زیارتگاه امامزاده های بن
زیارتگاه امامزاده سید احمد (ع) معروف به بابا پير احمد شهر بن:
بقعه متبرکه حضرت امامزاده سید احمد (ع) [ معروف به امامزاده بابا پیر احمد (ع) ] ، در حوالی شهر بن و در میان باغهای دراز دره (ملسجان شهر بن) حاشیه رودخانه زاینده رود ، قرار دارد.
شمه ای از شجره نامه امامزاده سید احمد معروف به باباپیراحمد:
موقعی که حضرت امام رضا(ع) به خراسان تشریف فرما شدند، به روایتی حضرت شاه چراغ و میرعلاءالدین حسین و حضرت سید ابراهیم حدوداَ با پانزده هزار نفر از امامزادگان و جمعی از شیعیان به سرپرستی شاه چراغ، جهت دیدار حضرت امام رضا(ع) از مدینه به ایران عزیمت نمودند ودر طول مسیر در نزدیکی شیراز به حاکم منطقه «قُتلُق خان» که از حکام مأمون بوده برخورد می نمایند و مراتب ورود آنان توسط حاکم به مأمون اطلاع داده می شود. مأمون در جواب تأکید می نماید که مانع ورود آنان به خراسان شوید تا مجدداَ به مدینه عزیمت نمایند اما چون به دستورالعمل مأمون از ناحیه یاران امام رضا اهمیت داده نمی شود، حاکم منطقه قتلق خان با چهل هزار نیرو با یاران امام وارد جنگ میشود که در این جنگ نابرابر شاه چراغ و میرعلاءالدین حسین سید ابراهیم به شهادت می رسند و بقیه متواری می گردند اما دشمن به تعقیب آنان پرداخته و اکثر آنان را به شهادت میرساند که مزار آنان زیارتگاه محبان علوی می گردد.
و اما امامزاده سید احمد معروف به باباپیراحمد ابن سید بهاءالدین محمد ابن حمزه ابن موسی الکاظم واقع در آخرین محدوده باغهای دراز دره(ملسجان شهر بن) دفن گردید. این امامزاده دارای دو برادر به نامهای سید محمد معروف به بازار در شوشتر دفن و دیگری به نام سید ابراهیم در منطقه کرکن اصفهان مدفون می باشد و یک خواهر به نام فاطمه که در چهار سوق اصفهان دفن شده است.
حضرت امامزاده سید احمد (ع) [ معروف به امامزاده بابا پیر احمد (ع) ] ، یکی از ۴ فرزند ( و یکی از 3 فرزند ذکور ) حضرت امامزاده سید بهاء الدین محمد (ع) ( مدفون در روستای شیخ شبان ) می باشد ، که مضجع شریفش ، زیارتگاه عاشقان و ارادتمندان آل طه (ع) می باشد.
پلان اصلی بنا هشت ضلعی است که با 16 طاق نما به گنبد دو پوش و مدور بنا تبدیل و متصل شده است. امامزاده دارای سه ورودی در جهات مختلف است تزئینات بنا شامل نقاشیهائی با موضوعات مذهبی در زیر سقف گنبد می باشد . مصالح بکار رفته در آن آجر و گچ است تاریخ ساخت آن متعلق بدوره قاجاریه می باشد .
آستان مقدس حضرت امامزاده سید احمد (ع) [ معروف به امامزاده بابا پیر احمد (ع) ] ، علیرغم حضور بی شمار گردشگران و زائران در این فضای مطهر ، باصفا و دلپذیر زیارتی و سیاحتی ، متأسفانه با کمبودها و کاستی های مختلفی از جهات رفاهی ، اسکان و … مواجه است ، که امیدواریم با تلاش و عنایت بیش از گذشته مسئولین محترم ، شاهد رفع مشکلات و کمبودهای یادشده باشیم.
******
البته در پی اعلام اخیر اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری ؛ پروژه استحكام بخشی گنبد حرم مطهر حضرت امامزاده بابا پیر احمد (ع) ، با الیاف gfrp در همایش ملی « نقد مرمت » ، از بین 60 پروژه كشوری ، جزء 12 پروژه برتر مرمت ، معرفی گردیده است.
