اخلاص در نماز:
قُلْ إِنَّ صَلاتي وَ نُسُكي وَ مَحْيايَ وَ مَماتي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين [1]
بگو همانا نماز و تمام عبادات و زندگی و مرگ من همه برای خداوند پروردگار جهانیان است.
آیه
اشاره میكند به این كه بگو نه تنها از نظر عقیده من موحّد و یكتا پرستم
بلكه از نظر عمل هر كار نیكی كه میكنم نماز من و تمام عبادات من و حتی مرگ
و حیات من همه برای پروردگار جهانیان است. برای او زندهام به خاطر او
میمیرم و در راه او هر چه دارم فدا میكنم تمام هدف من و تمام عشق من و
تمام هستی من او است قُلْ إِنَّ صَلاتي وَ نُسُكي وَ مَحْيايَ وَ مَماتي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين
«نسك» در اصل به معنی عبادت است و لذا به شخص عبادت كننده (ناسك) گفته
میشود ولی این كلمه بیشتر درباره اعمال حج به كار میرود و میگویند:
مناسك حج، بعضی احتمال دادهاند كه (نسك) در اینجا به معنی (قربانی) بوده
باشد ولی ظاهر این است كه هر گونه عبادتی را شامل میشود در واقع نخست
اشاره به نماز (صلوه) به عنوان مهمترین عبادت شده بعد همه عبادات را به
طور كلی بیان كرده است یعنی هم نماز من و هم تمام عباداتم و حتی زندگی و
مرگم همه برای او است. [2]
پيامها: [3]
1- راه و روش و هدف خود را در برابر راههاى انحرافى، با صراحت و افتخار اعلام كنيم. «قُلْ»
2- با آنكه نماز، جزو عبادات است، ولى، جدا ذكر شده تا اهميّت آن را نشان دهد. «صَلاتِي وَ نُسُكِي»
3- انسانهاى مخلص، مسير تكوينى (مرگ و حيات) و مسير تشريعى خود (نماز و نُسُك) را فقط براى خداوند عالميان مىدانند. «إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ»
4- آنگونه كه در نماز قصد قربت مىكنيم، در هر نفس كشيدن و زنده بودن و مردن هم مىتوان قصد قربت كرد. مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ ...
5- مرگ و حيات مهم نيست، مهم آن است كه آنها براى خدا و در راه خدا باشد. «مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ»
6- آنچه براى خدا باشد، رشد مىكند. «لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ»
محافظت بر نماز
وَ الَّذينَ هُمْ عَلى صَلَواتِهِمْ يُحافِظُونَ أُولئِكَ هُمُ الْوارِثُونَ . [4]
و آنها كه از نمازها مواظبت مینمایند، آنها وارثانند.
در
این آیه یكی از ویژگی مؤمنان را كه محافظت بر نمازها است بیان كرده
میگوید: آنها كسانی هستند كه در حفظ نمازهای خویش میكوشند «و الذین هم
علی صلواتهم یحافظون».
ـ جالب این كه: نخستین ویژگی مؤمنان را خشوع
در نماز و آخرین صفت آنها رامحافظت بر نماز شمرده است، از نماز شروع میشود
و به نماز ختم میگردد چرا كه نماز مهمترین رابطه خلق و خالق است.
نماز برترین مكتب عالی تربیت است.
نماز وسیله بیداری روح و جان و بیمه كننده انسان در برابر گناهان است.
خلاصه نماز هرگاه با آدابش انجام گیرد زمینه مطمئن برای همه خوبیها و نیكیها خواهد بود.[5]
(و الذین هم علی صلواتهم یحافظون)
صلوات جمع صلاه (نماز) است و اگر فرموده: نماز را محافظت میكنند، خود
قرینه این است كه مراد محافظت بر عدد آن است، پس مؤمنین محافظت دارند كه
یكی از نمازهایشان فوت نشود و دائماً مراقب آنند، حقّ ایمان هم همین است كه
مؤمنین را به چنین مراقبتی بخواند.
و به همین جهت كلمه صلوه را در اینجا جمع آورد و در جمله: (فی صلوتهم خاشعون) مفرد برای این كه خشوع در جنس نماز، و به طور مساوی شامل همه است دیگر لازم نیست كه آن را جمع بیاورند.[6]
پيامها:[7]
۱-
در معرّفى سيماى مؤمنان، نماز هم در ابتدا مطرح شد: «فِي صَلاتِهِمْ
خاشِعُونَ» و هم در پايان «عَلى صَلَواتِهِمْ يُحافِظُونَ» اين تكرار
وتأكيد، نشان اهميّت نماز است.
_________________________________________________
[1] -انعام/ 162
[2] - تفسیر نمونه، ج 6، ص 61
[3] - تفسير نور(10جلدى)، ج2، ص: 596
[4] - مومنون /9 و 10
[5] - تفسير نمونه، ج14، ص: 202
[6] - تفسیر المیزان، ج 15، ص 14
[7] - تفسير نور(۱۰جلدى)، ج۶، ص:86
مطالب مشابه :
حدیث در مورد گفتن اذان و اقامه قبل از نماز
سلام بنده امیرحسین حاجی اریسمانی هدف خود را ترویج مسائل دین به خصوص در مورد مسجد و نماز قرار
حدیث در مورد مسجد سهله
حدیث در مورد مسجد
حدیث در مورد نماز
حدیث در مورد ۱- مؤذن ۲- امام جماعت ۳- کسی که وضو بگیرد، سپس داخل مسجد شود و نماز را
حدیث در مورد نماز
حدیث در مورد ۱- مؤذن ۲- امام جماعت ۳- کسی که وضو بگیرد، سپس داخل مسجد شود و نماز را
اهمیت نماز شب در آینه حدیث
سلام بنده امیرحسین حاجی اریسمانی هدف خود را ترویج مسائل دین به خصوص در مورد مسجد و نماز قرار
احاديثي در مورد اهميت مسجد
احاديثي در مورد اهميت مسجد خیلی دور نیست این حدیث از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را
اخلاص در نماز:
حدیث. حدیث بنده امیرحسین حاجی اریسمانی هدف خود را ترویج مسائل دین به خصوص در مورد مسجد و
جایگاه نماز در ادیان آسمانی
بنده امیرحسین حاجی اریسمانی هدف خود را ترویج مسائل دین به خصوص در مورد مسجد حدیث ، مفصل می
برچسب :
حدیث در مورد مسجد