شوراها خود را مسئول اداره شهرها بدانند.

 رفاقت و قرابت و قومیت و تامین منافع شخصی به عنوان ملاک و معیار عاقلانه و استراتژیک به حساب نمی آیند

در انتخابات تفکر استراتژیکی حاکم است. از سوی مردم و انتخاب کنندگان، نماینده یا نمایندگانی با خصوصیاتی بارز و معلوماتی کافی و دارای قدرت تدبیر، برای مدت چهار سال برگزیده می شوند. به دلیل اینکه نوع اشخاص منتخب و آرایش گروهی فی مابین آنها در صورت گروهی بودن مانند مجلس شورای اسلامی یا شورای اسلامی شهر و روستا و نیز مدت زمان طولانی تصدی مسئولیت، تابع تفکری استراتژیک و دراز مدت است. اشخاص به عنوان شهروند دارای اهداف و منافع درازمدت اجتماعی می باشند که شناخت و تدوین و راه های رسیدن به این اهداف، دارای پشتوانه ای عقلانی می باشد. انسان ها در مسیر زندگی اجتماعی ناگزیر به اتخاذ روشی سازگار و همزیستی مسالمت آمیز هستند که زندگی همراه با عزت، احترام، امنیت، رفاه، عدالت، توزیع مناسب درآمد و تعاون و همکاری در تامین هزینه های اجتماعی داشته باشند.این مقاله نحوه ی انتخاب اعضای شورای شهر و روستا را در نظر دارد. به دلیل اینکه مجال حضور آحاد مردم در اداره امور اجتماعی وجود ندارد، نمایندگانی از سوی آنان انتخاب و بکار گرفته می شوند. مردم در انتخاب نمایندگان خود ملاک هایی را خواهند داشت. در روش تفکر دلفی و روش کار گروهی، افرادی با تخصص های مختلف و مکمل دور هم جمع می شوند تا در مورد مساله ای تصمیم گیری نمایند.مساله را از زوایای مختلف بررسی می کنند. بررسی و تصمیم گیری در خصوص مساله، لزوم تخصص های متعدد را می طلبد تا هر عضو از دید تخصصی خویش مساله را مورد مداقه قرار دهد. پس اگر همه ی افراد دارای یک تخصص باشند توانایی بررسی کامل و جامع و تصمیم گیری صحیح و دقیق با کمترین ضریب خطا را نخواهند داشت. مثلا اگر مساله ساخت جاده یا احداث ساختمان باشد و همه دارای تخصص حسابداری باشند ممکن است امور حقوقی یا برنامه ریزی و غیره از نظر دور خواهند ماند.برخی اعضا، مشاورینی برای مساعدت خویش بکار می گیرند اما نمی توان مشاورین را برای حضور همه جانبه و بیان دیدگاه و نظارت و کنترل و پایش، همیشه در کنار خود داشته باشند و خود اعضا، زبان و اصطلاحات را متوجه نشوند. یعنی نمی توان مشاورین را به عنوان تصمیم گیرنده جا داد. پس در انتخاب عقلانی و منطقی اعضای شورا، تخصص، تجربه، توانایی عقلی و جسمی، بیان، ارتباطات، تعاملات و مذکرات، توجه به منافع اجتماعی و صنفی مدنظر قرار می گیرند و عواملی همانند رفاقت و قرابت و قومیت و تامین منافع شخصی به عنوان ملاک و معیار عاقلانه و استراتژیک به حساب نمی آیند.از سوی دیگر نامزدها، با این منطق پا به عرصه انتخابات گذاشته اند که روش آنها منطقی و عقلی می باشد و خود به توانایی و استعداد خویش واقفند و روش شناخت نامزدهای برتر را دارا هستند. چون اگر این توانایی را ندارند چگونه توانایی پیش بینی و تصمیم سازی و تصمیم گیری در مسائل اجتماعی را خواهند داشت. پس در روش منطقی در صورت مشاهده تکثر نامزدها، عرصه را برای افراد ذیصلاح هموار نمایند که این مهم را با برگزاری جلسات تبادل افکار و هماهنگی انجام دهند.روش اداره اجتماع به گونه ی تفکر جمعی و مشارکت شهروندان در تصمیم گیری امور اجتماعی،با معیار قرابت و قومیت و عواملی از این قبیل، روش اجرای ناقصی از دمکراسی است که به جای اینکه تفکر صحیح، سرعت و دقت در اجرای تصمیمات را به دنبال خویش داشته باشد، عدم هماهنگی در تصمیم گیری و بروز اختلافات جدی و معطل شدن فعالیت¬ها و افزایش هزینه ها بر شهروندان را خواهد داشت.

