دوربین های مدار بسته
مختصری در مورد لنزها
چشم انسان ابزار بینایی با قابلیت فوق العاده برای تطابق با محیط است. چشم می تواند در حالی که به منظره ای در دور دست خیره شده اید به سرعت فوکوس را به تصویری در نزدیکی تغییر دهد. چشم می توانید تصوایر را در یک بازه بسیار وسیع ببیند. به صورت خوکار خود را با شرایط نوری محیط هماهنگ کند. چشم می تواند در یک محل پر نور تصویری نسبتا مناسب از یک گوشه تاریک را هم به شما بدهد و در نور بسیار کم به طور خودکار به حالت تک رنگ تعدیل پیدا کند. چشم همچنین با دریافت اطلاعات از مغز در رابطه با تصاویر توانایی فوق العاده ای در انتخاب بهترین تصویر و مناسب ترین فوکوس دارد.
در مقابل آن لنزهای ساده دوربین های مدار بسته ابزارهایی کاملا زمخت به نظر می رسند. این لنزها تنها توانایی فوکوس بر روی یک سطح را دارند و هر چیزی قبل و بعد از آن را تار نسان می دهند. زاویه دید آنها محدود به جایی است که از قبل برای آن تعیین شده. میزان باز شدن آیریس دوربین ثابت است و باید با توجه به محیط قرار گرفته شده تنظیم شود. حتی در لنزهای اتو-آیریس هم لنز تنها می تواند به تغییرات نور در طول شبانه روز حساس باشد و حساسیت خوبی برای تصاویری که از ترکیبهای کم نور و پر نور تشکیل شده ندارد. این مشکلی است که مطمئنا به ان برخورد خواهید کرد. هر زمان که بخواهید تصویری از یک پنجره را در دوربین داشته باشید باید بدانید که با آمدن نور صبح تمامی مناظر اطراف پنجره (که از نور کمتری برخوردارند) کاملا سیاه دیده می شوند.
یکی از پارامترهای مهم نصب یک سیستم مداربسته مناسب انتخاب لنزهای مناسب است. مشکل معمولا این است که مشتری ها دیدی بسیار غیرواقعی از توانایی های یک لنز دارند و به ندرت با محدودیتهای لنزهای دوربینهای مدار بسته آشنا هستند. افراد غیر متخصص معمولا دوربین های مدار بسته را با چشم های خود و یا دوربینهای تلویزیونی (که لنزهای نسبتا گران قیمتی دارند) مقایسه می کنند. بهتر است قبل از نشان دادن تصاویر دوربین ها تا حدی در رابطه با محدودیت های آنها در تصویر صحبت کنید و برای فروشنده توضیح دهید که اولویت اصلی دوربین های مداربسته این است که تونایی به مراتب بیشتری از دوربینهای دیگر برای کار مداوم دارند و می توانند شبانه روز کار کنند که البته برای آنها محدودیتهایی هم ایجاد می کند.
شرح کامل عملکرد انواع مختلف لنزها بحثی مفصل خواهد بود. قصد من در انجا تنها معرفی ضمنی توانایی های لنزها و انواع مختلف آنهاست. شاید در آنیده بیشتر در رابطه مباحث مرتبط با لنز توضیح دادم.
لنزهای با فاصله کانونی ثابت
این لنزها گهگاه با نام منو فوکال (monofocal) هم خوانده می شوند. هماهنطور که از نام آنها مشخص است این لنزها زمانی کابرد دارند که تصویر دوربین هنواره در فاصله ثابت از دوربین قرار دارد و در طول کار دوربین نیازی به تغییر فوکوس دوربین نیست. زاویه دید لنز را می توانید از روی کاتالوگ لنز به دست آورید. این لنزها معمولا در فاصله کانونی بین 3.7 کیلی متر تا 75 میلی متر وجود دارند (نبده تا به حال به ندرت مقادیر متفاوت را دیده ام). فاصله کانونی بیشتر را معمولا با اضافه کردن یک دو برابر کننده بین لنز و دوربین می توان ایجاد کرد. باید توضیح دهم که این دوبرابر کننده میزان نور رسیده به دوربین را کاهش می دهد. در صورتی که نیاز به فاصله کانونی بیشتر باشد باید از یک لنز زوم (zoom) استفاده کنید.
به جز لنزها با زاویه دید بسیار باز بقیه این لنزها دارای یک حلقه برای تنظیم فاصله کانونی هستند. در مقابل دوربین هم دارای یک ابزار برای تنظیم فاصله CCD تا لنز هستند به این پارامتر معمولا فوکوس پشتی (back focus) می گویند. دلیل این نام گذاری این است که در دوربین های قدیمی تنظیم این قسمت در پشت دوربینها بوده است. امروزه ابزارهای مختلفی مثل پیچ یا اهرم کوچک برای تنظیم این پارامتر بر روی دوربینها قرار دارد. برای تنظیم درست فوکوس یک دوربین باید بتوانید هر دوی این پارامترها یعنی فوکوس لنز و فوکوس دوربین را به درستی تنظیم کنید.
لنزهای زوم دستی
همانطور که می دانید لنزهای زوم لنزهایی هستند که قابلیت بزرگ نمایی تصوایر را دارند. با توجه به امکان بزرگ نمایی این لنزها عموما از فاصله کانونی بیشتری نسبت به لنزهای عادی برخوردارند. بازه کانونی این دوربین ها معمولا به صورت (برای مثال) 6:1 نشان داده می شود. این بدین معناست که بیشترین فاصله کانونی دوربین 6 برابر بیشتر از کمترین فاصله کانونی آن است. برای مثال برای یک دوربین 2/3” با فاصله کانونی 6:1 فاصله کانونی به میلی متر بین 12.5 میلی متر تا 75 میلی متر خواهد بود.
