سوال و جواب های کتاب علوم اجتماعی پیش دانشگاهی جدیدالتالیف
سوالات درس اول کتاب علوم اجتماعی پیش دانشگاهی جدیدالتالیف
چاپ شهریور1391
1 - جهان انسانی
وجهان فرهنگی راتعریف کنید.جواب: جهانی که محصول زندگی ، اندیشه وعمل انسان است ، جهان انسانی
است . به هویت فرهنگی جهان اجتماعی جهان فرهنگی گفته می شود.
2- جهان انسانی
وجهان فرهنگی چه رابطه ونسبتی با یکدیگردارند؟ جواب : جهان فرهنگی
و جهان اجتماعی بخشی از جهان انسانی است زیرا جهان انسانی دارای بعدفردی
وبعداجتماعی است.
3- جهان انسانی
به چند بخش تقسیم می شوند؟ جواب: بخش
فردی که مربوط به زندگی شخصی ، اخلاقی وروانی فرد است . بخش اجتماعی که مربوط به زندگی
اجتماعی وارتباطات انسان هاست.
4- بخش های
فردی واجتماعی جهان انسانی هریک به چه نام های دیگری نامیده می شوند؟ جواب : بخش فردی
رابه جهان ذهنی وبخش اجتماعی رابه جهان فرهنگی تعبیر می
کنند. وقتی اندیشه محصور درذهن است جهان فردی ( ذهنی ) است. وقتی اندیشه دیگران تحت
تاثیر قرار می دهد جهان فرهنگی ( اجتماعی ) است .
5- جهان ذهنی
باجهان فرهنگی چه رابطه ای دارند؟ جواب : وقتی اندیشه
ی فردی ازذهن به عمل درآید ودیگران را متاثرسازد جهان فردی
با جهان اجتماعی ( فرهنگی ) رابطه برقرارکرده است . مثلا اندیشه
ی خودمان را به صورت گفتارونوشتاردرآوریم
وبه دیگران تحویل دهیم .
6- لایه های
عمیق ( بنیادین ) ولایه های غیربنیادین ( سطحی) فرهنگ رابنویسید. جواب :
عقاید وارزش لایه های بنیادین ( عمیق ) وهنجارها ورفتارها غیربنیادین ( سطحی ) فرهنگ هستند.
7- لایه های
عمیق فرهنگ بالایه های غیربنیادین فرهنگ چه رابطه ای دارند؟ جواب: هرفرد براساس
لایه های بنیادین فرهنگ خود(ارزش ها وعقاید ) رفتارمی کند ،زندگی
روزمره خودراتفسیر می کند ودرباره ی آنها تصمیم می گیرد.
8- جهان فرهنگی وجهان ذهنی
چه رابطه ای بایکدیگردارند؟جواب : هراندیشه فردی ( ذهنی ) جهانی است که تفکراجتماعی
را رشد می دهد. تفکراجتماعی برتک تک افراد اثر
می گذارد.این دوجهان بایکدیگرتعامل متقابل
دارند .جهان فرهنگی ارزش ها وعقایدرابرای فرد به وجودمی آورد. جهان ذهنی ارزش ها وعقایدرادرقالب
هنجارها ورفتارهای عملی درمی آورد. مثلا جهان فرهنگی می گوید خداپرست
باش وظلم بداست. جهان ذهنی می گوید دزدی نکن وروزه بگیرو...
9- منظورازجهان
عینی چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟ جواب :
جهان عینی جهانی است که خارج از اراده وفعل انسان هااست .1-محدودبه طبیعت نیست. 2-
شامل موجودات تکوینی هم هست.
3- باجهان انسانی درارتباط است ولی تحت امرانسان نیست.
10-کسانی
که جهان عینی رابه طبیعت محدود می کنند جهان راچگونه تقسیم بندی می کنند؟ جواب:
1- جهان طبیعت ( محسوسات ) 2- جهان ذهن( روان واندیشه انسان) 3- جهان فرهنگ ( عقاید،ارزش
ها وآرمان های انسان )
11-
متفکران مسلمان جهان عینی راچگونه یاد می کنند؟ جواب : جهان تکوین هم می گویند
چون محدودبه طبیعت
ومحسوسات نیست وشامل امورعالم
دیگر هم می باشد. مانند آخرت ، شهادت ، فرشته آسمانی ، بهشت
، جهنم ، ملکوت ،کهکشان ها، دنیا و...
12- جهان انسانی
باجهان عینی چه ارتباط وپیوندی دارد؟ جواب :
جهان عینی با پدیده های طبیعی وفوق طبیعی خود درعالم
هستی برذهن ( اندیشه
، روان ، اخلاق ) وفرهنگ ( عقاید،ارزش ها ورفتارها) اثرمی گذارد .
13- درخصوص
اهمیت ، ارتباط وتاثیرجهان های مختلف چه دیدگاه هایی وجوددارد؟ جواب :
دیدگاه اول : جهان عینی همان جهان طبیعی است وتفاوتی بین علوم طبیعی وعلوم انسانی وجودندارد.ذهن
وفرهنگ هم هویتی مادی دارند
مانند مارکسیست ها دیدگاه دوم : طبیعت ماده
بی جان وآماده برای پذیرش انسان ها است جهان فرهنگی
است که طبیعت را معنا وشکل می دهد وفرهنگ فراتراز جهان ذهنی وجهان عینی وجهان طبیعی
است مانند رئالیست ها دیدگاه سوم : هردوجهان فرهنگی
عینی درتعامل هستندوجهان عینی محدود به
جهان طبیعی نیست وادراک هم محدودبه انسان ها نیست براساس حکمت خداونداست ولی این حکمت
الهی جهان فردی را بی مسئولیت نمی داند.
14- نگاه قرآنی
درخصوص جهان های عینی ،فرهنگی وانسانی چگونه است ؟ جواب :
1- جهان عینی فراتراز محسوسات وطبیعت است. 2- اداراک
محدودبه جهان انسان ها نیست . 3- جهان
عینی براساس حکمت الهی با انسان ها ارتباط
دارد. 4- انسان هادرقبال جامعه و
فرهنگ خود مسئولیت دارند.
15- ازمنظرقرآن
درچه صورتی جهان عینی برکات خودرابه روی انسان ها می گشاید ودرچه صورتی آنهارا
پنهان می سازد؟ جواب : هرگاه انسان
ها اخلاق الهی داشته وجامعه نیز ازفرهنگ توحیدی برخوردارباشد جهان عینی برکات خودرا
به روی انسان ها می گشاید واگررفتارافراد وفرهنگ آنها هویتی مشرکانه
داشته باشد ظرفیت های الهی وآسمانی
پنهان می شوند.
فعایت های
درس یک
16- چگونه اندیشه
فردی وارد حوزه فرهنگی می شود؟ جواب : وقتی فردی ذهنیت خودرابه
عمل درمی آورد جهان فرهنگی راگسترش داده و اندیشه وارد حوزه فرهنگ شده است . راه های
ورود اندیشه به حوزه فرهنگ هنر ورفتارهای اجتماعی است.
17- تفاوت موجودات
جهان عینی با موجودات جهان انسانی درچیست؟ جواب : جهان انسانی
تحت امر اراده ی انسان است وبا انسان به وجود می آید ولی جهان عینی
خارج از فعل انسان است وقبل وبعدازانسان
هم وجودداشته وخواهدداشت. مثلا رانندگی
امری مربوط به جهان انسانی است ولی خورشیدگرفتگی
یا روزقیامت مربوط به جهان عینی وتکوینی
است .
