نقد آموزش علوم اجتماعی در مدارس
این گفتگو را جناب آقای فریبرز بیات سردبیر محنرم مجله رشد علوم اجتماعی با من انجام داده اند و در مجله رشد علوم اجتماعی شماره شهریور 1392 منتشر شده است. هدف این گفتگو کمک به معلمان دروس انسانی و اجتماعی در مدارس کشور است. امیدوارم طولانی بودن گفتگو خوانندگان عزیز را خسته نکند. ضمنا مباحث اول آن جنبه نظری و کلی دارد و بعد از آن مباحث به ایده هایی برای بهبود تدریس مربوط می شود.
چگونه درس علوم اجتماعی را جذاب کنیم؟
اشاره:
جایگاه درس علوم اجتماعی در نظام مدرسهای چیست و چه میزان به آن اهمیت داده میشود؟ اهداف و وظایف درس تعلیمات اجتماعی در نظام آموزشی کدام است؟ برای تحقق این اهداف چه باید کرد؟ چگونه معلمان، مولفان و برنامهریزان باید درس علوم اجتماعی را ارائه کنند که اشتییاق دانشآموزان را برانگیزند و مهمتر اینکه آنها را به عنوان شهروند برای زندگی آینده آماده کنند؟ این مجموعه سئوالات را در گفتوگو با دکتر نعمت الله فاضلی جامعه شناس و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در میان گذاشتهایم که متن آن را ادامه از نظرتان میگذرد.
• قبل از هر چیزی بفرمائید جایگاه و نقش مدرسه در جامعه و نظام آموزشی کجاست و چه کارکردهایی را ایفا میکند؟
بله. من سعی می کنم در ابتدا ضمن تشریح پرسش شما، رویکرد کلی خودم به امر آموزش و شیوه تدریس را توضیح دهم. تلاش من این خواهد بود که بین دو رویکرد در این زمینه تمایز ایجاد کنم. یکی «رویکرد فن سالار و جزء نگر» و دیگری «رویکرد فرهنگ محور و کل نگر». من مدافع رویکرد فرهنگ محور هستم. ابتدا باید به اهمیت نقش و جایگاه مدرسه در زندگی فردی و اجتماعی امروز توجه کنیم. امروزه همه کم و بیش مدرسه را تجربه می کنند و این موضوع تحول عظیمی در زندگی ما ایجاد کرده است. اما بندرت سهم و جایگاه مدرسه تحلیل شده است.
همه انسانهای امروزی به نوعی با مدرسه زندگی میکنند. ما از همان سالهای آغازین کودکی با رفتن به مهدکودک و پیش دبستانی و از طریق برنامه های رسانهها به ویژه تلویزیون با «ایده مدرسه» آشنا میشویم. در واقع، زندگی ما با مدرسه پیش از دوران مدرسه آغاز میشود. مادران معمولا تلاش میکنند مانند آموزگاران قبل از 7 سالگی خواندن و نوشتن، حساب و اعداد را به کودکان خود بیاموزند. در هر خانهای اگر بیش از یک کودک باشد، ما از طریق خواهران و برادرانمان نیز با مدرسه آشنا میشویم. از همین لحظات است که «ایده مدرسه» از ابتدای تولد برای بچهها ظاهر میشود. امروزه «بچه مدرسهای»، عبارتی آشنا برای خانواده هاست. بچه مدرسهای ها، مدرسه را به داخل خانه میآورند و کودکان از همان درون منزل، مدرسه را از نزدیک تجربه میکنند. از این رو همه ما از همان ابتدای کودکی مان با مدرسه آشنا میشویم؛ درست به همان طریقی که «خانهی پدری» برای ما معنا میشود.
علاوه بر این مدرسه به مثابه مولفه ساختاری در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و جامعه امروزی تنیده شده است. مدرسه امروزه دیگر تنها نهاد آموزشی نیست، بلکه پدیدهای است که با کلیت زندگی ما در آمیخته است. اگر از این زاویه به مدرسه نگاه کنیم، آنگاه به اهمیت اجرای سازندهی چیزی که ما به آن مدرسه میگوییم آشکار میشود. مدرسه از مولفههای مختلفی تشکیل و ترکیب شده است: معماری و ساختمان، مدیران و معلمان، دانشآموزان، تجهیزات و امکانات، سازمان مدرسه، بخشنامهها و آیین نامهها، روشهای تعلیم و تربیت، آیین و رسوم مدرسه، اولیا ، اشیای گوناگون مدرسه مانند تخته سیاه، میز، نیمکتها، انواع فناوریها، شبکه اینترنت، رایانهها، دوربینها، اتومبیلها و انواع هنرها از هنرهای بکار رفته در طراحی و معماری فضای کالبدی مدارس تا هنرهایی که در مدرسه تولید میشود یا آموزش دادهمیشوند و در نهایت متن و کتابهای درسی. اینها سیاهه ای از مدرسهاند، ما اگر بخواهیم مدرسه نقش سازنده در تعیین سرنوشت فردی و جمعی ما ایفا کند باید بتوانیم تکتک اجزا و مولفههای مذکور را به گونهای بکار ببریم که این اجزا بتوانند ساختار مدرسه را به نحو فعال، تاثیر گذار و مولد در خدمت زندگی انسانهای قرن بیستم درآورند. ما باید تمام مولفههای مدرسه را بعنوان مدرسه تعریف کنیم. هر جز مدرسه تمام مدرسه است. به این معنا که معماری مدرسه با هدفها، کار کردها و انتظارات آشکار و پنهان ما از آموزش مدرسهای تناسب داشته باشد. اگر کالبد معماری مدرسه به شیوهای ترغیب کننده ی یادگیری و یاددهی نباشد، ما هر قدر هم بر کیفیت متنهای آموزش و درسی تاکید کنیم و یا آن را تغییر دهیم و یا کلیت برنامه درسی را متحول سازیم، باز همچنان جایی از کار میلنگد. در و دیوار مدرسه درست مانند کتابها در یادگیری یاددهی دانشآموزان تاثیر گذارند.
ما اگر نتوانیم بین مجموع مؤلفههایی که بیان کردم نوعی رابطهی عملکردی یا کارکردی مناسب برقرار کنیم، نظام مدرسهای از هم گسیخته خواهد شد. از اینرو مسئله روابط بین میان اجزای مدرسه بیش از خود اجزا اهمیت دارد؛ مانند رابطه بین معماری و کالبد فیزیکی مدرسه با متنهای درسی، رابطه بین آیینها و رسوم مدرسهای: آیینهای رسمی یا غیر رسمی- با برنامهی درسی یا رابطه بین والدین و سازمان و مدرسه و به همین ترتیب روابط دیگری که بین مجموع اجزا وجود دارد. برای کار آمد ساختن آموزش مدرسهای نمیتوان تنها با تکیه بر برخی از اجزا، کلیت نظام مدرسهای را اصلاح کرد. ما معمولا عادت کردهایم اجزای دم دستتر و قابل تغییرتر را مداوم کنترل و دستکاری کنیم. برای مثال کتابهای درسی به عنوان یک مؤلفه قابل کنترل، تغییر و دستکاری به سادگی هراز چندگاهی بازنویسی میشوند، اما ما از این نکته غفلت میورزیم که «معماری مدرسه» نیز متن فرهنگی است که انباشته از نشانگان و رمزگان گوناگون است. دانشآموزان همان طور که کتابهای فارسی وتعلیمات مدنی را رمزگشایی و تعبیر و تفسیر میکنند، به همان ترتیب از شکل و معماری مدرسه تعبیرها و برداشتهای خود را میآفرینند. یا مسئله مهم روابط بین اجزا مدرسه که به آن اشاره کردیم «متن فرهنگی» دیگری است که دانشآموزان در درون این متن زندگی میکنند. «تجربههای زیسته» دانشآموزان از درون این متن فرهنگی و روابط بین اجزا مدرسه شکل میگیرد. به همین دلیل تجربهی گرم روابط بین اجزا شاید بیش از هر چیزی دیگری در شکل دادن به شخصیت دانشآموزان تاثیر میگذارد.
