2-مقاله درباره ی امام حسین(ع)

مرحباً بکَ یا زینَ الَّسمواتِ و الارض مرحبا بر تو ای آراستگی آسمان ها و زمین   روزی پیامبر(صلی الله علیه و آله ) امام حسین (علیه السلام ) را اینگونه صدا زد و سپس فرمود: همانا خداوند در سمت راست عرش نگاشته است: «« اِنَّ الحُسینَ مصباح الهُدی و سفینةُ النَّجاة ؛ همانا حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است. »»     در روایات آمده است که نور وجود پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله ) نخستین آفریده ی الهی است و این سخن از آن روی است که آفریده ای که در درگاه خداوند ارجمندتر و محبوب تر باشد لازم است که در آفرینش نیز از دیگر آفریده ها پیش افتد. و روایاتی نیز گواه این موضوع هستند که علاوه بر نور وجودی پیامبر، پیشوایان پاک پس از او نیز هستند که در یک هنگام آفریده شدند. به هر حال چه بگوییم که نخستین آفریده ی هستی تنها نور پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله ) بوده و یا نور پیامبر و پیشوایان پاک پس از او بوده ، در هر صورت نور وجود حسین (علیه السلام) نخستین آفریده ی هستی است، چرا که خود پیامبر فرمودند: « حسین ٌ منّی و انا من حسَین » . ولی چون به تفاوت این دو نور می نگریم در نور حسین (علیه اسلام ) ویژگی ای می یابیم و آن اینکه نگریستن به آن نور اندوه می آورد. (همانگونه که شنیدن نام حسین (علیه السلام ) و بر زبان آوردنش حزن آور است).     ویژگی های پس از ولادتش گاه روی شانه و پشت پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) می نشست و گاه بر روی شانه و گردن جبرئیل ( علیه السلام ) و گاه روی دستان علی ( علیه السلام ) پیامبر در واپسین لحظات عمر شریفش حسین ( علیه السلام) را بر سینه نشاند و او را میبوسید و می فرمود: مالی و لیزید ٍ ؟ لابارکَ اللهُ فی یَزید ٍ (یزید را با من چکار است؟ خداوند یزید را خیر ندهد!)   این مهربانی بیش از اندازه ی پیامبر تنها درباره ی حسین (علیه السلام) پدیدار نگشت بلکه در مورد دلدادگان به حسین ( علیه اسلام ) نیز بوده است. می فرمود: «« اللهم انّی اُحِبَّهُ و اُحِبُّ مَن یُحِبُّهُ »»   از خداوند مهربان می خواهیم تا ما را در زمره ی دلدادگان به حضرتش قرار دهد و تا جانی در بدن داریم از محبان او باشیم.     آب و حسین حسین ( علیه اسلام )بسان دیگر انسان ها حق نوشیدن آب را داشت، اما بازداشته شد از نوشیدنش، و به همین خاطر خداوند بلند مرتبه چهار نوع از آب ها را به آن حضرت عطا فرمود: نخست آب کوثر را، برای رفع عطش او و یاران شهیدش قرار داد. دومین گونه از آب هایی که به او ارزانی شد، آب حیات است که در بهشت با قطره های اشک هایی که برای آن حضرت فرو ریخته شده است ( سومین نوع آب ) آمیخته میگردد و شیرین تر میگردد. چرا که حسین ( علیه السلام ) کشته ی اشک هاست. و چهارمین آب، همان آبی است که بر همه ی دوستداران آن حضرت قرار داده، که به هنگام نوشیدن آب خنک و گوارا آن حضرت را یاد کنند . و خود آن حضرت در این باره فرمود : «« شیعیان من هنگامی که آب شیرین و گوارایی نوشیدید، مرا یاد کنید »»     نامگذاری امام حسین( علیه السلام ) توسط خداوند بلند مرتبه انجام شد و این بزرگداشت ویژه ای بود که از سوی خدا به آن حضرت شد. پس از نامگذاری آن حضرت خداوند به جبرییل فرمود که پس از تبریک بر پیامبر به او تسلیت بگو و به او خبر بده که امت تو این فرزند را خواهند کشت . به همین خاطر است که در روایات متعدد احترام ویژه ای برای سوگواری بر حسین( علیه السلام)شده است.   حتی گهواره ی حضرت احترام خاصی داشته تا جایی که فطرس به گهواره ی او پناه برد و نجات یافت.     و او آنقدر نزد خداوند عزیز بود که میکاییل برایش لالایی می خواند و از انگشت پیامبر شیر مینوشید ..اما چه شد آن همه عزت؟ اما چه شد آن هنگام که آب را بر روی او بستند و بیعت شکسته، دشمن جانش شدند؟ چه کردند با او که جگرش از شدت تشنگی پاره پاره شد و بر زمین افتاد و وحشیان و حیوان صفتان از هر سو بر او حمله ور شدند و آن نور خداوندی را که حتی در آن لحظات همچون مه تابانی بر روی زمین میدرخشید را ندیدند؟ و آنقدر عرصه را بر او تنگ کردند که حتی خداوند نیز دیگر طاقت نیاورد و فرمود:   ( یا ایَّتُهَا النَّفسُ المُطمَئِنَّةُ * ارجِعی الی رَبِّکِ راضِیَةً مَرضیَةً * فَادخُلی فی عبادی*وَادخُلی جَنَّتی )     برگرفته از کتاب خصایص الحسینیه مرجوم شوشتری   ============ ========= ========= ========= ====== بی تو هر لحظه مرا بیم فرو ریختن است مثل شهری که به روی گسل زلزله هاست   اللهم عجل لولیک الفرج   یا حسین شهید نخستین جایگاهی که حسین (علیه السلام) پس از ولادتش در آن جای گرفت بر روی دستان پیامبر ( صلی الله علی و آله ) بود