18- برخی از
آیات قرآن کریم ازتعامل فعال جهان عینی باجهان فرهنگی واجتماعی رابنویسید. جواب :
آیه 44 سوره انعام : پس چون آنچه ازنعم الهی به آنها تذکرداده شدهمه رافراموش نمودندماهم ابواب هرنعمت
رابه روی آنها گشودیم تا به نعمتی که داده شدند شادمان گشت اند ناگاه به کیفر
اعمالشان گرفتار کردیم که آن هنگام خواروناامید گردیدند. آیه 41
سوره روم : فساد وپریشانی به کرده ی بد خودمردم درهمه ی برو بحر پدید آمد تاماهم کیفر
بعضی اعمالشان رابه آنها بچشانیم
باشد که پشیمان شده وبه درگاه خدا بازگردند.
آیه 96
سوره اعراف : وچنانچه مردم شهر ودیار
همه ایمان آورده وپرهیزکار می شدند همانا مادرهای برکات آسمان وزمین رابرروی آنها می
گشودیم ولیکن چون تکذیب آیات کردند ماهم سخت به کیفرکردار زشتشان رسانیدیم.
سوالات ، فعالیت
ها و پاسخ های درس دوم علوم اجتماعی
پیش دانشگاهی چاپ جدید(91)
1- کدام موجودات
ازتاریخ مشترک برخوردارند؟ مثال بزنید.
جواب:
موجوداتی که ازهویت مشترکی برخوردارند
2- به
دلیل کدام توانایی برخی ازموجودات درمناطق مختلف جغرافیایی یافت می شوند؟ جواب: به
دلیل توان انطباق وسازگاری با محیط
3- چگونه انسان
امکان سازگاری با شرایط مختلف جغرافیایی راپیدا می کند؟ جواب :
آدمی بافعالیت های انسانی وفرهنگی خود وازطریق تصرفاتی که درطبیعت انجام می دهد
امکان سازگاری با شرایط مختلف جغرافیایی راپیدامی کند.
4- چرا فرهنگ
ها، اخلاق ها وتاریخ بشر یکسان ومشترک نیست؟ جواب: زیرا انسان هااز عقایدوارزش ها وهویت
های متفاوتی برخوردارند.
5- فرهنگ
هاازنظرقابلیت گستره ی جغرافیایی ،تداوم وانتقال چنددسته اند؟ جواب: 1-فرهنگ هایی
که درطول زمان دریک سرزمین واحد به وجودآمده اند وفرهنگ هایی که درزمان
واحددرسرزمین های متعددبه وجودآمده اند. 2- فرهنگ هایی باعمرکوتاه وفرهنگ
هایی بادوام طولانی3- فرهنگ هایی که قابلیت عبورازمرزهای جغرافیایی رادارندوجهانی می
شوند ، فرهنگ هایی که ناظربه قوم خاص ومحدوده ی خاص جغرافیایی هستند.
6- کدام فرهنگ
ها قابلیت وظرفیت جهانی شدن ندارند؟ جواب:1- فرهنگ هایی که ارزش ها وعقاید آنهاناظربه
قوم ومنطقه خاصی است2- نگاهی سلطه جویانه نسبت به دیگر اقوام ندارند.
7- فرهنگ هایی
که به سوی جهانی شدن حرکت می کنند چنددسته اند؟ جواب: 1- فرهنگی که عقاید،رفتاروارزش
های آن ناظربه قوم یامنطقه یا گروه خاصی است مانند صهیونیست ها که متوجه نژادخاص بارویکردخاص
مادی هستند.2- فرهنگی که عقاید،ارزش ها وهنجارهایش درخدمت قوم خاصی نیست وازسعادت
همه انسان ها سخن می گویدمانند فرهنگ اسلامی
8- فرهنگ سرمایه
داری (فرهنگ سلطه ، فرهنگ استکبار)ازچه ویژگی هایی برخورداراست؟ جواب: 1- ثروت وقدرت
درکانون توجه اوست.2- کشورهای دیگررادرپیرامون قدرت وثروت به خدمت می گیرد.3- تسلط
یک قوم ،جامعه وگروه خاص رابردیگران دنبال می کند.4- دیگران را به ضعف وناتوانی می
کشاند.
9- کدام فرهنگ
ها ازعقاید و آرمان های مشترک انسانی سخن می گویند؟ جواب: فرهنگی که درخدمت گروه وقوم خاصی
نیست وسعادت همه انسانها رادنبال می کند.
10-کدام
فرهنگ ها شایستگی حرکت به
سوی یک فرهنگ جهانی رادارند؟ جواب: 1- عقاید،ارزشها
وآرمان هایشان موافق فطرت آدمیان باشد. 2- هنجارهاورفتارش
مطابق با آرمان ها و عقایدش باشد.
11-فرهنگ
حق چه نوع فرهنگی است؟ جواب: فرهنگی که عقاید،
ارزش ها ورفتارهایش مطابق نیازهای فطری انسان ها
باشد.
12-مدینه
ی فاسقه فارابی چه نوع جامعه ای است؟
جواب : جامعه ای که عقایدوارزش هایش حق
است ولی هنجارها ورفتارهایش موافق با آن عقایدوارزش هانباشد.
13-
فرهنگ مطلوب جهانی ازچه ویژگی های عام وجهان شمولی بایدبرخوردارباشد؟ جواب: حقیقت،
معنویت،عدالت ،حریت (آزادگی ) مسئولیت وعدالت .
14-چرا
حقیقت یکی از ویژگی های فرهنگ جهانی مطلوب است؟ جواب: زیرافرهنگی که به حقیقتی
قایل نباشدنمی تواند ازمعیارسنجش ارزش ها برخوردارباشدوتوان دفاع عقیدتی
ازخودراندارد.
15-چه
نوع فرهنگ هایی درصورت گسترش انسانیت رابابحران های روحی وروانی گرفتار می سازند؟
چرا؟ جواب: فرهنگ
هایی که فقط به نیازهای مادی انسان توجه می کنند.زیراازپاسخ به پرسش های بنیادین
درباره مرگ وزندگی، سعادت معنوی وابدی انسان ها ناتوان و غافل اند.
16-چرامعنویت
یکی از ارزش های فرهنگ مطلوب جهانی است؟ جواب: چون این فرهنگ می تواندبه پرسش های
بنیادین انسانهادرخصوص مرگ وزندگی وسعادت معنوی وابدی پلسخ دهد ومانع بحران های
روحی انسان ها می شود.
17-
ارزش عدالت وقسط چه تاثیری درفرهنگ جهانی دارد؟ جواب: مانع پایمال شدن حقوق انسان
ها ودوقطبی شدن جهان وبهره کشی ظالمانه می شود.
18-حریت
وآزادگی درمعنای راستین چگونه است؟ جواب: آزادی ازقیدوبندهایی که مانع از رسیدن
آدمی به حقیقت و حقوق انسانی اش می شود.
19-
انواع آزادی وحریت را توضیح دهید: جواب: 1- آزادی که انسان راازمعنویت وبندگی
خدادورمی کند.2- آزادی که وسیله ای برای رسیدن به خدا است.
20-
کدام ارزش هایک فرهنگ رادربرابر فرهنگ های رقیب مقاوم می سازند؟ وزمینه سازگسترش
آن هستند؟چرا؟ جواب: مسئولیت وتعهد زیرا رویکردهای
تقدیرگرایانه وغیرمسئولانه مقاومت
فرهنگی را ازبین برده وزمینه سازنفوذ وتسلط بیگانگان هستند.
21-فرهنگی
که مطلوبیت جهانی داردبایددارای چه سطوحی ازعقلانیت باشد؟ جواب: 1- عقلانیتی که
ازجهان بینی وارزش های آن دفاع کند. 2- عقلانیتی که براساس
ارزش هاوعقایدخودبه نظام سازی ومدیریت اجتماعی بپردازد.