با توجه به نکاتی که توضیح دادم باید در زمینه آموزش مدرسهای به یک «نگرش کل نگر» یا چیزی که من آن را «رویکرد فرهنگی» میگویم، برسیم. رویکرد کل نگر یا فرهنگی عبارت است از فهم پدیدههای انسانی و اجتماعی با توجه به نقش و جایگاهی که آن پدیدهها در بستر کلی که در آن قرار گرفتهاند دارد. ما نمیتوانیم هیچ پدیده انسانی را به صورت امری مستقل، منتزع و مجزا فهم کنیم. آموزش در مدرسه اعم از آموزش درس ریاضی، انشا، ادبیات فارسی یا تعلیمات اجتماعی، نمیتواند بصورت مجزا و مستقل ازکل نظام مدرسهای فهم شود.
با توجه به نکاتی که تا اینجا به عنوان مقدمه مطرح شد باید از منظر فرهنگی یا کل نگر به مقولهی آموزش، یادگیری و یادهی نگاه کنیم. این که چگونه درس تعلیمات اجتماعی را یاد دهیم یا یاد بگیریم، بستگی دارد به درکی که ما از آموزش این درس یا آموزش به طور کلی داریم. اگر ما رویکرد فنی یا فن سالارانه به آموزش داشته باشیم و بر این باور باشیم که با اصلاح یا تغییر «فنون تدریس» یا حتی اصلاح تدوین و تالیف کتابهای درسی، میتوانیم امر آموزش را اصلاح کنیم، در آن صورت تحلیل و تفسیر ما از آموزش یک درس، برای مثال درس تعلیمات اجتماعی، کاملا متفاوت از هنگامی خواهد بود که ما رویکرد فرهنگی به آموزش داریم. من گمان میکنم مهمترین رویکرد غالب در نظام مدرسهای در ایران در تمام دروان گذشته قبل از انقلاب اسلامی و بعد از آن، رویکرد فن سالارانه بوده است. نظام آموزش و پرورش و مدیریت آن با توجه به اختیاراتی که در زمینه تهیه و تدوین کتابهای درسی داشته است و با توجه به اینکه تغییر یک جز بسیار آسانتر، کم هزینهتر و سریعتر از ایجاد تغییر یک پارچه در کلیت اجزای نظام آموزشی است، همواره گرایشی آشکار و پنهان به مدیریت متن درسی داشته است. یعنی به جای مدیریت همهی متن های آشکار و پنهان در نظام آموزشی، تنها متن درسی عموما در دستور کار برنامههای اصلاح و تغییر آموزش مدرسهای بوده است.
منظور من در اینجا این نیست که اجزا دیگر مدرسه تغییر نکرده است. مسلما در طی قرن گذشته، تمام اجزاء مدرسه در طول زمان به تدریح تغییر کرده است و این تغییرات تا حدودی محصول برنامههای مدیریت آموزش و پرورش بوده است، اما آن تغییرات نیز در چارچوب نگاه فن سالارانه هر کدام به صورت مستقل و مجزا انجام شدهاند. رویکرد کلنگر و فرهنگ محور بر این باور است که ما باید بتوانیم اجزا گوناگون مدرسه را به مثابه یک کل موضوع بحث و برنامههای خود قرار دهیم. هر جز مدرسه به مثابه تمام مدرسه است. هر تصمیم آگاهانه یا ناخودآگاهانه که در نظام مدرسهای اتخاذ میشود باید بتواند هر جز را به مثابه یک کل در نظر گیرد. تنها از این طریق است که میتوان به تدریج مدرسه را کار آمدتر ساخت.
• اکنون اجازه دهید وارد بحث اصلی مورد نظر ما یعنی بررسی درس تعلیمات اجتماعی شویم. درس تعلیمات اجتماعی چه اهداف و وظایف آشکار و پنهانی را در نظام آموزش مدرسهای دنبال میکند؟
درس تعلیمات اجتماعی همان طور که از عنوان آن پیدا است به زندگی روزمره جمعی و فردی ما میپردازد. ما از طریق درس تعلیمات اجتماعی تلاش میکنیم تا راه های زیستن در جامعهی امروز را به فرزندان خود آموزش دهیم، اینکه زندگی اجتماعی چیست؟نهادها و سازمانهای اجتماعی کدامند؟ جایگاه فرد در جامعه چگونه است؟ او چه نقش هایی در زندگی اجتماعی دارد؟ چه انتظارات از او میرود و متقابلا نظام آموزشی چه حقوق، امتیازات و امکاناتی در اختیار فرد میگذارد؟ درس تعلیمات اجتماعی به منظور کمک به شکل دادن به «تخیل اجتماعی» دانشآموزان ارائه میشود. تخیل اجتماعی دانشآموزان عبارت است از ذهنیت و قابلیتهای ذهنی که دانشآموزان از نظر شناختی، عاطفی و رفتاری به دست میآورند تا به کمک آن بتوانند تصویری از خود و جامعهای که در آن زندگی میکنند، بیافرینند. درس تعلیمات اجتماعی، درس یادگیریهای اجتماعی دانشآموزان است، یعنی مجموعهای از مهارتها و قابلیت های گوناگونی که دانشآموزان باید برای زندگی جامعه امروز بدست آورند تا بتوانند بعنوان یک فرد زندگی موفق، سالم و سعادتمندی داشته باشند، در عین حال بتوانند به سلامتی و سعادت دیگران و جامعه نیز کمک کنند. ما از طریق درس تعلیمات اجتماعی تلاش میکنیم تا تخیل اجتماعی دانشآموزان را در زمینه جامعه خود و در عین حال جامعه جهانی شکل دهیم؛ به ویژه که در دنیای امروز به کمک رسانهها و فرایندهای جهانی شدن دیگر هر شهروند نه تنها در جامعه خود بلکه در کلیت جهان زندگی میکند. از این رو ما از طریق درس تعلیمات اجتماعی باید بتوانیم تخیل دانشآموزان را به گونهای پرورش دهیم که بتوانند رابطه جامعه خود با را با جهان درک کنند، موقعیت خود را در جامعه جهانی بشناسند، و در عین حال دانشآموزان باید تخیل اجتماعی را بدست آورندکه بتوانند به کمک آن کم و بیش الگوها و قواعد پیش بینی پذیر رفتار اجتماعی و زندگی را در جامعه بیاموزند.
