عکاسی در سفر
همیشه برای لذت بردن از یک سفر خوب ودلچسب همراه داشتن یک دوربین عکاسی جزء لاینفک سفر می باشد و ثبت خاطرات ما را رقم می زند . برای ثبت این لحظات باید اطلاعات کافی از دوربین خود داشته باشیم که من توضیحات لازم را در این خصوص به شما دوستان عزیز می دهم .
موضوعات عکاسی:
تنظیم صحیح دیافراگم و سرعت پلک از مهمترین عوامل در خوب عکس گرفتن است، به همین منظور در دوربینهای عکاسی برای کنترل نور درجههای مختلفی که در کل مرتبط به دیافراگم و سرعت هستند، تعبیه شده است. این درجهها عبارتند از:
1- حالت P: هنگامی که دوربین در وضعیت Program قرار میگیرد، تنظیمهای مربوط به دیافراگم و سرعت توسط خود دوربین انجام میگیرد. این حالت معمولاً برای عکاسی عمومی و سریعالسیر مناسب است، ولی در جاهاییکه اختلاف نور صحنه زیاد است، مثل صحنههای ضدنور، نمیتوان به آن اعتماد کرد و اغلب عکسهایی که در اینگونه شرایط نوری با حالت P دوربین گرفته میشود، خراب میشود.
2- حالت A: در این حالت دوربین سرعت پلک را به طور اتوماتیک تنظیم میکند و عکاس باید دیافراگم را بر مبنای موضوع عکاسی، شخصاً انتخاب کند.
3- حالت S: در این حالت دوربین عکاسی به طور اتوماتیک دیافراگم را انتخاب میکند و عکاس باید بر مبنای موضوع عکاسی سرعت پلک را تعیین کند.
4- حالت M: در این حالت عکاس باید هم دیافراگم و هم سرعت پلک را خودش انتخاب کند. برای یادگیری بهتر است ابتدا با این روش شروع کنید و با کم و زیادکردن درجههای سرعت و دیافراگم تأثیر این دو را در شرایط مختلف عکاسی از طریق نورسنج دوربینتان ببینید تا سیر نزولی و صعودی درجههای سرعت و دیافراگم برایتان امری بدیهی و آشنا شود. سپس با گرفتن عکس، تمرینهای عملی خود را شروع کنید.
موضوعات عکاسی اصولاً به 3دسته تقسیم میشوند:
1- سوژههای ثابت: این سوژهها هیچگونه حرکتی ندارند و به خاطر داشته باشید برای عکاسی از این نوع سوژهها باید در ابتدا دیافراگم را انتخاب کنید.
2- سوژههای متحرک: موضوعهای متحرک به طور مرتب تغییر مکان میدهند در چنین مواقعی عکاس باید ابتدا سرعت دوربین را بر مبنای میزان حرکت سوژه تنظیم کند. سپس باتوجه به سرعت موردنظر دیافراگم را از طریق نورسنج دوربین تعیین کند. در عکسبرداری از موضوعهای متحرک سه عامل مهم، «زاویه حرکت»، «سرعت متحرک» و «فاصله عکسبرداری» را باید درنظر گرفت.
هرقدر سرعت موضوع بیشتر، فاصله آن تا دوربین کمتر و زاویه حرکت آن با محور دوربین به زاویه قائمه نزدیکتر باشد، باید از سرعت بیشتری برای متوقف کردن سوژه استفاده کنید.
3- سوژههایی که ترکیبی از دو حالت قبلیاند؛ یعنی در عین ثابت بودن، اجزای آن متحرک هستند، البته شاید از چنین عنوانی تعجب کنید ولی آنچه مهم است وجود این موضوعات است، زیرا بهترین مثال در این باره منظره یک آتشسوزی، آبشار یا یک منظره است. هنگامی که باد میوزد، در اینگونه موارد باید سرعت و دیافراگم را تواماً انتخاب کرد. اگر به دنبال انجماد حرکت آبشار یا منظره آتشسوزی هستید، باید اهمیت اول را به بالا بردن سرعت پلک بدهید.
با افزایش سرعت پلک دوربین عکاس توانسته به خوبی لحظه برخورد قطره آب با سینک ظرفشویی را به تصویری زیبا مبدل سازد
اگر نیاز به حفظ عمق میدان عکاسی و وضوح بیشتر تصویر دارید، باید به دیافراگم اولویت بیشتری بدهید.
با بستن دیافراگم و بالا بردن سرعت پلک علاوه بر افزایش وضوح عکس سرعت ناشی از موج آب نیز منجمد شده است.
رنگ در عکاسی:
رنگ گویاترین نمادی است که عکاس به عنوان یک وسیله بیانی در اختیار دارد. این نماد از خط و فرم و کنتراست و طرح نیز نیرومندتر و گویاتر است.