22-درچه
صورتی فرهنگ دچارنسبیت می شود؟ جواب : درصورتی که ازعقلانیتی
برخوردارنباشدکه ازجهان بینی وارزش های کلان، ولایه های بنیادین وهویتی خود دفاع
کند.
23-درچه
صورتی فرهنگی که ادعای جهانی دارد ناکام می ماند؟ جواب: درصورتی که 1-فرهنگ
نتواندبرمبنای ارزش ها وعقایدخودیک نظام جهانی تعریف کند. 2- فرهنگ نتواندمسیرحرکت
به سوی یک نظام رابرای عبورازشرایط
متغییر ومتحول اجتماعی ترسیم کند.
فعالیت
های درس دوم :
24-درسرزمین
پهناور ایران درطول تاریخ چه فرهنگ هایی شکل گرفته اند؟چه عناصری ازاین فرهنگ
هاباقی مانده است؟ جواب:1- ایران باستان باعناصر: نوع دوستی،عدالت خواهی، دین
مداری،خانواده وقداست آن،عفاف، عیدنوروز، اهمیت نور،2-ایران اسلامی باعناصر: آخرت ،
توحید، علم آموزی، خانواده وجایگاه زن ، عدالت 3- ایران معاصرباعناصر: مقاومت ، مشروطه
، استکبارستیزی، بازگشت به خویشتن ، انقلاب ، هویت یابی ، مقاومت فرهنگی
25-نمونه
های تاریخی فرهنگ هایی که عقاید وارزش های آنها باهنجارها ورفتارهایشان
ناسازگاراست بنویسید. جواب :1- جوامع غربی به نام دموکراسی کشتارمی کنند .2-
الجزایربه نام دموکراسی انتخابات آزادرابرهم زد. (1990) 3- دراروپاکسی حق مخالفت
باهالوکاست راندارد. 4- درجامعه ی خودمان همه اخلاص عمل ندارند وفاصله ارزش ها
وعمل به وجودآمده است.(ارزش های عملی باسکولاریسم عملی تناسب ندارد. )
26-ارزش
آزادی درفرهنگ اسلامی وفرهنگ سکولارغربی چه تفاوتی دارد؟ جواب: 1- مرزآزادی غربی
منافع دیگران است ولی آزادی اسلامی نزدیک شدن
به خدااست. 2- آزادی غربی نوعی اسارت انسان درمادی گرایی است ولی آزادی اسلامی آزادشدن
انسان برای رسیدن به خدااست .( آزادی ازنفس اماره) 3- آزادی غربی انسان را ازمعنویت
وبندگی خدادورمی کندولی آزادی اسلامی راهی برای
رسیدن به خدااست.
سوالات
وفعالیت های همراه باپاسخ درس سوم کتاب علوم اجتماعی پیش دانشگاهی ( سال چهارم )
چاپ جدید شهریور1391
1- مدینه ی
تغلب درگونه شناسی فارابی چگونه جامعه ای است؟
جواب: جامعه ای که سلطه بردیگرجوامع راارزش اجتماعی برتر خودمی داند.
2- درگذشته
امپراتوری ها چگونه شکل می گرفتند؟ جواب: ازطریق کشورگشایی باقدرت
نظامی وحضورمستقیم سربازان پیروز
3- سلطه و
غلبه اقوام بردیگران درتاریخ گذشته چگونه بوده است ؟ جواب : غلبه ی نظامی باحضورمستقیم
قوم مهاجم درمناطق جغرافیایی تحت سلطه ( البته درهمه موارد بسط فرهنگی قوم غالب را
به دنبال ندارد.)
4-
درگذشته اقوام شکست خورده دراثرحمله ی نظامی
چگونه باردیگربه استقلال می رسیدند؟ ودرچه صورتی گروه مهاجمان رادرخود هضم می کردند؟ جواب :
درصورتی که قوم مغلوب هویت فرهنگی خودراحفظ
کن با ضعیف شدن تدریجی قدرت نظامی
مهاجم ، می تواندباردیگراستقلال سیاسی خودرا به
دست آورد. واگرازفرهنگ غنی وقوی برخوردارباشد می تواند گروه مهاجم رادرفرهنگ
خودهضم کندمانند ایرانیان مسلمان که مغولان
رادرخودهضم کردند.
5- چرا امپراتوری
مغول منجر به فرهنگ جهانی
نشد؟ جواب: زیرا فرهنگ مغولان فرهنگی قومی وقبیله
ای بود وشایستگی لازم رابرای یک فرهنگ جهانی نداشت وسریعا
تحت تاثیرفرهنگ جوامع مغلوب خود قرارگرفتند.
6- نمونه هایی
از جهان گشایی که منجربه جهانی شدن فرهنگ نشدمثال بزنید. جواب: فتوحات ایرانیان
باستان ، تصرفات مغولان
7- مغولان تحت
تاثیر هویت فرهنگی کدام جوامع مغلوب قرارگرفتند؟ جواب: چین ، هند ، ایران
8- ویژگی اغلب
جهان گشایی ها وامپراتوری ها چه بود؟ جواب :
1- سرزمین های تصرف شده به تدریج استقلال
می یافتند. 2- با کشتارها وخسارات انسانی
واقتصادی فراوان همراه بود.
9- واژه امپریالیسم
وانواع آن راتوضیح دهید . جواب : ازواژه امپراتوری گرفته شده و به نوع سلطه ای
اطلاق می شود. 1- امپریالیسم سیاسی : اشغال نظامی جوامع ضعیف است . 2- امپریالیسم اقتصادی
: اشغال بازار،
مواد خام وقدرت اقتصادی دیگرجوامع.
3- امپریالیسم فرهنگی: مقاومت فرهنگی جامعه تحت
سلطه سیاسی واقتصادی فروریزد وبرتری فرهنگی جامعه مسلط
پذیرفته شود.
10-واژه
های استعمار ومستعمره راتعریف کنید وبنویسیدازچه زمانی شروع شدوبه اوج رسید؟ جواب: اشغال
یک سرزمین باتوسل به قدرت سیاسی ونظامی استعماراست وکشور تحت سلطه استعمار ، مستعمره
است . ازقرن 15 به بعدتوسط اروپاییان شروع شد ودرقرن 19 به اوج رسید و مستعمراتشان
از35 درصدبه 67 درصدرسید .
11-دلیل
موفقیت وگسترش استعمار اروپاییان چه بود؟ جواب:
1- پیشرفت درزمینه ی دریانوردی 2- فنون نظامی واقتصاد صنعتی اروپا
12-دردوران
استعمار عملکرد اروپاییان درقاره امریکا وجزایراقیانوس
ها چگونه بود؟ جواب: به نسل کشی وازبین بردن ساکنان بومی پرداختند.15 میلیون سرخ پوست راکشتند
ومناطقی( کوبا،هائیتی، نیکاراگوئه وسواحل ونزوئلا) راخالی ازسکنه کردند.
13-انواع
استعمار درطول تاریخ چندنوع بوده است
؟ جواب:
استعمار کهن با
غلبه وتسلط نظامی برجوامع تحت سلطه 2- استعمار نوباغلبه اقتصادی برجوامع تحت سلطه
3- استعمارفرانو باغلبه فرهنگی برجوامع تحت سلطه
14-ویژگی
های استعمار نو را چیست ؟ جواب : 1- پس از شکل
گیری جنبش های استقلال طلبانه کشورهای مستعمره درقرن بیستم به وجود امد. 2-
ازمجریان بومی وداخلی کشورهای مستعمره استفاده می کردند. 3- برای به قدرت رساندن
نیروهای وابسته ازکودتای نظامی استفاده
می کردند.4- شکل غلبه ی انها
اقتصادی ووابستگی ساختارهای اقتصادی
، سیاسی و مالی بود وکنترل بازار وسیاست مستعمرات
رادردست می گرفتند.