لنزهای زوم اتوماتیک
لنزهای زوم دستی به ندرت در دوربینهای مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرند چراکه تغییر زاویه دید و زوم برای این لنزها یک نیاز حیاتی است. در این لنزها یک موتور DC وضیفه تنظیم زوم دوربین را از دور بر عهده دارد. در این لنزها فاصله کانونی به وسیله خود لنز و با تغییر زوم دوربین تنظیم می گردد. این لنزها از قابلیت انعطاف پیذیری بسیار بالاتری نسبت به لنزهای عادی برخوردارند. یکی از عیبهای مهم این لنزها فوکوس اتوماتیک آنهاست چرا که ممکن است محل فوکوس شده توسط لنز محل مورد نظر شما نباشد و در این صورت باید با تغییر زوم دوربین یا محل تصویر تصویری بسازید که فوکوس بر روی فاصله مناسب صورت گیرد. از لنزهای اتوماتیک عموما بر روی پایه های پن تیلت (pan tilt) استفاده می گردد تا علامه بر امکان داشتن تصاویر در فاصله های متفاوت بتوان تصاویر در زوایای متفاوت هم داشت.
بیشتر درباره دوربینCCD در واقع مخفف Charged Coupled Device است. CCD یک ابزار الکترونیکی محسوب میشود که از تعداد زیادی از دیودهای بسیار کوچک حساس به نور تشکیل شده است. هر دیود موجود بر روی چیپ CCD ولتاژی را تولید میکند که دقیقا با نوری که دریافت میکند نسبت مستقیم دارد. دیودی که در معرض نور قرار نگیرد ولتاژی تولد نخواهد کرد و این عدم وجود ولتاژ به عنوان رنگ سیاه تلقی خواهد شد. مشابها بیشترین نور بیشترین ولتاژ را تولید خواهد و این بیشترین وتالژ به عنوان رنگ سفید تلقی میشود. سطوح نور بین این بیشترین و هیچ نیز ترکیبات مختلفی از خاکستری و طوسی را تشکیل میدهند. در دوربینهای رنگی سیگنالهای مربوط به رنگها نیز همراه با میزان نور دریافت میشود.
میزان نوری که یک چیپ CCD میتواند دریافت کند بسیار محدود است بنابراین نور ورودوی به چیپ CCD باید به وسیله محدود کنندهها به مقداری خیلی کمتر از مقدار واقعی خود تقلیل یابد.
Sensitivity یا حساسیت
یکی از خصوصیاتی که به عقیده بسیاری برای انتخاب دوربین بسیار مهم است میزان حساسیت آن است. حساسیت یک دوربین نشان دهنده میزان نوری است که دوربین برای ایجاد تصویر دارد. هرچه میزان حساسیت دوربین بیشتر باشد به نور کمتری برای ایجاد تصویر نیاز دارد.
نسبت سیگنال به نویز (Signal to noise ratio (S/n
همانوطری که از اسم این خصوصیت مشخص است میزان نسبت سیگنالهای تصویر و نویز موجد در تصویر تولید شده را نشان میدهد. نویز بر روی تصویر ایجاد شده به صورت دانههای برفک مشخص خواهد شد و موجب پایین آمدن قابلیت تشخیص در تصویر نمایش داده شده بر روی مانیتور خواهد شد. واحد نشان دهنده نسبت s/n دسیبل dB است. البته این خصوصیت ممکن است به صورت یک نسبت نیز مشخص شود. جدول زیر میزان معادل دسیبل به نسبت سیگنال به نویز را نشان میدهد.
dB | نسبت |
100 | 100,000:1 |
60 | 1,000:1 |
50 | 316:1 |
40 | 100:1 |
30 | 32:1 |
20 | 10:1 |
10 | 3:1 |
برای مثال میزان دسیبل 40 نسبت 100 به یک را نشان میدهد به این معنا که نویز تولید شده صد برابر کمتر از سیگنال تصویر ایجاد شده است. از انجایی که احتمالا شما هیچ پیش فرضی از میزان مناسب s/n ندارید در جدول زیر این نسبت را مقایسه میکنیم.
dB | S/N نسبت | کیفیت تصویر |
60 dB | 1,000 | عالی, هیچ نویز قابل تشخیصی وجود ندارد |
50 dB | 316 | خوب, کمی نویز در تصویر وجود دارد اما کیفیت خوب است |
40dB | 100 | معقول, تصویر نسبتا خوب است اما همه جزئیات مشخص نیست |
30 dB | 32 | تصویری ضعیف است با حجم زیادی از نویز |
20 dB | 10 | تصویر غیر قابل استفاده است |
(Automatic gain control (AGCکنترل بازده بطور خودکار
زمانی که نور ورودی به دوربین از حد مورد نیاز برای ایجاد تصیر کمتر میشود مکانیزم AGC به طور خودکار وارد عمل شده و سیگنال ورودی را تقویت میکند. این تقویت تا جایی انجام میشود که سیگنال ورودی برای تشکیل تصویر به حدی استاندارد برسد. از طرفی این تقویت سیگنال ورودی موجب ایجاد نویز اضافه در تصویر نیز خواهد شد و به این ترتیب کیفیت تصویر دوربین در نور پایین به شدت پایین میآید. با توجه به نوع تقویت کنندگی در مکانیزم AGC میزان نویز تولیدی در نور کم میتواند متفاوت باشد.
دوربین تحت شبکه (IP Camera)استفاده از دوربینهای تحت شبکه به علت بالا رفتن قابلیتهای آنها نسبت به گذشته روز به روز درحال افزایش است و از این سو سعی دارم تا در مقالهای نسبتا کوتاه به برخی از خصوصیات این دوربینها بپردازم.
