بهرام شیردل و مرکز تجارت جهانی شیراز

سلام به همه دوستان عزیز

راستش امروز می خواستم از یکی از معماران ایرانی صحبت کنم داشتم فکر می کردم از کی بگم که یادم افتاد به حدود یه سال پیش!یه مسابقه طراحی بود و من هم دست به کار شده بودم...اون روزها یه فایل از کارهای بهرام شیردل دانلود کرده بودم دیدن کارها و شنیدن موسیقی اون جسارت معمارانه خوبی بهم داد و خوشبختانه نتیجه خوبی هم داشت!01.gif

به هر حال یه جورایی مدیون شدم دیگه!01.gif

بهرام شیردل

بهرام شیردل

    بهرام شیردل تا مقطع کارشناسی در کانادا تحصیل کرده، همچنین سابقه حضور در مقام معمار و مدرس معماری در خارج و داخل کشور را دارد؛ وی که اندکی مسن تر از سنش به نظر می‌رسد، به اعتقاد منتقدانش، تا دهه چهارم زندگی در جرگه معماران مولف و مطرح جهان (علی الخصوص در رویکرد فولدینگ) محسوب می‌شد، دهه آخر فعالیت‌های او و علی الخصوص 5 سال آخر زندگی حرفه‌ای وی در هاله‌ای از انزوا فرو رفته است.

    شیردل که طراح آثاری چون موزه ملی اسكاتلند، مسابقه كتابخانه اسكندريه، مسابقه تالار همايش نارا، طراحی شهری در متاپولیس لوس آنجلس و... است، به اعتقاد بسیاری، از زمان حضورش در ایران طرحی در خور نامش ارائه نکرده‌است. می توان گفت بسیاری از چهره‌های جوان معماری ایران مانند کامران افشار نادری و رضا دانشمیر از کارمندان دفتر او در ایران بوده‌اند.

موقعی که از کارهای بهرام شیردل صحبت می شه معمولاً طرح مرکز تجارت جهانی شیراز هم از یاد نمی ره!

مرکز تجارت جهانی شیراز

مرکز تجارت جهانی شیراز-بهرام شیر دل

شهر شیراز دارای ساختاری خاص است این ساختار تشکیل شده از محدوده شهر قدیم که ابنیه تاریخی را هم در خود دارد و از شمال بوسیله راهی به دروازه قران منتهی میشود ، دو راه شرقی – غربی که جهت اصلی توسعه فعلی شیراز را تشکیل می دهند
باغها که از باغ دلگشا در شمال شرقی شروع میشوند و با باغهای جهان نما – باغ تخت – ارم – خلیلی – عفیف آباد ( گلشن) و جنت در یک امتداد تا جنوب غربی شهر ادامه پیدا می کند . از نظر موقعیت جغرافیایی و وضعیت توپوگرافیک هم باید توجه داشت که شهر شیراز در میان دو رشته کوه در شمال و جنوب تشکیل شده و در حال حاضر در حال توسعه روی کوهپایه هاست
پروژه با محل در نظر گرفتن ، محل قرارگیری ، مقیاس و برنامه آن جزئی از ساختار شهر شیراز خواهد بود . سایت پروژه روی تقاطع امتداد باغهای شیراز و خیابان قصرالدشت واقع شده است و از نظر متراژ بنا ارتفاع و حجم ساختمانی در شیراز همانندی ندارد.
همچنین از اهداف اصلی مطرح کردن این پروژه ایجاد نمادی برای شهر شیراز بوده است به همین پروژه می بایست در یک ارتباط فضایی با دیگر ساختار اجزای شهر قرار میگرفت . برای ایجاد رابطه میان پروژه و اجزای ساختار شهر مورد اشاره در دیاگرام شهر شیراز یک باغ در طبقه پنجم پروژه طراحی شده که رابطه میان باغ عفیف آباد و باغ خلیلی را تقویت میکند .
فضای باز میان دو برج در امتداد خط میان دروازه قرآن و دروازه بوشهر جهت یابی شده است و همچنین امتداد پل اتصال دو برج رو به گشودگی میان ساختمان خوابگا های دانشگاه قرار میگیرد.
باغ با توجه به قرار گرفتن در ارتفاع 25 متری از سطح زمین و مساحت 2500 متر مربع عمده ترین مکان شهری در پروژه است . سکوی نظاره هم به دلیل ارتفاع زیاد و اشراف به شهر مکان مناسبی برای مراجعات عمومی است
سیرکولاسیون این فضاهای متناوب به صورت یک لوپ باز طراحی شده که از خیابان شروع می شود و پس از طی همه فضاها مجددا به خیابان برمی گردد بنابراین مخاطب میتواند در صورت تمایل بدون مواجه شدن با فضاهای مسکونی و تجاری تنها از فضاهای عمومی استفاده کند
کانسپت عملکردی پروژه به صورت یک ساختمان چند منظوره متشکل از تعداد زیادی واحد های مسکونی و تجاری تعریف شده است . اصلی ترین مسئله در طراحی ایجاد یک معماری یکپارچه برای قرار دادن این واحد های تجاری و مسکونی در کنار فضای عمومی پروژه بوده است برای ایجاد این معماری ، یک تیوپ بسته با پایه z شکل بر روی زمین که با برجها در جهت عمودی امتداد پیدا میکرد و در بالا به هم متصل می شد طراحی شد .
سپس فضاهای عمومی به صورت یک تیوپ باز در فضای خالی تیوپ اول قرار گرفت به این ترتیب تمام دسترسی های عمودی به واحد های تجاری و مسکونی از درون فضای عمومی تامین میشود . اما باغ به کمک تغییر آتریومها و تبدیل شدن آنها به یک آتریوم که باعث بوجو آمدن پیچشی در محورعمودی و ارتباط فضای کف آتریومها به کف باغ می شود، در مسیر حرکت فضاهای عمومی قرار می گیرد.
در طراحی ساختمان های تجاری معمولا هدف رسیدن به حداکثر متراژ بر روی یک قطعه زمین است که بوسیله ی سیستم تراکم ممکن می شود
مساله قابل اهمیت و تامل در پروژه شیراز این است که طراح این ساختمان از نظر تیپ ساختمانی به صورت برج در نیامد و با توجه به ساختار شیراز و فضای غنی فرهنگی این شهر تیپ ساختمانی جدیدی به عنوان آلترنایتو برج مطرح شد.
از این روست که من تصور میکنم این معماری منحصر به شهر شیراز می باشد و شاید نتیجه ای نمادین برای شهر ایجاد کند.
کارفرما:مجتبی محمد پور مطلق آزما
معمار :بهرام شیر دل
مدیر پروژه:علی کرمانیان
سازه :سید رسول میر قادری
معمار مسئول:کاوه نجفیان