15-
انواع استعمار (قدیم ، نو وفرانو) درچه نکته ای
اشتراک دارند؟ جواب : هرسه فراورده ی فرهنگ سلطه
ی غرب هستند.
16-
استعمار قدیم با استعمار نو چه تفاوت هایی داشته است ؟ جواب : 1- استعمار قدیم باغلبه
ی نظامی وسیاسی بوده است ولی استعمارنو باغلبه ی اقتصادی وسیاسی 2- مجریان استعمار
قدیم بیگانه وخارجی بوده اند( حضورآشکار استعمارگران ) ولی مجریان استعمار نو بومی
وداخلی ( حضور غیرمستقیم وپنهان
استعمارگران )محسوب می شدند .
17-
استعمار نو دارای چه ویژگی هایی است ؟ جواب : 1- بیشترازابزارهای فرهنگی، علمی ، رسانه
ای وفناوری استفاده می کند.2- استعمارگران ومجریان هردوپنهان اند. 3- هویت فرهنگی(
عقایدوارزش ها) دیگرکشورهاهدف قرارمی گیرد.4- سلطه ی غرب برهمه جهان راتحت پوشش جهانی
شدن دنبال می کند.
فعالیت
های درس سوم :
18-
فرهنگ سلطه به دنبال چه نوع تاثیرات فرهنگی برجوامع مغلوب است ؟ جواب:تضعیف مقاومت
فرهنگی ، ایجادتزلزل وتحول فرهنگی درقوم مغلوب ، تحقیرفرهنگی قوم مغلوب ، هویت
زدایی فرهنگی قوم مغلوب، استعمارفرهنگی
19-درباره
عملکرد اروپاییان درقاره ی آفریقا
بنویسید. جواب:دربعدنظامی :به تسخیر آفریقا پرداختند. دربعد اقتصادی: بازارها ،
منابع ومواداولیه ی آفریقا اشغال شد ودروجه
فرهنگی :زبان وادبیات بسیاری ازکشورهای
آفریقایی انگلیسی وفرانسه شده است .
20-درباره
مراحل گسترش نظام سلطه غرب ووجه غالب هرمرحله گفت وگو کنید.آیا وجه غالب هرمرحلیه
،درمراحل دیگروجودندارد؟ جواب: دراستعمار قدیم وجه غالب قدرت نظامی با حضورمستقیم
نیروهای استعمارگراست. (مجریان بیگانه اند)دراستعمارنو وجه غالب اقتصادی با حضور
غیرمستقیم استعمارگراست .( مجریان بومی وداخلی اند. ) دراستعمار فرانو وجه غالب فرهنگی
باابزار فناوری رسانه ای است ( مجریان بومی وسیاست هانیز ظاهرابومی اند. ) می
توانند این وجوه بایکدیگرهمزمانی داشته باشند ، مثلا دراستعمارقدیم گاهی هم استعمارسیاسی
،هم اقتصادی و هم فرهنگی بوده است ، نمونه ی آن مستعمرات آفریقایی
سوالات
و فعالیت های درس چهارم همراه باپاسخ
1- ویژگی ها
، ارزش ها وتوان مندی های جهان اسلام برای ساختن یک
فرهنگ جهانی چیست؟ جواب : 1- اصول
اعتقادی وارزش های آن ثابت است.(خاص یک نسل ویک عصرنیست.). 2- اصول وارزش هایش بانظام
آفرینش وفطرت آدمیان مطابقت دارد .
2- ویژگی های انسان
ازدیدگاه اسلام چیست ؟ جواب:
1- انسان موجودی مختار، مسئول ومتعهد است .2- انسان خلیفه خدادرزمین است .3- انسان
فطرتی الهی وکرامتی ذاتی دارد. 4- سعادت انسان در نزدیک شدن به خدا است. 5- شقاوت
انسان درفراموشی خود، خدا ومحدودکردن زندگی به این جهان است . 6- انسان مسئول آبادی این جهان
وپرهیزازفساداست.
3- جایگاه عقل دردیدگاه
ا سلام چگونه است ؟ جواب: عقل درفرهنگ
اسلام محبوب ترین مخلوق خداست وپیامبران برای برانگیختن
عقل مبعوث شده اند.
4- پیامبران به چه منظوری
مبعوث شده اند؟ جواب: پیامبران برای برانگیختن عقل ، اجرای عدالت وجلوگیری
ازتراکم ثروت دردست اغنیا وآزادسازی مستضعفان
ازحاکمیت مستکبران وحاکمیت حق مبعوث شده اند.
5- مراحل گسترش
فرهنگ اسلامی درمقاطع تاریخی
را نام ببرید . جواب : 1-عصرنبوی 2- دوران خلافت 3- دوران
استعمار 4- بیداری اسلامی
6- ازمراحل
گسترش فرهنگ ا سلامی عصرنبوی رابه
اختصار توضیح دهید . جواب: پیامبر
آیات توحیدی را در جامعه جاهلی قبیله ای عربستان تبلیغ نمود.
پس از13 سال مقاومت دربرابرفشارهای قبیله ای
حکومت ا سلامی تشکیل داد و10 سال
به رفع موانع سیاسی آن پرداخت.
به امپراتورهای زمان خودبرای پذیرش ا
سلام دعوت نامه فرستاد. گروه های مختلف شبه جزیره
درسال نهم هجرت برای پذیرش ا سلام
به مدینه آمدند.
7- ازمراحل
گسترش فرهنگ ا سلامی دوران خلافت چگونه بود؟ جواب: اززمان
رحلت پیامبرتا خلافت امویان ، عبا سیان وعثمانیان
ادامه داشت. پس از فتح مکه ( سال هشتم هجرت ) مقاومت دربرابرارزش های ا سلامی از
صورت آشکار درپوشش نفاق پنهان
شد ومناسبات عشیره ای وقبیله ای درآن راه
یافت . اما ارزش های ا سلامی فارغ از
عملکرد قدرت های سیاسی درسایرسرزمین ها
گسترش یافت وفرهنگ گروه های مهاجم
رادرون خودهضم کرد.
8- چرا قدرت
هایی مانند سلجوقیان، مغولان ، عثمانی و... مانع از آن می شدند که ظرفیت ها و ارزش
های اجتماعی فرهنگ ا سلامی به
طور کامل آشکارشود؟ جواب: زیرا
این قدرت ها درچارچوب عادات تاریخی وفرهنگ قومی وقبیله ای رفتار می کردند.
9- دوره استعمار
چه تاثیراتی برفرهنگ ا سلامی داشته است ؟ جواب :
1- بخش هایی از جوامع ا سلامی را تحت نفوذ سیاسی ، نظامی خود درآوردند. 2- رجال سیاسی جوامع ا
سلامی را ازطریق قدرت نظامی و
صنعتی مقهورخوساختند. 0 3- قدرت
سیاسی قومی وقبیله ای جوامع ا سلامی را ازطریق سازش با دولت های غربی باقدرت استعمارگران
پیوند زدند.
10-منظورازاستبداد
استعماری چیست ؟ چگونه به وجودذ آمد؟ جواب : وقتی استبداد ایلی وقومی با استبداد استعمارگران غربی
پیوند خورد استبدادجدیدی که جنبه استعماری داشت به وجودآمد .
11-درمراحل گسترش فرهنگ
ا سلامی عصربیداری از چه ویژگی هایی
برخورداراست ؟ جواب : 1- مقاومت دربرابرنفوذ
وسلطه غرب 2- متفکران اسلامی خطرات سلطه فرهنگ غرب وفراموشی فرهنگ وهویت ا سلامی را
گوشزدکردند. 3- باروی کارآمدن انقلاب
ا سلامی مکاتب وروش های غربی مقابله با سلطه استعمار(
ناسیونالیسم ، ملی گرایی ، مارکسیسم ) کنارگذاشته شد.4- مرحله نوینی درگسترش فرهنگ
ا سلامی با الهام ازانقلاب
ایران به وجود آمد.