2-
مقرر گرديده بود تا مقاله اي در باره ي تاثيرات ماه محرم و واقعه پر سوز و گداز و جانسوز عاشوراي دهه 61 هجري در زمان حال و اثراتي كه اين واقعه مهم تاريخي در روند زندگاني روزمره ما گذاشته است تقرير نمايم.
با خود فكر مي كردم كه آيا اين تاثيرات بعد از 1400 سال در زندگاني و جامعه ما منشا اثر شده يا نه ؟ كه به زودي دريافتم تاثير خون شهيدان كربلا و قهرمانان واقعي دشت نينوا از همان ساعتي كه رئوس مبارك ايشان وارد شهر كوفه گرديد اثر گذار بود. گرچه گروهي نابخرد به ظاهر شادي و پايكوبي مي كردند ولي خبر نداشتند كه اين خوشي آرامش قبل از طوفان است. طوفاني كه بعد از چندي طومار ظالمان و مستكبران را در هم پيچيد، وآنها نيز مانند ساير ستمگران تاريخ در قعر زباله داني تاريخ فروخواهند افتاد.

tebyan-moharram-06.jpg


آيا تاثيرات گفتار و خطابه هاي حضرت زينب (س) در بارگاه شام يزيد او را رسوا نكرد؟ آيا به گفته تاريخ نويسان زنان و اهالي حرم يزيد بن معاويه تحت تاثير كلام پر شور حضرت زينب كبري (س) قرار نگرفتند؟
همه به خوبي مي دانيم كه پايه هاي ظلم يزيد بن معاويه از همين زمان به لرزش در آمد و سپس فرو ريخت. اين اثر گذاري در اوايل تاريخ اسلام و مخصوصاً تاريخ شيعه هميشه با تابش پرتو خونهاي مظلومين كربلا پشتيبان و حمايت كننده رهروان حضرت حسين بن علي (ع) بوده است.
همه به خوبي مي دانيم كه در طول تاريخ جنگهاي بزرگي اتقاق افتاده است. انسانهاي بي شماري كشته شده و خانه هاي بسياري ويران گشته اند. چه بسا در اين جنگها نيز انسانهاي كوچك و بزرگ و زنان و مردان بي گناه طعمه آتش پر لهيب جنگ ها گشته اند. مثال هاي قابل فهم در زمان معاصر جنگ هاي اول و دوم جهاني بوده است كه طي ان بيش از 30 ميليون نفر از مردم كشورهاي مختلف و با زبان هاي مختلف به كام مرگ فرو رفته اند ولي آيا شنيده ايد كه در هيچ جايي از جهان براي اين انسانها مراسم و ياد بود هايي همچون يادبود شهداي كربلا به پا دارند؟ حرف در اين مورد بسيار است ولي بهتر آن است كه به اثرات اين واقعه مهم در زمان حال كشور عزيزمان ايران كه داعيه پيروي و رهروي از اين شهيدان را در سرلوحه عقايد خود دارند، و درسي كه ما بايد از اين واقعه بگيريم پرداخته و اثرات آن را بازگو كنيم.
سالهاي نه چندان دور در كشور ايران انقلابي رخ داد همه مي دانيم كه انقلابهاي جهان براي خود تئوري هاي تعريف شده اي دارند كه رهبري، بسيج مردم، ايدئولو‍‍ژي و عقايد انقلابي .... از اهم آن مي باشند.
