اصول طراحی هتل
طراحي با نور: در هتل وزيرمجموعههاي آن
ايجاد كاربري 24 ساعته، چند گانگي فعاليتها و پيچيدگي فضاهايي كه ممكن است همزمان چندين نقش را داشته باشند در طراحي هتلها تمهيداتي را ميطلبد كه يكي از مهمترين آنها نورپردازي است. در تلاقي معماري و طراحي داخلي، نورپردازي جايگاه ويژهاي دارد كه گسترهي وسيعي از نيازها را پوشش ميدهد. اين نور است كه به ميهمانان خوشامد ميگويد و به آنها احساس آرامش ميدهد، گاهي نمودار تصاوير است، گاهي مشخص كنندهي موقعيتها، گاهي هم حريمها را از هم تفكيك ميكند و اختلاف كاربريها را مشخص ميكند. ضمن آنكه به ميهمانان كمك ميكند تا در فضايي ناشناخته سير كنند و به كشف و شهود بپردازند. هر بخش از فضاي يك مهمان خانه يا هتل، ويژگي منحصر به فردي دارد كه با توجه به آن ميبايست نورپردازي خاصي صورت گيرد تا معرف آن مشخصه باشد. در ادامه به تعريف اين بخشها و چگونگي طراحي آنها با نور ميپردازيم.
هال ورودي: تنظيم چشمانداز هتل
هال ورودي جايي است كه ميهمانها در آن جا ثبت هويت ميشوند و در عين حال هتل هم براي آنها ثبت هويت ميشود! تصوري كه شخص از بيرون ساختمان به دست آورده، در بدو گذر از درهاي ورودي در اين نقطه تقويت يا دگرگون ميشود. اين محل بايد براي همهي مهمانان بالقوه و بالفعل جذاب و پذيرا باشد. بايد گرم، راحت، صميمي و در برگيرنده باشد. چگونگي ادراك فضاي داخلي وابستگي زيادي به مقطع زماني دارد. نورپردازي مناسب در فضايي ثابت چنان تنظيم ميشود كه اين فضا براي مسافري كه صبح هنگام هتل را به مقصد فرودگاه ترك ميكند و تازه واردي كه نيمهشب وارد ميشود، به يك اندازه خوشايند باشد. صبح هنگام بايد همه چيز پرانرژي و تازه به نظر آيد؛ اما هنگام شب، پس از يك روز فعال، محيطي راحت و مطلوب است كه در عين حال خوابآور نباشد. براي اين فضا مناسب است كه در زمينهاي از نور محيطي، نورهاي متمركز نقطهاي طراحي شود كه در عين ايجاد يك بافت بصري در جهتيابي به ميهمانان كمك كند. با كمك نورپردازي ديد را به سمت اشياء مورد نظر و بخشهاي طراحي شده هدايت ميكنيم. چشم، ناخودآگاه به سمتي توجه ميكند كه نورانيتر است و در آن ناحيه معطوف به لبهها و كنجها ميشود پس بيشتر تاكيد را ميتوان بر طراحي نورهاي خطي و مشخص كننده لبهها گذاشت. در زمينهاي از نورهاي محيطي ميتوان قسمت پذيرش را با شدت نور متفاوت يا رنگ متفاوت چنان طراحي كرد كه در فضاي هال ورودي بيشترين نظر را جلب كند.
