عناصر بصری(نقطه،خط،سطح،حجم)
موقعیت های مختلف نقطه:
بسته
به این که نقطه ی بصری در کجای کادر قرار گرفته باشد، موقعیت های متفاوتی را به
وجود می آورد. یک نقطه روابط محدود ساده ای با اطراف خود دارد و به همان نسبت توجه
مخاطب را به خود جلب می کند. اما چنانچه نقاط بصری متعددی در یک کادر وجود داشته
باشند، بر اساس روابطی که از نظر شکل، اندازه ، تیرگی ، روشنی ، رنگ ، بافت ، دوری
و نزدیکی با یکدیگر دارند تأثیرات بصری متفاوتی به وجود خواهند آورد.
گاهی
ممکن است نقطه به عنوان کوچک ترین بخش تصویر تلقی شود. در این صورت در اثر تراکم
نقطه های تیره تیرگی حاصل می شود و در اثر پراکندگی آنها روشنی دیده می شود.
خصوصیات نقطه:
گر نقطه در کادر بالا باشد حس سبکی را انتقال میدهد
و اگر پایین باشد حس سنگینی
نقاط هنگامی که به هم نزدیک باشند تمرکز بصری ایجاد میکنند و بالعکس
و نقاط طلایی در کادر که بهتر است سوژه در آن مکان قرار گیرد
سوژه بهتر است در وسط کادر قرار نگیرد
و حس هایی که هر نقطه میرساند:
نقطه سمت راست بالا:حس سرعت
نقطه سمت راست پایین:حس سکون
نقطه سمت چپ بالا:حس تنهایی
نقطه سمت چپ پایین:سردرگمی
البته این نقاط بستگی به نوع سوژه که در عکس شما وجود دارد است
خط:
در
زندگی روزمره و در طبیعت، خط حضور چشمگیری دارد. در این زمینه می توان مثال های
متفاوتی ذکر کرد. نقوش خطی روی لباس ها، ردیف صندلی ها در سالن امتحانات، خطوط
آجرهای چیده شده، سیم ها و تیرهای برق، تنه درختان در کنار خیابان ها ، شیارهای
شخم و
..
تنوع
مثال ها و نمونه ها به خودی خود نشان می دهد که منظور از خط تجسمی معنایی نسبی از
خط است و آن نشان دادن یک حرکت ممتد و پیوسته بر سطح یا در فضاست. بنابراین خط می
تواند دو بعدی یا سه بعدی باشد.
جهت خط:
خطوط
تجسمی بر اساس جهت حرکت مداوم در یک مسیر کلی به چهار دسته ی اصلی تقسیم می شوند
که عبارتند از
:
الف)
خطوط عمودی که در طبیعت به شکل تنه درختان، تیرهای برق و ساختمان های مرتفع دیده
می شوند. مفهوم این خطوط می تواند ایستادگی ، مقاومت و استحکام باشد.
ب)
خطوط افقی که در طبیعت به صورت سطح زمین، خط افق، پهنه دریا یا یک انسان خوابیده
دیده می شود. مفهوم این نوع خط می تواند آرامش ، سکون یا اعتدال باشد.
ج)
خطوط مایل که در طبیعت به شکل کناره های کوه، خط رعد در آسمان و سراشیبی دیده می
شوند. و در یک اثر تجسمی برای نشان دادن تحرک ، پویایی ، خشونت و عدم سکون و ثبات
به کار می روند.
د)
خطوط منحنی که معمولاً در طبیعت به شکل تپه ماهور، انتشار امواج، پست و بلندی زمین
و حرکت بعضی از جانوران دیده می شوند و در یک اثر تجسمی ممکن است برای نمایش دادن حرکت
سیال و مداوم، ملایمت و ملاطفت به کار گرفته شود.
حالت خط:
خطوط
می توانند در مسیر حرکت خود دارای شرایط زیر باشند :
1–
می
توانند در جهت مسیر اصلی خود به صورت بریده بریده و یا متعدد باشند.
2
– می توانند
در جهت مسیر اصلی خود به شکل زیگزاگ، شکسته و یا موجی در می آیند.
3–
می
توانند به صورت منظم و یا نامنظم در مسیر اصلی حرکت خود تغییر جهت دهند.
4
– به
صورت خطوط باریک یا ضخیم یکنواخت باشند.
5-
ضخیم
یا نازک، قوی یا ضعیف ، تیره یا روشن شوند.
کاربرد خط
خط
عنصر اصلی طراحی است. ترسیم خطوط پیرامونی یک شکل می تواند تصویر اشیا را به نمایش
بگذارد. تراکم و انبساط هاشورها حجم و سایه روشن را نشان می دهد. با ضخیم و نازک
کردن خط در طراحی، قسمت های سایه دار مشخص می شوند و حالت خطوط جنسیت و بافت اشیا
را از لحاظ نرمی، سختی و استحکام مشخص می کند.
