274- معماران بزرگ ایرانی : هوشنگ سیهون

استاد هوشنگ سیهون (سیحون)

مرد بناهای ماندگار ایران

معمار و نقاش بزرگایرانی

 

در سال 1299 خورشیدی ، در خانواده ای هنرمند و اهل موسیقی ، در تهران به دنیا آمد.

پدربزرگش «میرزا عبدالله» پایه گذار موسیقی سنتی ، معروف به «پدر موسیقی سنتی ایران» بود و مادرش «مولود خانم» تار و سه تار می نواخت و «احمد عبادی» داییش بود...

اما هوشنگ ، کودکی بود که به جای موسیقی ، به نقاشی گرایش داشت و از روزی که توانست زغالی به دست گیرد ، نبوغ خود را در نقاشی به نمایش گذاشت.

با آغاز به کار «دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران» ، از نخستین دانشجویان معماری بود که در 4 سال ، به عنوان بهترین دانشجوی معماری ، در سال 1323 دانش آموخته شد.

طرح او در مسابقه ی «طرح آرامگاه پورسینا (بوعلی)» در سال 1324بهترین شد.

 

آرامگاه پورسینا

آرامگاه پورسینا

همان سال به پیشنهاد «آندره گدار» ریاست دانشکده هنرهای زیبا ، بورسیه «بوزار» پاریس گرفت و به فرانسه رفت و شاگردی «اوتلو زاوارونی» کرد و پس از 4 سال ، همزمان با آغاز ساخت «آرامگاه بوعلی» (1949 مسیحی) با نشان دکترای هنر ، به ایران بازگشت و همزمان با آموزش در «هنرهای زیبا» (5 سال استاد معماری بود) ، دفترکار خود را در تهران پایه نهاد.

در سال 1341 خورشیدی ، به عنوان سومین رییس دانشکده هنرهای زیبا (پس از آندره گدار و محسن فروغی) برگزیده شد و سه رشته ی «شهرسازی» ، «تئاتر» و «موسیقی» را در آن بنیاد نهاد.

 

برجسته ترین کارهای استاد هوشنگ سیهون :

آرامگاه پورسینا(بوعلی) - همدان

 

آرامگاه پورسینا

آرامگاه پورسینا

آرامگاه نادرشاه افشار – مشهد

 

آرامگاه و موزه ی نادرشاه افشار

آرامگاه و موزه ی نادرشاه افشار

آرامگاه خیام نیشابوری – نیشابور

 

آرامگاه خیام نیشابوری

آرامگاه خیام نیشابوری

آرامگاه کمال الملک – نیشابور

 

آرامگاه کمال لملک - نیشابور

آرامگاه کمال لملک - نیشابور

 

آرامگاه کمال الملک - نیشابور

آرامگاه کمال الملک - نیشابور

بازسازی و گسترش آرامگاه فردوسی - توس

آرامگاه فردوسی توسی

 

آرامگاه فردوسی توسی

آرامگاه باباطاهر - همدان

 

آرامگاه باباطاهر

آرامگاه باباطاهر

طرح ساختمان ایستگاه راه آهن تهران (که با تغییراتی خلاف نظر او ساخته شد!)

 

ایستگاه راه آهن تهران

ایستگاه راه آهن تهران

بانک سپه بازار

 

بانک سپه

بانک سپه

ساختمان ادارات مرکزی برق و انبارها و پست فشار قوی

ادارات آتش نشانی تهران

سینما سانترال

سینما آسیا

ونزدیک به 150 خانه و ویلای شخصیت های بنام آن زمان...

 

دیگر برجستگی های استاد سیهون :

در تهران و در گالری «مهر شاه» نمایشگاه مشترکی با «پابلو پیکاسو» برگذار کرد و پس از آن در سال 1972مسیحی ، همراه با نقاشان بزرگی چون «پیکاسو» و «سالوادور دالی» در نمایشگاهی در دانشگاه ماساچوست شرکت کرد.

