"پیام نوروزی ایرانیان خردمند" - دکتر حسین الهی قمشه ای

"پیام نوروزی ایرانیان خردمند"

image002.jpg

به جمشید بر گوهر افشاندند

    مر آن روز را روز نو خواندند      فردوسی

 

ایرانیان خردمند رستاخیز بهار را که شگفت ترین رویداد جهان است

جشن نوروز گرفتند

و جامۀ نو پوشیدند

و اندیشه های نو در سر آوردند

که سردی ها و بی مهری ها را به پایان برند

و درهای آشتی  و دوستی را به روی هم بگشایند

و به یکدیگر هدیه های زمینی و آسمانی ببخشند

و برای هم آرزوی نیکبختی و شادمانی کنند

نه تنها بگفتار نیک بلکه به کردار نیک

و تلاشی چابک

و گامی بلند

تا آن نیکبختی و شادمانی را از پندار به دیدار آورند

و آرزوهای نیک ایشان مژدۀ هدهد و نغمۀ داود گردد

و بانگ " دوستت دارم" در هوای شهر به اهتزاز آید:

 

مژده ای دل که دگر باد صبا باز آمد

هدهد خوش خبر از طرف سبا باز آمد

برکش ای مرغ سحر نغمۀ داودی باز

که سلیمان گل از باد هوا باز آمد  حافظ

 

یزدان شناسان این سرزمین رستاخیز بهار را نمایشی از رستاخیز بزرگ روز داوری دانسته

و آن را پیامبری شمردند

که بانسیم مسیحایی خویش

مژدۀ جاودانگی روح را به زمین دلهای افسرده می رساند:

 

آمد بهار خرم و آمد رسول یار

مستیم و عاشقیم وخماریم و بی قرار

ای چشم و ای چراغ روان شو به سوی باغ

مگذار شاهدان چمن را در انتظار

گل از پی قدوم تو در گلشن آمده است

خار از پی لقای تو گشته است خوش عذار      مولانا

 

روزی بدین بایستگی و جشنی به این شایستگی در جهان کجاست

که طراوت جسم و جان در اوست

و همه مردمان را به سبزه و صحرا و گلگشت و تماشا فرا می خواند

و نقل و شربت و شیرینی آن با شراب و شمع و شاهد شیخ محمود شبستری در هم آمیخته

و باد صبای آن عمو نوروز است

که همه پیرزنان و پیرمردان فرسوده زمان را جوان می کند

تا دست در دست مولانا نهند

و بخوانند و دست افشانی کنند که :

 

روز نو و شام نو ، باغ نو و دام نو

هر نفس اندیشه نو، نو خوشی و نو غناست

چیست نشانی آنک هست جهانی دگر

نو شدن حال ها رفتن این کهنه هاست      مولانا

 

در این روز ایرانیان همه از پروردگار خویش می خواهند

تا حال ایشان را به نیکوترین احوال بگرداند

و حالی خوشتر از این چیست که آدمی

به مقام عشق و دوستی

و خوش خویی و راستی

و مبارک کردن زندگی

به داد و دهش

و محبت و بخشش

و پخش مروارید امید

و شهد و شکر شادی

نایل شود

چنین مردمی هستند ایرانیان خردمند

که آوازه خردمندیشان در داستان مغان خردمند آمده است

همان مغان سه گانه

که پادشاه اقلیم نیکویی بودند

و برای مسیحای عشق هدیه های هوشمندانه بردند

و نقاشان نادره باختر نقش زیبای ایشان را بر دفتر ارژنگ خویش به نمایش آوردند

ایشان چون جمشید و سلیمان بر تخت جواهرنشان داد و بخشش نشستند

و دیوان و ددان زشتی و بیداد را در پای خواری و زاری افکندند

و باغ فردوس را از آسمان به زمین آوردند و گفتند :

اگر فردوس بر روی زمین است

همین است و همین است و همین است

 

هر روزتان نوروز باد حسین الهی قمشه ای

نوروز 1391

 

image003.jpg

مغان سه گانه و هدیه های ایشان

منبع : وبسایت رسمی دکتر الهی قمشه ای

http://www.drelahighomshei.com


مطالب مشابه :


معرفی اجمالی چند پروژه ساختمانی در تهران

این مجتمع در شمال اراضی عباس آباد به همسایگی باغ موزه دفاع مقدس شرکت باغ فردوس ایرانیان




"پیام نوروزی ایرانیان خردمند" - دکتر حسین الهی قمشه ای

يك سكوت ! - "پیام نوروزی ایرانیان خردمند" و باغ فردوس را از آسمان به زمین آوردند و گفتند :




باغ ایرانی

باغ ایرانی - خانه‎های بیشتر ایرانیان را باغ‌ها عربی به فردوس و در زبان‌های




"باغ ایرانی"

با روی آوردن ایرانیان به دین از بوستان ریشه گرفته است که معرب آن« فردوس است . باغ ایرانی




واژه پردیس/باغ ایرانی/پردیس پاسارگاد/کوروش و پردیس پاسارگاد/جنگل کاری ایران/

شیوه باغ سازی ایرانیان، در کشورهای دیگر در بهار ۱۲۶۳ از باغ فردوس در تجریش دیدن کرد و




باغ ايراني

باغ ایرانی گريزان، سودايشان فردوس برين، معماري تجسمی ایرانیان چون نگارگری ایرانی




معماری باغ های ایرانی

ایرانیان درخت را همراه با آب روان ترسمی کرده باغ فردوسباغ مینو و باغ جنت وجود دارد که




سبک های گوناگون هنر باغ سازی در ایران

به باغ­هایی که خانه های ایرانیان را احاطه کرده بود پردیس می­گفتند.( پردیس، فردوس باغ هشت




باغ ایرانی

باغ ایرانی. بنام گريزان، سودايشان فردوس برين، معماري تجسمی ایرانیان چون نگارگری




مقاله کامل معماری باغ های ایرانی

ایرانیان درخت را همراه با آب روان ترسمی کرده باغ فردوسباغ مینو و باغ جنت وجود دارد که




برچسب :