غرض از بيان اين نكته اين است كه رهبري اين انقلاب با اتكا به ايدئولوژي و تفكر عاشورايي و استقامت از شهداي عاشورائي مردم اين كشور را به صورت امت واحده در آورده و كاخ ستمشاهي را كه از حمايت همه جانبه استكبار جهاني بر خوردار بود، به قعر سياهي ها بفرستد. البته سخن گفتن از پيروزي اين انقلاب شكوهمند در چند سطر ظلم به تاريخ است ولي مقصود ما اين است كه انقلابهاي بسياري در جهان اتفاق افتاده كه يا به علت دارا نبودن ايدئولوژي مناسب و وصل نبودن به يك چشمه زلال الهي و نداشتن تفكري همچون تفكر شيعي يا به كودتا تبديل گشته اند يا ناكام شده اند.
به برهه ي ديگر از زمان بر مي گرديم بعد از پيروزي انقلاب دشمنان قسم خورده به جان كشور اسلامي ايران مي افتند تا او را از پاي درآورند ولي در فكر و ذهن خود به اين تفكر نرسيده اند كه با شروع جنگ عليه كشوري كه متصل به تفكر شيعي و تفكر عاشورائي مي باشد نمي توانند مقابله بكنند. تمام دنيا در يك طرف با كليه ي امكانات و تجهيزات و عده و عده بسيج مي شوند و در طرفي ديگر كشوري با ايدئولوگ هاي خود با امام حسين (ع) شجاع و قهرمانش با ابوالفضل(ع) جوانمردش با علي اكبر (ع) نوجوان خود با جواناني همچون جوانان بني هاشم و زينب (س) ام المصائبش مادر و الگوي صبر و استقامت. آيا بهتر نيست مقايسه اي حتي كوچك بين جوانان ومردم زمان حال با آن گروه اندك مظلوم و شجاع كربلا انجام دهيم تا بگوئيم تاثيرات آنها بر اين مردم چگونه بوده است آيا بزرگسالاني كه زن و فرزند و تمام علايق دنيوي خود را رها كردند و عاشقانه به صف شهادت طلبان شتافتند. الگويي بجز حسين(ع) داشتند؟ جوانان برومندي كه واژه جوانمردي و فتوت را از سرورشان آقا ابوالفضل(ع) ياد گرفته بودند چگونه دين خود را به رهبر و امام خويش به اثبات رساندند.
آنهائيكه حتي از پيدا شدن اجساد خود احتراز مي كردند و مي خواستند گمنام و بي نام و نشان در ميان گل و لاي هاي جزيره مجنون و يا كوههاي سر به فلك كشيده كردستان دفن گردند. آيا حالات جواناني كه اينك نيز از تلويزيون مي بينيم در شب حمله به دشمن با حالات شب قبل از شهادت حضرت علي اكبر(ع) و حضرت قاسم شباهتهايي ندارند؟ آيا اين جوانان نيز كشته شدن در راه هدف و خداوند را اهلاء من العسل نمي دانند؟ آنهايي كه شبهاي قبل از عمليات با گريه و زاري و دعا از خدا رسيدن به وصال را خواستار بودند.
آيا حالات و احوال اين مادران و زنان و خواهران كه با مقاومت و صبر و همياري خويش، با حضرت زينب(س) كمي مشابهت ندارد؟ آياد ختران و زناني كه در ايام قبل از سقوط خرمشهر در كنار شوهران و برادران خويش اسلحه بر كف داشتند و يا مرهم بر زخم آنها مي گذاشتند و نيز پشتيباني آنها از رزمندگان شباهتهايي يه اوضاع و احوال زينب(س) ندارد؟