دانشآموزان به هر حال از راه های گوناگون مانند رسانهها، معاشرت مناسباتهای اجتماعی، تجربههای گوناگون اجتماعی و از جمله کتابهای درسی و درس تعلیمات اجتماعی میآموزند که چگونه جامعه را تحلیل کنند.
تخیل اجتماعی دانشآموزان نه تنها شامل تصورات آنها از جامعه و با پیشبینیهای آنها از آینده زندگی اجتماعی، بلکه شامل «شیوههای تحلیل زندگی اجتماعی» نیز میشود. مفاهیمی که دانشآموزان باید در ذهن خود بیاموزند تا به کمک آن زندگی اجتماعی را تحلیل و تفسیر کنند. آموزش «شیوه تحلیل زندگی اجتماعی» به دانشآموزان وظیفهای است که درس تعلیمات اجتماعی بر عهده دارد. دانشآموزان ما نیاز دارند برای زیستن به عنوان یک شهروند قرن بیست و یکمی، ذهن کنجکاو، پرسشگر و تحلیلگری داشته باشند. من در اینجا از واژه "زندگی اجتماعی" به عنوان یک مفهوم کلی استفاده میکنیم. اگر بخواهیم مصادیق و اجزا این مفهوم و را باز کنیم شامل مجموعه وسیعی از امور میشود: زندگی خانوادگی، زندگی اقتصادی و کسب و کار، زندگی سیاسی و مشارکت در تعیین سرنوشت جمعی، زندگی فرهنگی یعنی شیوههای تولید و مصرف فرهنگ و هنر، زندگی تاریخی یعنی شیوه تعامل با گذشته، نحوه درک از میراث فرهنگی، زندگی طبیعی یعنی شیوه تعامل با طبیعت و محیط زیست. اینها همه اجزایی از عبارت کلی زندگی اجتماعی هستند. کل نظام آموزشی وظیفه دارد از راههای گوناگون از جمله درس تعلیمات اجتماعی وظیفه دشوار شکل دادن تخیل اجتماعی دانشآموزان و شیوههای تحلیل و تفسیر زندگی اجتماعی را آموزش دهد.
• تحقق این مجموعه اهداف، وظایف و انتظارات از درس علوم اجتماعی نیازمند چه نوع بینش، دانش و مهارتهایی است؟
تحقق چنین وظیفه دشواری نیازمند دانش بسیار توسعه یافته، پیچیده، ظریف و غنی است. معلمان، مدیران، برنامهریزان و مولفان کتابهای درسی و همه کسانی که دستاندکار آموزش دروس به ویژه درس تعلیمات اجتماعی هستند، تنها زمانی میتوانند این درس را تا حدودی با موفقیت به دانشآموزان ارائه کنند که تمام اجزا مدرسه هماهنگ، ترغیب کننده و آموزش دهنده نکاتی باشند که در زمینه شکل دادن به تخیل اجتماعی دانشآموزان برای زندگی اجتماعی و شیوه های تحلیل و تفسیر آن لازم است.
باید این نکته را به یاد داشته باشیم که امروزه در نتیجه پیشرفتهایی که در زمینه برنامه درسی و مباحث آموزش در سطح ایران و جهان انجام شده است بسیاری از نکات برای ما دیگر بهصورت امری بدیهی و آشکار درآمده است. برای مثال همه ما امروزه میدانیم که با روشهای انتقال اطلاعات و تکیه بر آموزش حافظهمحور نمیتوانیم هیچچیزی را به دانشآموزان آموزش دهیم. از جمله نمیتوانیم تعلیماتاجتماعی را باتوجه به اهداف و مسئولیتهای سنگین آن به دانشآموزان یاد دهیم. این گزاره عمومی و بدیهی را دیگر نهتنها محققان آموزشوپرورش و بلکه حتّی مردم عادی نیز میدانند. مردمانی که سالیان طولانی وقت خودشان را صرف "از بر کردن" یا بهخاطر سپردن اطلاعات کتابهای درسی بهمنظور گذر از آزمونها و امتحانات مختلف تجربه کردهاند، دیگر خوب به ناکارآمدی و روش آموزش حافظهمحور پی بردهاند.
ما همچنین میدانیم که معلم تنها یکی از عوامل تأثیرگذار در فرایند یادگیری - یاددهی دانشآموزان است. همة ما از این واقعیت آگاهیم که چیزهایی که در دوران مدرسه از دوستان و همکلاسیها آموختهایم نقش تعیینکنندهای در شکلگیری تخیل ما داشته است. تجربههای مدرسه بسیار تأثیرگذارتر از امتحانات مدرسه و یا کتابهای درسی بودهاست. اغلب ما - اگر نگوییم همه - دیگر چیزی از محتوای کتابهای درسی به خاطرمان نمیآید، امّا همه ما کمابیش جزئیات فراوانی از تجربیات مدرسه داریم. بنابراین یکی از گزارههای عمومی جاافتاده برای آموزش این است که نباید معلمان را آموزگاران یکه و تنهای مدرسه بدانیم. در مدرسه همه آموزگارند، دانشآموزان، معلمان، مدیران، ناظمان کتابهای درسی، دوستان، والدین و ساختار مدرسه و معماری مدرسه، رایانهها و بسیار چیزهای دیگر.
سومین نکتهای که در زمینه آموزش برای همهما دیگر آشکار شدهاست این است که آموزش تنها زمانی اتفاق میافتد که دانشآموزان نه تنها از لحاظ عقلی و شناختی بلکه لحاظ عاطفی و احساسی درگیر آموزش شوند. آموزش تنها با هدف ایجاد تحول در وجوه شناختی یا رشد عقلانی دانشآموزان صورت نمیگیرد، بلکه دانشآموزان و یا دانشجویان زمانی میتوانند تغییرات ناشی از آموزش را در شخصیت خود تجربه کنند که وجوه عاطفی و رفتاری در کنار وجوه عقلانی و شناختی همزمان رشد کند.
آموزش باید نقش مجموعه عوامل را درنظر گیرد نه یک عامل مشخص را. اکنون ما میتوانیم درباره آموزش درس تعلیماتاجتماعی نیز همین قواعد را مبنای تحلیل خود قرار دهیم. برای آموزش درس تعلیمات اجتماعی البته باید این نکته را در نظر گرفت که تا حدودی هر درسی با توجه به محتوایش فرایندها، فضاها و فنونی ویژهای را برای آموزش میطلبد. مسلماً درس ریاضیات کمتر از درس تعلیماتاجتماعی در زندگی اجتماعی ارتباط دارد، اگرچه نباید در این زمینه مبالغه کرد و نقش ریاضیات را در زندگی اجتماعی نادیده گرفت، یا ابعاد اجتماعی ریاضیات را دستکم دانست.