رزولیشن یا تفکیک پذیری
متفاوت از دوربینهای آنالوگ که رزولیشن آنها با تی وی لاین (TVL) مشخص میشد (تعداد خطوط افقی موجود در تصویر) در دوربینها تحت شبکه رزولیشن به پیکسن عنوان میشود.
به عنوان مثال 520 تی وی لاین در یک دوربین آنالوگ با رزولیشن 752x582 برابری میکند (که در نوع آنالوگ رزولیشن نسبتا بالایی به شمار میرود)
استفاده از دوربینهای 2 و 3 مگاپیکسلی به صورت دوربینهای شبکه به سرعت رایج شده و این دوربینها میتوانند تصاویری به مراتب بهتر از دوربینهای آنالوگ ارائه دهند.
امروزه حتی دوربینهای شبکه با روزلیشن 16 و 20 مگاپیکسر نیز وجود دارد. این دوربینها میتوانند تصاویر را با تمام جزئیاتشان نمایش دهند. از این دوربینها معمولا برای مشاهده محیطهای پهناور استفاده میشود.
عملکرد در نور کم
دوربینهای تحت شبکه اولیه عملکرد مناسبی در نور کم نداشتند و مکانیزم جبرانکننده آنها نیز باعث کاهش تعداد فریمها در تصویر میشد که به یک تصویر بی کیفیت و نامنظم میانجامید.
اما دوربینهای امروزی میتوانند تصویر نسبتا مناسبی را حتی در نور یک لوکس نیز ایجاد کنند و از نور موجود استفاده مناسب را بکنند و 25 فریم در ثانیه را در هر شرایطی ایجاد کنند.
عملکرد در شبکه
یکی از نگرانیهای مهم مسئولان شبکه در مورد استفاده از دوربینهای تحت شبکه تاثیر آنها بر روی شبکه و کاهش سرعت آن است. چراکه به ویژه در دوربین رزولیشن بالا حجم زیادی از اطلاعات مربوط به دوربین باید در هر لحظه در شبکه جابه جا شود و با توجه به پهنای باند محدود شبکه این میتواند موجب ایجاد اختلال در شبکه نیز شود.
با این حال شبکههای گیگابایتی امروزی میتوانند به راحتی نصب این دوربینها را پشتیبانی کنند و در صورت ایجاد اختلال باید ظرفیت شبکه را افزایش داد. روش دیگر برای جلوگیری از ایجاد اختلال در شبکه استفاده از کابلهای داده و عدم نصب مستقیم دوربینها به شبکه است به طوری که تصاویر دارای شبکه خاص خود در سیستم باشند.
Power over Ethernet
بیشتر دوربینهای شبکه دارای این قابلیت هستند. به این معنا که میتوانید دوربین را با همان کابل شبکه تغیه کنید و این نیاز به یک کابل اضافه را جهت تغذیه دوربین از بین میبرد.
پیشرفتهای جدید این امکان را فارهم کرده که تجهیزات پر مصرف تر مانند دوربینهای با قابلیت پن تیلت و زوم را نیز بتوان با همان کابل دیتا تغذیه کرد.
در مقایسه با دوربینهای آنالوگ که به یک کالب جداگانه برای تغذیه نیاز داشتند این قابلیت موجب صرفه جویی در زمان و هزینه کابل کشی خواهد شد.
محدودیت طول کابل
دادهها بر روی کابل Cat5 دارای محدودیت مسافت تا ۱۰۰ متر است. با این حال تقویتکنندههایی وجود دارند که به راحتی این مسافت به ۲۰۰ متر افزایش میدهند و با استفاده از تجهیزات پیچیدهتر میتوان این مسافت را تا ۵۰۰ متر نیز افزایش داد.
با این حال در موقع نصب دوربینهای شبکه نیز مانند دوربینهای انالوگ باید به محدودیت فاصیه آنها و طول کابل توجه داشت.
در ضبط دیجیتال هر تصویر به تعدادی از پیکسلها یا نقاط تقسیم میشود. برای هر یک از این پیکسلها مبدل انالوگ به دیجیتال خصوصیات مختلف آن پیکسل مثل رنگ و روشنایی را به اعداد دیجیتال تبدیل میکند. و مجموع اطلاعات این پیکسلها با هم یک تصویر را تشکیل میدهد و مجموع تصاویر با هم و به ترتیب یک تصویر متحرک را تشکیل میدهند. اطلاعات دیجیتال مربوط به هر پیکسل میتواند بر روی یک حافظه دیجیتال ضبط شود. یک تصویر عادی از یک دوربین تک فام (سیاه و سفید) میتواند 450 کیلوبایت فضا را اشغال کند و در یک تصویر رنگی این ضرفیت به 650 کیلوبایت میرشد. از این سو باید به دنبال راهی برای کاهش ظرفیت تصاویر بود. چنین ضرورتی موجب به وجود آمدن روشهای مختلف کمپرس تصویر شد.
یک فریم تصویر دارای حجم زیادی از اطلاعات زائد است. در سیستمهای انالوگ تصویر با تمامی اطلاعات آن به صورت سادهای ضبط میشود اما در یک سیستم دیجیتال این کار ظرفیت زیادی را اشغال خواهد کرد پس باید اطلاعات زائد را از هر فریم جدا کرد. جدا کردن تغییر محسوسی را در کیفیت تصویر ضبط شده نخواهد داشت اما ظرفیت آن را به شدت کاهش خواهد داد. بیشتر روشهای فشرده سازی تصویر دارای محدودیتی در فشرده سازی هستند و در صورت فشرده کردن تصویر بیش از آن کیفیت تصویر به شدت کاهش خواهد یافتو به نقطهای که پس از آن کیفیت تصویر به شدت افت میکند Knee میگویند.
