درباره جن
ابو علی سینا در رساله ی « حدود » نوشته : جن حیوانی است هوایی ، ناطق ، دارای جسمی لطیف و شفاف و دارای قدرت شکل دهی به جسم خود به اشکال مختلف است
انسان از چهار عنصر خاک ، اب ، باد و اتش تشکیل شده در حالی که جن فاقد عنصر خاک میباشد و عنصر غالب در جن اتش میباشد به همین علت قوه ی جاذبه ی زمین روی انان اثر ندارد
در تفسیر منهج الصادقین از تالیفات ملا فتح الله کاشانی امده است : میان خلقت جان « پدر جنیان » و حضرت ادم « پدر ادمیان » شصت هزار سال فاصله بوده و در روایتی دیگر ، علامه مجلسی در سماء العالمِ بحار الانوار از حضرت امیر المومنین علی (ع) روایت کرده : هفت هزار سال قبل از خلقت ادم ، بر روی زمین دو طایفه زندگی میکردند ، طایفه ی جن و طایفه ی نسناس
نسناس طایفه ای بودند که قدری به انسان شباهت داشتند و دارای یک دست و یک پا و بجای دهان ، منقار داشتند و مانند چارپایان میچریدند ، اغلب این دو طایفه ، در جنگ و نزاع بودند اما فساد و سرکشی جنیان بیشتر بود و خداوند جمعی از فرشتگان را به جنگ انان فرستاد
در این جنگ جمع کثیری از جنیان کشته شدند جمعی نیز اسیر و تعدادی نیز به جنگل ها و صحرا ها گریختند . به اذن خداوند کودکان و خردسالان و زنان و مومنین جنیان ، امان داده شدند . یکی از کودکان جنیان بنام « عزازیل » همین تخم جن ، شیطان لعنت الله علیه بود که خداوند دو فرشته را مامور نگهداری و تربیت او نمود
فرشتگان ، او را به اسمان ها بردند ، شیطان بواسطه ی تعلیماتی که گرفته بود و کثرت عبادت و بندگی خدا ، به درجه و مقامی رسید که همچو فرشتگان مقرب درگاه الهی گردید ولی پس از هفت هزار سال عبادت ، هنگامی که حضرت ادم خلق گردید تمام فرشتگان که شیطان نیز در بین انان بود ، بر ادم سجده نمودند ولی شیطان ، بخاطر خباثت و شرارت نهفته در ذاتش ، از امر خداوند سر پیچی کرد
جنیان چون مانند فرشتگان معصوم نیستند و دچار خطا و لغزش میشوند ، بهمین خاطر بود که ابلیس مغرور به جنس خود که از اتش بود به درگاه الهی عرض کرد : چگونه من که از جنس اتش و برترم بر ادم که از جنس خاک است سجده کنم
از حضرت امام صادق (ع) نقل شده (1) که : پس اینکه ابلیس از بارگاه الهی رانده شده ، قادر بود تا هفت اسمان بالا برود و به سخنان فرشتگان گوش کند و خبر های اسمانی را کسب کند ( استراق سمع = دزدیده گوش کردن ) اما با تولد حضرت مسیح (ع) از بالا رفتن به سه اسمان بالایی منع شد و فقط میتوانست تا چهار اسمان بالا برود و وقتی حضرت رسول اکرم (صل الله علیه و اله ) بدنیا امد ، ابلیس از صعود به تمام طبقات اسمان ها منع شد و از ان پس فرشتگان ، شیاطین جن را با تیر های شهاب از در های اسمان راندند و برای همیشه از صعود به اسمان ها محروم شدند
از پیامبر اکرم (ص) نقل شده (2) که فرمودند : خداوند جنیان را بر پنج گروه افریده ، گروهی از انان مانند باد در هوا در حرکتند و گروهی شبیه مار ها و گروهی عقرب ها و گروهی دیگر حشرات زمینی و گروهی دیگر همچون ادمیان هستند که ثواب و عقاب دارند