فعالیت های
درس چهارم :
12-اصولی
که یک فرهنگ جهانی باید داشته باشد رادرآموزه های ا سلامی جست وجو کنید . جواب : هستی شناسی
توحیدی ، عدل وداد ، عقلانیت ، حقیقت ، خلیفهً الهی بودن انسان .
13-درباره
چگونگی گسترش فرهنگ ا سلامی دربین مسلمانان آسیای جنوب شرقی توضیح دهید
. جواب : بنگلادش ازطریق
بازرگانان عرب ، اندونزی ازطریق بازرگانان مسلمان هندی ، تایلند از طریق شیخ
احمدقمی ، تانزانیا ازطریق بازرگان مسلمان ایرانی
(آفروشیرازی)
14-درباره
بخشی از ارش های اجتماعی ا سلام که با حاکمیت های قبیله ای وقومی نادیده
گرفته می شدند توضیح دهید. جواب : تقواکم رنگ شدوارزش های خونی ونژادی رشدکرد. تبعیض ها
جای عدالت راگرفت . زهد وساده زیستی به تجملات
تبدیل شد . برابری وبرادری به قوم
مداری تبدیل شد . استبداد ایلی وقبیله ای جای آزادی راگرفت.
15-عملکرد
استبداد ایلی قاجاررابااستبداد استعماری رضاخان مقایسه کنید. جواب : استبداد
قومی ایلی با مذهب درگیری نداشت وشاهان ظاهرا
دینی بودند امااستبداد استعماری رضاخان چون درراستای
تامین نیازهای مادی غرب بود پوشش ظاهری دینی هم نداشت ومستقیمابادین مبارزه می کرد
.
16-
درباره تاثیرات صدساله ی اخیرناسیونالیسم درجهان ا سلام توضیح دهید . جواب : وحدت
امت ا سلامی مخدوش بود. هویت سازی سکولار بود . اختلافات نژادی افزایش یافته بود .
مقاومت اسلامی ضعیف شده بود .
درس اول –فصل دوم-کتاب علوم اجتماعی دوره پیش دانشگاهی
1-عمیق
ترین لایه های هر فرهنگ..عقاید...و....ارزشهای بنیادی...است.
2-عقاید و
ارزشهای بنیادی به چند دسته تقسیم می شوند وهرکدام ناظربه چه پرسشهایی
است؟اول:هستی شناسی پاسخ به پرسشهایی ازقبیل اینکه آیاجهان هستی به همین جهان مادی
محدود می شود.دوم:انسان شناسی درباره مجبور یامختار بودن انسان.سوم:معرفت
شناسی درباره راههای شناخت واقعیت
3-مهمترین
ویژگی هستی شناسی فرهنگ معاصر غرب...سکولاریسم....وبه معنای رویکرد...دنیوی... به
هستی و جهان می باشد.
4-نگاه
فرهنگ سکولار به انسان و ظرفیتهای او چگونه است؟همه ظرفیتهای وجودی انسان در فرهنگ
سکولار متوجه اهداف این جهانی و دنیوی است وابعادمعنوی انسان وجهان به فراموشی
سپرده می شودیا در حاشیه اهداف دنیوی آن هم به صورت گزینش شده قرارمی
گیرد
5-منظورازسکولاریسم
آشکارچیست؟ومنجربه ظهورچه مکاتبی می شود؟فلسفه وعقایدی راشامل می شود که به صراحت
ابعاد فوق طبیعی را انکار می کند.درنهایت منجر به ظهور مکاتب ماتریالیستی می
شودمانندمارکسیسم سوسیالیسم و......
6-منظورازسکولاریسم
پنهان چیست؟فلسفه وجهان بینی که به نفی ابعاد معنوی نمی پردازدبلکه به صورت گزینش
شده بخشهایی از عقایدمعنوی ودینی رادرخدمت به نظام دنیوی به کارمی گیرد.
7-رویکردگزینشی
جهان غرب به ابعاددینی منجربه ظهورچه نهضتی شد؟ظهور نهضتهای دینی که بانام
پروتستانتیسم شناخته می شود.
8-نهضتهای
دینی جدیدبراساس کدام جریان هستی شناسی غرب شکل گرفت؟سکولاریسم پنهان
9-چگونه
درغرب سکولاریسم به صورت جهان بینی غالب درآمده است؟حتی دینداران نیز
ناگزیرندرفتارهاوهنجارهای دینی خودراباتفاسیردنیوی توجیه کنند.
10-هستی
شناسی سکولارغرب چه پیامدانسان شناسی دارد؟امانیسم ازنتایج منطقی سکولاریسم است
11-انسان
شناسی فرهنگ سکولارراباانسان شناسی فرهنگ دینی مقایسه کنید؟درفرهنگ دینی اسلام
انسان برترین آیت ونشانه خداوند سبحان،خلیفه خدابرزمین است.وبرسایرموجودات برتری
دارد،واگر انسان به ابعاددنیوی محدودشودازحیوان پست تر خواهدشد.درفرهنگ غرب انسان
موجودی نیست که درسایه حقیقتی برترمسوولیت تدبیرمعنوی جهان راداشته باشد بلکه
موجودی این جهانی است که اصالتاوبانظربه ذات خود، اراده تصرف وسلطه برموجودات
دیگردارد.
12-منظورازفرعونیت
آشکارچیست؟فرعون برای دنبال نمودن هواهای نفسانی خود باتوجه به موقعیتی که داشت
دست به توجیهات دینی می زد اوخودرادرزمره خدایان قرار می داد.انسان مدرن خواسته
های خودرابدون نیازبه توجیه دینی دنبال می کندوبه رسمیت می شناسد به همین دلیل
امانیسم فرعونیت آشکار است
13-روشنگری
درمعنای عام وخاص چگونه است؟روشنگری درمعنای عام پدیده منحصربه فرهنگ غرب
معاصرنیست .انبیاءالهی باهدف روشنگری ورسیدن به حقیقت آمدند.اما درمعنای خاص
ناظربه معرفت شناسی پذیرفته شده درفرهنگ غرب است که ازچهارصدسال پیش با رویکردعقل
گرایی وحس گرایی جهان متجددشروع شد.
14-روشنگری
چگونه دچار بحران معرفت شناختی شد؟روشنگری درقرن17و18رویکردعقل گرایانه
داشت.درقرن19و20صورت حس گرایی پیداکردودرپایان قرن20باافول حس گرایی فرهنگ مدرن
دچاربحران معرفت شناسی شد.
15-مبنای
معرفتی روشنگری چگونه منجربه دئیسم وسکولاریسم می شود؟روشنگری بارویکرددنیوی
هنگامی که باشناخت عقلی همراه باشدبه دلیل اینکه مرجعیت وحی را نمی پذیردمنجر به
دئیسم(لامذهبی ،دین بدون شریعت ومذهب)می شودوهنگامی که به شناخت حسی محدودشودعلم
سکولارراپدیدمی آورد.
16-علم حاصل
ازروشنگری فرهنگ غرب چه ویژگی دارد؟توان داوری درباره ارزش هاوآرمانهای انسانی
رانداردودانشی ابزاری درخدمت ارزشهای دنیوی است.
