هنر موزاییک کاری و کاشی معرق
هنر موزاییك سازی و كاشی كاری معرق، تركیبی از خصایص تجریدی و انفرادی اشیاء و رنگهاست، كه بیننده را به تحسین ذوق و سلیقه و اعتبار كار هنرمند در تلفیق و تركیب پدیدههای مختلف وادار میسازد. تزیینات كاشی بر روی ستونهای معبدالعبید در بین النهرین باقی مانده از سالهای نیمهی دوم هزارهی دوم ق.م. نشانگر اولین كار برد هنركاشی كاری در معماری است. این شیوه تزیینی كه با تركیب سنگهایی الوان و قرار دادن آنها در كنار یكدیگر و با نظم و تزیینی خاص هم چنین با استفاده از اشیاء رنگین مانند صدف، استخوان و ... ترتیب یافته، بیشتر شبیه به شیوهی موزاییك سازی است تا كاشی كاری، كه به هر حال اولین تلفیق اشیاء الوان تزیینی است كه با نقوش مختلف هندسی زینت بخش نمای بنا شده، و پایه ای جهت تداوم هنر كاشی كاری به خصوص نوع معرق آن در آینده گردیده است. هم چنین اولین تزیینات آجرهای لعابدار و منقوش نیز بر دیوارههای كاخهای آشور و بابل به كار گرفته شده است.در ایران مراوده فرهنگی، اجتماعی، نظامی، داد و ستدهای اقتصادی و رابطه صنعتی، گذشته از ممالك همجوار، با ممالك دور دست نیزسابقه تاریخی داشته است. این روابط تأثیر متقابل فرهنگی را در بسیاری از شئون صنعتی و هنری به ویژه هنر كاشی كاری و كاشی سازی و موزاییك به همراه داشته، كه اولین آثار و مظاهر این هنر در اواخر هزاره ی دوم ق.م. جلوه گر میشود. در كاوشهای باستان شناسی چغازنبیل، شوش و سایر نقاط باستانی ایران، علاوه بر لعاب روی سفال، خشتهای لعابدار نیز یافته شده است. فن و صنعت موزاییك سازی یعنی تركیب سنگهای رنگی كوچك و طبق طرحهای هندسی و با نقوش مختلف زیبا در این زمان به اوج ترقی و پیشرفت خود رسیده كه ساغر بدست آمده از حفریات مارلیك را میتوان نمونه عالی و كامل آن دانست. این جام موزاییكی كه از تركیب سنگهای رنگین به شیوهی دو جداره ساخته شده از نظر اصطلاح فنی به «هزار گل» معروف است و از لحاظ كیفیت كار در ردیف منبت قرار دارد. تزیینات به جای مانده از زمان هخامنشیان حكایت از كاربرد آجرهای لعابدار رنگین و منقوش و تركیب آنها دارد، بدنهی ساختمانهای شوش و تخت جمشید با چنین تلفیقی آرایش شده اند، دو نمونه جالب توجه از این نوع كاشیكاری در شوش به دست آمده كه به «شیران و تیراندازان» معروف است. علاوه بر موزون بودن و رعایت تناسب كه در تركیب اجزاء طرحها به كار رفته، نقش اصلی همچنان حكایت از وضعیت و هویت واقعی سربازان دارد. چنان كه چهرهها از سفید تا تیره و بالاخره سیاه رنگ است، وسایل زینتی مانند گوشواره و دستبندهایی از طلا در بردارند و یا كفشهایی از چرم زرد رنگ به پا دارند. از تزیینات كاشی هم چنین برای آرایش كتیبهها نیز استفاده شده است. رنگ متن، اصلی كاشیهای دوره ی هخامنشیان اغلب زرد، سبز و قهوه ای میباشد و لعاب روی آجرها از گچ و خاك پخته تشكیل شده است.نمونههای دیگری از این نوع كاشیهای لعابدار مصور به نقش حیوانات خیالی مانند «سیمرغ» و یا «گریفن» دارای شاخ گاو، سر و پای شیر و چنگال پرندگان نیز طی حفریات چندی به دست آمده است. قطعاتی از قسمتهای مختلف كاشی كاری متنوع زمان هخامنشیان در حال حاضر در مجموعهی موزه لوور و سایر موزههای معروف جهان قرار دارد.