مقاله / ترکیه ی بدون علویان
با وجود مقاومت گروهی از نورجی ها به رهبری فتح الله گولن، اردوغان نخست وزیر ترکیه به چراغ سبز نشان دادن خود در عادی کردن وضعیت در خصوص موضوع ارگنه کن و حل مسئله کردی ادامه می دهد.
وقتی حرفها و عملها را در کنار هم قرار می دهیم می بینیم عادی شدن وضعیت کشور از سوی حکومت آک پارتی ممکن دیده نمی شود. اما بطور قطع و یقین کشور نیازمندعادی شدن وضعیت است...
عجیب این است که موضوع علویان در این روزها خارج از دایره مسائل مهم کشور قرار دارد و با این حال باز هم مورد بحث و حل و فصل قرار می گیرد. زیرا در ترکیه دست کم پانصد سال است که سیاست در خصوص علویون هیچ تغییری نکرده است. از زمان سلطان یاوز به بعد حکومتها سیاست انکار علویان را در پیش گرفته اند. دلیل قدمت مسئله علویان از مسئله کردها و ارامنه نیز همین است ، مسئله کردی موضوع دیروز است ، مسئله ارامنه نیز همچنین.
نظام حاکم بر ترکیه بصورت یکپارچه خواستار حل مسئله علویان نیست ، و مبالغه نیست اگر بگوییم حتی خارج از حزب حاکم ، بخش مهمی از احزاب سیاسی دیگر هم تا امروز در حل مسئله علویان فقط به سخن گفتن اکتفا کرده و اقدام جدی ازسوی آنان صورت نگرفته است. در خمیرمایه دولت دیروز وامروز همیشه طرد علویان بصورت یک رفتار عادی و طبیعی وجود داشته و دارد...
این امر تنها به اقدامات اخیر حزب حاکم درباره (خانه های جمع=جم) محدود نمی شود، آری آشکارا می دانیم که اقتدار موجود و دستگاه قضایی تحت تاثیر آن ، خانه های جمع را به عنوان عبادتگاه نمی پذیرد. گزارشات رئیس سازمان دیانت درجهت دهی به تصمیمات دستگاه قضایی همچنان به راه خود ادامه می دهد . دستگاه قضایی براساس گزارش سازمان دیانت که یک مرکز سنی است تصمیم گیری می کند....
زمانی که موضوع ، خانه های جمع باشد "حق" ، "حقوق" ، " عدالت" نادیده انگاشته می شود.حتی مجلس ملی ترکیه که مجلس تمام اقشار مردم است ، به خود حق می دهد اسنادی از دوره عثمانی را برای دستگاه قضایی ارسال نماید. تا به امروز حزب عدالت و توسعه و متولیان امور دینی پیرامونی، سعی در تفهیم این مسئله داشته اند که : در اسلام به غیر از مسجد مکانی برای عبادت وجود ندارد و خانه های جمع عبادتگاه نیست.اکنون نیز سعی دارند همگان را بر اساس اسناد دوران عثمانی قانع کنند که "در میان علویان سنت خانه های جمع وجود نداشته و در بین آنها سنت مسجد وجود دارد."
آنان وقتی که علوی گری را به عنوان یک باور و اعتقاد خاص مورد پذیرش قرار دهند، می دانند که این پذیرش ممکن است بافت یکدست دولت با محوریت مذهب سنی را با مشکل و تخریب روبرو کند، و زمانی که دلائل خود را در این زمینه کافی نمی بینند، شروع به افزودن مفاهیم جدیدی همانند "جدایی طلب" و" خشونت طلب" می کنند.
در حل مسئله کردی و عملیات گروه DHKP-C روزنامه نگاران و نویسندگانی چون جنگیز چاندار، محمت بارانسو ، ممتازارتور به راستی و یا با واسطه و بطور غیر مستقیم ، در اهمیت ویژه دادن به این اینکه نام علویان در کنار عناوینی چون خشونت و ارگنه کن آورده شود نقش داشته اند.
جنگیز چاندار مطلبی را با این عنوان نوشت "اوجالان ترکیه ، علوی PKK". محمت بارانسو ، در کودتای 28 فوریه اسماعیل حقی کارادایی رئیس ستاد کل ارتش را یک علوی معرفی کرد. ممتازارتورکونه نیز علویان را به داشتن ارتباط با PKK و DHKP-Cمتهم کردو آنان را "گروههای خارج از کنترل" درPKK خطاب کرد.
اردوغان نیز در این روند ازسوی دیگر وارد شد و علویانی را که در اروپا زندگی می کنند با عنوان "جدایی طلب" توصیف کرد. بدینگونه ، نه دیروز و نه امروز حتی اگر علویان خواستار "سرزمین جدا و پرچم جدید" نباشند هم به راستی از طرف اردوغان به عنوان "جدایی طلب " معرفی شوند. در این صورت می توان گفت مفهوم "جدایی طلب" برای اولین بار پس از کردها در مورد علویان استفاده شد.
پس از این وقایع شنول کلیچ در روزنامه زمان با خلاصه کردن تمامی این مطالب و با تاکید بر این موضوع که در مقابل علویان یک برداشت و دید منفی از سوی جامعه ایجاد شده است نوشت : "امروز در درون pkk گروههایی که در حاشیه قراردارند و از خشونت طرفداری می کنند ودارای ریشه علوی هستند دیده می شود." و بالاتر از این" گروههای چپ جوان که در حاشیه بوده و آموزش دیده نیز هستنداز سوی علویان جوان ناامید سازماندهی می شوند. جوانان علوی به سوی خشونت کشانده می شوند...."
وقتی برای علویان از تعابیری چون خشونت ، ترور، ارگنه کن و جدایی طلب و یا مفاهیمی از این دست استفاده می شود می بینیم از یک سو در جامعه افزایش مخالفت با دیدگاه علویان در حال سازماندهی است ، و از سوی دیگر می خواهند علویان را در برابر گروههایی که نام آنها برده شده قرار دهند . زمانی که تمامی این مانورها را به مسئله دشمنی آنان با علویان سوریه اضافه کنیم ،" هدف رسمی " دوران پیش روی دولت ، ایجاد ترکیه ای بدون علویان رخ می نماید.
منبع: روزنامه یورت چاپ استانبول
نویسنده: نجدت ساراچ
برگردان: کوروش مقتدری
مطالب مشابه :
عکس های همسر واقعی سلطان سلیمان در سریال کارادایی
عکس های همسر واقعی سلطان سلیمان در سریال کارادایی ویرایشگر متن. دانلود فیلم و موسیقی.
دانلود فول آلبوم هنگامه
دانلود آهنگ سریال کارادایی (نویسنده ی متن موسیقی و تولید کننده)
آغاز پخش سریال کارادایی چهارشنبه در شبکه ریور:
آغاز پخش سریال کارادایی موسیقی متن این سریال ساخته » وبلاگ شخصی دانلود
دانلود سریال کارادیی با کیفیت عالی و دوبله فارسی قسمت103
دانلود تمام قسمت های سریال کارادایی, دانلود سریال موسیقی باران موزیک متن سریال
مقاله / ترکیه ی بدون علویان
محمت بارانسو ، در کودتای 28 فوریه اسماعیل حقی کارادایی رئیس ستاد موسیقی ترکیه دانلود
برچسب :
دانلود موسیقی متن کارادایی