هوش مصنوعی جلسه اول
هوش مصنوعي
نام كتاب : هوش مصنوعي رهياتي نوين
مولف : راسل و نورويگ
مترجم : رامين رهنمون آناهيتا هماوندي
AI: به طور رسمي در سال 1956 مطرح شده است.
علل مطالعه Al:
AI - سعي دارد تا موجوديتهاي هوشمند را درک کند. از اين رو يکي از علل مطالعه آن يادگيري بيشتر در مورد خودمان است.
- جالب و مفيد بودن موجوديتهاي هوشمند .
AI چيست؟
تعاريفي از AI که به چهار قسمت تقسيم شدهاند:
- پردازش فکري و استدلالي
- پردازش رفتاري
- ايدهآل هوشمندي (منطقي بودن)
- ارائه انساني
- انسان گونه عمل کردن: رهيافت
آزمون تورينگ
آزموني از کامپيوتر به عمل آيد، و آزمون گيرنده نتواند دريابد که در آن طرف انسان قرار دارد يا کامپيوتر.
براي اين کار کامپيوتر بايد قابليتهاي زير را داشته باشد:
- پردازش زبان طبيعي = محاوره
- بازنمايي دانش= ذخيره اطلاعات
- استدلال خودکار= استدلال و استخراج
- يادگيري ماشيني= کشف الگو و برون ريزي
تست تورينگ: اين آزمون از ارتباط فيزيکي مستقيم بين کامپيوتر و محقق اجتناب ميکند.
به منظور قبول شدن در تست تورينگ کلي، کامپيوتر به موارد زير احتياج دارد:
- بينايي ماشين براي درک اشياء
- روباتيک به منظور حرکت آنها
2. انساني فکر کردن-: رهيافت مدلسازي شناختي:
چگونگي شناسايي عملکرد افکار انسان:
1- درون گرايي
2- تجارب روانشناسي
علوم شناختي : مدلهاي کامپيوتر از AI و همچنين تکنيکهاي روانشناختي را گرد هم ميآورد تا بتواند تئوريهاي دقيقي از کارکرد ذهن انسان به دست آورند.
3. منطقي فکر کردن: قوانين رهيافت تفکر
رمز «تفکر درست»: ارسطو سعي در کشف آن داشت.
قياس: از موضوعات مطرح شده توسط ارسطو ميباشد، که الگوهايي براي ساختار توافقي ايجاد کرد که همواره نتايج صحيحي به اندازه مقدمات صحيح به دست ميآورد.
مثال: «سقراط انسان است، تمام انسانها ميميرند، پس سقراط خواهد مرد.»
دو مشکل عمده در اين رسم منطقگرايي وجود دارد:
- تبديل دانش غير رسمي به شکل رسمي توسط اعلام، منطقي ساده نيست.
- تفاوت عمدهاي بين قادر به حل مسئله بودن در اصول و انجام آن در عمل وجود دارد.
4. منطقي عمل کردن: رهيافت عامل منطقي
عامل: در اصل چيزي است که ابتدا درک ميکند و سپس عمل ميکند.
در نگرش «قوانين تفکر» تأکيد عمده بر روي استنتاجهاي صحيح بوده است.
«مهارتهاي شناخت» که براي آزمون تورينگ موردنياز است، براي انجام فعاليتهاي منطقي وجود دارند.
مزاياي مطالعه AI بهعنوان طراحي عامل منطقي:
- عموميتر از رهيافت «قوانين تفکر»
- پيشرفت علمي، بسيار قانونپذيرتر از رهيافتهايي است که بر تفکر يا رفتار انساني متکي هستند.
زيربناي هوش مصنوعي:
AI، از علوم مختلفي بهره ميبرد که از ميان آنها علوم زير مهمتر شناخته شدهاند:
- علم فلسفه
- علم رياضي
- علم روانشناسي
- علم زبانشناسي
- علم کامپيوتر
فلسفه: (428 قبل از ميلاد مسيح – تاکنون)
پايههاي تفکر و فرهنگ غرب تشکيل شده است از: افلاطون، استادش سقراط، و شاگردش ارسطو.
- قياس: ارسطو، سيستمي غيررسمي از قياس براي استدلال مناسب توسعه داد، امکان توليد نتايج، بر پايه فرضيات اوليه به طور مکانيکي وجود داشت.
- در نظر گرفتن ذهن بهعنوان سيستمي فيزيکي
رنه دکارت مدافع سرسخت قدرت استدلال بود؛ و همچنين طرفدار مکتب دواليسم.
