نقد و بررسی فیلم برف روی شیروانی داغ در فرهنگسرای ارسباران
يكشنبه 18 ارديبهشت نشست نقد و بررسي فيلم سينمايي «برف روي شيرواني داغ» با حضور «محمد هادي كريمي» (كارگردان)، «آناهيتا نعمتي»، «امير حسين آرمان»، «كوروش تهامي» (بازيگران)، «بهزاد عبدي» (آهنگساز) و «سيدجواد يحيوي» (مجري) در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.
* كريمي: «برف روي شيرواني داغ» تقابل بين ميراثداران و ميراثخواران بود
به گزارش فارس، «محمد هادي كريمي» در مورد چگونگي شكلگيري فيلمنامه اين كار، اظهار داشت: اين فيلم را ميتوان از زواياي مختلف نگاه كرد اما عمده چيزي كه من ميخواستم در اين فيلم بگوييم يك جور تقابل بين ميراثداران و ميراثخواران بود و پرداختن به اين موضوع كه آدمهاي فيلم من از طبقه متوسط هستند.
كارگردان «غير منتظره» ادامه داد: طرح اين كار را در سال 1382 نوشتم اما از خود سانسوري و مميزي ميترسيدم به هميت دليل يك مقدار صبر كردم و از كاركردن پرهيز كردم تا اين كه 9 سال بعد شرايطي پيش آمد تا اين كار را بسازم و احساس كردم با ساخت اين كار از تمام دغدغههاي اين سالها خلاص شدم.
كريمي ادامه داد: خوشحالم كه خودسانسوري نكردم و تهيه كننده در اين وسط نقش مهمي ايفا كرد با اين كه در بخش خصوصي بود اما من را براي ساخت اين كار حمايت كرد و دوستان جلوي و پشت دوربين در شكل گيري اين كار به من خيلي كمك كردند.
* كريمي: «برف روي شيرواني داغ» هر دو طيف مخاطب را اقناع ميكند
در ادامه يكي از حضار از «محمد هادي كريمي» در مورد پلان آخر كار سوال كرد كه به طور اجبار كار شده يا خير كه وي در پاسخ، بيان داشت: نه مجبور نشديم چرا كه فيلم يك تماشاگر خاص دارد و يك تماشاگر عام و من بايد به سوالات اين دو قشر پاسخگو باشم.
كارگردان «امشب شبه مهتابه» ادامه داد: به نظر من پلان پاياني همه را اقناع ميكند با موسيقي زيبايي كه «بهزاد عبدي» ساخته رقص مرگ را به نمايش ميگذارد ضمن آن كه در پلان آخر و سوزاندن جسد استاد به دليل اين كه فيلم من واقعگراست، حس حال خود را به تماشاگر انتقال ميدهد.
* كريمي: «برف روي شيرواني داغ» مملو از تصاوير ناب است
در ادامه يكي از حضار از «محمد هادي كريمي» در مورد اين كه اين فيلم بيشتر روي ديالوگ سوار است نه تصوير كه وي در پاسخ، خاطرنشان كرد: نه اين حرف را قبول ندارم چرا كه فيلم پر از تصاوير جذاب است و از لحظات ناب تصويري استفاده شده و جزئي از كار بازيگر ديالوگ و مونولوگ اما شخصيت «سپيده» (آناهيتا نعمتي) تعمدا خيلي پرصحبت است چرا كه در يك فيلم نياز است شخصيتها با هم در تعامل باشند.
* نعمتي: «برف روي شيرواني داغ» يكي از بهترين نقشهايي بود كه تا به حال بازي كردم
به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «آناهيتا نعمتي» نيز در مورد نقش خود، گفت: «برف روي شيرواني داغ» يكي از بهترين نقشهايي بود كه تا به حال بازي كردم، وقتي فيلمنامه را خواندم، وحشت كردم چرا كه «سپيده» شخصيتي پرصحبت و وراج بود كه در كار همه سرك ميكشيد و دخالت ميكرد و در عين حال نيز انساني مغرور بود.
نعمتي ادامه داد: اين شخصيت را دوست داشتم و قبل از گرفتن هر پلان به دليل اين كه ديالوگهاي من خيلي سنگين بود با «محمدهادي كريمي» تمرين ميكرديم و پلانها به پلان سكانس تبديل ميشد اما بازي در تك لوكيشن و اين محدويتها كار ما را خيلي سخت كرد.
اين بازيگر در ادامه افزود: من 20 روز در اين فيلم بازي كردم اما به اندازه سه تا نقش كامل از من انرژي برد و در طول اجراي كار خيلي استرس داشتم اما همكاران بازيگر و عوامل پشت صحنه به من آرامش دادند.
* آرمان: «برف روي شيرواني داغ» بيشتر فيلم نگاه است تا ديالوگ
به گزارش فارس، در ادامه «امير حسين آرمان» نيز در مورد نقش خود، اظهار داشت: به نظر من يكي از نكات مثبت فيلم شخصيت پردازي كار بود و تماشاگر به واسطه ديالوگها با پيشينه شخصيتها آشنا ميشود.
آرمان ادامه داد: شخصيتها ما به ازاي بيروني دارند و دو بعد آنها را ميتوان در جامعه ديد اما به نظر من اين فيلم بيشتر فيلم نگاه است تا فيلم ديالوگ.