خلاصه ای از مقاله معمار شماره ۳۷-نقل از باشگاه مهندسان ایران

در نقد هایی که از این مجموعه می شه گاهی شباهت و یا تقلید!از برج مخابراتی پکن(CCTV)اثر رم کولهاس مورد توجه قرار می گیره.

برج مخابراتیCCTV پکن

برج مخابراتی پکن-رم کولهاس

این هم لینک دانلود همون برنامه ای که اول گفتم...01.gif

دانلود نرم افزار زندگی معماری بهرام شیردل [حجم نرم افزار 7.02 MB]

خوشحالم که امروز هم باهاتون همراه بودم01.gif

موفق باشین و خوش بگذره


مطالب مشابه :


نفرات برتر مسابه ماکت سازی با موضوع دروازه قرآن

بچه های معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان - نفرات برتر مسابه ماکت سازی با موضوع دروازه قرآن




بهرام شیردل

می توان گفت بسیاری از چهره‌های جوان معماری ایران مانند راهی به دروازه قران




انجام پروژه پایان نامه معماری

مطالعات دانشکده معماری مطالعات دروازه ورودی شهر مطالعات دهکده آرامش مطالعات خانه قرآن




ایران سرای من (دروازه قرآن- شیراز)

تمدن ایران زمین - ایران سرای من (دروازه قرآن- شیراز) -




بعضی از بناهای معماری شیراز

دروازه قرآن: در ساختن ارگ معماری نظامی و معماری مسكونی هر دو با هم به كار رفته است.




یادداشت اوّل: یهودیان شیراز، فراماسونری و نماد ابلیسک

در یادداشت پیشین دو نمونه از کاربرد «ابلیسک» را در معماری این مدخل «دروازه قرآن




دروازه قرآن شیراز در زمان قاجار

کارشناس رسمی دادگستری -رشته راه وساختمان - دروازه قرآن شیراز در زمان قاجار -




بهرام شیردل و مرکز تجارت جهانی شیراز

معماری ایران فضای باز میان دو برج در امتداد خط میان دروازه قرآن و دروازه بوشهر جهت یابی




بهرام شیردل

فضای باز میان دو برج در امتداد خط میان دروازه قرآن و دروازه بوشهر جهت معماری هنر و دانش




برچسب :