گفتنی است ؛ اجرای غیركارشناسی اندود سیمان با ضخامت 15- 10 سانتیمتر بر سطح بیرونی گنبد یاد شده ، در سال های گذشته ، سبب آسیب شدید و ایجاد ترک در گنبد مذکور شده بود ، که با تحقیق و بررسی کارشناسی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ، نیاز این بنا به استحكام بخشی ، تأیید و به مرحله اجرا درآمد.
در اجرای عملیات تعمیر ، مرمت و استحكام بخشی گنبد حرم مطهر حضرت امامزاده بابا پیر احمد (ع) ، با بهره گیری از الیاف gfpr در دو نقطه كه بیشترین ترك را داشته ، نواری به صورت كمربندی بر روی گنبد قرار گرفته است.
ضمناً آجرها و بندكشی های فرسوده گنبد هم مورد تعویض و مرمت قرار گرفته و با انجام این اقدامات ، ترك های موجود ، مهار و روند ترك خوردن گنبد متوقف شده است.
عملیات اجرایی تعمیر ، مرمت و استحكام بخشی گنبد حرم مطهر امامزاده بابا پیر احمد (ع) ، از اوایل سال 1388 آغاز و در سال 1389 به پایان رسید.
زیارتگاه امامزاده سَیّد محّمد روستای بارده :
روستای بارده در47كیلومتری شهركرد و 25 كیلومتری شهر بِن قرار دارد و امامزاده سید محمد نیزدر مجاورت همین روستا واقع شده است.هر ساله در فصل تابستان این روستا پذیرای تعداد زیادی زوار از داخل و خارج استان می باشد امامزاده محمد از نوادگان امام موسی كاظم (ع) است.
بقعه متبرکه حضرت امامزاده سید محمد ابن حمزه ( مکنی به ابوالقاسم ) بن علی ابن حسین بن احمد بن محمد بن اسماعیل بن ابراهیم الاصغر ( ملقب به مرتضی ) بن حضرت باب الحوائج؛ امام موسی این جعفر الکاظم ( علیه السلام ) در ضلع شرقی روستای بارده از توابع شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری ( در 48 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد : مرکز استان ) میان دو کوه نسه و برآفتاب، واقع گردیده و با توجه به مناظر بسیار زیبا و دلنواز کوهستانی و چشمه های خنک اطراف و آب و هوای مطلوب منطقه، سالانه پذیرای هزاران زائر و گردشگر از نقاط مختلف می باشد.
در شرح احوالات و علت حضور و شهادت آن بزرگوار (ع) در این منطقه، آمده است :
چون خلفای عباسی ( علیهم اللعنه ) با اولاد و اعقاب ائمه هدی ( علیهم السلام ) خصومت و دشمنی علنی داشتند، بعد از شهادت حضرت ثامن الائمه امام علی ابن موسی الرضا ( علیه السلام )، کلیه امامزاده ها بمعیت محبان و مشتاقان اولیاء الله و یاران و انصار خاندان امامت (ع) برای مقابله با دشمنان اسلام و توسعه و گسترش مذهب تشیع و ریشه کن کردن ظلم و بیدادگری عباسیان، با کاروانهای متعدد و در زمانهای مختلف رو به ولایت عجم نهادند و در مدت پانصد سال و اندی خلافت و زمامداری خلفای منفور عباسی و جنگ و جدال با آل ابوتراب، آخر الامر از فشار و ظلم و ستم آن قوم غدار خود و یاران و انصارشان، هر یک در محل و مکانی در خاک عجم بدست دژخیمان عباسی و ابلق سواران کوفی گرفتار و شهید شدند.