كمي به جلوتر مي آييم شايد 8 سال دفاع مقدس در نظر بعضي ها در زمان و مكان مخصوصي اتفاق افتاده باشد ولي در زماني نه چندان دور در آنطرف درياي مديترانه در كشوري كه اقوام مختلف با گرايشهاي مختلف زندگي مي كنند فقط يك گروه شيعي به نام حزب الله لبنان با استعانت از خداوند متعال و الگو گرفتن از رهبر شهيد خود حسين بن علي(ع) تنواسته اند لرزه بر اندام گروه وحشي و خشن صهيونستها بياندازند.
انها بعد از اخراج صهيونيستها از كشورشان در يك جنگ 33 روزه دنيا را به حيرت واداشتند در حاليكه تمام كشور هاي عربي كه در طول دوران مختلف با رژيم غاصب صهيونيستي مقابله كرده اند هميشه دست از پا دراز تر شكست خورده و سرزمينهاي خويش را به دست آنها سپرده اند. صحراي سينا در مصر و بلندي هاي جولان در سوريه ،قسمتي از خاك اردن شاهدان اين مثال مي باشند. تمام اين مسائل مربوط به تاثير گذاري تفكر عاشورا و محرم است كه بحث بيشتر درباره انها در اين مقال نمي گنجد.
حال كه از تاثيرات عاشورا و تفكر عاشورائي در ابعاد دفاعي سخن به ميان امد بهتر است كمي هم درباره ابعاد اجتماعي و اخلاقي كه بايد بر زندگي ما جاري و ساري باشد سخن به ميان بياوريم.
متاسفانه در سالهاي اخير با توجه به رسوخ فرهنگ غربي در كشور هاي مختلف و خود باختگي بعضي از كشورها و ملل درباره هويت خويش نقش مذهب كم رنگ تر شده و يا به نوعي تحت تاثير عوامل تاثير گذار فرهنگ وارداتي گرديده است.
اين موضوع در كشور ما هم به چشم مي خورد و ان هم نوعي سطحي نگري نثبت به مسائل مهمي همچون عاشورا و تفكر عاشورائي ميباشد و عمق و جان مسئله متاسفانه دچار نوعي فراموشي شده است. همگان اعتقاد بر اين يافته ايم كه فقط گريه بر شهيدان عاشورا و محرم در جهت محترم شمردن راه انها كافي است و ياد كردن از انها را فقط در اين دهه محرم بسنده كرده ايم. ايا كساني كه با رشادت و شهادت خود اينگونه بر تاريخ جهان تاثير گذاشته اند فقط گريه مي خواهند يا اينكه ما بايد هدف اصلي قيام انها را بررسي و تحليل كنيم؟ ايا اين گروه اندك فقط براي اب جنگيدند؟ مگر در سرزمين خويش اب . نان و موقعييت نداشتند؟ و يا اينكه اين گروه براي به دست اوردن قدرت چند روزه اينچنين به خاك و خون افتادند؟اگر چنين بود حتماً به حكمراني يك منطقه نائل مي شدند و ساكت و آرام در گوشه اي حكومت مي كردند. آري هم و غم اين گروه براي آب و نان و رسيدن به مسند حكومت نبود، بلكه ايشان با عمل خويش مكتب شيعه را براي هميشه بيمه كردند و چراغي افروختند كه هميشه زمان روشنگر راه انسانهاي واقعي گرديدند. آنها جمله اِن الحيات عقيده و الجهاد را به مفهوم كامل معني نمودند.