عکاسی که عکس رنگی میگیرد میتواند با انتخاب رنگهای معین معنا یا حالتی خاص به عکسهایش بدهد.
این کار به چند طریق امکانپذیر است. عکاس میتواند سوژه را به دلیل رنگش انتخاب کند. یا
اینکه رنگ کلی عکس را با استفاده از فیلترهای
رنگی تقویت و یا تضعیف کند.
رنگهای روشن، شادیبخش و پرطراوت و رنگهای تیره غمانگیز و افسرده هستند. ترکیب و تلفیق رنگهای خویشاوند (قرمز، نارنجی، زرد، قهوهای) معمولاً خوشایندتر از رنگهای غیرخویشاوند است. ترکیب رنگهای مکمل تأثیرات گرافیکی بسیار نیرومندی به وجود میآورد. برخی از رنگها مثل قرمز، نارنجی، زرد، مغزپستهای، گرم و برخی دیگر مثل آبی، آبی مایل به سبز و آبی مایل به بنفش سرد هستند. دوستی و شفقت و عشق را با رنگهای گرم، خصومت و تنفر و تکبر را با رنگهای سرد بهتر میتوان نشان داد عکاس میتواند با انتخاب رنگ و توجه به شدت آن، حالت یا گیرایی سوژه را تقویت یا خنثی کند.
در زمینه رنگهای خاص به نکات زیر توجه داشته باشید:
قرمز مهاجمترین و استیلاجوترین رنگ طیف نور و درعین حال فعال و مهیج است. بنابراین استفاده از آن در آگهیهای تبلیغاتی، جلد کتاب و پوسترها به طرز مؤثری جلبتوجه خواهد کرد. رنگ قرمز مشابه خون و آتش است و خطر را میرساند (علایم راهنمایی و رانندگی معمولاً به رنگ قرمز هستند) و نیز نماد قهر و انقلاب وتندخویی است. رنگ آبی در نقطه مقابل رنگ قرمز قرار دارد و غیرفعالترین رنگها و در عین حال آرامبخش است. شاید انسان را به یاد آب و آسمان میاندازد. رنگ زرد نشاندهنده کیفیات گوناگون است: از یک طرف با احساسات مطبوعی چون دیدن خورشید، گرمی بهار و طراوت قرین است و از سوی دیگر نشانه ترس و بیماری است. مثلاً میگوییم فلان کودک زردنبو است. رنگ نارنجی که درحد فاصل زرد و قرمز قرار دارد، گرمی آن از قرمز که رنگی است داغ، کمتر و از زرد که رنگی گرم است، قدری بیشتر است. رنگ نارنجی خزان را تداعی میکند. قهوهای نمایشگر زمینی بودن، خزان و برگریزان، آرامش و صفا و میانسال بودن است. سبز که رنگ مسلط طبیعت است، کمتر از سایر رنگها تصنعی به نظر میرسد. این رنگ نه فعال است نه غیرفعال، نه داغ نه سرد، نه غالب و نه مغلوب، بلکه رنگی است طبیعی و سبک. بنفش برحسب زیاد بودن عنصر قرمز یا آبی آن میتواند فعال یا غیرفعال باشد. سفید نشانه پاکی و معصومیت و سیاه نشانه مرگ است. به خاطر داشته باشید با کمک گرفتن از خواص ذکر شده میتوانید تأثیرپذیری عکسهایتان را افزایش دهید.
عکاسی در سفر :
اکثر مردم عکسهایشان را هنگام گذراندن تعطیلات میگیرند و کاملاً طبیعی است که هرکس بخواهد از مکانهای جالبی که دیدن کرده است، عکسی به یادگار بگیرد. عکاسی در تعطیلات علاوه بر ثبت سفر، معمولاً فرصتی است طلایی برای بهبود فن، توسعه دید برای ترکیببندی بهتری و آزمودن وسایل کار. توصیه ما این است که سبک بار سفر کنید. اگر تجهیزات زیادی را با خود بردارید، ممکن است به جای گرفتن عکسهای خوب درگیر انتخاب عدسی مناسب شوید. تقریباً از تمام موقعیتها میتوان با سه عدسی عکاسی کرد: عدسی نرمال برای تصاویری با نمای متوسط، عدسی زاویه باز «واید» برای زمانی که در فضاهای محدود عکاسی میکنید و عدسی تله فتو برای زمانی که نزدیک شدن به موضوع اصلی غیرممکن است، در دوربینهایی که لنز آن قابل تعویض نیست، معمولاً یک لنز زوم نصب شده است که تا حدودی قادر است وظایف 3 لنز یادشده را درحد متعارف انجام دهد. اشتباهی که اغلب مردم زیاد مرتکب آن میشوند، زمانی است که میخواهند عکس شخصی را درمقابل یک بنای تاریخی و معروف بگیرند. در این مواقع معمولاً عکاس آنقدر دور میایستد که تمام صحنه را در عکس بگنجاند. نتیجه یک چنین عکسی در بهترین حالت معمولاً تصویر فرد بسیار کوچکی است که درمقابل یک پسزمینه سراسری و بزرگ قرار گرفته و به سختی میتوان آن را شناخت؛ در این مواقع باید شخص را نزدیک به دوربین قرار دهید. به نحوی که سروشانهها کنار کادر قرار گیرد و زمینه عکس نیز در پشت کادر دیده شود، برای افزایش عمق میدان عکس نیز سعی کنید از دیافراگم بسته مثل 16 و 22 استفاده کنید. در سفر باید همواره در جستوجوی چیزهای عجیب و جالب، مفرح و زیبا باشید و برای عکس گرفتن از لحظههای زودگذری که فقط یک بار اتفاق میافتند، آماده باشید. نباید نگران عکس گرفتن باشید، زیرا هزینه فیلم و چاپ و عکس نسبت به هزینه سفر بسیار ناچیز است، بهویژه اینکه باید لذت ماندگار عکس را هم درنظر داشت.