اگرچه در اینجا نیز نباید جایگاه و نقش علوم را در زندگی اجتماعی و ابعاد اجتماعی علوم را دستکم گرفت. گمان میکنم این گزاره نیز مثل سه گزاره قبل از امور بدیهی شده امروز ماست: اینکه باید بین محتوای دروس و شیوههای آموزش تناسب و هماهنگی لازم برقرار باشد. همچنین باید به این نکته نیز آگاه باشیم که هر درسی دارای مزیتهای نسبی است که این مزیتهای نسبی میتواند فرایند آموزش یادگیری ویاددهی را شیرین و دلپذیر کند. دانشآموزان گاهی برای شوخی و خنده میگویند درس شیرین ریاضی؛ در لحن آنها نوعی تمسخر و شوخی نهفته است، این که ریاضیات سخت است. صفت شیرین در این جا تلخی یادگیری ریاضی را توضیح میدهد. اما واقعیت این است که میتوان هر درسی را شیرین کرد، همانطور که ممکن است آن را تلخ کنیم.
• جایگاه یک درس در جامعه و نظام آموزشی چه تاثیری در نوع نگاه و طرز تلقی دانشآموزان نسبت به لذت بخش بودن و اهمیت آن درس دارد؟
تلخی یا شیرینی آموزش به مهارتها، دانشها و روشهای آموزش از یک سو، جایگاه درسی در کلیت فرایند آموزش دانشآموزان و دانشجویان از سوی دیگر و تلقی جامعه از درس بستگی دارد.
ریاضیات علیرغم تلخی یادگیری آن بهعنوان یک درس جدی برای دانشآموزان محسوب و مطرح میشود. جدی بودن ریاضیات حاصل برداشت ما از جایگاه ریاضی در علم و دنیای مدرن است. البته همهی نظامهای آموزشی دنیا لزوما چنین برداشتی از جایگاه ریاضیات ندارند. بهطور مثال "ماساکو وا تانابه" در کتاب «پرورش هنر استدلال» - که اخیراً به فارسی نیز ترجمه شده است - نشان میدهد که درس انشا برای نظام مدرسهای ایالات متحده آمریکا از همه دروس دیگر مهمتر است حتی از ریاضیات. اهمیت جایگاه درس انشاء نیز برای دانشآموزان آمریکایی پذیرفته شده است. این اهمیت بهدلیل تلقی است که جامعه آمریکا از مفهوم خلاقیت دارد. انشاء میتواند به رشد ذهنی و تفکر خلاقه دانشآموزان کمک کند. در عین حال انشاء بهعنوان ابزار اصلی یادگیری و یاددهی مهارتهای خواندن و نوشتن است. همچنین در جامعهای که نظام آموزشی معطوف به تولید علم است، درس انشا بهعنوان راهبردی برای یادگیری مقالهنویسی اهمیت اساسی دارد. دانشآموزان قرار است در آینده مقالاتی بنویسند و در مدرسه باید برای چنین وظیفهای آماده شوند.
همچنین در جامعهای که ارزشهای فردگرایانه غلبه دارد، درس انشاء راهی برای خود بیانگری و تحقق فردیت ماست. آموزش انشاء در مدارس آمریکایی شیرین است چراکه جامعه گمان میکند انشا اهمیت دارد. اگر بخواهیم درس تعلیمات اجتماعی شیرین شود ابتدا باید در نظام آموزشی و یا فرهنگ آموزشی، اهمیت درس تعلیمات اجتماعی پذیرفته شود. ما میدانیم که امروزه در جامعة ایران و فرهنگ آموزشی ما، دروس جایگاههای متفاوتی از نظر اهمیت دارند. برخی دروس مهم، برخی مهمتر و برخی نیز کم اهمیتاند. درس تعلیمات اجتماعی معمولاً مانند درس انشا از جمله دروس مهم برای دانشآموزان ما یا حتی مدارس ما نیست. تجربه تاریخی نظام مدرسهای در ایران زمینه شکلگیری تلقیهای متفاوتی از دروس را بهوجود آورده است. به هر حال ما اکنون قریب به یک قرن است که نهاد مدرسهای مدرن را تأسیس کردهایم. در این یک قرن چیزهایی بهتدریج شکل گرفته و در فرهنگ آموزش مدرن ایرانی به صورت گزارههای بدیهی پیشفرض ذهنیت ما را شکل میدهد. برای مثال یکی از این پیشفرضها این است که انشاء درس مهمی نیست و تعلیمات اجتماعی اهمیت چندانی ندارد، و یا حتی درس ادبیات و کتاب فارسی نیز چندان مهم نیست. به بیان دقیقتر تمام دروسی که با حوزه جامعه انسان سرو کار دارند، اهمیت چندانی ندارد. تاریخ، جغرافیا، تعلیمات اجتماعی ، فارسی و انشاء از جمله این دروس هستند. در مقابل دروسی که با علم به معنای مدرن آن یعنی Science مرتبطاند و یا درسی که با نوعی و فنآوریها سروکار دارند و دروسی که به هر حال در نهایت در بازار دارای جایگاهی هستند و منجر به کسب درآمد میشوند، بهعنوان دروس مهم محسوب میشوند، ریاضیات، شیمی، فیزیک، علوم و دروس فنی مهماند و یا حداقل در مقایسه با دروس انسانی و اجتماعی اهمیت بیشتری دارند. خانوادهها برای دروس غیر انسانی و اجتماعی سرمایهگذاری بیشتری میکنند و دانشآموزان را ترغیب و یا گاهی وادار میکنند که دروس فنی را بهتر و بیشتر یاد بگیرند. رسانهها نیز در این زمینه به نوعی اهمیت بیشتری به دروس فنی ریاضیات- شیمی، فیزیک و علوم میدهند در جامعه نیز مؤسسات آموزشی و آموزشگاههای خصوصی باتوجه به بازار موجود برای این دروس فنّی، خدمات آموزشی ویژه ارائه میکنند. اما ما آموزشگاه درس انشا نداریم کسی برای درس تعلیمات اجتماعی معلم خصوصی نمیگیرد.
