چگونه با زیر دستان خود برخورد کنیم
رحمان و رحیم" بعد از" رَبِّ الْعالَمِینَ" اشاره به این نكته است كه ما در عین قدرت نسبت به بندگان خویش، با مهربانى و لطف رفتار مىكنیم این بندهنوازى و لطف خدا، بندگان را شیفته او مىسازد: كه با یك دنیا علاقه بگویند" الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ".
تدبیر و تربیت الهى، همراه محبّت و رحمت است!!
الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ (حمد3) (خدایى كه) بخشنده و مهربان است.
كلمه «رحمن» به معناى مبالغه و شدّت در رحمت و گستردگى آن است. از كاربرد دو صفت «رحمن» و «رحیم» در قرآن، استفاده مىشود كه رحمانیّت درباره همهى مخلوقات و رحیم بودن، مربوط به انسان و موجودات مكلّف است.
خداوند رحمت را بر خود واجب كرده است، «كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ» ( انعام، 54 ) و رحمت او بر همه چیز سایه گسترده است، «وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ كُلَّ شَیْءٍ» ( اعراف، 156)همچنین پیامبر و كتاب او مایه رحمتند، «رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ» (انبیاء، 107) آفرینش و پرورش او بر اساس رحمت است و اگر عقوبت نیز مىدهد از روى لطف است. بخشیدن گناهان و قبول توبهى بندگان و عیبپوشى از آنان و دادن فرصت براى جبران اشتباهات، همه مظاهر رحمت و مهربانى اوست.
نكتهاى كه در اینجا باید دقت كنیم این است كه این دو صفت (رحمن و رحیم) كه از مهمترین اوصاف الهى است در نمازهاى روزانه ما حد اقل 30 بار تكرار مىشوند (دو مرتبه در سوره حمد و یك مرتبه در سورهاى بعد از آن مىخوانیم) و به این ترتیب 60 مرتبه خدا را به صفت رحمتش مىستائیم.
بنابراین آوردن" رحمان و رحیم" بعد از" رَبِّ الْعالَمِینَ" اشاره به این نكته است كه ما در عین قدرت نسبت به بندگان خویش، با مهربانى و لطف رفتار مىكنیم این بندهنوازى و لطف خدا، بندگان را شیفته او مىسازد: كه با یك دنیا علاقه بگویند" الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ" این در حقیقت درسى است براى همه انسانها كه خود را در زندگى بیش از هر چیز به این اخلاق الهى متخلق كنند، به علاوه اشارهاى است به این واقعیت كه اگر ما خود را عبد و بنده خدا مىدانیم مبادا رفتار مالكان بى رحم نسبت به بردگانشان در نظرها تداعى شود.در تاریخ بردگى مىخوانیم: " صاحبان آنها با قساوت و بىرحمى عجیبى با آنها رفتار مىكردند، چنان كه مىگویند اگر بندهاى در انجام خدمات اندك قصورى مىورزید مجازاتهاى سخت مىدید: شلاق مىخورد، او را به زنجیر مىكشیدند، به آسیابش مىبستند به حفر معادن مىگماشتند، در زیر زمینها و سیاهچالهاى هولناك حبس مىكردند و اگر گناهش بزرگتر بود به دارش مىآویختند"! (تاریخ آلبر ماله تاریخ مردم جلد 1 صفحه: 150 جیبى)
در جاى دیگر مىخوانیم:" غلامان محكوم را در قفس درندگان مىانداختند و اگر جان سالم به در مىبردند درنده دیگرى را داخل قفس او مىكردند".
این بود نمونهاى از رفتار مالكان با بردگان خویش، اما خداوند جهان در قرآن كرارا تذكر مىدهد كه اگر بندگانم بر خلاف دستورم عمل كردند و پشیمان شدند مىبخشم، مىآمرزم، رحیم و مهربانم آنجا كه مىفرماید: قُلْ یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً (زمر 53)" اى كسانى كه از حریم بندگى سرباز زدهاید از رحمت خدا مایوس نشوید، خداوند همه گناهان را مىآمرزد" (توبه كنید و از دریاى بىپایان رحمت خدا بهرهمند شوید).
بنابراین آوردن" رحمان و رحیم" بعد از" رَبِّ الْعالَمِینَ" اشاره به این نكته است كه ما در عین قدرت نسبت به بندگان خویش، با مهربانى و لطف رفتار مىكنیم این بندهنوازى و لطف خدا، بندگان را شیفته او مىسازد: كه با یك دنیا علاقه بگویند" الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ".
اینجا است كه انسان متوجه مىشود چقدر فاصله است بین رفتار خداوند بزرگ با بندگان خویش، و روش مالكان با زیردستان خود، مخصوصاً در عصر شوم، بردگى.
