آموزش تری دی مکس ـ متریال های استاندارد
نقش combustion
توسط این نقش می توانید داخل برنامة combustion و به روش تعاملی نقش ها را ایجاد نموده و سپس این نقش ها بطور خودکار در برنامة 3ds max نوآوی می شوند. نقش ها را بر روی یک bitmap ترسیم می کنید.
نقش gradient
توسط این نقش می توانید وضعیت سایه زنی و انتقال بین رنگها را در یک ماده ایجاد نمایید . دو یا سه رنگ را برای مدرج ( gradient ) انتخاب نموده و برنامه مقادیر آنها را بطور خودکار ترکیب می کند . این نقش جز نقش های دو بعدی است .
نقش gradient ramp
این نقش دو بعدی و شبیه نقش gradient است . اما در این نقش به هر تعداد رنگ و نقشها را می توانید در مدرج رنگ بگنجانید .
نقش swirt
این نقش دو بعدی و رویه ای بوده و جلوه ای شبیه پیچش داخل بستنی ها را ایجاد می کند .
انواع نقش های سه بعدی
نقش های سه بعدی به روش رویه ای و در سه بعد تولید می شوند . انواع این نقش ها را در قسمت بعدی معرفی و نمونه ای از آنها را ارایه می دهم .
نقش cellular
این نقش برای ایجاد انواع موزاییک و کاشیکاری و سرامیک و نیز سطوح اقیانوس ها بسیار منا سب است.
نقش dent
این نقش طی عملیات رندر scan line نوعی الگوی خش تصادفی بر روی ماه ایجاد می کند .
نقش fall off
این نقش مقداری بین سفید تا سیاه براساس افت زاویة نرمالهای سطح شی تولید می کند . بطور پیش فرض مقادیر منفی بر روی وجه هایی تولید می شوند که نرمالهایی آنها بطرف بیرون باشد .
نقش marble
نوعی سطح مرمری تولید می کند . در این سطح یک رنگ بعنوان پشت زمینه و رنگ دیگر در تقابل با پشت زمینه قرار می گیرد . رنگ سوم بطور خودکار تولید می شود .
نقش noise
نوعی خش براساس تقابل دو رنگ یا دو ماده برروی سطح ایجاد می کند .
نقش particle age
این نقش مخصوص سیستم های ذره ای است . این نقش را به مؤلفة d I f fI use ماده نسبت می دهید. این نقش قادر است رنگ یا نقش ذره را براساس عمرآن تغییر دهد.
نقش particle m blur
این نقش مخصوص سیستم های ذره ای است . این نقش قادر است مقدار ماتی ذره های ابتدایی و انتهایی را براساس نرخ سرعت حرکت آنها تغییر دهد. این نقش را بطور معمول بر مؤلفة opacity نسبت می دهید. اگر چه می توان آن را به مؤلفة d I ff I u se نیز نسبت داده تا جلوه های ویژه ایجاد شود .
نقش pe line marble
این نقش براساس الگوریتم p e r line turbulence نوعی الگوی مرمری برای سطح شی تولید میکند.
نقش planet
از این نقش سه بعدی برای شبیه سازی رنگهای سطوح سیارات استفاده می کنید .
نقش smoke
از این نقش برای شبیه سازی دود و بخار و ابرها استفاده می کنیم .
نقش speckle
از این نقش برای تولید سطوح گرانیت و سایر وضعیتهای سنگ استفاده می کنیم .
نقش splat
از این نقش برای شبیه سازی جلوه های سطوح نقاشی شده استفاده می کنیم .
نقش stucco
از این نقش برای ساخت سطوح گچکاری یا حکاکی شده استفاده می کنیم .
نقش waves
از این نقش برای ساخت سطوح آب یا مواج استفاده می کنیم . این نقش تعدادی مرکز موج کروی ایجاد نموده و آنها را به روش تصادفی توزیع می کند .
نقش wood
از این نقش برای ساخت سطوح با خصوصیات چوب استفاده می کنیم . این سطح شامل ذرات کوچکی است که جهت و ضخامت و پیچیدگی آنها قابل کنترل است .
نقشهای compositors
از این نوع نقش ها معمولاً برای ترکیب و تلفیق رنگها یا نقشها معمولاً برای ترکیب و تلفیق رنگها با نقشها ا استفاده می کنیم . چهار نوع نقش compositors موجود در برنامه عبارتند از :
C o m p site
که چند نقش را با یکدیگر تلفیق می کند. این نقش ها به شکل لایه ای بر روی یکدیگر سوار می شوند . تلفیق نقشها توسط کانال آلفای آنها انجام می گیرد .
