تجربه هایی تازه در نقاشی های شیدا قلی پور
در ملاقاتی با احمدنصرالهی-از نقاشان معاصر اهل بابل- کارت دعوتی را روی میز کارش دیدم که خبر از برگزاری نمایشگاه نقاشی های شیدا قلی پور را در گالری سیحون ِ تهران در تاریخ 21/2/1387، به مدت 6 روز میداد و به دنبال آن باخبر شدم که با همکاری و هماهنگی چند هنرمند و هنردوست خوش ذوق قرار است روز قبل از افتتاح این نمایشگاه در شهر بابل و در منزل یک دوست، آثار متأخر این هنرمند زن نقاش- که از شاگردان احمد نصرالهی بوده- به مدت دو ساعت از 5 تا 7 بعدازظهر به نمایش گذاشته شود.
صاحب خانه در حیاط منزل خود سبب ساز نوعی همبستگی میان هنرمندان و هنردوستان شد، تا در دامان طبیعت همگان بشنوند نغمه های ذهن انسانی را که سال هاست طبیعت، انسانیت و زندگی را با کمک رنگ بر بوم نقاشی خود سر می دهد و آن آوازی را که مادرگونه در پی سالها در بطن زندگی خود یافته، در پس لایه های رنگ همچون تار و پود بر بوم می تند تا تنومندی و استواری انسان معاصر را در یکی شدن با طبیعت یادآور شود.
به سمت مقصدی که در نظرم داشتم، قدم زنان به جادهای رسیدم که دو طرفش را زمین های کشاورزی در حال کشت احاطه کرده بودند و آواز پرندگان و نوازش باد که در پهنۀ وسیع کشتزارهای اطراف پراکنده بود مسیر را برایم دلنشین و خاطره انگیزتر می کرد. بوی علفزار و جوانه های نو رسیدۀ در کشتزار و نم محیط، همراه با عطر دلنشین روستا و هوای پاک به مشام می رسید و درختان ِ سر سبز و بلند که در یک طرف جادۀ پیشرو قامت خود را به رخ می کشیدند نوازشگر روح انسان های عابرِ از این گذر بودند. این زیبایی طبیعت و افقی از آسمان آبی و زمین های سر سبز و پر آب که در مقابل چشمانم گسترش یافته اند مرا به سمت مسیری هدایت می کنند که در تخیل هنرمندی از همین دیار بر بوم های نقاشی ادامه پیدا کرده اند.
راهم را همچنان با پای پیاده و یک دوربین عکاسی در گذرگاه میان کشتزار ادامه دادم تا به مقصد- شهرک پردیس، پلاک 10- رسیدم. منزلی با دیوارهای کوتاه و باغچه های گلکاری و درختکاری شدۀ وسیع و زیبا که بازتابی از آن در تابلوهای به نمایش درآمده در حیاط خانه انعکاس یافته بودند. و چه زیبا بود این همنشینی رنگ ها در طبیعت و رنگ های نقاش که بر بوم خودنمایی می کرد و چه محیط مناسبی بود برای نمایش این آثار.
اجرای موسیقی زندۀ محلی توسط همشهری عزیزمان آقای عبدی و پذیرایی مختصری از بازدیدکنندگان که توسط صاحبخانه تدارک دیده شده بود، سبب گردید تا دوستانی که امکان دیدار از نمایشگاه آثار فوق را در تهران نداشتند، از لذت این همراهی به دور نمانند. همچنین استقبال گستردۀ همسایگان و دوستانی که از مسیرهای گوناگون به دیدن این آثار می آمدند موجب شده بود که صاحبخانه میزبانی خود را تا دیرزمانی چند ادامه دهد و با نگاه گرم خود پذیرای میهمانان باشد.
شیدا قلیپور را از سال ها قبل و به سبب آثارش و همچنین در برخوردهایی کوتاه می شناسم. او یکی از نقاشان معاصر اهل بابل است که در کنار حرفۀ شنوایی سنجی که به آن اشتغال دارد، سال هاست نقاشی هم می کند و زندگی اش را با هنرش تلطیف می کند. درگیری اش در آثار اخیر با نگاهی متنوع تر نسبت به قبل، به انسان و محیط اطراف و طبیعت، سعی بر بیانی ژرفتر دارد تا نگاه را از سطح دو بعدی بوم به عمق ببرد. بکارگیری رنگ هایی که نسبت به گذشته اش از پختگی و تجربۀ بیشتر نقاش نسبت به قبل حکایت دارند و نیز ایجاد بافت های تازه در آثار و ضربه قلم هایی که سطوح ایجاد شدۀ دوبعدی سطح تابلو را در رنگ های متنوع غرق کرده اند همچنین بکارگیری درجات مختلف رنگ های سبز و آبی که در تابلوها غالب هستند نمایانگر دوره ای جدید در تجربه اندوزی نقاش دارند. همنشینی رنگ های گرم به شکل لکه های رنگی در گوشه و کنار هر تابلو و در میان سبزها و آبی ها و بر گرد چهره های انسانی، گیاهوار بهار طبیعت را نوید می دهند و حضور زن، این انسان زاینده که همراهی خود را در طبیعتِ نقاش، به لایه های زیرین برخی از تابلوها می کشاند و در بعضی همچنان در پلان اول خودنمایی میکند. بر روی سطح اکثر تابلوها نخهایی دیده میشود که به شکل عمودی و افقی و در ترکیب با نقاشی ها و بر روی آنها، خبر از تجربه ای تازه برای نقاش و بینندگان آثارش دارد. و به نظر میرسد که این نخ هادر جهت ایجاد بافت هایی تازه و پیدا کردن امکاناتی جدید و خلاق به کار رفته باشند. گو اینکه در فهم برخی از تابلوها اینطور می نمایانند که جای مناسب خود را نیافته اند، اما از طرف هنرمند پیشنهادی هستند که امکان تجربه را گسترش می دهند و بازی سطوح دوبعدی و سه بعدی را در سطح تابلوها خلق میکنند. نقاش بدین گونه تجربۀ زندگی را در نقاشی هایش باز می نمایاند، گاه با سطوحی وسیع که تمایلاتی از گذشته را در خود دارند و گاه با تجربه هایی تازه که بدیع و زیبایند.