روشهای مختلف فشرده سازی تصویر
معروفترین روش فشرده سازی تصاویر استاندارد JPEG نام خود را از گروه به وجود آورنده این استاندارد یعنی Joint Photographic Expert Group گرفته است. در این روش فشرده سازی Knee در 1:8 (یک به هشت) صورت میگیرد. در تصاویر متحرک از استاندارد Motion JPEG یا M-JPEG استفاده میشود. در این استاندارد Knee در 1:15 اتفاق میافتد. بنابراین با استفاده از استاندارد M-JPEG در بیشترین میزان فشرده سازی ظرفیت یک تصویر 450 کیلوبایتی به 30 کیلوبایت تقلیل مییابد. اما این ضرفیت هنوز هم ضرفیت خیلی زیادی است چرا که در صورتی که حتی 2 فریم در ثانیه هم ضبط داشته باشید در طول 24 ساعت به فضایی بالغ بر 6 گیگا بایت نیاز خواهید داشت.
روش نسبتا جدیدتر (نسبت به M-JPEG) روش MPEG است که به وسیله گروه Motion Picture Expert Group طراحی و ایجاد شد. این استاندارد این قابلیت را دارد که قسمتهای اضافی یا مشابه رانه تنها در هر تصویر بلکه در بین تصاویر مختلف و مجاوور نیز شناسایی و حذف کند.
در روش MPEG I از هر تصویر سه فریم متفاوت ساخته میشود. فریم اول (I-frame) همه خصوصیات و اطلاعات مربوط به ساخت تصویر مورد نظر را دارد. فریم بعدی فریم پیشبینی (P-frame) نام دارد و از I-frame تصویر قبلی ایجاد شده است و از آن برای ایجاد تصویر بعدی استفاده میشود. فریم آخر یا فریم پیشبینی دوتایی (B-frames) از دو فریم قبلی و بعدی ساخته میشود. در این روش فشرده سازی قسمتهای تکراری و زائد نه تنها در هر تصویر بلکه بین تصاویر مختلف با استفاده از مقایسه فریمها با هم حذف میشوند و به این ترتیب ظرفیت تصاویر ضبط شده در این روش بسیار کتر از روش JPEG است.
با توجه به اصل مقایسه تصاویر در صورتی که تصویر گرفته شده از یک مکان دارای حرکت کمتر و عوامل ثابت بیشتری باشد (مثل تصاویر گرفته شده با دوربینهای مداربسته ثابت) ظرفیت تصاویر خیلی کمتر از حالتهای دیگر خواهد بود و به همین صورت این روش فشرده سازی امکان فشرده کردن تصاویر را تا نسبت ۱:۱۰۰ نیز فراهم میکند.
فرمت MPEG-2 نوع پیشرفتهتری از فشردهسازی به روش MPEG است با استفاده از این روش فشرده سازی میتوان 90 دقیقه از یک فیلم با کیفیت VHS را در فضایی به بزرگی 650 مگابایت ذخیره کرد. در
از طرفی قابلیت استفاده از interframe یا حذف قسمتهای تکراری در تصاویر مجاور دارای محدودیتهایی نیز هست. در صورتی که تصاویر فشرده شده دارای تغییرات دائمی و ناگهانی باشد میزان فشرده سازی تصاویر به شدن کاهش مییابد بنابراین ضرفیت تصاویر ضبط شده در فرمتهایی که دارای قابلیت interframe هستند تا حد زیادی به تغییرات در تصاویر نیز وابسته است.
جدول زیر یک مقایسه کوتاه و مختصر را بین روشهای فشردهسازی تصاویر در دوربینهای مداربسته نشان میدهد.
نوع فرمت | KNEE | با INTERFRAME |
JPEG | 4 –8:1 | این قابلیت را ندارد |
M-JPEG | 10 -15:1 | این قابلیت را ندارد |
MPEG | 10 –15:1 | 100:1 |
FRACTAL | 20 –30:1 | >100:1 |
WAVELET | 30:1 | >100:1 |
1) 97 درصد دستبردهای کوچک در زمان اتفاق افتادن به هیچ عنوان تشحیص داده نمیشوند.
2) به ازای هر دستبرد تشخیص داده شده 47 تا هرگز تشخیص داده نمیشوند.
جدول زیر میزان دستبرد و نسبت آن به سود خالص توزیع کنندهها را در مورد مغازههای مختلف نشان میدهد.
نسبت به سود خالص
نسبت به کل فروش
نوع فروشگاه
28.75
1.91
کتاب فروشی
27.55
1.91
لباس فروشی
25.70
1.86
خودرو و لوازم جانبی
17.80
1.70
فروشگاه زنجیرهای
13.33
1.63
لوازم الکتریکی
11.70
1.12
کفش و لوازم ورزشی
12.90
0.75
مبل ومان و لوازم منزل
25.00
0.83
سوپرمارکت و خواروبار فروشی
18.20
1.53
جواهر فروشی
15.50
2.54
داروخانه
21.20
2.14
اسباب بازی فروشی
17.78
1.62
در مجموع
نگاهی کلی به سیستم مداربستهسیستم دوربین مداربسته سیستمی است که در آن ازیک مدار بسته برای اتصال دوربینها به نمایشگر استفاده شده. در واقع تفاوت یک سیستم مداربسته با یک سیستم انتقال تصاویر تلوزیون در طریقه انتقال تصاویر است. در سیستم انتقال تلویزیون تصاویر انتقال تصاویر به صورت باز صورت میگیرد و امکان دریافت تصاویر به صورت آزاد وجود دارد حال آنکه در یک سیستم مداربسته تصاویر در مداری خاص به نمایشگرهای محدودی انتقال پیدا میکنند.