پذيرش :قسمت پذيرش دو نقش كاربردي و دكوراتيو توامان دارد. نورپردازي در سطح كاربردي بايد چند منظور را تامين كند. نورهاي رو به پايين كه بالاي ميز كار قرار ميگيرند به مشتري كمك ميكنند كه فرمها را مطالعه كند و بداند در حال امضاء و قبول چه مواردي است! در پشت ميز كار همچنين نورپردازي براي كارهاي نوشتاري و خواندني كاركنان لازم است. مسلماً در اين حالات مواد و مصالح به كار گرفته شده نبايد چنان باشند كه نور را به چشم باز بتابانند يا در موارد استفاده از كامپيوتر بازتابي روي صفحهي مانيتور ايجاد كنند. فضاي اين قسمت بايد پذيرا و خوشايند باشد و در آن از نورهاي گرم و صفحات نوراني در زمينهي عمودي استفاده شود. نورهاي سقفي به كمك نورهاي ميز و ديگر نورهاي محيطي بايد چنان تعديل شوند كه چهرههاي مراجعان و كاركنان ملايم و زيباتر جلوه كند و مخوف و هراسانگيز به نظر نرسد. در بيشتر هتلها ميز پذيرش اولين عنصر مورد توجه است كه ممكن است با جهت رو به پايين يا بالا نورپردازي شود. در طراحي و عرضهي مصالحي كه در طرح به كار ميرود، فيبرهاي نوري با نورافشاني رو به بالا در كف يا توام با كاتود سرد، بر حالت نمادين مجموعه تاثير بسزايي ميگذارد. يك نقطه نظر طراحانه اين است كه براي قسمت پذيرش گوشهاي بيافرينيم چون صحنهي نمايشي خاموش با پيشخوان نوراني و گلها يا مجسمههايي شاخص يا هر چيز سادهي ديگري كه جلب نظر كند و توجه مراجعان را به طور نامحسوس به خود جلب كند.
راهروها: نور راهنماي گذر
راهروها از آن دسته فضاهاي ارتباطي هستند كه اغلب توجه كمي به طراحي آنها ميشود. هر قدر هم كه در طراحي معماري اين قسمتها سهلانگاري شده باشد يك طراح داخلي با نورپردازي مناسب ميتواند اين بخشهاي مرده را احياء كند. در هر هتلي حتي اگر هدف نهايي فقط اجارهدادن اتاقها باشد بالاخره لازم است كه مسير رسيدن به اين اتاقها جذاب و جالب توجه باشند. از آنجا كه معمولاً راهروها در نقاطي از ساختمان قرار دارند كه از نور روز بينصيب است، بايد تمام مدت شبانهروز نورپردازي شوند؛ پس در اينجا هم جنبههاي زيباييشناسي و كاربردي مورد نظر است هم صرف انرژي. معمولاً وجود يك سيستم كنترل در راهروها ضروري است تا بدين ترتيب ميزان نور مورد نياز برحسب ساعات مختلف روز خود به خود تنظيم شود. بديهي است كه هيچ كس نور خيرهكننده و تند را در ساعت 3 صبح يا يك نور بيرمق و فضاي تاريك هم زمان با آغاز روز را نميپذيرد. خلق ديدهاي متنوع نيز بهانهي خوبي است براي عوض كردن منابع نورپردازي در طول روز نورپردازي موضعي يا زمينهاي تابلوها و شمارهها و به كارگيري نورهاي كفي فراافكن در امتداد جدارههاي راهروها ميتواند متناوباً صحنههاي نمايشي متنوعي ايجاد كند. به طور كلي نورهاي خطي، ممتد و قابل تعقيب از جمله تمهيداتي هستند كه براي مسيرهاي گذر مناسب به نظر ميرسند. به منظور صرفهجويي در مصرف انرژي در نورپردازيهايي كه ممكن است در راهروها شبانه روز فعال باشد CFL يا لامپهاي فلورسنت فشرده توصيه ميشود. در بعضي از هتلها فضاي ارتباطي با كيفيتي رعبآور طراحي شده و به هدر ميرود؛ به نحوي كه ساكنين هتل مايلند بيتامل سريعاً از آن عبور كنند. روش نورپردازي صرفاً سقفي، بيشتر به ايجاد سايهها ميپردازد تا نورپردازي، و چون سناريويي براي طراحي نور ندارد، بيهيچ مزيتي تشخيص چهرهها و اماكن را دچار اختلال و ابهام ميكند. در كنار اين نوع نورپردازي، بهتر است كه جدارههاي عمودي نيز نوراني شود تا حس تهديد شدن و ترس از فضاي بسته را كاهش دهد. اگر راهرو طولاني باشد (كه در بيشتر موارد چنين است) لازم است كه اين فاصله در نقاطي شكسته شود و اين كار ميتواند به كمك تعريف واحههايي از نور حجمي صورت گيرد. در هرجايي كه لازم باشد ميتوان نور خطي را كه دنبالكنندهي مسير است با نورپردازي يك شي تزييني، درهاي عبور، لوسترهاي آويز يا ديواري قطع كرد و يك ايست بصري در ريتم ايجاد كرد.