فعالیت های درس اول فصل دوم
1-فرهنگ
معاصر غرب درشکل گیری نظام سلطه جهانی نقش تاثیرگذارومهم داشته است.عقایدو ارزش
های بنیادین این فرهنگ کدامند؟ هستی شناسی سکولار، انسان شناسی اومانیسم و معرفت
شناسی روشنگری
2-به
نظرشماآیاعقایدورفتارهای دینی آثار دنیوی ندارد؟آیابیان آثاردنیوی اشکال دارد؟درچه
صورت پرداختن به آثاردنیوی عقایدمشکل ساز می شود؟هنگامیکه نگاه استقلالی به دین
شودیعنی تمام تلاش دین متوجه این دنیاباشد.این نگاه وسیله ای به دین همان جهان
بینی سکولار است.
3-نگاه
فرهنگ غرب به انسان چگونه است؟این نگاه چه تاثیری درهنر،ادبیات وحقوق انسانی داشته
است؟فرهنگ غرب نگاه اومانیستی به انسان داردیعنی اصالت انسان دنیوی. انعکاس آن در
هنر چرخش ازتوجه به اسوه های انسانی باهاله ای ازقداست به سمت ابعادجسمانی وزیبایی
های بدن درحقوق انسانی به جای توجه به فطرت الهی انسان حقوق بشربراساس خواسته های
طبیعی(اندیشه اومانیستی)شکل می گیرد.درادبیات مدرن رمان جایگزین سلوک های معنوی
اندرزنامه هاو...می شود.
4-تفاوت
حقوق بشررادردوفرهنگ دینی واومانیستی بیان کنید؟حقوق انسان درفرهنگ دینی،مبتنی
برفطرت الهی انسان است وصورت معنوی وآسمانی داردامادراندیشه اومانیستی صورتی دنیوی
واین جهانی داردوبراساس تمایلات طبیعی شکل می گیرد.
5-منظورازروشنگری
چیست؟وروشنگری چه تاثیری بردانش وعلم مدرن گذاشته است؟روشنگری ناظربه روش رویارویی
باحقیقت وشناخت است،وموانع شناخت حقیقت وراه وصول به آن رامعرفی می کند.بارویکرد
دنیوی وانکاروحی علم سکولار(نوعی دانش حسی)راپدیدآورده است.
6-به
نظرشمابه چه دلیل روشنگری مدرن بارویکردعقل گرایانه خودمنجربه دئیسم می شود؟به
دلیل اینکه مرجعیت وحی رانمی پذیردوخدارادرسطح نظری می پذیردامادروجه شریعت
باانکاروحی وتاکیدبرتکوین درعالم هستی نیازبه شریعت رانفی کرده ودین بدون شریعت
نام می گیرد.تمام امور دنیارابارویکرد عقلی دنبال می کند.
سوالات درس دوم فصل دوم کتاب علوم اجتماعی پیش دانشگاهی
1-رنسانس
به چه معناست؟دلیل نامگذاری این دوره به رنسانس چیست؟رنسانس به معنی تجدیدحیات
وتولددوباره است ودلیل نامگذاری این است که غرب دراین زمان به فرهنگ یونان ورم
بازگشت.
2-منظورازسکولاریسم
عملی درقرون وسطی چیست؟درقرون وسطی اربابان کلیسادرپوشش دینی قرارمی
گرفتندامارویکرددنیوی داشتند.انهابه نام خدابندگان خدارابه بندگی می گرفتندوبه
بهانه ایمان ووحی عقل راازاعتبارمی انداختند.
3-رنسانس
باظهورکدام دولتهاسربرآوردوچگونه رویکرددنیوی راحاکم کرد؟جنگهای صلیبی وفتح
قسطنطنیه زمینه حاکمیت کلیسارادرهم ریخت.دردوره رنسانس بافروریختن
اقتدارکلیساپادشاهان وقدرتهای محلی ظهوریافتندآنهابه جای انتقادازاربابان کلیسا
برای حذف کلیسا تلاش کردندوبه تدریج دخالت دین دراموردنیوی راانکارکردند.
4-رویکرد
دنیوی به هنر-اقتصادوسیاست راشرح دهید؟درهنربه ابعادجسمانی ودنیوی انسان اهمیت
دادند.دراقتصادبارشدتجارت وکشف طلا زمینه عبورازاقتصادکشاورزی ارباب رعیتی فراهم
شد.درسیاست شاهان پیوند خود راباپاپ قطع کردند.
5-حرکتهای
اعتراض آمیزمذهبی دردوره رنسانس راشرح دهید؟این حرکتهابانام پروتستانتیسم درجهت
اصلاح دینی پدیدآمدبخشی ازاین حرکتها تنهاباقدرت پاپ مخلفت داشت ومخالف جریان
دنیاگرایی نبود.بخشی دیگر مخالف دنیاگرایی بودورویکردی معنوی داشت که باهجوم
کاتولیک هاوپرتستانها سرکوب شد.
6-دوپیامدتحریفات
دین مسیحیت چه بود؟ازجهت نظری مسیحیت آمیخته بارویکردهای اساطیری شدوباقول تثلیث
ازابعادعقلانی دورماند.نوعی سکولاریسم عملی که ناشی از توجیه دینی عملکردهای دنیوی
اربابان کلیسا بود شکل گرفت.
7-هدف
فیلسوفان روشنگری رنسانس ازطرح بازگشت به اقتدار یونان چه بود؟این رجوع برای مستقرشدن
درفرهنگ اساطیری باستانی نبودبلکه برای عبورازمسیحیت و تداوم بخشیدن به حرکت غفلت
ازتفسیرتوحیدی هستی بود.
8-آرمان
شهرفرهنگ جدیدغرب چگونه تنظیم می شود؟برمبنای حقوق طبیعی وخواسته های دنیوی
9-اندیشه
سیاسی نوین غرب چیست وچگونه شکل گرفت؟اندیشه سیاسی نوین براساس اصالت بخشیدن به
انسان دنیوی،خواست واراده آدمی رامبداقانون گذاری می داند،ولیبرالیسم اندیشه سیاسی
جدیدی است که ازاین رهگذرشکل می گیرد.
10-معنی
ومفهوم لیبرالیسم چیست؟اباحیت ومباح دانستن همه اموردرقیاس باخواست انسان.آزادی
انسان ازهمه ارزشهای متعالی که مستقل ازاوباشدومبدابودن آدمی درشکل گیری ارزشها.
11-نخستین
انقلاب سیاسی لیبرال جهان کدام است وچگونه شکل گرفت؟انقلاب فرانسه که ریشه
در حرکتهای فرهنگی دوران رنسانس واندیشه های فلسفه روشنگری وتغییرات اجتماعی مربوط
انقلاب صنعتی دارد.
فعالیت های درس دوم فصل دوم
1-فرهنگ
غرب درگذشته تاریخی آن ریشه دارد.دوره های تاریخی فرهنگ غرب کدام است؟وجهان غرب
چگونه ازآن دوره هاعبورکرده است؟تاریخ فرهنگ غرب به چهاردوره تقسیم می شود.یونان
وروم باستان،قرون وسطی،رنسانس،غرب جدید.دریونان باستان خداوندگاران متکثرپرستیده
می شدندوفرهنگ مسیحیت بادعوت به توحید شکل گرفت.درقرون وسطی عملکرداربابان کلیسا
نوعی سکولاریسم عملی ایجاد نمود.آنهادرپوشش دین رفتارهای دنیوی خودراتوجیه می
کردند.دلایل تاریخی همچون جنگهای صلیبی وفتح قسطنطنیه اقتدار کلیسارافروپاشید.شکل
گیری قدرتهای محلی باکمک پادشاهان دردوره رنسانس زمینه ظهوررویکردهای سکولار
رافراهم نمودجریان پروتستانتیسم کمک نمودتافلسفه روشنگری حاکم گرددودرادامه هستی
شناسی سکولاربرجهان جدید غرب حاکم گردد.