«شیرین یربوع» نوعی از جن است که به شکل زنان و در بیشه زار ها و بیابانها زندگی میکند این نوع جن اگر بر انسانی دست یابد با او بازی بازی میکند ، مانند گربه با موش ، تا او را بتدریج بکشد و اگر ببیند کسی زیبا روی است ، مفتون و شیفته ی او شده ولی همچنان به اذیت و ازار میپردازد
شیرین یربوع تا مدت زمان طولانی با « سعلات » همدم بود و زندگی میکرد . فرزندان سعلات را که از شیرین یربوع متولد شده اند بنی سعلات گویند
نوع دیگری از جن وجود دارد بنام «الزولاب» که در یمن بسر میبرد و گاها در اطراف مصر هم دیده شده و بسیار شهوت ران است و همین عمل او باعث مرگ ادمیان میشود و اگر از ادمیان کسی از او نترسد قدرت ازار پیدا نخواهد کرد
نوع دیگری از جن بنام «الغدار» وجود دارد که در جزایر دریا ها زندگی میکند و صدای بسیار مهیبی دارد شباهت بسیاری به ادمی دارد و از قاتلین ادمیان است
نوع دیگری از جن بنام «وشق» میباشد که شکل او نیمی شبیه ادمی و نیمی شبیه نسناس است
از انواع دیگر جن میتوان از «منها» نام برد که کارش فریب و گمراه کردن زاهدان و عابدان است و کاری میکند که پرهیزکاران چنین پندارند که صاحب کرامات شده اند و بدین نحو فرد را دچار عُجب و غرور میکند تا از صراط مستقیم گمراه گردند . میگویند زاهدی میهمان داشت و میهمان میدید که هر شب هنگام افطار ، اطراف زاهد چراغانی میشد و سفره ی رنگینی گسترده میشد و میهمان بسیار متعجب میگشت تا اینکه از ان زاهد دلیلش را سئوال کرد ، ابتدا زاهد از پاسخ گفتن طفره میرفت ولی وقتی اصرار میهمان خود را دید ، در جوابش گفت : مدتی است که هر شب چنین اتفاقی میافتد تا من گمان کنم اینها از کراماتی است که من بدست اوردم اما من در همان وهله ی نخست دانستم که از شیاطین جنیان است ولی به روی خودم نیاوردم تا گمان کند مرا اغوا نموده در حالی که من او را فریب داده بودم و تا سخن زاهد به اینجا رسید چراغ ها و سفره ی رنگین ناپدید شدند (3)
از انواع دیگر جن میتوان به جنی که در بلوچستان زندگی میکند و قدی کوتاه و پوشیده از مو دارد ، اشاره کرد که در کتاب « روح های تسخیر شده » از این نوع جن نام اورده شده که شیار های چشمان انان عمودی و پاهای انان همچو چارپایان سم دار است و بسیار شبیه انسان ها میباشند و بیشتر در دل شب ها فعالیت دارند و مجالس بزم و عروسی خود را در حمام ها ، سرداب ها ، اب انبار ها و ... برپا میکنند
حتی بعضا توسط افرادی مشاهده شده که این نوع جنیان در خانه هایی به بازی مشغول بوده اند و چه بسا بارها از روی رختخواب انسانهای بخواب رفته نیز عبور کرده اند . گزارش شده که در بلوچستان بیشتر جنیان مردم ازار هستند (4) البته جنیان موجوداتی بسیار ترسو هستند و از سلاح سرد میترسند و وجود کارد بزرگ و یا شمشیری در خانه باعث فرار انها میشود (4)
شیاطین جن اقسام گوناگونی دارند که معروفترین انها بنام «غول» است و بیشتر در سر راه مسافرینی که تنها در بیابانها سرگردان شده اند ظاهر میشود و در نهایت قصد جان او را خواهد کرد (5)
سایر انواع جنیان میتوان به تیره های «آل» و «مرد آزما» و «بختک» اشاره کرد که که شبیه به انسان هستند که دو گوش دو چشم و بینی و دهان مانند انسان دارند ولی بسیار قوی هیکل و نیرومند هستند (5)
