چشمگیری بر ایرانیان شهرنشینی که آمیخته امپراتوری هخامنشی شده بودند وارد
کرده بود.[۸۰]
هرودوت میگوید که کوروش با حیله به یکی از اردوگاههای ماساگت حملهور
شد و بسیاری ساکنان آنجا را کشت. ولی پس از این جریان، قسمت اعظم نیروهای
ماساگت تحت فرماندهی ملکه تهمرییش،
شکست سنگینی بر ایرانیان وارد آوردند و کوروش کشته شد. ملکه دستور داد تا
سر کوروش را بریده و در یک پوست خیک که پر از خون انسان بود بیندازند و
خطاب به سر بریدهٔ کوروش گفت: «تو فرزند مرا کشتی و اکنون تو را در خون
انسانی قرار میدهم تا عطش خوشآشامیات را تسکین دهی.» هرودوت مینویسد
این نبرد، خونینترین جنگی بود که توسط «بربرها» صورت گرفته بود.[۸۱]
البته هردوت میگوید که دربارهٔ مرگ کوروش حکایات زیادی وجود دارد و
روایتی که من ذکر کردم به حقیقت نزدیکتر است. در نتیجه معلوم میشود که
خود هرودوت هم از صحت این روایت مطمئن نبودهاست.[۸۲] بنابر گزارش مورخین یونانی، کوروش در جنگ با ماساگتها ۲۰۰ هزار مرد جنگی را از دست داد که اغراق آشکاری است.[۸۳][۸۴][۸۵]
از نگاه داندامایف داستانهای روایت شده توسط مورخین یونانی بیشتر از آنکه شرح یک رویداد واقعی باشند، رنگ و بوی یک رمان را دارند.[۸۶]
اگرچه حقیقت دقیق مرگ کوروش را نمیدانیم، اما مشخص است که او در
پاسارگارد دفن شدهاست. این حقیقت ممکن است که گفتههای هرودوت را دروغ
جلوه دهد اما ممکن است جنازهٔ کوروش از دشمن پس گرفته شده و به پایتخت
آورده شده باشد.[۸۷] ریچارد فرای میگوید احتمالاً داستان هرودوت ساختگی است، اما گرفتن آسیای میانه توسط کوروش صحیح است زیرا دورترین شهری که در سغد وجود دارد، سایرسچَتا (سایروپولیس) نام دارد که گستردگی فتوحات شرقی او را ثابت میکند.[۸۸] کتزیاس میگوید که کمبوجیه باگاپاتس – یکی از درباریان – را همراه جسد کوروش به مراسم دفن فرستادهاست.[۸۹][۹۰]
انتقال جسد کوروش، یکی دیگر از نشانههای نادرست بودن جنگ کوروش با
ماساگتهاست؛ زیرا اگر ملکه تهمرییش، کوروش را کشته و سر او را برده باشد،
چگونه هخامنشیان توانستهاند با سپاهی شکستخورده جسد را از آنان پس
بگیرند و آن را به درون قسمتهای داخلی ایران وارد کنند؟[۹۱]
در دوازدهم اوت ۵۳۰ پیش از میلاد، زنی بابلی به نام «بورسیپه» زمینی را
در نزدیکی دروازهٔ سنگبراق به نام یکی از خویشاوندانش کرد. تاریخ این لوح
گلی که به خط میخی اکدی نوشته شده بود، «نهمین سال کورش، شاه کشورها» را نشان میداد. در سی و یکم همین سال در پایتخت بابل، مردی بابلی الاغش
را فروخت. تاریخ این لوح مربوط به «سال آغاز فرمانروایی کمبوجیه، شاه
کشورها»ست. این دو سند که در ظاهر اهمیت چندانی ندارند، در واقع نشان
میدهند که کوروش در فاصلهٔ بین ۱۲ تا ۳۱ اوت سال ۵۳۰ پیش از میلاد
درگذشتهاست و یا حداقل، خبر درگذشت وی و بر تختنشینی کمبوجیه در این
تاریخ به بابل رسیدهاست.[۹۲]
آرامگاه کوروش بزرگ
نوشتار اصلی: آرامگاه کورش بزرگ
آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد.