کاربردهای سیستم مداربسته
به طور حتم بزرگترین کاربرد سیستمهای مداربسته در کابردهای امنیتی است اما با گسترش این سیستمها استفاده از آنها هر روز در قسمتهای مختلفی گسترش مییابد. در زیر به چندین نمونه از کاربردهای خاص این سیستمهای اشاره میکنیم:
* نظارت بر ترافیک بر روی پلها
* ضبط تصاویر در اجاق کیک پزی برای جلوگیری از ایجاد مشکل در حین پخت
* سیستم موقت سنجش سطح ترافیکی شهر
* استفاده از قابلیت ضبط Time lapse برای انیمیشنهای خمیری
* استفاده در ورزشگاه برای دیدن بهتر صحنههای بازی
* استفاده در اتوبوسها برای جلوگیری از خرابکاری
* استفاده در باغ وحش برای کنتل دائم حیوانات
این لیست را میتوان با صدها کاربرد دیگر دوربینهای مداربسته پر کرد.
دوربین
نقطه شروع برای بررسی یک سیستم مداربسته دوربین مداربسته است. دوربین وظیفه دریافت تصاویر و تبدیل آنها به سیگنالهای ویدئویی را دارد. دوربینها با تمام تفاوتها در مدل دارای قسمتهای مشابهی هستند. به تصویر رو به رو توجه کنید.
در تصویر رو به رو قسمتهای مختلف یک دوربینها مانند lens (لنز), Focus adjustment (تنظیم فوکوس), Iris adjustment (تنظیم زاویه), Camera (دوربین), BNC plug (ورودی BNC), Main lead (تغذیه).
در واقع تمام دوربینها دارای لنز با قابلیت تنظیم فوکوس و زاویه تصویر نیستند ولی بسیاری از آنها این قابلیت را دارند. ورودی BNC به کابل کوآکسیال متصل میشود.
مانیتور
مانیتور وظیفه نمایش تصاویر ضبط شده به وسیله دوربین مداربسته را بر عهده دارد. مانیتور یک سیستم مدار بسته میتواند یک تلویزیون یا یک مانیتور باشد که تفاوت آنها در نوع ورودی آنهاست. برای تلویزیون باید از ورودی آنالوگ استفاده کنید اما مانیتور باید با سوکت VGA به تقسیم کننده وصل شود.
تصویر زیر یک مانیتور را در سادهترین حالت نمایش میدهد:
سادهترین سیستم مداربسته
سادهترین سیستم مداربسته تنها از بخشهای اصلی تشکیل شده یعنی دوربین, مانیتور و کابل رابط. کابل تصویر دوربین بدون هیچ واسطه و به طور مستقیم به دوربین وصل میشود. چنین سیستم تنها قابلیت مشاهده تصاویر را از یک دوربین و برای یک نمایشگر فراهم میاورد و امکان بازبینی تصاویر نیز وجود ندارد.
قدم بعدی امکان نمایش چندین دوربین با یک مانیتور بود. این امکان با استفاده از یک سویچر در سیستم به وجود میآید. سوئیچر این امکان را برای شما به وجود میآورد تا تصویر چند دوربین را به طور مجزا بر روی مانیتور ببینید. سوئیچر همچنین میتوانست این امکان را فراهم کند تا صدا نیز از دوربین دریافت شود (البته در صورتی که دوربین دارای میکروفن بود). یکی از معایب سوئیچر وقفه نمایش تصاویر در زمان عوض کردن تصویر بود. در سیستمهای قدیمی تنها دوربینی که در آن لحظه در حال نمایش بر روی مانیتور بود روشن بود و بقیه دوربینها خاموش میماندند (چون امکان ضبط همه تصاویر باهم وجود نداشت) بنابراین در زمان تغییر تصاویر مدتی طول میکشید تا دوربینی که تازه روشن شده بود تصویر درستی را ارائه دهد.
با این حال این سیستم بسیار ارزان بود و نصب آن هیچ پیچیدگی نداشت.
سیستم مدار بسته با امکان نمایش چهار دوربین بر روی یک مانیتور (مانیتور و سوئیچر مشترک نمایش داده شدهاند)
تغذیه دوربینها
در یک سیستم مداربسته تغذیه دوربینها میتواند به صورت انجام گیرد. تغذیه مرکزی و تغذیه مجزا. هر یک از این روشها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.
سیستم تغذیه مرکزی این امکان را برای شما به وجود میاورد که تغذیه همه دوربینها را از یک محل کنترل کنید. همچنین شما میتوانید برای دوربینها از یک UPS استفاده کنید. اما عیب بزرگ آن این است که در صورت بروز عیب در منبع تغذیه همه دوربینها از کار میافتند. همچنین در صورت بروز اتصالی ممکن است منبع تغذیه اصلی آسیب ببیند و در این صورت باید هزینه بیشتری را بپردازید. در چنین سیستمی همچنین طول کابل کشی نیز افزایش مییابد چراکه باید از هر دوربین یک سیم تغذیه هم به منبع تغذیه (که معمولا در محل نمایش تصاویر قرار دارد) برود.
در سیستم تغذیه مجزا برای هر یک از دوربینها یک منبع تغذیه مجزا در نظر گرفته میشود. در این حالت در صورت بروز مشکل تنها همان دوربین از مدار خارج میذشود و یا یک منبع تغذیه آسیب میبیند. عیب بزرگ چنین سیستمی عدم امکان کنترل تغذیه دوربینها از یک محل است.
ضبط تصاویر
مرحله بعدی تکامل یک سیستم مداربسته امکان ضبط تصاویر است. در گذشته برای ضبط تصاویر از یک Video Recorder استفاده میشد که به طور مجزا به سوئیچر وصل شده و تصاویری را که بر روی مانیتور نمایش داده میشد را ضبط میکرد.
امروزه DVRها و سیستمهای Stand alone این امکان را به شما میدهند که تمامی کنترلهای مربوطه را به اضافه امکان ضبط تصاویر با یک دستگاه به دست اورید که باعث کاهش نسبی هزینه, پیچیدگی و حجم سیستم مداربسته میشود.