در زمان خلافت شقاوت پیشه یوسف ( سی و دومین خلیفه عباسی ) که از سنه 555 لغایت 566 هجری قمری به مدت یازده سال در مسند خلافت متکی بوده، به والیان و حاکمان خود در عجم، بنامان؛ ملک جمشید و ملک یوسف، دستور تعاقب و دستگیری و قتل آل ابوتراب(ع) را صادر کرد و آن حاکمان سفاک، عساکر مسلح خود را به فوجها و دسته های مختلف تقسیم و هر دسته ای را به فرماندهی شخصی لایق و کارآزموده جهت امنیت طرق و شوارع در دژها و قلاع جنگی چهارمحال اربعه بختیاری مستقر و متمرکز داشته که در این موقع حضرت امامزاده سید محمد ( علیه السلام ) به اتفاق جمعی از برادران و بنی اعمام خود، یاران و انصار خاندان امامت (ع) از طریق شط العرب بخاک عجم وارد و قصد عزیمت به بلاد قم را داشتند و از حاکمان عباسی حاکم در منطقه در بیم و هراس بودند، بنابراین همواره از خود محافظت می کردند که غافلگیرانه گرفتار چنگال بی رحمانه دشمن واقع نشوند. ناچار بودند تا شبانه حرکت کنند یا از بیراهه به مسیر خود ادامه دهند. پس از طی مسافت و عبور از شهرها و قراء و قصبات و رودخانه ها و جبال و ناهمواری های در بین راه، در ناحیه چهارمحال اربعه در صحرای بارده وارد گردیده و در آن موقع چون سکنه ناحیه چهارمحال اربعه به مذاهب مختلف منعقد بودند، یکی از دشمنان آل ابوتراب، ورود آن کاروان را به حاکمان عباسی حاکم بر منطقه اطلاع داده و حاکم عباسی پس از دریافت خبر و تعیین اقامتگاه آنها، با جیوش مجهز خود به آن کاروان بی اطلاع حمله ور گردیده، در صحرای بارده نبرد سختی فیما بین هر دو جناح حق و باطل به وقوع پیوست که پس از محار به و مجادله بسیار، چون عده کاروان قلیل بود، در مقابل هجوم خصم بی امان تاب و توان مقابله را نداشته هر چند نفری به جهتی روی نهاده، به سمت قراء و کوهپایه های اطراف متواری و خصم بی امان در تعاقب ایشان در حرکت، هر یکی را در محل و مکانی در نقاط مختلف چهارمحال اربعه به شهادت رسانیدند که هم اکنون مرقد بعضی از آنها معلوم و زیارتگاه است و مرقد برخی نامعلوم و در زیر خاک پنهان است.
در این حمله و نبرد ناگهانی پس از متواری شدن کاروان، حضرت امامزاده سید محمد ( علیه السلام ) با دو نفر شجاع و دلاور خود به نامهای شیخ قاسم و شیخ طاهر که هر دو برادر و از انصار اولیاء الله و از ذراری و اعقاب جابرانصاری بودند، در مقابل خصم بی امان به جدال پرداخته، « به هر سو که مرکب برانگیختی، چو برگ خزان سر فرو ریختی. » از شجاعت و دلاوری آن حضرت دشمن به ستوه آمده، آخرالامر از هر جهت به آن حضرت حمله ور گردیده و در حلقه محاصره چند جانبه، آن حضرت بدست ملک یوسف فرزند ملک خورشید به درجه رفیع شهادت اجدادی خود نائل گردید و دو نفر شجاع و دلاور آن حضرت بر اثر جراحات و زخمهای وارده بر پیکر مطهرشان به کوههای مجاور متواری گشته، پس از خروج از محل جدال، شیخ قاسم و شیخ طاهر به معیت و همیاری مومنین و مسلمان منطقه، پیکر مطهر حضرت امامزاده سید محمد (ع) را در محل شهادتش در ضلع شرقی روستای کنونی بارده به خاک سپرده و بقعه و بارگاهی به مرور زمان برگرد مزار کثیرالانوار آن حضرت توسط آن دو انصار جلیل القدر ساخته شده که هم اکنون زیارتگاه عاشقان و ارادتمندان در آن سامان است.
* امکانات و تسهيلات تفريحی، گردشگری، حمل و نقل، اسکان و ... :
جاده آسفالت، زائرسرا و سکوهای نشیمن و استراحت زائران و گردشگران، سرویس بهداشتی، چشمه های خنک، آب آشامیدنی لوله کشی شده و ....