دروس انسانی و اجتماعی بهعنوان دروس درجه دوم در مقایسه با دروس درجه اول فاقد پایگاه اجتماعی هستند. این امر یعنی هویت حاشیهای یا درجه دومی دروس انسانی و اجتماعی تمام فرایند آموزش یادگیری و یاددهی این دروس را تحت تأثیر خود قرار میدهد. بنابراین ما برای بهبود آموزش تعلیمات اجتماعی پیش از هر چیزی باید تلاش کنیم تا اهمیت و ربط این درس به زندگی را به دانشآموزان- اولیا و مدرسه آموزش دهیم. تعلیمات اجتماعی قبل از آنکه نیازمند این باشد که آموزش داده شود. نیازمند آن است که آموزش آن، آموزش داده شود. برای جامعه ما و همچنین دانشآموزان هنوز این امر که باید تعلیمات اجتماعی را بیاموزند بهعنوان ضرورت زندگی و یا نوعی نیاز تعریف نشده است. در کتابهای درسی رشتههای انسانی و دروس انسانی - اجتماعی معمولاً در حد چند گزاره کلی در مقدمه کتاب چیزهایی برای توجیه اهمیت این درس میگویند، اما تنها در حد چند عبارت کلی و گذرا. در چنین شرایطی طبیعی است دانشآموزان ما نتوانند یک ارتباط عاطفی و منطقی با درس تعلیمات اجتماعی برقرار کنند. این مشکل نهتنها در مدارس بلکه در دانشگاهها نیز وجود دارد. نظام آموزش عالی کشور نیز نتوانسته است اهمیت و ربط رشتههای علوم انسانی و اجتماعی را برای دانشجویان به نحو قانعکنندهای توجیه کند. ما باید برای موفقیت در آموزش دروس انسانی و تعلیمات اجتماعی در مدارس و دانشگاهها به یک حرکت عمومی در رسانهها، مدارس، دانشگاهها و جامعه اقدام کنیم. حرکتی که بتواند برداشت تازهای از جایگاه و نقش این دروس در ذهنیت اجتماعی ما بهوجود آورد. در غیر این صورت مانند گذشته این دروس ارائه میشود، معلم هم به کلاسها میرود، کتابها نوشته میشود، دانشآموزان میلیونها ساعت عمر خود را به نام این دروس هزینه میکنند و میلیاردها تومان سرمایه مالی سرمایهگذاری میشود، اما همه این نیروها هدر میرود. ما تا زمانی که نتوانیم به نحو قانعکنندهای خود را نسبت به نیازمان به آموزش و یادگیری و یاددهی دروس انسانی و اجتماعی متقاعد کنیم همچنان صحبت کردن از آموزش این دروس بیهوده است.
• علاوه بر آنچه در مورد نگاه و طرز تلقی نسبت به درس تعلیمات اجتماعی گفتید چه موارد و نکاتی دیگری را باید مورد توجه قرارد داد تا این درس را بتوان موفقتر و جذابتر کرد؟
برای موفقیت در درس تعلیمات اجتماعی ما باید به بسیاری از نکات دیگر نیز توجه کنیم. نکاتی که عدم توجه به هر کدام از آنها میتواند تمام فعالیت آموزش را بیهوده کند. به خاطر داشته باشیم که تنها تأکید بر نقش معلم نمیتواند مشکل آموزش درس تعلیمات اجتماعی و یا هیچ درس دیگری را حل کند. علاوهبر اصلاح ذهنیت جمعی نسبت به درس تعلیمات اجتماعی، اصلاح تلقی ما از "تعلیمات اجتماعی" نیز ضروری است. ما میتوانیم محتواهای بسیار متفاوت و گاه متضادی را برای مفهوم تعلیمات اجتماعی در نظر بگیریم. اگر بخواهیم ذهنیت ما از تعلیمات اجتماعی اصلاح شود یکی از گامهای اساسی این است که محتوای این درس به گونهای باشد که به نیازهای واقعی و ضروری دانشآموزان پاسخ دهد، نیازهایی که دانشآموزان، خانوادهها و جامعه نیز آنها را بهعنوان نیاز اجتماعی بپذیرند. تا زمانی که نظام آموزشی گمان میکند که مهمترین چیزی که درسهای انسانی و اجتماعی مانند تعلیمات اجتماعی باید به دانشآموزان القا کند تنها معطوف به تربیت شهروندان متناسب با نظام سیاسی است و تنها به نیازهای سیاسی حکومت تکیه و تأکید دارد، به سختی ممکن است ما بتوانیم درسی مانند تعلیمات اجتماعی را بهعنوان یک «نیاز اجتماعی مدنی» برای همگان تعریف کنیم. باید درس تعلیمات اجتماعی ضمن توجه به نیازهای سیاسی حاکمیت، نیازهای مدنی شهروندان را نیز بهطور اساسی در نظر گیرد. این یک واقعیت بدیهی است که امروزه همه نظامهای آموزشی در جهان به هر حال تلاش میکنند از طریق نظام مدرسهای، شهروندانی سازگار با نظام سیاسی تربیت کنند اما باید در نظر داشت که شهروندان اولاً به چه شیوهای چنین تربیت سیاسی را باید بیاموزند و ثانیاً چنین تربیت سیاسی تا چه میزان و کجا باید جایگاه داشته باشد. دانشآموزان نیازهای گوناگونی دارند، تنها در صورتی ممکن است دانشآموزان و خانوادهها نسبت به نیازهای سیاسی یا تربیت سیاسی واکنش متقاعدکنندهای نشان دهند که در درسها و محتوای آن نوعی توجه همهجانبه به کلیت نیازهایشان شده باشد. به تعبیر دیگر به این نتیجه برسند که درسهایی مانند تعلیمات اجتماعی تنها یکسویه و یک جانبه قصد ندارند به شهروندانی نگاه کنند. حتّی برای من اکنون در اینجا دشوار است بخواهم به سادگی درباره اینکه چگونه تعلیمات اجتماعی باید چندسویه و کمابیش بیطرفانه به همه نیازهای اجتماعی، فرهنگی و مدنی دانشآموزان توجه کند بحث را باز کنم، چراکه ممکن است برای عدهای از برنامهریزان آموزشی ما منشأ سوءتفاهم شود. به هر حال محتوای تعلیمات اجتماعی باید بهگونهای باشد که برای مثال تکثر و تنوع فرهنگی نهفته در جامعه ایران را بهنوعی در نظر گیرد. همچنین تعلیمات اجتماعی باید بتواند بینشی کمابیش تاریخی از کلیت تاریخ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران مطرح و ارائه کند. تعلیمات اجتماعی نباید صرفاً بر محور تاریخ سیاسی تدوین یا تدریس شود. محتوای تعلیمات اجتماعی باید بتواند به نوعی ارزشهای مدرن و ارزشهای سنتی را آموزش دهد که همنشینی این دو نظام ارزشی و تعامل آنها با یکدیگر نشان داده شود.
واقعیت این است که جامعه ایران امروز مانند بسیاری از جوامع توسعهیافته دیگر تجربة خاصّ خودش از همنشینی سنتی و تجدد را دارد. درس تعلیمات اجتماعی نمیتواند یکسویه تجدد را مبنای آموزش خود قرار دهد، همانطور که نمیتواند به تجددستیزی بپردازد یا نمیتواند به جنگ سنت برود. به اعتقاد من «تجربه ایرانی تجدد» که به نوعی ترکیب و تلفیقی از سنت و تجدد است و عناصر مختلف ملی، مذهبی و مدرن با یکدیگر تلفیق شدهاند باید در تعلیمات اجتماعی ملاحظه شود. نیازهای دانشآموزان، بهعنوان نسل آیندهای که در یک جامعه رو به تجدد زندگی میکند، نباید به گونهای تعریف شود که واقعیت زندگی آنها انکار شود. به اعتقاد من ما باید دانشآموزان را آماده کنیم تا بتوانند با واقعیت اجتماعی ناشی از تعامل و همنشینی سنت و تجدد آن گونهای که در تجربهی ایرانی ما آشکار شده است آشنا شوند.