ماترياليسم: در مقابل دواليسم قرار دارد و معتقد است تمامي جهان مطابق قوانين فيزيکي عمل ميکنند.
ويلهم لايبنيز:
- تبديل موقعيت ماترياليستي به نتايج منطقي
- ساخت ابزاري مکانيکي براي انجام عمليات منطقي
- ايجاد منبع دانش:
فرانسيس بيکن، جنبش آزمونگرايان را آغاز کرد. و با شعار جان لاک مفهوم يافت:
«هيچ چيز قابل فهم نيست اگر ابتدا در حس نباشد.»
اصل استقراي امروزي، در حقيقت از کتاب ديويد هيوم نشأت ميگيرد: "رسانهاي از طبيعت انسان"
برتراندراسل، پايهگذار پوزيوتيزم منطقي، ارائهدهندة اين تئوري بود که:
«قوانين عمومي توسط تکرار ارتباطات بين عناصر آنها به وجود ميآيند.»
- ارتباط بين دانش و عمل
اشياء را با تحليل، دستهبندي ميکنيم و در اطراف آنها، کارکرد مورد نيازشان نوسان مينمايد.
در اين ميان پايه سيستممکاشفهاي GPS بنيان گذارده ميشود.
رياضيات (800. C-تاکنون)
براي ارتباط فلسفه با دانش نظري، نياز به فرمولسازي رياضي در سه زمينه اصلي است:
- محاسبات
- منطق
- احتمالات
محاسبات:
نظريه اظهار محاسبات به عنوان الگوريتمي رسمي به خوارزمي برميگردد، رياضيدان عربي قرن نهم که نوشتههاي وي، جبر و تئوري اعداد عربي را به اروپا معرفي کرد.
منطق:
در اين زمينه، دانشمندان زيادي بر چگونگي شکلگيري و هدايت آن، نقش داشتهاند که به چند نفر از آنها اشاره ميکنيم:
- ارسطو: دانشمندي که بيشترين شکلگيري نگرش فلسفي منطق را به او نسبت ميدهند.
- جورج بول: يک زبان رسمي براي ساخت استنتاج منطقي ارائه داد.
FREGE- : منطق مرتبه اول را به شکلي مطرح نمود که در بيشتر سيستمهاي نمايش دانش پايه استفاده ميشود.
- آلفرد تارسکي: تئوري چگونگي ارتباط بين اشياء موجود در محيط منطقي، و اشياء موجود در دنياي واقعي را ارائه نمود.
- ديويد هيلبرت: رياضيدان بزرگي بود که شهرت وي به دليل مسائلي است که نتوانست حل کند.
- راسل: قضيه کامل نبودن (incompleteness) را مطرح نمود.
- تورينگ: ماشين تورينگ قادر به محاسبه هر تابع محاسبهپذيري است.
تئوري پيچيدگي:
- انجامناپذيري
- استحاله
- انجامناپذيري
- استيون کوک و ريچارد کارپ: تئوري NP-completeness را مطرح کردند.
احتمالات:
گاردنيوي: اولين کسي بود که ايده احتمال را مطرح کرد.
- پير فرمت، پاسکال، برنولي، لاپلاس و ديگر دانشمندان بر رشد و توسعه اين ايده تأثير داشتند.
- برنولي: ديدگاه «درجه باور» ذهني را در مقايسه با نرخ نتايج عيني مطرح کرد.
- بيس: قانوني براي بهنگامسازي احتمالات ذهني را به وجود آورد.
- نيومن و مورگنسترن: تئوري تصميمگيري را آغاز کردند. و از ترکيب تئوري احتمال، و تئوري سودمندي حاصل ميشود.
روانشناسي (1879- تاکنون):
- هلمولتز: روشي علمي براي مطالعه بينايي انسان به کار برد؛ که اين کتاب به عنوان مرجع بينايي فيزيولوژيک و حتي بهعنوان «مهمترين رساله فيزيکي و روانشناختي بينايي انسان تا به امروز» شناخته ميشود.
- وندت: اولين آزمايشگاه روانشناسي تجربي را در دانشگاه لايپزيک راهاندازي کرد.
- داتسون و تورن دايک: حرکت رفتارگرايي (behaviorism) را مطرح کردند.
- اساس مشخصه روانشناسي شناختي(congnitive psychology)، اين نگرش است که مغز دارنده و پردازشکننده اطلاعات است.
