ریاضی در معماری
کاربرد ریاضی در معماری
پیر لوئیجی
نروی
تولد در
سوندریو لومباردی به سال 1891،مرگ در رم به سال 1979.در سال 1913در رشته مهندسی ساختمان از دانشگاه بولونا فارغ التحصیل
شد.از 1946 تا 1961 استاد مهندسی سازه در
دانشکده معماری رم بود.
مهندس
محاسب و معمار بزرگی که ردیف" فوی ساینت" و"مایار" قرار
داردکه درنتیجه ی تسلط برمحاسبات
دقیق ریاضی در معماری به شیوه ی زیبا و حیرتانگیزی
دست یافت و با فرم هایی که از طبیعت الهام می گرفت همراه با کاربردتکنیکی مصالح،چشم اندازی موسیقایی در معماری به وجود
آورد.او بارها وبارها در نوشته
هایش،فرآیند خلاقه ی فرم را در یکسانی،چه در زمینه یکارهای تکنیکی مهندسی و چه
در زمینه های مختلف کارهای هنری به عنوان یکاصل
می دانست.روشی که با استناد به آن زیبایی الگوی سازه ای تنها حاصل پیآمدهای روش های محاسباتی نیست،بلکه نوعی روش شهودی است که
چگونگی کاربردمحاسباتی آن را معلوم می
کند،و بدین ترتیب به آن هویت می بخشد.
نروی متخصص
بتن آرمه بود.اولین پروژه ای که طراحی کرد ساختمان سینما ناپلبود که به سال 1927 ساخته شد.روش ساختاری این بنا در عمل
رابطه ی بین فرمو عملکرد را به اثبات
رساند(روندی که در آینده به نوعی با کژفهمی مواجهشد).این
سبک و سیاق را نروی از طریق محاسبات سازه ای به دست آورد و آن رادر معماری امری ضروری می دانست.اولین کار مهم او پروژه ی
استادیم ورزشیفلورانس بود که در بین
سالهای 1930 تا 1932 ساخته شد.پوشش ساده ای که شیوهی نمایان سازه ای آن از
اهمیت خاص برخوردار بود و در اغلب جراید به عنوانالگوی
معماری قرن معرفی شد و حالت نمایشی شورانگیزآن با طراحی هایلوکوربوزیه
قابل مقایسه بود که به نحوی بسیار صریح و روشن امکانات کاربریبتن آرمه را به نمایش درآورد.نروی با طراحی پروژه های
آشیانه هواپیمااورویتو(8-1935)و
اوربتللو و همچنین ساختمان برج دل لاگو(3-1940)،بهمطالعه
در زمینه ی روش های سقف پوسته ای شبکه تیرچه های باربر پرداخت.اینشیوه ی ساختاری همواره به مثابه یک هدف ثابت دنبال شد و
در تحقیقاتش گسترهوسیع تری یافت ودر ابعاد
بسیار عظیم به صور مختلف ادامه پیدا کرد ودرفرآیند
خلاقه ی شخصی اش مورد استفاده قرار گرفت.با اجرای این پروژه هایآشینه هواپیما (که تاکنون ویران شده اند)،نروی به فرآیند
درخشان سازه ایخود مقام و منزلتی بخشید
که در کل به زیبایی تکنیک ساختاری اش متکی بود.
در حدود
1940،به مطالعه تجربی در زمینه ی مقاومت فرم پرداخت،و به نتایجموفقیت آمیزی نایل شد؛روند اینترنشنال استیل بسیار
نیرومندی که در پوششسقفهای پوسته ای کاربرد
داشت؛در کل جذبه های تکنیکی و شاکله ی بسیار زیبااز
دستاوردهای عظیمش بود.این روش را در پوشش سقف تالار بزرگ نمایشگاهتورین به کاربرد(9-1948)،که یکی از آثار ماندگار و از
شاهکارهای معماریقرن بیستم است،هرچند که
این پروژه از طرف کسانی که وظیفه ی معماری رااهمیت
عملکردی جزئیات داخلی آن می دانند،مورد برداشت های نادرستی واقعشد،در نتیجه ساختمان بسیار مهم وارزشمندی که نروی آن را در
زمره ی مهمترینآثارش می دانست،تا حدودی
مورد بی توجهی قرار گرفت.ساختمان عظیمی که شاملیک پوشش سازه ای بود که با
اجزای پیش ساخته ی بتنی به حالت کج و موجیساخته
شد.