* عبدي: در موسيقي سعي كردم شخصيت استاد را دوست داشته باشيم
همچنين «بهزاد عبدي» در مورد موسيقي كار، اظهار داشت: تمام اشعار استفاده شده در فيلم براي خود «محمد هادي كريمي» است و من روزي كه آمدم و موسيقي كار را بنويسم احساس كردم كه فيلم كار خاصي است و احساس كردم موسيقي توصيفي استفاده كنم كه به نوعي يك شخصيت پنهان در فيلم است كه سعي ميكند در طول كار خودنمايي نكند.
عبدي ادامه داد: در موسيقي اين كار تلاش كردم شخضصيت استاد را دوست داشته باشيم و در فضاي تك لوكيشن يك ملودي به سه نت ساده استفاده كردم تا آخر به يك والس نهايي برسيم.
* كريمي: در «برف روي شيرواني داغ» به دنبال قضاوت نميگشتم
به گزارش فارس، در ادامه «محمد هادي كريمي» در مورد شخصيتپردازيها اين كار، اظهار داشت: شخصيت دوست داشتني فيلم استاد است و ما به سواد او شك نداريم و من مرگ ايشان را تراژيك نشان دادم و همراه استاد «ماهان» (امير حسين آرمان) است كه راننده آژانس است و اين حس خيلي غريب است چون دوست نداشتم در فيلم قضاوت كنم همه شخصيتها را چند وجهي انتخاب كردم.
در ادامه يكي از حضار از «محمد هادي كريمي» در مورد كمبود مصالح داستاني و شباهت به «درباره الي...» سوال كرد كه وي در پاسخ، خاطرنشان كرد: اين فيلم يك درام شخصيت محور است و من عامدانه اين طور طراحي كردم كه نيرو محركه كار اكشن باشد تا بين شخصيت پردازيهاي فيلم كشمكش پيش آيد تا در نهايت به يك بزنگاه برسيم و ضمنا شباهت اين فيلم با «درباره الي...» را هم نميفهمم چرا كه آن فيلم حادثه محور است و اين فيلم شخصيت محور اما دوست نداشتم براي تك تك شخصيتها حكم صادر كنم چرا كه فكر ميكنم اين روند كسالتبار و ملالآور ميشود.
كريمي ادامه داد: «برف روي شيرواني داغ» ذائقه مخاطب را تغيير ميدهد و به نظر من اگر مخاطب خود را رها كند و يك ذهن پيش ساخته از فيلم نداشته باشد به يك لحن متفاوتي ميرسد و از تماشاي هر اثري لذت ميبرد.
* تهامي: سينماي ما به تغيير ذائقه احتياج دارد
به گزارش فارس، در پايان اين نشست نيز «كوروش تهامي» نيز گفت: به هر حال هر فيلمي نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارد اما بپذيريم كه سينماي ما به تغيير ذائقه احتياج دارد تا كليشهها شكسته شود و آنقدر فيلم و سريال ضعيف ديدهايم كه در برخي مواقع بعد از ديدن چند دقيقه از يك فيلم، از سالن بيرون ميآيم.
تهامي ادامه داد: بياييم به اينگونه فيلمها بيشتر بها دهيم تا ذهنمان ارتقاء پيدا كند.
به گزارش فارس، به مناسبت دويستمين برنامه باشگاه فيلم تهران مراسم تقدير از بهترينهاي اين باشگاه برگزار شد و از نكات قابل توجه اين نشست اين بود كه طبق عادت مرسوم همه پشت يك ميز ننشستند بلكه اين نشست متفاوت برگزار شد و عوامل فيلم روي مبل به گفتوگو پيرامون فيلم پرداختند كه اين يك ابداع جديد در برگزاري نشست پرسش و پاسخ بود.
اين نشست رأس ساعت 22 با اهدا لوح تقدير به مدعوين به اتمام رسيد.
منبع:وبلاگ رسمی آنا نعمتی
مطالب مشابه :
معرفی فرهنگسرای هنر یا ارسباران
سایت گردشگری کافه تهرون - معرفی فرهنگسرای هنر یا ارسباران - روایت قصه های تهران در تورهای
فرهنگسرای نیاوران
معماری روز دنیا - فرهنگسرای نیاوران - مقالاتی درباره معماری
گزارش اکران خصوصی و جلسه نقد و بررسی فیلم "گلوگاه" در فرهنگسرای ارسباران
فرزندان رنگین کمان - گزارش اکران خصوصی و جلسه نقد و بررسی فیلم "گلوگاه" در فرهنگسرای
نقد و بررسی فیلم برف روی شیروانی داغ در فرهنگسرای ارسباران
کمپ اختصاصی آنا نعمتی - نقد و بررسی فیلم برف روی شیروانی داغ در فرهنگسرای ارسباران -
فرهنگسرا ها/خانه های فرهنگ / نگار خانه های تهران
فرهنگسرای ارسباران به منظور یاری رساندن به شکوفایی استعدادهای هنری جوانان در آبان سال 1374
فرهنگسرا چیست ؟
* فرهنگسرای ارسباران. فرهنگسرای همه اطلاعات لازم در مورد انواع پله شامل پلان
فرهنگسراها
فرهنگسرای ارسباران فرهنگسرای ارسباران به منظور یاری رساندن به شکوفایی از پلان تا
پایان نامه معماری - نمایشگاه و آموزشگاه صنایع دستی اصفهان
فرهنگسرای ارسباران نمونههاي بین ساماندهی فضایی با شیوۀ "پلان باز" فضاهای
برچسب :
پلان فرهنگسرای ارسباران