کريک، کتاب ماهيت بيان را منتشر کرد. و سه مرحله کليدي را براي عامل مبتني بر داشن معين کرد:
- محرکها بايد به شکل دروني تبديل شوند.
- بازنمايي توسط پردازشهاي شناختي بازنماييهاي داخلي جديدي را مشتق کند.
- اينها دوباره به صورت عمل برگردند.
مهندسي کامپيوتر (1940- تاکنون)
براي پيشرفت هوش مصنوعي، به دو چيز احتياج داريم:
- هوش
- محصول مصنوعي
در اين تقسيمبندي، کامپيوتر ميتواند به عنوان محصول مصنوعي محسوب گردد.
Heath Robinson- : اولين کامپيوتر مدرن عملياتي بود که در سال 1940 توسط تيم آلن تورينگ به منظور کدگشايي پيامهاي آلمانها ساخته شد.
Colossus- : نام ماشين بعدي بود که تيوپهاي مکنده در آن به کار برده شد.
Z-3 - : اولين کامپيوتر قابل برنامهريزي که توسط کنراد زوس در 1941 اختراع شد.
- اعداد با مميز شناور و زبان Plankalkul نيز توسط زوس اختراع شدند.
ABC -: اولين کامپيوتر الکترونيک در امريکا توسط جان آتاناسف و کليفورد در دانشگاه ايالتي ايوا ساخته شد.
MARK I , II , III -: توسط تيمي به رهبري هوراد ايکن در هاروارد توسعه داده شد.
ENIAC -: اولين کامپيوترديجيتال الکترونيک چند منظوره، توسط تيمي به سرپرستي ماچلي و اکرت در دانشگاه پنسيلوانيا ساخته شد.
IBM 701- : اولين کامپيوتر سودآور، توسط ناتانيل روچتر در 1952 ساخته شد.
- چارلز بابيج: طراحي ماشيني که جداول لگاريتمي را محاسبه کند.
- طراحي موتور آناليتيکي
- طرح حافظه قابلآدرسدهي، برنامه ذخيره شده و پرشهاي شرطي
- کار در زمينه AI منجر به ايدههاي بسيار متعددي شد که به علوم کامپيوتر برگشت؛ مانند:
- اشتراک زماني – مفسرهاي دوسويه – نوع داده ليست پيوندي – مديريت حافظه خودکار و برخي نکات کليدي برنامهنويسي شيءگرا و محيطهاي توسعه برنامه مجتمع با واسط کاربر گرافيکي.
زبانشناسي (1975- تاکنون)
اسکينر در سال 1975 کتابي در زمينه رفتارگرايان براي يادگيري زبان، با نام «رفتار زباني» منتشر کرد.
نوآم چامسکي بر اساس تئوري خودش يعني ساختارهاي ترکيبي، اين کتاب را تجديد نظر و چاپ کرد. که به اندازه اصل کتاب شهرت پيدا کرد.
تئوري چامسکي بر اساس مدلهاي نحوي قرار دارد.
- زبانشناسي مدرن و AI در يک زمان متولد شدند، بنابراين زبانشناسي نقش مهمي در رشد AI بازي نميکند.
- اين دو دريک زمينه مشترک به نام
زبانشناسي محاسباتي(Computatioal linguistics) يا
پردازش زبان طبيعي (natural language processing)
بهم تنيده شدهاند که در آن بر روي مسئله استفاده زبان تمرکز شده است.
تاريخچه هوش مصنوعي
پيدايش هوش مصنوعي (1943- 1956)
- اشتياق زودهنگام، آرزوهاي بزرگ (1952-1969)
- مقداري واقعيت (1974-1966)
- سيستمهاي مبتني بر دانش: کليد قدرت؟ (1969-1979)
- بازگشت شبکههاي عصبي (1986- تاکنون)
- حوادث اخير (1987- تاکنون)
پيدايش هوش مصنوعي
-اولين کار جدي در حيطه AI، توسط وارن مککلود و والتر پيتز انجام شد.
- سه منبع استفاده شده توسط آنها:
دانش فيزيولوژي پايه و عملکرد نرون در مغز
تحليل رسمي منطق گزارهها متعلق به راسل و رايت هد
تئوري محاسبات تورينگ
- در 1949 دونالد هب، قانون ساده بهنگامسازي براي تغيير تقويت اتصالات بين نرونها را تعريف کرد که از طريق آن يادگيري ميسر ميگردد.