در دورهی اشكانیان صنعت لعاب دهی پیشرفت قابل ملاحظه ای كرد، و به خصوص استفاده از لعاب یكرنگ برای پوشش جدار داخلی و سطح خارجی ظروف سفالین معمول گردید، و هم چنین غالباً قشر ضخیمی از لعاب بر روی تابوتهای دفن اجساد كشیده میشده است. در این دوره به تدریج استفاده از لعابهایی به رنگهای سبز روشن و آبی فیروزهای رونق پیدا كرد. بنا به اعتقاد عده ای از محققان، صنعت لعاب سازی در زمان اشكانیان در نتیجه ارتباط تجاری و سیاسی بین ایران و خاور دور به چین راه یافته، و سفالگران چین در زمان سلسله هان (206ق م –220 میلادی) از فنون لعاب دهی رایج در ایران برای پوشش ظروف سفالین استفاده میكرده اند. با وجود توسعه فن لعاب دهی به علت ناشناخته ماندن معماری دوره اشكانی در ایران، گمان میرود در این دوره هنرمندان استفاده چندانی از لعاب برای پوشش خشت و آجر نكرده و نقاشی دیواری را برای تزیین بناها ترجیح داده اند. دیوار نگارههای كاخ آشور و كوه خواجه سیستان یادآور اهمیت و رونق نقاشی دیواری در این دوره است.طرحهای تزیینی این دوره از نقشهای گل و گیاه، نخلهای كوچك، برگهای شبیه گل «لوتوس» و تزیینات انسانی و حیوانی است، كه در آرایش دوبنای یاد شده نیز به كار رفته است.در عصر ساسانیان هنر و صنعت دورهی هخامنشیان مانند سایر رشتههای هنری ادامه پیدا كرد، و ساخت كاشیهای زمان هخامنشیان با همان شیوه و با لعاب ضخیم تر رایج گردید.نمونههای متعددی از این نوع كاشیها كه ضخامت لعاب آنها به قطر یك سانتیمتر میرسد در كاوشهای فیروز آباد و بیشابور به دست آمده است. در دوره ساسانیان علاوه بر هنر كاشی سازی هنر موازییك سازی نیز متداول گردید. مخصوصاً پوشش دو ایوان شرقی و غربی بیشابور از موزاییك به رنگهای گوناگون وتزیینات گل و گیاه و نقوشی از اشكال پرندگان و انسان را در بر میگیرد. كیفیت نقوش موزاییكهای مكشوفه در بیشابور گویای ادامه سبك و روش هنری است . رنگ آمیزیهای متناسب، ایجاد هماهنگی و رعایت تناسب از ویژگیهای كاشی كاریهای این دوره میباشد.
مطالب مشابه :
موزاییک و سرامیک کاری - نصب و دوغاب
ساغرِ رنگ - موزاییک و سرامیک کاری - نصب و دوغاب - معرفی آثار و پیشینه ی نقاش ومجسمه ساز حسین
کار با موزاییک
آموزش موزاییک و سرامیک کاری - نصب و دوغاب. در هنر موزائیککاری، برای ایجاد بافت و زیباتر شدن
موزائیک و سرامیک کاری
موزاييك و سراميك كاري - نصب و دوغاب در هنر موزائیککاری، برای ایجاد بافت و زیباتر شدن کار
هنر موزاییک اسلامی
در غرب اروپا در قرن هشتم میلادی ، مغربی ها هنر موزاییک و کاشی کاری را با خود به شبه جزیره
هنر صدر مسیحیت
هنر موزاییک کاری که در دوران رومی بسیار متداول بود بدین منظور برگزیده شدند و به جزئی محسوس
هنر موزاییک کاری و کاشی معرق
هنر(فنی حرفه ای و کاردانش) - هنر موزاییک کاری و کاشی معرق - رشته های گرافیک ونقاشی(فنی حرفه ای
آموزش پتینه طرح موزاییک ( پتینه ورق طلا)
هنرکده رز - آموزش پتینه طرح موزاییک ( پتینه ورق طلا) - آموزش و فروش انواع هنر های دستی (دررشت)
کف سازی
کاشی کاری در آشپزخانه ـ رخشتوی خانه ـ سرویسها و به طور کلی در آبریزها و در موارد مشابه تا
موزاییک
سفت کاری و نازک موزاییک در ساختمان: موزاییک کف پوشی است متراکم و در حقیقت نوعی بتن است
برچسب :
موزاییک کاری