بازاریابی برای دوربین مداربستهاگر قصد دارید نصب دوربین را به عنوان یک شغل انتخاب کنید باید بدانید که چگونه مشتریان خود را در بازار پیدا کنید و چگونه از طریق مشتریان قبلیتان مشتریهای جدید پیدا کنید.
این روزها کار کردن در زمینه دوربین مداربسته به علت بالا رفتن رقابت در این زمینه سخت شده و برای دوام آوردن در این بازار فوقالعاده رقابتی حتما باید برنامه خوبی برای بازریابی داشته باشید.
نکته اولی که باید به آن اشاره کنم این است که هرگز منتظر مشتری نمانید. شما باید مشتری را ایجاد کنید. بسیاری از مالکان و مغازهداران به علت اطلاعات پایین, ضرورت استفاده از این سیستمها را نمیدانند و این دقیقا کاریست که شما به باید برای بازاریابی انجام دهید. پس مرحله اول آگاه کردن تعداد زیادی از مردم از مزایای این سیستم است. برای این کار بهترین راه مراجعه حضوری به محلهایی که به نظر شما نصب دوربین در آنها لازم است. به این نکته هم باید اشاره کنم که احتمالا تنها یک درصد از این افراد مشتریان شما خواهند بود پس انتظار بالایی نداشته باشید. هرچه تعداد مراجعات خود را افزایش دهید احتمال پیدا کردن مشتری برای شما بیشتر خواهد بود.
در طول صحبت با مشتری مهمترین نکته ایجاد حس اعتماد در مشتری است. نیازی نیست به تمام واقعیتها و مشکلات پس از نصب دوربین اشاره کنید ولی در مقابل هر 3 مزیت گفتن یک عیب کوچک اعتماد مشتری به شما را افزایش میدهد.
داشتن یک کارت ویزیت مناسب یک نکته بسیار مهم دیگر است. کارت ویزیتی که روی آن شرح کوتاهی از فعالیتهای شما وجود داشته باشد. باید حداقل یک یا دو شماره ثابت نیز برای تماس داشته باشید. در طراحی کارت ویزیت خساست به خرج ندهید. کارت ویزیت شما باید طوری باشد که مطمئن شوید پس از رفتنتان سر از زباله دان در نخواهد آورد. استفاده از رنگهایی مثل سفید, آبی و نارنجی توصیه شخصی من است البته برای این کار بهتر است با افرادی که در این زمینه فعال هستند صحبت کنید.
از مشتری گدایی نکنید فقط لازم است که محصول خود را معرفی کنید. نیازی نیست سعی کنید او را متقاعد کنید که استفاده از این سیستم لازم است فقط به مزایای آن اشاره کنید.
متاسفانه بسیاری از افرادی که در این زمینه فعال هستند طوری رفتار میکنند که پس از نصب سیستم مشتری کاملا از این کار پشیمان شود. این اشتباهی است که به هیچ عنوان نباید مرتکب شوید. بهترین و بی هزینهترین راه برای پیدا کردن مشتریهای جدید پیدا کردن آنها از طریق مشتریهای قبلی شماست. پس حفظ کیفیت حتی اگر در ابتدا باعث ضرر کردن شما باشد در نهایت تاثیر کاملا مثبتی خواهد داشت.
توضیحات فنی
س از آشنا شدن با ابزارها و تجهیزات مختلف در رابطه با نصب دوربینهای مداربسته به تشریح روشی برای ساده برای نصب سیستم مداربسته دلخواه شما میپردازیم. البته قبل از شروع آموزش باید به این نکته اشاره کنم که فرض من بر این بود که خواننده دارای حداقلی از اطلاعات فنی, اطلاعات مربوط به سیمکشی و توانایی کار با ابزارهای ساده برق باشد. در غیر این صورت مسئولیت هر گونه آسیب به تجهیزات بر عهده خود شماست. در ضمن کار کردن در ارتفاع ممکن است کمی پرخطر باشد پس در صورتی که حس میکنید از ارتفاع میترسید از همین لحظه از انجام آن صرف نظر کرده و کار را به یک تکنیسین باتجربه بسپارید.
پلن: اولین قدم برای شروع به کار داشتن یک نقشه یا پلن از سیستم است. در هنگام مشخص کردن محل نصب دوربینها به چندین نکته باید توجه داشته باشید. نصب دوربین در محیطهای کم نور به هیچ عنوان توصیه نمیشود. در صورتی که میخواهید از یک دوربین دید در شب برای یک محیط تاریک استفاده کنید باید بدانید که این دوربینها در محیطهای تاریک تصویری سیاه و سفید خواهند داشت. هرگز دوربین را مستقیما در جهت نور خورشید و یا لامپهای پر نور نصب نکنید.
انتخاب محل مناسبی برای نصب دوربین کار آسانی نیست پس بی تفاوت از کنار آن نگذرید. گذشته از موقعیت نور در تصویر موقعیت و فاصله شی مورد نظر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در موقع خرید لنز (در صورتی که دوربین شما دارای لنز فیکس نباشد) متوجه انوع مختلفی از لنزها خواهید شد. در موقع انتخاب لنز به نور محل و فاصله شی توجه داشته باشید و فاصله کانونی لنز را انتخاب کنید. در یک محیط کوچک (حدود 50 متر) استفاده از لنز 3.6 مناسب خواهد بود. هر چه فاصله شی مورد نظر بیشتر شد باید فاصله کانونی لنز نیز بیشتر باشد. البته انتخاب لنز مناسب کار آسانی نیست و نیازمند کمی تجربه خواهد بود. راه دیگر برای این کار استفاده از لنزهای با قابلیت فوکوس متغییر است محدوده فوکوس این لنزها نیز محدود است اما کار انتخاب را برای شما خیلی راحتر خواهد کرد.