- در زماني که کلود شانون و آلن تورينگ، برنامه بازي شطرنج را نوشتند، SNARC، اولين کامپيوتر شبکه عصبي در دانشگاه پرينستون توسط مينسکي و ادموندز ساخته شد.
اين کامپيوتر، از 3 هزار تيوپ مکشي و مکانيزم خلباني خودکار اضافي که مربوط به بمبافکنهاي B24 ميباشد براي شبيهسازي شبکه 40 نروني استفاده کرد.
- محققين علاقمند به تئوري آتوماتا، شبکههاي عصبي و مطالعه هوش، گرد يکديگر جمع شدند و در کارگاهي در دورت موند مشغول فعاليت شدند. که در اين ميان نام هوش مصنوعي براي حيطه فعاليت آنها انتخاب شد.
اشتياق زودهنگام، آرزوهاي بزرگ (1952-1969)
- فعالان در عرصه AI:
- روچستو و تيمش در IBM
- هربرت جلونتر: با ساخت Geometry Theorem Prover
- آرتور ساموئل: ساخت برنامه براي بازي چکر
- جان مک کارتي در MIT:
- تعريف زبان ليسپ (Lisp) مهمترين زبان هوش مصنوعي
- مفهوم اشتراک زماني (time sharing)
- نشر مقالهاي با عنوان "برنامهها با حواس مشترک"
- تشريح يک سيستم فرضي به نام Advice Taker ، که به اصول پايه بازنمايي معرفت و استدلال تجسم بخشيد؛
- کار بر روي سيستم برنامهريزي سؤال-جواب
- کار بر روي پروژه روباتهاي shakey
- مينسکي: کار بر روي ميکرو ورلدها و همکاري با مککارتي، ولي بر سر اختلاف بر نگرش منطقي و ضدمنطقي کار تحقيقاتي خود را از هم جدا کردند.
مينسکي با گروهي از دانشجويان بر روي ميکروورلدها کار کرد که برخي از آنها عبارتند از:
- جيمز اسلاگل، SAINT، قادر به حل مسائل انتگرالگيري فرم بسته
- اوانز: ANALOGY، حل مسائل مشابهت هندسي در تستهاي هوش
- رافائل: SIR: پاسخ به قضاياي پرسشي جملات ورودي
- بابرو: STUDENT: حل مسائل داستاني جبر
مقداري واقعيت (1966-1974)
- مشکلات تقريباً تمام پروژهها تحقيقي AI وقتي پديدار ميشدند که مسائل گستردهتري براي حل توسط آنها مطرح ميشد:
- برنامههاي اوليه اغلب داراي دانش محدود يا فاقد دانش در مورد موضوع کار بودند.
- انجام ناپذيري بسياري از مسائل
- به دليل اعمال برخي محدوديتهاي پايهاي بر روي ساختار پايه مورد استفاده براي توليد رفتار هوشمند
مطالب مشابه :
بازي با هوش - بررسي هوشمصنوعي در بازيهاي كامپيوتري
بررسي هوشمصنوعي در بازي دانلود آهنگ جدید | هوش مصنوعي، از كل اشكال هندسي نقشه بازي
بازي رياضي اشكال هندسي
بازي رياضي اشكال هندسي هوش - حافظه - دانلود سخنرانی دکتر
محصولات کمک آموزشی و فکری
- كره هوش براي آموزش اشكال هندسي و تقويت هوش - بازي فكري و تقويت هوش دانلود آهنگ
هوش مصنوعی جلسه اول
بزرگترین مرکز کامپیوتر و دانلود] نقش مهمي در رشد ai بازي هندسي در تستهاي هوش
انیمیشن ریاضی
سرگرم كننده براي يادگيري بهتر اشكال هندسي بازي براي آموزش اعداد به دانلود آهنگ جدید
حركت و يادگيري براي كودكان پيشدبستاني
كه حس حركت در يادگيري نقش دارد و يا چيزي به عنوان هوش بازي «خط من
بازي و انيميشن در خدمت رياضي اول دبستان!
بازي و انيميشن در خدمت رياضي اول مطالب ونرم افزار های ابتدایی؛هوش اشكال هندسي
بازی و ریاضی
ساخت اشكال هندسي . يك بازي ك جالب براي يادگيري تست هوش; دانلود
ریاضی ششم
بازي و تمريني براي يادگيري شناخت اشكال هندسي. دانلود فرمول های کتاب ریاضی
برچسب :
دانلود بازي هوش هندسي