فرانک لوید رایت 1869_1959
رایت خواهر زاده دنیل برنهم بود که به وسیله دایی اش به دفاتر معماری شیکاگو معرفی شد و به تحصیل در مدرسه بوزار فرانسه تشویق شد . اما رایت هرگز به مدرسه بوزار نرفت و در هیچ مدرسه معماری دیگری تحصیل نکرد . برای او معلم چشم بینا -کار فراوان و عشق به معماری بودبه نظر رایت نبوغ 99 درصد عرق ریختن و یک درصد قریحه بود .
رایت در معماری پست مدرن نقش به سزایی دارد و یکی از گرایشهای پست مدرن که رایت آن را سبک ارگانیک می نامد توسط رایت معرفی شد .این گرایش در خانه “آبشار ” رایت به اوج اعتلا می رسد .و این اثر ارزشمند مفهوم ارگانیک از مستدل بودن هر جز یا فرم آن فراتر میرود و با طبیعت نیز در هم آمیخته می شود. علاوه بر این در آثار رایت و به ویژه خانه آبشاری وی حالت تندیس گونه آثار به چشم می خورد . که این تندیس واری مدتی در معماری مدرن و سبک جهانی به فراموشی سپرده شده بود که با “رونشان “لوکوربوزیه دوباره رواج پیدا می کند .
از نشانه های معماری رایت یکی تجلی مظاهر مدرن و اندیشه های تازه است . البته رایت تا سالیان دراز از بتن مسلح و پولاد و مواد ساختمانی جدید که مورد استفاده در معماری مدرن بودند استفاده نکرد و در ساختمانهای مسکونی بیشتر از چوب استفاده کرده . رایت در مورد تمدن ماشینی خوش بین نبود . او در مورد زندگی مدرن و شهرهای پر جمعیت نیز احساس خطر میکرد و در کتاب معروف خود “برادیکوگ شهری را مجسم کرده که کوچک و کم تراکم است اما بیش از هر چیزی نیاز به وسایل ارتباطی مدرن دارد .
ویژگی پلانهای رایت :
1-فضاهای یکسره پیوسته با شومینه ای با آجرهای کم ارتفاع یا سنگهای طبیعی نخراشیده . که این شومینه ها به فضا نقطه تاکیدی یا کانون و مرکز می بخشد .(پلانهای خانه های رایت آزادی پلان لیبر لوکوربوزیه و فضاهای یونیورسال میس ونده رو را ندارد)
2-سقف کوتاه با دالهای گسترده ای که از لبه بام فراتر می رود . رایت در تاثر خود از معماری قرن 19 نه مقلد بود و نه تقلید کننده . رایت به وسیله تکنولوژی و طرحهای صنعتی قصد فروریختن و نابود کردن عوامل زاید را ندارد . مانند تندیس گری به آثار خود هنرمندانه شکل میدهد . او در خانه آبشار از عناصر مکعبی شکل به صورت زوایای قائم و خطوط راست استفاده می کند و در موزه گوگنهایم از ترکیب خطوط منحنی و احجام استوانه ای و مخروطی و در هر دو مورد از بتن مسلح به صورت جسورانه ای استفاده می کند . رایت با مدرسه معماری بوزار و روش تدریس آن به دلیل پیرو سبکهای قدیمی بود به شدت مخالفت می کرد . او از مریدان سالیوان بود و مدتی در دفتر سالیوان کار کرده بود به همراه سالیوان با نمایشگاه کلمبیا مخالفت کرد . در حالیکه سردمدار و برپا کننده این نمایشگاه دنیل برنهم دایی رایت بود . این مخالفت در واقع مخالفت با کهنه پرستی بود . عشق رایت به معماری به حدی بود که در کارخانه واکس سازی جانسن طرح داخلی فضا ها و حتی میز و صندلیها را خودش طراحی میکرد . رایت گرایشهای قرن 19 را به زبان مدرن که خود سخت به آنها متوجه و معتقد بود ترجمه کرد .ولی هرگز از آنها نبرید.
مطالب مشابه :
کانسبت مدرسه باوهاوس مدرسه بوزار دانشکده هنر و معماری مشهور جهان
معماری - کانسبت مدرسه باوهاوس مدرسه بوزار دانشکده هنر و معماری مشهور جهان - معماری و طراحی
کتابخانه مدرسه معماری پاریس مالاکه
کتابخانه مدرسه معماری پاریس مالاکه در ساختمان قدیمی مدرسه هنرهای زیبای پاریس ( بوزار)
مدرسه باوهاوس
مهندسی معماری و عمران-Architect & Civil - مدرسه باوهاوس - مطالب جدید و بروز معماری و عمران بوزار
مرکز آموزش رولکس Rolex Learning Center
طرح دو معماری - مدرسه هنر و معماری - مرکز آموزش رولکس Rolex Learning Center - طراحی معماری با هدف آشنایی
مدارک مورد نياز در روز ژوژمان نهايي
طرح دو معماری - مدرسه هنر و معماری - مدارک مورد نياز در روز ژوژمان نهايي مدرسه بوزار
فرانک لوید رایت 1869_1959
رایت با مدرسه معماری بوزار و روش تدریس آن به دلیل پیرو سبکهای قدیمی بود به شدت مخالفت می کرد .
برچسب :
مدرسه بوزار