سبک نقاشی های سیهون ، «کلافه های خط» ، خطوط موازی و پرپیچ و خمی است که برهمدیگر  نمی گذرند و انسان فرورفته در روزمره اش را وادار به اندیشه می کند.

 

کلافه های خط - هوشنگ سیهون

کلافه های خط - هوشنگ سیهون

هنوز کسی پیدا نشده که مانند طرح های نقاشی سیهون را بیافریند.

دانشگاه های «ام.آی.تی» ، «هاروارد» ، «واشنگتن یونیورسیتی» و «برکلی» مجموعه ای از نقاشی های استاد سیهون را گردآوری و نگهداری می کنند.

دانشنامه ی «روسیه» و «کمبریج» ، نام هوشنگ سیهون را ثبت کرده اند.

استاد هوشنگ سیهون ، در سال های پیش از انقلاب اسلامی ، عضو «شورای ملی باستان شناسی» ، «شورای عالی شهرسازی» ، «شورای مرکزی همه دانشگاه های ایران» و «کمیته بین المللی ایکوموس(Icomos)» وابسته به یونسکو ، بوده و 15 سال مسوولیت بازسازی همه ساختمان های تاریخی ایران را برعهده داشته است.

 

کتاب «نگاهی به ایران» سیهون (طرح های او)، در سال 1973 در پاریس چاپ شد و کتاب «هوشنگ سیهون» (مجموعه ی دستاورد زندگی حرفه ای او ؛ معماری و نقاشی)به سال 1999 در کانادا.

 

زمینه های جهش معماری ایران و درخشش بزرگانی چون هوشنگ سیهون:

پس از کودتای سوم اسفند 1299 (پایان کار ننگین قاجارها که بر موج مذهب و ناآگاهی سوار بودند و آغاز کار پهلوی که نفی مذهب و باززنده سازی ملی گرایی را نردبان ساخته بود) گروهی از فرهیختگان دوستدار هنر ایران ، «انجمن آثار ملی» را پایه گذاشتند.

از نخستین کارهای ایشان ، برگزاری «هزاره فردوسی» و طرح ساخت «آرامگاه فردوسی» در توس بود که طرح «کریم طاهرزاده بهزاد» برگزیده و در جشن هزاره شاهنشاه سخن «فردوسی» به سال 1313 خورشیدی ، گشایش یافت.

آن روزها ، گویی ، دانش هایی چون مکانیک خاک و... کاربردی نداشت و ساختمان آرامگاه از آغاز ، فرونشست و 30سال بعد ، «هوشنگ سیهون» با افزودن فضاهایی نو (موزه و...) به طرح نخستین ، آن را بازسازی کرد.

سالهای جنگ دوم جهانی ، بودجه ی انجمن قطع شد و از کار بازایستاد.

پس از جنگ ، دوران تازه ی «انجمن آثار ملی» (سال 1323) با مسابقه های «طرح آرامگاه پورسینا(بوعلی)» و «طرح آرامگاه سعدی» آغاز گشت که مسابقه ی نخست را «هوشنگ سیهون» برنده شد و دومی را طرح مشترک «محسن فروغی» و «علی صادق».

در سال 1333 مسابقه «آرامگاه نادر افشار» برگزار شد که طرح «سیهون» در مرداد 1334 برنده اعلام شد و همزمان با ساخت آرامگاه (اسفند 1334) طرح تندیس نادرشاه سوار بر اسب ، به استاد «ابوالحسن صدیقی» سفارش داده شد که ایشان ، آن تندیس شگرف برنزی را در ایتالیا شکل داد و بر فراز ساختمان آرامگاه نصب کرد.

 

 

پیکره ی «نادرشاه افشار» کار استاد «ابوالحسن صدیقی»

پیکره ی «نادرشاه افشار» کار استاد «ابوالحسن صدیقی»

انجمن ، طرح ساخت «آرامگاه خیام نیشابوری» را به استاد سیهون سفارش داد (خبری از مسابقه نبود) و ایشان به استادی و زیبایی ، معماری را با ریاضی و مثلثات و حکمت و اخترشناسی و... (12 دانشی که عمرخیام نیشابوری در آنها چیره و استاد بوده) آمیخت و ساختمانی شگرف پدید آورد.