2-به
نظرشمابه چه دلیل مواجهه بامسلمانان درطول جنگهای صلیبی وفتح قسطنطنیه،زمینه های
اقتدارکلیسارافروپاشید؟دلیل این بودکه مسیحیت درآن دوران ازدین استفاده ابزاری می
کردودین رابرای مسخ انسانها وردعقل به کارمی بردبرخوردبامسلمانان وجنگهای صلیبی به
عنوان یک مساله بیرونی برمشکل درونی مسیحیت افزودعقلانیت جهان اسلام درسطح بالاتری
بود،واین اقتدارکلیسای سکولاررا فروپاشید.
3-روشنگری
درمعنای مدرن آن چگونه درتاریخ فرهنگ غرب گسترش پیداکرد؟اندیشه روشنگری
ابتدادردوره رنسانس به سوی حذف پوشش دینی قدم برداشت بااندیشه بازگشت به یونان ورم
سابق،سپس این رویکرددنیوی درهنرادبیات،سیاست وسایر لایه های فرهنگ عمومی
رسوخ کردتابه عمیق ترین لایه که عقایدبنیادین است رسیدوهستی شناسی سکولارراشکل داد.
4-به نظر
شما به چه دلیل باپیدایش فلسفه های روشنگری سکولاریسم به عمیق ترین لایه های
فرهنگی غرب راه پیداکند؟فلسفه روشنگری باتاکیدبرتجربه گرایی نوعی علم سکولاررابه
لحاظ نظری فرمول بندی کرد،سپس درلایه های جامعه نظیراقتصاد،سیاست،هنرو...نهادینه
شد.این تاثیرگذاری لایه های عمیق فرهنگی(ارزشها)رادرحوزه های اجتماعی مختلف شکل
داد.
5-ارزش های
بنیادین غرب،دررنسانس وبعدازآن ازطریق هنر،دین وفلسفه های جدیدبه تدریج درعرصه های
الف:علم،فناوری وصنعت،ب:اقتصاد،ج:حقوق،د:سیاست آثارخودراظاهرساخت.این حرکت چگونه
طی شد؟درعلم وصنعت بارویکرددنیوی به شکل وسیله وابزار تسلط انسان برطبیعت درآمد
وهدف شناخت حقیقت که وظیفه علم است فراموش شد.در اقتصادباگسترش تجارت روابط ارباب
رعیت به کارگروسرمایه دارتغییریافت.نظام سیاسی صورت سکولارودنیوی یافت وآرمان
شهربراساس حقوق طبیعی تنظیم شد.درحقوق بشربه جای تاکیدبرحقوق فطری الهی برحقوق
طبیعی بشرتاکیدشد.
6-تحولات
فرهنگی،اجتماعی غرب درزمینه های دینی،فلسفی،صنعتی وسیاسی و ترتیب تاریخی
آنهارابیان کنید؟فروپاشی قرون وسطی،فرموله شدن فلسفه روشنگری،انقلاب فرانسه،جهان
مدرن،نظام جهانی
سوالات درس سوم فصل دوم کتاب علوم اجتماعی پیش دانشگاهی
1-روابط
بین الملل متاثرازچیست؟ازویژگیهای فرهنگی وقدرت تاثیرگذاری جوامع مختلف
2-نظام
جهانی درچه صورت منسجم یاچالش برانگیزخواهدبود؟اگریک فرهنگ درسطح جهانی حاکم
باشدبه میزانی که آن فرهنگ ویژگی های مطلوب یک فرهنگ جهانی راداشته باشدنظام جهانی
منسجم خواهدبود.اگرفرهنگ یافرهنگهای تاثیرگذارفاقدویژگیهای مطلوب باشندنظام جهانی
باچالش وتضادهای درونی مواجه خواهدشد.
3-فرهنگ
سلطه جامعه جهانی رابه چنددسته تقسیم می کند؟به دوبخش مرکزوپیرامون.ضمن وابسته کردن
پیرامون به مرکز زمینه ستیز وچالش بین آنهارافراهم می کند.
4-درچه
صورت جامعه جهانی عرصه چالش های بین فرهنگی خواهدبود؟درصورتی که جامعه جهانی عرصه
حضورفعال فرهنگ های متفاوت باشدنظام جهانی عرصه تعاملات،گفت و گوهایابرخوردهای
فرهنگی تمدنی خواهدبود.دراین صورت چالش هانیزازنوع چالش های بین فرهنگی خواهدبود.
5-پیدایش
قدرتهای سکولاردرجریان تکوین نظام جهانی چگونه اتفاق افتاد؟دولتهای جدید که پس
ازانقلاب فرانسه شکل گرفتندهویت خودرابراساس ابعادجغرافیایی،تاریخی وخصوصانژادی
وقومی تعریف می کردندنه هویت دینی ومعنوی.
6-درجریان
تکوین نظام جهانی چگونه سرمایه وقدرت باهم پیوندیافت؟دولتها برای تقویت قدرت خودبه
سرمایه وپول تجار نیاز داشتندوتجارهم به حمایت ناوگان نظامی دولتمردان،درنتیجه
پیوندقدرت باتجارت شکل گرفت.
7-چراکشورهای
غربی ازمبلغان مذهبی استفاده می کردند؟آنهادربسط نظام سلطه برسایراقوام به
منظورتامین منافع اقتصادی خودنیازمنددرهم شکستن مقاومتهای فرهنگی اقوامی بودندکه
سلطه ونفوذآنهاراتحمل نمی کردند.برای این منظوردرمراحل اول ازمبلغان مسیحی
وسازمانهای فراماسونری استفاده می کردند.
8-دولتها ی
سکولار غرب چه انگیزه ای درحمایت ازمسیحیت داشتند؟انگیزه دینی
نداشتند.آنهاهمانگونه که ابتداحرکتهای پروتستانی رابرای حذف قدرت کلیسا وایجادیک
سیاست سکولاردرپیش گرفتند،اینک ازتبلیغ مسیحیت برای بسط قدرت جهانی خوداستفاده می
کردند.
9-مبلغان
مسیحی چگونه به بسط قدرت جهانی غرب می پرداختند؟باتبلیغ مسیحیت،فرهنگ عمومی جوامع
غیرغربی رادچاراخلال می کردندوازطریق سازمانهای فراماسونری برنخبگان سیاسی کشورهای
دیگرنیزاثرمی گذاشتند.
10-مهم ترین
عنصربرای ادغام جوامع غیرغربی درنظام جهانی.....استعمار......بود.
فعالیت های درس سوم فصل دوم
1-جامعه
جهانی چیست؟نظام جهانی کدام است وچه صورتهایی می تواند داشته باشد؟شبکه روابط
پایداری که در یک دوره تاریخی بین جوامع مختلف شکل می گیرد،نظام جهانی است.نظام
جهانی محیط بین المللی راشکل می دهدکه ازآن باعنوان جامعه جهانی یاد می شود.نظام
جهانی می تواند متاثرازیک فرهنگ شکل بگیردیاصحنه تعامل فرهنگهاوتمدنهای مختلف باشد.
2-درباره
تفاوت چالش هاوستیزهای درون یک فرهنگ باچالش هاوستیزهای بین دوفرهنگ درسطح جهان
همفکری کنید ونمونه بیاورید؟درون فرهنگی مثل چالش سنت بامدرنیته،دین
وخانواده،فقروثروت، سرمایه داری وسوسیالیسم و.....ازچالش های بین فرهنگی :چالش
اسلام وغرب،فقر وغناوجنبش وال استریت،چالش های منطقه ای(بهارعرب)و....