او چند
ساختمان پوسته ای بتنی در ابعاد کوچکتر به اجرا درآورد،به نحوی کهزیر سقف به طور کامل آزاد بود،بعضی از این پروژه ها پلان
دایره ای شکلدارند،از جمله ساختمان
کازینوی رم لیدو(1950) و ساختمان تالار اجتماعات وضیافت
"چیانچینو ترم" که بین سالهای 1950 تا 1952 ساخته شد.در همین زماننیزبه تحقیقاتش در زمینه بتن آرمه ادامه داد،کاربرد قطعات
پیش ساخته یبتنی به صورت تولید
انبوه را در رابطه با پوشش سقف سالن های نمایش بهعنوان
اختراع به ثبت رساند.این ابداع در انواع مختلف سازه های طاق تویزهپشت بنددار کاربرد داشت و همچنین به اغلب پروژه های خیالی
و آرمان گرایانهقابلیت اجرایی
داد.اختراع مهم دیگراو در عرصه تکنیک،سیستم هیدرولیکی پیشکشیده ی بتن آرمه بود.به هیچ
روی دست از تلاش و تحقیق بر نمیداشت.حتی باآزادی
عمل هرچه بیشتر روش سازه ای اش را تکامل و بهبود بخشید،با سادهگرایی و سرعت در اجرا،به نحوی متفاوت به تحقیقاتش ادامه
داد،شیوه یساختاری بسیار زیبایی که
از المان های سازه ای ریتمیک تشکیل میشد.نمونههای
شاخص این روش،ساختمان ورزش رم بود که با همکاری "آنیباله ویته لوزی"ازسال 1956 تا 1957 به اجرا درآمد و مهم تر از همه ساختمان
تالار کنفرانسیونسکو در پاریس (که با همکاری مارسل بروئه و زرفوس در فاصله سال
های 1953تا 1957 ساخته شد(.
همچنین
شبیه به ساختمان تالار کنفرانس پاریس_پوشش پوسته ای بسیار زیبا وپر وقاری که طراحی آن ملهم از پوشش پوسته صدف دریایی و
بالهای حشرات وکاسبرگ گل ها بود-ساختمان آسمان خراش پیرلی را نیز با الهام از
فرمهایموجود در طبیعت به فاصله 1955 تا
1958 در میلان با همکاری "جیو پونتی وچند
معمار دیگر"به اجرا درآورد.این الگوی ساختمانی به صورت قطعاتی مجزا ازهم تکامل یافت.
نروی مهارت
خلاقه ی سازه ای اش را در ساختمان مرکز صنایع ملی پاریس (که در 1955 با همکاری ژان پرو طراحی شد)؛و نیز در ساختمان نمایشگاه دایره ای شکلکاراکاس
(1956) و ساختمان کاخ دولاورو ،تورین(1961)و همچنین در تالاراجتماعات
پاپ در واتیکان که در 1971 ساخته شد،به نمایش درآورد.
مطالب مشابه :
تاريخچه كاشي كاري
کاشی های سوریه در رنگ های سبز روشن، فیروزه ای و ارغوانی تیره خاصی در زیر لعاب نقاشی شده اند.
کاشی و سرامیک
کاشی وسرامیک از محصولات عمده خاک رس و سفال می باشند کاشی های سرامیکی سطوح مکان های بهداشتی
ریاضی در معماری
آرتور لو در بررسی هایی که در درباره ریاضیات پیشرفته در هنر کاشی کاری اسلامی انجام داده و
سیر تکامل گل شاه عباسی
به هر حال درهندوئیزم ، نیلوفرآبی به دلیل جایگاه مقدس خود، درمعماری درمعماری ، کاشی
آشنایی با هنر گره سازی
.در سردرها، کتیبه ها، در و پنجره ها، طاق ها و غیره.گره را با آجر، کاشی، گچ، آیینه و غیره
ورودی عامل حیاتی در معماری درونگرا (5 نمونه ورودی در باغ های ایرانی)
پشت دالان رو به حیاط مقداری کاشی کاری هفت رنگ دارد که شامل گل و بته و پرندگان است و عکس سه
واژه شناسی معماری گذشته ایران
کاشی سفید لعابدار را نقاشی کرده آنرا داخل کوره می گذاشتند و در کار تنظیم می
مقدمات طراحي در معماری
دنیای معماری - مقدمات طراحي در معماری - عکس و طرح و اطلاعات و کتاب ها و همه چیز در مورد معماری
هنر و معماری اسلامی
این کاشیها، کاشیهایی به رنگ طلایی و سبز که تا آن زمان سابقه نداشت را شامل میشدند
برچسب :
کاشی درمعماری