اموزش کار با مداد
همواره يادتان باشد كه قبل از شروع طراحي تمرین دست گرمی را انجام دهيد تا دست شما
هنگام طراحي نلرزد
این تمرين به اسم تمرین دست گرمی مشهور است
مدل
يگ مدل براي طراحي لازم است
مدل ميتواند اشيا ي بي جان . طبيعت . كوچك و بزرگ ويا طراحي ديگران ويا طرح ذهني باشد
شما ميتوانيد هر مدلی داشته باشيد اما بهتر است كه يك مدل راحت وساده انتخاب كنيد براي
شروع از مدل مستطيل ومربع ودايره استفاده كنيد هم زمان يا بعد از مدتي هم ميتوانيد
ازطراحی استادان بزرگ دنيا كپي كنيد
هدف استفاده از طراحی استادان بزرگ برای این است که با تکنیک اشنا شوید
( در
استفاده كردن از طراحي ديگران افراط نكنيد بدين معني كه طوري نباشد كه اگر طراحي ديگران نباشد شما نتوانيد
طراحي كنيد وابستگي شما در طراحي به هر استاد كه باشد شما را ناتوان در طرح ارژينال خواهد كرد بهتر است
طوري از طراحي استادان بهره ببريد كه شما را توانمند كند نه وابسته يعني از طراحي ديگران بهره يا وام گيري كنيد)
البته همه طراحان به نحوي طر احی انها شبيه طراحی كسي است كه در دوران اموزشي از طراحی ان استاد استفاه نموده است
هر كس ميخواهد طرح اش شبیه به طرح ديگران نباشد بايد سالهااي طولاني از طبیعت طراحي كند تا شيوهء مخصوص خود را بيابد
به چند دليل نبايد خيلي از طراحي ديگران استفاده نمود
1 هر طراحي طرح خود ساده كرده است وقتي شما هم بخواهيد
ان را ساده كنيد ديگر چيزي از ان باقي نمي ماند
2 در اينده طرح شما نزديك به طرح ان طراح خواهد شد
سعي نمائيد خودتان كسي شويد نه اينكه پيرو باشيد
از اشياي بي جان اوايل طراحي كردن راحت است چون حركت ندارد وهنرجو ميتواند
تمام زواياي ان را براي مدت طولاني ببيند اين روش را تا مدتها تمرين كنيد
(اين تز اشياي بي جان ميتواند براي هميشه حتي تا اخر عمر نقاش
يك هدف باشد و ديگر به الگوهاي ديگر نپردازد اتفا قآ راحتر هم موفق ميشود)
تمرين هاي خود را نگه داريد تا پس از مدتی بتوانيد كارهاي خوتان را برسي كنيد
وپیشرفت خود را ببینید
در طراحي سه اصل است كه اكثريت استادان به استفاده كردن از ان اصرار دارند
1 از كم رنگ به پر رنگ
2 از كل به جزء
3 از سرعت به کندی
توضيح در مورد از كم رنگ به پررنگ
از كم رنگ به پر رنگ يعني در شروع طراحي در حالي كه مداد در كف دست داريد با فشار بسيار كم
بر روي كادر خود طرح الگو را بسيار كم رنگ بكشيد بطوري كه به راحتي ديده نشود ونياز به پاك كردن
نباشد وكم كم طراحي را با حوصله به سنجيد و هر جا كه اشتبا ه است درست كنيد وانگاه طرح را كم كم
مرحله به مرحله پر رنگ كنيد كه نيازي به پاكن نباشد ويا بسيار كم باشد
(البته منظور من در مرحلهء اول مشخص کردن طراحی خطی است )
اگر طراحی خطی شما بطور دقیق ودرست باشدبعد مرحلهءسایه روشن است
اگر مدل شما طراحی د یگران باشد سایه روشن ان مشخص است ولی اگر مدل شما
طبیعت باشد سایه وروشن ان را با نیمه باز وبسته کردن چشم می توانید پیدا کنید ...