رستوران و نوشگاه : هرچند به جهت صرفهجويي انرژي و نگهداري لازم به نظر ميرسد كه در همهي قسمتهاي يك هتل لامپها و منابع نوري مشابه به كار گرفته شود تا هزينهها كاهش يابد و راندمان عملي بالا رود، اما ضرري كه يكنواختي و كسالت بار بودن فضاها در دفع مراجعان ايجاد ميكند بسيار قابل توجه است. بررسي انواع هتلها ثابت ميكند كه فضاي رستوران و قهوهخانهها بهتر است كاملاً متفاوت و با نورپردازي ويژه طراحي شود و حتي ورودي مجزا و فضاي روانشناختي متفاوتي براي آنها خلق شود. در بسياري از كشورهاي جنوب آسيا كه مكانهاي غذاخوري در كنار هتل تعريف ميشوند و كمتر به رستوراني مجزا برميخوريم، به صورت عرف رستوران با هويتي مستقل طراحي ميشود و زيرمجموعهاي از امكانات اقامتگاه به حساب نميآيد. مهمترين عامل در تجربهي خوردن و آشاميدن، طبيعت اجتماعي آن است. موضوع اصلي نورپردازي اين فضاها آن است كه مردم چگونه به نظر رسند و چه احساسي داشته باشند. چهرهها بايد آرام و گرم به نظر رسند، پس بايد نورپردازي تعديل شدهاي از سمت بالا و طرفين كه از پديد آمدن سايههاي تيز و تيره جلوگيري ميكند صورت گيرد. نور بايد فضايي ملايم خلق كند و بدين منظور با در نظر گرفتن ميزان نور روز در هر ساعت يك سيستم كنترل هوشمند نور كه فضاهاي صبحانه، ناهار و شام را به درستي نورپردازي كند، ضروري مينمايد. نورپردازي بايد فضاي بصري را برانگيزاند. با توجه به نوع غذايي كه در هر رستوران سرو ميشود ميتوان نورپردازي را چنان تعريف كرد كه مدت زماني كه مشتري ميتواند در محل بماند، تعيين شود. مثلاً در رستورانهاي غذاي سريع يا آماده ممكن است ضمن بهرهگيري از مصالح سرد و فلزي- انعكاسي از نورهاي تند و رنگي بهره گرفته شود كه ماندن مشتري را در زمان طولاني ميسر نسازد چون در اين گونه مكانها غذا بايد سريع آماده و خورده شود و جاي تامل و نشستن طولاني نيست. اما در رستورانهاي مجلل كه قابليت صرف غذا براي مدت طولاني در ضمن بحث و استراحت وجود دارد تمهيدات فراواني ميتوان انديشيد كه ماندگاري مشتري را در فضا بيشتر كند. علاوه بر نورپردازي گرم محيطي با كمك لايههاي مختلفي از نور، ممكن است اشياي خاصي از جمله مجسمهها و دستههاي گل را مورد تاكيد قرار دارد، بخشهاي مختلفي از ديوار را نوراني كرد و قسمتهاي انتزاعي متفاوتي بر آن آفريد، نور را به صورت پوشيده در پشت ميزها و مبلمان طراحي كرد و نورهايي در سطح پايين، نورپردازي لبهها و زمينهي اشياء شيشهاي، ميلههاي كاتد سرد و فيبرهاي نوري به كار گرفت تا فضا را تا حد امكان مجسمهوار، جذاب و سه بعدي تعريف كرد. فضاهاي پذيرايي بهترين مكانها براي ارايه تكنيكهاي نمايشي مانند نورافكنهاي متغير چند رنگ و رقص نور است. حتي در طرحهاي داخلي رسمي نيز پروژكتورهاي نور رنگي يا آبشاري ميتوانند به عنوان عناصر پوياي تزييني به كار روند و سردي يك محيط بزرگ را به طرز موثري كاهش دهند.