عکاسی پانوراما:
قطعاً شما عکس یک شهر، منظره یا رشته کوه را دیدهاید که دارای ابعاد غیرعادی است و تمام شهر، منظره یا کوهستان را یکجا نشان میدهد و معمولاً از مجموعه چند عکس، با قراردادن آنها در کنار هم به وجود آمدهاند، اینگونه تصاویر «پانورامیک» خوانده میشوند. هیچ یک از لنزهای واید، هر قدر هم دارای فاصله کانونی کوتاه و زاویه دید باز باشند، نمیتوانند چنین فضایی را دربرگیرند. چون عکس پانورامیک میتواند درصورت لزوم 360 درجه، یعنی تمام دایره افق را بپوشاند، درواقع باید که با چرخش دوربین در روی سطح کاملاً افقی، عکسهایی پیدرپی گرفت و آنها را در کنار هم قرار داد تا عکسی در این وضعیت به دست آید. دقت کنید چون در حین اجرای برنامه عکسبرداری، دوربین به هیچ وجه نباید از وضع افقی خارج شود. لذا وجود سه پایه محکم و سر سه پایه گردان و مجهز به تراز آبی ضروری است. پایهها با دقت روی زمین باید مستقر شود، زیرا کوچکترین حرکت و تغییر وضعیت، برای از بین بردن موفقیت کافی است. در اینگونه عکسبرداری بهتر است از لنزهای 40 تا 80 میلیمتری برای دوربینهای دیجیتال و 135 میلیمتری استفاده کرد. درضمن چون در جور کردن و سوار نمودن عکسها به یکدیگر از لحاظ حفظ وضع افقی، اشکالاتی پیش میآید، لذا بهتر است حداکثر به چهار تصویر اکتفا شود. عکسهای پانورامیک از انواع عکسبرداریهایی است که موفقیت در آن به رعایت نکات زیر بستگی دارد: 1- درموقع عکسبرداری، لبههای دو تصویر پیاپی را باید به حد کافی روی هم سوار کرد تا تطبیق عکسها آسانتر و بهتر باشد؛ یعنی در هر عکس، مقداری از منظره که در عکس قبلی گرفته شده، دوباره باید گرفته شود. 2- درصورتی که از دوربین فیلمی استفاده میکنید عکسها را باید روی یک حلقه فیلم گرفت تا ظهور آن یکنواخت باشد. 3- باید به تغییر میزان نور محیط که درنتیجه عبور ابر و غیره ممکن است پیش آید، توجه داشت تا تمام تصاویر نور یکسان داشته باشند. 4- چون یکسان بودن رنگ همه تصاویر ضروری است، لذا درموقع چاپ باید همه را یکسان نوردهی و ظاهر کرد. 5- پس از اینکه عکسها حاضر و اطراف آن بریده شد، آنها را باید با چنان دقتی کنار یکدیگر قرار داد که درموقع تماشا به نظر برسد از نگاتیو واحدی به دست آمدهاند. درحالحاضر چند نوع دوربین مخصوص تهیه عکسهای پانورامیک ساخته میشود که در بعضی از آنها به جای گردانیدن دوربین و گرفتن عکسهای متعدد و سوار کردن آنها در کنار یکدیگر، لنز دوربین میچرخد و در روی نگاتیو، تصویری به طول دو یا سه عکس متوالی میگیرد، زاویه دید این دوربینها 140 درجه است و با استفاده از این دوربینها تصویر به دست آمده یکپارچه خواهد بود. برخی از دوربینهای دیجیتال نیز میتوانند به طور اتوماتیک عکسها را کنار هم مونتاژ نمایند ضمناً از برنامههای نرمافزاری فتوشاپ نیز جهت این کار میتوان استفاده نمود.
|
|
|
از کنار هم قراردادن عکس های متوالی می توانیم عکس های پانوراما بسازیم.
|
|
این عکس از کنار هم قرار دادن چهار عکس به وجود آمده است.