 

آسمانه ی آرامگاه خیام

آسمانه ی آرامگاه خیام

 

آرامگاه خیام نیشابوری

آرامگاه خیام نیشابوری

از ویژگی های برجسته ی کارهای استاد ، این است که همه ی طرح ها ، به فراخور کانسپت آنها ، از ساختمایه های ساده و پایدار بومی ساخته و آموزه های کلاسیک «بوزار» در آنها پیاده شده است.

طرح های استاد ، به استادی ، آمیزه ای هستند از هنر و معماری ایران با ساختمایه و دستاوردهای نوین دانش ساختمان (اسکلت فلزی ، بتن ، شیشه و...) که جان هنر ایرانی در کالبد یکایک آنها هویداست.

 

مرد بناهای ماندگار ایران ، نخستین معمار ایرانی است که «پلان آزاد» را در طرح خانه ها بکار برد.

برداشت او از «پلان آزاد» ، بیشتر به اندیشه معمارانی چون «ریچارد نوتراست» نزدیک است تا ایده ی «پلان آزاد» جنبش معماری مدرن و «له کوربوزیه».

*****************************************

دوستی پرسیده بود که «هوشنگ سیحون» درست است یا «هوشنگ سیهون»؟!

یاد پرسش دوستی افتادم که مشکلش این بود که «چرا سده را با ص نمی نویسیم؟ مگر وابسته به عدد صد نیست؟»!!!

نگاهی به نوشتار «چون عرب ها پ،چ،ژ و گ ندارند...»کردم و افسوس خوردم که چرا؟!!

ولی عرب ها «ه » و «ت» دارند و نمی تونن «تهران و توس و سیهون و جیهون» رو مث آدم بگن و با «سیحون و جیحون و طوس و طهران» چه میخوان بگن؟!!

ما که به «در» پارسی ، میگیم «درب» (عربی به معنای دروازه) چقدر عربیم!!!!!!!!!

هنگامی باید تا شاید به بررسی و چالش اندیشه های معماری استاد بپردازیم...

امید...

اگه می خواین بیشتر بدونین ، یه سری به این وبلاگ بزنین:

http://zakroos.persianblog.ir/post/125

نوشتار خوب و شایسته ایه...

پایدار و خجسته باد «ایران» و «ایرانی».

مجتبا نبی زاده «م.رها»

 


مطالب مشابه :


20- کنگ نامه (3) : «کنگ» در اوستا

شرکت مهندسی ****آمادگی آزمون ارشد معماری**** (مواد و مصالح ساختمانی _ عناصر و جزییات)




روش تحقیق,پاورپوینت,پایان نامه,مقاله,پروژه,دانلود,رایگان,سمینار,پروپوزال,انجام

حمل و نقل , ترافیك , سازه های کوبی اموال شرکت توس صنعتی و ساختمانی شرکت




تحلیل شرکت سرمایه گذاری در مسکن

و عضو ارشد انجمن معماری، سازه ساختمانی با مشارکت شرکت




زمین شناسی استان فارس

• مواد امتحانی آزمون کارشناسی ارشد شده توس سازمان زمين ها، مكان‌يابي سازه




177- فضا در شعر و معماری (2)

ساختمانی و عمرانی(شرکت ایمان شعر ، «شاهنامه» حکیم توس است که به ارشد 94 تقریبن 100




274- معماران بزرگ ایرانی : هوشنگ سیهون

ساختمانی و عمرانی(شرکت ایمان صنعتگرن سبز) معماری ، سازه و انرژی های توس آرامگاه




تازه هاي بازار كار+ خبرهاي مهم از استخدام

خبراستخدام. برای زیستن و امید به آینده آمده ایم : «ايران و روشنفكران سابق»




برچسب :