جاذبه های تورستی دیگری نیز در کنار این امامزاده قراردارد مانند:
پیست اسکی بارده در بخش بن:
این پیست که در نزدیکی روستای بارده (بخش بن)؛ حدود 32 کیلومتری شهرکرد واقع شده در دامنه کوه ننارتنگ قرار گرفته و در سال 1383 مورد بهره برداری قرار گرفت. دسترسی آسان و نزدیکی به مرکز استان از ویژگیهای این پیست است.
قلعه روستاي بارده دربخش بن:
در خروجي روستاي 'بارده' 40 كيلومتري مركز چهارمحال و بختياري ودر بخش بن در پشت بافت فرسوده اين روستا، قلعه عظيمي با بافت معماري خاص توجه هر رهگذري را بخود جلب مي كند.
هر گردشگري كه وارد اين روستا مي شود، هرگز تصور وجود يك بناي تاريخي كه پس از سالها چون دژي استوار باقي مانده را به ذهن خود راه نمي دهد، در حالي كه ديدن اين قلعه كاخ با جاذبه معماري زيبا، هر مسافري را شگفت زده مي كند.
وجود دو بناي اندروني و بيروني با حجره ها،راهروها ،برج وبارو،حوض وسط ، اتاق هاي تو در تو در دو طبقه، پيش بيني انبار و قسمت هاي زيرزميني و حمام اختصاصي بررونق و زيبايي اين مكان فاقد يك تابلوي راهنمايي افزوده است.
داشتن سبك طراحي مناسب با شرايط روز و ايجاد راه پله اندروني به طرف بالاي برج قلعه ، انبار ذخيره غلات وآرد به ميزان هفت تن و وجود بخش هاي خدماتي جداگانه ،اصطبل ، پيش بيني فضاهاي خاص زيرزميني با نگاه ظريف حداكثري استفاده ازفضا بر زيبايي و ظرافت ساخت اين بنا با سبكي منحصربفرد افزوده است.
اگرچه اين بنا به گفته كارشناسان ميراث فرهنگي چهارمحال و بختياري از بناهاي منحصربفرد استان است، اما از مهجوريت خاصي برخورداست و تاجايي كه كمتر به بعد گردشگردي اين بنا پرداخته شده است.
اين مهجوريت تا جايي است كه بسياري از زائران وگردشگران تفرجگاه سياحتي و زيارتي امامزاده محمد بارده در كمتراز يك كيلومتري متري اين بنا از وجود چنين بنايي با شرايط گردشگري و تاريخي اظهار بي اطلاع دارند.
اين بنا را حدو 125سال پيش محمد'حسن خان' يكي از خوانين چهارلنگ بختياري احداث نموده و اينك پس ازگذشت بيش از يك قرن هرتاز واردي از عظمت اين بنا اظهار شگفتي دارد.
اگر چه يكي از ويژگي هاي اين بنا استحكام مطلوب آن است،ولي گذشت زمان به لحاظ بارش برف سنگين وقوع ديگر حوادث طبيعي به فرسايش تدريجي قسمت هاي از اين بنا منجر شده كه به لحاظ جاذبه گردشگري و تاريخي اين مكان ، تامين بودجه براي تملك دولتي و مرمت آن بيش از پيش نياز به توجه دست اندركاران ميراث فرهنگي دارد.
در قلعه تاريخي بارده هم اينك يكي از نوادگان سازنده اين قلعه سكونت دارد و بازديد كنندگان را براي ديدن ازبخشهاي اين بنا همراهي مي كند.
قلعه بارده يكي از محدود بناهاي سنگي استان است كه با شماره 21440در فهرست آثارملي كشور به ثبت رسيده است.
قلعه بارده با داشتن بافت معماري خاص و شرايط ويژه مطلوب جذب گردشگر داخلي وخارجي با هشت هزار مترمربع زيربنا هم اينك در انتظار تامين اعتبار و مرمت است.
