تلاش گروه ضربت پلیس برای دستگیری "اختاپوس"+عکس

ختصاصی صبا از بازی ایرانی "شبگرد"تلاش گروه ضربت پلیس برای دستگیری "اختاپوس"+عکس شهری پر از تبهکاران و گروه‌های خلافکاری که حتی نیروی پلیس هم توانایی مبارزه با آن‌ها را ندارد. رعب‌آورترین گروه ویناس، اختاپوس است که آوازه آن در سرتاسر شهر پیچیده شده است. گروهی که حرفه‌اش پخش مواد مخدر است و تمامی مخالفان خود را با بی‌رحمی تمام از سر راه می‌بردارد. به این دلیل پلیس به صورت مخفیانه تیمی متشکل از بهترین نیروهای خود را دور هم جمع می‌کند تا یک بار برای همیشه اعضای عالی‌رتبه اختاپوس را دستگیر کنند.   صبا: گوش گیمرها از این حرف‌ها پر است. این‌که بازی‌های داخلی به علت کمبود بودجه و مشکلات پروانه ساخت نمی‌توانند با آثار خارجی رقابت کنند یا این‌که به علت سیاست‌های داخلی شرکت‌های سونی و مایکروسافت، توانایی عرضه ساخته‌هایشان را روی کنسول‌های بازی ندارند. حرف سازندگان درست است، آن‌ها بهانه نمی‌آورند. در حالی که هزینه بسیاری از بازی‌های خارجی سر به فلک می‌کشد، سازندگان داخلی حتی از ساخت یک عنوان با بودجه نسبتاً مناسب (توجه کنید، نسبتاً) هم عاجزند. با این همه، حقیقت این است که کاربران به این مشکلات اهمیتی نمی‌دهند. آن‌ها به دنبال آثار استاندارد هستند. با توجه به قیمت‌ها هم برایشان فرقی نمی‌کند اثر خارجی تهیه کنند یا داخلی، اگرچه بیشتر آن‌ها بازی‌های ایرانی را بی‌کیفیت می‌دانند. اینجاست که سازندگان شبگرد با جسارت مدعی می‌شوند که عنوان آن‌ها شاید عاری از مشکل نباشد، اما در حد یک اثر استاندارد جهانی است. آن‌ها هم مانند دیگر سازندگان از کمبود بودجه و مشکلات عرضه و نشر گله دارند. می‌گویند که طی 28 ماه گذشته با انواع و اقسام مشکلات روبه‌رو شدند، ولی در نهایت به هدف خود که ساخت عنوانی با کیفیت بوده رسیده‌اند.شبگرد آغاز می‌کند به گزارش روزنامه صبا سه سال پیش مسئولان استودیو پردیس-که به عنوان پخش‌کننده بازی فعالیت می‌کردند-تصمیم می‌گیرند تا نخستین بازی ساخت خود را روانه بازار کنند. به همین منظور مسعود غفوری مدیر این استودیو از پویا دادگر کارگردان سه‌گانه عصر معصومیت برای ساخت یک اثر اکشن دعوت به عمل می‌آورد. دادگر پیش از این دو بازی سوم شخص را با موضوعات تاریخی کارگردانی کرده بود اما ساخت یک عنوان شوتر، ایده‌ای جاه‌طلبانه بود که او آن را سال‌ها در ذهن می‌پروراند. دادگر در آن هنگام تمامی ریسک‌های ممکن را به جان خرید و دیگر اعضای تیم خود را به ساخت شبگرد دعوت کرد. استودیو پردیس هم موظف شد تا بازینامه عنوان مذکور را تهیه کند. آن‌ها برای این کار از محمود بلالی که خود، منتقد بازی بود استفاده کردند. نوشتن بازینامه نزدیک به دو ماه به طول می‌انجامد و در نهایت ساخت بازی به صورت رسمی کلید می‌خورد. سه ماه پس از تکمیل بازینامه، سازندگان ساخت مرحله نخست را به اتمام می‌رسانند. همه چیز برای نمایش بازی در بنیاد بازی‌های رایانه‌ای مهیا می‌شود تا این‌که خبر می‌رسد پویا دادگر قصد ترک ایران را دارد. او که نمی‌توانست دست رد به سینه استودیوی مشهور اسپارک بزند، به امریکا سفر کرده و در آنجا به عنوان برنامه‌نویس ارشد مشغول به کار می‌شود. با رفتن دادگر ساخت پروژه شبگرد هم منتفی می‌شود.تولد ضد قهرمانبه گزارش صبا شاید برایتان قابل تصور نباشد که رفتن کارگردان تا چه ‌اندازه در ساخت آن تأثیرگذار بوده است. در صنعت بازیسازی جهانی اوضاع به شکل دیگری است. ممکن است چند کارگردان عوض شوند اما ساخت بازی در نهایت ادامه پیدا می‌کند. در دنیای فیلمسازی هم که هیچ‌گاه رفتن کارگردان نمی‌تواند یک پروژه عظیم را نابود کند، پس چرا برای شبگرد چنین اتفاقی افتاد؟ خب، این هم یکی دیگر از مشکلات بازیسازی در ایران است. تیم شبگرد در آن هنگام از 7 نفر تشکیل شده بود و رفتن دادگر کافی بود تا شاکله آن‌ها از هم بپاشد. با رفتن این بازیساز بزرگ شبگرد هم به دست فراموشی سپرده می‌شود تا این‌که برادران عبداللهی (حمید و سعید) که به عنوان انیماتورهای بازی مشغول به فعالیت بودند، کارگردانی پروژه را بر عهده می‌گیرند. به گزارش صبا بر سرکار آمدن این دو نفر باعث تغییرات فراوانی می‌شود طوری که شبگرد امروزی به جز نامش شباهت دیگری با آن پروژه نخست ندارد. شبگرد در ابتدا یک اثر ابرقهرمانانه بود اما با تغییرات به عنوانی جنایی/نوآر تبدیل شد. بازی که گیم‌پلی آن شوتر سوم شخص است و از المان‌های نام آشنایی همچون کاورگیری و بولت تگ (نسخه کامل شده بولت تایم که در حالت اسلوموشن اجازه هدف‌گذاری دشمنان را به کاربر می‌دهد) بهره می‌برد. نخستین اولویت مسئولان، تهیه عنوانی استاندارد بود که حداقل بتواند با آثار مستقل خارجی رقابت کند و علاوه بر این اعتماد از دست رفته نسبت به بازی‌های داخلی را بازگرداند.اولین اطلاعات داستانی«زمانی که خلافکاران از دست عدالت فرار می‌کنند و در تاریکی شب، دنیا را به سمت تباهی می‌برند، مردی از جنس شب، از درون سایه‌ها علیه آن‌ها برمی‌خیزد. او شبگرد، فرشته شب و آواز عدالت است و ناخواسته وارد ماجرایی می‌شود که آینده‌ای مبهم دارد. قهرمانی که برای پی بردن به سرگذشت تاریکش به کابوس خلافکاران تبدیل می‌شود.»به گزارش صبا سازندگان تا به امروز در مورد داستان بازی تنها به همین چند سطر بسنده کرده بودند. با وجود این در نهایت راضی شدند تا برای نخستین بار قسمتی از داستان بازی را با خوانندگان ما در میان بگذارند. بازی شبگرد در شهر خیالی با نام ویناس به وقوع می‌پیوندد. شهری پر از تبهکاران و گروه‌های خلافکاری که حتی نیروی پلیس هم توانایی مبارزه با آن‌ها را ندارد. رعب‌آورترین گروه ویناس، اختاپوس است که آوازه آن در سرتاسر شهر پیچیده شده است. گروهی که حرفه‌اش پخش مواد مخدر است و تمامی مخالفان خود را با بی‌رحمی تمام از سر راه می‌بردارد. به این دلیل پلیس به صورت مخفیانه تیمی متشکل از بهترین نیروهای خود را دور هم جمع می‌کند تا یک بار برای همیشه اعضای عالی‌رتبه اختاپوس را دستگیر کنند؛ تیمی با نام «گروه ضربت.» اعضای این گروه مدت‌ها تلاش می‌کنند تا راهی برای مبارزه با بزرگ‌ترین گروه خلافکار شهر پیدا کنند اما هر بار به در بسته می‌خورند. در نهایت تحقیقات آن‌ها به اشتباه باعث کشته شدن سه جوان 18ساله می‌شود. گروه ضربت از هم می‌پاشد و رییس پلیس هم جای خود را به فرهاد آریافر می‌دهد، یک پلیس وظیفه‌شناس 45ساله که 18 سال پس از ورودش به نیروی پلیس موظف است خطرناک‌ترین گروه خلافکاری را نابود کند. آریافر پس از چند ماه تلاش ردی از سردسته اختاپوس پیدا می‌کند و به محلی می‌رود که گفته می‌شود بزرگ‌ترین محل پخش مواد مخدر ویناس است اما از بد حادثه اعضای اختاپوس برای او تله کار گذاشته‌اند و...