جنیان مانند اتش سرخ رنگ هستند و در این رنگ شدت و ضعف دارند یعنی سرخ تیره ، سرخ روشن و غیره و نوعی از جنیان خاکستری رنگ هستند و طبیعتی خشن دارند و نوع دیگری سفید رنگ و بسیار زیبا و مانند انسان سفید پوست هستند و چشمانشان مانند انسان افقی قرار دارد ، همه ی جنیان مو دارند ولی شاخ و دم ندارند ، صدا دارند و بیشتر از حواس پنجگانه ی ادمیان دارند و بر خلاف ادمیان ، دستگاه گوارش ندارند زیر فاقد عنصر خاک میباشند و از هوا استفاده میکنند و اب هم جز غذای انها نمیباشد ولی از بوی غذای ادمیان تغذیه میکنند ، شخصی نقل میکرد : برای سیاحت به یکی از مناطق سر سبز شمال رفته بود که شبانگاه با پختن غذا ، سنگ هایی به سویشان پرتاب میشد و دانست که از جانب جنیان و بخاطر بوی غذا بوده و بهمین خاطر ظرفی غذا به سمتی که احساس میکرد از انطرف سنگ ها پرتاب شده برده و در لابلای درختان نهاده و پس از بازگشت دیگر سنگی پرتاب نشده (5)
در بین منجمین ، روز شنبه متعلق است به سیاره ی زحل و روزی است که در ان پدر جنیان «ابوالجان» خلق گردید و همچنین عید یهودیان است (6) از انجایی که منجمین زحل را طالع نحس اکبر میدانند و تعلق ان به روز شنبه ، لذا این روز نحس و بد است و بیشتر شرارت ها و امور بد در این روز اتفاق میافتد که در راس تمام اشرار « شیطان » از جنیان است
در بین جنیان مانند ادمیان ، خوب و بد ، کافر و مومن وجود دارد و هر جنی زیر دست و در اطاعت روسا و پادشاهان خود هستند چنانکه هرگز از روسای خود نافرمانی نمیکنند . در هر روز از ایام هفته یکی از جنیان بر تمامی جنیان حکومت و پادشاهی میکند و پادشاهی این هفت جن همیشه ثابت است و حاکمان و پادشاهان جنیان عبارتند از :(7)
پادشاه روز شنبه بنام میمون ابانوخ
پادشاه روز یکشنبه بنام سعید المذهب ابو عبدالله
پادشاه روز دوشنبه بنام ابی الحارث
پادشاه روز سه شنبه بنام ابی محرز احمر
پادشاه روز چهار شنبه بنام برقان با کنیه ی ابوالعجایب
پادشاه روز پنج شنبه بنام شهمورس که قاضی جنیان نیز میباشد
پادشاه روز جمعه بنام ابیض با کنیه ی ابوالحسن زوبعه
****************************
1- منهی الامال ص 44 و 46 و امالی شیخ صدوق ص 285
2- سفینه البحار جلد اول ص 186
3-عجایب المخلوقات ص 25 و 26
4- جن و شیطان ص 150 و 151
5- دنیای مرموز جن ص 20 و 32 و 33
6- منهاج العارفین و معراج العابدین ص 127
7- عجایب المخلوقات ص 18 تا 21
برگرفته شده از jinian.blog.ir
مطالب مشابه :
شهاب و شهاب سنگ
شهاب سنگ ها را معمولا به نام محلی که درآن یافت می شوند نام گذاری می کنند. بعضی از این اجرام
تعبیر دیدن 'اسمان' در خواب
تعبیر دیدن 'اسمان' در خواب - و اگر دید عقرب یا مار یا سنگ بارید عذاب الهی برای ان
شهاب سنگ چیست؟
طبق پیش بینی آماری به ازای هر سه شهاب سنگ که نزدیک قطبین سقوط می کنند،چهار سنگ نیز نزدیک به
تصاویر جالب از بارش شهاب سنگ از آسمان
تصاویر جالب از بارش شهاب سنگ از
آشنایی با شهاب و شهابسنگها (Meteor & Meteorite)
اگر جرم یک شهابسنگ کمتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم باشد ، قبل از این که به فاصله ۲۰ کیلومتری سطح
درباره جن
تعبیر خواب را با تیر های شهاب از در های اسمان از انطرف سنگ ها پرتاب شده
برچسب :
تعبیر خواب شهاب سنگ