نماز


پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: امت من چهار گروه هستند:
                                  
1  گروهی نماز می‏خوانند، ولی در نمازشان سهل انگارند «ویل» برای آنهاست، و «ویل» نام یکی از طبقات زیرین جهنم است، خداوند فرمود: (فویل للمصلین الذینهم عن صلاتهم ساهون)[1] پس «ویل» برای نمازگزاران است، آنهایی که در نمازشان سهل انگارند.
                       
2  گروهی گاهی نماز می‏خوانند و گاهی نمی‏خوانند، پس «غی» مال آنهاست، و «غی» نام یکی از طبقات پایین جهنم است. خداوند متعال فرمود: (فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیا)[2] .
سپس جانشین آن مردم خداپرست قومی شدند که نماز را ضایع کرده و از شهوات پیروی کردند، و اینها به زودی در «غی» افکنده خواهند شد.
 
3  گروهی هیچ وقت نماز نمی‏خوانند، «سقر» برای آنهاست، «سقر» هم نام یکی از طبقات زیرین جهنم است که خداوند متعال فرمود: (ما سلککم فی سقر قالوا لم نک من المصلین) [3]
(اهل بهشت از اهل جهنم سئوال می‏کنند) چه چیزی شما را به «سقر» کشاند؟ در جواب می‏گویند : ما از نمازگزاران نبودیم.
 
4  گروهی همیشه نماز می‏خوانند، و در نمازشان خشوع دارند. خداوند متعال فرمود: (قد افلح المؤمنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون)[4]
مؤمنان رستگار شدند، آنهایی که در نمازشان با خشوع هستند.[5]
 
       گروه سوم از این تقسیم بندی همان تارک نماز می باشند که در ادامه با روایاتی دیگر از همان حضرت جایگاه این گروه نزد خداوند متعال مشخص می شود؛
         
 
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
من ترک الصلاة متعمدا کتب اسمه علی باب النار ممن یدخلها.
کسی که نماز را عمدا ترک کند بر درب جهنم، نامش از دوزخیان نوشته می‏شود.[6]
 
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
من ترک صلاته حتی تفوته من غیر عذر، فقد حبط عمله، ثم قال: بین العبد و بین الکفر ترک الصلاة.
کسی که نماز را بدون عذر بجا نیاورد تا وقتش بگذرد، اعمالش از بین می‏رود، سپس فرمود : فاصله بین بنده و کفر، ترک نماز است. (یعنی کسی که نماز را ترک کند کافر محسوب می‏شود) .[7]
 
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
من ترک صلوة لا یرجوا ثوابها، و لا یخاف عقابها، فلا ابالی أیموت یهودیا او نصرانیا او مجوسیا.
کسی که نماز را ترک نماید در حالیکه نه امید به پاداش آن دارد، و نه از عذاب آن می‏ترسد، من هم اهمیت نمی‏دهم که او یهودی بمیرد یا نصرانی یا مجوسی.[8]
 
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
لا تترکن الصلوة متعمدا فانه من ترک الصلوة متعمدا فقد برئت منه ذمة الله و رسوله.
نماز را عمدا ترک نکنید، چون کسی که آن را عمدا ترک نماید از قلمرو خدا و رسول او بیرون می‏رود.[9]
 



[1] ماعون. 4 و 5
[2] مریم. 59
[3] مدثر .42
[4] مؤمنون.1 و .2
[5] المواعظ العددیه، باب چهارم ص 122
[6] کنز العمال، ج 7، ح 19090
[7] بحار، ج 82، ص 202
[8] بحار، ج 82، ص 202
[9] کنز العمال، ج 7، ح 19096
 


مطالب مشابه :


ثبت نام دوره دکترای دانشگاه آزاد اسلامی

کارت ثبت نام را از سایت آزمون . او آر جی میتوانید دریافت کنید.




نماز

صلوة لا یرجوا ثوابها، و لا یخاف عقابها، فلا ابالی أیموت یهودیا او آزمون او آر جی.




حجاب

تواند از تماشای زنانی غیر از تو لذت ببرد، وقتی مبنای انتخاب برای او نگاه آزمون او آر جی.




معرفی کتاب درسی نظریه مدرن سئوال پاسخ

22. یک رویکرد عملی برای مدل سازی داده های آزمون: جی. او. 25. سئوال پاسخ گروهی متعدد: آر.




یک تست بسیار جالب!

به ۱۰ سوال ساده زیر پاسخ دهید تا ببینید شما چه نمره‌ای در این آزمون به دست کودکان او ار جی




داستان حضرت نوح (ع)

کودکان او آر جی جدول کودکان كتابخانه كودك بازی و سرگرمی آزمون ریاضی چهارم دی ماه 91:




آزمون آلس چیست؟

آزمون آلس میتوان به جای آن جی آر ای را ارائه کرد که معادل نه سرمایه او بلکه




دست از خواندن انگلیسی بردارید!!! (Effortless English)

آموزش زبان انگلیسی، مکالمه، منابع تافل، منابع آیلتس و منابع جی آر او متوجه می آزمون




آزمون MMPI

تدوین اولیه MMPI در 1939 توسط استارک آر. هته وی(Starke- R.Hetheway) و جی محتوایی او را نیز آزمون MMPI




آسیب های مغزی

لستر اوژن پاتس جی آر. او از همان کودکی دچار بیماری اوتیسم بود و آزمون کنکور های




برچسب :