تمرکز روی نقاط ضعفبه گزارش صبا داستان، پاشنه آشیل تمامی بازی‌های داخلی است. تقریباً تمامی منتقدان بازی‌های ایرانی روی این یک موضوع توافق نظر دارند. سازندگان که خود از این موضوع مطلع بودند سعی کردند تا داستانی متفاوت را تهیه کنند. به این دلیل برادران عبداللهی از شهریار ازهاریان‌فر و کسری کریمی طار-که هر دو پیش از این به عنوان منتقد بازی فعالیت می‌کردند-دعوت به عمل آوردند تا داستانی متفاوت را به رشته تحریر درآورند. ماحصل کار این دو، تهیه طولانی‌ترین بازینامه وطنی (50 صفحه) بود که برای یک بازی 5/4 ساعته قابل قبول است. طبق گفته سازندگان، خط روایی بازی با تمامی آثار چند سال اخیر تفاوت دارد. علاوه بر میان‌پرده‌های گرافیکی، بخش‌هایی از داستان بازی با تصاویر متحرک یا اصطلاحاً کمیک زنده روایت می‌شود؛ چیزی شبیه به مکس پین. بازی که یکی از منابع الهام سازندگان به شمار می‌رفت، همانند مکس پین، شبگرد هم یک اثر نئونوآر است که روی مونولوگ‌های شخصیت اصلی تمرکز دارد. او در طول بازی مدام از خود در مورد ماهیت کارش سؤال می‌پرسد. این درگیری‌ها و تفاوتش با دیگر شخصیت‌های اصلی او را به نخستین ضد قهرمان ایرانی تبدیل کرده است.استفاده از آخرین فناوری‌های روزبه گزارش صبا پردیس برای ساخت شبگرد از آخرین فناوری‌های قابل دسترس بهره برده است. این عنوان از موتور گرافیکی UDK استفاده می‌کند که در اصل نسخه مجانی و البته محدود شده موتور آنریل انجین3 محسوب می‌شود. موتوری که در ساخت آثار مشهوری همچون سه‌گانه چرخ دنده جنگ (Gears of War)، بایوشاک: بیکران و مورتال کمبت9 از آن استفاده شده بود. به لطف این موتور، بازی از نظر گرافیکی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و با بسیاری از آثار مشهور خارجی هم سطح است. استفاده از آنریل انجین سبب شده که سازندگان به خوبی یک اثر نئونوآر را به تصویر بکشند. تلاش قابل تحسین دیگر سازندگان، استفاده از موشن کپچر برای تهیه انیمیشن است. تمامی میان‌پرده‌ها و بسیاری از انیمیشن‌های بازی با سیستم موشن کپچر فیلمبرداری شده‌اند. جالب است بدانید که شبگرد تنها عنوان ایرانی است که نزدیک به 1 ساعت میان‌پرده داستانی دارد.بودجه محدود، مأموریت بزرگبه گزارش صبا سازندگان شبگرد از ارائه رقم بودجه بازی خودداری کردند. فقط گفته‌اند هزینه ساخت این بازی بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که عموم مردم تصور می‌کنند. بازی‌های مشهور خارجی با بودجه‌های کلانی ساخته می‌شوند. به طور مثال هزینه ساخت بازی چرخ دنده‌ جنگ بالغ بر 100 میلیارد تومان بوده، در حالی که سازندگان گفته‌اند هزینه ساخت این بازی 50 برابر بیشتر از شبگرده بوده (خودتان سرانگشتی حساب کنید تا ما هم به قول خود عمل کرده باشیم !) اگر مجوز انتشار بازی صادر شود، شبگرد تا کمتر از یک ماه دیگر روانه بازار داخلی می‌شود و سه ماه پس از آن، نسخه جهانی بازی در شبکه مشهور استیم منتشر خواهد شد. عنوانی که به گفته سازندگانش نظر کاربران ایرانی را به خود جلب خواهد کرد. باید منتظر باشیم و ببینیم آیا شبگرد می‌تواند بار دیگر اعتماد را به بازار داخلی بازگرداند یا نه.
منبع:سایت روزنامه صبا


مطالب مشابه :


دانلود انواع فاتالیتی های مورتال کمبت 9

دانلود انواع فاتالیتی های مورتال کمبت 9. نویسنده : SinaSH | سه شنبه بیست و دوم فروردین ۱۳۹۱ | 14:52




فتح الله خوان بازی

فقط بازی - فتح الله خوان بازی - بازی سرگرمی برای وقت های اضطراری!




پاسخ به سئوالات شما

وبلاگ اختصاصی مورتال کمبات - پاسخ به سئوالات شما - به وبلاگ اختصاصی مورتال کمبات خوش آمدید




تلاش گروه ضربت پلیس برای دستگیری "اختاپوس"+عکس

(Gears of War)، بایوشاک: بیکران و مورتال کمبت9 از آن استفاده شده بود.




برچسب :