عکاسی از مناظر طبیعی:
آسمان زیبا، کوههای سر به فلک کشیده، گیاهان، آبها، فضاهای مختلف طبیعی، هرکدام موضوعات جالبی برای عکاسی هستند. یک عکاس هنرمند و ماهر تغییرات محیط و اشکال مختلف آن را در مقابل نوسانات نوری به راحتی درک و احساس میکند. پس چشم عکاس باید طوری پرورش یابد تا همواره زوایای مختلف اشیا را در بهترین وضعیت نوری ببیند و کشف کند.
در هنگام عکاسی از مناظر طبیعی به نکات زیر توجه داشته باشید: 1- جهت تابش نور در هنگام عکاسی از مناظر حایز اهمیت است: تابش نور از پهلو بافت عکسها را نمایان میسازد و تابش نور از مقابل نیز به روشن شدن جزییات موضوع کمک میکند و تابش نور از پشت نیز تأکید بر عمق عکس دارد. 2- ساعتهای مختلف روز در ایجاد زیبایی یا تخفیف آن نقش اساسی دارند. برای مثال عکاسی از مناظر در اواسط روز عکسهایی بیروح و عادی را به ارمغان میآورد و بهتر است در شرایط نوری قبل یا بعد از غروب و طلوب آفتاب عکاسی صورت بگیرد. 3- در هنگام عکاسی از منظره برای برخورداری از وضوح کامل سعی کنید تنگترین دیافراگم را انتخاب کنید و فاصله لنز را روی علامت بینهایت تنظیم نمایید تا عمق میدان عکس افزایش یافته و درنتیجه پیشزمینه و پسزمینه موضوع از وضوح کامل برخوردار شود. 4- برای برخورداری از تجارب بیشتر میتوانید از یک منظره در شرایط نوری و زمانی صبح و عصر عکاسی کنید و با مقایسه آنها در عکسبرداری مجدد به زمینههای تازهای دست یابید. 5- غروب و طلوع آفتاب در همه فصول زیباست و از نظر کسر تجربه بسیار باارزش است، زیرا میزان نور به سرعت درحال تغییر است، به خاطر داشته باشید در این گونه موارد از جایی که ایستادهاید تکان نخورید، زیرا درمقابل شما صحنههای حیرتآوری از آفرینشهای هنرمندانه طبیعی درحال تکوین است و شما میتوانید از لحظه به لحظه آن عکسهای جالبی بگیرید: استفاده از فیلترهای زرد و قرمز برای تشدید حالت غروب و جلوه دادن بیشتر این زیباییها بسیار مؤثر است. 6- مناظری که در شرایط نوری غیرعادی عکسبرداری میشود، جلوه و جلای بیشتری را نشان میدهد.
7- سعی کنید پس از انتخاب موضوع کمی در اطراف آن قدم بزنید تا زوایه مطلوب و مناسب با موضوع را بیابید. عکاسی بیش از هر چیزی به صرف وقت نیاز دارد و آرامش و حوصله عکاس سبب میشود که جزئیات تازهای از موضوع را کشف کند و اثری جالب و منحصر به فرد ارایه دهد.
8- بهترین عکسها حاصل همکاری نگاه دقیق و باتجربه و اجرای ماهرانه و استفاده از ابزارهای فنی درست و به موقع است، برای افزایش کیفیت از انواع وسایل مثل سهپایه، فیلتر، لنز، آفتابگیر و... استفاده کنید.
9- انتخاب فیلم بسیار مهم است و سعی کنید از فیلم های با حساسیت کم استفاده کنید این امر به شفافیت بیشتر عکسهایی که میگیرید منجر خواهد شد، اگر از دوربین دیجیتال استفاده میکنید سعی کنید از ISO100 و کمتر استفاده نمایند. 10- عادت کنید از اموری که برای عکاسی انجام میدهید حتماً یادداشت بردارید، زیرا حافظه هرگز شرایط جوی و مشخصات مربوط به سرعت و دیافراگم با استفاده از فیلترهای خاص را به طور دقیق ضبط نمیکند و بعدها با دیدن عکسها و مراجعه به یادداشتها به تدریج شما تبدیل به یک متخصص کارآزموده خواهید شد. البته در دوربینهای دیجیتال مشخصات فنی عکسها در فایل عکس ذخیره میشود.
|
استفاده از لنزهای واید (زاویه باز)در عکاسی از طبیعت جزء ضروریات محسوب می شود.
