بررسی گنبد از لحاظ شیوه ساخت و فرم در نمونه هایی از سه عصر ایران(سلجوقی) و بیزانس و رنسانس
گنبد در زبان معماری: گنبد پوششی است که بر روی زمینه ای گرد برپا شود.
مسئله اصلی تعیین کننده فرم گنبد شیوه ساخت گنبد است, ازین رو بررسی این موارد لازم به حساب می آید. پوشاندن سقف های مربع و وسیع به وسیله ی گنبد با یک عنصر مقاوم از دلایل استفاده از گنبد می باشد. گنبد در مناطقی که دسترسی مناسب به سنگ وچوب فراهم نیست شکل می گیرد.
ذکر منبع الزامی است(ایران آرشیتکت)
برداشت از باشگاه مهندسان ایرانی
به ادامه مطلب بروید
با وقفه طولانی در دوران هخامنشی معماری درخشانی با پوشش مرتفع و مسطح در اوج قدرت و کارائی جلوه دارد ولی چه قبل و چه بعد از آن بعلت فراهم نبودن شرایط خاص اقتصادی در این دوران آوردن چوب سدر از جبل عامل و ساج از گنداره همیشه میسر نبوده و در جنگل ها و جلگه های این سرزمین هم چوب مناسب پوشش پرورش نمی یافته است لذا طاق های منحنی و گنبد جای اصلی خود را به عنوان یک پدیده ساختاری و اقلیمی در معماری ایران به آسانی پیدا می کنند.
متاسفانه از معماری دوران اشکانی که در واقع پوشش سغ آغاز می شود در داخل ایران نمونه ای بجای نمانده است. در خارج از محدوده ایران کنونی به یکی دو نمونه از پوشش سغ بر می خوریم که یکی یاالحضر است و دیگری کاخ آشور و ایندو نیز چهره روشنی از چگونگی پوشش به دست نمی دهند.
در دوران ساسانی گنبدسازی آنچنان رواج می گیرد و تکامل می یابد که از آن پس تا امروز پوشش گنبدی از نظر ساخت به صورت الگو و دستور العمل کلی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
دقیق ریاضی در شکل بندی و ساختمان و با کاربست شیوه های صحیح صورت می گیرد که در همه انواع، گنبدها بدون احتیاج به گاه بست و کالبد و قالب در برابر همه نیروهای فشاری و رانشی به خوبی مقاومت می کنند، گرچه در گوشه سازی ها از اوایل دوران اسلامی تاکنون تحولاتی چند صورت گرفته است اما روش گنبدسازی در ایران همواره ویژگی اجرائی و فرهنگی خاص خود را دنبال کرده است. آنچه قابل ذکر است آنکه این ویژگی چه در شکل چه در اجرا (نداشتن قالب) آن را با گنبدهای مشرق زمین همواره متفاوف می کند.
بررسی نمونه هایی از گنبد در ایران
شیوه ساخت گنبد :
مسئله مهم در ساخت گنبد تبدیل سطح
مربع به دایره است که اصطلاحا به آن گوشه سازی می گویند گوشه سازی یا گوشه
بندی یعنی ساختن و تبدیل کردن شکل چهار گوشه بشن به هشت گوشه و به ترتیب
۱۶ و ۳۲ و ۶۴ گوشه و بالاخره دایره است.یعنی با پل زدن روی گوشه های طاق
مربع شکل با طاق های نیم مخروطی مربع اطاق تبدیل به هشت ضلعی و بعدا با
ادامه این کار با صاف کردن انحرافات باقی مانده سطوح تبدیل به دایره می
شد.این کوشش برای ساختن اشکال هنری را در معماری اواخر ساسانی به وضوح می
توان مشاهده کرد تا جایی که فیلگوش ها نه تنها به عنوان یک عنصر ساختمانی
بلکه به منزله عنصر تزیینی استفاده می شدند.بعد ازین موارد شروع به ساخت
گنبد به شیوه های مختلفی می شدند.
گنبد و چهل ستونهای اطراف آن که در ایوان جنوبی مسجد واقع شده و در فاصله سالهای ۴۶۵ تا ۴۸۵ هجری قمری بنا شده است. این گنبد در زمان سلطنت ملکشاه سلجوقی و وزارت خواجه نظام الملک ساخته شده از نمونه های نادر ساختمان های عصر سلجوقی است. این گنبد آجری بوده و دارای زیباترین طرحهای تزئینی ساخته شده از آجر و گچ میباشد.قطر گنبد درحدود ۲۵ متر است
هنر معماری در روم شرقی (بیزانس) تا قرن ششم میلادی تحت تأثیر مسیحیت آغازین بود، این هنر در قرن ششم میلادی با آغاز حکومت «ژوستی نیانوس»، به وجود آمد او در هنر پروری همتای کنستامتین بود و آثاری که وی مورد حمایت و تشویق قرار داد، همه شکوه و عظمتی شاهانه داشتند تا جایی که دوران فرمانروایی او را به حق «نخستین عصر طلائی» هنر امپراتوری روم شرقی نامگذاری کرده اند. باید به این نکته اشاره نمود که بهترین گنجینه یادگاری «نخستین عصر طلائی» اکنون در خاک ایتالیا – که در شهر «راونا» کشف شده – جلوه گری می کنند، نه در شهر کنستانتینوپل (استانبول). شهر راونا که در اصل پایگاه نیروی دریایی در ساحل دریای آدریاتیک بود، از سال ۴۰۲ میلادی به بعد پایتخت امپراتوران روم غربی، و پس از آن در پایان همان قرن مقر فرمانروایی تئودوریک پادشاه استروگوتها شد، که همه چیز را به سبک و سیاق هنری کنستانتینوپل می پسندید، و به همین علت در زمان ژوستی نیانوس شهر راونا به صورت پایگاه عمده ای برای گسترش و نفوذ سلطه بیزانس بر ایتالیا در آمد.