اتاقها : در حالي كه نحوهي پرداختن به فرمول طراحي هتلهاي بينالمللي هر روز در حال تغيير و بررسي است، فضايي كه چندان تغيير نكرده است و همچنان به صورت سنتي طراحي ميشود، اتاقهاي آن است. شايد دليل مهم اين امر، محافظه كار بودن صاحبان اين هتلها باشد كه ميترسند مشترياني كه براي استراحت و آرامش به اين اقامتگاهها مراجعه ميكنند با فضايي غيره منتظره و غير متعارف مواجه شوند. طرح رنگهاي يكنواخت و تلاش براي ايجاد حس تعليق با به كار بردن ميزهاي سنتي و لامپهاي استاندارد از جمله عواملي است كه كماكان در اتاقهاي اقامتگاههاي مختلف به چشم ميخورد. ضمن آنكه بودجه، مانع ديگري براي تغيير طرح اتاقهاست. فرضاً افزودن يك لامپ سقفي در بخش ورودي اتاق به معناي 300 چراغ اضافي در كل مجموعه است. به هر صورت چون اتاق پر اهميتترين فضا در طول اقامت اشخاص است بايد در طراحي و نورپردازي مورد بازنگري كامل قرار گيرد. نورپردازي اتاقها در واقع سختترين بخش طراحي نور است، چون معمولاً نور سه يا چهار وظيفهي همزمان بر عهده دارد و هر منبع نوري حيطهي درخششي دارد كه نبايد با ديگر محدودهها تداخل كند. به تدريج نظر هتلداران به اين امر مهم جلب شده است كه كمبودهاي نورپردازي اتاقها و در نظر نگرفتن چگونگي آن در روند طراحي ميتواند مشكلساز باشد. اخيراً نورهاي شبانهاي طراحي شدهاند كه با تامين حداقل نور مورد نياز، رفت و آمد شبانه بدون ايجاد مزاحمت را براي هم اتاقيها آسان كرده است. نورهاي مطالعه طوري طراحي شدهاند كه با داشتن محدودهي كاملاً قابل كنترل براي خواندن كتاب يا كار با كامپيوتر دستي بدون سلب آسايش ديگران مورد استفاده قرار مي گيرند. فيبرهاي نوري كه منبع نوري قابل لمس و كنترل راحتي فراهم ميآورند و در مصرف انرژي صرفهجويي ميكنند با نور كاملاً متمركزي كه به وجود ميآورند جايگزين لامپهاي كم ولتاژ هالوژن شدهاند كه داراي نقطهي انتشار بسيار داغي هستند و هرچند كه گرانترند ولي در طول زمان مقرون به صرفه هستند. در كنار اين موارد كاربردي، با طراحي بصري و نورپردازي مواجه ميشويم كه مثلاً در هتل سن مارتين لين توسط فيليپ استارك صورت گرفته است. هر چند كه ممكن است ساده به نظر رسد، ولي حتي اين حركت ساده هم براي بسياري از هتلداران خارج از عرف و بسيار پيشرو تلقي ميشود: در اتاقهاي اقامت به كمك سيستم نورپردازي تعاملي اين امكان به مهمان داده ميشود كه با تغيير رنگ نورپردازي، فضاي اتاق را به كلي دگرگون كند. چنين كنترلهايي تاثير بسيار مثبتي بر اشخاص گذاشته و باعث جلب توجه آنها ميشود. با استفاده از اين سيستم ميهمانها ميتوانند بر حسب روحيه و نياز شخصي، نور رنگي خاصي را در فضا داشته باشند كه كليدهاي معمولي چنين امكاني را نميدهند. اين نور رنگي در واقع طراح اصلي داخل فضاي اتاق در شب است كه با هر فركانسي منظري نوين ميآفريند.
يكي از نكات كليدي كه حتي در يك اتاق سنتي هم به نظر ميرسد اين است كه كليدها در كجا قرار گيرند. اغلب زماني طول ميكشد تا بدانيد كليدها كجا قرار دارند و هركدام چه بخشي از اتاق را روشن ميكنند و اكثراً هم قرارگيري اين كليدها منطق مشخصي را دنبال نميكند. خيلي جاها ناچار ميشويد در حالي كه چراغ روميزي بسيار داغ است دست خود را داخل كلاهك آن كنيد و در اطراف به دنبال كليد آن بگرديد! اينها همه روشهاي اشتباهي است كه بايد بازنگري شوند. هدف در اينجا آسايش و تامين نيازهاي مردم است كه هرچند همهي هتلهاي زنجيرهاي وعدهي آن را ميدهند، اما هنوز به طور كامل برآورده نشده است.