آرامگاه کوروش بزرگ در فاصلهٔ حدود یک کیلومتری جنوب غربی کاخهای پاسارگاد قرار داد. این اثر در سال ۲۰۰۴ میلادی به عنوان زیر مجموعهٔ پاسارگاد تحت شمارهٔ ۱۱۰۶ در میراث جهانی یونسکو ثبت شدهاست.[۹۳]
آرامگاه کوروش بر روی سکوی مرتفعی قرار گرفته که این سکو خود نیز از
قطعات تراشیده شدهٔ سنگ تشکیل شدهاست. بر بالای سکو اطاق مخصوص دفن جسد
قرار دارد. این اطاق ۲٫۱۰ متر پهنا، ۳٫۱۷ متر طول و ۲٫۱۰ متر ارتفاع دارد.
مدخل آن ورودی کوچک و باریکی است. آرامگاه به وسیلهٔ سنگهای شیروانیمانند
سهگوش پوشیده میشود، ارتفاع کامل ساختمان حدود ۱۱ متر است.[۹۴]
ارتفاع کلی بنا اندکی بیش از ۱۱ متر است. سکوی اول که پلهٔ اول را تشکیل
میدهد، ۱۶۵ سانتیمتر ارتفاع دارد، اما حدود ۶۰ سانتیمتر آن در اصل
نتراشیده و پنهان بودهاست، یعنی این هم مانند پلکان دوم و سوم دقیقاً ۱۰۵
سانتیمتر ارتفاع داشتهاست. پلکان چهارم و پنجم و ششم هر یک ۵۷٫۵ سانتیمتر
ارتفاع دارند. پهنای سکوها نیم متر است و سطح سکوی ششمین که قاعدهٔ اتاق
آرامگاه را تشکیل میدهد، حدود ۶٫۴۰ متر در ۵٫۳۵ متر است.[۹۵]
آرامگاه کوروش که بهاحتمال زیاد پیش از مرگش و به فرمان خودش ساخته شدهبود، در همهٔ دوران هخامنشی مقدس بهشمار میرفت و به خوبی از آن نگهداری میکردند.[۹۶] در دورهٔ اسلامی، این بنا به «مشهد مادر سلیمان» معروف بود و نخستین شخصی که دریافت مشهد مادر سلیمان همان آرامگاه کوروش بزرگ است، رابرت کرپورتر جهانگرد و دیپلمات انگلیسی بود که در سال ۱۸۱۸ میلادی از پاسارگاد دیدن کرده بود.[۹۷]
استوانه کوروش
نوشتار اصلی: استوانه کوروش
استوانه کوروش در موزهٔ بریتانیا.
تنها سند نسبتاً مفصلی که از کوروش برجای مانده، استوانهای بهطول ۲۲٫۵
سانتیمتر و عرض ۱۱ سانتیمتر از جنس خاک رس با نبشتهای ۴۵ سطری بهزبان
بابلی است که امروزه با شمارهٔ ۹۰۹۲۰ در اتاق ۵۲ بخش ایران باستان موزهٔ بریتانیا نگهداری میشود.[۹۸] تکهٔ اصلی این استوانه در سال ۱۸۷۹ میلادی توسط هرمزد رسام
د
مطالب مشابه :
گپ دل با ننه
بگو ننه قد یـمونی چراغ مُــشی چـِِــتا ورودی روستای طراح قالب :
نمونه سوالات C و ++C
2- برنامه ای بنویسیسد که دو متغیر را از ورودی خوانده و محتویات آن را جابجا و چاپ قالب چتا;
مبدل فایل های تصویری و فیلم برای رایانه + دانلود
نهایت کیفیت را هم می توان با توجه به ورودی از خروجی های این نرم قالب بلاگفا چتا ارائه
نرم افزاري براي تبديل گوشي به موس + دانلود
MX DownLoad,ام ایکس دانلود,ام ایکس دانلود دانلود فیفا 2013 برای انواع موبایل. دانلود تقویم 1392
معرفی جاذبه های گردشگری ارومیه
قالب وبلاگ نام باستانی این شهر و دریاچه آن چی چست و چی چتا مسجد جامع با دو در ورودی که از
کوروش بزرگ ؟!
شهر مهاجرنشین مستحکمشدهٔ سایرسچتا مدخل آن ورودی کوچک كد نويسي و گرافيك قالب
برچسب :
قالب ورودی چتا