Mask که در آن از یک نقش بعنوان ماسک استفاده می شود. این ماسک مشخص می کند که نقش دوم کجای سطح قرار می گیرد . به کمک این نقش می توانید یک ماده را از درون مادة دیگر مشاهده نمایید. R g b multiply قادر است مقادیر r g b و کانال آلفای دو نقش را در یکدیگر ضرب نموده و یک نقش ترکیبی ایجاد نمایید .
نقشهای color modifier
نقشهای قرار گرفته در این طبقه بندی می توانند رنگ پیکسلهای یک ماده را تغییر دهند . هر یک از نقشهای این گروه از روشی متفاوت برای عملیات تغییر رنگ استفاده می کند . نقش rgb tint قادراست مقادیر کانالهای سه رنگ تصویر را تغییر دهد .نقش out put می تواند عملیات خروجی bitmap را به نقش های پارامتری ( رویه ای ) نسبت دهد .
نقش vertex color
این نقش رنگهالی نسبت داده شده به کنجهای یک شی را رندرپذیرمی سازد . برای نسبت دادن رنگ به کنجهای شی باید تغییر دهندة vertex paint را بر آن شی اجرا نموده یا برنامة کمکی Assign vertex utility را اجرا نمایید. اگر چه رنگ آمیزی کنجها اغلب برای استفاده در بازیهای کامپیوتری یا رندرساز r a d I o s I t y لازم است . اما از این ویژگی می توان برای ایجاد جلوه های سطوح رنگی و دارای مدرج رنگ استفاده نمود .
نقشهای reflection and refraction
این نقش ها در طبقه بندی other داخل پنجرة جستجوگر نقش ظاهر می شوند . از آنها برای ایجاد انعکاسها و انکسارها در سطوح استفاده می کنیم .
نقش flat mirror
این نقش ماده ای تولید می کند که اشیا پیرامونی را منعکس می سازد . بشرط آنکه نقش را به مجموعه وجوه همجوار شی نسبت دهید .
نقش ray trace
این نقش قادر است انعکاسها و انکسارها را همراه با پرتوها و بازگشت نور در سطوح اشیا ایجاد نماید .
نقش reflect/refract
این نقش قادر است سطوح انعکاس پذیر و انکسار پذیر ایجاد نماید . دقت این نقش کمتر از نقش ray trace اما سرعت رندر آن بیشتر است . این نقـــــش را به مؤلفة reflection یا refraction ماده نسبت می دهیم .
برنامه کمکی assign vertex colors
توسط این برنامه می توانید کنجهای شی را بر اساس ماده آن شی و براساس نورپردازی داخل صحنه به دلخواه رنگ آمیزی نمایید . این برنامه یک تغییر دهنده v e r t e x paint را بر شی اجرا می کند. سپس می توانید پانل modify را باز کرده و یا دکمه edit را کلیک کنید تا به ابزارهای نقاشی کنجها دسترسی پیدا کنید . برای رندر نمودن رنگهای کنج باید ماده ای به آن شی نسبت دهید که یک نقش Vertex color به مولفه d If fI u se آن نسبت داده باشید . همچنین برای دیدن رنگ کنجها داخل دیدگاهها کافی است ابتدا بر روی شی کلیک راست نموده و گزینه properties را انتخاب نمایید . سپس زیر قسمت display properties گزینه vertex color را فعال کنید .
مطالب مشابه :
آشنايي با استاندارد هاي ASME ,ASTM ، API ، لوله و اتصالات
آشنايي با اصول استاندار هاي جوش و متريال - آشنايي با استاندارد هاي asme ,astm ، api ، لوله و
آموزش ساخت متریال سنگی
عمران&بوشهر&استاندارد - آموزش ساخت متریال سنگی - استاندارد سازی مصالح ساختمانی - مقالات
استاندارد ها و كدهاي جوشكاري , لوله كشي ,اجرايي و ...
آشنايي با اصول استاندار هاي جوش و متريال - استاندارد ها و كدهاي جوشكاري , لوله كشي ,اجرايي و
آموزش تری دی مکس ـ متریال های استاندارد
آموزش كامل كامپيوتر - آموزش كامل كامپيوتر ازمباني تا پيشرفته شامل Windows.internet.office.photoshop.corel
متریال و استاندارد های پر کاربرد در پروژهای نفتی
آزاد باش،آزاده بمیر - متریال و استاندارد های پر کاربرد در پروژهای نفتی - کم گوی و گزیده گوی
آشنایی با استانداردهای صنعت نفت
آشنایی با استانداردهای متریال و تجهیزات اين نوع استاندارد سطح فناوري كشور را نشان مي دهد.
آموزش ساخت متریال شیشه
معماري ، معماران - آموزش ساخت متریال شیشه - ضوابط - استاندارد - طراحی - آموزش - معماري ، معماران
برچسب :
استاندارد متریال