حمام: آبتني در نور
تا مدتها طراحان به نورپردازي اين بخش اصلاً فكر نميكردند؛ اما اكنون ميدانيم كه ميتوان اين بخش را چنان طراحي كرد كه جالبترين نقطه براي مسافران باشد. منابع نوري كم ولتاژ بهترين انتخاب براي اين فضا هستند؛ چون باعث ميشوند فضاي يك حمام جذابتر به نظر رسد، برق خاصي به آن ميدهد كه يك طراحي قديمي هرگز به آن نميداد. بدون ترديد در اين فضا آيينه نقطهي اصلي تمركز است. براي توليد يك نتيجهي مطلوب بدون ايجاد سايههاي تند در پس اشياء، بهترين راه اين است كه آئينه از پهلو نوردهي شود تا نور ملايمي چهره را روشن كند. نور بايد حتماً گرم باشد. توام با اين نور نورهاي فروافكني نيز با دقت تعبيه ميشود كه نبايد درست بالاي سر باشند تا سايههاي نامطلوب بر چهره بيافرينند يا طوري قرار گيرند كه انعكاس آنها از آيينه به صورت برگردد. خوب است بالاي دوش هم چراغ سقفي داشته باشيم كه بدون آن دوش يك سوراخ سياه به نظر ميرسد. كليدهاي روشنايي در حمام نيز بايد قابل كنترل شدت باشند. در هتل سن مارتين لين در لندن به اين مساله نيز فكر شده است؛ به طوري كه يك كليد كنترل شدت ساده دو آويز سقفي را روي دستشويي كنترل ميكند. اولي زماني به كار ميرود كه شخص رو به روي آينه در حال آرايش يا اصلاح است و يك نور شديد نياز دارد و ديگري يك نور محيطي براي روشن نگه داشتن فضاي حمام است.
سالنهاي جشن و اتاقهاي چند منظوره: نورهاي رويايي
سخنرانيها و كنفرانسهاي اداري، وقايع اجتماعي، جشنهايمحلي و نمايشهاي لباس، همگي وقايعي هستند كه در نظر گرفتن تمهيدات لازم براي آنهادر هتل ارزش افزوده و درآمد سرشاري را براي صاحبان آن هتل فراهم ميكند. رشد چشمگيراين گونه روابط اقتصادي در كنار پيشرفت تكنولوژي باعث شده كه فضاهاي انعطافپذير وجذاب به خصوص در بخش طراحي نور خلق شود. پيش از اين، براي ساليان سال آويختن چندلوستر و چراغهاي ديواري قابل تنظيم براي سالنها كافي به نظر ميرسيد. بعد از آنپروژكتورها براي نورپردازي صحنه به ميان آمدند و… پيچيدهترين قسمت سالنهاي چندمنظوره بخش جشنها است كه علاوه بر قابليت انعطافپذيري از المانهاي تزييني خاصينيز بهره ميبرد و طيف وسيعي از انواع نورپردازي را ميطلبد. انواع فروافكنها،نورهاي حجمي، ديواري، نورهاي كاربردي، چلچراغها و فراافكنها، نورهاي صحنه نمايش،فيبرهاي نوري و… در اين دستهبندي ميگنجند. طبعاً سقف شلوغترين قسمت است؛ چرا كهعلاوه بر نورهاي مستقيم، تاسيسات هم در آن قرار ميگيرد. نور كاتد سرد براي نورهايحجمي كه اكثراً به صورت دو يا سه رنگ قابل تعويض در كنار هم به كار ميروند، مناسباست. انتخاب چلچراغها بايد كاملاً به دقت و متناسب با ابعاد و نور لازم فضا صورتگيرد. اين گونه چلچراغها امروزه اكثراً با نورهاي متحرك، ليزري و ديجيتال تعويضشدهاند. ميزها و روميزيها ميتوانند با نقاط نور ولتاژ پايين شاخص شوند. ايننورهاي چندگانه نيز طوري طراحي ميشوند كه براي مراسم مختلف قابل تغيير رنگ و شدتباشند. سقفهاي كاذب منحني، برشها و قالبهاي توررفته و برجسته در سقف و استفادهاز آينهها كمك ميكنند كه نورهاي متمركز و خطي به طور مخفي به كار برده شوند. بهكمك نورپردازي ميتوان يك فضاي بزرگ را به جزيرههاي نوراني مجزا تقسيم كرد؛ بهطوري كه يك فضاي نوراني بخش تجمع را تشكيل ميدهد و جداكنندهها به جاي پارتيشن وديوار، فضاهاي منفي و تاريك است. در هر قسمت بايد لامپهاي راهنما وجود داشته باشدتا بتوان تازه واردان را با روشن و خاموش كردن آنها به آن ناحيه راهنمايي كرد. اينفضا بايد مكاني خيالانگيز باشد كه مراجعان را جلب كند و چنان خاطرهسازي كند كهشوق ديگران را براي استفاده از آن افزون كند.