در این میان در نظام اسلامی لازم است الگویی صحیح و کامل از دمکراسی دین مدار را به جامعه جهانی معرفی نماییم. همه ی عوامل خوب در دمکراسی را بکار گیریم و بتوانیم نکات خوب و مطلوب بیشتری که از دین مبین اسلام نشات می گیرند، به آن بیفزاییم. انما المومنون اخوه، رحما بینهم، کنتم خیر امه اخرجت لناس را سرلوحه قرار دهیم و آنها را نهادینه نماییم و الگویی جدید ارائه نماییم و از تمام بلشتی ها و بداخلاقی ها دوری گزینیم و ثابت کنیم هم مسلمانیم و هم اسلام را حاکم می دانیم. نگذاریم این شائبه تقویت شود که نامزدها به خاطر منافع شخصی و مادی و تصدی مقام و پست و کسب قدرت در اجتماع به انتخابات روی آورده اند و از راه های باطل همانند تخریب دیگران، وعده های غیر واقعی، روش های ناصحیح جمع آوری آراء استفاده می کنند. بیاییم خود را برای این مسئولیت سنگین الهی و اجتماعی مهیا سازیم و با نیت قرب پروردگار و خدمت به خلق، بدون هیچ چشم داشتی و فقط انتظار پاداش از خداوند با صداقت تمام، با بکارگیری همه ی توانایی ها و استعدادمان، وارد گود امتحان رب العالمین شویم و مدت چهار ساله خدمت را وجه ی آبروی دنیا و توشه ی آخرت نماییم و از خداوند طلب عاقبت بخیری را نماییم. همچنین ما شهروندان با توکل بر خداوند متعال، منتخبین را از روی حب و بغض، قرابت و قومیت برنگزینیم و با تفکری سطح عالی، منافع شهر را مد نظر قرار داده و جمعی از کاربلدها و فعالان عرصه های فرهنگی، عمرانی، خدماتی، اقتصادی و مدیریتی را نماینده ی خویش سازیم تا به عنوان نمایندگانی خوب و عالی به آنها افتخار کنیم.خود را مسئول در عرصه ی اداره شهرمان بدانیم و فعالانه و با شور و نشاط وارد میدان انتخابات شویم و از منتخبین تعهد خدمت صادقانه بگیریم و از آنها بخواهیم همانگونه که برای خانواده خویش دلسوزی می نمایند و وسایل آرامش و رفاه شان را تامین می کنند، برای شهرمان فعالانه دلسوز و زحمت کش باشند و چنانچه خدای ناکرده طبق تعهدشان عمل نکنند، آنها را بازخواست کنیم. ( خلیل خلیلاوی - مدرس دانشگاه)

 


مطالب مشابه :


دوباره مي آئيم

تات‌نيوز دوباره فعاليت خود را از سر مي‌گيرد. به گزارش تات‌نيوز، طي دو ماه اخير و پس از




فعال حقوق بشر کیست؟

رشت نيوز - فعال حقوق پیگیری های پرونده هایی خاص موسوم به امنیتی و یا هر پرونده ای که مجال




فعال حقوق بشر کیست؟

اردبيل نيوز - فعال حقوق بشر کیست؟ - به آروزي اردبيلی / همراه باپيشرفت و اباداني سرزمين سبلان




همه چيز درباره "امامزاده بي غيرت"

به گزارش تات ‌نيوز، مقبره دست اندرکاران این خبرگزاری محیط محقر وبلاگ را مجال مناسبی




حمايت پرشور مردم شريف آباد از احمدي‌نژاد در سخنراني حامي موسوي

به گزارش خبرنگار تات‌نيوز شيخ دست اندرکاران این خبرگزاری محیط محقر وبلاگ را مجال




بررسي جاده حصارخروان-تنكابن در استانداري قزوين

به گزارش تات‌نيوز دست اندرکاران این خبرگزاری محیط محقر وبلاگ را مجال مناسبی برای پاسخ




«علي رضائيان» عضو شوراي حصار خروان «رئيس شوراي بخش محمديه» شد

به گزارش «خروان نيوز» در دست اندرکاران این خبرگزاری محیط محقر وبلاگ را مجال مناسبی




بازديد معاون وزير راه از جاده حصارخروان-تنكابن

به گزارش تات نيوز، به نقل دست اندرکاران این خبرگزاری محیط محقر وبلاگ را مجال مناسبی




شوراها خود را مسئول اداره شهرها بدانند.

ملاثاني نيوز - شوراها خود را مسئول اداره شهرها بدانند. - تاریخچه، مفاخر ، دستاوردهای علمی




محمد رحمانیان و روزهای بعد از «روز حسین»

ترانه نيوز - محمد رحمانیان و روزهای بعد از «روز حسین» - ضميمه ی اطلاع رسانی وبلاگ خبری ترانه




برچسب :