عکاسی در شب:
با اینکه شمار شبهای سال مساوی شمار روزهای آن است، ولی یک در هزار هم پس از غروب آفتاب عکس گرفته نمیشود، اما قدرت عکاسی در شب به همان اندازه روز است و عکاسانی که از این نکته استفاده میکنند، میتوانند عکسهایی زیبا و استثنایی به دست آورند و دنیایی سراسر جدید منظر اکتشافات آنهاست، تاریکی علاوه بر زور و قدرت میتواند مظهر کیفیات غیرقابل دسترسی دیگری همچون استحکام، هیجان، پیری، فقر، رنج و نومیدی و مرگ نیز باشد، تاریکی مؤثرترین وسیله برای خلق حالتهایی مثل صبر، جدیت یا راز است. یکی از موارد عکاسی در شب، عکاسی از رعد و برق و یا مناظر آتشبازی است، شما اگر یک دوربین از انواع متوسط به اضافه کمی علاقه به عکاسی داشته باشید، میتوانید بهترین عکسها را بگیرید. کافی است یک شب در کنار پنجره یا روی بام رفته و دوربین خود را روی سه پایه مستقر کنید. فاصله لنز را روی بینهایت تنظیم کنید، اگر از فیلم ASA100 استفاده میکنید روزنه دیافراگم را روی 8 قرار دهید. تعدادی از دوربینهای عکاسی دارای دگمهای با علامت T هستند که هنگامی شاتر دوربین را فشار میدهیم دریچه پلک باز مانده تا زمانی که مجدداً شاتر را فشار دهیم به همان حالت باقی است و بعد از فشار مجدد، پلک بسته میشود. اگر دوربین شما دارای این دگمه نباشد، باید از وسیلهای به نام دکلانشور که قیمت پایینی دارد، استفاده کنید، سعی کنید نوع قفلدار آن را انتخاب کنید. نحوه کار به این صورت است که ابتدا سرعت نمای دوربین را روی حرف B قرار میدهیم، هنگام کادربندی بهتر است سوژه دیگری از قبیل یک ساختمان معروف، یک درخت، مجسمه و نظایر آن رادر کنار کادر عکس به نحوی انتخاب کنید که منظره رعد و برق و یا آتشبازی نیز دیده شود. پس از انتخاب سوژه و تنظیم دوربین به نحوی که در بالا ذکر شد، شاتر دوربین را درحالی که دکلانشور روی آن نصب است و در لنز بسته است، فشار داده و در همان حال قفل دکلانشور را میبندیم، درنتیجه شاتر بازمانده و در این حالت اگر در پوش لنز را برداریم فیلم درمقابل نورهای حاصل از آتشبازی یا رعد و برق قرار میگیرد و متأثر میشود. باید منتظر بمایند در مواردی که بهترین موقعیتها برای عکسبرداری پیش میآید، درپوش لنز را برداشته و سپس مجدداً آن را سرجایش قرار میدهیم. دقت کنید که دوربین لرزش نداشته باشد. این عمل را میتوانید سه تا چهار بار تکرار کنید. اطمینان داشته باشید که به عکس لطمهای وارد نمیشود و بعد از پایان دگمه قفل دکلانشور را باز کرده تا شاتر بسته شود. مسلماً نباید انتظار داشته باشید که اولین تصویرها توأم با موفقیت شود تصور نکنید که شما در اولین مرحله زیباترین عکسها را خواهید گرفت. انتخاب مناسب پیشزمینه و کادربندی مناسب و زمان نور دادن به فیلم و... احتیاج به تمرین کافی دارد.
هنگام کادر بندی بهتر است سوژه دیگری از قبیل نمای شهر و تیر چراغ برق در کنار کادر عکس انتخاب شود به نحوی که منظره رعد وبرق نیز دیده شود
عکاسی زیرآب:
بهرهبرداری از دوربین عکاسی در زیر آب نیازمند استفاده از وسایل مخصوص و تکنیک ویژهای میباشد که در این مبحث به آن میپردازیم. تعدادی از سازندگان لوازم عکاسی محفظههایی ضد آب برای دوربینهای حرفهای خود ساختهاند که میتوان دوربین لنز و فلاش را به سادگی در آن تعبیه کرد و در زیرآب از آن استفاده نمود از طرفی دوربین، فلاش و نورسنجهایی که دربرابر نفوذ آب مقاوم هستند نیز برای این منظور ساخته شدهاند که درصورت استفاده از آنها نیازی به محفظه مخصوص نیست و درواقع عکاس زیر آب باید بین خرید یک دوربین مخصوص زیر آب و یا تهیه محفظهای که دوربین معمولی را دربرمیگیرد یکی را انتخاب کند. البته اگر محفظهای بخرید که دوربین و لنزهای موجودتان در داخل آن قرار گرفته و به کار رود از نظر هزینه بسیار ارزانتر از خرید یک سیستم جدید دوربین و لنزهای ضدآب خواهد بود. همانطور که میداند ضریب انکسار آب بیشتر از هوا است و این موضوع را میتوانید با فروبردن یک میله یا یک تکه چوب در داخل آب امتحان کنید و ببینید که کوتاهتر و شکسته به نظر میآید، درواقع آب مانند یک لنز اضافی عمل مینماید و این موضوع باعث پدید آمدن سه مشکل به شرح زیر میشود: 1- اشیاء و موضوعات در زیر آب یکچهارم نزدیکتر از آنچه حقیقتاً هستند، دیده میشوند. 