3-جامعه
جهانی درگذشته چگونه بوده است؟ودردوران جدیدچه ویژگی پیداکرده است؟درگذشته
فرهنگهاوتمدنهای مختلف هرکدام بربخشی از جهان حاکمیت وقدرت سیاسی خودراداشتندبرای
فرهنگهای مختلف امکان عبورازمرزهای جغرافیایی ازطرق روابط تجاری وگفت وگوهای علمی
معرفتی وجودداشت.ودرصورت حمله نظامی اگربه لحلظ فرهنگی قوی تربودندگروه متخاصم
رادرخودجذب می کردند.باظهورفرهنگ غرب ازسده 17تا20شاهدشکل گیری روابط جدیدبین
المللی ونظام جهانی هستیم. درجامعه جهانی جدیدکشورهادودسته اند،مرکزوپیرامون که
جوامع غربی کشورهای پیرامون رادرحاشیه قراردادند.
4-باتوجه
به آنچه پیش ازاین درباره سه مرحله استعمار،استعمارنو،استعمارفرانودانستید،موقعیت
فرهنگی جوامع غیرغربی رادراین سه مرحله توصیف کنید؟دراستعمارقدیم کشورهای غیرغربی
به لحاظ اقتصادی اسیب پذیربودند.دراستعمارنو علاوه براستقلال اقتصادی
استقلال سیاسی هم ازطریق تعیین دست نشانده به خطرافتاد دراستعمارفرانوهویت فرهنگی
کشورهای غیرغربی درپوشش جهانی شدن وازطریق رسانه هابه مخاطره افتاد.
5-جوامع
غیرغربی چگونه درروابط بین الملل تاثیرگذاشتندونظام جهانی نوین چگونه
پدیدآمد؟چهارفرایند زیرکه درجوامع غربی رخ داد درنظام جهانی جدید
موثربودشامل:الف)پیدایش قدرتهای سیاسی سکولار. ب)پیوندقدرت
باتجارت،سرمایه باصنعت.ج)به خدمت گرفتن مبلغان مسیحی وسازمانهای فراماسونری.د)
ادغام جوامع درنظام جهانی واستعمارفرانو.
6-درباره
هویتی که کشورهای تازه تاسیس پیدا می کنند وتاریخی که برای هویت آنهاتدوین می شود
تامل کنید؟کشورهای تازه تاسیس واردمرحله استعمارفرانومی شوند.به لحاظ هویت تاریخی
استقلال سیاسی اقتصادی آنهابه رسمیت شناخته می شودولی اقتصادوابسته آنهاوقرارگرفتن
درچرخه نامتوازن ثروت جهان منجربه تدوین هویت قومی وسکولارازسوی کشورهای
مرکز(غربی)برایشان می شود.
سولات درس چهارم-فصل دوم-کتاب علوم اجتماعی پیش دانشگاهی
1-کشورهای
استعمارگرچگونه ساختاراقتصادی کشورهای استعمارزده را تغییردادند؟نظام اقتصادی
کشورهای مستعمره تاقبل ازاستعماردرتعامل بامحیط جغرافیایی خودوبه صورت مستقل
بوداما دردوره استعماراقتصادآنهادرراستای پاسخ به نیازهای کشورهای غربی تغییریافت.
2-رقابت
های سیاسی استعمارگران درمناطق استعمارزده با.....منافع اقتصادی....آنان پیوندداشت.
3-ویژگی
های ساختاری کشورهای استعمارزده درجریان استعمارچیست؟بازار مصرف کالاهای غربی
هستند.نیروی کارارزان وموادخام موردنیازشان راتامین می کنند.اقتصادشان تک محصولی
می شود.وابستگی اقتصادی کشورهای استعمارزده جریان ثروت رابه گونه ای نامتعادل به
سمت کشورهای غربی سوق می دهد.رشد وتحول کشورهای غیرغربی باتوجه بازار مصرف کشورهای
مرکزآنهم درصنایع وابسته است که این خودحفظ فاصله راتشدیدمی کندوامکان
عبورازاستعمارنوبه فرانورافراهم می کند.
4-کشورهای
استعمارگرچگونه جریان ثروت به سوی خودراتداوم می بخشند؟ازطریق ایجاداقتصاد وابسته
درکشورهای پیرامون.
5-انتقال
صنایع ازسوی کشورهای استعمارگردرراستای چه هدفی است؟وآیابه تعدیل ثروت جهانی کمک
می کند؟در راستای بازارمصرف کشورهای غربی وباهدف هرچه وابسته ترکردن وحفظ فاصله نه
تعدیل ثروت جهانی.
6-کشورهای
مستعمره چگونه واردمرحله استعمارنو می شوند؟بانهضتهای آزادی بخش استقلال سیاسی واقتصادی
آنها ازسوی کشورهای استعمارگربه رسمیت شناخته می شود.ولی اقتصادوابسته آنهارابه
سمت چرخه نامتوازن ثروت جهانی سوق می دهدوهم چنان وابسته می مانند.
7-دولت ملت
هاکه باافول قدرت کلیسادراروپابه وجودآمدندچه هویتی داشتند؟هویت آنهااغلب
ناسیونالیستی وقوم گرایانه بود.آنهاتبدیل به قدرتهای استعماری شدندوبافتوحاتشان
جغرافیای سیاسی جدیدی به وجود آوردند.
8-عواملی
که باعث ظهورصورت جدیددولت ملت هادرتاریخ معاصربشرشدندکدامند؟عواملی که برخی ازآن
باعنوان جهانی شدن نام می برند.شامل:اقتصادسرمایه محور،انباشت سرمایه ورشد شرکتهای
چندملیتی،گسترش صنعت ارتباطات،شکل گیری نهادهای بین المللی وبازارهای مشترک منطقه
ای،سازمانهای بین المللی وتجارت بین الملل و.....
9-دیدگاههای
موجوددرموردجهانی شدن راتوضیح دهید؟برخی معتقدندکه جهانی شدن فرایندی است که هیچ
اعتنایی به مرزهای ملی ندارد.درحال ایجادنظم نوینی است که جریان
قدرتمندتولیدوتجارت بین الملل آن راپیش می برد.مخالفان این نظر معتقدندکه جهانی
شدن چالش هایی راپیش می آوردکه جنبش های مختلف در اعتراض به آن شکل می گیردوانسجام
مطلوب جهان راتاکنون تامین نکرده است.
10مبادلات
فرهنگی درگذشته به چه شکل بود؟ازطریق تجارت،مهاجرت
مطالب مشابه :
سوال و جواب های کتاب علوم اجتماعی پیش دانشگاهی جدیدالتالیف
نمونه سوالات علوم اجتماعی اجتماعی پیش دانشگاهی بین علوم طبیعی وعلوم انسانی
نمونه سوال و پاسخ به فعالیت ها فصل دوم کتاب علوم اجتماعی دوره پیش دانشگاهی
دوم کتاب علوم اجتماعی دوره پیش سوالات درس اول علوم اجتماعی پیش دانشگاهی
نمونه سوالات پایان ترم علوم اجتماعی پیش دانشگاهی
علوم انسانی. سوالات علوم اجتماعی پیش سوالات علوم اجتماعی پیش دانشگاهی
سوالات آزمون درس علوم اجتماعی پیش دانشگاهی
سوالات آزمون درس علوم اجتماعی پیش دانشگاهی سوالات آزمون:درس علوم انسانی
سئوالات نیم سال اول علوم اجتماعی پیش دانشگاهی جدیدآقای مرتضی یوسفی
سئوالات نیم سال اول علوم اجتماعی پیش ادبیات و علوم انسانی ی پیش دانشگاهی
نمونه سوالات درس علوم اجتماعی پیش دانشگاهی
نمونه سوالات درس علوم اجتماعی پیش علوم اجتماعی پیش دانشگاهی انسانی و زمین
برچسب :
سوالات علوم اجتماعی پیش دانشگاهی علوم انسانی