با انتخاب مکانهای مهم و استراتژیک برای نصب دوربین شما خواهید توانست تعداد دوربینها مورد نیاز برای یک محیط ثابت را کاهش دهید. در موقع نصب از همپوشانی تصاویر خودداری کنید و دوربینها را طوری نصب کنید که هر کدام محیطی کامل را که دیگر دوربینها پوشش نمیدهند پوشش دهند. در صورتی که حفظ امنیت دوربینها نیز دارای اهمیت باشد دوربینها را معمولا طوری نصب میکنند که هر دوربین در دید یک دوربین دیگر قرار گیرد و به وسیله یک دوربین دیگر پشتیبانی شود. نکته بسیار مهم دیگر در زمان جایگذاری دوربینها توجه به امکان کشیدن کابل در محل نصب دوربین است.
سیمکشی: زمانبرترین قسمت نصب دوربینهای مداربسته مربوط به سیمکشی میشود. باید برای سیمکشی در قسمتهای مختلف برنامه داشته باشید به طوری که کمترین مقدار سیم مصرف شود و همچنین طول سیمها از حد استاندارد فراتر نرود چون موجب تضعیف سیگنالهای تصویر خواهد شد. هرگز سیمهای انتقال دهنده سیگنالهای ویدئویی را از کنار سیمهای جریان بالا عبور ندهید و حداقل فاصله 12 سانتیمتر را در این مواقع رعایت کنید. طول کابل هر دوربین نباید از 400 متر بیشتر شود همچنین سعی کنید از کابلهای کیفیت بالا برای انتقال تصاویر استفاده کنید.
نکاتی دیگری نیز در هنگام سیمکشی با اهمیت است مثلا سعی کنید در موقع نصب دوربین همیشه مقداری سیم اضافی در محل نصب دوربین برای جابهجاییهای احتمالی باقی بگذارید. سعی کنید از تغذیه جداگانه دوربینها خودداری کنید. میتوانید برق را با ولتاژ 220 ولت تا دوربین برده و برای هر دوربین از یک آداپتور جداگانه استفاده کنید و یا کل دوربینها را با یک آداپتور مرکزی تغذیه کنید. تغذیه هر دوربین از یک محل امکان نصب UPS مجزا برای دوربینها را در آینده از شما خواهد گرفت.
جایگذاری دوربینها: جایگذاری دوربین بیشتر مربوط به نصب پایه و پیچ کردن آن به دیوار یا سقف میشود. در موقع رولپلاک کردن دوربین به دیوار یا سقف توجه داشته باشید که دوربین کاملا محکم در جای خود قرار گیرد و در صورتی که حس کردید پیچ و رولپلاکها خود دوربین کوچک هستند از اندازه بزرگتری استفاده کنید.
در موقع مشخص کردن محل سوراخکاری به جهت دوربین توجه داشته باشید. در مورد دوربینهایی که تغذیه DC دارند باید به پلاریته ورودی دوربین توجه داشته باشید. برای اتصال سیم تصویر دوربینها باید از فیش BNC استفاده کنید. فکر نمیکنم وصل فیش BNC کار خیلی سختی باشد به همین دلیل از توضیح آن صرف نظر میکنم اما اگر به نظر شما ضروری بود به من اطلاع دهید تا آن را اضافه کنم.
پس از وصل BNC خواهید توانست تصویر دوربینها راببینید (البته اگر مراحل قبلی را به خوبی انجام داده باشید). در صورتی که تصاویر دوربین را نداشتید به قسمت عیبیابی مراجعه کنید.
جدول زیر به شما ترتیب انجام عملیات مربوط به نصب دوربین را نشان میدهد:
جمعآوری اطلاعات اولیه (مانند بازدید از محل, تعداد دوربینهای درخواستی و ...) |
مشخص کردن نوع دوربینها |
مشخص کردن محل مرکز کنترل (با توجه به ملاحظات امنیتی و امکان سیمکشی و ...) |
تعیین سیستم تغذیه دوربینها (مرکزی یا مجزا) |
آماده کردن محل عبور کابلها (سقف کاذب, کف, داکت و ...) |
اجرای کابل کشی |
اصلاح و انجام جزئیات مربوط به سیمکشی |
اصلاح و انجام جزئیات مربوط به وصل به سیستم نمایش و ضبط |
گرفتن تصاویر و تنظیم دوربینها |
پایان عملیات نصب دوربینها |
1) تعداد کانالهای ورودی: بیشتر DVR را با توجه به تعداد کانالهای ورودی طبقهبندی میکنند. تعداد کانالهای ورودی معمولا 1, 2, 4, 9 و یا 16 هستند. باید اشاره کرد که پیدا کردن DVR با تعداد کانالهای نامتعارف تقریبا کاری غیر ممکن است بنابراین در موقع نسب سیستم باید به تعداد دوربینهای نصب شده توجه داشته باشید و امکان افزایش تعداد دوربینها در آینده را نیز در نظر بگیرید. از همین رو معمولا DVR را طوری انتخاب میکنند که تعداد وروردیهای آن از تعداد دوربینهای نصب شده بیشتر باشد.
2) نوع نمایش تصاویر: از آنجایی که DVRها با توجه به تعداد کانالها و مدلشان روشهای مختلفی برای نمایش تصویر دارند در موقع انتخاب و نصب DVR باید به این نکته توجه کنید. DVRهای 4 کاناله قابلیت نمایش تصاویر یک ماتریس دو در دو را دارند. DVRٰهای 9 کاناله جدا از نمایش 4 تصویر همزمان میتوانند 9 تصویر همزمان را نیز در یک ماتریس 3 در 3 نمایش دهند. در صورتی که میخواهید از یک DVR 1 کاناله برای نمایش و ضبط تصویر چند دوربین استفاده کنید باید از یک سوئیچر, کواد یا مولتیپلکسر نیز در کنار آن استفاده کنید.