عرفا، اللّه را افروزنده دل مشتاقان، رحمن را برنده اندوه بیچارگان و رحیم را آمرزنده گناه عاصیان تفسیر كردهاند. در ترجمه تفسیر طبرى آمده است كه رحمن و رحیم دو نام از نام هاى خداوند است كه در پیمان صلح با مكیان على بن ابى طالب بر بالاى نامه نوشت: بسم اللّه الرّحمن الرّحیم، و سهیل دست على را گرفت و گفت ما نمی دانیم این رحمن و رحیم كیست؟ پیامبر به على فرمود كه بنویس: این هر دو نام بزرگ خداى عزّ و جلّ است و هر كه این دو نام برخواند و معنى آن به صدق بداند به بهشت خواهد رفت. (ترجمه و تفسیر رهنما ج1)
پیامبر معظم اسلام صلى اللّه علیه و آله و سلم مىفرمایند: خداى مهربان داراى صد رحمت می باشد كه یكى از آنها را فرو فرستاده و بین: انس، جن، پرندگان، چرندگان و خزندگان تقسیم نموده است. كلیه این عاطفهها و ترحم ها از آن یك رحمت سر چشمه مىگیرند، نود و نه رحمت دیگر را براى روز قیامت تأخیر انداخته است تا به وسیله آنها به بندگانش ترحم فرمایدو نیز بسیار این روایت را شنیده ایم كه : جوانى أجلش فرا رسیده بود و زبانش از گفتن: لا اله الّا اللّه بند آمده بود. هنگامى كه نزد پیغمبر خدا آمدند و جریان را گفتند آن حضرت بر خواست و نزد آن جوان رفت. پیغمبر خدا گفتن شهادتین را بر آن جوان عرضه مىكرد ولى زبان وى باز نمی شد. رسول خدا فرمود: آیا این جوان نماز نمىخوانده و روزه نمی گرفته است!؟ گفتند: چرا. فرمود: آیا مادرش وى را عاق ننموده است؟ گفتند: چرا. فرمود: مادرش را حاضر كنید! رفتند پیر زنى را آوردند كه یك چشم وى نابینا بود. پیامبر خدا به وى فرمود: پسرت را عفو كن. گفت: عفو نمىكنم. زیرا او لطمه به صورتم زده و چشم مرا از كاسه در آورده است. رسول اعظم فرمود: بروید هیزم و آتش برایم بیاورید! پیر زن گفت: براى چه مىخواهى!؟ فرمود: می خواهم وى را به علت این عملى كه با تو انجام داده بسوزانم. پیر زن گفت: او را عفو كردم! آیا او را مدت نه ماه براى آتش حمل نمودم!! آیا او را مدّت دو سال براى آتش شیر دادم!! پس ترحم مادرى من كجا رفته است!؟ در این هنگام بود كه زبان آن جوان باز شد و گفت:أشهد ان لا اله الا اللّه.
زنى كه فقط رحیم باشد و اجازه ندهد كسى بسوزد پس خدائى كه رحمان و رحیم است چگونه اجازه مىدهد: شخصى كه مدت هفتاد سال بگفتن: الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ مواظبت كرده است بسوزد!! (تفسیر آسان ، ج1)
پیامبر معظم اسلام صلى اللّه علیه و آله و سلم مىفرمایند: خداى مهربان داراى صد رحمت می باشد كه یكى از آنها را فرو فرستاده و بین: انس، جن، پرندگان، چرندگان و خزندگان تقسیم نموده است. كلیه این عاطفهها و ترحم ها از آن یك رحمت سر چشمه مىگیرند، نود و نه رحمت دیگر را براى روز قیامت تأخیر انداخته است تا به وسیله آنها به بندگانش ترحم فرماید. (تفسیر آسان ، ج1)
پیامهای آیه:
1ـ تدبیر و تربیت الهى، همراه محبّت و رحمت است. (در كنار كلمه «ربّ»، كلمه «رحمن» آمده است.) «رَبِّ الْعالَمِینَ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»
2ـ هم چنان كه تعلیم نیازمند رحم و مهربانى است، «الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ» (الرحمن، 1- 2) تربیت و تزكیه نیز باید بر اساس رحم و مهربانى باشد. «رَبِّ الْعالَمِینَ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»
3ـ رحمانیّت خداوند، دلیل بر ستایش اوست. «الْحَمْدُ لِلَّهِ» «الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»
تفسیر نور
تفسیر نمونه
مطالب مشابه :
سهیلی : انتخابات هیئت شنای آذربایجان شرقی غیرقانونی بود
که دارای حق رای در انتخابات مزبور بود، تعیین شد که در نهایت با همان یک رای، "رحیم افروزنده"
ها یاشی ها شیتوریو کای در آذربایجانشرقی
۸- باشگاه شهید قاضی طباطبائی به مربیگری آقای رحیم افروزنده. ۹- باشگاه
چگونه با زیر دستان خود برخورد کنیم
رحمان و رحیم" بعد از" رَبِّ عرفا، اللّه را افروزنده دل مشتاقان، رحمن را برنده
بمباران گردان در هفتم خردادماه 1365
شهيد افروزنده ( بيوك ) شهيد اكبري ( عبدالرضا ) شهيد اكرمي ( امامقلي ) شهيد امامي ( محسن )
به نام خدا های شعری: ( 164 مورد) + دعای شروع کلاس
49-به نام خدای علیم و حکیم رحیم و بسیط و شریف و نعیم 50 به نور خود بر افروزندهي دل
شهید حمید پرکار فرمانده گردان
شهيد افروزنده ( بيوك ) شهيد اكبري ( عبدالرضا ) شهید جباریان ( رحیم ) شهيدبالازاده(مرحمت)
تصاویری از رزمندگان گردان حمزه
شهيد افروزنده ( بيوك ) شهيد اكبري ( عبدالرضا ) شهید جباریان ( رحیم ) شهيدبالازاده(مرحمت)
اف۱۶های آمریکا بر فراز آسمان سوریه
شهيد افروزنده ( بيوك ) شهيد اكبري ( عبدالرضا ) شهید جباریان ( رحیم ) شهيدبالازاده(مرحمت)
فریاد «من عاشق محمدم» در شبکههای اجتماعی
شهيد افروزنده ( بيوك ) شهيد اكبري ( عبدالرضا ) شهید جباریان ( رحیم ) شهيدبالازاده(مرحمت)
نمیخواستم در حضور آقا مراسم بهم بخورد
شهيد افروزنده ( بيوك ) شهيد اكبري ( عبدالرضا ) شهيد اكرمي ( امامقلي ) شهيد امامي ( محسن )
برچسب :
رحیم افروزنده