2- اشیاء و موضوعات در زیر آب یکسوم بزرگتر از اندازه واقعیشان دیده میشوند. 3- زاویه پوشش لنز در زیر آب به میزان یکچهارم کاهش مییابد و این بدان معناست که مثلاً یک لنز 35 میلیمتری تبدیل به یک لنز حدود 50 میلیمتری خواهد شد. دومین خاصیت آب، خاصیت جذب و به عبارت بهتر خورندگی نور است. یعنی نور به تدریج ضمن عبور از لایههای آب قوت و شدت خود را از دست میدهد. آب همچون یک فیلتر موجب جذب بخشی از نوری میشود که از خورشید به زیر آب میرسند. در فاصله یک متر از سطح آب، نیمی از نور قرمز موجود در نور خورشید حذف میشود و در 5 متری تمام نور قرمز در 10 متری تمام نور نارنجی و در 20 متری همه چیز به رنگ خاکستری مایل به آبی دیده میشود. با استفاده از فیلترهای قرمز با درجات مختلف؛ فلاش الکترونیک یا منبع نور مصنوعی میتوان این اشکال را رفع کرد. بهترین موقعیت برای عکاسی در زیر آب در نور شفاف آفتاب و آسمان صاف و آب زلال و آرام پدید میآید. برای به حداقل رساندن لرزش دوربین بهتر است که برای لحظهای ضمن چکاندن شاتر و همزمان با آن نفس خود را نگه داشت. در پایان به خاطر داشته باشید هیچگاه وسایل مربوط به عکاسی در زیر آب را زیر تابش آفتاب نگذارید، زیرا گرمای آن سبب گشاد شدن واشرهای لاستیکی و درنتیجه مقدمهای برای شروع نشت آب به داخل محفظه دوربین زیر آبی گردد.
|
|
|
عکاسی در برف:
در مناظر برفی همه چیز تمیزتر و واضحتر است تصاویر رنگی جلوه بیشتری دارد، برای اینکه بهترین تصاویر را از این مناظر خارقالعاده به دست آورید، باید به تمام اصول عکاسی در برف تسلط داشته باشید. در این مبحث اطلاعات لازم درمورد انتخاب موضوع مناسب، میزان نوردهی و... به شما داده خواهد شد. لازمه موفقیت در عکاسی، شناخت کامل نورسنجی است. بزرگترین مشکل عکسبرداری در برف، ضریب بازتاب نور از روی برف است که درحدود 80 درصد است. درحالی که در طبیعت بدون برف این ضریب نزدیک به 20 درصد است، ازاینرو نورسنجها در مناظر برفی اشتباه میکنند و درنتیجه نوری که به فیلم یا صفحه حسگر میرسد حدود 2 درجه کاهش مییابد. دوربینهای کوچک به علت سبکی و حجم کوچکشان در کوهستان زیاد مورد استفاده قرار میگیرند. متأسفانه این دوربینها دارای نورسنجهای سادهای هستند که در مناظر برفی اشتباه میکنند. بنابراین هنگام عکسبرداری باید تا 2 درجه بیشتر به فیلم نور داد (از طریق بازکردن دیافراگم یا پایین آوردن سرعت پلک). در ورزشهای زمستانی قیافههای شاداب و لباسهای رنگارنگ اشتیاق به عکسبرداری از اعضای خانواده را افزایش میدهد. زنده کردن رنگها و حل مشکلات نوردهی با استفاده از فلاش برای تلطیف سایه بسیار مؤثر است. بهترین زمان برای عکسبرداری از مناظر کوهستانی و برفی اواسط بعدازظهر است. چون تضاد نور گرم خورشید و برف تمیز دیدنی است. کوهستان در زمستان سرشار از موضوعهای جالب برای عکاسی است. ورزشهای زمستانی مناظر برفی و یخی، ردپای حیوانات مختلف، درختها و جنگلهای یخزده، غروب آفتاب و... غیرممکن است از چنین معدن عکسی دست خالی برگردید. اگر از دوربین فیلمی استفاده میکنید. به خاطر داشته باشید یکی از عواملی که به فیلم عکاسی صدمه میزند، رطوبت است. اگر فیلمهایتان را به طور ناگهانی از محیطی سرد وارد محیطی گرم و مرطوب کنید، رطوبت تمام سطح آن را خواهد گرفت. برای پیشگیری آنها را در جعبههای پلاستیکی نگهدارید و بعد از گذشت 2 ساعت آنها را باز کنید. در فصل زمستان سرما و رطوبت کوهستان عدسیها را با بخار میپوشند باعث صدمه دیدن تدریجی آنها میشود. برای محافظت عدسی دربرابر ضربه و غیره از فیلتر SKY-LIGHT استفاده کنید.