tebyan-moharram-07.jpg


حال وظيفه ما آيا گريه كردن بر آنهاست يا الگو قرار دادن تك تك آن شهيدان؟ آيا ما در زندگي روزمره خود تا چه حد از اين تفكر تبعيت مي كنيم؟ به مبارزه با استكبار و ظلم و ستم عليه ملتها چگونه فكر مي كنيم؟ با امر به معرف و نهي از منكر چه ديدگاهي داريم؟ براي ياري ستمديدگان چه فكري كرده ايم؟ آيا يار و ياور مظلومان جهان هستيم؟ در رابطه با اجراي اصول و فروع دين چه كرده ايم؟
اينها سوالاتي است كه بايد امروزه به آنها جواب داده و مقايسه اي با عملكرد خود و تفكرات شيعه داشته باشيم و از سوي ديگر هم جنبه هاي مثبت را از ياد نبرد.جامعه كنوني ما بعد از انقلاب اسلامي الگوي خود را بر اساس تفكرات شيعي و عاشورايي قرار داده است. مبارزه با كشورهاي غاصب و ستمگر و قدرتهاي زورگويي همچون امريكا و اسرائيل در راه سياست هاي جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته است. ايران امروز ديگر ايران زمان گذشته نيست كه با اخم كردن يك وزير خارجه امريكايي خود را ببازد. امروز در سايه تفكر زندگي يعني عقيده و جهاد، كشورهايي همچون امريكا با شكست مواجه شده اند و چنان افتضاحي بر آنها مستولي گرديده است كه گفتگو درباره آنها در اين مقاله نيست .
امروزه ايران با حمايت از ستمديدگان و محرومان جهان چشم و چراغ و اميد محرومان كل جهان گرديده است. اين كشور با وجود تحريم هاي بين المللي از سوي كشورهاي مختلف توانسته است در عرصه هاي مختلف با پايداري و مقاومت و ابراز عقيده موفقيت هايي بدست آورد. روز با روز بر هزيمت و نابودي قدرتهاي جهان افزوده مي شود. در اين ميان در نظر بعضي ها ممكن است كه تنگناهايي نيز وجود داشته باشد . مثلاً بساط عيش و نوش و خوشگذراني و تجمل گرايي آنها به راه نباشد و يا مشكلاتي از قبيل گراني و تورم و مسائل روز كه ناشي از مشكل تراشي دشمنان نيز مي باشد بوجود آيد ، ولي بايد به ياد داشته باشيم كه مبارزه هزينه مي خواهد و اگر تمام ملت بر اين مشكلاتِ مبارزه آگاهي داشته باشند بزودي به نتايج مطلوب خواهند رسيد.
ما به عنوان پيروان تفكر محرم و عاشورا امروز بايد با الهام گيري از حركت آن عزيزان در همه جنبه هاي زندگي خود بتوانيم به اهداف عاليه انساني و اسلامي نائل گرديم. با شجاعت و مبارزه در راه عقيده و جانبازي و شهادت در راه اعتقادات خويش ، با دستگيري و حمايت از محرومين و ستمديدگان ، با صبر و استقتمت در راه مبارزه، انشاءالله آينده روشني در پيش روي ما خواهد بود..



2-


مطالب مشابه :


تحقیق درباره زندگانی امام مهدی(عج) و نواب خاص آن حضرت

تحقیق درباره زندگانی « جایز نیست نام امام زمان در شب معراج از جبرئیل درباره ی شهر قم




مقاله ای درباره ی امام حسین(ع)

زندگینامه امام زمان مقاله ای درباره ی امام حسین تحقیق درباره قیام امام حسین




درباره ی امام زمان(عج)

درباره ی امام زمان(عج) همچنین امام زمان، قائم آل محمد و مهدی موعود از القاب اوست.




مطالبی درباره ی امام زمان عج

مطالبی درباره ی امام زمان تحقیق و تقضیل این رویداد را، پژوهشگر معاصر استاد علی‌اکبر




عنوان تحقیق: وظایف ما درزمان غیبت امام زمان(عج)

عنوان تحقیق: وظایف ما درزمان غیبت امام زمان مطالعه ی این وب ، به کلیه ی معاونین و مربیان




2-مقاله درباره ی امام حسین(ع)

2-مقاله درباره ی امام عاشوراي دهه 61 هجري در زمان حال و اثراتي كه اين واقعه مهم




برچسب :