بررسی گنبد ایاصوفیه در عصر بیزانس:
کایسای ایا صوفیه از وازه یونانی هاگیا صوفیا به معنی حکمت کلیسای مقدس گرفته شده است با افزوده شدن پشت بند عطیم در طرح اصلی آن به مسجد تبدیل شد بنا دارای محور طولی بناهای صدر مسیحیت است. برای حل مسئله فشار گنبد اصلی نیرو به وسیله سه گوش های کروی (فیل پوش) که در چهار گوشه گنبد تعبیه شده به چهار فیل پایه عظیم منتقل می شود از سوی دیگر به وسیله ی نیم گنبد شرقی وغربی فشار های حاصله به خارج وپایین منتقل می شود.
ایاصوفیه بنا بر روش ترکیب دو پلان محوری و مرکزی ساخته شده است و مهمترین بنای به جای مانده از زمان ژوستی نین در استانبول می باشد و ابعاد آن ۷۲*۹۱ متر ، قطر گنبد ۳۱ متر، ارتفاع گنبد از سطح زمین ۵۶ متر می باشد.
درمعماری رنسانس چند نوع فرآورده معماری پدیدآمد که می توان به صورت مختصر چنین ذکر کرد:
بناهایی که در طول بررسی معمول بیشتر مورد توجه قرار می گیرنند مانند کلیساها، نمازخانه ها و مقابر . دستورها و قواعد تنظیم و تدوین فضای معماری در این رده ساختمانها ، همه جا به گونه ای آزاد از سنت های موجود و نه در پیروی صرف از آنچه معماران پر توان شکل داده وبه کار برده اند می نمایند .
همه جا چنین عنوان می شود که فضای معماری در دوران رنسانس ایتالیا، به دست معماران ، به شکل موجودیتی در آمد که ، در درونش ، طراحی معماری ، برنامه ریزی دیدی یا بصری می شد. که تازگی این امر در شکل اجرایی آن بود که بعدها دورنمایی پرسپکتیویه به آن افزوده شد که معماران متناسب با توان نظری خویش ، از آن بهره می گرفتند.
در این دوران معماران چه در داخل و
چه در خارج بنا به دنبال یک وحدت شکلی بودند که در گذر زمان از فضای درونی
به بیرون بنا و در باز شناسی روحیه ای که درون بنا را هویت و شخصیت بخشیده
و در تطبیق شکلی و معنوی و نمادین آن با روحیه ای از حجم بنا قابل درک
تواند بود که چگونگی شکل پوسته میانی این دو ، نقشی اساسی دارد که می
تواند نقطه حرکت طراحی معماران این دوره محسوب گردد.
در ایران به شیوه سه کنج (فیل پوش) مربع را به دایره تبدیل می کردند اما در سایر دوره به شیوه طاسچه ای این تبدیل انجام می شده است.
خیز گنبد در بیزانس از همه کمتر است یعنی شیب کمتری به سمت آسمان دارد که ناشی از مذهب سفت و سخت زمانه که خدا به معنایی روحانی می پنداشتند و کلیسا را فقط جایی برای عبادت و نه تجلی گاه خدا می دانستند پس به زیبایی و عناصر تزیینی آن و برافراشته بودن زیاد آن اهمیت نمی دادند.همانطور که می بینیم شیوه برقراری و ایستایی گنبد همان شیوه رمی است اما عناصر تشریفاتی بنا خدف شده است اما در بنای کلیسای جامع فلورانس خیز زیاد به سمت آسمان را مشاهده می کنیم که به فانوس در نقطه پایانی آن می رسیم که به عنصری به نام کلاه فرنگی بر میخوریم که در سایر نمونه ها مشاهده نمی شود.
وجود پنجره های فراوان بر پایه ی
گنبد ایا صوفیه باعث ورود نور فراوان به داخل بنا شده, در نمونه های
رنسانسی در کلیسای جامع فلورانس به صورت پنجره های دایره ای کوچک قابل
مشاهده است و در کلیسای سن پترو به نسبت فلورانس بیشتر و نسبت به ایا
صوفیه بیشتر است؛ این در حالیست که در نمونه های ایران چنین چیزی قابل
مشاهده نیست و گنبد به همان شکل اصیل بر گرفته از معماری ساسانی با سازه
های ساده و مصالح بوم آورد مشاهده می شود.
مطالب مشابه :
گنبد سلطانیه
نقشه های معماری و سازه ای یک ویلای دانلود نرم این هشت ضلعی در مرکز مجموعه بنا دارد .
معماری در خانههای ایرانی
بزرگترین سایت دانلود نقشه ·هشتیها اغلب به شکل هشت ضلعی یا نیمه هشت ضلعی و یا ویلای
ترکیب احجام افلاطونی
بزرگترین سایت دانلود نقشه های معماری . جسم چهار ضلعی ، هشت ضلعی : ویلای مدرن3.
شناخت انواع قوسها و تاقها
بزرگترین سایت دانلود نقشه های هایی شش ضلعی با هشت ضلعی در محیط گنبد کار ویلای مدرن3
بررسی گنبد از لحاظ شیوه ساخت و فرم در نمونه هایی از سه عصر ایران(سلجوقی) و بیزانس و رنسانس
بزرگترین سایت دانلود نقشه های شده است پلان آن هشت ضلعی است و گنبدی روی این ویلای مدرن3
برچسب :
دانلود نقشه ویلای هشت ضلعی