در
آثار نقاشان طبیعت گرا که شکل های اشیا به دقت ترسیم می شوند، وجود خط به عنوان
پایه ی اصلی طرح قابل مشاهده است در نقاشی ایرانی خط همواره جایگاهی پراهمیت دارد.
خط همچنین در رشته های دیگر هنر تجسمی نقش متناسب خود را در شکل دهی به اثر بازی
می کند. در هنر گرافیک استفاده از خط کاربردهای متنوعی را در طراحی نشانه، در
طراحی و ساخت اعلان، تصویرسازی و صفحه آرایی دارد. همچنان که در طراحی لباس، نقشه
کشی، طراحی صنعتی، مجسمه سازی و عکاسی نیز خط همواره پایه اصلی اجرا و ترکیب بصری
اثر را به عهده دارد.
1 - ضخیم یا نازک، قوی یا ضعیف ، تیره یا روشن شوند. 2– به صورت خطوط باریک یا ضخیم یکنواخت باشند. 3 – می توانند در جهت مسیر اصلی خود به صورت بریده بریده و یا متعدد باشند. 4 – می توانند در جهت مسیر اصلی خود به شکل زیگزاگ، شکسته و یا موجی در می آیند. 5 – می توانند به صورت منظم و یا نامنظم در مسیر اصلی حرکت خود تغییر جهت دهند.
سطح:
شکلی
که دارای دو بعد (طول و عرض) باشد سطح نامیده می شود. در طبیعت و در پیرامون ما
سطوح به اشکال متنوع وجود دارند. سطح چیزها در طبیعت گاه به صورت هموار و گاه
ناهموار و دارای بافت ها نقش های مختلف است.
در
هنر تجسمی سطح را به انحای مختلف می توان تجسم بخشید و به وجود آورد.
سطح
ممکن است مستوی باشد مانند دیوار یا کف اتاق، سطح زمین فوتبال یا سطح روی یک کتاب
همچنین
سطح ممکن است منحنی باشد مانند سطح یک سقف گنبدی.
همه
ی سطح ها از سه شکل هندسی دایره، مربع، مثلث یا ترکیبی از آن ها به وجود می آیند.
این شکل ها هر یک خصوصیات قابل مطالعه ای دارند.
دایره
: دایره شکل کاملی است که حرکت جاودانه و مداومی را نشان می دهد. همچنین دایره
نماد نرمی، لطافت، سیالیت، تکرار، درون گرایی، آرامش روحانی و آسمانی، پاکی و
صمیمیت به شمار می آید.
مربع
: مربع بر خلاف دایره نماد صلابت، استحکام و سکون است. این شکل مظهر قدرت زمین و
مادی و در عین حال از زیباترین اشکال هندسی است.
مثلث
: مثلث به واسطه زوایای تندی که دارد سطحی مهاجم و شکلی ستیزنده به نظر می رسد که
همواره در حال تحول و پویایی است. بر اساس ترکیب هایی از مثلث می توان ترکیب های
ساختاری بسیاری به وجود آورد. استفاده از مثلث و شبکه های مثلثی یک اصل
ساختاری در طبیعت و در معماری به شمار می رود.
مطالب مشابه :
نقاشی برای کودکان استثنایی
فعالیت های نقاشی برای کودکان داخل کادر نقاشی با مداد،خط های منحنی اتفاقی رسم کنند سپس
نقاشی آزاد
امروز براتون چند تا کادر گذاشتم که میتونید موقع نقاشی آزاد اونا رو در اختیار بچه ها قرار
کادر چیست ؟
انرژی های بصری که از درون کادر سرچشمه می گیرند و پس چگونه است که نقاشی های کودکان را ناب
ترکیب بندی در نقاشی
دغدغه های یک دانشجوی است که به نظر من قابل مقایسه با کادر در نقاشی های غیر
ویژگی های نقاشی ایران زمین
در این نقاشی ها انسان و طرح های اصلی در مرکز اثر و در هرگوشه و طرف کادر نقاشی های حاشیه ای و
مفهوم کادر در طراحي
هنرهای تجسمی،طراحی،نقاشی ٰٔگرافیک،معماری - مفهوم کادر در طراحي - آموزش هنرهای تجسمی
عناصر بصری(نقطه،خط،سطح،حجم)
موقعیت های مختلف نقطه: بسته به این که نقطه ی بصری در کجای کادر قرار گرفته باشد، موقعیت های
شنایی ابتدایی با تناسب،تعادل و کادر، در هنر های تجسمی
آشنایی ابتدایی با تناسب،تعادل و کادر، در هنر های تجسمی تناسب عناصر بصری ظرفیت آن را دارند
نقاشی - 1
دويدن - Running - نقاشی نسبت به محورهای افقی و عمودی وسط کادر. بر نقاشیهای مهسا
نمونه کادر
تجربه های آموزشی قرآنی - نمونه کادر - - تجربه های آموزشی کادر و حاشیه, ابزار کار, نقاشی
برچسب :
کادر های نقاشی