اطلاعاتی کوچک از مصیبت امام حسين«ع»
حضرت رباب
لعمرك اننى لاحب دارا تحل بها سكينة و الرباب احبهما و ابذل جل مالى و ليس لعاتب عندى عتاب (3)
رثاء
رجز
شعرهاى حماسى كه جنگاوران در ميدانهاى نبرد مىخوانند.«رجز،نام يكى از بحورشعرى عربى است كه نوعى تحرك و روانى در آن است.در گذشته و دوران جاهليت،ازاين وزن شعر، بيشتر در اشعارى كه جنبه مبارزه،دشنام يا تفاخر داشته استفاده مىشدهاست.به كارگيرى اين وزن و آهنگ در شعرهاى حماسى كه مبارزان در ميدانهاى جنگمىخواندند،سبب شده كه به آن اشعار،رجز گويند.معمولا رجز،ابياتى كوتاه داشته وبصورت ارتجالى در ميدان سروده مىشده است.از اين رو گاهى هم خطاهاى دستورى وادبى دارد.» (4) بيشتر افراد،هنگام رجز خواندن در ميدان مبارزه،اشعار شعراى عرب را كه باحال و وضع آنان مطابق بود مىخواندند و اگر خود جنگجو طبع شعر داشت،فى البديههدر وصف و معرفى خويش شعر مىسرود و نام خود و پدر و قبيله و سوابق دليرىهاىخود و قبيلهاش را در آن بيان مىكرد.رجز،هم براى تقويت نيرو و روحيه خود بود،همبراى ترساندن رقيب.«رجز،سرود نظامى رايج در آن دورهها بود كه جنگاوران در اثناءجنگ،آن را مىخواندند و به شجاعت و قهرمانيهاى خويش مىباليدند و دشمنانشان را بهكشتن و تار و مار كردن تهديد مىكردند.رجز در آن ميدانهاى نبرد،مانند يك سلاح پيكارمؤثر بود و رزم آوران همانگونه كه بر شمشيرها و تيرها و نيزهها اعتماد مىكردند،بررجزهاى خود نيز تكيه مىكردند.» (5) در كربلا نيز،حسين بن على«ع»و فرزندان و برادران و يارانش در ميدانهاى نبرد،رجزمىخواندند.رجزهايى كه اصحاب امام روز عاشورا مىخواندند،نمايانگر عقيده و هدفىكه در راه آن از شهادت استقبال مىكردند و انگيزه جهادشان بود،كه در چه راهى و براىچه هدفى است و نشان دهنده يقين،ثبات قدم، آگاهى و بصيرتشان بود.مثلا حضرتابا الفضل،گفته است:
و الله ان قطعتموا يمينى انى احامى ابدا عن دينى
كه گوياى حمايت از آيين است.قاسم بن حسن«ع»رجز مىخواند كه:«ان تنكرونىفانا ابن الحسن...»عمرو بن جناده رجز مىخواند:
اميرى حسين و نعم الامير سرور فؤاد البشير النذير...
على اكبر«ع»مىخواند:
انا على بن الحسين بن على نحن و بيت الله اولى بالنبى تالله لا يحكم فينا ابن الدعى اضرب بالسيف احامى عن ابى ضرب غلام هاشمى عربى
يا خود ابا عبد الله الحسين«ع»رجزهاى متعددى دارد،از جمله:
القتل اولى من ركوب العار و العار اولى من دخول النار
يا اين رجز كه:
انا الحسين بن على اليت ان لا انثنى احمى عيالات ابى امضى على دين النبى
كه همه و همه،سرشار از روحيه بالا و انگيزههاى والا و دليرى و ثبات و پايدارىشجاعانه است. (6)
رقيه
رمز جاودانگى عاشورا
پايان زندگانى هر كس به مرگ اوست جز مرد حق كه مرگ وى،آغاز دفتر است
قيام براى خدا فراموش نمىشود و نورش خاموش نمىگردد،چونكه رنگش خدايى ونورش الهى است.
دشمنت كشت ولى نور تو خاموش نگشت آرى آن نور كه فانى نشود،نور خداست
رميث بن عمرو
روز شمار قيام كربلا
15 رجب 60 هجرى:مرگ معاويه در شام و نشستن يزيد به جاى پدر.
28 رجب 60:رسيدن نامه يزيد به والى مدينه مبنى بر بيعت گرفتن از حسين«ع»وديگران.