انواع اشياء موجود در اين فضا ميتواند با نورپردازي از محيط حذف يا برآن افزود شوند، هنگامي كه يك فضاي آرام ويژهي غذاخوري لازم است، فضا با يك نورملايم محيطي گرم و اشياء كاملاً نورپردازي شده به فضايي جامع و پر جزييات تبديلميشود و همان فضا با نورهاي متغير نقطهاي و پر تحرك و رنگي، محيطي پر جنب و جوشفراهم ميكند كه در آن اشياء و مجسمههاي تزييني در تاريكي گم ميشوند. در قسمتصحنه و سكوي نمايش علاوه بر نورپردازي جدارهها و محيط. توجه به نورپردازي كف ياقراردادن حسگرهايي كه با راه رفتن بر روي كف باعث روشن و خاموش شدن لامپهاميشوند، لازم است. همچنين خوب است در اين بخش تمهيدي براي نورهاي آويخته از سقف يانهفته در آن كه ميتوانند به طور خودكار بلند و كوتاه شوند، انديشيد. *****هايمختلف و نورهاي ليزري نيز از ديگر ابزاري هستند كه جديداً در نورپردازي فضاهاينمايشي مطرح شدهاند.
اتاقهاي ملاقات: ايستگاههايي تجاري
در تمام هتلهاي كوچكو بزرگ چنين مكانهايي ميتوانند نقش كليدي در كسب درآمد براي هتل داشته باشند. ايناتاقها نيز اكثراً به منظور تمركز و استفاده از پروژكتور در جاهاي تاريك هتل واقعميشوند و نورپردازي نقش مهمي در بالا بردن راندمان جلسات ايفا ميكند. آنچه در اينمكانها در درجهي اول اهميت قرار دارد، آسايش و موارد كاربردي فضا براي كساني استكه چه بسا تا 8 يا 10 ساعت در يك جا بنشينند. در اينجا نور محيطي فراگير و گرم بانورهاي متمركز و قابل كنترل دستي براي هر شخص و نورهاي قابل تنظيم براي ديدنصفحههاي نوراني مانند فيلم يا پروژكتور يا صفحات غير نوراني مانند نوشتار وعكسهاي چاپ شده لازم است.
ممكناست ما اين نيازها را با طراحي دو يا چند سطح مختلف نور برآورده سازيم تاشركتكنندگان در جلسه كه ممكن است براي زمان طولاني روي مدارك مختلف تمركز كنند بهكمك تنوع نوري خسته نشوند. منابع نوري لزوماً در سقف قرار نميگيرند و ميتوانند بهصورت صفحات عمودي نور يا نورهاي ديواري طراحي شوند و همراه با نورهاي تنگستن در نظرگرفته شوند كه فقط هنگام صرف غذا در محل روشن ميشوند.
امكانات رفاهي وورزشي : آنچه در دههي 80 به صورت محدود به عنوان امكانات جانبي هتلها مطرحشد، امروزه بخش اعظم خدمات آن را شامل ميشود. امكاناتي شامل طيف وسيعي ازفعاليتها و خدمات بدنسازي و سلامت بخشي در قالب استخر شنا، سونا، سالن بدنسازي،اتاق بخار، حوضچههاي آب سرد، ماساژ و سالنهاي زيبايي كه حوضهي وسيعي از طراحينور را در برميگيرند. اكثر اين محيطها به نوعي نورپردازي نياز دارند كه حضور سقفرا كمرنگ كرده، وسعت بيشتري القاء كند. براي اين كار ممكن است همراه نور ملايممحيطي كه به طيف خورشيد نزديك است، نورهاي خطي به صورت باند سرتاسري در محل اتصالديوار به سقف به كار برده شود و نورهايي براي روشن كردن تمام سطح ديوارها طراحيشوند و نورهاي متمركزي با ولتاژ كم براي تمركز بر نقاط ويژهاي از فضا يا تابلوهادر نظر گرفته شود. در ضمن طراحي بايد توجه كرد كه نور چنان باشد كه روي مانيتورهايدستگاهها بازتاب نداشته باشد. ابزارها و دستگاههاي فلزي از جمله نكات مثبت اينفضاها هستند كه با بازتاب نور بر آنها درخشش و برق خاصي ايجادميشود.