3) مدت زمان ضبط: این پارامتر بیشتر به ظرفیت هارد دیسک یا هارد دیسکهای نصب شده در DVR وابسته است. بیشتر DVRهای این امکان را دارند که پس از پر شدن ظرفیت هارد بر روی دادههای اولیه بازنویسی کنند. همچنین میتوانید DVR را طوری تنظیم کنید که پس از پر شدن هارد دیسک به شما برای تعویض آن اخطار دهد.
یکی از نکات مهم در مورد DVRها فرمت ذخیره سازی تصویر در آنها که میتواند نقش مهمی در افزایش کیفیت تصاویر ضبط شده و کاهش ظرفیت آنها داشته باشد. نکته مهم دیگر در زمان تنظیم DVR توجه به میزان کیفیت مطلوب با توجه به کاربرد دوربینهاست. در بیتشر DVRها میتوانید رزولیشن و تعداد فریمها تصویر را برای هر دوربین مشخص کنید.
4) بیشترین تعداد فریم: این پارامتر بیشترین تعداد فرمهایی را که DVR میتواند در یک ثانیه ضبط کند نمایش میدهد. در VCRهای قدیمی تعداد فرمهای تصویر باید محدود میشد تا مدت ضبط تصاویر افزایش یابد. اما DVR به شما این امکان را میدهد تا با توجه مدت دلخواه ضبط تعداد فریمهای تصویر را انتخاب کنید.
معمولا برای مکانهایی مانند ورودیها و یا محلهای کم اهمیت تعداد فریمهای تصویر را تا 1 فریم در ثانیه کاهش میدهند. برای مشاهده جزئیات بیشتر برای مثال در حالتی که برداشتن اجسام قابل تشخیص باشد باید از تعداد فریمهای بالا استفاده کرد. بیشتر DVRهای معمولی 25 فریم در ثانیه هستند و DVRهای با تعداد فریمهای بالا برای ضبط مانند 50 یا 100 فریم, تنها در کاربردهای خاص مورد استفاده قرار میگیرند.
در موقع انتخاب DVR به این نکته توجه داشته باشید که تعداد فریمهای DVR را در حالت PAL در نظر بگیرید. برخی DVRها 25 فریم در ثانیه را برای استاندارد NTSC و 18 فریم در ثانیه برای PAL پشتیبانی میکنند.
5) موشن دتکشن (تشخیص حرکت): به طور کلی در بیشتر موارد نیازی نخاهد بود که تمامی تصاویر دریافتی ضبط شود. سیستم موشن دتکتور به شما کمک خواهد کرد تا تنها تصاویری را که در آنها حرکت وجود داشته ضبط کنید. این قابلیت در بیشتر DVRها وجود دارد, همچنینی ممکن است DVR این قابلیت را به شما بدهد تا تنها محل خاصی را به عنوان محل حساس به حرکت انتخاب کنید. از دیگر نکات مهم دیگر در رابطه با سیستم موشن دتکشن تنظیم میزان حساسیت سیستم با توجه به کاربرد خاص آن است. هر چه حساسیت سیستم پایینتر باشد حجم حرکت بیشتری برای فعال کردن سیستم نیاز خواهد بود. از نکات مهم دیگر در زمینه تنظیمات موشن دتکتور زمانهای قبل و بعد از تشخیص حرکت است. DVR این امکان را به شما خواهد داد تا مشخص کنید که تصاویر تا چند ثانیه قبل از تشخیص حرکت و تا چند ثانیه بعد از تشخیص حرکت ضبط شوند.
سیستم موشن دتکشن تقریبا مانند دتکتورهای تشخیص حرکتی که به عنوان دزدگیر مورد استفاده قرار میگیرند عمل میکند. در صورتی که DVR امکان استفاده از سیستم را به شما نداد میتوانید از دتکتورهای PIR استفاده کنید. البته انجام این کار نیازمند سیمکشی جداگانه و هزینه بر است.
6) مشاهده و تنظیم از راه دور: در صورتی که DVR واسط
مطالب مشابه :
فیبر نوری(لوله نوری) POF ,PCF , QOF در ایران
و نگهداری سیستم مدار بسته و و نصب دوربین مدار بسته نمونه قرارداد
دوربین مدار بسته
در پارکینگها دوربین مدار بسته نصب چند نمونه شما ، مبلغ قرارداد
یک طرح بازاریابی موفق:
فروش و نصب سیستم های امنیتی و حفاظتی ، دوربین مدار بسته ثبت ارسال نمونه کالا و
دوربین های مدار بسته
را دارا میباشند که نصب سیستم مدار بسته را دو نوع دوربین مدار بسته وجود سطوح نمونه
طراحی و نصب پله برقی
آموزش دوربین مدار بسته و نمونه فرم کنترل نصب درب و چاهک به شرکت طرف قرارداد
بررسي چالشهاي استفاده از دوربينهاي مداربسته؛
نمونه قرارداد. نصب دوربين مدار بسته در استفاده از دوربينهاي مدار بسته كه در
آنچه باید در مورد فرهنگ آپارتمان نشینی بدانیم؟
اگر برخی مالکین اقدام به نصب دوربین مدار بسته کنند عملی غیر نمونه قرارداد های
برقکار ساختمان
نمونه وظایف. 1. دزدگیر و دوربین مدار بسته مجرب خود پس از عقد قرارداد نیز شما را تنها
آنچه باید در مورد فرهنگ آپارتمان نشینی بدانیم؟
اقدام به نصب دوربین مدار بسته کنند مطابق قرارداد فی سعی شده نمونه ای از
عکس ترس آور از روح یک بچه!!
انگلیسی دوربین مدار بسته ای را در بیرون از خانه خود نصب کرده نمونه قرارداد های
برچسب :
نمونه قرارداد نصب دوربین مدار بسته