به کارگیری نخ به عنوان عنصری سه بُعدی در نقاشی ها و توجه به چهرۀ زنانه در تابلوهای این دورۀ او، که گاه در سایه می روند و گاه در انتزاع خطوط و رنگ ها در لایه های زیرین نقاشی ها محو می گردند، خصلتی بارز و مورد توجه اند که البته به انتزاع آثارش وجهی دوگانه بخشیده است، که گاه خود نقاش نیز از آنها گریزان می شود. در گفتگویی که با او داشتم تأثیر چهره هایی را که در دوران قبل کار می کرده انکار نمی کند، ولی می خواهد که از آنها دور شود. و همانطور که قبلا ً اشاره ای داشتم به نظر می رسد که پذیرای رفتن به سمتی باشد که سطوح دوبعدی و انتزاعی تر را بدون ارجاع مستقیم به چهره های زنانه در آنها شاهد باشیم.
شیدا قلی پور پس از وقفه ای چهار ساله در عرضۀ آثارش به مخاطبین در بابل اینبار هم خیلی کوتاه این آثار را به نمایش گذاشته. تعداد 25 پرده نقاشی که با تکنیک رنگ روغن بر روی بوم و در ابعاد مختلف به اجرا درآمده اند. مجموعه ای که اکثر آنها در برگیرندۀ نگاه نقاش در شش ماهۀ اخیر زندگی هنری اش هستند، به استثناء چند مورد که در سال های قبل انجام پذیرفته اند و با دیدن آنها در این مجموعه نگاه و روند حرکت او بر ما بهتر آشکار می شود. سخن کوتاه می کنم و دیدن آثار او را بر دوستداران غنیمتی می دانم. باشد که ما نیز راه های نرفته را بی ترس و واهمه تجربه کنیم و آنرا برای آیندگان چراغی روشن فرا راهشان گردانیم.
حسین روانبخش
کرج، تیر ماه 1387
مطالب مشابه :
روز درخت کاری
زنگ ششم شامل تمام فعالیت ها وآزمایشات ونمونه سوال های دروس آموزش نقاشی روز درخت کاری.
نقاشی با موضوع درخت کاری و هفت سین
نقاشی با موضوع درخت کاری و نو شدن طبیعت و روز درختکاری و بازی های بومی و
نقاشی (هنر)
پیدا کردن نقاشی های ها ، موضوعات اجتماعی یا مناسبت ها مانند روز درخت کاری ، روز
درخت کاری درتهران -مردمی ترین اقدام دولت ایران -دکتر محمد خالقی مقدم
درخت کاری درتهران غرس نهال در روز درختکاری و نمایشگاه های نقاشی و موسیقی و یا
درختان نوروز در روستای کوشکسرای نوشهر
تاکید بر روز درخت کاری و نوروز نقاشی در یک روز اجرای نقاشی از گل های اطراف
زنگ نقاشی اول و دوم و سوم
ویژگی های نقاشی های کودکان در اجتماعی یا مناسبت ها مانند روز درخت کاری ، روز
عکس های هنر آینه کاری و گره سازی در معماری اسلامی + گزارشی از برخورد مأمورین موزه باغ نادری مشهد
یاد مجسمه سردار ایرانی که همین چند وقت پیش به خاک افتاد، و به یاد نقاشی های درخت کهنسال و
سلیمان ساسون؛ از طراحی پارک تا نقاشی با گل و رنگ
یکی از مهمترین ویژگیهای نقاشیهای در حالی که در نقاشی آدم هر کاری دوست فضا را درخت
تجربه هایی تازه در نقاشی های شیدا قلی پور
تجربه هایی تازه در نقاشی های قرار است روز قبل از کاری و درختکاری شدۀ وسیع
برچسب :
نقاشی های روز درخت کاری