زیارتگاه امام زاده سَیّد بهاءالدین روستای شیخ شبان :
امامزاده سید بهاءالدین محمد در فاصله 45 كیلومتری شهركرد ، 15 كیلومتری شهر بِن و 3 كیلومتری روستای شیخ شبان در دره ای خوش آب و هوا و مصفّا با چشمه سارهای خوشگوار و درختان تناور واقع شده است امامزاده سید بهاءالدین محمّد نیز از نوادگان امام موسی كاظم (ع) می باشد
در زمانی که حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا ( علیه آلاف التحیه و الثناء ) به طوس تشریف آوردند ، خبر ولایتعهدی آن حضرت در عالم منتشر شد ، خطبا بر منابر خطبه خواندند و سکه بنام آن حضرت زدند. این خبر در مدینه منوره نیز منتشر شد ، لذا عده ای از برادران، عموها، عموزاده ها و اقوام نزدیک برای شرفیابی به محضر امام (علیه السلام ) از مدینه عازم طوس شدند و در طول راه از شهرها و روستاها عبور میکردند و دوستان و شیعیان نیز جهت پابوسی آن حضرت به آنها ملحق می شدند تا اینکه حدود 15 هزار نفر عازم طوس شدند و از طریق بغداد و خوزستان به طرف فارس عزیمت کردند که این خبر به مأمون عباسی رسید که این گروه با این ابهت و جلالی که دارند اگر به مرو و سرزمین طوس برسند خلافت و حکومت تو تباه خواهد شد، لذا به حاکم فارس و اصفهان دستور داده شد که از آمدن ایشان جلوگیری به عمل آید ، که حاکم فارس شخصی بنام قتلق خان بود که از رفتن ایشان ممانعت می کنند و بین آنها با این گروه به سرگروهي احمد بن موسی (ع) ملقب به شاهچراغ ( مدفون در شهر شیراز ) که همراه دیگر برادران همچون سید میر محمد و سید علاء الدین و سید میرحسین و دیگران به زیارت آن حضرت می رفتند جنگی واقع می شود که در نتیجه تعدادی من جمله حضرت احمد بن موسی و سید میرمحمد و سید میرحسین و سید علاء الدین و جمعی دیگر شهید می شوند و بقیه در شهرها ، بیغوله ها ، کوهها و بیابانها متواری و توسط مأمورین حکومت، از طرف یوسف بن حجاج ثقفی که حاکم اصفهان بود تحت تعقیب قرار می گیرند و ایشان ( منجمله این سيد بزرگوار ) در لباس مبدل و به صورت گمنام در گوشه و کنار این دنیای پهناور به زندگی خود ادامه می دهند آن هم در خفا که بعضی هم در مقاره ها به عبادت خداوند مشغول می شوند و با قوت لایموت می سازند ... لذا امامزاده سيد بهاء الدين محمد (ع) نیز جزء یکی از این آقازادگان بود که از جور حکام ظالم در لباس مبدل زندگی می کرده و با آمدن در اين سرزمين كه قبلاً او را ايلگاه مي گفتند با گله داري به نام محمود شعيب كه يكي از عربهاي خراسان بود ، آشنا شده و از او می خواهد جهت امرار معاش کاری را به ایشان واگذار نماید ؛ محمود شعيب هم موافقت كرده و چون شناخت و اطلاعی از مقام آقا نداشت ؛ يك گله گوسفند به عنوان چوپان در اختیار آن بزرگوار می گذارد و آن حضرت در طول ييلاق و قشلاق گله را اداره و تعليف مينمود. مكان قشلاقي ايل محمود شعيب در روستاهاي اطراف اصفهان و ييلاق آن در محلي به نام صحرا و روستای مرغ آشنا بوده ( كه فعلاً نيز به همين نام و بخشی از آن هم مشهور به عرب خان است، منتها تبديل به يكي از مزارع روستاي شيخشبان شده و ضمناً محل شيخشبان كنوني در آن زمان صرفاً چشمه آب و زمین كشاورزي بوده. ) ... امامزاده سيد بهاءالدين محمد (ع) كه فردي سخي و بخشنده بود ، دسترنج چوپاني خود را به چوپانان ديگر ميبخشيد و به اين دليل مشهور به « شيخ شبان » ( شيخ چوپان ) به معني « چوپان بزرگوار » شد و از جمله دلايل ديگر شهرت ايشان به اين لقب بوده است .