نگاه من این است، سنتستیزی نکنیم، تجددستیزی هم نکنیم. بنابراین تعلیمات اجتماعی باید بتواند این واقعیت زیستن در این چارچوب را نشان میدهد. در عین حال محتوای تعلیمات اجتماعی و دروس آن باید بهگونهای باشد که نوعی «امید اجتماعی» برای زیستن در دنیای امروز را تولید کند. انسان ایرانی در دورانهای تاریخی گوناگون از جمله دوران معاصر توانسته است به شیوة خلاقانه و فعال، تجربه خودش را از تجدد بیافریند و حافظه جمعی ما انباشته از خاطرهها، نشانهها، ایدهها و نوآوریهای گوناگون معاصر است؛ زبان ادبیات فارسی، هنرهای گوناگون سازمانها و نهادهای اجتماعی جدید، شهرنشینی، شیوه زندگی امروزی و ابعاد گوناگون زندگی فردی و جمعی ما انباشته از نوآوریهایی است که انسان ایرانی در مواجه با دنیای امروز آنها را خلق کرده است. امید اجتماعی که در تعلیمات اجتماعی باید به دانشآموزان انتقال یابد ناشی از ارائه تصویری از توانمندی ما ایرانیها در مواجهه با دنیای امروز باشد. اگر ما همچنان بر این ایدهها تأکید کنیم که جامعهای در حال گذار هستیم و یا بر این ایده که سنت و تجدد با یکدیگر در ستیزند، و نیز این ایده که ما یک کشور جهان سومی یا در حال توسعه هستیم، یا این ایده که ما غربزده و مقلدیم و مفاهیمی از این نوع که گاهی در قالب نقد واقعیت موجود بیان میشود، امید اجتماعی را در خود از بین میبریم. به اعتقاد من بحث تعلیمات اجتماعی باید بتواند نوعی «توانمندی اجتماعی» در شهروندان و دانشآموزان ایجاد کند. توانمندی یعنی مجموعه مهارت های ذهنی, عاطفی و رفتاری که امکان زیستن را در جامعه امروز برای ما فراهم سازد. بنابراین محتوای تعلیمات اجتماعی یعنی هم محتوای کتاب درسی و هم محتوای کلاس درس باید بهگونهای شکل گیرد که به سوی توانمندسازی اجتماعی دانشآموزان حرکت کند.
البته باید به این نکته نیز توجه کنیم که تعلیمات اجتماعی مانند هر درس دیگری شامل سه متن درهم تنیده است: اول متنی که در کتابهای درسی ارائه میشود؛ دوم متنی که در کلاس درس تولید میشود و شکل میگیرد و سوم متنی که در محیط اجتماعی مرتبط با آموزش خلق میشود؛ در واقع متن اجتماعی تعلیمات اجتماعی.
همانطور که در بحثهای گذشته نشان دادیم هر سه متن اهمیت دارند. اصلاح آموزش تعلیمات اجتماعی مستلزم این است که متن کتاب درسی, متن کلاسی درس و متن اجتماعی تعلیمات اجتماعی متناسب با هم تغییر کنند. منظور من از متن اجتماعی همان جایگاه تعلیمات اجتماعی در ذهنیت جمعی مردم است. منظورم از متن کلاس درس تجربه دانشآموزان از یادگیری و یاددهی در محیط کلاس درس و مدرسه است و منظور از متن کتاب درسی همان محتوایی است که مؤلفان کتابها تولید میکنند. به اعتقاد من اهمیت هر سه متن را باید در نظر داشته باشیم، گمان نکنیم که با اصلاح متن کتاب درسی میتوانیم متن کلاس درس را هم اصلاح کنیم، یا گمان نکنیم با اصلاح متن کتاب درسی و متن کلاس درس میتوانیم متن اجتماعی درس تعلیمات اجتماعی را هم تغییر دهیم، باید برای اصلاح هر سه مورد مبارزه کرد.
• اگر این سه متن کتاب درسی ،کلاس درس و متن اجتماعی را در نظر بگیریم، در این صورت روشهای آموزش و یاددهی ویادگیری چگونه باید باشد تا این درس لذت بخشتر و موثر تر ارائه شود ؟
همانطور که در مباحث گذشته اشاره کردم یادگیری و یاددهی بیش از آنکه حافظه محور باشد باید تجربهمحور شود. منظور من از تجربه، کلیّت احساس و ادراک آشکار و پنهان ما هنگام مواجهه با یک امر یا پدیده است. ما باید در نظر داشته باشیم که همه دروس از جمله تعلیمات اجتماعی برای دانشآموزان یک تجربه است. این تجربه میتواند شیرین یا تلخ، سازنده یا مخرب باشد. بنابراین باید به جای تأکید بر اینکه چه چیزی را به حافظه دانشآموز منتقل کنیم، به این بیاندیشیم که دانشآموزان چه تجربهای را در این درس باید بهدست بیآورند. تجربه دانشآموزی مهمتر از حافظه دانشآموز است. دانشآموزان در درس تعلیمات اجتماعی باید به نوعی خودآگاهانهتر زندگی اجتماعی را تجربه کنند. تمام آن ایدهها و اطلاعاتی که بعنوان دانش ضروری برای زندگی اجتماعی از طریق کتاب درسی قرار است به دانشآموزان انتقال داده شود، باید به شکل یک واقعیت اجتماعی برای دانشآموزان تجربه شود. برای مثال دانشآموزان باید کلاس درس را مانند آزمایشگاه فرض کنند که در آن مناسبات اجتماعی، چالشها و مشکلات زندگی اجتماعی، فرصتها و موقعیتهای اجتماعی، نیازها، ضرورتها و ابعاد دیگر زندگی اجتماعی دیده شود.
برای موفقیت در آموزش تعلیمات اجتماعی علاوه بر اصلاح ذهنیت جمعی و تحول در محتوای آن و همچنین تحول در بصری ساختن این درس، ضروری است که تعلیمات اجتماعی را به صورت تجربه اجتماعی به دانشآموزان یاد دهیم. منظور من از تجربه اجتماعی عبارت است از استفاده از همهی حواس دانشآموزان. من به این نکته تأکید کردم. که چشمها در دنیای امروز اهمیت پیدا کردهاند اما نباید از جایگاه قوه لامسه و تماس رو در رو، همهجانبه و تعامل در آموزش تعلیمات اجتماعی چشمپوشی کنیم.
ما معمولاً چیزهایی که در زندگی روزمره در حین ارتباطات چهره به چهره و رو در رو به دست میآوریم برای ما ماندگارتر وشیرینتراست تا چیزهایی که به واسطه یک رسانه یا واسطههای دیگر نصیب مان میشود. به نظر من برای آموزش تعلیمات اجتماعی باید دانشآموزان را به خیابانها، میدانها، شهر، سازمانها، نهادها و به عرصههای واقعی زندگی اجتماعی ببریم. کلاس درس برای آموزش درس تعلیمات اجتماعی، کافی نیست. دانشآموزان برای تعلیمات اجتماعی باید آزمایشگاههای اجتماعی متعددی را تجربه کنند.