با استفاده خلاقانه از نور ماه در روی برف می توان عکس های جالبی گرفت. |
|
در هنگام عکسبرداری از برف اگراز حالتهای اتوماتیک دوربین استفاده نماییم عکس های بصورت تیره ثبت خواهد شد.وبرای جبران این نقیصه باید دو درجه دیافراگم را باز تر نمود بهتراست در این نوع عکسبرداری از حالت های کنترل دستی دوربین استفاده نمود.
عکاسی از کودکان:
زیباترین عکسهایی که دیدهایم به کودکان این گلهای نوشکفته و شاداب تعلق دارد و شما میتوانید با گرفتن عکسهای زیبا از حالتهای مختلف کودکان، زمان را برای آنها متوقف سازید، میگویند: عکسهای بچههایت را به من نشان بده تا بگویم عکاس خوبی هستی یا خیر؟!» برای گرفتن عکس از کودکان باید صبور و محتاط بود و اگر صبور و با حوصله باشید امکان عکس گرفتن از تغییرات گوناگون بیپایان و پر از احساسات کودکان را خواهید داشت. کوکان عموماً هنگام عکسبرداری رسمی قیافه ویژه میگیرند و از حالت عادی خارج میشوند. توصیه میشود حتی الامکان آنها را آگاه نکنید و زمانی که متوجه نیستند از آنها عکس بگیرید و هرگز به کودک نگویید که حالت طبیعی به خود بگیرد. این حرف شما باعث میشود که کودک حتماً حالت مصنوعی به خود بگیرد و لطف تصویر از بین برود و همچنین هرگز به کودک نگویید که بخندد بلکه مطلب خندهدار به او بگویید تا بیاراده بخندد. در عکاسی از نخستین روزهای تولد کودک درصورتی که از فلاش استفاده میکنید روی فلاش را با چند لایه دستمالکاغذی سفید بپوشانید تا شدت نور به چشم نوزاد آسیب نرساند. انتخاب زمینههای ساده برای عکس کودک مهم است زیرا زمینههای شلوغ سبب انحراف توجه بیننده از کودک به مسائل غیراصلی میشود. در هنگام عکسبرداری، حضور افراد آشنا که بتوانند توجه کودک را به خود معطوف دارند، سبب ایجاد شرایط مطلوب درجهت گرفتن عکسهای گویا و خوش حالت میشود. بهتر است هنگام عکاسی از کودک زانو بزنید و دوربین را به تناسب قد کودکان قرار دهید. هرگز به طور ایستاده و از زاویه بالا و سرازیر از کودک عکس نگیرید، زیرا باعث خواهد شد که سر کودک بزرگ و پاهای وی کوچک شود و تحقیر شده جلوه کند. حالتها و حرکتهای کودکانه، دارای نشاط و شادابی ویژهای است اگر بتوانید آن را در عکس ثبت کنید اطمینان داشته باشید لحظهها را شیرین و ماندگار کردهاید. همه چیز در کودک زیبا و خوشایند است و باید از کودکان همانگونه که هستند عکس گرفت. وقتی کودک آماده خواب میشود، تلویزیون تماشا میکند، یا به تلفن جواب میدهد یا دزدکی از یخچال چیزی برمیدارد، نقاشی میکند و در جنب و جوش است. همه و همه میتواند موقعیتی برای خلق بهترین عکسها شود. اگر پدر و مادر هستید به شما سفارش میکنم، از اولین اتفاقهایی که در زندگی کودکان اتفاق میافتد عکسبرداری کنید. هنگام تولد در بیمارستان، جشن تولد، هنگام رویش دندانها، به هنگامی که دوچرخه برایش میخرید. اولین روز کودکستان و دبستان، اولین مسافرت و... این لحظههایی نادر و گرانبها را در دفتر خاطرات او ثبت کنید. بعدها، این عکسها برای فرزند شما لطف بیشتری خواهد داشت و روزی را تجسم کنید که فرزند شما به سن کهولت رسیده است و این عکسها را به نوههایی خود نشان میدهد آیا لذتی بالاتر از این میشناسید؟
در هنگام عکاسی از کودکان بهتر است آنها را آگاه نکنید تا بتوانید حالتهای طبیعی آنها را ثبت کنید. |
|
در هنگام عکاسی از کودکان حضور افراد آشنا که بتوانند توجه کودک را جلب کنند سبب ایجاد شرایط مطلوب برای گرفتن عکس های گویا و خوش حالت می شود. |
|
|
نگهداری از دوربین :
برای اینکه دوربین عکاسی شما سالها بدون دردسر در خدمت شما باشد، باید به منظور نگهداری از آن نکاتی را رعایت کنید که در این مبحث به آن میپردازیم:
1- اولین شرط این است که از دوربین به طور مرتب استفاده شود. در مواقعی که پیش میآید دوربین را برای مدتی کنار بگذارید، اول آن را از کیف خارج کرده و باطریهای آن را بیرون بیاورید (درصورتی که باطری شما از نوع شارژشونده میباشد، دقت کنید حتماً شارژ آن خالی باشد) و دوربین را در یک پارچه تمیز و نرم بپیچید و در جای خشک و دور از گرد و خاک نگهداری کنید و چنانچه دوربین شما از نوعی است که لنز آن قابل تعویض است، لنز و بدنه را با نصب کلاهکهای مخصوص آنها به صورت جداگانه قرار دهید.