در سالن بدنسازي به نورمحيطي قوي نياز نيست. نور محو زمينه براي شاخص كردن هر يك از دستگاهها لازم است وبقيه نورها ميتوانند نمايشي باشند. پس ما ميتوانيم بر قطعاتي از دستگاهها تاكيدكنيم و نورهاي زمينهاي رنگي يا پروژكتوري ايجاد كنيم. در استخرها كه ديد در آنهاچندان حياتي نيست، نورپردازي بيشتر حسي و كمتر منطقي است. در اين جا خود استخر راميتوان به عنوان سطح اصلي بازتاب نور در نظر گرفت. نورپردازي سقف بايد چنان باشدكه انعكاس زيادي روي آب نداشته باشد ولي استفاده از سقفهاي كاذب منحني و نقشآفريني روي سقف كه در هنگام استفاده از استخر روي سقف و در هنگام عدم استفاده از آبدر داخل استخر قابل رويت است ميتواند كارساز باشد. در اين جا نوع حبابهاي نوري كهدر زير آب و در محيط مرطوب به كار ميرود، مهم است. در اتاقهاي سلامت بخشي دونكتهي اساسي در نورپردازي نوع منابع نوري و نحوهي استقرار آنها وجود دارد. هالوژنتنگستن انتخاب مناسبي براي نمايش خوب پوست بدن است و اين براي افرادي كه تلاشميكنند شادابتر و جوانتر به نظر برسند، مهم است. علاوه بر اين، در اين اتاقهااكثر افراد چشم به سقف ميدوزند پس نقشآفريني در سقف و اجتناب از نور زننده در آن،لازم است ضمن آنكه بهتر است نور اصلي مكان با استفاده از صفحات نوراني در ديوارهاتامين شود. در اينجا همچنين يك سيستم كنترل نور لازم است تا بتوان با استفاده از آنفضايي شاد در صبح، و فضاي ملايم و آرام در عصر پديد آورد. اگر فضايي براي بيش از يكمنظور طراحي شده باشد، بايد نور با توجه به نوع فعاليت تند يا ملايمي كه در آن صورتميگيرد قابل تغيير باشد.
در كلممكن است نورها را به دستههاي نور محيطي براي اتاقهاي مانيتوردار، نورهاي موضعيبراي اتاق دستگاهها، نورهاي رنگي براي قهوهنوشان، نورهاي نقش و نگار آفرين ملايمبراي استخر، نورهاي متغير براي فضاهاي چند منظوره و نورهاي محيطي و نقطهاي چندگانهبراي فضاهاي سلامت بخشي و تمركز تقسيم كرد.