البته لزومی ندارد برای چنین تجربهای مثلا همه را به خیابانها بکشانیم. ما ممکن است محیط مدرسه و حیاط مدرسه را به عنوان آزمایشگاه در نظر بگیریم و به گونهای تعلیمات اجتماعی را آموزش دهیم که بچهها بتوانند در درون مناسبات بین خودشان در محیط مدرسه ،ورزشگاه، محیط خانواده و یا محیطهای اجتماعی که بهطور طبیعی با آنها سروکار دارند، درسهای تعلیمات اجتماعی را تمرین کنند. باید آموزش تعلیمات اجتماعی براساس ایده «اجرای اجتماعی» تحقق یابد. منظور من از اجرای اجتماعی عبارت است از تمرین نقشهای اجتماعی گوناگون که دانشآموزان درست مانند بازیگران یا هنر پیشهها باید آن را احساس کنند. معلمان از این دیدگاه مانند کارگردانان فیلمها هستند. هر معلم باید تلاش کند تا از هر دانشآموز کلاس خود نقشی بگیرد. دانشآموزان در کلاس تعلیمات اجتماعی باید قواعد زندگی اجتماعی را بازی کنند؛ آنها باید صحنههای زندگی اجتماعی را در آمفیتئاتر کلاس درس تمرین کنند.
بنابراین به اعتقاد من استفاده از روشهای نمایشی و هنری برای اجرای درسهای تعلیمات اجتماعی به مراتب بیشتر از خواندن و یا به خاطرسپردن اطلاعات یا متنهای درسی میتواند مؤثر و مفید باشد. به گمان من ما باید به نحو خلاقانهای درس تعلیمات اجتماعی را آموزش دهیم. درس تعلیمات اجتماعی برای دانشآموزان باید چیزی شبیه نوعی اجرا در صحنه نمایش تجربه شود. از این دیدگاه دانشآموزان از همه حواس خود برای به یادگیری کمک میگیرند. قلب نیز در این بازی نقش مهمی دارد. نه فقط چشمها و گوشها و نه تنها پوست تن، بلکه قلب ما باید آماده شود تا چیزی را تجربه کند.
علاوه بر نکات مذکور میتوان از تحول در «شیوة بیانی» برای آموزش تعلیمات اجتماعی نیز سخن گفت. شیوة بیانی عبارت است از لحن کلامی که برای آموزش یک درس بهکار میرود. لحن در اینجا نقش کلیدی دارد. ما معمولاً در مناسبتهای اجتماعیوگفتوگوهای روزمره زندگی اهمیت لحن را تجربه میکنیم. مثال معروفی است که میگوید من، ما، تو، دارای دلالتهای ذهنی متفاوت هستند. یا گاهی گفته میشود. بنشین- بتمرگ و یا بفرما یک معنای آشکار اما سه معنای پنهان دارند. در همین زمینه یکی از اشتباهات جاافتاده درمورد آموزش تعلیمات اجتماعی در ایران این است که میخواهیم با نثر دانشگاهی مفاهیم اجتماعی را به دانشآموزان یاد دهیم. گویی دانشآموزان، دانشجویان دورههای دکتری درس جامعهشناسی هستند که قرار است با اندیشههای وبر، هابرماس، گیدنز و فوکو آشنا شوند. وقتی لحن و شیوه بیان ما نثر دانشگاهی است، دیگر مهم نیست محتوای سخن و درس ما از چه کسی باشد و چه سخنی، اندیشمندان خارجی باشند مثل گیدنز و هابر ماس یا جامعهشناسان ایرانی مثل دکتر شریعتی، مهم این است که به طور کلی لحن کتابهای تعلیمات اجتماعی لحن شیرین، گرم ،صمیمی و مهربانی نیست. در نتیجه با همین روشهای موجود که در آن از آموزش بصری کمتر کمک میگیریم و از آموزش مبتنی بر اجرا نیز استفاده نمیشود - و عمده تأکید ما بر استفاده از کتاب درسی و نوشتار به عنوان رسانة اصلی یادگیری و یاددهی است - حتی از ظرفیتها و قابلیتهای رسانة نوشتاری به نحو اصولی و تأثیرگذار استفاده نمیکنیم وغلبة نثر دانشگاهی در حوزة آموزش مدرسهای یکی از موانع یادگیری و یاددهی این دروس است، در این شرایط یادگیری رخ نمی دهد.
برای آموزش تعلیمات اجتماعی باید از یک زبان داستانی، تمثیلی و ادبی کمک گرفت. قرار نیست در درس تعلیمات اجتماعی ایدههای آنتونی گیدنز یا شهید مطهری را انتقال دهیم، بلکه قرار است که دانشآموزان ما با دانشها و مهارتهای ضروری برای زندگی اجتماعی آشنا شوند. این دانشها باید برای آنها دلپذیر باشد. هر متنی به تعبیر رولان بارت باید تولید لذت کند، به اعتقاد من برای متنهای مدرسهای این لذت باید به شیوه مضاعفی تولید شود. درسهای اجتماعی معمولاً بهگونهای نوشته میشوند که فاقد جذابیت بصری و لذتبخشی هستند. نهتنها در متنهای مدرسهای بلکه متنهای دانشگاهی نیز باید به شیوةای تولید شوند که برای دانشجویان، لذتبخش و گوارا باشند. یکی از دلایل حاشیه ماندن علوم اجتماعی و انسانی در نظام آموزش مدرسهای و آموزش عالی ما این واقعیت است که متنهای علوم اجتماعی و علوم انسانی لذتبخش نیستند. به عبارت دیگر این متنها نهتنها باید مفید و متناسب با نیازهای واقعی دانشآموزان و دانشجویان باشند، بلکه باید فایدهمندی و ضرورت آنها به گونهای بیان شود که دانشآموزان با لذت این متنها را تجربه کنند. برای لذتبخش کردن متنهای تعلیمات اجتماعی ما میتوانیم به میراث ادبی و هنری خودمان تکیه کنیم. برخی از بزرگترین شاهکارهای ادبی جهان به زبان فارسی تعلق دارند. ما چرا نباید از مثنوی، شاهنامه، حافظ، سعدی، بوستان و گلستان و دیگر شاهکارهای ادبی و یا شاهکارهای ادبی معاصر برای آموزش مفاهیم اجتماعی ضروری در دنیای امروز کمک بگیریم؟ چرا گمان میکنیم که دانشآموزان ما محکوم به خواندن نثرهای دانشگاهی هستند؟ نثرهایی که حتی برای دانشگاهیان نیز لذتبخش نیست.