اين كم زنگ به پر رنگ تا مادامي كه يك طراح ويا نقاش كار ميكند به ان نياز دارد اما نگران نباشيد بعد از
مدتي بطور خود كار شما ان را در كارتان به اجرا خواهيد گذاشت
( اين اصل را ميتوان بر عگس هم بكار بست مثلا در طراحي با مداد می توان پر رنگ کشید و با پاكن انرا درست كرد
اين شيوه از كار برد پاكن نيز است و يا در رنگ ميتوان ابتدا با رنگ سياه و بر روي ان خاكستري وبعد با رنگ
سفيد نقاشي كرد اين كار از پر رنگ به كم رنگ است كه در رنگ كار برد ان فراوان است )
توضيح در مورد از كل به جزء
زماني كه ميخواهيد شروع به طراحي كنيد كل طرح مدل را ببينيد وبا مداد ابتدا خطوط محيطي وبعد از ان
خطوط داخل مهم وبعد خطوط كم اهميتر را ترسيم كنيد
(مهمترين وظيفهء يك طراح از همين لحظهء اول شروع ميشود يعني خلا صه كردن مدل سعي
نما ئيد تا ان مرحله
كه راه دارد طرح را خلاصله كنيد بطوري كه اصل ومبناي ان بهم نريزد وطر احی شما رئال باشد اين براي اوايل بهتر است
اما پس از مدتي شما با اختيار خود ميتوانيد هر طور كه دوست داريد خلاصه كنيد )
3 از سرعت به کندی
از سرعت به کند ی یعنی اینکه ابتدا طرح خود را با سرعت ترسیم کنید
وبعد با کندی وبا حوصله ی هر چه تمامتر طرح خود را بسنجید و تمامی قسمت ها ی کل وجزءرا بسازید
توضيح در مورد سنجشها
سنجشها افقي يعني اينكه يك خط يا خطهاي فرضي افقي در نظر بگيريد وبا ان مدل و طر احی
خود را بسنجيد
سنجش عمودي نيز مثل سنجش افقي است با اين تفاوت كه خطها عمودي هستند
سنجش زاويه ها
يعني زاويه هاي الگو را با زاويه طرح بسنجيد
سنجش فضاي خالي الگو با فضاي طرح
سنجش فضاي پر الگو با فضاي پر طرح وسنجش كل به كل وجزء به جزء
طریقهء نگاه کردن
در هنگام طراحي سعي نمائيد كه بيشتر نگاه شما بر مدل باشد نه طر ح
طريقهء گرفتن مداد به دست
مداد را در كف دست به طور افقي بخوابانيد چون در هنگام طراحي خيلي راحت ميتوانيد اصل كم رنگ به پر رنگ
را به اجرا در اوريد
ودر هنگامي كه ميخواهيد در بعضي از جا ها پر رنگ باشد مداد را به طور عمودي در دست بگيريد
البته وقتي كه شما طراحي را ياد گرفتيد وبه راحتي توانستيد طراحي كنيد هر طور كه راحت هستيد مداد را به
دست بگيريد چون اصل هاي طراحي هيج كدام مثل اصل هاي رياضي نيست كه 2+2 بشود 4 اين است جز اين
نيست
البته اوايل هنر جو حتما به اصلها توجه خا ص نماید تا در اينده بتواند اصل ها را تغيير دهيد
اکنون
که شما این نوشتار طراحی مبتدی را خواندید
ابتدا تمرین دست گرمی انجام دهید وبا انتخاب مدل یک طراحی کنید
اگر شما میخواهید طراح یا نقا ش باشید طراحی را تا زنده هستید انجام دهید همین اولین طراحی شما بعد از مدتی برای خودتان بسیار جالب خواهد بود اصلا نگران اینده نباشید اگر شما طراحی را روزانه انجام دهید بعد کم کم راه خود را پیدا خواهید کرد
من خودم به انچه نوشتم اعتقاد دارم و همواره تمامی طرح های خودم رااز طراحی یافته ام
ابتدا با زدن اسکیس
وبعد مشخص نمودن طراحی کل وجزه ان
ودیگر ساخت و ساز وسایه روشنها
و بعد ان طرح را رنگی یا سیاه قلم ...
کار میدهم
مطالب مشابه :
اموزش کار با مداد
در طراحي با مداد می توان الگو با فضاي طرح خودم رااز طراحی یافته ام ابتدا با
اموزش طراحی
ساده ترین و ابتدایی ترین وسیله طراحی مداد و کاغذ سنجش فضاي خالي الگو با فضاي طرح
سئوالات استاندارد آموزشی الگو برش به روش حجمی
رشته طراحی دوخت استان ایلام سئوالات استاندارد آموزشی الگو برش به روش حجمی مداد
156- مانتو
برش عصایی رو طراحی بعد هم روی همون الگو پیله ها رو یه بار اوازمانهارو با مداد از
نمونه سوالات الگو برش به روش حجمی
رشته طراحی دوخت ایلام - نمونه سوالات الگو برش به روش حجمی - مداد- کاربن ج) رولت- مل
توصیه های اجرائی درس طراحی اندام ولباس
طرحهای لباس در قسمت طراحی لباس با توجه به محتوای کتاب در کلاس الگو با مداد رنگی
آموزش معرق،قسمت دوم
دهیم و پس از برش الگو را با کارد تکه های اطراف رو با مداد سیاه کنید و چسب طراحی سایت و
برچسب :
الگو طراحی با مداد