به هر صورت با پي بردن به كرامات این امامزاده واجب التعظیم (ع) و پافشاری محمود شعيب، ايشان خود را معرفي نموده و مورد احترام ویژه ايلنشينان ، عشاير ، مردم منطقه و شخص محمود شعيب قرار ميگيرد. محمود شعيب(كه قبرش در شهربن واقع است وبه بابا محمود شهرت دارد) پيشنهاد ازدواج ايشان را با دخترش ميدهد كه مورد قبول واقع شده و پس از مراجعت حضرت سيد بهاءالدين محمد (ع) به عربستان و انجام اعمال حج در مكه و مدينه و بازگشت مجددشان به ايران، اين ازدواج صورت گرفته
و ثمره آن، تولد 4 فرزند شامل؛ 3 پسر به نامهاي « سيد محمد » معروف به سيد محمد بازار ( مدفون در بازار شهر شوشتر استان خوزستان ) ، « سيد احمد » معروف به باباپيراحمد ( مدفون در حوالی شهر بن در 14 کیلومتری روستای شیخ شبان ) ، « سيد ابراهيم اكبر » معروف به زينالدين ( مدفون در حوالی اژگرد اصفهان ) و يك دختر به نام « سيده فاطمه » ( مدفون در خیابان چهارسوق اصفهان ) ميباشد. ( در ضمن برادر امامزاده سيد بهاءالدين محمد (ع) به نام امامزاده هارون ولايت نيز در اصفهان مدفون و مرقد ايشان مورد احترام و محل زيارت عاشقان است. )
بهرحال پس از مدتي محمود شعيب فوت ميكند و چند سال بعد ؛ زمان وفات امامزاده (ع) هم فرا مي رسد که پس از رحلت ايشان و دفن پيكر مطهر آن بزرگوار در محل امروزي ( كه واقعه معجزهآسايي دارد. ).
ضمناً بقعه متبركه امامزاده سيد بهاء الدين محمد (ع) بتدريج در هر عصر و زماني توسط يك نفر بازسازي مي شود تا در زمان هلاكوخان مغول نيز توسط خواجه نصيرالدين طوسي هم مورد بازسازي قرار گرفته و شجره نامه اي دارد كه ممهور به مهر هلاكوخان مغول و خواجه نصيرالدين طوسي و سلاطين و خوانين و حكام و علماء و مراجع ذيصلاح است كه همگی اين شجره نامه را تأييد و به مهر معتبر رسانيده اند.
شجره نامه يادشده كه نشانگر شخصيت والاي اين امامزاده لازم التعظيم و صحيح النسب مي باشد در مورخ ماه جمادي الاول سنه چهارصد و بيست و چهار ( ۴۲۴ ) پس از هجرت نبوي (ص) تنظيم گرديده است.
در طول زمانها و اعصار، كرامات و معجزات موثق و مختلف روایت شده از آن بزرگوار فراوان است.
بقعه کنونی امامزاده سيد بهاء الدين محمد (ع) هم که البته بخش زیادی از آن در چند سال اخیر مورد بازسازی و تجدید بنا قرار گرفته ، مربوط به دوران صفویه ، با نمای چهار گوش گنبد دار و دارای کتیبه و تاریخ است که ( قبلاً نیز ) دارای ایوان و بالکون ستونی برزگ ، مصفا و زیبا با حجره هایی در اطراف و برخوردار از چشم انداز کوهستانی بود.
شایان ذکر است ؛ بنای تاریخی این بقعه متبرکه ( براساس نامه شماره 923/127/892 مورخ 8/3/1389 مدیرکل محترم میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری ) ، در فهرست « آثار ملی ایران » ، به شماره 23824 و تاریخ 25/8/1387 ، به ثبت رسیده است.