چرا گمان میکنیم که دانشآموزان در یک فرایند «شکنجة آموزشی» میتوانند تعلیمات اجتماعی را بیاموزند. ما با روشهای مختلفی دانشآموزان را مدام شکنجه میکنیم. خواندن یک نثر دانشگاهی برای دانشآموز دوره راهنمایی و یا ابتدایی دقیقاً نوعی اعمال خشونت نمادین است، که بیسر و صدا با نام علم و یا مدرسه بر روی دانشآموزان اعمال میشود. در حالی که میتوان به کمک یک نثر ادبی و هنری خلاقه همان معانی را به دانشآموزان انتقال داد. برای مثال اینکه دانشآموزان بهعنوان شهروندان از چه حقوق و وظایفی برخوردارند، آیا باید به کمک نثرهای دانشگاهی مفهوم حقوق و تکلیف یا مسئولیت را توضیح داد، یا اینکه میتوان به کمک داستان، روایت، شعر مثل، تمثیل، به نوعی به دانشآموزان گفت که از چه حقوقی بهعنوان شهروند برخوردار است. آیا برای توضیح اینکه ما بهعنوان یک شهروند قرن بیست و یکمی در ایران باید اطلاعاتی در زمینة تاریخ یا جغرافیای خود داشته باشیم، معنیاش آن است که باید این اطلاعات تاریخی و جغرافی را لزوماً به کمک نثر مورخانهای که مورخان مینویسند و یک نثر پیچیدهای که جغرافیدانان مینویسند بیان کنیم یا اینکه میتوانیم در قالب داستان، تمثیل، شعر و روایات تشبیه استعاره و در کل یک نثر لذتبخش، حتی طنز و سرگرمکننده مفاهیم تاریخ، جغرافی و اقتصاد را به دانشآموزان منتقل کنیم. از این رو به گمان، من ما باید به یک تجدیدنظر کلی در زمینة نثر کتابهای درسی در حوزة تعلیمات اجتماعی و همهی دانشهای انسانی و اجتماعی بپردازیم.
این کار نه تنها آموزش را سادهتر و شیرینتر میکنند بلکه عملکردها و کارکردهای متن درسی را گسترده میسازد برای مثال اگر یکی از هدفهای آموزش این باشد که ما دانشآموزان را به نوعی با میراث فرهنگی خود آشنا کنیم، یک راه این است که برای آموزش میراث فرهنگی از ریاضی یا تعلیمات اجتماعی با درسهای دیگر بهکمک بگیریم. فرم بیان ادبی کلاسیک یا ادبی معاصر میتواند در اینجا به کمک کند تا کل آن میراث ادبی، فرهنگی و هنری انتقال یابد. محتوا را میتوان از چیز دیگر و اما فرم را میتوان از میراث فرهنگی انتخاب کرد. یا اگر هدف ما این است که ارزشهای دینی و اخلاقی را به دانشآموزان منتقل کنیم، لزومی ندارد که دانش آموزان تنها در درس تعلیمات دینی با دین آشنا شوند. دراینجا میتوان به نوعی هنگام آموزش تعلیمات اجتماعی یا درسهای دیگر با تعبیر در شیوه بیان یا نثر این کار را کرد. اگر بنا داریم که دانشآموزان ما نوعی عرق ملی یا حس وطنخواهی داشته باشند باید به نحو لذتبخشی وطن، ملیت، ادبیات و هنرهای ما را در درسهای مختلف و در زندگی روزمره مدرسهای تجربه کنند. نمیتوان از دانشآموزان انتظار داشت که در کلاس درس و متن درسی دائماً شکنجه شوند و با اشکال مختلف خشونت نمادینی که نثر کتابهای درسی دارند روبهرو شوند اما از طرف دیگر همچنان حس تعلق خاطر به میراث ادبی ، هنری یا به طور کلی میراث فرهنگی را تجربه کنند.
از این رو براساس رویکرد کلگرا یا فرهنگ محور باید متن درسی را از لحاظ سبک نگارش و فرم بیانی بهگونهای تغییر داد که با کلیت میراث فرهنگی و فرهنگی ایرانی همخوانی داشته باشد.
دیده شدن در دنیای امروز بیش از شنیده شدن یا خوانده شدن اهمیت دارد. در دنیایی که هر روز بصریتر میشود و اهمیت چشمها روز به روز به کمک تلویزیونها و فیلمها افزایش مییابد، در دنیایی که دائماً چشمهای تربیت میشوند تا حساستر باشند، در چنین دنیایی زندگی اجتماعی را باید به گونهای آموزش دهیم که بتوان به کمک چشم آنها را تجربه کرد.
در کلاس درس تعلیمات اجتماعی که چشمها نقشی نداشته باشند، گوشها نیز از شنیدن ناتوانند. به گمان من برای آموزش تعلیمات اجتماعی باید از تجربه دیدن کمک بگیریم، فیلمها، عکسها و محصولات بصری یا متنهای بصری اهمیت بیشتری باید در کلاس درس پیدا کند. ما کمکم در حال حرکت به سوی جامعهای هستیم که واژگان بهویژه کلمات مکتوب اهمیتشان را دارند کمکم از دست میدهند. در دنیای کتابها و مطبوعات گفته میشود تلاش کنید تا از مینیمالزیم یا کوتاهنویسی استفاده کنیم. هر روز گفته می شود که خوانندگان حوصلة خواندن ندارند، بنابراین نویسنده موفق کسی است که بتواند در کوتاهترین عبارات بلندترین معنا را بیان کند.
معنای ضمنی مینیمالزیم این است که واژهها دیگر نمیتوانند مانند گذشته شیرین باشند. حجمشان را کم کنید تا مزاحم ذهن ما نشوند و جلوی دست و پا را نگیرند. اما برعکس، دنیای تصویر روز به روز در حال بزرگتر شدن است. هر روز برتعداد تلویزیونها و شبکههای ماهوارهای و غیرماهوارهای افزوده میشود. دوربینهای عکاسی از طریق موبا
مطالب مشابه :
چالش های موجود در دروس علوم اجتماعی دوره راهنمایی
چالش های موجود در دروس علوم اجتماعی دوره راهنمایی. چالش ها موجود در دروس علوم اجتماعی(تاريخ
چالشهای موجود در مشاوره ی دانش آموزان در دوره های ابتدایی ،راهنمایی و متوسطه
در دوره های ابتدایی ،راهنمایی و های موجود در شبکه های اجتماعی مجازی
نتایج داوری اولویت های پژوهشی سال 90 اعلام شد.
آموزش ادب و علوم اجتماعی راهنمایی چالش های تربیت دینی در در دوره های
دوره آموزش ابتدایی و چالش های پیش رو
و چالش های مربوط . در دوره اجتماعی ، مذهبی ،علوم دوره های متوسطه و راهنمایی
نقد آموزش علوم اجتماعی در مدارس
آموزش ادب و علوم اجتماعی راهنمایی دروس انسانی و اجتماعی در های موجود که در آن
فرآیند بهبود یادگیری وآسیب شناسی محیط مدارس
آموزش ادب و علوم اجتماعی راهنمایی زمینه ساز چالش های ایجاد شده در دوره های ضمن
مقاله
چرا که دروس علوم اجتماعی به سر فصل های موجود در این به صورت دوره های کوتاه
دانشگاههای مجازی: چالشها و ضرورتها
جامعه و علوم اجتماعی; و دانشهای موجود در در دورههایی به
عناوین پژوهشی
وضعیت موجود و چالش های پی در دروس مختلف دوره بدنی در دوره راهنمایی و
برچسب :
چالش های موجود در دروس علوم اجتماعی دوره راهنمایی