ورود امام حسين«ع»به مكه و ملاقاتهاى وى با مردم.
10 رمضان 60:رسيدن نامهاى از كوفيان به دست امام،توسط دو نفر از شيعيان كوفه.
15 رمضان 60:رسيدن هزاران نامه دعوت به دست امام،سپس فرستادن مسلم بنعقيل به كوفه براى بررسى اوضاع.
5 شوال 60:ورود مسلم بن عقيل به كوفه،استقبال مردم از وى و شروع آنان به بيعت.
11 ذى قعده 60:نامه نوشتن مسلم بن عقيل از كوفه به امام حسين و فراخوانى بهآمدن به كوفه.
ذى حجه 60:بر خورد امام حسين«ع»با حر و سپاه او در منزل«شراف».
ذى حجه 60:دريافت مجدد خبر شهادت مسلم بن عقيل و قيس بن مسهر در منزل«عذيب الهجانات».
2 محرم 61:ورود امام حسين«ع»به سرزمين كربلا و فرود آمدن در آنجا.
5 محرم 61:ورود شبث بن ربعى با چهار هزار نفر به سرزمين كربلا.
1 صفر 61:ورود اسراى اهل بيت«ع»از كربلا به دمشق.
20 صفر:بازگشت اهل بيت«ع»از سفر شام به مدينه.
روضه
مىخواندند كه تاليف ملا حسين كاشفى است.«ملا حسين كاشفى(متوفاى 910 هجرى)
ز اندوه اين ماتم جان گسل روان گردد از ديدهها خون دل» (13)
روضة الحسين«ع»
روضة الشهداء
رهيمه
رى
1-ادب الطف،شبر،ج 1،ص 63،كامل،ابن اثير،ج 2،ص 579.
4-دائرة المعارف الاسلاميه،ج 10،ص 50 به بعد(نقل به تلخيص).
5-حياة الامام الحسين،ج 3،ص 155.
7-كامل بهايى،ص 179،منتهى الآمال،437.
10-اعيان الشيعه،ج 7،ص 33(به نقل از رجال شيخ).
13-در آمدى بر نمايش و نيايش در ايران،جابر عناصرى،ص 79.
14-در زمينه آداب اهل وعظ و منبر،از جمله ر.ك:«لؤلؤ و مرجان»،مرحوم ميرزا حسين نورى.
16-من لا يحضره الفقيه،صدوق،ج 2،ص 600،المزار،شيخ مفيد،ص 141.
17-مقتل الحسين،مقرم،ص 218(به نقل از معجم البلدان).
18-دائرة المعارف الاسلاميه،ج 10،ص 285.
19-در زمينه رى،از جمله ر.ك:«سيماى رى»سيد حميد خندان،«تاريخ گسترش تشيع در رى»رسول جعفريان.
مطالب مشابه :
متن خــداحافظي عليرضـا حسيني ، بخشـدار سـابق با مردم و مسئولين منطقه ي جلگـــــه
متن خــداحافظي عليرضـا حسيني ، بخشـدار سـابق با مردم و مسئولين منطقه ي جلگـــــه
متن مجری فرزاد جمشیدی
اولين بار كه از طرف تلويزيون به مكه و (ص) خداحافظي كنم * متنهايي را كه براي
اطلاعاتی کوچک از مصیبت امام حسين«ع»
پيامبر و خداحافظى،سپس هجرت مكه،ايراد خطبه براى مردم و از متن روضة
سفرنامه عشق
(اکنون که دارم این متن را زيارت و خداحافظي با سفر زيارتي مكه و مدينه براي من
گروه ششم سوال متن درس ششم ديني
گروه ششم سوال متن درس در آن جهان ، آياتي براي خداحافظي با پيامبر
سوغاتي مورد علاقه آيتالله بهجت/راز سنگ قبر آیت الله بهجت + عکس/درس گرفتن ایت الله بهجت از بچه ها
به دفعات اتفاق ميافتاد كه هنگام مسافرت به مكه و مدينه، براي خداحافظي مكه و مدينه به
درس آزاد فارسی جدید التالیف سوم راهنمایی
خداحافظي مكه است كه يكي از شگفتي هاي زيباي خداوند در پهناي آسمان است.از كنار كهكشان
برچسب :
متن خداحافظي براي مكه