زیارتگاه امامزاده حارث ابن علی (ع) روستای جمالو :
حدود پنجاه سال پیش ساختمان( امامزاده حارث ابن علی(ع)) و کل روستای جمالو در( بخش بن )در پی آبگیری سدزاینده رود زیر آب رفته بود که سال 1389 به سبب خشکسالی سالهای اخیر بقعه متبرکه امامزاده از آب بیرون آمد که با توجه به بقایای ساختمان امامزاده و اطلاعات محلی که در خصوص مکان و موقعیت امامزاده و قبر مطهر بدست آمد با همت اهالی روستاهای جمالو، حیدری و یان چشمه پس از یک ماه تلاش شبانه روزی در شرائط آب و هوائی بسیار سرد منطقه و 4 مترمکعب خاکبرداری با دست قبر مبارک آن حضرت مشخص و با اخذ مجوز از سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و استفتاء از مراجع عظام تقلید با انجام عملیات بسیار دقیق کارشناسی و فنی بدون انجام نبش قبر اقدام مزار مطهر از زمین جدا شد.
این مراسم با حضور دهها هزار نفر از عزاداران حسینی و دسته جات سینه زنی و زنجیرزنی که از نقاط دور و نزدیک به این منطقه آمده بودند پس از طی مسافت 6 کیلومتری به محل جدید روستای جمالو منتقل و به خاک سپرده شد. اهالی روستای جمالو زمینی به مساحت 5 هکتار به این امر اختصاص دادهاند.
عکس هایی از زمان انتقال مکان امام زاده حارث ابن علی (ع) از سد زاینده رود به روستای جمالوی جدید
زیارتگاه بابامحمود شهر بن:
بابامحمود یکی از بزرگان و ثروتمندان شهر بن بوده ودر زمان امامزاده سید بهاءالدین زندگی می کرده که آن زمان دخترش را به عقد این امامزاده در می آورد وتمام مال و منال خود را وقف این امامزاده می کند .بقعه ایشان اکنون در محله قارایال شهر بن قرار گرفته است.محله ای با بافت و خانه های خیلی قدیمی . اولین قبرستان شهر بن در این مکان بوده است . که به مرور زمان تغییر مکان داده است.
این زیارتگاه به دلیل واقع شدن در مرکز شهر همه روزه پذیرای مردمی است که حوایج خود را به مشبک های آسمانی ضریح آن گره می زنند و به این واسطه زنگار از قلب خویش می زادیند.
وروزهای سه شنبه و پنج شنبه به پخت کاجی و ادای نذر در این مکان می پردازند و آن را بین رهگذران و مردم توزیع می کنند. و به واسطه این بزرگوار از درگاه خداوند طلب حاجت می نمایند.
مطالب مشابه :
گزارشي از فعاليتهاي بعثه رهبری در اصفهان
دفتر زیارتی آل یاسین اصفهان فلاورجان53155 تقاطع خیابان شریعتی و بقیع ابتدای خیابان شریعتی
گزارشي از فعاليتهاي بعثه رهبری در اصفهان
زیارتی ثامن الائمه از اصفهان،دفتر زیارتی فدک از خمینی شهر و دفتر زیارتی راهیان
تاریخ پرواز های مرحله اول عمره 91 استان اصفهان
(دفتر زیارتی 11/17 53052 ثامن الایمه 7 جواد الائمه 2287560 اصفهان 12 مدينه
نام، آدرس و تلفن زائرسراهای مشهد مقدس
زائر سرای سوم شعبان اصفهان زائرسرای ثامن الائمه زائرسرای دفتر تبلیغات
تشکیل کلاس های آموزش قرائت قران ویژه خواهران در مهرجان
اژانس زیارتی استان اصفهان می باشد که قرانی ثامن الائمه خوروبیابانک
معرفی شهر زیارتی تاریخی خالدآباد
معرفی شهر زیارتی شهر خالدآباد از توابع شهرستان نطنز واقع در استان اصفهان در بیست و
زیارتگاه امامزاده های بن
کرکن اصفهان مدفون می و دلپذیر زیارتی و سیاحتی حضرت ثامن الائمه
برچسب :
دفتر زیارتی ثامن الائمه اصفهان