2- دوربین و لنزها را همواره از تابش مستقیم آفتاب و حتی دور از مراکز حرارتی مثل داشبورد ماشین نگه دارید و هیچگاه دوربین را در محلهایی مثل لابراتوارهای شیمیایی نگهداری نکنید. در غیر این صورت باعث اکسیده شدن و یا زنگ زدن قسمتهای مختلف آن خواهد شد.
3- برای نگهداری دوربین در زمانی که از آن استفاده نمیشود، گاهی لازم است باطریها را در دوربین قرار دهید و شروع به عکسبرداری کنید، این عمل باعث میشود تا قسمتهای متحرک آن به کار افتد. سعی کنید قبل از استفاده مجدد از دوربین قسمتهای مختلف آن از جمله سرعت، دیافراگم و نورسنج را کنترل نمایید.
4- ترشحات آب و مواد اسیدی و خاک و ماسه بزرگترین دشمن دوربین هستند. پس سعی کنید همواره پس از استفاده از دوربین آن را خوب پاک کنید.
5- برای تمیز کردن قسمتهای خارجی دوربین اول آن را با پارچهای نرم پاک کنید، چنانچه لکهای در روی لنز یا دریچه دید «ویزور» مشاهده کردید، آن را با پارچه مخصوص لنز پاککن تمیز کنید.
6- چنانچه سطح لنز دوربین شما تمیز ولی از داخل دریچه دید دوربین گرد و خاک دیده میشود، مطمئن باشید که هیچگونه تأثیری روی عکس شما ندارد. فقط کمی دید شما را دچار مشکل میکند و شما میتوانید گرد و خاک را با استفاده از فرچههای مخصوص پاک کنید.
7- درصورتی که از دوربین فیلمی استفاده کنید، محل قراردادن فیلم را گاهی تمیز کنید و گرد و خاک آن را با فرچه بگیرید. زیرا ممکن است روی فیلم خراش ایجاد کند، کاملاً مراقب باشید هرگز پرده شاتر را لمس نکنید.
8- برای تمیز کردن سطح لنز فقط از فرچه بادی یا دستمال و محلولهای مخصوص که برای این کار ساخته شده، استفاده شود. این وسایل در بستهبندیهای کوچک و به قیمت ارزان در فروشگاههای لوازم عکاسی وجود دارد که باید یکی از آنها را برای کیف عکاسی خود تهیه کنید.
9- اگر دوربین را از محل بسیار سردی به محل گرمی منتقل میکنید، باید توجه داشته باشید اختلاف حرارت زیاد باعث زنگزدگی دوربین میشود. برای جلوگیری از این وضعیت پیش از ورود به محل گرم دوربین را حدود یک ساعت در کیسه پلاستیکی قرار دهید تا دوربین گرم شده و بعد آن را خارج کنید.
تهیه و تنظیم: سیدمحمود دادمرزی
مطالب مشابه :
سفرنامه مسکو و سنت پتر بورگ
قطار سریع السیر بود و با سرعت دویست کیلومتر بر ساعت حرکت می کرد قطار خرید بلیط
قطار مگلو
و قیمت بلیط آن ۷ دلار ناچار به خرید و تملک با نام «قطار سریعالسیر
پاریس شور زندگانی
یک سری بلیط قطار سریع السیر : دسترسی به آن با قطار rer a بسیار ساده و سریع است. مراکز خرید
قطار مگلو
.سرعت حداکثر ۴۳۱ و زمان سیر ۷ دقیقه و قیمت بلیط آن به خرید و قطار سریعالسیر
عکاسی در سفر
این حالت معمولاً برای عکاسی عمومی و سریعالسیر مناسب است، ولی در جاهاییکه خرید بلیط
معرفی قطارهای 'عقاب طلایی'
ذهن ما سازنده دنیای ماست.جوان ایرانی لایق بهترین هاست. آرزودارم شما جوانان در سکوی موفقیت
برچسب :
خرید بلیط قطار سریع السیر