نماي بيروني: تبليغشهري
ممكن است برخي فكر كنند كه نورپردازي نماي ساختمان و روشن نگه داشتن آندر تمام طول شب به صرفه نيست، اما واقعيت اين است كه تاثير نمايش چهرهي هتل در شببه خصوص با يك نورپردازي متغير بسيار جذابتر و سودآورتر از نماي ساختمان هتل درروز است. عدم نورپردازي يا يك طراحي نور بد، ميتواند تمام تلاشها و سرمايهگذاريدر داخل هتل را زير سوال ببرد. نورپردازي فكر شدهي بيرون هتل حضور آن را به صورتموثري اعلام ميكند و تصوير آن را به شكل دعوتكننده و خوشايندي در اذهان تقويتميكند و ساختمان را به يك نشانهي شهري تبديل ميكند. نورپردازي البته كاربردي همهست. در هنگام شب ناحيهي ورود و راه نزديك شدن به هتل را بايد كاملاً مشخص كرد. ناظر بايد بتواند از فاصلهي دور حدود هتل و راه رسيدن به آن را در شهر بيابد و درفاصلهي نزديك و مقياس خرد و ورودي هتل بايد خوشامدگو و راهنما باشد. امكانات نوينيكه براي منظرسازي و نورپردازي به بازار آمده است، دست طراحان را براي نورپردازي بازكرده است. علاوه بر نماي عمودي هتل، طراحي فضاي سبز اطراف در روز و شب لازم است. انواع نورپردازي در مقياس وسيع با پروژكتورها و ليزرها و نورپردازي در مقياس وسيعدر لابهلاي چمن و سنگريزهها مد نظر است. علاوه بر نمايش نورهاي مختلف وجاذبههاي درخشنده ايجاد احساس عميق نيز از تمهيدات مفيدي است كه در نورپردازي نمايساختمان ميتوان به كار برد. با نوراني كردن حدود و تاريك گذاشتن سطوح يكنواختي ازجداره ميتوان خلاء را در شب تداعي كرد و كلاً طرح هتل را دگرگون ساخت و تصوري راكه مردم از روز به ياد دارند به بازي گرفت و احساسي شاعرانه و معلق به بيننده القاكرد.
پاركينگ : طراحي پاركنيگ خودروها و راههاي دسترسي از آن به داخلهتل بايد مورد توجه قرار گيرد. نميتوان يك ورودي شاهانه براي جلوي هتل طراحي كرد وراه ارتباطي پاركينگ به هتل را راهرويي تاريك، باريك و مخوف گذاشت. داخل پاركينگ راميتوان با نور محيطي محو روشن كرد و با نورهاي خطي رنگي تقسيمات را مشخص كرد. علايم بايد نوراني، رنگي و متغير باشند. يك تقرب موثر لزوماً گران يا محتاج بهتكنولوژي پيشرفتهاي نيست. جعبههاي نوري رنگي و تاكيد فلورسنتهاي خطي و فشردهيگرمتر براي تعريف محدودهي عابر پياده ميتواند راهحلي ارزان و موثر باشد. قسمتانتظار آسانسورها ميتواند با جدارههايي منقوش يا ساده از آجر شيشهاي جدا شود وبا نورهاي زمينه رنگي مشخص شود. در كل از توانايي نورهاي رنگي و متغير ميتوان برايتبديل پاركينگ از يك فضاي صرف كاربردي به فضايي جذاب و داراي جلوهي بصري استفادهكرد.
تمهيدات و پيشنهادات ارايهشده در اين مجموعه براي طراحي فضاهاي مختلف يك هتل با نور در كنار نگهداري واستفاده از منابع بهينه نوري علاوه بر آنكه ميتواند در طراحي ابتدا به ساكن يكمجموعه اقامتي مورد توجه قرار گيرد مي تواند راهحل مناسبي نيز براي بازسازي،بازآفريني و تحول فضاهاي بسياري از هتلهاي ساخته شده و قديمي باشد بيآنكه هزينهزيادي نسبت به ساخت و سازهاي مجدد در برداشته باشد. و البته تشخيص طراحي و چگونگيبازآفريني اين فضاها به صورتي بهتر و سودمند بر عهده معماران خلاق و آگاهاست
مطالب مشابه :
ضوابط و طراحی در مورد رستوران
مهرازان - معماری - طراحی شهری - ضوابط و طراحی در مورد رستوران طراحی و اصول و ضوابط پل +
ضوابط و طراحی رستوران ها
ضوابط و طراحی رستوران ها. درطراحی موفق یك رستوران ,تا حد زیادی به چگونگی مشاهده (احساس) مشتری
طراحی رستوران
اگر مکان رستوران که نقش تعیین کننده در سبک معماری رستوران دارد درست طراحی شده باشد اصول
اصول طراحی هتل
اصول طراحی رستوران و نوشگاه : هرچند به جهت صرفهجويي انرژي و نگهداري لازم به نظر مي
اصول طراحی هتل
تخصصی معماری - اصول طراحی هتل - به وبلاگ تخصصی معماری خوش آمدید
ضوابط و اصول طراحی هتل و متل ( مجتمع های بین راهی )
تالار معماری - ضوابط و اصول طراحی هتل و متل ( مجتمع های بین راهی ) -
برچسب :
اصول طراحی رستوران